1 September 2024

PEMIMPIN BERPECAH-APA KESUDAHANNYA?

PEMIMPIN berpecah cukup ketara di Sabah. Perpecahan kerana niat untuk berkuasa. Hasrat berkuasa hanya melalui parti.

Apabila Umno masuk Sabah pada tahun 1990 (secara rasmi 1991), ramai pemimpin melihat parti itu mempercepat hasrat untuk mendapat kuasa. Atas pertimbangan itu (mungkin) ramai pemimpin terutama bumiputera islam menyertai parti itu.

Pada keadaan yang sama juga ramai pemimpin “terpaksa” menyertai atas sebab keputusan pucuk pimpinan, apabila Parti Usno dibubar dan semua pemimpin dan ahli secara en-blok menyertai Umno, kecuali ADUN, kerana tertakluk Undang-Undang Anti Lompat.

Apabila pemimpin Umno berpecah ekoran penubuhan Parti Warisan, maka lemah lah Umno, kesannya hilang kuasa selepas PRU-14 apabila tidak cukup kerusi membentuk kerajaan, pun demikian dapat juga membentuk kerajaan walaupun hanya bertahan 24 jam.

Semasa PRN-16 ada tindakan mempersatukan sebahagian pemimpin menerusi Gabungan Rakyat Sabah (GRS) tetapi hanya bertahan sehingga 5 januari 2023, kerana berpecah semula pada 6 Januari 2023.

Perpecahan semakin melebar, apabila pemimpin Parti Warisan, Umno, Gagasan Rakyat (GRS) memperkukuh parti masing-masing.

Walaupun Gagasan Rakyat dan GRS memperkukuh parti, akan tetapi Presiden yang juga Pengerusi GRS dan Ketua Menteri mencuba mengajak para pemimpin daripada Warisan dan Umno untuk bekerjasama, semata-mata untuk memajukan dan membangun negeri, walaupun tidak secara langsung tidak dinyatakan, akan tetapi secara berkias, “jangan gaduh-gaduh”, “GRS sentiasa terbuka”.

Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor meyakinkan rakyat Sabah, bahawa menerusi kesatuan semua rakyat dengan menyokong parti menerajui kerajaan, adalah satu kaedah supaya para pemimpin ikut sama, agar tiada lagi perpecahan.

Para pemimpin yang memilih perpecahan, cara menanganinya untuk tidak menyokong parti yang dipimpin.

Pemimpin tidak akan melepaskan ego selagi mendapat sokongan.

Pada PRN-16 beberapa parti bergerak solo. Apabila mendapati, rakyat tidak menyokong, maka bergabung dengan parti-parti yang mendapat sokongan rakyat.

Apabila parti-parti bergabung, maka pemimpin juga bergabung, maka jurang perpecahan semakin menyempit.

Sarawak kukuh, kerana para pemimpin utama tidak berpecah, walaupun ada pemimpin yang memilih untuk berpecah akan tetapi akhirnya berkesudahan bergabung dengan parti-parti yang mendapat sokongan rakyat.

Pada PRN-17, terletak ditangan rakyat Sabah mencontohi Sarawak, kerana menerusi kuasa rakyat lah pemimpin yang “degil” dan “suka sangat” dengan perpecahan akan ditentukan rakyat menerusi peti undi.

Di Sabah hari ini, GRS mempunyai misi perjuangan yang amat jelas, iaitu SABAHFIRAST, SABAHFORWARD, SABAHPROSPER DAN SABAHUNITED DEMI SAYANGI SABAH. Rakyat Sabah perlu menyokong kerana pendekatan yang digunakan RUMAH KITA, KITA JAGA.

Apabila majoriti rakyat menyokong, dengan sendirinya, para pemimpin yang ingin sangat berpecah akan sadar sendiri, ada lah tidak berbaloi untuk menentang arus keinginan rakyat.

Apabila para pemimpin bersatu padu, kekuatan fikiran dan tindakan semakin kukuh, dengan demikian, maka memajukan dan membangun negeri berjalan lancar, kesannya rakyat lah menikmatinya, dan seterusnya wujudlah KEMAKMURAN DAN KESEJAHTERAAN. Fikir-Fikirkan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels