27 December 2012

Persepsi Sokongan Rakyat Terhadap BN Meningkat! Atas Faktor Apa?

ADA yang mengatakan bahawa ketepatan BN yang diterajui Najib memilih slogan "Janji Ditepati" dan memilih tindakan "Menepati Janji" sebagai tindakan utama, menyebabkan rakyat kembali menyokong BN.

Tindakan menepati janji merupakan keperhatinan kerajaan BN yang menyebabkan hati nurani rakyat tersentuh.

Dengan mengutamakan kebajikan rakyat, tiada siapa yang ketinggalan termasuk pelajar, wanita, warga emas, usahawan, penjawat awam dan belia merupakan tindakan yang dilakukan melalui slogan :Janji Ditepati".

Tindakan julung-julung dilakukan oleh kerajaan, apabila pada awal tahun ini, Najib menyalurkan bantuan antara RM5,000- RM10,000 bagi kaum nelayan untuk tujuan membaiki rumah kediaman. Bantuan ini merupakan sebahagian daripada dana khas Perumahan Nelayan bernilai RM300 juta sepertimana terkandung dalam bajet 2012.

Selain bantuan kepada nelayan, Najib juga mengambil pendekatan bagi mengurangkan beban rakyat secara keseluruhan melalui berbagai program; antaranya Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PRIMA), Kedai Rakyat 1Malaysia (KRIM), Kedai Kain 1Malaysia, Kedai Buku 1Malaysia, Bantuan Rakyat 1Malaysia (BRIM), Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA), Transformasi Kedai Runcit (TUKAR), dan Menu Rakyat 1Malaysia (MR1M).

Melalui berbagai program yang diperkenalkan kerajaan BN melalui kepimpinan Najib tanpa mengira latar belakang rakyat, samada penyokong Bn ataupun bukan, hasilnya- keikhlasan BN bagi membela rakyat, menimbulkan angin perubahan mula bertiup di negeri-negeri yang diperintah pakatan pembangkang.

Di Kelantan misalnya, jarang sekali kita mendengar bahawa penyokong tegar PAS keluar daripada parti itu dan menyertai Umno; malah ada laporan yang mengatakan 3 ribu guru-guru di negeri itu, kini mula kembali menyokong BN.

Di Pulau Pinang pula, akibat cara kerajaan DAP memerintah negeri itu yang bercorak pilih kasih, membuatkan ramai penyokong tegar pembangkang berminat menyokong BN. Perkara ini menjadi kenyataan pada 8 Disember lalu, apabila lebih 350 penyokong tegar PKR daripada Bayan Baru, Bukit Gelugor dan Jelutong menyerahkan permohonan untuk menyertai Umno kepada Perdana Menteri.

Pertanda positif juga berlaku di Kedah dan Selangor, seperti mana kajian para ahli akademik bermula pertengahan tahun ini. Di Kedah misalnya, daripada 10,800 responden; 70 peratus daripadanya tidak yakin dengan kepimpinan Ketua Pembangkang- Anwar Ibrahim.

Selain itu, kerajaan Pas Kedah, sejak akhir-akhir ini telah kehilangan populariti untuk memerintah negeri Jelapang Padi itu; dan keadaan ini adalah peluang terbaik bagi BN memerintah semula pada PRU-13.

Bagi negeri-negeri yang dikuasai kerajaan BN seperti Sabah, Sarawak, Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perlis dan Perak; keadaan terkini sungguh terkawal, malah Ketua Penerangan Umno Malaysia- Datuk Ahmad Maslan dengan yakin menyatakan bahawa keseluruhan 140 kerusi dewan rakyat yang dimenangi BN pada tahun 2008 akan mampu dipertahankan, malah 20 kerusi daripada Pakatan Pembankang mampu dimenangi oleh BN.

PRU-13 adalah masa menentukan masa depan negara. Rakyat perlu memberi mandat pada kerajaan yang mempunyai trek rekod mengurus negara. Dan kerajaan itu adalah Kerajaan Barisan Nasional.

Kuburan Batu Gadung: Sampai bila boleh bertahan?

Tahun 60-an, Tapak Perkuburan Islam Batu Gadung, hampir menjadi milik orang-orang tertentu; kerana masa itu, ada cubaan mengerannya.

Haji Mohktar Haji Ibrahim adalah salah seorang pemimpin kampung yang bangkit membantah usaha mengeran tapak dan kawasan itu. Apabila bangkitya bantahan, akhirnya penduduk kampung bersatu menyokong bantahan itu. Akhirnya hingga kini tapak dan kawasan itu masih milik umum tanpa dimiliki atas nama perseorangan.

Namun, akibat fenonima alam, Perkuburan Islam Batu Gadung yang gagal dimiliki orang perorangan, akhirnya kini hampir dimiliki oleh alam.

Kebijaksanaan manusia yang mengusik kawasan ulu sungai, di mana sungai itu menjadi pemisah antara tapak perkuburan itu dengan laut China Selatan; seolah-olah membenarkan alam meneruskan aksinya.

Adalah hukum alam terutama air, di mana keseimbangan jika diganggu, maka alam dengan sendirinya  akan mencari keseimbangan baru. 

Akibat air sungai yang semakin cetek, maka lautan berusaha untuk mendekatinya bagi mengwujudkan keseimbangan. Secara kebetulan, rempuhan alam itu terpaksa merempuh Perkuburan Batu Gadung.

Disebabkan pembangunan di ulu sungai, maka tidak mungkin lagi mengembalikan keadaan semulajadi sungai itu. Apabila demikian, maka Perkuburan Islam Batu Gadung hanya menunggu masa untuk hilang di peta dunia.

Apabila Perkuburan Islam Batu Gadung sirna di peta dunia, maka akan turut juga hilangnya tamadun masyarakat iranun.

Dalam menelusuri, asal muasal seseorang itu, yang pasti seseorang itu dinilai kemampuannya menunjukkan perkuburan nenek moyangnya.

Satu masalah utama yang akan dihadapi generasi kaum iranun di masa akan datang; bahawa suku itu tidak mampu lagi menunjukkan tapak perkuburan asal usulnya.

Perkuburan Islam Batu Gadung merupakan satu bentuk institusi kepada penduduk iranun, kerana perkuburan itu banyak menggambarkan kehidupan suku itu.

Di masa silam, keadaan perhubungan yang begitu sukar; menjadi hambatan penduduk untuk selalu bersua. Kewujudan Perkuburan Islam Batu Gadung merupakan perantara untuk bertemu, bertanya khabar, samada melalui kedukaan  apabila ada kematian mahupun waktu riang ria seperti Hari Raya.

Di masa kedukaan, penduduk kampung berkumpul, untuk menunjukkan simpati kepada keluarga yang kehilangan saudara yang disayangi; di masa itu juga, penduduk kampung menunjukkan bagaimana sifat kerjasama mereka secara spontan; umpamanya menggali liang lahad, membina sulap, mencari daun nipah, menganyam nipah untuk dijadikan atap, mencari tiang sulap, mencari bamban  dan tiak sebagai tali pengikat.

Di masa riang ria seperti Hari Raya, di situ juga berlakunya tukar menukar juadah yang dipersiapkan sebelum menjelang hari raya. (Kini aktiviti itu berganti dengan majlis rumah terbuka). Pada masa itu, asalkan mereka berkunjung ke perkuburan itu, pasti merasakan juadah seperi amik, didiwalan, pirikambing, wadit, barbed dan piusu.

Sungguh riang suasana di perkuburan. Di situ juga berlakunya ketemu jodoh, kerana muda dan mudi berpeluang berjumpa dan menatap wajah masing-masing.

Di situ juga tempat berjumpa antara saudara yang tinggal berjauhan, di situ juga tempat saling bermaaf-maafan. Malah di situ juga berlakunya "ampunan" kerana melarikan anak gadis orang untuk diperisterikan.

Perkuburan Islam Batu Gadung, kalau boleh berbicara, pasti akan menceritakan ketamdunan suku iranun yang mendiami kampung Tamau, Bubong, Lilud dan Magotang.

Malang sungguh, mercu tanda ketamadunan iranun bagi perkampungan itu, sukar sudah untuk diselamatkan, meskipun ada usaha-usaha untuk menyelamatkannya.

Perkuburan Islam Batu Gadung banyak menyimpan kisah silam. Di perkuburan itu juga bersemayamnya seorang auliah yang tidak dikenal. Kubur auliah itu, beberapa kali diusik oleh tangan-tangan gatal dengan membuang nisannya yang berikat tali kuning ke laut atau sungai. Namun, usaha itu berhenti begitu sahaja, kerana semakin kerap dibuang, batu nisan itu akan kembali tertanam di tempat asalnya.

Perkuburan Islam Batu Gadung, sebenarnya banyak menyimpan kisah-kisah silam, tempat pertemuan penduduk di zaman lalu, tempat bersukaria dan tempat menyimpan kenang-kenangan.

Malangnya, Perkuburan itu hanya menunggu masa dan saatnya untuk hilang.

26 December 2012

PRU-13: Apa Yang Rakyat Cari?

APA sebenarnya yang rakyat cari? melalui pilihanraya umum ke-13; sehinggakan ada kalangan yang mendakwa, bahawa lewatnya memanggil pilihanraya itu, kerana kerajaan BN takut.

Hanya ada satu sebab mengapa PRU-13 lambat dipanggil- Negeri-negeri yang dikuasai pembangkang enggan turut serta dalam pilihanraya, kalau PRU dipanggil awal.

Apa yang rakyat cari dalam sesebuah pilihanraya? Pertama kerajaan yang stabil; kedua wakil rakyat yang menjiwai rakyat; ketiga kerajaan yang perhatin terhadap rakyat.

Sesebuah kerajaan yang dipilih rakyat melalui pilihanraya, sudah tentunya kerajaan yang memenuhi tiga sebab yang disebutkan di atas.

Rakyat tidak mahu sebuah kerajaan yang dibentuk nanti lupa akan janjinya semasa membuat rayuan kepada rakyat.

Sesebuah kerajaan adalah terdiri daripada wakil-wakil rakyat yang ditugaskan membuat polisi dan dasar kerajaan; sementara kakitangan kerajaan adalah pelaksana kepada polisi dan dasar itu. Sebenarnya cara ini lah yang sepatutnya berlaku dalam pengurusan kerajaan.

Atas prinsip pengurusan itu, maka sesebuah kerajaan menginginkan satu kerajaan yang kuat dan stabil. Untuk ukuran demokrasi berparlimen yang diamalkan oleh negara kita, penguasahaan 2/3 kerusi dewan rakyat di peringkat pusat atau dewan undangan negeri di peringkat negeri amat diperlukan.

Rakyat perlu membuat pilihan, parti mana yang perlu diberi mandat membentuk kerajaan. Mandat itu, perlu diberikan dengan kuasa yang membolehkan kerajaan membuat polisi dan dasar yang mapan demi pembangunan negara serta rakyat. Tujuannya agar pelaksana dasar dan polisi itu tidak hanyut dalam suasana politiking. 

Kini, penulis nampak, tidak sedikit daripada mereka yang sepatutnya menjadi pelaksana dasar dan polisi, akan tetapi menjadi musang dalam reban ayam; penyebab kepada keadaan ini berlaku, kerana ada dikalangan daripada mereka, menganggap bahawa kerajaan yang memerintah tidak kuat.

Sebenarnya, yang dicari rakyat dalam sesebuah pilihanraya adalah sebuah kerajaan yang stabil agar polisi dan dasar-dasar yang dibuat dapat dilaksanakan dengan licin dan lancar; dan seterusnya untuk mengelak pelaksana dasar tidak mudah menjadi musang. Pelaksana yang menjadi musang, bukan sahaja merugikan rakyat juga negara, kerana ianya menimbulkan suasana kerja yang tidak kemas.

25 December 2012

Disebalik Open House

BAGI rakyat Malaysia yang pernah jalan-jalan di negara lain dan kebetulan, bertepatan dengan hari-hari perayaan keagamaan, sudah pasti secara automatik akan terkenang negara sendiri pada saat-saat itu.

Suasana Open House, hanya mungkin terdapat di negara ini. Dahulu, apabila ada hari-hari perayaan, biasanya mereka yang berkunjung dari rumah ke rumah hanya terdiri daripada saudara-saudara terdekat. 

Waktu demi waktu, perubahan telah berlaku. Mereka yang berkunjung dari rumah ke rumah bukan lagi terhad kepada sanak saudara, akan tetapi meliputi teman-teman terdekat, kemudian berkembang dan terus berkembang, sehingga tidak lagi terhad kepada tradisi itu. Kini, penghujung rumah terbuka, tidak lagi berasaskan satu agama, satu bangsa akan tetapi meliputi semua kaum tanpa mengira latar belakang agama, suku; malah warga luar negara juga turut terlibat.

Rumah terbuka, menjadi keunikan negara ini. Kini setiap hari-hari perayaan keagaman, tidak sah, kalau tidak diiringi dengan rumah terbuka.

Melalui rumah terbuka, perbezaan yang ada antara rakyat dilupakan untuk bersatu merayakan kepelbagaian. Kini, kebelbagaian itu merupakan satu produk penyatuan, bagai rakyat negara ini yang terdiri daripada berbagai etnik dan agama.

Hari ini, kita menyaksikan lagi acara rumah terbuka, sempena menyambut Hari Natal tahun 2012. Pemimpin beragama kristian serta rakyat yang merayakannya menyediakan rumah mereka untuk dikunjungi. Bagi mendapatkan ruang yang lebih besar, maka dewan atau bankuasi ditempah.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman berserta kabinet negeri sempat berkunjung ke rumah-rumah terbuka para pemimpin yang merayakan Natal. Seperti dalam gambar, Musa berkunjung ke rumah terbuka Timbalan Ketua Menteri Sabah yang juga Hoguan Siau KDM-Tan Sri Pairin Kitingan.

Semangat rumah terbuka, bukan sahaja merayakan perayaan agama, juga sebagai satu kaedah penyatuan untuk mengwujudkan bangsa Malaysia yang harmoni, sesuai dengan visi 1Malaysia.

24 December 2012

Jelapang Padi Kota Belud:Sistem Tanam Padi Berproduksi Tinggi Bermula

HARI ini bertempat di Dewan Terbuka Datuk Musbah Kampung Taun Gusi Kota Belud, Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri Sabah menyempurnakan Majlis Penyerahan Insentif Pengurusan Berpusat NKEA Pertanian, EPP11 Kota Belud kepada lebih 100 petani.

EPP11 adalah satu program dalam NKEA Pertanian negara yang bertujuan untuk meningkatkan produksi padi melalui kaedah moden.

100 petani yang terlibat pada Majlis itu hari ini merupakan sebahagian petani Kota belud yang termasuk dalam program Jelapang Padi Kota Belud yang meliputi 10 ribu hektar.

Kota Belud telah dikenal pasti sebagai salah satu pusat pengeluaran beras negara melalui pengwujudan Jelapang Padi dan peruntukannya telah diumumkan dalam Bajet Negara Tahun 2013.

Program yang bercorak pertanian sungguh membantu penduduk Kota Belud dalam peningkatan pendapatan, kerana daerah itu tidak mempunyai sumber kekayaan lain, selain hasil pertanian, perkebunan dan perikanan.

Hasil usaha dan ketekunan ADUN Tempasuk dan sokongan MP Kota Belud serta Kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Ketua Menteri Sabah-Datuk Musa Aman; akhirnya Program Jelapang Padi berjaya dimuktamadkan, dan program ini kini telahpun menjadi program nasional.

23 December 2012

Perkuburan Islam Batu Gadung: Mendapat perhatian Wakil Rakyat Tempasuk

KIAMAT  bagi seorang manusia, apabila berpulang kepada penciptaNya. Manusia yang pulang dipanggil oleh Maha PenciptaNya itu, hanya boleh dikenang melalui nisan diperkuburan.

Perkuburan orang islam kampung Tamau sejak dahulu kala di tempatkan di Batu Gadung, sebuah tempat yang agak jauh daripada perkampungan.

Dahulu, untuk sampai ke perkuburan itu, hanya menggunakan sampan bagi mereka yang mempunyai sampan, kalau tiada, maka terpaksa berjalan kaki, merentasi belukar Sawonsuk atau berkeliling melalui pantai menerusi pintasan.

Selepas terdapatnya kenderaan, ada penduduk kampung yang mampu membeli kenderaan, perjalanan ke kuburan bertukar. Tradisi menunggu di pampang berdekatan dengan masjid Kampung Tamau, tidak kelihatan lagi baik semasa menghantar jenazah mahupun semasa musim Hariraya.

Semasa kecil, penulis, senantiasa menyaksikan penduduk yang berbaju berwarna warni, majotitinya berwarna merah dan sedikit hijau, berkumpul di tepi tebing sungai, yang dipanggil pampang, menunggu "shuttle" sampan yang bermotorkan injin sangkut seagul untuk ke Perkuburan Islam Batu Gadung.

Perjalanan ke perkuburan itu melalui sungai yang berair jernih. Sungai itu juga merupakan sumber pendapatan penduduk, kerana dalam sungai itu terdapatnya hidupan air, seperti bibi, udang, ikan, malah kasili, sumbilang, ikan kegemaran penulis.

Di sungai itu juga, semasa penulis masih di sekolah rendah, sungai itu adalah kolam renang semulajadi dimana latihan terjun, bernang, menyelam  dan juga sungai itu sebagai tempat menembak udang, ikan dan ketam.

Teman-teman seperti Ruzkan, Adkol, Matiu, Mukaris dan ramai lagi, adalah antara mereka yang gemar memanfaatkan sungai yang berair jernih itu, mendapatkan tangkapan, selain untuk santapan, juga kalau banyak yang lebih, akan dijual untuk mengisi saku.

Perkuburan Batu Gadung sangat sinonim dengan Sungai itu, kerana apabila ada penduduk yang baru meninggal dan acara "menunggu" kubur, sungai itu adalah tempat melepaskan rasa bosan. Menunggu kubur, ada yang hanya tujuh hari, akan tetapi boleh berlarutan sehingga empat puluh hari.

Pada masa itu, tidak mudah berulang alik antara rumah si mati, kerana keterbatasan perhubungan. Keadaan masa itu, samalah pada masa ini, kalau melawat Sandakan atau Tawau; kejauhan antara Sandakan dan Tawau dengan Kota Belud, adalah kejauhan yang terasa pada ketika itu, antara perkuburan Batu Gadung dan rumah-rumah penduduk di Bubong, Magotang dan Lilud.

Berada di Perkuburan Batu Gadung pada masa itu, seolah-olah satu percutian di Kepuluan Carribean. Memerhatikan ombak yang memecah pantai, deruan ombak, tiupan angin utara, bersamaan dengan warna pasir di pantai yang memutih berkiluan, diselingi warna air sungai di sebelah yang jernih, seolah-olah dengan adanya acara menunggu kubur, merupakan satu percutian kepada penduduk kampung, terutama yang muda-muda.

Acara menunggu kubur, bukan sahaja mengeratkan silaturahim antara pemuda atau penduduk kampung, juga sebagai acara untuk mengenal budi masing-masing, kerana melalui acara itu, para penduduk sempat bersama-sama dalam satu komunti yang agak lama.

Tidur di dalam kemah yang dibina, yang beratapkan daun nipah antara aktiviti gotong royong penduduk. Berminggu-minggu tidur beralaskan pasir, bukan menjadi masalah, kerana pasir yang bersih dan tidak menggatalkan badan.

Penulis kalau merasa sejuk di awaktu malam, akan menggali pasir, membenamkan seluruh badan termasuk kepala, kecuali hidung dan mata. Sungguh seronok tidur dalam himpitan pasir yang hangat.

Perkuburan Batu Gadung, suatu masa nanti, mungkin tidak wujud lagi. Akibat fenomina alam, menaiknya paras air laut kerana pemanasan global, menceteknya air sungai kerana akisan di hulu, akibat kerakusan manusia, menyebabkan Perkuburan Batu Gadung menjadi mangsa.

Baru-baru ini, Wakil Rakyat Tempasuk- Datuk Musbah Jamli, membuat lawatan mengejut untuk melihat perkuburan itu. Wakil rakyat itu, melihat bagaimana Perkuburan itu diselamatkan agar tidak dibaham fenomina alam.

Dalam seni pembinaan, hanya membangun gabian yang boleh memperlambat hilangnya perkuburan itu, entah sampai bila boleh bertahan, hanya alam yang menentukan.

Disebabkan fenomina alam ditambah dengan kerakusan manusia, tempat seperti Perkuburan Islam Batu Gadung, di mana suatu masa merupakan tempat pertemuan penduduk, selain tempat untuk melepaskan rindu antara saudara yang lama tidak berjumpa, juga sebagai tempat untuk meningat insan yang disayangi yang telah meninggalkan keluarga, akan hilang di permukaan bumi.

Pihak kerajaan hanya boleh membantu memasang gabian, tetapi gabian yang macam mana? apakah gabian itu cukup kuat menahan hempasan ombak angin utara yang tidak pernah kenal belas kesihan, kerana menerca pantai merupakan salah satu rutinnya dan tidak akan berhenti selagi dunia masih ada.

Perkuburan Islam Batu Gadung, akan menjadi lagenda suatu hari kelak. 

21 December 2012

Anak Sulung Umno Sabah Dalam Bahaya?

TAJUK di atas adalah tajuk utama Free Malaysia Today (FMT) melalui entrinya pada 24/11/2012 lalu. FMT adalah portal berita milik Tian Chua Naib Presiden PKR dan MP Batu Wilayah Persekutuan.

Portal berita itu membuat kesimpulan demikian kerana Dr Jeffery Kitingan Pengerusi STAR Sabah mampu membuat ceramah di Kampung Tamau (kampung Iranun) dan Kg Lebak Moyoh (kampung Bajau) Kota Belud.

Alasan yang diberi penulis adalah pembangkang mampu mendobrak pertahanan utama Umno yakni suku Iranun dan Bajau yang merupakan bumiputera islam penyokong utama Umno.

Pada PRU-12 lalu, untuk pertama kalinya, calon-calon Umno kalah di peti-peti undi majoriti kaum iranun, manakala di peti-peti undi majoriti kaum bajau, perolehan undi cukup merosot sekali, kecuali dipeti-peti undi DUN Usukan; walaupun demikin, semua calon-calon Umno masih mempertahanan semua kerusi yang dipertandingkan.

Faktor utama penurunan jumlah undi daripada kaum Iranun dan Bajau terhadap calon-calon Umno bagi calon Parlimen dan Dun Tempasuk, kerana fakor Datuk Salleh Tun Said dan Tan Sri Pandikar yang tidak dicalonkan pada pilihanraya Umum itu.

Selain itu, faktor "perbalahan" antara USBO dan kepimpinan Musa yang masih panas ketika itu juga merupakan penyumbang kepada kemerosotan sokongan kaum bumiputra islam terhadap calon-calon Umno.

Usbo adalah organinasi rumpun Bajau dan dipimpin oleh Salleh dan Pandikar.

Mungkin disebabkan faktor-faktor yang berlaku terhadap pola pengundian pada PRU-2008 diambil oleh penulis FMT, sehinggakan penulis itu membuat anggapan, bahawa anak sulung Umno Sabah dalam bahaya.

Umno Sabah lahir di Kota Belud pada tahun 1991, apabila calon PRK DUN Usukan daripada Umno yang diwakili oleh Bapa Kemerdekaan Sabah Tun Datu Mustapha Datu Harun menang mengalahkan calon PBS Jap Omar (Jap kini telah menyertai Umno).

Kota Belud dihuni oleh tiga suku kaum, yakni Dusun-Kadazan, Bajau-Samah dan Iranun. Dusun Kadazan tertumpu di kawasan DUN Kedamaian dan kira 20 peratus pengundi DUN Tempasuk. Bajau-Samah pula majoriti di DUN Usukan dan 40 peratus di DUN Tempasuk. Manakala Iranun kira-kira 40 peratus di Dun Temapsuk dan 10 peratus di Dun Usukan.

Melihat keadaan politik semasa, Suara Rakyat tidak melihat, bahawa kedudukan Kota Belud sebagai tempat anak sulung Umno tergugut. Keadaan PRU-12, tidak akan berlaku untuk kaum bajau-samah mahupun Iranun. Mungkin pada kali ini, kedudukan kaum Dusun-Kadazan pula yang tergugut,

Kaum Dusun-Kadazan yang majoriti DUN Kedamaian dan 20 peratus DUN Tempasuk akan menentukan jumlah majoriti yang diperolehi calon Parlimen dan calon DUN Tempasuk. Manakala di DUN Kedamaian, kaum itu terpaksa membuat pilihan samada tetap dalam BN atau menjadi pembangkang di DUN Sabah.

Pada PRU-13, tidak wujud kebimbangan bagi Umno Kota Belud, Parlimen, Dun Usukan dan Tempasuk masih merupakan kubu kuat parti itu.

Terdapatnya mantan ahli-ahli Umno yang menyertai parti pembangkang, adalah ahli-ahli yang mempunyai rekod bertukar-tukar parti. Mereka ini, telah diketahui oleh ramai pengundi adalah individu-individu yang senantiasa mencari peluang dalam politik. Mereka merupakan pemimpin diri mereka sendiri, bukan pemimpin pada orang lain.

Anggapan pembangkang bahawa melalui penyertaan individu seperti Redzuan Sikah daripada Kampung Lebak Moyoh, mampu menggugat Umno, jauh api daripada panggang, demikian juga penyertaan individu-individu daripada suku kaum Iranun kepada pembangkang hanya melibatkan mereka-mereka yang memang tidak pernah menyokong Umno atau BN.

Bagi BN atau Umno, sesiapapun yang diletakkan sebagai calon pada PRU-13 akan datang adalah calon-calon yang boleh menang. Calon-calon itu boleh diterima pengundi, kerana mereka memang dekat dengan pengundi. Mereka telah turun padang, mengurus padang dan menyelesaikan masalah-masalah rakyat.

Di Dun Usukan misalnya, pemimpin yang semakin pasti dicalonkan adalah Ketua Bahagian Umno Kota Belud, Datuk Salleh Tun Said, yang diberi laluan oleh DUN sekarang- Datuk Japlin Akim. Japlin mungkin beralih ke Dewan Negara melalui perlantikan sebagai senator. Jawatan senator membolehkan dilantik sebagai anggota kabinet persekutuan.

Sementara di DUN Temapsuk pula, sudah pasti Datuk Musbah Jamli diberi peluang sekali lagi mempertahankan kawasan DUN itu. Musbah adalah pemimpin yang dekat dengan akar umbi, kerana sifatnya yang senantiasa berdekatan dengan masyarakat kampung.

Musbah masih mempunyai misi yang belum selesai, yakni Program Jelapang Padi dan Agropolitan serta memajukan agroindustri bagi kawasan Kota Belud.

Sementara Datuk Rahman Dahalan, walaupun dituduh sebagai orang luar bagi orang yang tidak mengenalinya, sebenarnya MP itu juga berasal daripada Kota Belud, walaupun masa kecilnya dibesarkan di Tuaran, jiran Kota Belud.

Pihak BN atau Umno tidak boleh kehilangan kehadiran beliau di Dewan Rakyat. Rahman bersama-sama Khairy Jamaluddin adalah ayam tambatan BN berdebat, menangkis isu-isu yang dibangkitkan oleh pihak pembangkang. Untuk sementara di pihak BN, hanya KJ dan DARD yang mampu berdebat dengan Lim Kit Siang mahupun Tony Pua atau Tian Chua, sehingga pemimpin pembangkang itu kehilangan modal untuk meneruskan ucapan.

Terserah kepada pucuk pimpinan, siapakah yang dicalonkan mewakli Umno di kawasan Kota Belud. Samada pucuk pimpinan mempertahankan status quo ataupun mengubahnya, Parlimen Kota Belud, Dun Usukan dan Dun Temapsuk tetap kubu Kuat Umno.

20 December 2012

Benarkah 21 Disember 2012 akan Kiamat?

Adakah anda masih dihantui oleh ramalan tentang 2012? Ramalan suku Maya bahawa 21 Disember 2012 merupakan pengakhiran dunia atau lebih biasa disebut HARI KIAMAT, sememangnya menakutkan banyak orang. Pengarah filem Hollywood, Roland Emmerich, bahkan dengan beraninya menggambarkan kemungkinan yang terjadi pada tahun 2012 dalam filem yang berjudul yang sama, iaitu ‘2012’. Impaknya luar biasa; filem itu "booming" dan memasuki senarai filem box office. Tapi tahukah anda bahawa ada peneliti yang meyakini bahawa Al Quran juga ternyata ‘menjelaskan’ tentang apa yang kemungkinan terjadi pada tahun ini?

Ali Adam, ilmuwan dari University of Technology, Iraq, dan Bournemouth University yang mengungkapkannya dalam buku berjudul ‘Al Quran 2012’. Dengan menggunakan kaedah numerik, Adam yakin bahawa kitab suci umat Islam itu bahkan menjelaskan apa-apa sahaja yang akan terjadi pada tahun 2012, bila dan berapa kali perkara tersebut akan terjadi.

Selama ini, para peneliti telah mengetahui bahawa Al Quran yang ditulis dalam bahasa Arab memiliki bentuk dan struktur huruf-huruf yang sangat teratur,bahkan kitab yang diturunkan oleh Allah SWT kepada Nabi Muhammad SAW ini bukan sahaja memiliki keselarasan dan keteraturan dalam makna-makna dan indikasi-indikasi yang terkandung di dalam setiap ayatnya, tetapi juga memiliki keselarasan dan keteraturan dalam jumlah kata dan pengulangan huruf-hurufnya.

Keluarbiasaan Kitabullah ini membuat para ahli numerologi tergoda untuk mengkaji apa sebenarnya yang tersirat di sebalik keselarasan dan keteraturan tersebut. Setelah melakukan penelitian, salah seorang ahli numerologi,Abd ad-Da’im al-Kahil, dalam bukunya yang berjudul “Misteri Angka 7 dalam Mukjizat Matematik Al Quran” menyatakan bahawa ayat-ayat, surah-surah, kata-kata, dan huruf-huruf dalam Al Quran diatur oleh Allah SWT dengan sistem yang berasaskan angka 7. Ini menjelaskan bahawa ia selaras dengan kenyataan bahawa dalam seminggu terdapat 7 hari; bumi terdiri daripada 7 petala langit; umat Islam yang menunaikan ibadah haji melakukan 7 kali putaran saie, 7 putaran tawaf dan 7 kali melempar jumrah; ada 7 golongan yang dinaungi Allah pada Hari Kiamat; ada 7 larangan Allah bagi manusia; ada 7 sifat perosak; dan sebagainya.

Sepanjang kajian tersebut, Adam membahagikan Al Quran yang terdiri dari 114 surah dan 6236 ayat, kepada dua bahagian,iaitu surah pembukaan dan surah pesanan. Surah Pembukaan adalah surah al-Fatihah yang juga disebut sebagai Ummul Kitab (Ibu Al Quran) manakala Surah Pesanan ialah surah-surah lainnya, seperti surah al-Baqarah, an-Nisa, dan lain-lain.

Surah Al-Fatihah, menurut Adam, merupakan intipati keseluruhan kepada pesanan-pesanan Allah SWT yang terkandung dalam 113 surah lainnya (Surah Pesanan). Intipati tersebut terkandung dalam ayatnya yang berjumlah 7, kata-katanya yang berjumlah 29 dan huruf-hurufnya yang berjumlah 139 (sila buka surah Al Fatihah dan perhatikan sebaik-baiknya). Jumlah ayat, kata dan huruf surah al-Fatihah ini merupakan nombor perdana

“Jadi kata kunci atau kod untuk menyingkap pesan-pesan dalam Al Quran ialah nombor perdana,” tegas Adam.

Seterusnya,beliau mengkaji surah-surah pesanan dan perhatiannya tertumpu kepada surah ar-Rahman yang merupakan surah ke-55. Dalam surah ini terdapat ayat yang diulang sehingga 31 KALI yang mengandungi maksud “Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” Ayat-ayat yang diulang tersebut berada pada ayat ke-13, 16, 18, 21, 23, 25, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 61, 63, 65, 69, 71, 73, 75, dan 77 (sila baca surah ar-Rahman & ia dijamin benar 100%). Jika semua angka-angka itu dijumlahkan, maka hasilnya ialah 1433 yang jika dikaji dengan kaedah primalogi(sebahagian daripada kaedah numerik), maka angka 1433 dapat dijumlahkan menjadi 1+4+3+3 = 11 (nombor prima).
Adam mengakui bahawa dirinya agak bingung untuk merungkai makna angka 1433 tersebut sebelum akhirnya menyedari bahawa pada saat tersebut,manusia hidup pada 1432 H (2011 M) dan tahun depan (tahun ini) manusia akan hidup pada 1433 H (2012 M). Keyakinan Adam semakin kuat bahawa 1433 merujuk kepada tahun Hijrah kerana ketika ia sesuai dengan jumlah kata pada surah ar-Rahman dengan jumlah hari pada 2012 iaitu jumlah kata dalam surah ar-Rahman sebanyak 355 kata dan jumlah hari pada 2012 sebanyak 355 hari, bukan 356 hari (sila semak kalender 2012).

Penemuan Adam tidak berakhir di situ kerana ayat “Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?” diulang sehingga 31 kali,beliau percaya bahawa pada 2012 akan terjadi 31 kejadian/peristiwa dahyat yang akan menggoncangkan kehidupan manusia di bumi, namun BUKAN KIAMAT!. Bahkan dalam bahasa Al Quran,ayat yang diulang-ulang tersebut terdiri daripada empat kata, maka beliau juga percaya bahawa setiap kejadian/peristiwa itu akan berlaku selama 4 HARI. Subhanallah!

Yang akan terjadi pada 2012

Untuk mengetahui 31 peristiwa yang akan terjadi pada 2012, Adam mencari huruf, kata atau ayat ke-1433 dalam surah-surah pesan dan inilah yang ditemuinya ;

Dalam Al Qur’an surah ke-2 ayat 24 Allah berfirman; “Maka jika kamu tidak dapat membuat (nya) dan pasti kamu tidak akan dapat membuat (nya), peliharalah dirimu dari neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu, yang disediakan untuk orang-orang kafir.” Berdasarkan ayat ini, Adam menjangka bahawa antara perkara yang akan terjadi pada 2012 adalah HUJAN METEOR.

Dalam Al Qur’an surah ke-2 ayat 86 Allah berfirman; “Itulah orang-orang yang membeli kehidupan dunia dengan (kehidupan) akhirat, maka tidak akan diringankan siksa mereka dan mereka tidak akan ditolong.” Berdasarkan ayat ini, Adam menjangka pada 2012 akan terjadi peristiwa yang terus menerus dan tanpa henti, tetapi tidak dapat dihuraikan jenis peristiwanya.

Dalam Al Qur’an surah ke-10 ayat 69 Allah berfirman; “Katakanlah; “Sesungguhnya orang-orang yang mengada-ngadakan kebohongan terhadap Allah tidak beruntung”. Berdasarkan ayat ini, Adam menjangka bahawa pada 2012 salah satu peritiwa yang terjadi lebih banyak menimpa para pembohong, namun jenis peristiwanya, tak dapat diduga.

Lokasi peristiwa

Untuk menentukan di manakah 31 peristiwa pada 2012 akan terjadi, Adam menggunakan garis bujur dan garis lintang bumi, serta pada ayat-ayat yang diulang dalam surah ar-Rahman. Berdasarkan kedua-dua sumber tersebut, Adam menjangka bahawa bencana kemungkinan akan terjadi di wilayah-wilayah yang berada pada paksi 0-90 darjah garis lintang utara (LU) atau garis lintang Selatan (LS). Misalnya, di wilayah yang berada antara 0-13 darjah garis lintang utara (LU) atau garis lintang selatan (LS); wilayah yang berada di sekitar 16 darjah garis lintang utara (LU) atau garis lintang selatan (LS); wilayah yang berada di sekitar 18 darjah garis lintang utara (LU) atau garis lintang selatan (LS); dan sebagainya.

Waktu kejadian

Berdasarkan kaedah primalogi, Adam mengira bahawa bencana pertama akan terjadi pada hari ke-44 tahun 1433 H atau bertepatan dengan tanggal 7 Januari 2012 manakala bencana terakhir atau ke-31 akan terjadi pada hari ke-346 tahun 1433 H atau 4 November 2012. Namun, selepas hari-hari yang disebutkan berlalu, tiadapun peristiwa yang mengerunan manusia di muka bumi ini. 

Atas sebab itu, mereka yang meramalkan akan berlaku Kiamat pada 21 disember 2012, adalah mereka yang tergolong fasik.

Angka 44 berasal daripada jumlah kata dalam setiap ayat yang diulang dalam surah ar-Rahman sebanyak empat kata dan hasil jumlah kata dalam surah ar-Rahman sebanyak 683 kata. Dalam deretan nombor perdana, angka 683 merupakan nombor prima ke-124 dan angka 124 merupakan hasil darab 4 x 31. Maka, angka 44 berasal daripada jumlah kata ayat yang diulang dalam surah ar-Rahman yang sebanyak 4 kata, dan angka 4 pada angka pendaraban 4 x 31 menghasilkan 124.

Apa kah yang akan berlaku pada dunia ini, hanya Allah SWT yang tahu, kerana Allah SWT sahajalah penentu segala yang ada di langit dan di bumi. Kita wajib berserah diri dan berlindung kepada-Nya dan semoga kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang dilindungi oleh-Nya. Amin.

19 December 2012

Calon Umno tidak semestinya ada jawatan parti

INI yang menarik berhubung pendekatan parti Umno pada masa ini; calon-calon yang mewakili parti itu dalam PRU-13, tidak semestinya mereka yang mempunyai jawatan parti.

Pertimbangan dalam pemilihan calon adalah berasaskan kepada kemampuan seseorang calon dalam berbagai segi, antaranya calon itu dikenal ramai, dan juga calon itu dekat dengan para pengundi.

Melalui pertimbangan itu, maka seseorang calon yang mewakili BN mudah diterima para pengundi. Apabila mudah, maka peluang kemenangan dapat diperkirakan lebih awal.

Di Sabah, umumnya para bakal calon sudah dapat dibaca lebih awal; faktor yang menyebabkan perkara ini, kerana bakal-bakal calon tersebut telah berkerja sejak empat tahun lalu, melalui turun padang, mengurus padang dan menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi rakyat.

Disebabkan kerja-kerja kemasyarakatan yang dilakukan bakal-bakal calon, maka tidak sukar untuk memilih bakal-bakal calon; namun yang mengalami kesukaran adalah pucuk pimpinan untuk menentukan calon mana yang bakal dicalonkan.

Apabila pucuk pimpinan tersilap pilih calon, maka disinilah timbul, kelakuan merajuk yang boleh menjurus kepada sabotaj.

Memujuk orang yang merajuk, bukan mudah, atas sebab itu, sebaik-baiknya pucuk pimpinan melakukan "brain storming" bagi bakal-bakal calon yang berpotensi, sebelum mengumumkan calon-calon pada PRU-13.

Ada dua masalah utama yang bakal dihadapi pucuk pimpinan-aspirasi bakal-bakal calon dan aspirasi akar umbi. Bagi pendapat Suara Rayat Pucuk pimpinan perlu memilih aspirasi akar umbi berbanding aspirasi bakal-bakal calon, kerana yang menentukan kemenangan adalah akar umbi.

Memang berat untuk menidakkan aspirasi bakal-bakal calon yang terdiri daripada pemimpin parti; misalnya Ketua Bahagian; namun pucuk pimpinan perlu berani bertindak, kerana tidak semestinya Ketua Bahagian sesebuah parti itu diterima akar umbi yang majoriti.

Mendapat jawatan pada sesebuah parti, banyak faktor yang menyebabkan seseorang itu menang. Tidak perlulah diulas, kerana umumnya akar umbi mengetahuinya.

Berdasaskan kepada asas itu maa pucuk pimpinan parti diminta menimbangkan hasrat peringkat akar umbi dalam meletakkan calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.

Tetapi apabila aspirasi bakal-bakal calon itu juga disokong oleh aspirasi akar umbi serta daripada Bahagian atau cawangan sesebuah parti, maka jika terpilih calon yang mempunyai sokongan demikian, maka calon itulah yang dikatakan calon winnable candidate.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak acap kali menegaskan calon BN dalam pilihan raya nanti mestilah yang boleh menang. Ini bererti pucuk pimpinan akan mengambil kira suara dan hasrat di peringkat akar umbi dalam menentukan calon.

16 December 2012

Kongres LDP: Kehadiran Tun Dr Mahathir mendapat tepukan gemuruh

TERHARU sekali apabila nama Tun Dr Mahathir disebut apakah oleh Perdana Menteri mahupun Presiden LDP, tepukan gemuruh daripada perwakilan mahupun pemerhati pada Persidangan LDP kali ke 23 yang berlangsung di Sandakan pada Ahad, menunjukkan mantan Perdana Menteri itu mempunyai sokongan khasnya daripada kaum cina dan rakyat secara umumnya.

Kehadiran Tun Dr Mahathir semasa pesidangan parti LDP, parti tempatan yang mewakili kaum cina khasnya Sabah mempunyai signifikan kepada kepimpinan parti itu.

Parti LDP yang ditubuhkan pada tahun 1989, dimana pada penubuhannya merupakan parti pembangkang di peringkat negeri Sabah, akan tetapi mesra BN Pusat.

Pada tahun 1991, parti itu diterima dalam keluarga BN, apabila umno mengembangkan sayapnya ke Sabah, dan bersama-sama parti AKAR (kini telah dibubarkan) membentuk komponen BN Sabah dan menjadi parti pembangkang di Sabah.

LDP, walaupun parti kecil, namun kesetiaannya kepada perjuangan BN tidak pernah luntur, malah komitmen parti itu kepada BN terus menebal.

Dikeranakan kesetiaan parti itu, parti itu pernah diberi peluang menerajui kerajaan Sabah, apabila mantan Presidennya Tan Sri Chong Kah Kiat dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada tahun 2001, walaupun parti itu hanya mempunyai satu kerusi DUN, di Dewan Undangan Negeri Sabah.

Meskipun parti itu telah menyertai beberapa pilihanraya sejak tahun 1990, hanya pada PRU-12, kesemua calon-calon daripada parti itu menang; malah kawasan Parlimen yang dimenangi calon pembangkang pada PRU-2004, berjaya dirampas semula melalui Presiden LDP sekarang ini.

Pada persidangan LDP yang ke-23, julung kalinya perasmiannya dilakukan oleh Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri, dan ironinya mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir turut sama; yang mengingatkan nostalgia parti itu, bahawa pada kongres pertamanya dilancarkan oleh Tun Dr Mahathir.

Kehadiran Perdana Menteri dan Tun Dr Mahahir pada kongres LDP, membuktikan bahawa dalam BN, tiada diskriminasi terhadap parti-parti kecil; dan selagi parti dan pemimpinnya setia kepada perjuangan BN, maka parti dan pemimpin parti itu dianggap sebagai pemimpin BN.

Sebenarnya ini yang berlaku kepada parti LDP dibawah kepimpinan Datuk Liew Vui Keong. Kepimpinan LDP mendapat penghormatan daripada para pemimpin tunjang BN, yakni Umno; kerana pada kongres parti itu yang berlangsung di dewan Ballroom Hotel Four Point Sandakan, bukan sahaja kehadiran Perdana Menteri bersama isteri, malah Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman berserta isteri juga turut hadir.

Para pemimpin parti itu mendapat penghormatan daripada segenap lapisan kempimpinan Umno, apabila turut hadir, Speaker DUN Sabah merangkap Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah-Datuk Salleh Tun Said, Timbalan Speaker Dewan Rakyat-Datuk Ronald Kiandee, wakil daripada parti komponen termasuk daripada Sarawak yang diwakli oleh Datuk Salang Gandum; malah kongres itu juga dihadiri ramai anggota kabinet Negeri Sabah, antaranya Datuk Yee Moh Chai.

Dalam ucapan perasmian oleh YAB Perdana Menteri, membayangkan bahawa Parlimen Sandakan akan tetap berada ditangan BN, mengikat sokongan daripada berbagai pihak yang dibuktikan melalui persiadangan itu.

Sepanjang ucapan Persiden parti itu, tepukan gemuruh daripada perwakilan terus menerus berkumandang, keadaan ini menunjukkan bahawa VK Liew yang merupakan ahli parlimen Sandakan, mendapat sokongan dan dianggap sebagai winnable candidate bagi BN di kawasan P.186 Sandakan.

14 December 2012

Lajim berpolitik kerana mengejar jawatan

RAMAI yang tidak lupa, bagaimana Lajim mengamok kerana tidak dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri sebaliknya, Datuk Baharom AB Titingan, meskipun mantan ADUN Balung itu, tewas pada PRN Sabah semasa Sabah diperintah Parti Bersatu Sabah.

Di kalangan Umno sendiri, ramai yang tahu bagaimana Lajim turun naik ke Putrajaya pada tahun 2003 kerana melobi jawatan Ketua Menteri untuk menggantikan Tan Sri Chong Kah Kiat yang akan tamat tempoh.

Lajim berkecimpung dalam politik semata-mata untuk mengejar jawatan; atas sebab itu, apabila Anwar "menawarkan" jawatan Ketua Menteri jika Pakatan Rakyat menang di Sabah, menjadikan dia mabuk dan lupa diri.

Lajim tidak mampu menilai dirinya sendiri apakah mempunyai kemampuan untuk mengurus atau mentadbir.

Lajim mendapat jawatan dalam politik, bukan disebabkan kemampuannya, akan tetapi berasaskan peras ugut. 

Apabila Najib dilantik sebagai Perdana Menteri, Lajim dilantik sebagai Timbalan Menteri, kerana pada masa dan ketika itu keadaan poiltik bagi BN cukup rentan dan gawat, ekoran kasak kusuk yang berlaku. Tambahan pula ada ura-ura Lajim akan keluar Umno/BN jika tidak diberi jawatan. 

Apabila keadaan politik tenang, Najib sukar sudah untuk digertak, atas sebab itu, Najib sanggup kehilangan Lajim, apabila MP Beaufort itu mendesak Najib, agar Musa Aman diganti sebagi Ketua Menteri Sabah. Bukan sahaja Najib menolak mentah desakan Lajim itu, malah menegaskan, Musa akan tetap menjadi Ketua Menteri Sabah selepas PRU-13.

Pengertian Lajim terhadap pemimpin apabila pemimpin itu mendapat jawatan; akan tetapi dia lupa, ukuran sebenar pemimpin itu adalah daripada aspek kemampuan, keikhlasan dan perjuangannya. Pemimpin seperti ini akan terus berada dalam persada kepimpinan negara, sebaliknya individu yang merasa menjadi pemimpin kerana tindakan peras ugut, sampai satu ketika akan hanyut dan tidak mendapat tempat lagi. Perkara ini, disadari oleh Lajim, atas sebab itu dia keluar daripada Umno/BN, kerana dia tahu, bahawa masanya telah tiba untuk direhatkan selama-lamanya.

Lajim lupa, Islam tidak suka perasaan tamakkan jawatan tanpa sebab yang berasas yang ALLAH reda. Keinginan mendapatkan kedudukan politik untuk kepentingan diri atau sebagai kebanggaan adalah dilarang dalam agama ini.

Ini jelas daripada hadis-hadis, antaranya sabda Nabi Muhammad SAW: “Kamu semua begitu bercita-cita terhadap jawatan kepimpinan, ianya akan menjadi penyesalan pada hari kiamat. Ianya sesuatu yang nikmat pada permulaannya tapi keburukan pada akhirnya” (Riwayat al-Bukhari).

Baginda juga pernah menasihati `Abd ar-Rahman bin Samurah: “Wahai `Abd ar-Rahman! Jangan engkau meminta jawatan pemimpin. Sesungguhnya jika engkau diberikannya dengan permintaan maka engkau ditinggalkan (tidak ditolong).

Sekiranya engkau diberikannya tanpa permintaan maka engkau dibantu” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Islam melihat kerakusan inginkan jawatan disebabkan perasaan sukakan kedudukan dan nama hanya akan penyesalan di akhirat dan melemahkan jawatan itu sendiri. Namun dalam masa yang sama, seseorang boleh berusaha mendapatkan jawatan politik jika dia merasakan dia dapat memberikan khidmat yang lebih baik daripada orang lain.

Ini seperti yang al-Quran ceritakan tentang permintaan Nabi Yusuf: (maksudnya) Yusuf berkata: “Jadikanlah aku mentadbir perbendaharaan hasil bumi (Mesir); sesungguhnya aku sedia menjaganya dengan sebaik-baiknya, lagi mengetahui cara mentadbirkannya.

Dan demikianlah caranya, Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; dia bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami limpahkan rahmat Kami kepada sesiapa sahaja yang Kami kehendaki, dan Kami tidak menghilangkan balasan baik orang-orang yang berbuat kebaikan”. (Surah Yusuf, 55-56).

Kata Ibn Taimiyyah rh (meninggal 728H): “Nabi Yusuf meminta jawatan kepimpinan untuk kebaikan agama, itu bukan sesuatu yang mencanggahi pergantungan kepada ALLAH, tidak juga termasuk dalam permintaan jawatan yang dilarang” (Ibn Taimiyyah, Majmu’ah al-Fatawa, 8/68, Riyadh: Maktabah al-Abikan)

Kata al-Imam al-Qurtubi (meninggal 671H) mengulas ayat ini: “..demikian juga hukumnya pada hari ini. Sekiranya seseorang insan tahu mengenai dirinya, bahawa dia dapat menegakkan kebenaran dalam kehakiman dan hisbah, sementara tiada seorang pun yang sesuai dan setanding dengannya maka jawatan itu fardu `ain ke atas dirinya. Wajib dia mengendali dan memintanya. Dia juga hendaklah memberitahu sifat-sifat yang melayakkannya iaitu ilmunya, kemampuannya dan lain-lain” (Tafsir al-Qurtubi, 9/21, Beirut: Dar al-Fikr).

Lajim hina Jawatan Speaker

Kenyataan Datuk Lajim Ukin sepertimana disiarkan oleh Daily Express 13 Disember 2012 yang berbunyi "Salleh a nobody in Sabah politics today" sebab itu beliau dilantik sebagai Speaker DUN Sabah. 

Lajim terlupa bahawa Salleh adalah Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah merangkap Ketua Bahagian Umno Kota Belud adalah jawatan politik. Apa kah Lajim tidak tahu bahawa jawatan Speaker  juga adalah jawatan politik?

Sejak Lajim keluar dariapada Umno pada Julai lalu, kebanyakan kenyataannya bercelaru dan tidak menggambarkan bahawa MP Beaufort itu seorang ahli politik veteran.

Kenyataan Lajim yang disiarkan DE pada 13/12, menunjukkan bahawa MP itu menghina jawatan Speaker, kerana menurut apa yang dinyatakannya, bahawa Salleh a nobody in Sabah politics today, sebab itu dilantik sebagai speaker, seolah-olah jawatan speaker itu adalah jawatan reject dimana seorang ahli politik yang masih diiktiraf, maka tidak akan dilantik pada jawatan itu.

Suara Rakyat tidak ingin memberi komen, jika ada persengkitaan peribadi antara Lajim dan Salleh, yang ingin Suara Rakyat komen adalah kenyataan mengenai jawatan speaker.

Jawatan Speaker mempunyai kedudukan yang tinggi daripada segi protokol berbanding kedudukan Yang berhormat samada ADUN ataupun MP ataupun menteri kabinet. Kedudukan Speaker adalah yang ketiga selepas TYT dan Ketua Menteri. Apa kah Lajim tidak mengetahui kedudukan ini? 

Kalaupun ingin menghentam Salleh, janganlah menghentam jawatan yang disandangnya, kerana jawatan itu merupakan salah satu undang-undang tubuh kerajaan negeri. Bagaimana kah Lajim memperjuang kepentingan rakyat, jika undang-undang tubuh kerajaanpun, beliau tidak mengetahui dan menghinanya pula.

Rakyat Sabah perlu membuka mata, bahawa Lajim bukan seorang pemimpin yang boleh membela rakyat, kerana kalau diberi peluang, maka bukan sahaja negeri menjadi kelamkabut, malah rakyat akan semakin kusut.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels