10 July 2025

TERPULANG RAKYAT- KERAJAAN SUDAH LAKSANAKAN YANG TERBAIK

TERPULANG pada 1.7 juta pengundi negeri Sabah, apakah meneruskan mandat pada Kerajaan Sabah hari ini atau sebaliknya, kerana kerajaan telah melaksanakan yang terbaik.

Pencapaian sesebuah kerajaan, apabila dapat memulihkan perekonomian, kerana jika ekonomi teruk memberi kesan besar pada rakyat.

Ekonomi teruk akan menyebabkan kerajaan tidak dapat menguntip hasil. Apabila hasil tidak dapat dikutip, maka kerajaan akan kekurangan dana untuk tujuan inisiatif dan insentif pada rakyat.

Pertumbuhan ekonomi negeri walaupun pada kadar 4.0-4.5%, akan tetapi sudah cukup memberi peluang kepada kerajaan menguntip hasil sehingga mencecah RM7 bilion pada tahun 2024.

Kutipan hasil RM7 bilion, bermula di atas RM5 bilion pada tahun 2021, berperingkat meningkat, kesan pertumbuhan positif ekonomi negeri.

Tidak dinafikan, kemudahan asas, masih menjadi rungutan rakyat, akan tetapi, tindakan penyelesaian kerajaan berada di landasan betul, sampai masanya, akan selesai sepenuhnya.

Isu bekalan air, akan selesai pada tahun 2030, apabila Empangan HidroElektrik Ulu Padas siap, kerana dapat membekalkan 6,000 juta liter air sehari, dan cukup untuk 100 tahun.

Kerajaan yang dipimpin Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, tidak menangisi masalah-masalah yang diwariskan, akan tetapi bertindak ke hadapan ke arah penyelesaian.

Sebagai kerajaan, sudah melaksanakan yang sepatutnya, dan tentunya dipandu Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ1.0).

Kerajaan tidak nafikan ada kekurangan sini sana, kerana tiada kerajaan di dunia boleh bertindak sempurna, tetapi, apa yang jelas, kerajaan telah sedaya upaya menunaikan hasrat-aspirasi dan harapan rakyat.

9 July 2025

GRS: PERTAHAN KERUSI YANG DISANDANG- MENANG KERUSI BAHARU- BONUS

GRS berhadapan PRN-17 Sabah menyandang 38/73 kerusi. Kerusi-kerusi yang disandang dipertahankan, selain mengintai 14 kerusi baharu.

Kerusi yang diintai adalah kerusi-kerusi yang disandang Umno dan Parti Warisan, termasuk DUN Tanjung Batu dan Tanjong Keramat.

Kelebihan GRS pada kerusi-kerusi yang disandang kerana memenuhi kretiria tiga elemen serangkai calon-kaum-kawasan atau dengan maksud lain, penyandang adalah pemimpin kawasan, mewakili kaum majoriti, juga anak jati kawasan tersebut.

Demikian juga kerusi-kerusi yang diintai, GRS mencalonkan calon memenuhi kretiria tiga elemen serangkai.

Pada PRN-17 faktor yang membimbangkan setiap parti adalah pola pengundian rakyat. Di Yakini, peratusan keluar mengundi melepasi 70%, ertinya, kali pertama dan undi-18 turut sama keluar mengundi.

Bagi pengundi tegar parti biasanya mengundi calon parti masing-masing. Pengundi tegar yang dimaksudkan adalah parti terkini yang mereka sertai.

Yang menjadi teka teki, adalah pengundi yang tidak berparti, kerana kecenderungan mereka bergantung pada isu-isu semasa.

Isu-isu semasa termasuk fitnah dan pembohongan, boleh menjadi faktor yang mempengaruhi pola pengundian. Atas sebab itu, pemimpin parti yang ketandusan modal menggerakkan Projek Pembunuhan Karakter. Mereka mengambil iktibar, kesan pembunuhan karakter pada pemimpin Umno semasa PRU-14.

Namun untuk GRS, walaupun berdepan pembunuhan karakter, secara umum, kurang berkesan di kerusi-kerusi yang disandang, kerana faktor tiga elemen serangkai.

8 July 2025

STATUS QUO GRS-PH PLUS TERPULANG PADA PH UNTUK TERUSKAN

TESTIMONI era seseorang pemimpin, apabila lawan menjadi kawan, kemudian berganding bahu untuk sama-sama memajukan dan membangun negeri.

Kerajaan GRS-PH Plus, pada asasnya parti yang berlawanan antara satu sama lain, tetapi berganding bahu melaksanakan tanggungjawab pada rakyat.

Semasa proses melaksanakan tanggungjawab dibina keserasian untuk membuka jalan kolaborasi atau kerjasama kekal.
Jika ada yang bertanya, pada era pasca PRU-14, model politik yang sesuai untuk Sabah? Penulis pasti menjawab Model GRS-PH Plus.

Dalam tempoh 2 tahun, kerajaan GRS-PH Plus, banyak pencapaian yang dilakar, ertinya bukti, berjalan lancarnya pemerintahan.

Malangnya model yang patut diteruskan, cuba diganti pula dengan model lain yang belum teruji.

Di Semenanjung, model PH-BN, memang sesuai, kerana pendekatan menang-menang, di Sabah model yang membabitkan GRS dan BN, bukan model yang sesuai, kerana telah terbukti tiada keserasian.

Atas sebab itu, apabila BN-PH mengumumkan kerjasama, maka GRS bersedia bergerak solo.

Terpulang pada PH untuk membuat keputusan, kerana parti itu tidak boleh bertindak bermain dua kolam.

Era sekarang yang diperlukan adalah kestabilan politik dan kerajaan, bukannya siapa jadi Ketua Menteri, kerana siapa pun Ketua Menteri, jika tiada kestabilan (politik & kerajaan), maka “back to square one’ kemajuan & pembangunan terganggu, tentunya memberi kesan pada rakyat.

Secara rasional, jika seseorang yang menduduki jawatan Ketua Menteri, membuktikan kepimpinan, pemerintahan dan pentadbiran yang menghasilkan banyak pencapaian, dan pada masa sama hasrat-aspirasi-harapan rakyat banyak ditunaikan, maka sewajarnya pemimpin tersebut dikekalkan dan disokong, bukan sebaliknya.

Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor dalam tempoh 5 tahun telah membuktikan, kemampuan sebagai ketua kerajaan. Jika mendengar jawapan pembantu Menteri di Jabatan Ketua Menteri, Datuk Haji Nizam DSP Abu Bakar Titingan pada sidang DUN Sabah pada pagi selasa, menunjukkan rangkuman pencapaian kerajaan yang dipimpin Hajiji.

Sewajarnya, PH patut menjadikan panduan sokongan pada kerajaan GRS-PH Plus, adalah model terbaik untuk Sabah era ini.

7 July 2025

RATA-RATA ADUN MENGUCAP ‘SAYONARA” PETANDA SIDANG TERAKHIR

RATA-RATA ADUN menzahirkan “sayonara” petanda sidang akhir DUN Sabah pada penggal ini dan bersiap sedia berhadapan dengan rakyat menerusi PRN-17 Sabah.

Daripada 79 ADUN termasuk ADUN dilantik, hanya ADUN Bingkor tidak hadir kerana memohon cuti.

Komposisi kerusi ADUN sebelum dibubar adalah GRS 38/73, Parti Warisan 16/73, Umno 10/73, PH 7/73 dan KDM 2/73.

Daripada 73 ADUN, siapa kah yang kembali sebagai ADUN pada penggal ke-17, hanya boleh ditentukan oleh 1.7 juta pengundi Sabah.

Apa yang menarik, sebelum ADUN Kemabong menutup perbahasan berkaitan RUU perbelanjaan tambahan, menyelitkan, agar rakyat Sabah mengekalkan Kerajaan GRS-PH Plus, yang membawa maksud, bahawa berhadapan PRN-17, akan berlaku kerjasama.

Kerjasama boleh berlaku sebelum pilihan raya atau selepas pilihan raya.

Penulis mengikuti perbahasan setiap penggal, dan mendapati, adun-adun daripada Parti Warisan tidak pernah “move-on” mereka berpusing-pusing dengan isu-isu yang berasaskan “hearsay” bukan berpandukan pada fakta lapangan, yang membawa maksud, mereka tidak turun ke bawah, akan tetapi hanya berpandukan persepsi.

ADUN Warisan dilihat berlaggak pandai, akan tetapi, hakikatnya “tin kosong” hanya nyaring suara, apa tah lagi ADUN Tanjung Aru, Merotai, Tungku, Sekong dan Gum-Gum dan Moyog. “action” lebih, tetapi tidak berfungsi sebagai ADUN Semak dan imbang.

BAJET ADALAH ANGGARAN, DAN BERGANTUNG PADA KEADAAN SEMASA

TIADA mana-mana penganggar bajet boleh mengunjurkan dengan tepat, terutama berkaitan pembangunan diluar jangka, seperti kesan bencana alam yang terkait dengan infrastruktur seperti jalan raya, bekalan air dan bekalan tenaga.

Adalah perkara biasa, kerajaan membentangkan perbelanjaan tambahan, kesan keperluan di luar jangka.

Komen ADUN Sulabayan berkaitan perbelanjaan tambahan, dan menyifatkan belanjawaan 2025 yang dibentangkan pada tahun lepas adalah benjawan yang tidak inklusif atau menyeluruh, tanpa mengambilkira kesan bencana alam.

Pada belanjawan tahun 2025 dianggarkan perbelanjaan berjumlah RM6.421 bilion, dan belanjawan tambahan RM1.186 bilion, kerana atas keperluan yang berbangkit.

Sabah mengamalkan benjawan surplus berdekad-dekad, dan apabila perbelanjaan sejumlah RM7.607 bilion, membawa pengertian, bahawa kutipan hasil negeri akan lebih besar berbanding perbelanjaan.

Keutamaan kerajaan negeri hari ini adalah mengukuhkan kewangan negeri, kerana menerusi kewangan yang kukuh, maka kerajaan mempunyai simpanan wang untuk digunakan bagi maksud pembangunan demi faedah rakyat.

KALI PERTAMA PERBELANJAAN NEGERI MELEPASI ANGKA RM7 BILION

KELAZIMAN belanjawaan Sabah, adalah belanjawan surplus.

Memandangkan perbelanjaan untuk tahun 2025, meningkat kepada RM7.607 bilion termasuk RM1.186 bilion perbelanjaan tambahan yang dibentangkan pada Sidang DUN Sabah pada Isnin, maka untuk tahun 2025 hasil kutipan hasil negeri pasti melepasi jumlah perbelanjaan.

Untuk rekod pada tahun 2024 kutipan hasil negeri berjumlah RM7 bilion. Jika melihat pada jumlah perbelanjaan, maka untuk tahun 2025, kutipan hasil akan menghampiri RM8 bilion. Menerusi kutipan hasil negeri terus meningkat, membawa makna, kesan Hala Tuju Sabah Maju Jaya cukup signifikan.

Di perkirakan, jika kerajaan Sabah hari ini dikekalkan untuk mentadbir negeri, kutipan hasil RM10 bilion, akan dicapai tahun hadapan, apabila SMJ2.0 bermula.

Sabah mempunyai sasaran untuk menjadi negeri maju pada tahun 2030, bermakna pada masa itu, kutipan hasil melepasi RM15 bilion, dengan nilai dagangan hampir RM200 bilion.

Kepada rakyat Sabah, menyokong kerajaan Sabah hari ini, adalah untuk menjamin, agar kemajuan dan pembangunan mapan dan berterusan.

SOGIP: SALLEH LEBIH MINAT PADA BINGKAI BERBANDING KANDUNGAN

MENGANGKAT SOGIP (Sipitang Oil & Gas Industrial Park) salah satu kesan perancangan kerajaan era Umno di Sabah, tiada siapa yang nafikan, memang fungsi kerajaan off the day adalah untuk melaksanakan pembangunan. Mana-mana pembinaan, perlu disediakan asas terlebih dahulu, dan asas itu telah dibina.

Selain itu, matlamat taman seperti SOGIP bertujuan membawa industri ke kawasan luar bandar, untuk mengurangkan penghijraan ke bandar. Membina taman seperti SOGIP adalah hala tuju kerajaan, walaupun mungkin cadangan mengenainya datang daripada pemimpin parti atau individu.

SOGIP adalah bingkai, seperti juga bingkai lain antaranya KKIP. Bingkai tidak membawa erti apa-apa, jika tiada kandungan, ibarat cangkir kosong.

Kerajaan GRS memanfaatkan bingkai yang disediakan sebaik mungkin, apabila menjemput pelabur sesuai dengan matlamat penyediaan bingkai. Pelabur yang sudi datang antaranya syarikat Esteel yang membawa pelaburan lebih RM31bilion.

Sepatutnya, Salleh mengulas akan kandungan bingkai tersebut, bukannya memberi penekanan pada bingkai yang tidak membawa erti apa-apa jika tiada pengisian.

Jika bingkai tidak dimanfaatkan, maka ianya akan menjadi gajah putih, dan jika itu berlaku, maka merupakan kerugian pada kerajaan.

KESAN KERAJAAN GRS: NILAI DAGANGAN SABAH KEKAL DI ATAS RM100 BILION SEJAK TAHUN 2022

NILAI dagangan adalah penjumlahan eksport dan import. Perbezaan antara eksport dan import adalah imbangan dagangan, yang boleh positif atau negatif, bergantung mana yang tinggi.

Nilai dagangan negeri, kali pertama mencecah paras RM100 bilion pada tahun 2022 dengan jumlah RM118.1bilion, dan sejak itu, tiga tahun berturut melepasi angka RM100bilion. Tahun lalu, nilai dagangan negeri berjumlah RM107.8 bilion dengan pecahan, eksport RM61.3 bilion dan import RM46.4 bilion dengan lebihan dagangan RM14.9 bilion.

Mengapa perlu nilai dagangan tinggi? Kerana ianya menunjukkan kerancakan ekonomi, atau kek ekonomi. Semakin tinggi nilai dagangan maka kek ekonomi semakin berkembang.

Mengapa blog ini mengapungkan nilai dagangan? Sebabnya, kerana kesan kerajaan negeri yang diurus parti tempatan, maka kali pertama nilai dagangan negeri melepasi angka RM100 bilion, seperti juga kutipan hasil negeri, kali pertama melepasi angka RM5 bilion pada tahun 2021. Selain Sabah, Sarawak yang juga diurus parti tempatan, pada tahun 2024, nilai dagangan negeri tersebut berjumlah RM198 bilion.

Apa manfaat lebihan dagangan? Sektor ekonomi boleh berkembang maju, kerana tersedianya modal pusingan yang kukuh, dan pada gilirannya boleh membuka peluang pekerjaan baharu, selain negeri juga mendapat manfaat menerusi kutipan cukai syarikat.

Nilai dagangan, kutipan hasil negeri semakin kukuh kerana kesan Rumah Kita, Kita Jaga, Sabah kita Jaga, sepertimana juga ditunjukkan negeri jiran Sarawak.

Kerana manfaat atau kelebihan apabila kerajaan negeri diterajui parti tempatan, adalah asas, mengapa GRS perlu disokong.

6 July 2025

SOKONG KERAJAAN GRS UNTUK MAJUKAN SABAH

HALA Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ1.0) berada di landasan betul, dan jika kerajaan GRS diberi mandat pada PRN-17 Sabah, maka dilanjutkan dengan SMJ2.0, untuk tempoh 2026-2030.

Kerajaan GRS telah membuktikan, hasrat-aspirasi-harapan rakyat, telah banyak ditunaikan.

Jika melihatkan ke belakang, kerajaan negeri hari ini banyak diwariskan dengan pelbagai kedaifan kemudahan asas, dan juga hak-hak rakyat dalam MA63.

Betul kerajaan lalu, kecuali kerajaan Warisan telah membawa kemajuan dan pembangunan untuk Sabah, akan tetapi jauh ketinggalan, jika dibandingkan dengan kemajuan dan pembangunan di negeri-negeri lain.

Sabah dengan sumber asli seperti minyak dan gas, sejak tahun 1974-2020, hanya menerima 5%, dan apabila kerajaan hari ini mengambil alih, maka diperkenalkan Cukai Jualan Negeri (CJN) untuk minyak dan gas sebanyak 5%, bermula tahun 2021. Kerana sumbangan CJN daripada minyak dan gas, maka hasil negeri melonjak lebih RM5bilion, untuk kali pertama.

Menerusi pelbagai keluaran negeri yang dikenakan CJN, maka hasil negeri terus meningkat, dan untuk tahun 2024 berjumlah RM7bilion. Untuk rekod, semasa kerajaan mengambil alih kerajaan negeri, kutipan hasil berlegar-legar pada angka di bawah RM5bilion.

Rizab kewangan negeri bukan sahaja mencatat rekod, akan tetapi, mengalami lonjakan lebih sekali ganda, dan kini mencecah RM9bilion.

Tidak pernah diperkenalkan rumah percuma dibina di setiap DUN oleh mana-mana kerajaan negeri sebelum ini, walaupun sebelum ini kerajaan Persekutuan memperkenalkan rumah PPRT, tetapi hanya 5 unit setahun untuk satu parlimen, bukannya di setiap DUN, sedangkan rumah percuma yang dibina kerajaan negeri sebanyak 40 unit setiap DUN setiap tahun.

Untuk tahun 2025 dibina 3,000 unit rumah (yang dikenali sebagai Rumah Mesra SMJ) di 73 DUN. Pengenalan rumah percuma ini, dapat dilaksanakan, kerana hanya satu sebab, puncak kuasa negeri berada di tangan pemimpin negeri.

GRS MAHUKAN KESTABILAN POLITIK & KERAJAAN

ISU kerjasama antara parti, jika ianya mendokong kestabilan politik dan kerajaan.

Kerjasama yang tidak mendatangkan kestabilan dan keharmonian, seperti kerjasama antara BN-GRS, dalam kerajaan GRS-BN, hanya menganggu kelancaran pemerintahan dan pentadbiran.

Apabila pemerintahan dan pentadbiraan terganggu, maka mempengaruhi kelancaran memajukan dan membangun negeri. Selain itu, akan berkesan pada kemasukan pelabur, kerana pelabur mana yang mahu melabur pada kerajaan yang kucar kacir.

Pada asasnya, kerjasama yang harmoni dan serasi terwujud dalam kerajaan GRS-PH Plus, kerana itu kestabilan politik dan kerajaan kukuh daripada Januari 2023 sehingga menjelang berakhirnya penggal DUN ke-16 Sabah. Akan tetapi, wakil rakyat yang menjalin kerjasama, tidak seirama dengan pemimpin mereka di luar kerajaan, sehingga sanggup menolak keserasian dan kerharmonian yang telah dibina, apabila memilih kawan baharu yang belum teruji.

Sebelum beberapa ADUN penyokong kerajaan diserang melalui gerakan projek pembunuhan karakter, GRS, parti tulang belakang kerajaan negeri, telah lebih dahulu menyatakan hasrat meneruskan status quo kerjasama GRS-PH Plus, tidak seperti mana dakwaan Isnaraissah Munirah Majilis, MP Kota Belud, bahawa hasrat GRS bekerjasama dengan PH, kerana kesan projek pembunuhan karakter terkait lesen carigali mineral di Sabah.

Lagipun kerjasama di mata GRS berpandukan pada asas terhutang budi, apabila 7 ADUN PH menjadi penyelamat pada kerajaan negeri, apabila hampir tumbang kesan Langkah Kinabalu digerakan Ketua Umno Sabah, Datuk Bung Moktar Radin.

Bung semasa mengerakan langkah tersebut menyandang jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri 1, dalam kerajaan GRS-BN.

Terhutang budi dan keserasian yang dibina, adalah asas, GRS mempertahankan status quo. Tidak timbul isu lain, sepertimana dakwaan Munirah.

Namun pendirian GRS sedikit berubah, apabila PH memuktamadkan kerjasama dengan BN, selain kenyataan Ketua PKR Sabah, yang percaya bulat-bulat akan projek pembunuhan karakter yang digerakan Albert Tie dan dijayakan Malaysiakini.

Setakat ini, GRS belum membuat sebarang keputusan, akan bagaimana kah parti tersebut berhadapan dengan PRN-17.

Apa yang penting, kerajaan yang dibentuk selepas PRN-17 cerminan kestabilan politik dan kerajaan, kerana jika tidak, akan sia-sia pencapaian Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ1.0), selain terganggunya SMJ2.0, bagi tahun 2026-2030.

GRS BOLEH REALISASIKAN HASRAT-ASPIRASI-HARAPAN RAKYAT SABAH

KERAJAAN GRS sudah buktikan hasrat-aspirasi-harapan rakyat berdekad-dekad tidak kunjung tiba, sehinggakan rakyat seperti pungguk rindukan bulan akan tetapi dalam tempoh 5 tahun sekurang-kurangnya sebahagian telah direalisasikan.

21 hak-hak Sabah dalam MA63, hampir setengah abad tiada satupun ditunaikan, malah pada suatu ketika, pemimpin Sabah yang bercakap mengenainya, direhatkan, “incommunicado”, dan apa yang mendukacitakan mereka itu diperlekeh oleh pemimpin Sabah yang merupakan proksi atau kuda tunggangan pemimpin luar.

Apabila kerajaan GRS mengambil alih pada September 2020, kerajaan memperkenalkan Hala Tuju Kemajuan dan Pembangunan Negeri, iaitu Hala Tuju Sabah Maju Jaya dan membutirkan apa yang diperlukan rakyat dan negeri.

Antara butiran tersebut adalah berkaitan hasrat-aspirasi-harapan rakyat dalam MA63, dan terbukti dalam 5 tahun 13 hak-hak tersebut dapat direalisasikan.

Apa yang melegakan sedikit, pada era kerajaan Sabah hari ini, adalah peningkatan bayaran interim geran khas Sabah daripada RM26.7juta sejak tahun 1969 sehingga tahun 2020, tetapi kini berjumlah RM600juta.

Geran Khas tersebut, digunakan sepenuhnya untuk membela rakyat, terutama mereka yang kurang bernasib baik kesan kemajuan yang lembab berdekad-dekad.

Geran khas sebahagian digunakan untuk membina Rumah Percuma, Rumah Mesra SMJ, dan untuk tahun ini sebanyak 3,000 unit dibina di 73 DUN, dengan jumlah yang sama banyak, selain untuk bayaran tunai kepada 100,000 penerima yang terkesan peningkatan kos sara hidup dengan kadar RM300 selama 12 bulan untuk tahun 2025.

Kesan pemerintahan kerajaan GRS juga mendapat keyakinan pelabur, apabila untuk suku pertama tahun 2025, RM10.9 bilion nilai pelaburan diluluskan masuk ke Sabah, dengan pecahan RM6.6 bilion (61%) pelaburan langsung asing dan RM4.29 bilion (39%) pelaburan tempatan. Jumlah tersebut menjadikan Sabah menempati kedudukan ketiga pelaburan diluluskan selepas Selangor dan WP Kuala Lumpur.

Kemasukan pelabur akan memberi banyak peluang kepada rakyat Sabah, terutama sektor pekerjaan.

Keyakinan pelabur adalah petanda penerimaan positif pada Kerajaan GRS pimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, walaupun pelbagai gerakan pembunuhan karakter terhadap beberapa pemimpin.

Pelabur tidak terkesan dengan dakyah pembangkang mengangkat pembunuhan karakter sebagai modal politik, kerana mereka melihat pada dasar, ketelusan dan integriti yang menerajui kerajaan.

Pembunuhan karakter terpaksa digunakan pemimpin pembangkang, kerana mereka ketandusan modal politik, kerana apabila mereka membangkitkan berkaitan kelembaban kemajuan dan pembangunan negeri, empat jari mengarah ke muka mereka

GRS BOLEH WUJUDKAN KESTABILAN POLITIK SEPERTI SARAWAK

PARTI BN dan PH tidak akan benarkan GRS ikut jejak GPS Sarawak, atas sebab itu, akan bertindak apa sahaja untuk menghalangnya terutama pada PRN-17 Sabah.

Keinginan BN dan PH bertanding keseluruhan 73 kerusi adalah cerminan, bahawa dua parti itu berhasrat menjadi tunggak atau parti dominan di Sabah.

Menjadi parti dominan, bukan baharu bagi BN, kerana sebelum hilang kuasa pada tahun 2018, sudah menjadi parti dominan di Sabah sejak tahun 1994.

PH pula kerana bersandarkan pada Kerajaan Madani Persekutuan yang ditulang belakangi parti tersebut, maka beranggapan, rakyat Sabah akan berbondong-bondong menyokong sepertimana berlaku pada masa lalu, apabila rakyat Sabah menyokong Umno kerana parti tunjang kerajaan Persekutuan dan parti Perdana Menteri.

Tiada siapa yang menjangkakan pendirian rakyat Sabah pada hari ini, apakah seperti tahun 90-an atau telah berubah?.

Jika pada era BN, rakyat boleh menyokong kerana pemberian tangki air berwarna biru berlogokan BN, tetapi mungkin pada PRN-17 ianya tidak relevan, sepertimana berlaku pada PRU-14 tahun 2018, dan pada PRN-16 tahun 2020.

Pola pengundian pada PRU-15, November 2022 juga menunjukkan, kecenderungan pengundi Sabah tidak lagi terkesan dengan tangki biru, walaupun, diperlukan untuk menyimpan air.

Pola pengundian rakyat Sabah lebih kepada HASRAT-ASPIRASI-HARAPAN mereka untuk masa depan negeri, bukan bersandar lagi pada pihak luar. 

Rumah Kita, Kita Jaga, Sabah Kita Jaga, menjadi pilihan mereka. Sentimen ini lah yang terlepas pandang oleh BN dan PH.

Sentimen Rumah Kita, Kita Jaga, Sabah Kita Jaga, yang menjadi perjuangan GRS, cuba dikotorkan atau dilemahkan menerusi pelbagai cara, antara lain yang masih hangat adalah pembunuhan karakter para pemimpin parti itu.

Gerakan pembunuhan karakter dijadikan modal politik, kerana pemerintahan Ketua Menteri tidak tergoyahkan, kerana ketelusan dan  berintegritinya kepimpinan negeri secara keseluruhan.

Dalam tempoh 5 tahun, tiada sebarang salah laku yang dilakukan oleh pemimpin negeri yang menyebabkan kerugian pada negeri dan rakyat.

Selama 5 tahun, pemerintahan negeri menunjukkan kemampuan, kebolehan yang belum terfikirkan sebelum ini oleh mana-mana pihak.

Pengukuhan kewangan menerusi kutipan hasil negeri yang terus meningkat, perbelanjaaan berhemah yang membolehkan meningkatkan rizab kewangan negeri hampir RM9bilion, satu rekod yang belum pernah difikirkan akan tercapai dalam tempoh yang singkat.

Walaupun rekod pencapaian Kerajaan Negeri yang diterajui parti tempatan sedemikian baiknya, akan tetapi, demi menguasai Sabah, pemimpin BN dan PH menerusi proksi mereka di Sabah, ingin menguasai kerajaan negeri.

Kepada rakyat Sabah yang sayangkan negeri, jangan sesekali terperancing, kerana mendengar guruh di langit lalu menumpahkan air di tempayan. 

Rakyat Sabah perlu menyokong GRS kerana mempunyai perjuangan yang jelas, Rumah Kita, Kita Jaga, menerusi prinsip SabahFirst, SabahForward, SabahProsper dan SabahUnited Demi Sayangi Sabah.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels