14 October 2009

Isa-Najib-Umno: Syarat Minimum pencalonan lah Punca Politik Wang

"Kemungkinan MT malam ini akan memutuskan satu kelayakan minimum agar tidak membenarkan sesiapa sahaja menjadi calon, khususnya untuk pucuk pimpinan tertinggi. Tapi percayalah ia syarat minimum," katanya selepas memberi taklimat kepada wakil-wakil Badan Perhubungan Umno negeri mengenai cadangan pindaan itu.

Jika cadangan ini diterima maka usaha Umno menghapuskan politik wang tiadak akan berjaya. Sebagaimana pengalaman lalu, kuota pencalonan lah jadi biang kerok politik wang. Kenapa perlu menghadkan jumlah calon?

Seseorang calon tidak akan mencalonkan diri untuk sesuatu jawatan jika dia merasa tiada kualti dn mampu menjadi pemimpin. Jika pun ada Tom and Dick mencalonkan diri, biarkan dianya terjun dengan labu-labunya.

Penentuan kualti pemimpin bukan oleh majlis tertinggi akan tetapi oleh peringkat akar umbi. Misalnya kepimpinan Isa Samad, Isa dianggap pemimpin yang ditolak oleh perwakilan, namun akar umbi berkehendakkannya,keputusannya, semua tahu, majoriti yang sungguh mengkagumkan.

Kelemahan Umno adalah mencorakan Parti bukan sealiran dengan kehendak majoriti, kerana itu calon Umno pilihan Orang Atas di tolak melalui Pru-12 dan beberapa Prk selepas itu. Ambil contoh Isa Samad, Isa adalah perjuangan akar umbi, kerana itu menang dengan Mutlak. Ambil lah iktibar kemenangan Isa ini, bagi mencorakkan Umno melalui pindaan perlembagaan dalam EGM kali ini.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels