15 October 2009

Nizar: Kamu Tak Serik Kah? Pas Kalah Teruk Bagan Pinang Sebab DAP

Sidang DUN Perak yang dijadualkan pada 28 Oktober ini, pertamanya atas panggilan M.Ganesan Speaker Zambry, yang sudah tentunya mendapat perkenan Tuanku Sultan. Panggilan kedua adalah dibuat oleh V.Sivakumar "speaker" Nizar yang juga merupakan wakil rakyat DAP.

ADUN Pakatan Perak dikuasai oleh ADUN DAP dan yang kedua adalah Pas. PKR kehilangan kedudukan tempat kedua kerana 2 ADUNnya keluar dan mengisthirkan diri mereka sebagai ADUN bebas.

Nizar kehilangan jawatan MB pada 5 Februari 2009, apabila 3 ADUN Pakatan mengistiharkan diri mereka sebagai ADUN Bebas. Kedudukan kerusi DUN antara BN dan Pakatan adalah seimbang; 28=28, namun BN dapat membentuk kerajaan melalui Zambry, kerana mendapat sokongan ADUN Bebas.

Sejak Nizar kehilangan kuasa, Nizar telah mengadakan sidang DUN Perak, yang pertama apa yang dipanggil Sidang DUN Bawah POKOK, dan yang kedua Sidang DUN Hotel Heritage.

Pada Mei lalu pula Zambry mengadakan sidang DUN DUN Perak, kerana dilangsungkan di Dewan Undangan Negeri Perak. Sidang itu meluluskan penyingkiran V.Sivakumar sebagai Speaker Dewan dan menggantikannya dengan Datuk M.Ganesan. Namun hingga kini, M.Ganesan masih dianggap sebagai Speaker Haram oleh Nizar dan kawan-kawan.

Atas sebab itu, apabila M.Ganesan memanggil sidang DUN Perak pada 28 Oktober ini, pada mulanya Nizar dan kawan-kawan akan memulaunya, namun semalam mereka membuat keputusan, akan hadir kerana mendapat panggilan dari speaker mereka V. Sivakumar.

Sidang Dun Perak pada 28 Oktober ini akan terjadi lagi kekecohan merebut kerusi antara M.Ganesan dan V.Sivakumar. Perebutan ini sudah tentunya akan melibatkan penglibatan bentara dewan. Jika ianya berlaku, dapat dipastikan V. Sivakumar akan diusung keluar lagi. Peristiwa ini lah yang terjadi pada Mei lalu. Sivakumar terpaksa diangkat dari kerusinya kerana enggan berganjak, walaupun telah kehilangan jawatan.

Perbuatan Nizar ini kerana arahan daripada Ngo dan Ngeh berakibat buruk pada Pas secara keseluruhan. Ekoran Nizar yang terus menjadi KUDA DAP di Perak, maka terjadi perbalahan antara Pas dan di DAP di Selangor. Dengan kejadian-kejadian ini, maka rakyat secara umum melihat bahawa Pas dan Dap tidak mungkin akan serasi, kerana itu apabila PRK Bagan Penang, Penyokong Pas menghukum calon Pas, dengan cara mengundi Isa Samad- The Lost Son Of Bagan Pinang.

Melalui PRK Bagan pinang, para pengundi begitu marah kerana jentera Pas dikuasi oleh DAP. Ternampak sangat, bahawa Pas tidak mampu berbuat apa-apa. Dap adalah peneraju kepada kempen dan penyediaan logistik.

Di Bagan Pinang ternampak dengan jelas bahawa PAS adalah KUDA Tunggangan DAP. Berasaskan kepada faktor ini, kenapa kah Nizar tak serik-serik dengan DAP. Mungkin juga, bagi Nizar adalah peluang terakhirnya, kerana pada PRU-13 akan datang Nizar hanya kenangan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels