11 October 2009

Nizar-Pas-Anwar Mendakwa Kaum India Undi Pas Sama Seperti PRU-12

Nizar-Anwar cukup yakin undi kaum india pasti undi Pas. Mereka terlalu marah pada Samy Vellu. Usaha Najib memberirestu kepada Makkal Sakti tidak dapat mengobati sakit hati kaum India kepada Samy Vellu.

Dalam perkembengan lain Timbalan presiden MIC mengatakan bahawa tidak adil untuk menyalahkan MIC terhadap persembahan buruk BN pada pilihan raya umum 2008 memandangkan parti kaum India terbesar negara itu hanyalah 'minoriti' dalam BN, yang pasti tidak dapat membawa kejatuhan gabungan parti yang kukuh satu ketika itu,.

"Berhubung tuduhan MIC mengecewakan kaum India dan itu sebabnya BN hilang banyak kerusi pada pilihan raya lepas, ingin saya katakan di sini bahawa kami adalah minoriti, dan bagaimana kami boleh membawa kejatuhan kerajaan BN yang kukuh di Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor?

"Adakah kami juga bertanggungjawab terhadap kemenangan PAS berulang kali di Kelantan?" katanya menerusi blognya hari ini.

Bekas timbalan menteri pembangunan wanita, keluarga dan masyarakat itu berkata pilihan raya lepas menyaksikan munculnya rasa marah yang melewati batas pelbagai kaum terhadap BN, jadi adalah tidak adil untuk menjadikan MIC sebagai 'kambing hitam'.

Katanya berdasarkan penyertaan beliau dalam kempen-kempen pilihan raya kecil DUN Bagan Pinang, beliau pasti Umno tahu siapa yang benar-benar turun padang dan bekerja keras sehingga ke peringkat akar umbi.

"Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin melihat sendiri kerja-kerja yang dijalankan oleh MIC di estet Sua Betong (di Bagan Pinang) dan siapa yang benar-benar miliki 'sakti' ini," katanya.

Merujuk kepada parti Makkal Sakti Malaysia yang dilancarkan semalam Palanivel berkata, MIC bukan sebuah 'parti yang baru dilahirkan seperti Makkal Sakthi', dan ia sebuah parti yang berusia 63 tahun yang dilahirkan di sebuah kuil Hindu.

Beliau berkata MIC dibangunkan daripada api yang membara, yang masih membahang di dada setiap anggotanya, dilahirkan dari semangat nasionalism, dan merupakan sebuah parti yang menandatangani Perjanjian Kemerdekaan negara.

"Kaum India mempunyai hubungan emosi dengan MIC. Perdana Menteri Malaysia yang pertama Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj pernah berkata 'jika terdapat hanya seorang sahaja yang menjadi anggota MIC sekalipun, saya tetap akan berbincang hanya dengan MIC', malangnya kini kita tidak lagi berada dalam era pemimpin seperti Tunku.

"Pada pilihan raya lepas penyokong Makkal Sakti dilihat membawa bendera PAS, dilihat membalut diri dengan bendera PAS, dan anggota PAS pula menyeru nama Makkal Sakti bagai satu mantera.

"Sekarang nampaknya pemimpin-pemimpin Barisan Nasional menyokongnya. Mereka mula menyeru mantera ini pula. Dalam soal ini adakah Barisan Nasional sedang berurusan dengan fenomena Makkal Sakti yang asli? Atau adakah mereka sedang berurusan dengan sebuah pertubuhan pengganti?" katanya. BERNAMA

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels