6 September 2024

APA KAH KERUSI-KERUSI DIMENANGI DENGAN UNDI POPULAR KEKAL?

KERUSI yang dimenangi dengan undi popular dikatakan sebagai wilayah sesebuah parti.

Pada PRN-16 Sabah, 41/73 kerusi dimenangi dengan undi popular, iaitu GRS- 12; Warisan 11; Umno 9 dan PH 9.

GRS dengan 27 kerusi (termasuk 3 bebas), peratus kerusi yang dimenangi dengan undi popular 44.44 peratus berbanding dimenangi menerusi pecah undi (FPTP) 55.56 peratus, manakala Warisan 47.83 peratus dimenangi dengan undi popular berbanding 52.17 peratus FPTP. Parti Umno pula 64.29 peratus kerusi dimenangi dengan undi popular berbanding 35.71 peratus menerusi FPTP.

Akan tetapi apabila komposisi pengundi berubah dengan penyertaan undi kali pertama dan undi-18, kawasan di masa lalu dianggap wilayah sesebuah parti berubah keadaan seperti mana dibuktikan menerusi PRU-15. Menerusi perubahan tersebut, keputusan PRN-16 tidak lagi semestinya menjadi pengukur kedudukan sesebuah parti pada kawasan-kawasan tertentu.

Jika pola pengundian atau kecenderungan pengundian PRU-15 kekal, maka PRN-17 Sabah akan menghasilkan komposisi keputusan yang berbeza dengan PRN-16. Selain itu, kesan penjajaran semula parti-parti juga memberi kesan yang amat signifikan pada corak pengundian.

Bepandukan data lapangan pada hari ini, kecenderungan rakyat Sabah adalah pada kerajaan GRS-PH Plus. Ertinya, jika kolaborasi diteruskan pada PRN-17, komposisi kerusi-kerusi yang disandang parti-parti itu bukan sahaja dapat dikekalkan akan tetapi juga dapat merampas beberapa kerusi yang disandang parti-parti lain.

Di Sabah, isu parti-parti dalam PH terutama berkaitan Parti DAP berbeza anggapan berbanding di Semenanjung, ertinya isu penolakan terhadap parti-parti yang berkolaborasi dengan DAP tidak berbangkit. Atas sebab itu, apabila GRS mendapat sokongan PH pada 10 Januari 2023 untuk mengekalkan kerajaan negeri, bukan sahaja disambut sebahagian besar pemimpin Sabah akan tetapi juga rakyat.

Rakyat secara umumnya melihat kerjasama atau kolaborasi antara GRS-PH, mengembalikan hubungan antara 3 kelompok terbesar di Sabah, iaitu bumiputera islam, bumiputera bukan islam dan kaum cina. Dengan kembalinya hubungan 3 kelompok terbesar itu, maka kerharmonian antara kaum dan kestabilan politik terwujud.

Apabila kestabilan politik terwujud, maka memperlancar pemerintahan negeri, memperlancar memajukan dan membangun negeri.

Kepada rakyat Sabah pilih lah dan sokong lah parti-parti yang membawa keharmonian dan kestabilan, berbanding parti-parti lain. Fikir-Fikirkan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels