18 July 2013

RCI Sabah: Dr Chong Eng Leong kaitkan Datuk Musa Aman

Datuk Musa Haji Aman-Ketua Menteri Sabah
Seorang bekas ahli politik Parti Bersatu Sabah Dr Chong Eng Leong mendakwa Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman juga terlibat dalam 'Projek IC'.

Chong yang pernah mengarang buku berhubung Projek IC itu mendakwa, Musa mempengerusikan satu jawatankuasa bertindak pada 1991 yang dirancang untuk mendaftar warga asing sebagai anggota Umno selepas pemberian kewarganegaraan.

“Apabila Umno mula memasuki Sabah, pasukan bertindak ini ditubuhkan dan ketuanya tidak lain selain Musa Aman sendiri,” kata Chong kepada suruhanjaya siasatan diraja berhubung isu imigran Sabah hari ini.

Dakwaan ini, bukan sahaja mencemarkan nama baik Ketua Menteri Sabah itu; juga boleh menimbulkan berbagai persepsi terhadap kerajaan yang ditunjangi Umno dan parti Umno sendiri.

Bagi orang Sabah, memang sudah arif dengan Dr Chong Eng Leong, kerana mantan pemimpin PBS itu senantiasa menyimpan perasaan buruk sangka terhadap kepimpinan Umno dan Umno sendiri, selepas parti itu berjaya menumbangkan kerajaan PBS pada tahun 1994.

Sabah sebelum tahun 2004 mempunyai 48 kerusi Dewan Undangan negeri, di mana 40 kawasan dikuasai seimbang antara kaum bumiputra islam dan kaum KDM, manakala 8 dikuasai kaum cina. Akibat persempadan semula yang digunapakai pada PRU-2004, kawasan DUN bertambah kepada 60, di mana kawasan bumiputera islam telah bertambah 12 menjadi 32, manaka kawasan KDM dan kaum cina tetap tidak berubah.

Berasaskan kepada keadaan inilah, ada pemimpin tertentu mempertikai pertambahan jumlah kerusi kawasan majoriti kaum bumiputera islam; dan menghubungkan pertambahan itu dengan penambahan pengundi melalui "pemutihan" pendatang haram, terutama daripada Indonesia dan Filipina.

Pemimpin tertentu mengguna pakai data tahun 1960-an, sebagai dasar mengukur pertambahan penduduk; tanpa mengambil faktor cara pendaftaran penduduk Sabah pada masa itu.

Kerajaan Sabah pada tahun 1970-an berusaha berbagai kaedah menggalakan penduduk mendaftar sebagai penduduk, antaranya melalui Saham Tun Mustapha atau lebih dikenali sebagai "wang kayu balak". 

Pada post kemerdekaan Sabah pada September 1963, memang kerajaan mengalami kesukaran mendaftar penduduk Sabah yang sebenarnya, atas sebab itu berbagai inisiatif diperkenalkan.

Sehingga tahun 1990, memang masih ramai penduduk Sabah yang belum berdaftar sebagai penduduk Sabah, walaupun mereka menduduki negeri ini. Atas kesedaran politik terutama kaum bumiputera islam yang tertindas semasa kerajaan PBS, maka ramai pemimpin islam secara sukarela menjadi pemangkin supaya timbul kesadaran agar bumiputrera islam mendaftar sebagai penduduk dan seterusnya mendaftar sebagai pengundi.

Penulis sendiri, walaupun hanya tinggal di sebuah kampung yang berjarak 16 batu daripada pekan, tidak mempunyai surat beranak, akan tetapi surat akuan bersumpah dan kemudian surat itu digunakan untuk memohon surat beranak daftar lewat.

Bayangkan mereka yang tidak berkesempatan bersekolah pada tahun 60-an, kemungkinan besar mereka ini tidak mempunyai dokumen, walaupun mereka adalah penduduk asli negeri ini.

Seperti penulis katakan di awal tulisan ini, dan tulisan-tulisan sebelum ini baik melalui blog ini ataupun melalui blog APA YANG TERSIRAT DI www.musramrakunman.blogspot.com; kerana kesadaran politik kaum bumiputera islam yang bermula pada tahun 1990, maka ramailah penduduk bumiputera islam berjaya diberi kesadaran untuk mendaftar sebagai warganegara dan seterusnya sebagai pengundi.

Malangnya, gerakaan ini, diambil kesempatan oleh mereka yang bermatalamat mencari keuntungan, sehingga menyalah gunakan peluang itu. Syukur kepada kerajaan, kerana dapat memintas perbuatan itu, melalui penahanan mereka melalui ISA.

RCI Sabah hari ini di Mahkamah Kota Kinabalu menggunapakai data 1960 berkaitan penduduk Sabah, dimana pada masa itu, Sabah hanya dihuni seramai 600,000, dan dikatakan bahawa antara tahun 1970-2000, kaum KDM bertambah 160 peratus, Bajau bertambah 340 peratus, manakala "melayu" bertambah 1,552 peratus.

Sebenarnya pengkelasan ini, tidak tepat, kerana Jabatan Pendaftaran Negara yang memberikan kategori "melayu" kepada penduduk islam, walaupun dalam daftar surat beranak mereka itu adalah daripada kumpulan etnik bumiputera islam. Sebagai contoh, penulis sendiri daripada suku Iranun, namun pada rekod JPN, penulis dikategorikan sebagai "melayu", demikian juga anak-anak penulis. Penulis sendiri tidak tahu, mengapa perkara ini boleh berlaku? 

Sudah sampai masanya, mereka-mereka seperti penulis, perlu memberi pendedahan berhubung status yang diberikan JPN, jika tidak, suatu hari kelak, status "kesukuan" terhapus dengan sendirinya.

Bagi penulis keterangan yang diberikan oleh mantan senator dan Pemimpin PBS Dr Chong Eng Leong, tidak mempunyai merit untuk dipercayai, kerana dakawaannya itu banyak sangat berasaskan persepsi, bukannya berasaskan penyelidikan yang mendalam.

Satu fakta yang boleh dijadikan contoh misalnya, di kampung penulis, akibat gerakan pedaftran penduduk kerana pemberian "Saham Kayu Balak" pada tahun 70-an, ramai penduduk dalam satu keluarga yang berupa adik beradik, mempunyai tarik lahir yang berbeza bulan sahaja, antara abang-kakak atau adik, dan ironinya mereka lahir pada tahun yang sama, asalkan umur mereka cukup 21 tahun, syarat utama mendapatkan "wang Kayu balak" pada masa itu. Malah di antara mereka itu, ada yang menjadi kaki tangan kerajaan; ironinya; ramai juga adik kepada seseorang itu mencapai persaraan lebih awal berbanding abang, kerana catatan tahun penduduk itu dilahirkan semasa gerakan pendaftaran itu.

Adalah tidak pelik, jika belaku pertambahan penduduk secara mendadak, bukan kerana akibat "pemutihan" warga asing, namun kesadaran penduduk asal mendapatkan dokumen kad pengenalan.

RCI yang sedang racak berjalan sejak tahun lepas, kini banyak menimbulkan berbagai persepsi "kosong" selain itu, untuk memperkuat alibi mereka, mereka mengaitkan pemimpin tertentu- antaranya Musa Aman.

Belum terlambat bagi Musa, beliau boleh menjelaskan dengan terperinci dakwaan itu.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels