20 April 2015

Satu Lagi Kejayan Musa: Hubungan Kerajaan Negeri-Pusat Semakin Kukuh

1. Sejak Datuk Musa Aman menjadi Ketua Menteri, hubungan Kerajaan Negeri dan Persekutuan semakin kukuh. 

2. Musa yang berkhidmat untuk tiga Perdana Menteri, bukan sahaja mendapat sokongan padu daripada rakyat juga daripada tiga Perdana Menteri.

4. Musa juga pernah bertanding sebagai Ahli Majlis Tertinggi Parti, malah mendapat undi kedua tertinggi daripada semua yang bertanding.

5. Musa yang dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada Tahun 2003, telah mengetuai BN Sabah untuk tiga PRU, dan kesemuanya mencapai kejayaan cemerlang, sehingga Perdana Menteri ke-6 memberi jolokan kepada Sabah sebagai simpanan tetap Barisan Nasional.

6. Pada persidangan DUN Sabah yang berakhir pada 16 April, Dun tersebut diberitahu, bahawa pada dasarnya Kerajaan Persekutuan telah bersetuju menyemak semula bayaran grant kepala kepada Sabah yang berkisar pada angka RM 100 perkepala setahun kepada satu angka yang munasabah, agar supaya Sabah mendapat peruntukan yang mencukupi bagi mengejar ketinggalan dalam segi pembangunan.

7. Grant perkapita yang diberikan pada Sabah berlegar-legar pada angka RM26 juta setahun, kerana asas kepada grant itu adalah jumlah rakyat Sabah.

8. Musa memilih pendekatan "eye to eye" dengan pemimpin pusat, untuk mendapatkan sesuatu untuk rakyat Sabah. Beliau tidak gemar mengambil jalan berkrofantasi, sebaliknya, senantiasa melalui perbincangan dalam keadaan menang-menang.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels