20 October 2018

6 HARI LAGI PENENTUAN KEMELUT KETUA MENTERI SABAH

Kalau bukan kerana tindakan 6 KATAK pada 11 Mei, 2018, tidak akan berlaku kemelut dua Ketua Menteri Sabah.

6 ADUN katak yang khianat kepada parti dan pengundi selepas PRU-14 adalah punca utama krisis perlembagaan negeri, sehinggakan Mahkamah menjadi pengadil kepada krisis itu.

Tangan-tangan ghaib merupakan punca tindakan 6 katak itu, sebab itu angkat sumpah ketua menteri selepas PRU-14 ditangguhkan sehingga 3 kali.

Sebenarnya tiada sebab penangguhan angkat sumpah sehingga 3 kali, kerana jelas parti yang menubuhkan kerajaan mempunyai majoriti mudah.

Ekoran penangguhan angkat sumpah, maka tangan-tangan ghaib mengambil peranan, dan bagi ADUN yang tiada pendirian, maka bagaikan mengantuk disorongkan bantal.

6 ADUN yang bertindak KATAK pada 11 Mei adalah ADUN Balung, Tanjong Batu, Sebatik, Kemabong, Paginatan dan Kedamaian. Kemudian itu disusuli Pitas, Sugut, Kuamut dan Kuala Penyu.

Namun pada 26 Oktober ini, yang ditentukan adalah kedudukan para ADUN itu sebelum acara angkat sumpah pada malam 10 Mei. Kedudukan mereka pada tarikh itu paling mustahak, kerana menentukan tindakan lanjut sesuai dengan perlembagaan Sabah.

Perlembagaan Sabah dengan jelas, memeperuntukkan, bahawa Ketua Menteri hanya terlucut, apabila berlaku kematian, letak jawatan dan hilang sokongan semasa sidang DUN sedang berjalan. Ketiga-tiga faktor ini belum belaku.

Memang benar, sidang DUN telah dilaksanakan, namun pihak yang melaksanakan tiada locus standi berasaskan Perlembagaan Negeri. Status ini lah yang bakal diputuskan pada 26 Oktober ini, iaitu dalam tempoh 6 hari daripada hari ini.

Walaupun banyak pakar peundangan berpendirian, bahawa mahkamah akan berpihak kepada Tan Sri Musa Aman, namun senario semasa perlu diambil kira, khususnya tindakan tangan-tangan ghaib. Jika khabar angin itu benar-benar berlaku, maka dunia akan mentertawakan Perlembagaan Negeri Sabah.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels