Yong Teck Lee, Chong Kah kiat, Peter Lo pernah jadi Ketua Menteri Sabah- Bumiputera kah mereka? Satu pertanayaan kepada mereka yang mempersoalkan kelayakan Musa Aman menduduki jawatan Ketua Menteri Sabah.
Musa adalah pejuang parti Usno, pejuang parti bumiputera. Beliau tidak pernah menyertai mana-mana parti untuk mendapatkan kuasa. Beliau setia pada parti Usno, di kala parti itu masih pembangkang.
Semasa Usno dibubarkan oleh pengasasnya Tun Datu Mustapha Datu Harun pada tahun 1991 dan menjemput Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah, barulah Musa berpindah ke kapal besar, untuk meneruskan perjuangannya.
Ditakdirkan Umno dan BN membentuk kerajaan pada tahun 1994, Musa meskipun menang sebagai wakil rakyat, tidakpun menyertai kabinet, meskipun beliau salah seorang pemimpin kanan Umno di Sabah.
Mereka yang junior dalam parti diberikan peluang terlebih dahulu, sehinggalah tahun 2001, Musa menyertai kabinet sebagai Menteri di Jabatan Ketua Menteri kemudian dilantik sebagai Menteri Kewangan Negeri tahun berikutnya.
Setahun kemudian, Musa diberi peluang sebagai Ketua Menteri, selepas tempoh jawatan Tan Sri Chong Kah Kiat berakhir.
Musa membawa kemenangan besar kepada BN pada PRU-2004 dan diulanginya pada PRU-2008.
PRU-2008 telah berlaku tsunami politik di Semenanjung, namun di Sabah fenomena itu tidak berlaku, meskipun Musa bertindak menggugurkan beberapa pemimpin veteran.
Menghadapi, PRU-13, cabaran kepada Musa tidak kurang mencabar berbanding sebelum PRU-2008. Sebelum PRU-2008, berbagai cabaran dihadapinya terutama dari kalangan etnik bumiputera islam. Pada ketika itu, kasak kusuk berlaku, sebaiknya Sabah diterajui oleh pemimpin yang bernaung dalam etnik besar. Kasak kusuk juga berlaku, sehingga ada pakatan Ketua-Ketua bahagian Umno berjumpa Perdana Menteri, agar melantik sesesiapa sahaja menjadi Ketua Menteri daripada kalangan mereka, asalkan bukan Musa Aman.
Musa pada ketika dan masa itu, bersifat low profile. Beliau tiada tanda-tandapun bakal dilantik sebagai Ketua Menteri. Keadaan ini, serupa di Selangor, apabila Datuk Dr Khir Toyo dilantik sebagai MB Selangor.
Kata orang kalau rezeki tidak akan kemana. Musa akhirnya menggantikan Tan Sri Chong Kah Kiat. Rezki terus menyertainya, dan hingga kini masih Ketua Menteri Sabah. Malah beliau adalah Ketua Menteri yang akan melepasi “jinx” Sembilan tahun, seperti mana diakui sendiri oleh Speaker DUN Sabah- salah seorang mantan Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Salleh Tun Said.
Kenapa ada yang mempertikai Musa? KERANA mereka itu cemburu kepada pencapaian beliau. Musa adalah Ketua Menteri kedua Sabah yang mampu memacu perekonomian Sabah selepas Tan Sri Harris Salleh.
Data perangkaan Sabah tidak berbohong, semenjak Musa menerajui Sabah, lonjakan perekonomian terus meningkat. Simpanan negeri memecah rekod sehingga RM3bilion, bajet negeri juga mencipta rekod di mana untuk pertama kali melepasi angka RM4bilion.
Kemajuan sesebuah negeri, dilihat daripada segi jumlah simpanan kewangan dan bajet tahunannya. Selain itu, pelaburan swasta juga merupakan satu indicator. Swasta tidak akan melabur, jika pelabuarannya tidak akan mendapat pulangan. Swasta melihat kepada peluang-peluang perniagaan yang ada, di mana peluang-peluang itu didokong oleh infrastruktur yang ada. Kerajaan adalah penyedia infrastruktur selain kemudahan orang awam juga kemudahan para pelabur.
Musa bergerak kearah itu, sesuai dengan Halatuju Pembangunan Sabah.
Musa adalah pejuang parti Usno, pejuang parti bumiputera. Beliau tidak pernah menyertai mana-mana parti untuk mendapatkan kuasa. Beliau setia pada parti Usno, di kala parti itu masih pembangkang.
Semasa Usno dibubarkan oleh pengasasnya Tun Datu Mustapha Datu Harun pada tahun 1991 dan menjemput Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah, barulah Musa berpindah ke kapal besar, untuk meneruskan perjuangannya.
Ditakdirkan Umno dan BN membentuk kerajaan pada tahun 1994, Musa meskipun menang sebagai wakil rakyat, tidakpun menyertai kabinet, meskipun beliau salah seorang pemimpin kanan Umno di Sabah.
Mereka yang junior dalam parti diberikan peluang terlebih dahulu, sehinggalah tahun 2001, Musa menyertai kabinet sebagai Menteri di Jabatan Ketua Menteri kemudian dilantik sebagai Menteri Kewangan Negeri tahun berikutnya.
Setahun kemudian, Musa diberi peluang sebagai Ketua Menteri, selepas tempoh jawatan Tan Sri Chong Kah Kiat berakhir.
Musa membawa kemenangan besar kepada BN pada PRU-2004 dan diulanginya pada PRU-2008.
PRU-2008 telah berlaku tsunami politik di Semenanjung, namun di Sabah fenomena itu tidak berlaku, meskipun Musa bertindak menggugurkan beberapa pemimpin veteran.
Menghadapi, PRU-13, cabaran kepada Musa tidak kurang mencabar berbanding sebelum PRU-2008. Sebelum PRU-2008, berbagai cabaran dihadapinya terutama dari kalangan etnik bumiputera islam. Pada ketika itu, kasak kusuk berlaku, sebaiknya Sabah diterajui oleh pemimpin yang bernaung dalam etnik besar. Kasak kusuk juga berlaku, sehingga ada pakatan Ketua-Ketua bahagian Umno berjumpa Perdana Menteri, agar melantik sesesiapa sahaja menjadi Ketua Menteri daripada kalangan mereka, asalkan bukan Musa Aman.
Musa pada ketika dan masa itu, bersifat low profile. Beliau tiada tanda-tandapun bakal dilantik sebagai Ketua Menteri. Keadaan ini, serupa di Selangor, apabila Datuk Dr Khir Toyo dilantik sebagai MB Selangor.
Kata orang kalau rezeki tidak akan kemana. Musa akhirnya menggantikan Tan Sri Chong Kah Kiat. Rezki terus menyertainya, dan hingga kini masih Ketua Menteri Sabah. Malah beliau adalah Ketua Menteri yang akan melepasi “jinx” Sembilan tahun, seperti mana diakui sendiri oleh Speaker DUN Sabah- salah seorang mantan Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Salleh Tun Said.
Kenapa ada yang mempertikai Musa? KERANA mereka itu cemburu kepada pencapaian beliau. Musa adalah Ketua Menteri kedua Sabah yang mampu memacu perekonomian Sabah selepas Tan Sri Harris Salleh.
Data perangkaan Sabah tidak berbohong, semenjak Musa menerajui Sabah, lonjakan perekonomian terus meningkat. Simpanan negeri memecah rekod sehingga RM3bilion, bajet negeri juga mencipta rekod di mana untuk pertama kali melepasi angka RM4bilion.
Kemajuan sesebuah negeri, dilihat daripada segi jumlah simpanan kewangan dan bajet tahunannya. Selain itu, pelaburan swasta juga merupakan satu indicator. Swasta tidak akan melabur, jika pelabuarannya tidak akan mendapat pulangan. Swasta melihat kepada peluang-peluang perniagaan yang ada, di mana peluang-peluang itu didokong oleh infrastruktur yang ada. Kerajaan adalah penyedia infrastruktur selain kemudahan orang awam juga kemudahan para pelabur.
Musa bergerak kearah itu, sesuai dengan Halatuju Pembangunan Sabah.