BENAR KAH dakwaan Pembangkang bahawa suasana politik Sabah pada masa ini serupa dengan keadaan politik tahun 1985? Situasi apa kah yang membuatkan pembangkang menyamakan keadaan politik Sabah kini dengan keadaan politik tahun itu?
Tahun 1985 merupakan kejatuhan Kerajaan BN yang diterajui Parti Berjaya pimpinan Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri). Pada PRN tahun itu, BN yang dianggotai Berjaya dan Usno (Usno parti pembangkang diperingkat negeri) tumbang kepada Parti Bersatu Sabah (PBS) yang dipimpin Datuk Pairin Kitingan (kini Tan Sri).
Pada pilihanraya itu, Parti Berjaya yang mempunyai 41 kerusi DUN dan USNO 6 sebelum DUN dibubarkan, masing-masing hanya mendapat 6 kerusi bagi Berjaya, sementara Usno 16, manakala PBS menang 25 kerusi dan satu kerusi bebas bagi DUN Moyog.
Pada PRN itu juga Datuk Harris kehilangan kerusi DUN Tenom kepada Kadoh Agundung (kini Datuk)
Sebaik keputusan pilihanraya itu, kejadian yang tidak diingini berlaku di Istana Negeri, di mana berlaku peristiwa mengangkat sumpah Ketua Menteri daripada parti Usno dan selepas itu, Pairin pula mengangkat sumpah. Sejarah telah tercatat di Sabah, bahawa pada satu masa, negeri itu mempunyai dua orang Ketua Menteri.
Disebabkan campur tangan Pemangku Perdana Menteri ketika itu-Datuk Musa Hitam (kini Tun), akhirnya Pairin diiktiraf sebagai Ketua Menteri yang sah, menyisikan Allahyarham Tun Mustapha. Lojik kepada pengistiharan Pairin sebagai Ketua yang sah kerana partinya mempunyai majoriti mudah daripada 48 kerusi DUN Sabah.
Perlu diimbas kembali keadaan politik Sabah sebelum PRN 1985- Pertama pemecatan Pairin daripada Parti Berjaya, sehingga membuka ruang kepada pilihanraya kecil Tambunan pada tahun 1984. Selepas sahaja Pairin dipecat, Tambunan yang diwakili beliau diturunkan statusnya daripada daerah kepada sub-daerah. Faktor kedua adalah bangkangan beliau terhadap penyerahan Labuan kepada Persekutuan untuk dijadikan wilayah persekutuan dan faktor ketiga protes beliau terhadap penghapusan Pesta Menuai oleh kerajaan Harris dan menggantikan pesta itu kepada pesta rakyat.
Namun, faktor yang menambat hati rakyat terutama kaum KDM adalah pemecatan Pairin dan penurunan status Tambunan. Faktor inilah yang menyebabkan kaum KDM marah dan naik semangat.
Keadaan pada tahun 1985 dan sebelumnya tidak berlakupun pada suasana politik Sabah ketika ini. Pada ketika ini, boleh dikatakan tiadapun pemimpin negeri ini dianak tirikan atau diketepikan. Boleh dikatakan semua kaum di negeri ini mendapat tempat dalam kerajaan, baik itu jawatan politik mahupun bukan.
Dalam suasana politik BN kini, tiadapun pemimpin yang dipecat oleh pucuk pimpinan. Apa yang berlaku, para pemimpin BN sendiri yang mengasingkan dirinya dengan meninggalkan BN.
Pada tahun 2008, sebaik sahaja BN Sabah menang dengan kemenangan hampir mutlak, Datuk Yong Teck Lee bersama-sama partinya SAPP keluar daripada BN, kononnya hilang kepercayaan terhadap Perdana Menteri ketika itu-Datuk Abdullah Badawi (kini Tun). Sebenarnya alasan yang diberikan oleh Yong pada masa itu hanya gimik, kerana beliau termakan janji Gerakan 16 September Anwar yang kononnya Pakatan Rakyat akan membentuk Kerajaan Persekutuan menjelang Hari Malaysia, kerana 30 ahli Parlimen BN akan berpaling tadah. Jika kejadian itu berlaku, Yong akan dilantik salah seorang Timbalan Perdana Menteri.
Selepas empat tahun, tiada lagi pemimpin BN yang keluar, melainkan para wakil rakyat PR dan mengistiharkan diri mereka sebagai wakil bebas mesra BN. Tindakan para wakil rakyat PR keluar daripada parti-parti mereka, juga telah mengakibatkan Kerajaan PR di Perak jatuh pada Februari 2009.
Sebenarnya keadaan politik tanah air dianggap tenang, walaupun berbagai isu politik dimainkan termasuk kes sodomi II Anwar.
Sementara negara menanti untuk menghadapi PRU-13, kekecohan politik berlaku di Sabah pada 29 Julai lalu, apabila dua MP BN daripada Sabah keluar dan menubuhkan NGO mesra Pakatan Rakyat.
Kalau ditilik-tilik sebenarnya tiada asas kukuh dua MP BN itu keluar. Misi mereka sebenarnya adalah misi BN secara keseluruhan. Isu pendatang yang mendapat kewarnegaraan seperti mana didakwa sudahpun ditangani melalui penubuhan RCI spertimana yang diminta. Isu tanah tanah adat diselesaikan secara berperingkat-peringkat melalui pemberian geran secara komunal. Pendekatan pemberian geran secara berkelompok untuk mengelak tanah dijual oleh pemilik geran individu.
Isu pembangunan, pembelaan terhadap rakyat akibat kenaikan harga barang ditangani oleh kerajaan melalui berbagai bantuan termasuk BR1M dan tahun depan BR1M2.0 turut diberikan. Semua pelajar daripada tahun satu hingga tingkatan enam mendapat bantuan RM100 setiap seorang, tidak keinggalan pelajar universiti juga mendapat baucer buku bernilai RM200 setiap pelajar.
Bagi generasi muda pula yang membeli handpone berinternet mendapat rebet RM250 setiap seorang. Selain itu, penyeragaman harga barang keperluan rakyat antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung ditangani melalui bajet 2013 nasional.
Di peringkat negeri, bajet Sabah saban tahun mencipta rekod. Tujuan bajet besar bagi negeri adalah untuk mmpercepat pembangunan negeri di bawah bayu ini.
Berasaskan pengamatan Suara Rakyat, sebenarnya tiada isu yang diuar-uarkan oleh pembangkang termasuk para pemimpin BN yang berpaling tadah yang tidak diseselasikan oleh BN. Menurut pandangan Suara Rakyat, perjuangan para pemimpin pembangkang termasuk para pemimpin BN yang berpaling tadah hanya untuk mendapat kuasa, bukannya untuk kepentingan rakyat.
Pendek kata, dakwaan pembangkang, kononnya suasana politik Sabah sama dengan suasana tahun 1985, hanya persepsi mereka sendiri, bukan perasaan rakyat yang majoriti. Fikir-fikirkanlah.