21 February 2014

Apa Kah Najib Dapat Bertahan?

Sebenarnya Najib bernasib baik. PRU 13 yang memberi keputusan lebih buruk kepada Bn berbanding PRU-12, tidak mendorong pemimpin Umno mendesak beliau bertanggungjawab atas penurunan jumlah kerusi daripada 140 kepada 133; sebabnya hanya kerana Umno masih mampu muncul sebagai parti yang mempunyai kerusi terbanyak di Dewan Rakyat, selain mampu menambah 8 kerusi daripada 79 kepada 88 dan juga mampu menawan semula Kedah.

Dari segi parti, memang Najib tidak perlu didesak bertanggungjawab; namun jika dilihat sebagai Perdana Menteri, sebenarnya Najib telah gagal.

Kegagalan Najib kerana komponen Bn terutama daripada parti-parti berasaskan kaum cina dan india, tidak mendapat sambutan daripada kaum-kaum yang diwakili parti itu. Konsep 1Malaysia yang menjadi motto pentandbiraannya gagal menggamit sokongan kaum bukan bumiputera; malah sokongan kepada konsep itu tiada kesanpun jika dilihat daripada keputusan PRU-13 lalu.

Bantuan berbentuk kewangan yang disalurkan kepada kaum cina dan india terutama di kawasan majoriti cina terutama di Selangor, bagaikan mencurah garam di laut. Sebagai contoh terpencil, di PRK Sungai Limau Kedah, pengundi cina yang tidak sampaipun 2,000 berbanding pengundi melayu yang puluhan ribu, pun demikian tidak merasa "gentar" menolak calon bn pada PRK itu.

Benarlah kata Pemimpin veteran seperti Datuk Zainuddin Maidin ataupun Tun Daim Zainuddin bahawa kaum cina telahpun memutuskan meninggalkan Bn, sehingga parti yang memerintah negara sejak merdeka itu akan mengalami nasib yang sama dengan Parti Kongress India, Parti Golkar Indonesia dan Parti LDP Jepun.

Sebenarnya Bn masih bernasib baik, kerana ada Parti Umno dan Parti2 bumiputera di Sarawak dan Sabah yang masih memberi sumbangan besar kepada gabungan berbagai parti itu untuk terus menguasai Putrajaya, jika tidak Bn sudah kecundang sejak tahun 2008.

Sejak akhir-akhir ini, sungguh besar gemanya, bahawa jika Bn masih mahu mempertahankan Putrajaya pada PRU-14 iatu pada tahun 2018, maka Bn perlu seorang pemimpin yang kuat dan mendapat sokongan besar daripada rakyat. Bn, dikatakan tidak boleh bersandar sepenuhnya kepada Umno sahaja untuk mempertahankan Putrajaya, sebaliknya memerlukan sokongan parti-parti dalam komponen.

Parti komponen akan ikut kuat, jika Umno kuat. Umno kuat, jika mempunyai pemimpin yang kuat. Najib sebagai Presiden Umno dikatakan adalah Presiden parti melayu terbesar itu yang terlemah yang pernah dihasilkan oleh parti itu. Manakan tidaknya, keputusan Presiden itu, seolah-olah tidak mempunyai sengatan yang berbisa, malah keputusannya malah dipermain-mainkan. Sebagai contoh, pengumunan beliau melantik seseorang untuk jawatan MKT Umno, keputusan beliau itu ditolak, walaupun penolakan itu secara baik dan halus. Keputusan beliau melantik Pengerusi Hindraf menggantoi kabinet, merupakan contoh bagaimana kepimpinannya dipersoalkan, malah selain melepaskan jawatan, pemimpin Hindraf itu pula mendesak beliau meletakan jawatan. Keadaan seumpama ini, tidak pernah berlaku pada Presiden Umno merangkap Perdana Menteri sejak zaman YTM Tunku Abdul Rahman.

Dalam isu kangkung, kita lihat bagaimana beliau dipermainkan. Belum pernah ada PM Malaysia yang dipersendakan sepertimana yang dialami Najib.

Keluarga Najib dipersenda, terutama isterinya Datin Rosmah Mansor. Selain itu, sukarnya Najib mengawal tindakan isterinya, memuncakkan lagi, kelemahan beliau sebagai Perdana Menteri.

Namun kemuncak daripada gegagalan Najib adalah semasa menjadi Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, di mana Umno mengalami kekalahan teruk semasa PRU-13. Sebenarnya, rekod tidak menyebelahi Najib, baik semasa TPM mahupun PM. Semasa TPM, semua PRK yang dikemudinya mengalami kekalahan. Selain itu, rekod yang ditunjukan oleh mantan-mantan pegawai Najib yang bertanding semasa PRU-13, semuanya kecundang. Apa ertinya itu????

Meskipun melalui pemilihan Umno Oktobr lalu, Najib diberikan saf kepimpinan parti, namun saf itu kebanyakannya adalah terdiri daripada mereka-mereka yang mengemudi parti itu sejak tahun 2008 dan semasa PRU-13. Meskipun ada nama-nama baru yang muncul, namun mereka itu masih tergolong pemimpin lama. Pada pemilihan itu, Umno gagal menghasilkan transformasi, apabila pemimpin akar umbi gagal menjadi saf kepimpinan. Lagipun, kepimpinan yang menang itu, atas sebab kedudukan mereka dalam kerajaan selain kekuatan kewangan mereka.

Melihat kepada keadaan semasa, nampaknya Umno sukar dijenamakan, sebabnya, belum ada pemimpin yang terlihat benar-benar ada ketokohan, seperti mana era tahun 80-an dan era 90-an. Kata orang untuk masa ini, Umno atau BN hanya menggunakan pemimpin seperti kata peribahasa tiada ROTAN AKARPUN BERGUNA. Atas sebab itu, Najib akan terus bertahan, dan jika nasib masih menyebelahi beliau, maka Bn akan terus menerajui Putrajaya selepas PRU-14.

16 February 2014

Banjir Di Sabah- Banjir Teruk Selepas 19 Tahun

Datuk Musa melihat papan rekod mangsa banjir
Berpandukan kepada tajuk entri OKB kali, bererti, banjir teruk tidak pernah melanda kawasan Tenom, Beaufort dan sekitarnya sejak tahun 1995.

Apa maknanya? ertinya pada tahun-tahun sebelum itu, air hujan yang turun, masih mampu disekat pohon-pohon kayu besar atau hutan, agar tidak pantas mengalir ke sungai. Atas sebab aliran air yang tidak pantas, maka bumi mempunyai peluang menyerap sebahagian air, dan tidak tertumpu ke kawasan rendah, yang menyebabkan banjir teruk.

Namun, kerana penebangan hutan yang agerisif pada tahun 80-an dan diteruskan pada tahun 90-an semasa kerajaan PBS dan awal pembentukan kerajaan Bn, maka hutan menjadi gundul, yang mengakibatkan daya serap tanah berkurangan.

Apbila daya serap tanah menyusut, maka air yang berpunca daripada hujan lebat, akan terus mengalir ke kawasan rendah, kawasan itu adalah sungai. Fakta menunjukkan bahawa daya serap tanah sungguh berkurangan, apabila air yang mengalir ke arah kawasan rendah atau sungai bertukar warna, bukan lagi warna air, akan tetapi bertukar kepada warna tanah, warna kemerahan.

Memang hukum imbang berlaku, apabila alam diusik. Kalau manusia yang mengusik, maka manusia menerima padahnya. Memang sedih melihat rakyat yang terkena musibah banjir, tetapi apakan daya, mereka yang tidak sepatutnya terkena, akan tetapi menerima akibatnya. Mereka yang merosak alam sekitar dengan menebang kayu, tidak pedulipun apa yang berlaku kepada rakyat yang menjadi mangsa, mereka asyik di singgahsana mereka, malah ada yang mengsisi masa mereka di hotel-hotel lima bintang.

Dalam keadaan rakyat menerima musibah, hanya kerajaan atau pemimpin yang prihatin yang turun membantu. Datuk Musa Haji Aman, sebagai Ketua Menteri Sabah, dari awal-awal lagi terlibat membantu mangsa banjir, malah Ketua Menteri itu berkata "Saya mengajak semua pihak, marilah kita terus bersatu hati, bergabung tenaga, berkongsi simpati dan sokongan moral dalam menghadapi musibah ini".

Sejak bermula hujan lebat yang melanda pedalaman Sabah sejak seminggu lalu, lebih 4,000 mangsa banjir kini ditempatkan di 22 pusat pemindahan banjir di Dearah Beaufort dan Tenom.

Daripada jumlah itu, 2,549 orang daripada 500 keluarga ditempatkan di 17 pusat pemindahan banjir di Tenom manakala 1,963 orang daripada 613 keluarga ditempatkan di lima pusat pemindahan di Beaufort.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Daerah Tenom ketika dihubungi berkata 29 kampung di daerah berkenaan masih terjejas banjir.

Bagaimanapun, menurut jurucakap berkenaan, empat pusat pemindahan banjir di daerah itu iaitu Rumah Kebudayaan Kg Kalasasan, Rumah Kebudayaan Kampung Sindungon, Rumah Kebudayaan kampung Inubae dan Rumah Kebudayaan Kampung Labut ditutup.

Di Beaufort, Pengerusi Jawatankuasa Bencana Alam Daerah Mohd Sahid Othman berkata jumlah mangsa di daerah berkenaan dijangka bertambah berikutan paras air di kawasan kampung masih meningkat meskipun paras air di Pekan Beaufort menunjukkan sedikit penurunan.

Sementara itu Mohd Sahid berkata 138 orang daripada 40 keluarga yang tinggal di antara Kampung Batu 60 hingga Batu 63 belum dapat dipindahkan kerana keadaan air Sungai Padas yang deras.

Katanya mangsa berkenaan kini berada di kawasan tanah tinggi dan keadaan mereka terus dipantau anggota penyelamat.

“Saya juga memohon kepada semua pihak supaya dapat memberi sumbangan khususnya kepada mangsa-mangsa banjir di pusat pemindahan ini yang memerlukan bantuan seperti selimut, bantal, pakaian dan lain-lain keperluan,” katanya kepada Bernama.

Sementara itu, Pengarah Pendidikan Sabah ketika ditemui di sini berkata 15 buah sekolah di Tenom, 19 buah di Beaufort dan dua lagi di Keningau, melibatkan lebih 6,000 pelajar, masih ditutup berikutan banjir di daerah berkenaan.

Katanya semua pegawai daerah juga diarah membuat laporan kepada Jabatan Pendidikan Negeri mengenai sebarang kerosakan yang dialami di sekolah masing-masing yang dilanda banjir termasuk kerosakan buku teks.

Jangan Politikkan GST: Salleh

Sebenarnya jika pengguna mengunakan haknya, harga bukan masalah utama; sebabnya sebagai negara yang mengamalkan pasaran terbuka, maka pengguna bebas memilih jenis barangan yang mahu dibeli, termasuk barangan keperluan harian. Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Salleh Tun Said berkata semasa merasmikan penerangan berkaitan GST di Kota Belud pada Sabtu berkata "Sebagai pengguna kuasa pilihan adalah ditangan pengguna dgn pengguna mempunyai pilihan memilih barangan sama ada yg murah ataupun mahal."

Apa itu GST?

Dengar saja tentang GST perkara pertama yang akan terlintas di kepala kita sudah pastilah tentang kenaikan harga barang disebabkan cukai yang dikenakan kerajaan. Malah pembangkang, sejak GST dibentangkan oleh Perdana Menteri semasa bajet tahun 2014, sehingga kini, mereka ke hulu ke hilir mempolitikkan GST, dengan berbagai tanggapan negatif.

Setelah menerima maklumbalas daripada laman media sosial Twitter dan FB saya simpulkan ramai yang sebenarnya tidak faham tentang apa itu sebenarnya GST, bagaimana GST dilaksanakan dan juga kesan GST terhadap harga barang dan perkhidmatan. AYT tidak menyalahkan kawan-kawan semua kerana kerajaan juga tersilap langkah apabila penerangan tentang GST tidak dibuat secara menyeluruh malah peluang menerangkan GST melalui media perdana seperti suratkhabar, tv & radio disia-siakan kerajaan apabila ia hanya digunakan untuk menghentam pembangkang, menabur fitnah dan terbaru membangkitkan semangat perkauman.

CUKAI DI MALAYSIA

Terdapat dua jenis cukai utama yang dikenakan kepada rakyat Malaysia yang pertama cukai pendapatan (income tax) dan yang kedua cukai penggunaan (consumption tax). Cukai pendapatan adalah cukai yang dikenakan ke atas segala pendapatan termasuk gaji, bonus, hadiah, komisen, dividen dan sebagainya. Manakala cukai penggunaan dikenakan ke atas barangan yang dibeli atau perkhidmatan yang kita gunakan. GST terletak dibawah kategori cukai penggunaan (consumption tax).

APA ITU GST DAN SST?

GST adalah ‘Goods and Services Tax’ atau cukai barangan dan perkhidmatan. Selama ini kita rakyat Malaysia membayar SST iaitu ‘Sales tax and Service tax’ atau cukai jualan dan cukai perkhidmatan. SST kebiasaannya dikenakan ke atas bil telekomunikasi, internet, ASTRO, tiket wayang, tiket parking, barangan di supermarket, KFC, McD, Pizza pada kadar 6% untuk cukai perkhidmatan (service tax) dan 10% untuk cukai jualan (sale tax). Anda boleh merujuk bil atau resit setiap kali anda membuat bayaran bil telefon, ASTRO, selepas membeli belah di Tesco, Jusco, Giant dan sebagainya semuanya ada tertera jumlah dan peratusan SST yang dibayar.

GST yang dicadangkan kerajaan Malaysia pada tahun 2009 adalah pada kadar 6% menjadikannya lebih rendah daripada SST pada kadar 4%-10%. Jadi apa bezanya GST dan SST? Pelaksanaan GST merangkumi segala jenis barangan dan perkhidmatan yang ada di Malaysia termasuk barangan yang diimport mahupun yang dibuat dibuat di Malaysia. GST akan mengenakan cukai pada setiap lapisan peringkat bekalan barangan dan perkhidmatan contohnya dari pengilang (manufacturer), pemborong (wholesaler), peruncit/kedai (retailer) hinggalah kepada pengguna (end-customer). Cukai GST ini akan dikutip setiap kali transaksi berlaku dan penjual akan mengutip cukai daripada pembeli mengikut rantaian bekalan tadi. Walaubagaimanapun 6% itu adalah kadar tetap dan tiada cukai berganda (multiple taxes). SST pula kebiasaannya dikenakan kepada pelanggan yang membeli barangan daripada kedai/peruncit dan terdedah kepada cukai berganda. Pelaksanaan SST juga tidak menyeluruh menjadikan ia tidak saksama.

PELAKSANAAN GST

Idea melaksanakan GST ini mula dibincangkan pada tahun 2007 dan pada mulanya dijadualkan untuk dilaksana pada tahun 2009 kemudiannya ditangguh atas sebab pilihanraya dan juga atas sebab kurangnya pemahaman tentang GST dikalangan rakyat Malaysia. Kemudiannya rang undang-undang GST dibaca diparlimen buat kali pertama pada tahun 2009 dan dijadualkan dibaca untuk kali kedua pada 2010 namun ia ditangguhkan juga atas sebab-sebab yang sama.

Anda boleh merujuk keratan berita dari Berita Harian tentang jadual bacaan rang undang-undang GST di sini: Pelaksanaan GST Ditangguh

GST yang dicadangkan kerajaan adalah pada kadar rata 6% untuk SETIAP barangan dan perkhidmatan WALAUBAGAIMANAPUN kerajaan akan mengecualikan GST ke atas barangan seperti makanan asas beras, gula, tepung, pengangkutan awam seperti tiket bas, komuter, LRT dan juga barangan seperti ubat-ubatan dan sebagainya. Dengan pengecualian ini kesan kenaikan harga ke atas barangan dan perkhidmatan asas adalah minima (atau tiada). Perkara ini ada dinyatakan di laman web Kastam DiRaja Malaysia tentang GST:

KEPERLUAN MELAKSANAKAN GST

GST perlu dilaksanakan untuk meluaskan kadar kenaan cukai kepada semua individu dan perniagaan di Malaysia lalu menambah pendapatan kerajaan secara tidak langsung. GST juga akan menutup kelemahan pengurusan cukai SST seperti cukai berganda, lari daripada cukai (tax evasion) dan sebagainya. Untuk pengetahuan pembaca daripada jumlah penduduk (populasi) seramai 28 juta di Malaysia kurang daripada 10% membayar cukai pendapatan manakala daripada keseluruhan tenaga buruh (workforce) seramai 11 juta di Malaysia peratusan yang membayar cukai pendapatan (income tax) adalah lebih kurang 25%. Rujuk taksiran pembayar cukai bermastautin daripada perangkaan tahunan negara:

Bermakna mereka yang membayar cukai pendapatan adalah sedikit jika dibandingkan dengan mereka yang menerima manfaat daripada kerajaan seperti BR1M, BB1M dan segala bentuk jenis subsidi yang lain. GST akan menjadikan setiap lapisan masyarakat sama ada miskin, sederhana atau kaya membayar cukai untuk menyumbang kepada pendapatan kerajaan.

GST TIDAK ADIL KEPADA ORANG MISKIN?

GST nampak tidak adil kepada mereka yang berpendapatan rendah kerana mereka terpaksa membayar cukai pada kadar yang sama seperti mereka yang berpendapatan tinggi. Oleh sebab itu kerajaan disamping melaksanakan GST perlu memperkenalkan pakej atau program seperti bayaran tunai atau rebat kepada mereka yang berpendapatan rendah. Program sekarang seperti BR1M boleh dijadikan contoh tetapi pelaksanaannya perlulah teliti dan lebih sistematik agar bayaran tunai untuk menangani kos GST tidak tiris dan terdedah kepada penyelewengan (contohnya: orang yang tidak layak juga terima BR1M).

Konsep cukai penggunaan (consumption tax) seperti GST adalah semakin banyak anda membeli barang atau menggunakan perkhidmatan semakin banyak cukai yang dibayar. Bermakna anda boleh mengawal perbelanjaan anda secara berhemah dan berjimat. Mereka yang berpendapatan tinggi akan membayar cukai lebih tinggi apabila mereka berbelanja lebih berbanding mereka yang berpendapatan rendah hanya akan berbelanja mengikut kemampuan mereka. Program bantuan tunai daripada kerajaan akan mengurang kesan GST kepada mereka yang berpendapatan rendah.

KESAN GST

GST jika dilaksanakan seperti di negara lain contohnya Singapura, apabila GST dilaksanakan kadar cukai pendapatan (income tax) akan dikurangkan secara berperingkat. Ini akan memberi kesan positif kepada pembayar cukai pendapatan di mana mereka akan ada lebih pendapatan boleh guna (disposable income) untuk dibelanja atau disimpan. Walaubagaimanapun kerajaan Malaysia masih belum bercadang untuk mengurangkan kadar cukai pendapatan, mungkin ia akan dimaklumkan kemudian hari. GST juga secara tidak langsung akan menggalakkan rakyat menyimpan untuk pelaburan dan berbelanja secara berhemah dan jika perlu sahaja.

Mengenai kerisauan dikalangan kita bahawa GST akan meningkatkan harga barangan, memang ia tak dapat dinafikan yang ada sesetengah barangan akan naik harga TETAPI ada juga barangan yang akan turun harga setelah kadar GST 6% ini dilaksanakan kerana sebelum ini SST 6-10% dikenakan maka ada penguranagan kadar cukai disitu. Harga KFC, tiket wayang, bil telco akan berkurang sedikit manakala barangan yang tidak dikenakan cukai SST sebelum ini seperti barangan elektrik, komputer dan sebagainya akan meningkat sedikit. Kita perlu perbetulkan pemahaman dan salahfaham mengenai konsep GST sebelum menganggap ia semata-mata akan menaikkan harga barang.

Kerajaan juga akan membentuk jawatan kuasa yang memantau serta mengawal kadar kenaikan harga barang agar kenaikan harga barang tidak mendadak dan peniaga tidak akan mengutip untung berlebihan:

Di atas OKB telah menerangkan konsep, pelaksanaan dan kesan GST kepada kita semua. Jika anda bertanya apakah penulis bersetuju pelaksanaan GST? OKB menyokong pelaksanaan GST ini dengan syarat kerajaan meningkatkan kecekapan pengurusan jabatan-jabatan yang terlibat, pemantauan teliti untuk mengelakkan pengguna ditekan atau ditipu peniaga dan penerangan yang lebih jelas kepada rakyat keseluruhannya. Kerajaan juga perlu memperkenalkan pakej atau program yang lebih mampan untuk menangani kesan GST kepada golongan berpendapatan rendah, miskin dan miskin tegar. Pelaksanaan GST tidak boleh dilaksanakan dengan terburu-buru dan perlu diadakan tempoh percubaan (trial period) sepertimana ia dijalankan di negara lain. Disamping itu kerajaan juga sepatutnya menurunkan cukai pendapatan dan juga meningkatkan pendapatan seisi rumah untuk menangani kesan langsung daripada GST.

Bekalan Luar Bandar Kota Belud!!! Sudah Beres Kah?

 
Shafie, Rahman dan Musbah pada Ahad di Kota Belud
NOVEMBER 2012 OKB pernah menulis berkiatan BEKALAN AIR KOTA BELUD, atas permintaan Ahli Parlimen Kota Belud- Dato Abdul Rahman Dahalan. Tujuan penulisan itu, adalah untuk melihat apa kah punca-puncanya mengapa projek BALB Kota Belud tidak dapat beroperasi sepertimana dijadualkan.

OKB masa itu, menemu bual sendiri Jurutera Air Jabatan Air Kota Belud, selain mencari fakta di lapangan.

Dalam soal jawab dengan Jurutera Air, beliau pada masa itu memberi jaminan bahawa bekalan air sepenuhnya akan selesai menjelang Mei 2013. (Kenyataan beliau itu tiada hubungan dengan PRU-13 yang diadakan pada Mei tahun itu).

Penjelasan jurutera itu yang disampaikan kepada OKB juga adalah selari dengan kenyataan beliau melalui tindakan Daerah, dan sudah tentunya dikongsi oleh wakil-wakil rakyat selain pegawai daerah sendiri.

Namun, selepas hampir setahun, daripada tarikh OKB menulis itu, baru hari ini (Ahad) bersamaa 16 Febreuari 2014, dikatakan bahawa BALB benar-benar terselesaikan, apabila Menteri yang bertanggungjawab memberikan dana iaitu Kementerian Luar Bandar dan Wilayah Dato Shafie Apdal melawat pembinaan loji Air BALB Kota Belud.

Sempena lawatan itu, Ahli Parlimen Kota Belud, merangkap Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerjaan Tempatan Dato Abdul Rahman Dahalan menulis di FB beliau "Menghadiri majlis perasmian Sistem Bekalan Air Luar Bandar untuk daerah Kota Belud oleh Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Dato' Seri Mohd Shafie Afdal pagi ini. InsyAllah masalah bekalan air di Kota Belud semakin dapat diatasi dengan bantuan yang disediakan oleh Kerajaan Pusat."
 
Berikut adalah tulisan OKB pada 17 November 2012 
 
 
AIR merupakan keperluan asas bagi setiap mahkluk, tidak terkecuali manusia. Atas sebab itu, setiap penempatan penduduk biasanya berhampiran dengan sumber air. 
Akibat kemajuan industri, dengan terciptanya batang-batang paip, penempatan manusia tidak perlu lagi berdekatan dengan sumber air, atas sebab air boleh disalurkan berkilometer daripada sumber air ke rumah-rumah penduduk. 
Manakala, sumber air daripada tanah boleh dimanafaatkan melalui tubewell”, manakala air daripada mata-air perbukitan, keadah yang digunakan adalah melalui graviti
Walaupun berbagai teknologi ditemukan untuk digunakan mendapatkan air untuk keperluan manusia, namun perkembangan pertanian yang terpengaruh menggunakan baja-baja kimia, menyebabkan sumber air tercemar. Hujan pula tercemar kerana perlepasan asap monokside ke udara, sehingga air daripada hujan bertukar kepada air asid.
Akibat pencemaran sumber air, maka terciptalah kaedah perawatan air, demi kegunaan manusia/penduduk.
Loji-loji besar perawatan air di bangun, terutama di Bandar-bandar dan pekan-pekan termasuk daerah Kota Belud.
Masalah bekalan air kepada penduduk daerah Kota Belud bermula sejak awal kemerdekaan lagi. Atas sebab itu, pada tahun 1978, kerajaan Berjaya pimpinan Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri) mengarahkan pemasangan paip-paip ke kampung-kampung berdekatan pekan Kota Belud; namun kerana sumber air terawat terhad, maka akhirnya paip-paip itu hanya berjaya dipasang, namun tidak berair.
Keperluan air bagi Kota Belud, merupakan isu politik utama bagi daerah itu, atas sebab itu semasa kempen pilihanraya tahun 2008, calon BN bagi kawasan Parlimen Kota Belud, Rahman Dahalan (kini Datuk) berjanji akan memperjuangkan penyediaan air terawat kepada sebahagian besar penduduk.
Al-hasil perjuangan MP Kota Belud itu, pada tahun 2010, Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah memperuntukan RM104 juta untuk maksud penyediaan air terawat bagai daerah Kota Belud dan jika siap kelak, akan meliputi 85 peratus penduduk luar bandar.
Walaupun program penyediaan air terawat bagi dearah Kota Belud sedang rancak berjalan, namun permintaan keperluan terhadap air terawat begitu sinonim dengan kehidupan; sehinggakan kekurangan air terawat, kelihatan sungguh krtikal.
Bagi peminat FB, saban hari kita akan terbaca komen-komen melalui FB persendirian penduduk Kota Belud, bahawa betapa kritikalnya bekalan air bagi daerah Kota Belud, terutama penduduk dikawasan luar bandar yang sudah mempunyai rangkaian perpaipan. Namun, penduduk yang terbiasa menggunakan “tubewell” desakan keperluan air untuk kegunaan harian, belum terasa kritikalnya, kerana sumber air alternatif itu telah menjadi kebiasaan berdekad lamanya, demikian juga bagi penduduk yang menggunakan sumber air graviti, masalah bekalan air bukan suatu masalah.
Penyediaan air terawat bagai daerah Kota Belud adalah perjuangan utama MP Kota Belud, atas usaha itu maka peruntukan besar diperolehi., Kalau dilihat sepintas lalu, perjuangan wakil rakyat adalah untuk mendapatkan dana dan pelaksanaan dan penyiapan projek pula tergantung kepada pihak pelaksana, yakni Jabatan Air dan kontraktor yang telah dilantik.; serta agensi kerajaan yang terbabit
Artikel Suara Rakyat kali ini akan menulis secara komprehensif dan detail mengenai sebab musabab mengapa projek Bekalan Air Luar Bandar (BALB) yang sepatutnya siap pada penghujung tahun ini terlewat dan tarikh baru penyiapannya adalah pada Mei 2013.
Maklumat yang dipaparkan selain maklumat lapangan juga dibantu melalui maklumat yang diperolehi daripada Jabatan Air Kota Belud, dengani kerjasama MP Kota Belud dan Jurutera Air Bahagian Kota Belud.
Maklumat Lapangan

Daripada maklumat lapangan pada masa artikel ini ditulis, semua kawasan yang diliputi projek BALB Kota Belud tahap pencapaian penyiapannya antara 55 peratus hingga 98 Peratus; berbanding dengan jadual asal tahap penyiapan adalah 100 peratus.
Antara punca kelewatan penyiapan ini disebabkan kelewatan kontraktor memasuki tapak akibat halangan daripada pemilik tanah di kawasan-kawasan tertentu, seperti di Pandasan, Rosok dan Ambong serta Timbang Dayang.
Disebabkan projek BALB menggunakan system retikulasi, maka jika sebahagian daripada projek itu terlewat maka akan memberi kesan terhadap usaha membekalkan air secara keseluruhan.
Sebagai contoh akibat halangan pemilik tanah di Kampung Pandasan, pembinaan loji rawatan air yang bernilai RM38 juta sepatutnya kontraktor mula berkerja pada November 2011, tetapi terlewat sehingga Julai 2012. Demikian juga di Kampung Rosok –penyambungan batang paip, pembinaan tangki, intake dan loji yang bernilai RM35 juta hanya bermula pada Jun 2012. Sementara di Kampung Ambong –pembinaan tangki simpanan dan rangkaian perpaipan yang bernilai RM9 juta sepatutnya bermula pada Oktober 2011, hanya dapat bermula September 2012. Manakala Kampung Timbang Dayang- penyambungan paip yang bernilai RM10 juta sepatutnya siap pada bulan September 2012, akan tetapi penyiapannya terbantut sehingga kini hanya disebabkan halangan pemilik tanah dimana melibatkan hanya 100 meter jarak batang paip. 
Mengapa Projek BALB menjadi keutamaan MP Kota Belud?

Ada tiga faktor yang dikenal pasti. Pertama beberapa kampung yang sepatutnya berada dalam liputan Bekalan Air Jabatan Air belum menikmati bekalan air terawat, manakala kampung-kampung yang telah mendapat bekalan, mengalami masalah bekalan yang dikategorikan oleh Jabatan Air sebagai, Langsung tiada bekalan walaupun batang paip telah tersedia-antaranya Tamau, Merabau, Tawadakan Suang Punggur; manakala yang kedua adalah bekalan air yang kerap terganggu antaranya-Kg. Labuan, sebahagian Kota Peladok, Taun Gusi Padang; dan yang ketiga bekalan air akan terganggu akibat kerosakan di loji air dan paip pecah.- meliputi kawasan pekan.
Kenapa Timbulnya Masalah Bekalan Air?
Penyebab utama gangguan terhadap bekalan air adalah jumlah permintaan yang melebihi kapasiti loji yang sedia ada (Loji Air Lama Pekan Kota Belud dan Loji Air Bayayat). Kedua-dua loji ini hanya mampu mengeluarkan pada kadar purata antara 28 Juta Liter Sehari (JLH) sehingga 33 juta liter sehari(JLH) berbanding dengan permintaan 36JLH atau peratus kekurangan mencecah 22 peratus. Selain daripada itu faktor ketiadaan paip transmisi utama yang yang digunakan untuk menghantar air ke tangki utama seperti paip transmisi ke tangki Timbang Dayang telah menyebabkan masalah bekalan air yang serius di kawasan Kulambai. Selain daripada itu Loji lama di kawasan Pekan kerap terganggu pengeluaran kerana kerosakan terhadap komponen utama mekanikal dan elektrikal. Faktor usia loji ini yang sudah lama menyebabkan komponen tersebut mengalami kerosakan.
Projek Mengatasi Bekalan Air
Pada tahun 2010 telah diluluskan peruntukan sebanyak RM104 juta untuk menaik taraf loji lama di Pekan, membina loji baru, membina rumah pam penggalak, memasang paip transmisi baru, menyediakan tangki takungan tambahan dan memperluas bekalan berasaskan gravitasi serta menaik taraf 30 peratus sistem perpaipan.
Apabila projek ini siap pada bulan Mei 2013, pengeluaran air terawat yang berjumlah 43JLH akan menjangkau 85 peratus penduduk keseluruhan, manakala kawasan pekan adalah 100 peratus. Dijangkakan juga, projek baru ini akan dinikamti antara 15-20 ribu penduduk buat pertama kali.
Sistem Baru
Melalui Projek BALB 2011-2012, sistem baruakan memperolehi sumber air daripada mukasauk (intake) menggantikan “borewell” yang menggunakan 13 “borewell” yang dibangun lebih 25 tahun lalu.
Kelebihan sistem baru ini, adalah sumber air yang diproses berpunca daripada Sungai Tempasuk, berbanding sistem lama yang menggunakan air bawah tanah.
Kelebihan menggunakan sumber air daripada sungai adalah daripada segi pemantuan, kerana adalah mudah memantau air yang kelihatan mengunakan pancaindera, berbanding sumber air bawah tanah, yang sukar diketahui statusnya.
Melalui sistem baru ini, terdapat empat pam digunakan, akan tetapi untuk satu-satu masa, hanya dua pam dioperasikan, manakala yang dua lagi digunakan untuk tujuan berjaga-jaga (standby) jika berlaku gangguan kerosakan. Inilah kelebihan sistem baru ini, berbanding sistem lama, di mana 13 “borewell” beroperasi secara serentak untuk menghasilkan 13JLH. Apabila ada “borewell” yang mengalami kerosakan maka sudah pasti pembekalan air tidak akan sampai ke tahap maksimum. Ini bermakna pengeluaran air di Kota Belud sentiasa terdedah kepada gangguan sekiranya berlaku kerosakan terhadap mana-mana pam diborewell tersebut.
Selain itu faktor usia paip yang sudah terlalu usang dan tua menyebabkan paip kerap mengalami kebocoran dan situasi ini sudah tentu akan mengurangkan tekanan air. Pertambahan penduduk juga merupakan faktor utama kerana banyak kawasan yang sudah meningkat bilangan penduduk tetapi saiz paip masih lagi tidak berubah sejak 30 tahun yang lalu.
Keupayaan BALB Baru
Keupayaan loji Pekan yang dinaik taraf akan mengeluarkan 22JLH, manakala Loji baru di Pandasan 6JLH dan Loji Bayayat 15JLH, ini menjadikan jumlah bekalan sebanyak 43JLH. Bekalan ini melebihi permintaan semasa 36JLH, dan perkirakan bekalan 43JLH akan mampu memenuhi keperluan penduduk Kota Belud sehingga tahun 2020.
Impak BALB Kota Belud

Apabila Projek BALB Kota Belud siap sepenuhnya pada Mei 2013, kawasan-kawasan yang selalu mengalami gangguan seperti di Timbang Dayang, Kulambai, Kota Peladuk, Wakaf, Taun Gusi, Sembirai, Kondis, Labuan, Suang Punggur, Gunding, Pantai Emas, Sangkir, Renig dan Tempasuk2 akan menikamti bekalan sepanjang masa, sementara kawasan-kawasan lain yang langsung tidak menerima bekalan air seperti Kinasaraban,Kelawat,Mingkop, Ambong,Tawadakan, Merabau, Tamau,Rampayan Laut,Kayu Puteh, Pandasan, Timbang, Rampayan Ulu, Sarang, Taburan, Bakilong, Gaur, Rajunah dan Tamui Darat akan juga turut menikamti bekalan sepanjang masa.
Menurut Jabatan Air, diperkirakan selepas BALB Kota Belud beroperasi sepenuhnya dijangka antara 15-20 ribu penduduk untuk pertama kali akan menikamti bekalan air terawat.
BALB Kota Belud juga akan mengatasi semua keperluan 4400 rumah bermeter.

14 February 2014

Banjir Melanda Pedalaman Sabah

Salah satu lokasi bencana Banjir di kawasan pedalaman Sabah- Dipetik daripada FB Datuk Musa Hj Aman
Kawasan pedalaman Sabah dilanda banjir. Dahulu kawasan tersebut adalah kawasan hutan tebal, atas sebab itu, pada awal 60-an, 70-an, banjir yang melanda tidaklah seteruk banjir pada masa ini.

Tuhan adil. Angkara manusia maka akan menyiksa manusia. Kerugian pada alam disebabkan angkara manusia, kini dirasakan sendiri oleh manusia, dengan bermacam kerugian, bukan sahaja kehilangan nyawa akan tetapi kerugian harta benda.

Atas sebab itu, pada generasi akan datang, jangan rosakkan alam sekitar, kerana padahnya sungguh dahsyat.

9 February 2014

Musa Hadir Rumah Terbuka VKLiew

Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Haji Aman hadir ke Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina Anjuran Datuk VKLiew di rumahnya di Likas, Kota Kinabalu pada Ahad.

Ketibaan Ketua Menteri itu disambut tarian naga, dan kemudian mengetuai acara "Yam Seng".
 
Musa diiringi Mantan Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Tham Yap Shin.

Penyokong VKLiew sangat teruja atas kedatangan Ketua Menteri. Ada yang berkata, bahawa Musa adalah seorang pemimpin yang sangat terbuka, merujuk kepada krisis yang melanda Parti LDP yang berjalan sejak enam bulan lalu.

Seperti yang diketahui bahawa LDP kini terbagi kepada dua kumpulan, yakni kumpulan VKLiew dan Kumpulan Teo. 

Krisis LDP berkemuncak, apabila pada Ogos tahun lalu, berlakunya pemecatan beberapa pemimpin LDP, termasuk Setiausaha Agungnya Datuk Teo Chee Kang dan Penggantungan jawatan Timbalan Presiden Datuk Chin Su Phin, kerana dikatakan melanggarkan disiplin parti.

Namun, pihak ROS telah membuat keputusan pada 2 Januari lalu, bahawa EGM yang dijalankan oleh kumpulan Teo yang diadakan pada 19-20 Oktober 2013 adalah sah, atas sebab itu, kumpulan Teo menterjemahkan keputusan ROS sebagai mengitiraf kumpulan mereka sebagai pemimpin LDP yang sah.Berikutan keputusan ROS itu, pada 28 Januari lalu, kumpulan VKLiew telah memfailkan satu petisyen di Mahkamah Kota Kinabalu untuk membatalkan keputusan ROS itu, atas sebab ROS tidak mempunyai bidang kuasa mengeluarkan surat seperti itu. Mahkamah Kota Kinabalu belum memutuskan bila petisyen itu akan didengar.

Ekoran keputusan ROS itu dan tindakan Datuk VKLiew meminta mahkamah untuk membuat keputusan, Ketua Menteri Sabah selaku Pengerusi BN Sabah, ada memberi kenyataan, bahawa beliau mahu semua yang terlibat dalam krisis Parti LDP, perlu menyelesaikan permasalahan antara mereka, demi kebaikan BN Sabah. Menunggu sehingga semua masalah dalaman parti diselesaikan, ADUN Tanjong Kapor Datuk Teo Chee Kang, dikekalkan untuk sementara sebagai Menteri Tugas-Tugas Khas pada kabinet negeri Sabah.

Sumber-sumber dalaman daripada parti itu berkata, punca utama perbalahan dan krisis dalaman yang berlaku pada parti itu disebabkan oleh Datuk Chin Su Phin, kerana tindakannya senantiasa berubah-ubah, demi memelihara tujuan politik peribadinya.

Teo dikatakan masuk perangkap Chin, untuk melakukan perubahan dalam kepimpinan parti, kerana menurut sumber dalaman parti LDP, Chin tidak mampu mempengaruhi Liew untuk mempergunakan parti LDP untuk kepentingan peribadi.

Chin dikatakan hanya berminat mencari peluang dalam bentuk projek, atas sebab itu, pada tahun 2010, beliau mengeluarkan kenyataan bahawa beliau tidak dapat berkerjasama dan hilang kepercayaan terhadap kepimpinan Musa, atas sebab kemahunannya mendapat projek tidak tertunaikan. 

Adalah satu tanda tanya, sejak akhir tahun lalu, Chin dengan mudah bertukar warna, apa kah kini beliau telah mendapat kehendaknya? tanya penyokong Liew? Atau beliau dengan mudah dapat mempergunakan Teo untuk mendapat projek, kerana Teo berkedudukan sebagai Menteri Penuh?

Timbalan Presiden LDP kumpulan Liew Tiong King Kiong dalam satu kenyataan yang diemilkan kepada OKB berkata, bahawa Chin merupakan seorang ahli politik yang tidak berperinsif, malah sejak menjadi senator 3 tahun lalu, tidakpun berjuang untuk rakyat, melainkan hanya sibuk mengejar projek untuk kepentingan dirinya dan konco-konconya.

8 February 2014

Krisis LDP: Masih Berterusan- Chin Su Phin Dibidas

Sandakan 8 Feb, 2014: Naib Presiden LDP Tiong King Kiong hari ini berkata bahawa Datuk Chin Su Phin merupakan seorang yang tidak berprinsif dan seorang ahli politik yang mementingkan diri sendiri.

"Kita melihat bagaimana Su Phin dengan cepat bertukar warna untuk mencapai tujuannya berpolitik, apabila beliau terlihat bersama-sama Teo Chee Kang menemui Ketua Menteri Sabah sebelum Sambutan Tahun Baru China".

Seperti yang diketahui bahawa Su Phin begitu tegas mengeritik Musa terutama berkaitan dengan Mazu dan beberapa isu lain. Kumpulan Su Phin mendesak Musa agar meletak jawatan, yang telah menyebabkan salah seorang Naib Presiden parti itu meletakan jawatan. Dalam satu mesyuarat, Su Phin mendesak agar LDP menentang kepimpinan Musa, namun Datuk VKLiew menentang dengan keras cadangan itu.

"Apa motif sebenar Su Phin? tetapi saya yakin, beliau tidak ikhlas, kerana beliau hanya berjuang untuk kepentingan dirinya, selain mendapat projek"

"Sebagai seorang Senator, Su Phin tidak memberi apa-apa untuk rakyat Sabah. Dia tidakpun bersuara untuk rakyat Sabah. Dia tidakpun turun padang. Dia tidak pernah ke Sandakan membantu rakyat selama hampir 3 tahun menjadi senator" tambah Tiong. "Beliau hanya datang untuk membidas kami di Sandakan" keluh Tiong.

"Su Phin tidak pernah dipilih oleh perwakilan parti, demikian juga Chee Kang. Mereka sebenarnya pengecut, kerana takut berdepan dengan perwakilan dalam pertandingan terbuka" "Atas sebab itu, mereka berdua mengistiharkan diri mereka sebagai Presiden dan Timbalan Presiden Parti" "Keadaan itu, bagaimana mereka merasa tidak selamat berdepan dengan perwakilan parti pada pertandingan terbuka" demikian Tiong.

Ketua Menteri Sabah Kesan "Penipuan" Melalui Udara

Tanah seluas 380 hektar milik Jabatan Perikanan Sabah di Kuala Menggatal, hampir sahaja menjadi masalah besar, jika Ketua Menteri tidak mengesannya lebih awal.

Tanah itu sebenarnya diperuntukan untuk membina Zon Perindustrian Perikanan Kota Kota Kinabalu, telah dijual oleh pihak-pihak tertentu untuk membina rumah.

Menurut laporan harian express, lebih 50 ekar daripada tanah tersebut telahpun dibangunkan  rumah berbagai rupa termasuk rumah batu dan bertingkat.

Modus Operandi pihak tertentu itu, adalah menjual dalam bentuk lot rumah dengan keluasan sehingga 4,000 kaki persegi selot dan dijual paling rendah RM20,000.

Seorang pembeli yang hanya dikenali sebabai Azizul mendakwa, bahawa beliau diberikan satu salinan pemilikan lot dan disertakan nombor siri.

Dipercahayai pihak tertentu yang berjaya melakukan penipuan itu telah mengaut keuntungan ratusan ribu ringgit.

3 February 2014

Mengapa Boleh Berlaku Di Wilayah Umno?

PETANG Sabtu lalu, OKB berkesempatan hadir pada satu Majlis Kesyukuran dan Makan Malam anjuran Umno Bahagian Kota Belud di Kampong Taun Gusi.

Tetamu, sudah tentunya ahli-ahli Umno, dan ada juga daripada komponen Bn Sabah.

Kehadiran kira-kira 500 orang, walaupun tidak berapa ramai, namun agak kurang jelas untuk membedakan mana satu ahli Umno dan mana satu ahli parti komponen Bn, sebabnya jika dilihat daripada latar belakang etnik, perwatakan, semuanya hampir sama. Yang hadir adalah daripada suku kaum bajau, iranun, dusun dan sedikit daripada kaum cina.

Pada Majlis tersebut, puncaknya adalah pemberian bantuan kepada 12 orang rakyat yang tidak bernasib baik, 4 daripada DUN Tempasuk, 4 daripada Dun Usukan dan 4 daripada Dun Kedamaian.

OKB tidak tahu sehingga pukul berapa majlis itu berakhir, kerana kira-kira 9.30 malam, OKB meninggalkan Majlis itu kerana sesuatu urusan di Kota Kinabalu.

Jalan Labuan-Wakaf, memang agak gelap, salah satu lauan untuk ke susur jalan besar ke Kota Kinabalu. Jika masa berada pada tahun 60-an, ianya tidak menjadi masalah, kerana tamadun, pendidikan, kewarasan, keterbukaan, keagamaan belum berapa menonjol. Namun, jika berlaku pada masa kini, ianya merupakan satu malapetaka.

Sebaik sahaja kenderaan yang dipandu melewati jalan yang dibina tahun 60-an itu, tetapi sudah beraspal, alangkah terkejutnya OKB, apabila kenderaan dilempar dengan batu, dan kenampakan anak-anak muda belasan tahun, cukup gembira kerana berjaya menjalankan tugas mereka dengan baik. Bernasib baik juga, kerana yang terkena hanya cermin pintu belakang, tidaklah sampai pecah, kerana jenis cermin yang dipasang, bukan jenis cermin seperti pada kenderaan mewah, cermin hanya merekah, dan sudah tentunya perlu diganti.
 
Moral kepada pengelaman ini adalah, di manakah silapnya pendidikan negara kita? dimana kah silapnya pendidikan agama kita? Di mana sudah fungsi ibu bapa? dan di mana sudah peradaban kita?

Bukankah sistem pendidikan kita sudah cukup baik? Tidakkah semangat yang kita berikan dari semasa dan semasa melalui lagu patriotik, cerita teladan, motivasi, memadai? 
 
Sedar tak sedar dalam keselesaan yang kita capai pada hari ini, jika kita mahu menoleh ke belakang, menilai realiti statistik mengenai pencapaian bangsa kita, masih banyak lagi yang sebenarnya perlu kita lakukan untuk bangsa ini.

Pemimpin politik harus berhenti bercakap mengenai angka memenangi pilihanraya sahaja. Ia buat kita lupa tentang asas juang yang sebenar. Politik bukan saja wajib menang undi tetapi kita istimewa berbanding yang lain kerana perjuangan tersebut.

Hari ini kita kekurangan pemimpin bangsa terutama di peringkat bawahan yang seharusnya menjadi unit penting dalam perjuangan memperelokkan bangsa. Mereka yang memimpin di peringkat cawangan kebanyakan merupakan kaki ampu, kaki bodek, hanya minat untuk politik diri, atau untuk dapat elaun khas dan projek-projek tertentu.

Dulu Umno satukan orang Melayu untuk tolak Malayan Union, tolak beri tanah air ini pada British, tolak buka warganegara pada semua. Kita berjaya.

Dulu Umno juangkan kemerdekaan untuk Tanah Melayu, perjuangkan bangsa kita yang miskin daif supaya dapat tempat dalam politik dan kepimpinan tanah air. Alhamdulillah Tanah Melayu merdeka, kemudian negara Malaysia, tanah air bagi pelbagai bangsa terbentuk, orang Melayu terus tadbir semua orang dengan saksama.

Dulu Umno berjuang untuk kurangkan jurang ekonomi bangsa Melayu dengan bangsa lain kerana khuatir kita terus tertinggal. Orang Melayu daif, miskin dan tidak sekolah. Sejak 1970, pemimpin Umno memperkenalkan Dasar Ekonomi khas, bantuan pendidikan khas dan lain-lain. Alhamdulillah bangsa kita daripada yang boleh membaca hanya 5%, hari ini tinggal 5% yang tak boleh membaca. Rakyat yang senang-senang berharta pun ramai di mana-mana.

Tapi sejak Umno stabil, kuat, selesa, nampaknya perjuangan Melayu ini tergendala. Ramai yang terlalu ingin berada dalam Umno demi kuasa, jawatan dan nikmat, tetapi lupa tentang kerja perjuangan yang masih perlu dilakukan.

Sejak dari itu perjuangan kita terbantut. Majoriti yang kaya kekal kaya, yang miskin kekal miskin. Orang-orang yang miskin, daif di luar bandar pula semakin hari semakin selesa dengan apa yang mereka ada, sehingga terlupa asas pembinaan bangsa itu sendiri.Atas sebab lupa, maka kenakalan remaja yang seperti dialami OKB itu, adalah sebahagian kegagalan kita.

2 February 2014

Di Sekitar Majlis Kesyukuran Umno Kota Belud

Datuk Salleh, Dato Rahman, Datuk Musbah dan Datuk Japlin
SEMALAM OKB sempat menghadiri Majlis Kesyukuran Umno Bahagian Kota Belud bertempat di Dewan Datuk Musbah, Taun Gusi.

Tetamu majlis itu adalah Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Persekutuan yang juga MP Kota Belud- Dato Rahman Dahlan.

OKB Datang atas jemputan Pengerusi Penganjur Majlis tersebut, Datuk Musbah Haji Jamli yang juga Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri Sabah, Adun Tempasuk dan Timbalan Ketua Bahagian Umno Kota Belud.

Kerana Majlis itu merupakan Majlis kesyukuran Umno Kota Belud, sudah tentu semua jajaran kepimpinan Umno Kota Belud hadir diketuai oleh Ketua Bahagiannya- Datuk Dr Salleh Tun Said.

Pembuka tirai Majlis adalah persembahan penyanyi-penyanyi tempatan dengan mempersembahkan lagu-lagu hit tanah air.

Tiga pemimpin berucap termasuk tetamu Majlis- Dato Rahman. Berikut intisari ucapan yang sempat dicerna oleh OKB.

Datuk Musbah Sebagai Penganjur

Majlis itu disifatkan oleh Pengerusi itu sebagai kesyukuran kerana selepas parti berdepan dengan PRU-13 dan pemilihan Parti yang berlangsung pada tahun 2013; parti berserta kepimpinan senantiasa bertaut bagi meneruskan perjuangan. Majlis itu juga memperkukuh perjuangan pemimpin dan parti untuk membela rakyat. Perjuangan tidak berpenghujung, perjuangan perlu kesabaran, perjuangan perlu komitmen, yang penting matalamat menjuarakan rakyat tercapai. Atas kesabaran rakyat dan komitmen pemimpin, maka berbagai program berjaya diadakan di Kota Belud. Program Jelapang Padi Kota Belud menjadi mercu tanda kesabaran itu, kerana program itu telahpun menjadi program kebangsaan.Beliau memberi komitmen kepada akar umbi parti, selagi nyawa dikandung badan, maka selagi itu perjuangan membela rakyat Tempasuk khas dan Kota Belud umumnya akan diteruskan.

Dato Rahman

Kuat Umno Kota Belud, kuatlah Umno, atas sebab Umno Kota Belud adalah anak sulung Umno Sabah. Atas sebab itu, Kota Belud dipilih sebagai Projek perintis pertama NBOS (National Blue Ocean Strategy) dan Kementerian beliau memperuntukan dana RM37 juta untuk melaksanakan program itu.

Sebagai MP Kota Belud, beliau juga berjaya meyakinkan Kementerian Pelancongan Persekutuan agar menaik taraf kemudahan bagi Pulau Mantanai untuk dijadikan tarikan pelancongan, atas sebab Kota Belud, perlu bergantung kepada pelancongan untuk mempertingkat pendapatan penduduknya.

Selain itu, beliau juga memberi "update" berkaitan Pusat Perkhidmatan Minyak dan Gas yang dibangun di Kuala Abai, dan perkirakan dalam tempoh 2 tahun projek itu akan siap. Apabila siap kelak, maka peluang pekerjaan bakal terwujud dan sudah tentunya untuk penduduk Kota Belud.

Rahman juga memberi tahu majlis, bahawa beliau kini sebagai anggota tetap Majlis Ekonomi Bumiputera Kebangsaan; atas peluang yang ada pada beliau itu, beliau memastikan sebarang program perlu sampai di kalangan rakyat Kota Belud, selagi program itu masih panas lagi.

Dalam soal politik, Rahman juga memberi tahu majlis, bahawa bagi mengatasi keterputusan hubungan antara penduduk bandar dengan Umno/Bn, maka satu jawatan kuasa khas yang mewakili penduduk akan diwujudkan di bandar-bandar/pekan-pekan. Untuk itu, sedikit masa lagi, Kota Belud akan mendapat 48 jawatan baru yang berkaitan dengan program itu.

Rahman juga meningatkan ahli Umno, bahawa Umno perlu senantiasa kuat, agar supaya boleh mendokong komponen parti Bn yang lain menjadi kuat. Dalam segi parti politik, Umno lah yang terkuat di Dewan Rakyat dengan jumlah 88 kerusi, diikuti DAP 38. Umno perlu terus kuat, untuk menjadi tulang belakang kerajaan; untuk itu, pembelaan terhadap bumiputera dapat diteruskan.

Datuk Dr Salleh- Ketua Bahagian Umno

Salleh yang menyampaikan ucapan dengan bersahaja, mampu menggamit hadirin. Beliau menyampaikan ucapan yang berkisar kepada kerjaya seorang ahli politik. Pemimpin politik katanya, adalah seseorang yang mengabdikan dirinya semata-mata untuk membela rakyat dan membantu rakyat. Atas sebab itu, parti yang disertai pemimpin seperti itu, adalah wadah untuk merealisasikan semua itu.

Salleh mengutip pendapatan Datuk Rizalman Abdullah " Pendapat sudah diberi, Pendapatan bila pula". Menurut Salleh, maksud kata-kata itu, perjuangan sudah dilakukan, kerja-kerja sudah dilaksanakan dengan berjaya, bila pula hasilnya diperolehi?

Hasil perjuangan pemimpin dan parti sehingga dapat membentuk kerajaan, adalah dalam bentuk program atau projek. Kerajaan menyediakan berbagai infrastruktur, kemudahan pendidikan, kemudahan perumahan dan banyak lagi demi faedah rakyat. Keamanan, kebebasan sehingga rakyat bebas bergerak, bebas mencari penghidupan adalah "pendapatan" yang disebabkan perjuangan.

Salleh dalam pendekatan politiknya, meminta semua lapisan akar umbi Umno dan pemimpinnya, agar BERJALAN SEIRING, bukan berjalan di belakang atau berjalan di depan, kerana beliau tidak akan selamanya menjadi pemimpin. Disebabkan berjalan seiring, maka akan terasa semua berada dalam satu pasukan.

Perjuangan membela rakyat tidak berpenghujung, beliau akur dengan pandangan Datuk Musbah. Perjuangan membela rakyat menerusi Parti Umno akan terus berjaya, jika Umno Kuat. Kuatnya Umno kalau ahlinya senang hati dan merasa terbela.

Meskipun perjuangan pemimpin dan parti membela rakyat, namun sering tergendala kerana karenah birokrasi yang terdapat di kalangan kakitangan kerajaan. Beliau menganalogkan karenah birokrasi itu, dengan melekatkan stem pada sampul surat. Tiada siapa akan bertanya, bagaimana kah stem itu dilekatkan pada sampul surat, yang penting stem itu melekat. Demikian juga berkaitan dengan program/projek membantu rakyat, pemimpin atau parti sebenarnya tidak berminat bagaimana program/projek itu direalisasikan, yang penting ianya menjadi kenyataan untuk faedah rakyat.

Pemimpin dan rakyat perlu ada konsensus, ertinya pemimpin perlu menjadi pemimpin; kerana jika semua jadi pemimpin, siapa pula yang dipimpin? dalam organisasi perlu ada aturan, perlu ada hieraki kepimpinan daripada yang terbawah sampailah yang teratas. Ertinya kempimpinan seperti ular yang bergerak, di mana kepala di situlah ekor mengikut, barulah satu organisasi senantiasa kuat dan kukuh.

Majlis kesyukuran adalah satu wadah mengeratkan hubungan antara akar umbi dan pemimpin, mengeratkan hubungan antara yang dipimpin dan yang memimpin. Majlis kesyukuran juga mampu merungkai berbagai masalah, mampu menyelesaikan berbagai masalah. Atas sebab itu, majlis seperti itu, perlu diteruskan dari masa ke semasa, bukan sahaja sebagai acara santai-santai, akan tetapi sebagi proses memperbaharui hubungan silaturahim. Datuk Musbah diberi kredit oleh beliau, kerana mengajurkan majlis seumpama itu.

29 January 2014

Krisis Parti LDP- Akhirnya Datuk VKLiew Ke Mahkamah Untuk Keputusan

Datuk VKLiew dan Peguam Beliau Dati Rakbir Singh Di Luar Mahkamah KK
Presiden LDP Datuk VKliew yang "disingkirkan" melalui surat ROS bertarikh 2 Januari 2014 akhirnya memfailkan satu petisyen ke mahkamah untuk mengistiharkan agar surat yang mengsahkan Kumpulan Teo Chee Kang sebagai pimpinan parti yang sah dibatalkan.

Semalam VKLiew melalui Tetuan Dato Rakbir Singh telah memfailkan petisyen dengan menamakan ROS, Teo dan Chin Su Phin sebagai dependen.

Liew mengambil contoh keputusan Mahkamah Persekutuan antara Datuk James Jenggut Lawan ROS, di mana mahkamah menyatakan bahawa ROS tidak mempunyai kuasa mencampuri urusan parti, seperti mana Seksyen 16 Pertubuhan itu.

Sebenarnya, krisis LDP sebuah komponen BN Sabah boleh diselesaikan, jika ke dua belah pihak bersetuju dengan keputusan yang dicapai pada September 2013, di mana dalam kesepakatan itu, tiada EGM atau AGM boleh diadakan pada 19-20 oktober 2013, melainkan semua barisaan majlis tertinggi dikembalikan seperti sedia kala, dan setiap ahli atau pemimpin dibenarkan mengambil bahagian bertanding sebarang jawatan termasuk Presiden dan Timbalan. Namun perjanjian itu tidak dipatuhi oleh kumpulan Teo, dan seterusnya mereka mengadakan EGM dengan kehadiran separuh daripada perwakilan asal parti itu.

Pun demikian, penyelesaian masih boleh jika kumpulan Teo mendengar nasihat Ketua BN Sabah- agar kedua belah pihak duduk semeja dan bertaut semula. Walaupun nasihat telah diberikan, kumpulan Teo yang dianggap sebagai "perampas" kepimpinan LDP yang sepatutnya berjumpa dengan kumpulan VKliew yang terpaksa bersedih kerana telah dilucutkan jawatan, untuk menyelesaikan semua sengketa. Sebenarnya, Datuk VKLiew sebagai 'Presiden' telah memberi isyarat beberapa kali, agar kumpulan Teo berjumpa dengan kumpulannya, namun, isyarat itu tidak dihiraukan oleh Teo/Chin.

Disebabkan kumpulan VKLiew telahpun melibatkan mahkamah, maka untuk sementara keputusan yang berkuatkuasa di mahkamah malaysia, bagi kes seperti ini, adalah ROS tidak mempunyai kuasa mencampuri persengketaan antara pemimpin parti, seperti mana keputusan antara SNAP lawan ROS. Untuk itu, surat ROS yang meniktiraf kumpulan Teo sebagai para pemimpin yang sah bertarikh 2 Januari sebenarnya mempunyai keraguan sesesuai dengan peraturan pendaftar pertubuhan itu sendiri.

Dan lagi, fungsi LDP sebagai Parti tidak boleh lagi berfungsi, selagi keputusan mahkamah tidak diperoleh.

Selain itu, Liew menyatakan bahawa beliau perlu mendapatkan keputusan mahkamah berkaitan krisis dalaman parti, agar supaya menjadi pengajaran kepada mana-mana pihak agar mempergunakan undang-undang dan peraturan dengan betul, supaya kepercayaan orang awam berkaitan undang-undang dijunjung tinggi.

28 January 2014

Anwar: Tidak Jadi Perdana Menteri, MB pun Jadi Lah

Anwar Ibrahim yang mempunyai dendam yang sangat membara untuk menjadi Perdana Menteri, namun tidak pernah kesampaian, akhirnya memilih jawatan Menteri Besar.

Bagi Anwar, tidak jadi PM, MBpun jadilah.

Anwar disahkan sebagai calon Pakatan Rakyat bagi kerusi N25 Kajang, jika PRK diadakan.

Bagi OKB,  tindakan ADUN Kajang mengosongkan kerusi, semata-mata untuk memberi peluang kepada Anwar, seolah-olah Pakatan Rakyat tidak mempunyai agenda membela rakyat, akan tetapi lebih menjurus kepada perjuangan peribadi.

Kempimpinan Pakatan Rakyat mempermainkan sistem demokrasi negara, kerana dengan mudah mengosongkan kerusi yang dimenangi tanpa sebab yang munasabah. Pengosongan kerusi, akan mengakibatkan wang rakyat terpaksa dibelanjakan untuk mengadakan pilihanraya.

Semalam, ADUN PKR bagi Dun N25 Kajang Selangor, mengosongkan kerusi, tanpa sebab-sebab yang kokoh seperti masalah kesihatan. Pengosongan itu, seolah-olah wakil rakyat Pakatan Rakyat memperlekeh rakyat yang memilih mereka.

Seharusnya pihak Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak melayan tindakan sebegini, kerana tindakan seperti yang dilakukan Lee Chin Cheh hanya merugikan rakyat.

Tindakan mengosongkan kerusi DUN Kajang, hanya bertujuan, agar Anwar dapat bertanding, untuk membolehkan Ketua Pembangkang itu dilantik sebagai Menteri Besar.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels