13 October 2009

Nizar-Pas-Anwar MEMPERSOAL Kenapa Buku 007-Lelaki Malaysia Terakhir Dirampas

BEBERAPA orang polis daripada Unit Cawangan Khas, Ibu Pejabat Polis Kepayan menyerbu Kedai buku Books And Magazines, Aras 3, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu dengan niat untuk merampas 10 buku berkenaan dan menghalang buku tersebut daripada dijual kepada orang awam dengan alasan tanpa Permit Daripada Kementerian Dalam Negeri.

Bagaimanapun, penulis buku berkenaan yang kini berada di luar Negara ketika dihubungi berkata rampasan berkenaan telah bercanggah dengan peraturan yang ditetapkan disebabkan buku berkenaan bukannya terbitan berkala yang memerlukan permit atau kelulusan KDN.

“Tidak apalah, dia nak rampas, rampaslah. Kita akan minta peguam kita uruskan hal ini kerana sebelum ini mereka pernah rampas buku IC Palsu Merampas Hak Anak Sabah,” ujar Mutalib dengan nada ketawa disebabkan buku berkenaan kini merupakan ancaman besar kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman yang dikaitkan dengan skandal Hong Kong.

Menurut Mutalib, sewajarnya KDN menganalisa buku berkenaan dan mengharamkan buku tersebut jika mengancam keselamatan Negara dan bukannya melakukan rampasan ‘Ala Mafia’ dengan membelakangkan peraturan yang berkuatkuasa.

“Saya rasa mereka terdesak atau didesak oleh pihak tertentu. Siapa yang rampaspun saya tidak tahu, apakah polis atau orang yang menyamar kerana mereka tidak mengemukakan borang rampasan sebaliknya hanya menulis di atas kertas kosong tanpa nama atau pangkat pegawai berkenaan. Peraturan mana yang mereka pakai?,” ujar Mutalib yang telah memberi keterangan di Balai Polis Karamunsing, Kota Kinabalu sekitar April 2009 berhubung laporan polis yang dibuat ke atas buku tersebut oleh Datuk Dr Jeffrey Kitingan.

Mengikut pengalamannya menerbitkan lebih 20 buku termasuk buku kontroversi, IC Palsu Merampas Hak Anak Sabah, Pengundi Untuk Disewa, IC Projek Agenda Tersembunyi Mahathir dan Skandal VIP, Mutalib memberitahu permit KDN hanya diperlukan jika melibatkan penulisan buku agama dan terbitan berkala, manakala selebihnya hanya memerlukan permohonan ISBN daripada Pusat Pengkatalogan Perpustakaan Negara.

“Jika buku 007 Lelaki Malaysia Terakhir? Dirampas kerana tidak mempunyai Permit daripada KDN, kenapa Menteri Dalam Negeri menjelaskan di Parlimen bahawa buku IC Palsu berkenaan boleh dijual kepada umum kerana polis tidak pernah menyiasat buku berkenaan. Kini siapa yang mengarahkan ‘polis cawangan khas’ merampas buku saya?,” ujar Mutalib M.D yang sedang menerbitkan buku Anak Negeri Palsu.

Sehubungan itu, Mutalib mendesak polis yang merampas buku berkenaan membuat penjelasan bertulis dan mengembalikan buku berkenaan dalam masa 7 hari daripada tarikh rampasan atau pegawai polis berkenaan akan diambil tindakan undang-undang.

“Jika nak haram, haramkanlah. Tapi harus bawa ke mahkamah dulu dan bukan haramkan sesuka hati, saya bersedia dicabar di mahkamah,” kata Mutalib yang mengakui buku tersebut sudah kehabisan stok dan 10 buah buku berkenaan adalah yang terakhir yang dikeluarkan seminggu menjelang pilihanraya umum ke 12.-sabahkini

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels