24 August 2018

TAN SRI MUSA AMAN BERDEPAN TAKTIK KOTOR

Taktik pertama "government of day" apabila Tun Juhar Mahiruddin membuat laporan polis selepas beliau melantik Datuk Shafie Apdal ke jawatan Ketua Menteri, kononya Tan Sri Musa Aman "membuat ancaman" terhadap beliau. Ancaman berbentuk apa, hanya pihak "polis" dan mahkamah dapat merungkainya?.

Taktik 'kotor" seterusnya, apabila SPRM ikut bertindak, berasaskan dakwaan, kononnya, persetujuan parti STAR membentuk kerajaan bersama BN pada 10 Mei, 2018 melibatkan rasuah (dakwaan ini telah dinafikan Presiden STAR- Datuk Dr Jeffery Kitingan, malah pejabat dan kediaman beliau diserbu SPRM, namun tidak menemukan sebarang bukti).

Taktik kotor lainnya, apabila dilaporkan secara meluas, kononnya Musa meninggalkan negara secara haram, walaupun dakwaan itu dinafikan sekeras-kerasnya.

Kemelut yang menyelubungi Musa apabila beliau menjadi mangsa pengkhianat politik oleh 4 ADUN Umno dan parti UPKO. 

Musa sebenarnya mempunyai sokongan 31 ADUN daripada 60 ADUN Sabah, mengangkat sumpah bersama kabinet beliau pada malam 10 Mei, 2018 di Istana Negeri Sabah di depan TYT, Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah, Peguam Negeri Sabah dan disaksikan oleh pegawai-pegawai kanan negeri. Malah beliau mempengerusikan Mesyuarat Kabinet Pertama Kerajaan Negeri pada tengah hari 12 Mei, 2018.

Berikutan tindakan TYT melantik Shafie pada 12 Mei, sedangkan pada masa yang sama, Musa masih sah sebagai Ketua Menteri, kerana beliau dan kabinet beliau pada masa pelantikan itu tiada seorangpun yang meletakkan jawatan, menyebabkan beliau memfailkan saman terhadap TYT dan Shafie di Mahkamah, Kota Kinabalu, dan saman itu masih belum didengar.

Kini, bagi maksud menghalalkan "kerajaan Parti Warisan Sabah" berbagai taktik digunakan semata-mata untuk melemahkan Musa dan seterusnya mengaku kalah. 

Jika Musa berpandukan kepada keputusan PRU-14 di mana rakyat adalah hakim, maka beliau perlu melawan habis-habisan, untuk tidak membiarkan kerajaan yang dbentuk kerana khianat. 

Rakyat Sabah perlu menentukan kerajaan yang dipilih menerusi pilihanraya.

Jika "kerajaan" yang ada merasa disokong rakyat, maka bubarkan DUN bagi memberi peluang kepada rakyat Sabah menentukan hala tuju, bukannya bergayut dengan berbagai taktik KOTOR!!!

2 comments:

Theradax said...

Blogger hancinggggg

Theradax said...

Kalau rajakatak useless brat jopiri itu boleh join umno kenapa pula upko candidates tidak boleh tinggalkan bn dan membentuk kerajaan bersama warisan? Betul ka akal kamu ? Jgn jadi tolol@ idiot

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels