19 December 2009

Politik Kota Belud Hilang Kabut Nampaklah Gunung

Politik Kota Belud tidak sunyi daripada deruman ombak. Sejarah politik Kota Belud memang mewariskan hiruk pikuk yang berpanjangan, hingar bingar bagai muzik rock yang memekakkan telinga, mendengusnya jantung, memanaskan kepala malah mengerasnya kepalan tangan.

Politik Kota Belud tempatnya menguji minda orang berpolitik, mana kan tidaknya, kawasan ini yang paling ramai mencipta kepimpinan tertinggi negeri. Cuba tanya, jawatan apa yang belum disandang oleh wakil Kota Belud dalam arena politik di peringkat negeri? Semua jawatan pernah dipangku, apakah jawatan gabnor, ketua menteri ataupun menteri, malah speaker dewan undangan pun pernah disandang oleh wakil rakyat Kota Belud.

Poiltik Kota Belud juga mewarisi warna warni perpolitikan negeri. Kalau bukan kerana Kota Belud, Umno yang memerintah sekarang, belum tentu akan tahu di mana asal usulnya.

Walaupun, politik Kota Belud mencorakkan percaturan dan warna warni politik negeri ini, namun kesunyian mengenai gossip, sepak terajang politik yang negatif juga turut menumpang tuah. Isu kegagalan para pemimpinnya membawa pembangunan, isu pembangunan yang kononnya merugikan segelintir rakyat, isu pembangunan yang kononnya menguntungkan pihak kontraktor dan juga isu pemimpin yang salah laku dari segi moral politik telah mengambil tempat dalam warna warni politik Kota Belud.

Kota Belud adalah satu daerah yang unik kerana kawasan ini berdiamnya kaum-kaum yang saling memerlukan. Kawasan ini tiada kaum yang boleh menguasai kaum lain, atas sebab jumlahnya yang seimbang. Kawasan ini adalah daerah contoh, penyatuan kaum atas sebab yang disebutkan tadi.

Akhir-akhirnya akibat pertandingan merebut kepimpinan parti dalam soal ini parti Umno, sedikit sebanyak terburainya persefahaman antara etnik yang ada. Terburainya persefahaman ini bermula diambang PRU-12, dimana calon untuk daerah ini bagi kawasan parlimen kembali kepada asas atau zaman mula-mula merdeka, bahawa kawasan ini pernah diwakili oleh bukan anak watan daerah ini.

Ekoran pelonggaran tersebut, maka sokongan padu kepada parti BN telah melonggar, buktinya apabila majoriti yang diperolehi calon BN begitu merosot sekali, walaupun menang.

Belumpun meredanya perlonggaran pautan tersebut, perebutan jawatan ketua bahagian Umno, telah menyaksikan tewasnya penyandang. Tewasnya penyandang ini telah mengakibatkan percantuman yang diusahakan akibat pru-12 bukan menyempit malah melonggar.

Diluaran memang nampak tiada perbalahan, kerana pemenang beranggapan, bahawa "Winner Take All" namun hakekatnya tidak demikian.

Persoalanya sekarang, apakah corak dan permainan politik Kota Belud seperti yang telah diasaskan sebelumnya hanya berupa bueh atau riak-riak atau seperti carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum semula? atau kah sama seperti kata bloger KELAPA MAWAR "Seperti enau dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing"

Apabila kita baca blog KELAPA MAWAR umpamanya pokok pangkal tulis bloger ini tertumpu kepada para pemimpin Kota Belud yang telah season dan sekarang termasuk pemimpin baru yang baru muncul saudara Japlin Akim.

Bloger Kelapa mawar cuba mengetengah kebaikan,kekurangan dan malah hipotesis mengenai para pemimpin ini. Persoalannya apakah segala tulisan mengenai mereka ini akan menjadi pedoman atau sempadan kepada para pemimpin ini? atau kah mereka hanya beranggapan, bahawa tulisan-tulisan ini hanya merupakan kabut? apabila ditiup angin maka gunung akan ternampak semula.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels