2 March 2011

Sindiket Ah-Long Tumpas di Keningau Sabah

Tujuh Ah-Long ditangkap di keningau Sabah semalam. Pengkapan pada pukul 10.30 pagi di sebuah premis di Pekan Keningau termasuk lima wanita dan dua lelaki berumur antara 20-31 tahun.

Operasi pinjaman tidak berlesen itu dipercayahi dikendalikan oleh seseorang yang berasal daripada Semenanjung Malaysia.

Pihak polis telah menyita 279 buku bank berserta 301 kad ATM.

Dipercayahi sindiket tersebut memberikan pinjaman antara 1000-5000 dengan kadar bunga 64 peratus setahun. Apabila seseorang meminjam 1000, maka sipeminjam ada dapat 830, dan bayaran balik sebanyak 130 sebulan untuk setahun.

OKB juga difahamkan, bahawa kawasan Segama, Sinsuran dan Kg Air Kota Kinabalu, terdapat hampir 50 premis serupa.

Persoalannya, kenapakah perkhidmatan Ah-Long masih mendapat sambutan? pihak perkhidmatan perbankkan kita mesti mencari puncanya.

9 comments:

mandau said...

ramai yang tahu akan bahayanya memminjam wang dengan Ah Long, namun masih ada jg yang meminjam wang dgn mereka.

azman said...

masyarakat seharusnya sedar, jika mereka meminjam wang daripada Ah-long ia boleh memberi kesan yang buruk kepada mereka.

Anonymous said...

pinjaman melalui along lebih mudah dan cepat berbanding dengan bank. kebanyakan peminjam yang tidak layak membuat pinjaman di bank akan beralih kepada along... selain sekatan2 yang wujud dipihak perbankan di negara ini, budaya rakyat yang suka berhutang juga menjadi faktor utama yang menggalakkan along terus beroperasi di negara ini.

Anonymous said...

kalau tidak ada permintaan, tidak akan ada penawaran...

Sanih Alias said...

Masalah utama dari bank adalah punca. Kerana bank sukar untuk meluluskan pinjaman yang dari pekerja diswasta. bank akan kenakan banyak syarat. Tapi berbeza dengan along. Pinjam yang penting bayar..

Anonymous said...

Hope that the people will not borrow money from Ah Long. Good job arresting these illegal money lenders.

Paquin said...

Bagi saya ah long takkan wujud dan terus berkembang tanpa permintaan yang banyak daripada masyarakat sendiri. Jadi fikir2 la ya..

Paquin said...

Penangkapan ini mmg patut dipuji, cuma bagi saya utk mengelakkan hal ini berterusan pihak kerajaan harus melakukan sesuatu utk membantu rakyat yang serba kekurangan. Saya yakin yang meminjam dgn ah long itu adalah golongan yang terdesak memerlukan duit tapi tak dapat bantuan dari bank atau mana2 syarikat pemimjaman wang berlesen.

Unknown said...

Hello Semua orang,
Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah Meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman Telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan Tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Kerana saya Telah terkejut i adalah yang pertama untuk menjadi mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda yang terletak di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menyentuh Mr Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
Nama pertama ......
Nama tengah .....
2) Jenis Kelamin: .........
3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
4) Tempoh Pinjaman: .........
5) Negara: .........
6) Alamat Rumah: .........
7) Nombor Telefon: .........
8) Alamat e-mel ..........
9) Pendapatan Bulanan: .....................
10) Pekerjaan: ...........................
11) Yang laman web adakah anda di sini tentang kami .....................
Terima kasih dan salam mesra.
E-mel Derek osmanloanserves@gmail.com

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels