28 February 2013

Genap 2 Tahun janakuasa Lahad Datu batal

STESEN Janakuasa Sultan Abdul Aziz Shah di Manjung, Perak merupakan stesen janakuasa elektrik arang batu milik Tenaga Nasional Berhad (TNB) yang terbesar dan mesra alam di negara ini.

KERANA desakan, bantahan daripada pihak-pihak tertentu, maka Janakuasa Litrik Lahad Datu yang menggunakan arang batu terpaksa dibatalkan.

Janakuasa itu, kalaupun berjaya dibina hanya menghasilkan 300MW.

Janakuasa arang batu di negara ini, di Lahad Datu bukanlah satu-satunya, melainkan di Sarawakpun yang ada Projek Bakun, pun mempunyai Janakuasa menggunakan arang Batu di Sejangkat dan Mukah.

Di Semenanjung pula, Tanjong Bin yang berkapasiti 2000MW dan dibina pula mengarah ke Singapura, tidak mendapat bantahan daripada rakyat. Bukan itu sahaja Janakuasa serupa dibina di Manjung Perak yang berkapasiti 2100 MW akan beroperasi sepenuhnya pada tahun 2015.

Di Semenanjung selain di Johor dan Perak, janakuasa litrik menggunakan arang batu juga dibina di Negeri sembilan.

Tujuan kepada pembinaan janakuasa menggunakan arang batu ini adalah untuk menjamin bekalan litrik kepada rakyat dalam jangka panjang dengan harga yang jauh lebih murah berbanding penggunaan diesel dan gas.

Pembatalan Janakuasa litrik menggunakan arang batu di suatu kawasan lapang di Lahad Datu, pada 17 Februari 2011 dibatalkan. Seterusnya, janakuasa menggunakan gas akan dibina. Janakuasa menggunakan gas walaupun berkali lipat mahalnya, terpaksa juga dibina, kerana bekalan litrik bagi pantai Timur Sabah sungguh kritikal.

Sementara menunggu siapnya janakuasa menggunakan gas, penduduk Pantai Timur pada keadaan sekarang kerap mengalami gangguan litrik. Gangguan litrik bukan sahaja merugikan rakyat, juga para pengusaha yang memerlukan bekalan, terutama kilang-kilang makanan segar.

Bantahan daripada pihak-pihak tertentu terutama daripada pihak pembangkang, agar supaya pembinaan janakuasa menggunakan arang batu dibatalkan, agar supaya rakyat resah, kerana seringnya blackout.

Jika janakuasa menggunakan arang batu di Lahad Datu yang dicadangkan pada tahun 2007 dan diluluskan pada tahun 2009 berjalan dengan licin, kemungkinan besar sekarang sudah beroperasi sepenuhnya.

Namun bagi pembangkang, jika masalah bekalan litrik di kawasan Pantai Timur Sabah, di mana sekarang ini mendapat bekalan 40 peratus daripada grid Pantai Barat melalui jarak 1,500 km, maka ISU untuk menimbulkan KERESAHAN kepada rakyat terutama dalam pilihanraya, tidak dapat diputar belit oleh pembangkang.

Niat pembangkang membnatah pembinaan itu, sebenarnya bermotifkan politik, bukannya isu alam sekitar. Atas sebab, janakuasa yang serupa yang dibina di Manjung perak dengan menggunakan teknologi yang sama dengan kapasiti yang lebih besar mendapat akreditasi MS ISO 14001:2004 Pengurusan Alam Sekitar dan MS ISO 9001:2000 bagi Sistem Pengurusan Kualiti.

Kini menjelang PRU-13, sudah terdengar diceramah-ceramah pembangkang, menjadikan blackout sebagai salah satu bahan kempen.

Para pemimpin Bn, perlu menjelaskan krnologi, mengapa bekalan litik Pantai Timur belum pulih, bukan kerana Kerajaan tidak mahu menyelesaikannya, akan tetapi pembangkang menghasut rakyat, termasuk kononnya pencinta alam sekitar. Kini, niat mereka terbongkar, bahawa tujuan pembantahan itu, bukanlah isu alam sekitar, tetapi POLITIK. Politik sempit yang diamalkan pembangkang, mengakibatkan rakyat majoriti menanggungnya.

25 comments:

Caldina said...

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor membidas segelintir pihak khususnya pakatan pembangkang yang terus-terusan melontar fitnah kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) 13 termasuklah yang terbaru video pendek berkenaan pemberian kad pengenalan kepada warga asing.

Caldina said...

Tegasnya, beliau tidak terkejut sekiranya akan wujud lebih banyak video atau bahan lain yang digunakan untuk memburukkan kerajaan selepas ini kerana pakatan pembangkang memang terkenal dengan perangai suka menabur fitnah, menipu dan memanipulasi apa sahaja isu demi menjatuhkan kerajaan di bawah pimpinan BN.

Caldina said...

Tambah Tengku Adnan, menjelang detik PRU yang kini hanya menanti Parlimen dibubarkan, tidak hairan sekiranya pakatan penipu ini akan menyebarkan lebih banyak bahan berunsur fitnah hanya untuk mengelirukan rakyat.

Caldina said...

“Saya harap rakyat akan bijak berfikir dan tidak terpedaya dengan dakyah kotor pakatan pembangkang ini,” ujarnya lagi.

Star said...

Anwar mahu kumpul pemimpin katak

«• ANWAR mahu kumpul pemimpin katak. Mungkin Ketua Pembangkang itu melihat sejarah kejatuhan kerajaan Sabah, kerana tindakan pemimpin katak.

Anwar lupa sekali air bah maka sekali pantai berubah. Tidak selamanya pemimpin katak boleh mengubah kerajaan.

Star said...

Anwar mahu kumpul pemimpin katak

«•Anwar akan ke Sabah lagi pada 12 ogos, kononnya ada perkhabaran baik bagi pihaknya kerana ada pemimpin katak menyertai pembangkang.

«• Dua hari lalu, pemimpin yang didesas desuskan akan menyertai Pembangkang-Tan Sri Bernad Dompok, telah menafikan sekeras-kerasnya, bahawa ada lagi pemimpin Upko akan keluar selepas Bumburing dan Majiol Mahap. Malah Dompok menegaskan, bahawa kemahuan parti itu hanya tercapai melalui BN.

«•Hanya satu perjuangan Upko, yakni penubuhan RCI berkaitan dengan pendatang; permintaan itu telahpun dipersetuji, malah terma dan syaratnya akan diumumkan oleh Perdana Menteri pada Sabtu (11-Ogos-2012). Najib akan melakukan lawatan ke Sabah bermula Sabtu ini.

Star said...

Anwar mahu kumpul pemimpin katak

«• Di kalangan BN dan akar umbi penyokong BN, impak penyertaan dua wakil rakyat BN-Lajim Ukin dan Welfred Bumburing ke pihak pembangkang 29 Julai lalu, tidak berimpak, kerana selepas hampir 10 hari keluarnya mereka, tiadapun tanda-tanda keluarnya beramai-ramai penyokong BN bagi mengikuti jejak mereka.

«• Apa yang ada, rata-rata komen menunjukkan tidak menyokong tindakan itu; keccualilah komen daripada pihak pembangkang sendiri.

«• Walaupun ada komen positif daripada pihak pembangkang berhubung tindakan Lajim dan Bumburing, namun ramai juga menolaknya secara diam-diam, kerana kemasukan mereka merupakan saingan mereka dalam kepimpinan.

Unknown said...

UMNO Secretary General, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor said there could be more videos or other materials used to discredit the government, because the opposition is known for its ways such as spreading of lies, to delude and manipulate any issue by dropping the government under BN.

Unknown said...

UMNO Secretary General, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor said there could be more videos or other materials used to discredit the government, because the opposition is known for its ways such as spreading of lies, to delude and manipulate any issue by dropping the government under BN.

Unknown said...

UMNO Secretary General, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor slammed a handful of opposition parties, especially the interminable libel throwing the ruling Barisan Nasional (BN) ahead of the General Election (GE) 13 includes the latest short video on giving identity cards to foreigners.

Unknown said...

I really hope the people of Sabah will not be fooled easily by the propaganda of the opposition.

Unknown said...

Although there are some positive comments from the opposition, but many also reject them because of their empty promises to the people.

Unknown said...

The people are advised to be wise this time around, to prevent regrets afterwards.

Unknown said...

Datuk Seri Musa Haji Aman, berkata Lahad Datu merupakan salah satu daerah di negeri ini yang sedang pesat membangun terutama dengan bertapaknya Kelompok Industri Kelapa Sawit (POIC) Sabah Sdn. Bhd.

Unknown said...

Sehubungan itu beliau berkata, seiring dengan kepesatan pembangunan di daerah ini, sudah pasti permintaan terhadap keperluan kawasan rekreasi dan eko-pelancongan akan bertambah dari semasa ke semasa.

Unknown said...

“Menyedari hakikat ini, kerajaan komited untuk membangun pusat rekreasi dan eko-pelancongan dalam kawasan konservasi kerana ianya bukan sahaja boleh dimanfaatkan dalam bentuk faedah boleh dilihat (tangible benefit), bahkan juga untuk faedah tidak dapat dilihat (intangible benefit),” katanya.

Unknown said...

Musa berkata, sektor pelancongan merupakan penyumbang kedua terbesar dalam perkembangan ekonomi Negara selepas petroleum. Justeru itu, tidak dapat dinafikan lagi bahawa sektor ini boleh menjana pendapatan perkapita dan merangsang pertumbuhan ekonomi Negara.

Unknown said...

“Maka dengan itu, kerajaan negeri Sabah telah meluluskan peruntukkan RM4.2 juta untuk membangunkan Gunung Silam.

Unknown said...

“Pembangunan ini merupakan pelengkap kepada pusat eko-pelancongan sedia ada di sekitar daerah ini seperti Lembah Danum, Hutan Simpan Hidupan Liar Tabin dan lain-lain,” katanya.

Unknown said...

Jelas Musa, pusat rekreasi Gunung Silam ini merupakan tempat yang sangat sesuai bagi tujuan riadah kerana ia terletak dalam ekosistem hutan yang bebas dari pencemaran alam sekitar.

Unknown said...

“Saya berkeyakinan tinggi bahawa kawasan ini berpontensi untuk menjadi salah satu destinasi pelancongan yang unik. Dengan demikian, adalah menjadi tanggungjawab Jabatan Perhutanan Sabah untuk mempromosikan pusat ini secara meluas sehingga ke persada antarabangsa kerana Gunung Silam juga kaya dengan bio-diversiti,” ujarnya.

Unknown said...

Untuk meralisasikan wawasan menjadi sebuah Negara maju katanya, peranan semua pihak adalah penting bagi menjayakan segala perencanaan kerajaan khususnya dalam usaha untuk meningkatkan pembangunan ekonomi rakyat.

Unknown said...

“Saya amat berbangga dengan inisiatif Jabatan Perhutanan Sabah untuk membangunkan gunung Silam ini dan kerajaan berjanji akan mempertimbangkan permohonan untuk menaik taraf kemudahan sedia ada di tempat ini agar penduduk setempat berpeluang untuk memasarkan produk tempatan yang berkualiti,” katanya.

Unknown said...

Selaras dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan’ Musa berkata, kerajaan akan mempertimbangkan sejumlah peruntukkan untuk membangunkan prasarana berkonsepkan ‘dunia pelancongan’ sebagai kemudahan rakyat setempat memasarkan produk tempatan mereka di sepanjang laluan ke puncak gunung Silam ini.

Unknown said...

“Adalah menjadi harapan saya agar lebih banyak lagi kemudahan seumpama ini dapat dibangunkan berdasarkan konsep ‘low impact and high yielding’ demi untuk menyokong pembangunan sektor pelancongan di negeri ini,” katanya lagi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels