14 August 2009

Hadir Kenduri Tan Sri Pandikar

Sebentar tadi saya kebetulan hadir kenduri di rumah Tan Sri Pandikar. Tujuan kenduri adalah sempena menyambut bulan puasa yang akan menjelang tiba.
.
selesai tahlil dan bacaan doa, para tetamu dijamu dengan masakan ala melayu, termasuk sup ayam.
.
Semasa menikamti hidangan yang tersedia, saya sempat berbual-bual dengan rakan-rakan dari Kota Belud, ada yang orang politik, pegawai-pegawai kerajaan dan juga orang biasa.
.
Dalam perbualan tersebut, isu panas yang dibincangkan adalah masalah air bersih di Kota Belud. Ada seorang jurutera mengatakan, bahawa air bersih di Kota Belud bukan berasal daripada air sungai, akan tetapi berasal daripada bumi. Ertinya air disedut dan ditampung oleh jabatan air, dirawat, kemudian disalurkan kepada pengguna.
.
Dalam perbualan tersebut, sumber air di Kota Belud terlalu cukup untuk kegunaan penduduk, malangnya pam yang berkuasa tinggi bagi mengpam air di bawah tanah, tidak tersedia. Pam yang ada adalah pam kecil yang menggunakan batang paip 4 inci yang hanya cukup-cukup untuk kawasan yang berdekatan dengan pekan Kota Belud.
.
Dalam perbualan itu juga, dicadangkan agar pam yang berkuasa tinggi dipasang agar lebih banyak air dapat disedut, melalui kaedah ini, maka air dapat disalurkan kepada lebih ramai penduduk.
.
Sabah telah meredeka hampir 50 tahun, Kota Belud telah ada sejak itu. Sebagai tambahan, Kota Belud adalah anak sulong Umno di Sabah, kenapa kah para pemikir termasuk wakil-wakil rakyat, tuan Do, jurutera daerah tidak terfikirkan, bahawa untuk menyediakan air terawat ini, perlu disediakan pam air berkuasa tinggi? Sedangkan mereka tahu, bahawa air merupakan elemen penting keperluan tubuh demi kesihatan.
.
Sepatutnya masalah air ini menjadi agenda pembangunan daerah, akan tetapi, para pegawai yang ditugaskan di situ tidak berpandangan jauh, maka begini lah hasilnya, majoriti penduduk Kota Belud, hingga kini haram bagi mereka air bersih.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels