30 August 2009

Negara Merdeka: Saya belum merdeka

Negara akan menyambut hari lahir lagi pada 31 Ogos ini. Kali ini hari lahir yang ke 52. Sambutan singkat, hanya 40 minit di perkarangan parlimen. Sambutan singkat ini bukan kerajaan tidak berduit untuk berbelanja, akan tetapi jangkitan H1N1 dan bulan puasa jadi alasan.

Negara merdeka, se usia dengan saya, namun kersoronokan kemerdekaan itu tidak saya peroleh. Tahun sebelum sebelumnya hari kemerdekaan disambut sedemikian rupa, bagi orang kenamaan hadir lintas hormat, dan berkesempatan melauangkan MERDEKA menjelang detik 12 malam di padang merdeka.

Apa itu merdeka? cukup kah boleh jalan-jalan di lorong-lorong atau kedai membeli belah atau dalam mykad dan passport ada tulisan nama negara?

Mungkin ramai yang merasa telah merdeka? mungkin juga ramai yang merasa belum merdeka.

2 comments:

Norawi said...

pada pandangan zahir,kita dah merdeka.tapi jiwa kita tak merdeka.belum pandi lagi ni(faham2lah)

Norawi said...

Baru sebentar tadi,saya menerima panggilan telefon daripada anak saudara."Pakcik kami belum mandi lagi ni".

Aku tanya,kenapa?

"Tak ada air lah",jawab anak sdr.ku itu.

"ala laungkan merdeka 3 kali,nescaya dalam beberapa minit,kamu dapat air."

"Pakcik bohonglah",anak kecil baru berusia 7 tahun pun dah dapat menilai.Fikir2kanlah.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels