10 May 2010

Breakdown Communication

Jangan pelik dalam zaman IT ini Breakdown communication juga boleh berlaku.

Tiga hari lalu saya dan seorang rakan daripada Keniangau berkomunikasi menggunakan facebook, kemudian dibantu dengan SMES serta panggilan telepon.

Tajuk perbualan melalui data adalah "LADA POROK @cili".Disebabkan masalah bekalan cili di Kota Belud telah menjadi acute, maka saya meminta kawan itu membekal cili kepada saya untuk diagihkan kepada peruncit di Kota Belud.

Pengaturan telahpun dibuat. Hari ini adalah hari yang ditentukan untuk mengambil bekalan itu di Kota Kinabalu, kerana cili yang dimaksudkan akan dihantar melalui perkhidmatan bas Tung Ma daripada Keningau.

Sebelummya jumlah cili telah dikenalpasti, harga pun telah ditentukan.

Pagi-pagi hari ini, ipar saya ke Kota Kinabalu untuk mengambil lada itu, namun betapa terkejutnya dia, cili yang dimaksudkan, bukan lah cili dimana bekalannya acute di daerah ini, akan tetapi cili yang jenisnya bekalannya melambak di daerah ini.

Rupanya apabila breakdown communication berlaku, maka kesilapan yang sepatutnya tidak berlaku akan berlaku.

Breakdown communication ini berpunca daripada istilah yang digunakan. Bagi kawan saya itu cili porok adalah sama dengan cili hijau atau yang disebut lada "keling", sedangkan apa yang saya maksudkan itu cili porok adalah cili bukit atau cili pedas.

Akibat breakdown communcation ini bukan sahaja berakibat kerugian akan tetapi, keuntungan yang sudah dikira diatas kertas hilang atau sirna begitu sahaja.

Rupanya secanggih-canggih alat komunikasi sehingga bahasa merupakan penghalang, maka keadaan breakdown communication boleh juga berlaku.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels