5 February 2011

Tahun Baru Cina bagi ADUN Usukan

Pekan Kota Belud merupakan salah satu saluran mengundi bagi DUN Usukan. Di saluran ini jugalah semua pengundi kaum tinghua Kota Belud mengundi.

Kaum Tionghua Kota Belud cukup bijak berpolitik, kerana bagi mereka, siapa sahaja yang memerintah, mereka berdiri di belakangnya.

Atas sifatnya yang minoriti, maka kaum ini tidak mahu tersepit, bak kata orang, gajah sama gajah bertarung, semut menjadi mangsa.

Pada zaman Berjaya, kaum Tionghua Kota Belud menyokong sepenuhnya parti itu, demikian juga pada zaman Usno. Apabila parti Berjaya hampir dipenghujung tanduk, kaum tionghua Kota Belud, menyokong parti Bersatu Sabah (PBS)-pimpinan Tan Sri Pairin Kitingan. Kini kaum Tionghua Kota belud menyokong Umno/BN-malah ada kaum tionghua menang G7-dalam pemilihan Umno Kota Belud.

Kota Belud didiami oleh tiga suku kaum terbesar-Dusun/Kadazan-Sama-irannun. Persempadanan pilihanraya, mengakibatkan kawasan ini terbagi kepada 3 kawasan yang masing-masing diwakili oleh tiga suku kaum itu.

Kawasan Kedamain-didiami oleh suku kaum dusun/kadazan, Usukan oleh suku kaum sama, Tempasuk merupakan kawasan campuran, tiga suku kaum itu.

Kawasan DUN Usukan-secara tradisi diwakili oleh suku kaum sama atau suluk-sejak merdeka lagi, kecuali pada tahun 1982-DUN Usukan pernah diwakili oleh suku iranun-melalui Tan Sri Pandikar Amin atas tikit Usno.

Sejak keluarga Tun Mustapha tidak bertanding lagi di Usukan-maka Usukan senantiasa diwakili oleh suku kaum sama. Pada tahun 1990-2004, DUN Usukan diwakili oleh Datuk Salleh Tun Said, selepas itu diwakili oleh Datuk Japlin Akim sehingga kini.

Datuk Japlin adalah ADUN dua penggal dan menjadi pembantu menteri sejak tahun 2004.

Japlin sebelum menjadi ADUN adalah ketua Pemuda Umno bahagian Kota Belud, kemudian dilantik sebagai Ketua Pemuda Umno negeri merangkap ketua pemuda BN negeri. Disebabkan usia telah melepasi syarat untuk menerahjui pemuda-Japlin bertanding sebagai Naib ketua bahagian Kota Belud dan menang.

Kedudukan Japlin di Usukan sebelum ini dikatakan cukup selamat, berikutan "bersaranya" Datuk Salleh dalam dunia politik untuk sementara waktu, namun apabila Datuk Salleh menerajui semula Umno Bahagian Kota Belud-ramai penganalisis politik Kota Belud, malah Sabah-ada kemungkinan Datuk Salleh akan bertanding di DUN Usukan, jika mantan Ketua Menteri itu, yang kini menjadi Speaker DUN Sabah, ingin kembali sebagai wakil rakyat.

Jika Datuk Salleh kembali sebagai ADUN Usukan, kemana Japlin akan bertanding? Apa kah Datuk Musbah akan memberi laluan kepadanya di Tempasuk? atau Datuk Rahman Dahalan memberi laluan bagi MP Kota Belud? Bagi kerusi Kedamaian- rasanya tidak akan berlaku, kerana kawasan itu adalah kawasan PBS-komponen BN Sabah, lagipun Kedamaian adalah kawasan majoriti bumiputera bukan islam.

Persoalannya ke mana Datuk Japlin? mungkin kah sempena Tahun Baru Cina tahun ini digunakannya sebagai pembuka mata selain kaum sama-iranun, bahawa Japlin boleh menjadi wakil bukan berasas suku itu? OKB masih teraba-raba!!!

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels