28 June 2011

Himpunan Bersih: Para pemimpin Sabah mandul

Setakat ini hanya dua pemimpin Sabah yang menyuarakan batahan terhadap himpunan Bersih yang diadakan 9 julai ini. Presiden LDP Datuk VK Liew menyuarakannya melalui twitter dan Facebook dan Ketua pemuda Umno Keningau dan mantan Ketua Pemuda Umno Sabah Azman Ruslan.

Sejak dua minggu OKB melakukan pemerhatian tindak tanduk pemimpin Sabah mengenai Himpunan bersih itu, yang dikhuatirkan akan mencetuskan huru hara.

Setakat ini, baik daripada Umno, PBS, UPKO dan parti-parti lain seolah-olah bisu.

Para pemimpin Sabah (kecuali yang disebutkan pada awal tulisan ini) semuanya mandul dan tiada perasaan kebersamaan antara rakyat dan rakyat Malaysia yang mendiami Kuala Lumpur.

Mungkin para pemimpin Sabah, merasakan bahawa jarak antara Kuala Lumpur dan Kota Kinabalu melebihi 1,600 batu dan dipisahkan oleh laut China Selatan, maka mereka yakin tempis huru hara tidak akan merebak ke negeri bawah bayu ini.

Kepada pemimpin Sabah, jika Bersih berjaya dalam misinya, maka impak terlalu besar kepada kerajaan BN, samada dalam PRU-13 pertukaran kuasa yang tertunda, atau ada perubahan kuasa sepertimana yang berlaku di Tunisia dan Mesir.

Mungkin para pemimpin Sabah berfikir, jika BN Semenanjung rebah, maka walaupun BN Sabah menang, maka secara enblock keluar BN dan menyertai Pakatan. Ertinya para pemimpin itu akan selamat selama-lamanya.

Mungkin atas asas itu, setakat ini para pemimpin Sabah telah BISU dan MANDUL berhubung himpunan Bersih.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels