4 September 2024

KESAN SWING VOTES DAN UNDI POPULAR PADA PILIHAN RAYA SABAH

KERUSI yang dimenangi kerana perpecahan undi (First Past The post) disertai dengan swing votes yang tinggi, adalah kerusi-kerusi kritikal, ertinya kerusi-kerusi terbuka dan boleh dimenangi mana-mana parti.

Berpandukan keputusan PRN-16, daripada 73 kerusi yang dipertandingkan 30/73 dimenangi menerusi First Past The Post (FPTP) manakala 40/73 dimenangi dengan undi popular.

Kerusi-kerusi yang termasuk dalam kerusi-kerusi kritikal kebanyakan disandangkan GRS atau parti-parti komponen gabungan tersebut, kecuali beberapa kerusi antaranya Tambunan, Karanaan, Kawang, Bingkor, Sulaman, Membakut, Klias, Tamparuli, Apas dan Nabawan. Untuk kerusi yang dimenangi menerusi parti lawan, akan tetapi pro GRS antaranya Sugut, Limbahau dan Tanjung Keramat.

Kerusi-kerusi yang disandangkan GRS/parti komponen yang sangat kritikal antaranya Paginatan, Pintasan, Kemabong, Kuamut, Liawan, Tulid, Kundasang, Tempasuk, Labuk, dan Sook.

Pun demikian, keputusan PRN-16 tidak lagi tepat dijadikan sebagai pengukur kerana adanya perubahan komposisi pengundi dengan pengelibatan undi kali pertama dan undi-18.

Perubahan komposisi pengundi terlihat kesanya pada PRU-15, apabila kawasan-kawasan di masa lalu boleh dianggap wilayah parti-parti tertentu, akan tetapi pada PRU-15 keadaan telah berubah.

Lagipun, keputusan lalu-lalu tidak selalunya sama dengan keputusan pada pilihan raya berikutnya, kesan perubahan politik, kerana adanya penjajaran baharu parti-parti politik.

Sebelum 6 Januari 2023, GRS masih bersama BN, akan tetapi selepas itu GRS bersama PH dan beberapa ADUN Umno (yang dipanggil ADUN Plus).

Jika pada PRN-16 dan PRU-15, GRS masih bersama BN, berkemungkinan besar pada PRN-17 pula, GRS bersama PH.

Kolaborasi GRS-PH lebih mudah, kerana masing-masing hanya perlu mempertahankan status quo. Jumlah kerusi yang disandang jika berjaya dipertahankan cukup untuk membentuk kerajaan.

Jika kerajaan Sabah hari ini mempertahankan kolaborasi parti-parti, maka lebih mudah bagi rakyat memilih, atas sebab hubungan antara parti-parti “straight forward”, apa tah lagi adanya cadangan daripada PH Sabah walaupun belum dimuktamadkan, bahawa calon-calon parti itu ingin menggunakan logo GRS. Apabila cadangan itu dipersetujui, maka akan berlaku, GRS bertanding 73/73.

Cadangan GRS bertanding 73/73, boleh mempengaruhi peratusan “swing voters” dan dilihat lebih cenderung pada GRS (kesan kerjasama dengan PH) kesinambungan pola pengundian pada PRU-15.

Cadangan sebelum ini daripada beberapa pemimpin GRS untuk bertanding 73/73, ada isyarat di sebaliknya, apabila diapungkan sendiri oleh PH akan bertanding atas logo GRS.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels