13 January 2018

PARLIMEN SEMPORNA: JADI TUMPUAN PADA PRU-14 SABAH?


Pulau Sipadan-Terletak Di Semporna, Sabah
1. JIKA berpandukan pada PRU-PRU lalu termasuk PRU-13, kawasan itu memangpun wilayah Umno/Bn. Namun, kerana adanya scenario politik baharu, apabila MP kawasan itu yang mewakili Umno/Bn bertukar kepada parti lawan, telah menjadikan kawasan itu kawasan panas dan tumpuan pada PRU-14.

2. Jika pengundi kawasan itu, masih beteraskan kepada parti, maka di atas kertas, Umno/Bn tidak akan berdepan sebarang masalah mempertahankan kawasan itu.

3. Pada PRU-14, selain Semporna menjadi tumpuan, parlimen Pagoh, di Johor juga menarik untuk diamati. Selain itu, kawasan yang juga tidak kurang menarik untuk diikuti, adalah kawasan mana, mantan PM- Tun Dr Mahathir akan bertanding.

4. Bagi kawasan Semporna, belum ada penanda aras, bagai mana pengundi kawasan itu memilih. Walaupun demikian, indikasi sokongan peribadi, dapat dilihat menerusi undi yang diperolehi calon bebas di DUN Bugaya pada PRU-13. Kencenderungan mengundi berasaskan pengaruh peribadi, terlihat jelas menerusi calon bebas di kawasan itu.

5. Jika kecenderungan pengundian peribadi diterjemahkan pada PRU-14 akan datang, maka nisbah pengundi yang bakal mengundi calon parti yang melawan calon Umno/Bn, tidak akan lari jauh. Jika demikian, walaupun pertembungan antara calon Umno/Bn dengan parti lawan, khususnya calon parti Warisan Sabah, dan calon itu sudah pasti adalah Presiden parti itu, maka kemenangan masih berpihak kepada calon Umno/Bn.

6. Senario politik kini, khususnya kekuatan parti Warisan Sabah, adalah, kekuatan parti dan peribadi masih merupakan 1 dalam 1. Manakala, kekuatan Umno/Bn, selain kekuatan parti juga kekuatan calon, merupakan 2 dalam 1. Malah, jika dilihat secara keseluruhan, kekuatan bagi pihak Bn, adalah 4 dalam 1, iaitu, kekuatan parti, kekuatan calon, kekuatan Pengerusi Bn Negeri dan kekuatan Pengerusi Bn Pusat, tidak lain tidak bukan adalah Perdana Menteri.

7. Daripada pandangan mata kasar, sebenarnya apa yang berlaku di Semporna pada PRU-14, adalah pertembungan antara “David & Goliath”, walaupun Datuk Shafie menjadi wakil rakyat kawasan itu sejak tahun 1995, namun belum teruji secara langsung sejauh mana pengaruh beliau, kecuali menerusi pengaruh tidak langsung pada PRU-13, menerusi calon bebas di Dun Bugaya.

8. Tiada seorangpun dapat menulis dengan tepat, sejauh mana kekuatan Shafie di luar Umno/Bn. Apa yang ditulis, baik oleh penganalisa politik atau coretan-coretan di media social, atau cerita-cerita kedai kopi, hanya berbentuk andaian atau persepsi.

9. Keadaan Semporna, tidak boleh disamakan dengan keadaan Tambunan pada tahun 1984, kerana daerah Tambunan bukan sahaja dianak tirikan selepas dimenangi calon bebas pada PRK tahun itu, akan tetapi diturunkan status, daripada daerah kepada daerah kecil. Berlainan dengan Semporna, selepas MP kawasan itu menjadi pemimpin yang melawan Umno/Bn, Semporna menjadi perhatian bukan sahaja oleh pemimpin negeri malah pusat.

10. Pembangunan di bawa ke Semporna, umpamannya, pembinaan Pasar Besar Semporna telah dilancarkan pembinaannya oleh Ketua Menteri Sabah pada Februari tahun 2017. Rancangan membina Masjid Daerah telah dipersetuji oleh TPM- Datuk Dr Zahid Hamidi, pembinaan hotel 5 bintang dipersetujui oleh Ketua Menteri Sabah, demikian juga pembinaan Kompleks Sukan Semporna dilancarkan pada tahun lalu.

11. Pembinaan loji bekalan air bersih yang berkos RM150juta yang berkapasiti 30MLD sedang dalam penyiapan. Makna kata, kemajuan Semporna semacam bergerak laju, selepas Shafie menjadi pemimpin parti lawan.

12. Rakyat Semporna, perlu menganalisa sendiri, tentu ada pemimpin kawasan itu, yang menggerakan kemajuan itu, kata peribahsa bulan tidak akan jatuh ke riba, bulat tidak akan datang bergolek, pipi tidak akan datang melayang.

13. Mengapa penulis tertarik menulis berkaitan politik Semporna, kerana kawasan itu, telah menjadi buah bibir, selepas sahaja Datuk shafie Apdal keluar daripada Umno. Selain itu, pengakuan Perdana Menteri sendiri tahun lalu di Sandakan, bahawa mantan Naib Presiden Umno, meminta dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah.

14. Menerusi pengakuan Perdana Menteri itu, maka pada PRU-14, Shafie selain bertanding di Parlimen juga akan bertanding di peringkat Dun.

15. Parti Warisan Sabah setakat ini, masih pada pendirian akan bergerak solo, dan jikapun melakukan kolaborasi dengan parti-parti tempatan yang melawan Umno/Bn, besar kemungkinan di kawasan-kawasan majoriti kaum cina.

16. Melihat pada harapan parti itu, mereka berpandukan kepada keadaan tahun 1976 dan tahun 1985, kononnya, scenario politik semasa Sabah berada pada keadaan tahun-tahun itu. Benar kah demikian? Sama-sama kita tunggu!!!.

11 January 2018

ANTARA MALU DAN SEGAN

ANTARA malu dan segan, adalah dua perkataan yang hampir sama maknanya. Namun, malu bersifat negatif, kerana apabila seseorang malu, kerana telah bertindak sesuatu yang tidak elok, tidak sopan, malah termasuk bertindak di luar norma-norma kehidupan, manakala segan pula, bersifat positif, kerana seseorang yang segan itu, berhadapan dengan pihak lain yang lebih arif, lebih bijaksana, tokoh dan pemimpin berkarisma dan sebagainya.

Malu mewakili seseorang yang merasa bersalah, manakala segan terletak pada seseorang yang didepani.

Dalam pesta pilihan raya, mereka yang membawa tag malu, sudah tentunya, tidak mampu berdepan dengan rakyat, sebab itu, ada wakil-wakil rakyat yang berpenggalpun boleh tewas dalam pilihan raya.

Namun, pemimpin yang membawa tag segan atau dengan kata sifat disegani, maka akan berlaku sebaliknya, pengundi atau rakyat akan merasa malu jika tidak memilihnya semula. Pengundi merasa pada keadaan yang bersalah, kalau tidak memilih pemimpin atau calon yang disegani.

Di Negara ini, kita menyaksikan ramai wakil-wakil rakyat yang berpenggal-penggal menjadi wakil rakyat. Setiap pilihan raya, mereka tetap menang, walaupun pihak luar kawasan di mana pemimpin itu bertanding berpendapat, bahawa pemimpin itu perlu memberi peluang kepada pemimpin lain.

Pilihan raya, adalah bersifat massa. Persepsi, keyakinan, harapan, merupakan faktor-faktor yang mempengaruhi rakyat/pengundi, di samping isu pembangunan, kemajuan dan perancangan pihak parti-parti yang bertanding.

Kini, setiap daripada kita dapat ikuti, bagai mana para pemimpin, penyokong Bn, memandang sinis terhadap kembalinya Tun Mahathir sebagai PM, jika PH menawan Putrajaya. Sebabnya, kembalinya Tun M membawa persepsi, keyakinan dan harapan kepada rakyat, dan sudah tentunya rakyat mempunyai pilihan, samada Bn atau PH.

Demi memadam persepsi, keyakinan dan harapan itu, maka pemimpin dan penyokong Bn, bertindak menggali semula segala kelemahan yang ada pada mantan PM itu. Dengan menggali semula semua kelemahan itu, diharapkan boleh menjadi pertimbangkan rakyat/pengundi semasa PRU.

Kita Nampak, tindakan para pemimpin dan penyokong Bn, berusaha meletakan dua perkataan MALU DAN SEGAN secara tidak langsung. Malu diletakkan pada Tun M, manakala segan diletakan kepada rakyat.

Memandangkan rekod dan membawa kepimpinan yang telah teruji, Bn diletakkan oleh para pemimpin Bn dan penyokong sebagai parti yang disegani, atas sebab itu, rakyat akan merasa malu, jika tidak memilih semula gabungan 13 parti itu.

PRU-14 SABAH: BN PADA KEADAAN SIAP SEDIA

PADA prinsipnya Bn Sabah sudah dalam keadaan bersedia. berdepan dengan PRU-14. Gendang PRU itu hanya menghitung hari.

Senarai calon yang berpotensi sudah berada ditangan Perdana Menteri, atau setidak-tidaknya berada di tangan Pengerusi Bn Negeri.

Proses tapisan akhir sudah dilaksana. Bakal-bakal calon, selain bebas skandal atau sebarang isu, mereka itu, adalah daripada kalangan yang terbaik daripada kawasan masing-masing, dan sudah tentunya dipersetujui oleh seluruh peringkat di peringkat akar umbi, sebagai ayam tambatan berdepan parti lawan.

Pada PRU kali, Bn akan mengemukakan ramai calon baru, apa kah pertama kali menyertai pilihan raya atau pemimpin lama akan tetapi diberi amanah untuk memberi kemenangan di kawasan-kawasan yang ditandingi.

Apa yang jelas, Bn akan mempunyai 14 calon baru diperingkat DUN, dan 4 calon di peringkat parlimen. Daripada 14 calon, dua kawasan yang dimenangi Bn pada PRU-13 lalu, akan tetapi penyandang kawasan itu, samada meninggal dunia atau keluar daripada parti. Bagi peringkat parlimen pula, satu daripada 4 kawasan itu adalah Parlimen Semporna, kerana penyandangnya telah keluar daripada parti.

Sabah mempunyai 60 kawasan Dun, walaupun telah diluluskan persempadanan baru yang menjadikan jumlah Dun kepada 73. Tambahan Dun itu hanya menunggu kelulusan daripada Dewan Rakyat, yang dijangka mengadakan Sidang Khas pada Februari depan.

PRU-14 Sabah diakui oleh Pengerusi Bn Negeri- Tan Sri Musa Aman, adalah PRU yang paling sengit, atas sebab Bn terpaksa melawan bekas-bekas teman yang menubuhkan parti masing-masing untuk menunmbangkan parti yang pernah berjasa kepada mereka.


PRU-14 Sabah: Semporna Under Control- Ramlee

Pada Rabu, penulis sempat berjumpa dengan ADUN Bugaya, merangkap Timbalan Biro Penerangan Umno Sabah, yang juga Pembantu Menteri Kewangan Negeri- Datuk Ramlee Marhaban di Pejabat Beliau di Bangunan Pusat Pentadbiraan Negeri Sabah (PPNS). Perjumpaan itu, memang tidak dijadualkan, kerana penulis tidak membuat temu janji, melainkan hanya mencuba nasib, kalau-kalau dapat berjumpa, jika beliau berada di pejabat.

Memang langkah kanan penulis, kerana kebetulan ADUN Bugaya itu, ada di pejabat dan setelah diberi tahu oleh pembantu khas beliau berhubungan dengan tujuan penulis, beliau bersedia berjumpa meskipun jam menunjukkan pukul 1.30 petang.

Rupanya, daripada pagi, beliau menerima kunjungan daripada rakyat beliau daripada ADUN Bugaya,

Penulis dipersilakan duduk di sofa ruang pejabat beliau. Selepas bersalaman, selain bertanya khabar, penulis to the point sahaja, tujuan penulis ingin berjumpa, kerana penulis faham, bahawa masih ada tetamu menunggu giliran berjumpa beliau.

Dalam pertemuan singkat itu, penulis dapat gambarkan, bahawa scenario politik semasa Semporna, tidaklah sepanas seperti mana diwar-warkan, di media-media tempatan, atau media alternatif, sebaliknya keadaan politik Semporna, "under control".

Semporna dilanda musibah politik, apabila Ketua Bahagian Umno kawasan itu keluar daripada Umno untuk menubuhkan parti bagi menentang bekas partinya.

Lebih setahun berlalu, usaha memulihkan Umno Semporan berjalan lancar, kerana masing-masing pemimpin kawasan itu, mengatur langkah serentak, walaupun kelihatan tidak berkumpulan, kerana selain menjimatkan masa, juga berusaha menjagkau sebanyak mungkin kawasan, kerana keadaan topografi kawasan itu, yang terdiri daripada banyak pulau.

Penduduk Semporna, selain tinggal di Tanah besar, juga berselerak di beberapa pulau. Oleh kerana kekangan masa, maka setiap pemimpin yang diberikan amanah untuk memulihkan Umno dijalankan secara serentak, sebab itu, pihak luar melihatnya, seolah-olah wujud beberapa kem di kawasan itu. Sebenarnya, itulah startegi Umno bahagian itu, kerana mengambil kira masa yang menjadi kekangan.

Para pemimpin Umno bahagian itu sedar, selepas Datuk Shafie keluar daripada Umno pada tahun 2016, yakni tepatnya pada Julai 2016, para pemimpin parti yang setia kesuntukan masa.

Bukan mudah, menerangkan kepada rakyat, khususnya ahli Umno di peringkat akar umbi, kerana Shafie telah mengetuai bahagian itu selama 20 tahun. Jangka masa 20 tahun bukan singkat, dan terbayang bagai mana cengkapan Shafie terhadap rakyat, termasuk ahli dan penyokong parti.

Para pemimpin Umno Semporna, tersangat sedar, sedang berhadapan dengan situasi yang rumit dan mencabar, kerana fakta politik di Negara kita ini, membuktikan, bahawa pemimpin yang berdekad mewakili sesuatu kawasan, sebenarnya mempunyai pengikut-pengikut tegar dan setia, seperti mana pengikut Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen Permatang Pauh.

Para pemimpin Umno Semporna, telah mengambil iktibar apa yang berlaku di Parlimen Permatang Pauh, sebab itu, dengan masa yang kurang daripada 2 tahun, pemimpin Umno bahagian itu, perlu mengatur startegi, untuk mempercepat pemulihan parti.

Kini, menurut ADUn Bugaya yang juga menjalankan tugas sebagai Timbalan Ketua Bahagian Umno, usaha dan tindakan yang berterusan, setidak-tidaknya sukses meneutralisasikan keadaan pada tahap 80-90%.

Pada keadaan sekarang, jika PRU-14 diadakan esok, Umno Semporna sudah bersedia, berdepan dengan mantan Ketua Bahagian, yang kini Presiden parti Warisan Sabah, dan masih MP kawasan itu.

Dalam tempoh masa kurang daripada 2 tahun, didapati, bahawa ahli dan penyokong Umno, masih kukuh, kerana menurut mereka, pemimpin hilang berganti, manakala perjuangan parti, perlu diteruskan.

PRU-14 merupakan "do or die" samada di pihak Shafie dan Umno kawasan itu. Para pemimpin Umno tersangat sedar, bahawa kekalahan Shafie, akan menguburkan kerjaya politik beliau untuk salama-lamanya.

Bagi Umno pula, tiada petimbangan lain, mesti mempertahankan kawasan itu, sebab itu, pucuk pimpinan perlu melihat, pemimpin mana yang mempunyai ketokohan dan mempunyai semangat juang yang tinggi, sanggup terkorban di medan perang, bagi mempertahankan kawasan itu, kerana jika gagal, maka akan memalitkan imej itu, bukan sahaja kepada Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, malah kepada Presiden parti.

Menurut Ramlee, "kami diperingkat akar umbi, sudah melaksanakan apa yang perlu dilaksanakan, wala kami, mempertahankan parti pemimpin, iaitu Tan Sri Musa Aman di peringkat Negeri, dan Dato Seri Najib Razak diperingkat pusat" kalimat itulah menjadi penutup pada pertemuan singkat itu.

31 December 2016

Pemimpin Kerjaan Sibuk Berselfpie- Pembangkang Cuba "Win The Heart and The Mind" Rakyat

Sementara pemimpin kerajaan sibuk berselfpie dan bercuti, para pemimpin pembangkang meningkatkan insentitas untuk mendapatkan "the heart and the mind" rakyat.

Isu BR1M difatwakan oleh Tun Dr Mahathir sebagai rasuah dan haram diterima. Isu naik haji tajaan 1MDB, menurut Tun Dr Mahathir mereka yang menunaikan haji melalui tajaan itu, tidak akan mendapat haji mabrur, sebabnya wang yang digunakan sebagai tajaan, bersumber daripada wang yang dicuri.

BR1M merupakan isu yang digunakan Tun Dr Mahathir bagi mempengaruhi rakyat yang menerima bantuan kerajaan itu supaya tidak menganggap bantuan kerajaan itu sebagai sifat keprihatian kerajaan kepada rakyat yang menerima impak rasionalisasi subsidi minyak, sebaliknya pemberian itu, adalah kaedah membeli undi untuk membuatkan penerima BR1M mengundi calon-calon parti Barisan Nasional.

Tun Dr Mahathir dan pemimpin pembangkang, cuba menanamkan perasaan kepada penerima BR1M dan mereka yang ditaja naik haji rasa penyesalan kerana terlibat dosa besar, kerana dipesongkan menerima BR1M dan tajaan naik haji. Manakala, pada rakyat bukan beragama islam, Tun Dr Mahathir dan pembangkang cuba menanamkan perasaan, bahawa menerima BR1M sebagai satu cara membeli itegriti mereka, dan mereka itu termasuk dalam penerima rasuah.

Tujuan Tun Dr Mahathir dan pembangkang adalah untuk “win the heart and the mind of people” khususnya golongan B40, kerana kumpulan itulah merupakan “bank votes” parti Barisan Nasional. Pengalaman Tun Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri dan Pengerusi Parti Barisan Nasional selama 22 tahun, tahu betul, bahawa kemenangan parti Barisan Nasional, sangat terletak pada sokongan B40 atau pengundi luar bandar. 

Rekod pilihanraya tahun 2008 dan 2013 juga menunjukkan, bahawa kemenangan parti Barisan Nasional terletak pada pengundi luar bandar. Untuk itu, bagi Tun Dr Mahathir dan pembangkang, adalah mustahil menumbangkan parti Barisan Nasional, jika mereka gagal mempengaruhi pengundi B40 atau pengundi luar bandar.

Berbagai cara digunakan pemimpin pembangkang, antaranya, kemerosotan nilai ringgit terhadap wang dollar Amerika, kenaikkan harga barangan akibat GST, kejatuhan saham FGV yang merugikan ratusan ribu peneroka Felda, pembelian anak syarikat Felda terhadap saham milik Tan Sri Peter Sondakh, jutawaan Indonesia pada harga 3 kali lebih tinggi berbanding nilai saham syarikat itu, isu 1MDB dan wang derma RM2.6bilion, mengharamkan BR1M serta menjadikan mereka yang naik haji tajaan 1MDB tidak mendapat haji mabrur.

Isu-isu yang dimainkan Tun Dr Mahathir dan pembangkang bertujuan mempengaruhi “the heart and the mind” pengundi bumiputera, kerana hanya kumpulan itu sahaja yang berbaki kepada parti Barisan nasional, kerana golongan kaum cina, sebenarnya sejak tahun 2008 sudahpun berputus arang dengan parti Barisan Nasional.

Melihat kepada cara Tun Dr Mahathir dan pembangkang, sebenarnya bukan memberikan rakyat fakta yang betul, akan tetapi memberikan fakta salah dan berunsur menipu, hanya semata-mata untuk menghalalkan cara, demi tujuan politik. Sebenarnya, Tun Dr Mahathir adalah seorang yang pakar strategis, kerana setiap dakwaan, belumpun berjawab, ditimbulkan lagi isu baru, sehinggakan membuatkan pemimpin kerajaan, senantiasa berada dalam keadaan menjawab dan menjawab. Tujuan kepada cara ini, supaya pemimpin kerajaan, tidak dapat berhujah bernas dan terikut permainan yang dicipta pembangkang.

30 December 2016

Persepsi Rasuah- Bapa Borek Anak Rintik

Pembangkang di Malaysia, meracuni rakyat dengan andaian, kononnya, jika ada projek bernilai RM10juta, maka cara agihan projek itu, RM4juta for me, RM3juta for you dan RM3juta kos projek. Jika projek mitigasi banjir Penampang dan Putatan berkos RM400juta, maka RM160juta for me, RM120juta for you dan hanya RM120juta untuk projek mitigasi. Mereka menyimpulkan, kadar rasuah sehingga 70 peratus, sebab itulah semua projek yang bermatalamat rakyat tidak sampai ke bawah, sebagai contoh kata mereka projek bekalan air bersih luar bandar (BALB) negeri Sabah yang bernilai RM3.3bilion, hanya 30 peratus sahaja sampai di lapangan, sebab itulah masalah bekalan air Sabah tidak selesai.

Pembangkang meracuni rakyat, bahawa kadar rasuah sehingga 70 peratus, kerana kelakuan bapa borek anak rintik, kerana Perdana Menteripun kata mereka terlibat amalan rasuah khususnya yang melibatkan 1MDB dan SRC International.

Pembangkang berjaya mengeksploitasi isu 1MDB dan dana RM2.6bilion, dan kini mereka mempergunakan isu Felda, bahawa kerana amalan rasuah, maka syarikat gergasi itu mengalami kerugian.

Pembangkang benar-benar mengeksplotasi keadaan Felda, sebabnya mereka tahu, bahawa sebanyak 54 kawasan Parlimen terletak di kawasan Felda, dan pada PRU-PRU lalu, kawasan-kawasan itu dimenangi parti Barisan Nasional.

Pembangkang cukup yakin dengan mengekploitasi Felda, dan jika tindakan itu boleh menyebabkan swing votes 5%, maka pembangkang boleh menang sekurang-kurangnya separuh daripada jumlah kerusi tersebut. Jika itu berlaku, maka tidak dapat dinafikan, bahawa PRU-14, merupakan pengakhir kerajaan Parti Barisan Nasional.

Bagi maksud undi, pembangkang, mempersoalkan BR1M, dan bahawa skim bantuan kerajaan kepada kumpulan sasar itu, merupakan bentuk rasuah dan haram diambil. Mereka mensasarkan, hanya 1-2% daripada penerima BR1M, menyokong pendapat mereka itu bagi melengkapi sasaran swing votes 5% pada PRU-14 akan datang.

Tiada sesiapa yang boleh menafikan, jika melihat kepada keputusan PRU-13 lalu, jika pada PRU-14 berlaku swing votes 5% dan penyokong pembangkang tidak berubah, maka kemenangan akan berpihak kepada parti-parti pembangkang. Namun, keadaan ceteris paribus, tidak semestinya berlaku, kerana setiap PRU, berlainan isu, berlainan pendekatan.

Pemenang pada PRU-14, terletak kepada pihak-pihak yang mampu mengeksplotasi keadaan khususnya yang mempengaruhi fikiran rakyat dalam masa singkat. Faktor-faktor yang dapat mempengaruhi fikiran rakyat, khususntya berkaitan persepsi. Fikir-Fikirkan lah

27 December 2016

Bantuan Untuk Rakyat Susah- Dikatakan Haram dan Rasuah

Mengapa Tun Dr Mahathir benci sangat BR1M, satu bentuk bantuan pada rakyat yang memerlukan, sehinggakan bantuan kerajaan yang dicadangkan Bank Negara itu bagi membantu rakyat yang terkesan rasionalisasi subsidi minyak, dikatakan sebagai rasuah dan haram diterima?

Mengapa Tun Dr Mahathir tidak mengatakan bahawa memberikan projek mega kepada kroni beliau di mana di dalam syarikat kroni itu ada kepentingan anak-anak beliau sehinggakan anak-anak beliau mempunyai kekayaan yang luar biasa adalah rasuah, dan HARAM!!!.

Mengapa bantuan kepada rakyat yang memerlukan dikatakan rasuah dan haram, sedangkan bantuan itu, hanya untuk sambung nafas atau mengurangkan beban, bukanpun boleh menyebabkan rakyat kaya raya!!!!, bantuan BRIM maksima RM1200 setahun, bagi ketua Keluarga yang berpendapatan kurang RM3000 dan yang terdaftar dalam e-kasih, tidak akan menyebabkan keluarga yang menerima bantuan itu kaya raya. Mengapa kumpulan sasar ini dihukum oleh MANUSIA seperti Tun Dr Mahathir??? 

Sebagai mantan Perdana Menteri selama 22 tahun, janganlah mengelirukan rakyat, sebab sebelum inipun, kerajaan memberikan berbagai bantuan kepada kumpulan sasar antara lain warga mas, oku, malah tahun 1999 selepas Terengganu ditawan Pas, Tun Dr Mahathir memberikan wang ikhsan kepada kerajaan Terengganu, dan kerajaan negeri itu memberi bantuan kepada rakyat negeri itu serupa konsep BRIM.

Jangan salah faham berkaitan dengan pemberian BR1M, kerana program ini, bukan bertujuan untuk membasmi kemiskinan, akan tetapi hanya sebagai bantuan mengurangkan beban, akibat peningkatan harga barangan sebagai impak kepada rasionalisasi subsidi.

Memang di antara penerima BR1M ada kumpulan sasar yang termasuk dalam e-kasih, dan sebahagian mereka yang berpendapatan di bawah RM4000 atau menurut istilah kerajaan B40. Tujuan BRIM antara lain bagi maksud keseimbangan pendapatan atau pemerataan pendapatan antara rakyat, juga melalui penyaluran tunai itu, kerajaan menyalurkan semula pungutan cukai daripada rakyat yang bernasib baik kepada mereka yang kurang bernasib baik.

Sebenarnya, penyaluran tunai kepada kumpulan sasar seramai 7 juta penerima BR1M, merupakan satu peluang keemasan bagi pengeluar barangan di negara ini, kerana, telah terjamin sekurang-kurangnya barangan bernilai lebih RM6.8bilion mempunyai pembeli. Bayangkan pengaruh berganda daripada wang lebih RM6 bilion itu? 

Konsep BR1M memang jauh berbeza dengan cara Tun Dr Mahathir melalui dana premtive semasa beliau berkuasa, kerana cara mantan Perdana Menteri itu, hanya menguntungkan sebahagian kecil rakyat, yakni kontraktor.

26 December 2016

Jangan Hanyut Permainan Lim Kit Siang

Lim Kit Siang menyeneraikan 40 “soalan” yang dimuat naik pada blog pemimpin DAP itu yang ditujukan khas kepada Datuk Dr Salleh Tun Said, sebenarnya satu permainan mengalih pandangan, daripada masalah utama yang didepani para pemimpin parti pembangkang, khususnya Lim Guan Eng (rasuah), Tan Sri Muhiyiddin Yassin (hubungan dengan isteri orang) , Datuk Shafie Apdal (water gates Sabah) dan skandal Seks Anina Shaduddin. Selain itu, perbalahan berkaitan kedudukan siapa bakal Perdana Menteri Pakatan Harapan/pembangkang, seandainya menang pilihan raya ke-14.

Kalau diamati “soalan-soalan” itu, sebenarnya, bukanpun soalan, kerana apa yang ditimbulkan, sebenarnya sudah menjadi pengetahuan umum/rakyat, malah kebanyakan perkara yang ditimbulkan, Kit Siang sendiri tahu duduk perkaranya. kedudukan Kit Siang, seperti kata peribahasa sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula.

Adalah biasa, apabila seseorang dalam kedudukan tidak menentu atau ketandusan idea atau terkena snok tanjung, khasnya berhubungan dengan kenyataan pemimpin utama DAP itu berkenaan dengan kedudukan Perdana Menteri dengan menamakan Dato Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Timbalannya adalah Tan Sri Muhiyiddin Yassin, jika kelak, pembangkang menang PRU-14, mendapat maklum balas negatif daripada pemimpin pembangkang khususnya daripada Tun Dr Mahathir dan Rafizi Ramli. Bagi mengelabui mata rakyat, berhubungan dengan kenyataan Kit Siang itu, maka beliau melakukan pendekatan “damage control” dengan menjadikan Datuk Salleh sebagai “punching bag” , supaya Menteri Komunikasi dan Multimedia itu terhilang fokus daripada memberi penjelasan kepada kecaluran pembangkang, kepada perkara-perkara lain yang seharusnya, bukan perkara pokok, akan tetapi perkara-perkara yang sudah jelas di mata rakyat.

Kit Siang, merupakan pemimpin politik berpengalaman, jika seseorang ahli politik, tidak mengamati betul tindak tanduknya, maka akan terperangkap. 

Memang benar, melayan atau menjawab “persoalan-persoalan” yang ditimbulkan Kit Siang hanya membuang masa, dan tidak mempunyai impak apa-apa. Melayan, kenyataan pemimpin DAP, bagaikan menabur garam ke laut.

BRIM Haram? BRIM Rasuah?

Kenyataan di atas merupakan kenyataan Tun Dr Mahathir. Kenyataan itu, bercampur aduk antara pendekatan agama dan moral.

Pihak yang pandai agama, perlu menjawab atau menghuraikan, bagaimana hukum BRIM? daripada segi apa ianya boleh menjadi haram? Kemudian, daripada segi SPRM, bagaimana BRIM menjadi rasuah?

BRIM di mata kerajaan, adalah cadangan Bank Negara, sebagai tindak balas kepada rasionalisasi subsidi minyak, kerana akibat pengurangan itu, maka pihak-pihak pembekal dan peruncit menaikkan harga barangan mereka, walaupun minyak bukanlah faktor atau komponen utama penentuan harga barangan.

BRIM diberikan kepada ketua keluarga yang berpendapatan sehingga RM4 ribu sebulan termasuk kumpulan B40 atau mereka yang terdaftar dalam e-kasih.

Memang, ada sahaja penerima yang menyalah gunakan BRIM, khususnya mereka yang berniaga sendiri, yang tiada pendapatan tetap yang berdaftar pada lembaga Hasil Dalam Negeri, misalnya broker-broker hartanah atau pemborong-pemborong di mana kalau dilihat di mata kasar, tidaklah layak menerima BRIM, kerana selain mempunyai harta juga hidup dalam keadaan mewah. Mungkin dalam kategori ini, jatuhnya BRIM sebagai haram.

Manakalah “rasuah” pula, mungkin disebabkan oleh tindakan pemimpin tertentu yang menguar-uarkan pemberian BRIM, sebagai polisi kerajaan yang membantu rakyat golongan sasar, sehinggakan, cara itu diterjemahkan sebagai rasuah oleh pihak-pihak tertentu, kerana pemberian itu dianggap sebagai membeli sokongan, sedangkan konsep atau tujuan asal BRIM itu adalah untuk mengurangkan beban rakyat akibat rasionanlisasi subsidi.

Kini, BRIM, sudah ditingkatkan pengertiannya, bahawa BRIM boleh menggerakkan perekonomian luar bandar, kerana daya beli rakyat luar bandar meningkat, akibat BRIM. Malah sudah ada yang membandingkan, antara tindakan premtive yang dilaksanakan oleh Tun Dr Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri, yang hanya menguntungkan sebahagian kecil kontraktor.

BRIM kalau dianalisa dengan fikiran yang baik, sebenarnya salah satu mekanisme perekonomian sesebuah negara, di mana cara itu termasuk dalam perbelanjaan kerajaan. Memang telah biasa kita ketahui, bahawa pebelanjaan kerajaan itu antara lain melalui projek-projek, atau melalui pemberian subsidi, hanya cara itu diberikan secara tidak langsung kepada kumpulan sasar, akan tetapi dilihat daripada segi impaknya, manakala BRIM diberikan secara langsung kepada kumpulan sasar, supaya penerima boleh membuat keputusan sendiri, membeli barangan keutamaan mereka.

DS Najib Razak mengembangkan atau memperluas pengertian perbelanjaan kerajaan, daripada cara konvensional sepertimana biasa dipraktikkan, kepada cara pendekatan baru yang boleh membawa kepada impak yang pantas. Akibat impak yang pantas itu, maka orang politik khususnya yang menentang kerajaan tidak dapat menerimanya, kerana penerima BRIM cukup mudah menilai bahawa kerajaan cukup responsif terhadap masalah yang dihadapi kumpulan sasar. Pada kedudukan inilah, timbulnya cemburu, kerana kerajaan termasuk pemimpinnya mendapat maklum balas positif daripada penerima, manakala pembangkang tidak. Atas sebab itulah, bagi melonggarkan tindakan positif penerima kepada kerajaan, maka pemimpin pembangkang seperti Tun Dr Mahathir, membuat kenyataan politik, bahawa BRIM itu HARAM dan RASUAH.

7 April 2016

Penutupan Perdagangan Laluan Laut Pantai Timur Sabah

Kabinet Sabah sebulat suara menghentikan serta merta perdagangan laluan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, atas sebab keselamatan.

Sebenarnya, sejak tahun 2013, sebaik sahaja serangan pengganas Sulu di Kg Tanduo, Lahad Datu, penulis kerap sekali menulis dan mencadangkan, agar perdagangan laluan laut di Pantai Timur Sabah dihentikan, sebagai cara untuk menghalang tindakan penculikan oleh kumpulan penculik daripada Selatan Filipina.

Perdagangan laluan laut bagi kawasan itu, termasuk sistem barter trade antara dua wilayah, namun ianya juga merupakan punca ketirisan di pihak Malaysia, khususnya berkaitan komoditi bersubsidi, seperi gas LPG, minyak masak, beras, diesel dan petrol, selain komoditi makanan seperti tepung.

Setakat ini, belum ada data statistik yang diterbitkan, keuntungan komparatif bagi Sabah dalam sistem perdagangan barter trade atau perdagangan laluan laut. Apa yang kerap didengar, adalah banyaknya diesel/petrol bersubsidi yang berjaya disita selain tong-tong gas LPG. Malah, di kawasan Tawau, pembeli gas LPG perlu menunjukkan My Kad, bagi membeli gas memasak tersebut.

Sebenarnya, perdagangan laluan laut antara Selatan Filipina dan Tarakan, menyumbang kepada kenaikan harga barangan keperluan asas bagi rakyat di kawasan itu, disebabkan faktor permintaan dan penawaran. Barangan yang sepatutnya untuk rakyat kawasan itu berkurangan, atas sebab sebahagian besar di hantar ke negara jiran. Melalui kaedah demikian, maka peruncit mengambil kesempatan menaikan harga. 

Oleh kerana keputusan Kerajaan Negeri bermula daripada semalam, bahawa seluruh aktiviti perdagangan laut dihentikan serta merta, maka dengan sendirinya, barangan keperluan asas, bagi rakyat kawasan itu, akan stabil, malah harga jualan akan terdorong untuk turun. 

Tindakan Kerajaan negeri menghentikan aktivti perdagangan melalui laut sebenarnya mempunyai matalamat serampang dua mata. Pertama untuk mengelak penculikan dan kedua menghalang peyeludupan barangan ke luar atau masuk seperti gas LPG, diesel dan petrol, juga pendorong kepada kestabilan harga barangan keperluan asas.

Tindakan kerajaan Negeri Sabah, memberhentikan perdagangan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, sebenarnya satu tindakan yang ditunggu-tunggu, dan seharusnya disokong penuh.

3 April 2016

Taktik Baru Culik Di Pantai Timur Sabah

Rupanya, penculik lebih cepat mengubah taktik berbanding pengawal keselamatan. Intro pada 28 Mac 2016, apabila 10 rakyat Indonesia diculik di laut di kawasan Selatan Filipina/Pantai Timur Sabah, tidak membawa kepada perubahan taktik pasukan keselamatan, sehingga pada jumaat petang empat rakyat Malaysia turut diculik dengan keadah yang sama.

Pada Jumaat petang di sekitar Pulau Ligitan, antara pukul 6.15-6.30 petang, setengah jam sebelum perintah berkurung, kapal tunda Massive 6 yang didaftarkan di Malaysia dipintas 8 penculik dengan menggunakan perahu laju, di mana penculik hanya memilih rakyat Malaysia seramai empat orang, yang kemudiannya dikenal pasti sebagai Wong Teck Kang, 31, Wong Hung Sing,34, Wong Teck Chii,29, dan Johanny Lau Jung Hien,21. Teck Kang dan Teck Chii dipercayai adalah adik-beradik. Kesemua rakyat Malaysia itu berasal daripada Sibu, Sarawak.

Semasa Massive 6 dipintas, kapal tunda itu sedang belayar ke Samarinda Indonesia untuk memuat arang batu tujuan Filipina, selepas menghantar kayu balak ke Filipina. 

Sebelum ini, taktik penculik, menculik daripada darat atau tempat-tempat pelancongan atau kolam-kolam ikan, namun taktik baru penculik adalah mengambil jalan mudah, dengan menyerang kapal yang lalu lalang di kawasan tersebut.

Berkaitan dengan penculikan terbaru, belum dipastikan, apa kah ianya berlaku di kawasan negara, atau perairan antarabangsa. 

Meskipun asset dan pengawal Pantai Timur Sabah melalui Esscom/Esszone diperkuat dan diperketat, namun, perubahan taktik penculik, menyebabkan berlakunya penculikan baru.

Sebenarnya taktik menculik ala sebegini, satu ketika merupakan modus operandi penculik Somalia, di kawasan laut Afrika, satu masa lalu. Rupanya taktik itu disalin atau dicontohi penculik daripada Selatan Filipina. 

Melihat kepada keadaan ini, sebelum lebih ramai menjadi mangsa, dua pendekatan perlu dilakukan. Pertama setiap kapal dagang yang bertujuan melayari kawasan itu, perlu disertai pasukan bersenjata atau perdagangan di kawasan itu, perlu dihentikan sama sekali.

2 April 2016

Apa Kah Pembangunan Kota Belud Di Sabotaj?

Apa kah pembangunan Kota Belud di sabotaj? Penulis ingin membawa peristiwa-peristiwa yang berlaku sejak tahun 2008. Pertama berkaitan dengan pembinaan empangan Tambuton. Pembinaan empangan itu bertujuan untuk memenuhi keperluan jelapang padi Kota Belud juga sebagai sumber air bersih bagi penduduk Kota Belud dan Kota Marudu, terpaksa dibatalkan, hanya protes daripada penduduk kampung, dan kemudiannya diapi-apikan oleh pembangkang termasuk Lim Kit Siang.

Kedua pelaksanaan Agropilitan Kampung Pintasan. Nampaknya projek itu, tidak akan lepas landas, atas sebab, kawasan itu telahpun dimasuki rakyat yang bukan berasal daripada kampung itu, dan mereka membina rumah-rumah tetap.

Ketiga, penyelesaian Bekalan Air Besih Luar Bandar (BALB). Walaupun kos yang dibelanjakan lebih RM100juta bermula tahun 2011, namun sehingga kini jangkaun bekalan air bersih bagi 95 peratus penduduk Kota Belud tidak menjadi kenyataan. Sebabnya, hanya kecil, ada penduduk kampung tidak membenarkan sambungan paip melintasi tanah mereka. Melalui tindakan itu, maka bukan sebuah kampung, malah ada beberapa buah kampung-kampung tergendala menikmati BALB.

Keempat, peruntukan Dun. Ada sebahagian peruntukan Dun kawasan tertentu terpaksa ditarik balik, kerana kelemahan pentadbiran. Kota Belud mempunyi tiga DUN, Usukan, Tempasuk dan Kedamaian. Dikhbarkan peruntukan DUN itu terpaksa ditarik balik, kerana ketidak cekapan kakitangan yang mengurus peruntukan itu. Oleh kerana ditarik balik, maka rakyat yang memerlukan peruntukan itu yang menjadi mangsa.

Kelima peruntukan Parlimen. Khabarnya keadaan sama juga berlaku, kerana kelemahan pentadbiran, akhirnya ratusan ribu peruntukan parlimen terpaksa ditarik balik. Impaknya sama, rakyat yang memerlukan menjadi mangsa.

Kegagalan merealisasikan peruntukan apakah melalui peruntukan DUN atau Parlimen, tidak boleh diletakan kepada wakil rakyat yang berkenaan, kerana mereka bukan yang mengurus berkaitan pelaksanaan. Wakil rakyat hanya bertugas membawa peruntukan. Pelaksanaan, direaliasaikan oleh pihak pentadbir.

Persoalannya, mengapa soal-soal pentadbiran menjadi penghalang kepada perealisasian peruntukan DUN dan Parlimen? Apa kah ada tangan-tangan ghaib yang terlibat? Jika ada tangan-tangan ghaib yang terlibat, maka ianya satu tindakan menghalalkan cara, kerana sepatutnya, rakyat dibela, tidak mendapat pembelaan, akan tetapi terbantut oleh satu permainan jijik?

22 January 2016

Bn Sabah: Fokus Kepada Bukan Bumiputera Islam Dan Cina- Tindakan Undur Ke Belakang

Bagi mereka yang mengalami pemerintahan Sabah daripada Tahun 1985-1994, benar-benar merasakan, satu kepiluan, apabila kerajaan yang ada sekarang, kembali fokus kepada kaum bumiputera bukan islam dan kaum cina.

Bumiputera islam, secara umunya pada masa kini merasakan, bahawa perjuangan asal Bn yang bermula sejak Tahun 1991 semasa kemasukan Umno ke Sabah, mulai terlupakan, sebabnya, mereka yang mendapat peluang dan pembelaan adalah mereka-mereka yang sebelumnya ditentang, kerana tindakan mereka yang mengenepikan kaum bumiputera islam.

Lihat sahaja, di jabatan-jabatan kerajaan, atau agensi-agensi kerajaan, majoriti mereka yang berkhidmat pada period yang disebutkan, masih mempunyai kuasa pentadbiran, malah menjadi pencatur kepada pemerintahan negeri. Demikian juga, yang mendapat peluang melaksanakan projek-projek mega, pemain di belakang syariakt-syarikat itu adalah yang mereka mendapat peluang pada pemerintahan lalu.

Kelibat mereka ini, bukan sahaja berani mencabar, akan tetapi berani mempersoalkan kedudukan Umno, walaupun parti tunjang kerajaan itu, melupakan apa yang diperlakukan parti pemerintah sebelum itu.

Para pemimpin seperti Bernard G Dompok, Madius Tangau, Wences Anggang serta para pemimpin PBS merupakan para pemimpin yang bertindak sinis  kepada kaum bumiputera bukan islam semasa mereka berkuasa. Demikian juga mereka yang sekaum yang berkhidmat dengan kerajaan, pada masa itu, menganggap kaum yang bukan sekaum mereka merupakan rakyat kelas dua.

Bagi bumiputra islam yang pernah berkhidmat semasa pemerintahan PBS, memang benar-benar mengalami bagaimana tertindasnya mereka, di mana kerap berlaku, kedudukan dalam jawatanpun, tidak diambilkira, melainkan, perlu patuh kepada “government of the day” walaupun tindakan itu, tidak sesuai dengan sistem demokrasi, di mana hak seseorang rakyat perlu dihormati.

Dalam aktiviti politik pula, sejak akhir-akhir ini, nampaknya para pemimpin Umno terperangkap dengan desakan kaum bukan bumiputera islam dan cina dengan berbagai tuntutan, sehingga terpaksa mengenepikan keperluan bumiputera islam. Sebagai contoh, peruntukan memperbaiki jetty untuk laluan pelajar sekolah, di kawasan bumiputera islam, tidak menjadi perhatian, demikian juga sungai yang semakin membesar kerana akisan tidak mendapat perhatian, sebaliknya mengutamakan pembaik pulihan jalan-jalan di kampong bukan bumiputera islam atau kawasan-kawasan bandar yang memang kubu kuat pembangkang, kononnya tindakan itu untuk menggamit sokongan kumpulan itu pada PRU akan datang.

Yakinlah, tiada kumpulan lain yang boleh menempatkan kita pada suatu kedudukan kuasa, melainkan kumpulan yang sealiran dengan kita. Sebagai misalan, di sesuatu kawasan yang majoriti kaum KDMR atau cina, seperti Moyog, luyang atau Likas, apapun bantuan kerajaan di kawasan itu, tidak akan membuatkan penduduknya mengundi Bn. juga dibuktikan melalui Parlimen Sandakan, walaupun permintaan rakyat agar menaikkan taraf lapangan terbang dan membina berbagai jalan lorong konkrit di kawasan majoriti kaum cina, terbukti, pada PRU-13 lalu, mereka menolak calon Bn. Demikian juga di kawasan Kedamaian, Tamparuli atau Kepayan misalnya, bukan sedikit peruntukan kerajaan diluncurkan, pun demikian, menolak calon-calon Bn. Sebagai perbandingan, di Kawasan Kota Belud misalnya DUN Tempasuk atau Dun Usukan, kampong-kampong yang didiami kaum islam misalnya, berapa kah peruntukan yang diluncurkan? atau kemudahan apa yang dibina? sedangkan sekolah agama yang dibina tahun 70-anpun tidak sanggup dibuatkan tandas yang sesuai, pun demikian, para pengundi mememangkan calon-calon Bn dengan majoriti yang sangat besar. Daripada segi padang permainanpun tidak tersedia, cuba lawat sekolah-sekolah di perkampongan itu, apa kah ada padang bola? atau gelangang bola keranjang? atau gelanggan sepak takraw? Seperkara lagi, ada kah kemudahan asas seperti air bersih tersedia? Bayangkan sejak sebelum merdeka, penduduk kampong hanya tergantung kepada air tube, di mana taraf kandungan mineralnya tidak diketahui.

Proses pembelajaran memerlukan makanan dan minuman yang sihat, kerana di peringkat tumbesaran kanak-kanak kandungan mineral sangat diperlukan untuk perkembangan otak. Lihat kepada fakta, setiap peperiksaan UPSR bagi sekolah-sekolah di kampong berkenaan dimana setiap keputusan keluar, kedudukan sekolah-sekolah  itu berada dikedudukan tercorot, atas sebab itu jangan termimpi bahawa ada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang. Oleh kerana para pelajar itu menyambung ke sekolah menengah di sekolah menengah berhampiran, maka sudah pasti keputusan PMR atau SPM atau STPM juga tidak memuaskan atau rendah.

Apa yang ditulis ini, merupakan perasaan ramai rakyat yang berada di kawasan-kawasan kubu kuat Umno, mungkin bukan pada kawasan Ketua Menteri, atau kawasan Datuk Tawfiq atau kawasan Datuk Anifah, akan tetapi kawasan-kawasan lain yang tidak diwakili dalam kabinet, merasakan apa yang diluahkan ini.

Dalam segi peluang mendapatkan biasiswa baik daripada Kerajaan Negeri atau Yayasan Sabah, berapa peratatus kah yang mendapat peluang itu, di mana ibu bapa mereka merupakan penyokong tegar Umno atau Bn, atau dalam peluang mendapat jawatan, atau projek-projek kerajaan, berapa peratus kah daripada mereka itu yang merupakan penyokong tegar Bn/Umno asal. Jika dilihat daripada mata kasar, mereka-mereka yang mendapat peluang itu, adalah mereka-mereka yang suatu masa dahulu merupakan penyokong parti yang ditentang Umno dan Bn.

Sudah menjadi lumrah bagi penyokong tegar, mereka ini tidak tahu atau tidak pandai berpura-pura, tidak mahir berlakon atau pendek kata tidak mahir “angkat kaki”. Oleh kerana sifat itu melekat pada jiwa mereka, maka mungkin penyebab mereka tidak mendapat peluang, atas sebab itu mungkin terlupakan atau terlepas pandang, kerana mereka ini tidak suka mendapat perhatian.

Sempena Umno Sabah menyambut hari lahir ke 25 atau jublee Perak, penulis suka mengambil peluang mengingatkan kembali  pemimpin awal Umno, agar dapat mengimbas kembali mengapa dan kenapa Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah.

6 December 2015

Isu PATI- Tuduhan Pada Kerajaan Tidak Wajar: Musa

1. Sebarang kenyataan menuduh kerajaan tidak serius dan tiada perkembangan dalam menangani isu pendatang tanpa izin (PATI) di Sabah pasca Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai perkara itu, adalah tidak wajar.

2. Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Haji Aman menyifatkan tindakan segelintir pihak mengeluarkan kenyataan sebegitu sebagai tidak bertanggungjawab dan hanya mengelirukan rakyat serta tidak membantu dalam usaha menyelesaikan permasalahan yang wujud.

3. Apa yang perlu diketahui oleh rakyat, menurut Ketua Menteri Sabah itu, bahawa kerajaan melalui berbagai agensi yang berkenaan telah dan sedang melaksanakan pelbagai usaha untuk menyelesaikan isu-isu dan perkara-perkara yang dibangkitkan dalam laporan RCI.

4. Selain itu, permasalahan dan isu yang ditangani memerlukan jalan penyelesaian menyeluruh melibatkan berbagai aspek termasuk perundangan. Ia menjadi lebih rumit kerana melibatkan negara luar.

5. Musa yang juga Pengerusi Bersama Jawatankuasa Induk Pengurusan Warga Asing Negeri Sabah (JKPWAS), membidas kenyataan beberapa pemimpin tempatan termasuk pembangkang dalam akhbar tempatan, mendesak kerajaan pusat dan negeri menjelaskan ketiadaa tindakan jelas ke atas masalah yang telah lama membelenggu rakyat Sabah itu.

6. Dalam reaksi terhadap kenyataan berbagai pihak itu, Musa menjelaskanm bahawa sejak diumumkan keputusan RCI Pati Sabah pada Disember 2014, tindakan drastik telah dijalankan termasuk penguatkuasaan untuk menangkap, mengusir dan menghalang kemasukan PATI dilaksanakan secara agresif setiap hari.

7. Menurut Musa, dalam tempoh Januari hingga Oktober tahun ini, seramai 148,212 orang diperiksa dan 17,615 ditahan, manakala 24,711 PATI telah dihantar pulang ke negara asal.

8. Kerajaan secara terus menerus mengambil pendekatan memantapkan keberkesanan aspek penguatkuasaan, antaranya perluasan penggunaan sistem biometrik dan pembinaan dua pusat Tahanan Sementara (PTS) baharu bagi membolehkan operasi penguatkuasaan dilaksanakan secara agresif.

9. Selain itu, kata Ketua Menteri itu, bermula 15 September 2015, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaksanakan keputusan menukar Sijil Kelahiran Bukan Negara kepada Rekod kelahiran untuk mengubah persepsi, mempermudahkan penguatkuasaan dan mengekang sindiket pemalsuan.

10. Demi pemantapan, kerajaan juga merancang beberapa pendekatan yang memerlukan kerjasama negara lain untuk membendung berlakunya kemasukan rakyat negara asing ke Sabah khususnya yang tidak menggunakan saluran yang sah.

11. Kerajaan, menurut Musa sedang berusaha mengadakan perbincangan dengan kerajaan Filipina dalam usaha mengeratkan kerjasama untuk mengenal pasti warganegara mereka, mempercepat proses dokumentasi dan melicinkan usaha penghantaran pulang.

12. Sehubungan itu, Musa meminta semua pihak memberi kerjasama dalam menangani isu PATI dan tidak memperkecilkan komitmen pegawai dan semua agensi kerajaan yang terlibat.

13. Beliau juga berkata, kerajaan mengalu-alukan dan berterima kasih atas syor dan cadangan yang diberikan oleh pelbagai pihak dalam isu PATI dan setiap satu akan diperhalusi dengan mengambil kira berbagai aspek.

14. Isu PATI menurut Musa, adalah satu isu yang amat dekat dengan semua rakyat Malaysia di Sabah tanpa mengira latar belakang.

15. Atas sebab itu, mempolitikan PATI bukanlah jalan penyelesaian dan hanya merumitkan keadaan.

16. Sebagai tindakan kerajaan yang paling jelas berkaitan pencegahaan aliran masuk PATI, apabila kerajaan menyalurkan peruntukan besar kepada Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Escom) dari segi penambahan dan peningkatan aset, anggota dan batalion untuk membenteras kemasukan PATI dan memperkukuhkan lagi aspek leselamatan khususnya di sempadan perairan.

3 December 2015

SDC Sejak Dilancar- Telah Berjaya Menarik RM150.7bilion Nilai Pelaburan

1. Koridor Pembangunan Sabah (Sabah Development Corridor) singkatan SDC dilancarkan pada 29 Januari 2008 oleh Perdana Menteri Ke-5 Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun).

2. Dalam perancangan Koridor itu yang memakan masa 18 tahun diperkirakan sebanyak RM105bilion pelaburan bakal dibelanjakan untuk pembangunan dengan anggaran RM5.83bilion setahun bermula tahun 2009. dan dapat mencipta 900,000 peluang pekerjaan.

3. Kini, selepas 7 tahun beroperasi, nilai pelaburan yang telah dipersetujui setakat September 2015 bernilai RM150.7bilion atau purata RM21.5bilion setahun, meningkat 271 peratus daripada jangkaan asal.

4. Berasaskan jumlah pelaburan yang diterima SDC, membuatkan Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Haji Aman sungguh gembira, sehingga menggambarkan bahawa Sabah boleh dianggap sebagai wilayah pemunculan ekonomi baru yang sungguh pantas di rantau ini, kerana lokasinya yang berada di tengah-tengah negara-negara ASEAN. Melihat kejayaan SDC mendapatkan kepercayaan daripada para pelabur, maka diharapkan GLC itu boleh menjadi pemangkin dan enjin pertumbuhan bagi menenuhi pertumbuhan ekonomi negeri.

5. Mengingat kepada kejayaan SDC, maka diharapkan Sabah boleh menjadi pintu masuk atau pusat bagi perkembangan ekonomi di rantau ini, khususnya selepas berkuatkuasanya perjanjian TPPA (Trans-Pacific Partnership Agreement)..

6. Berucap sebagai Pengerusi Sabah Economic Development and Investment Authority (SEDIA) yang ke-20 pada Khamis, Musa yang juga Menteri Kewangan negeri berharap agar agensi itu terus mendapatkan kepercayaan daripada para pelabur. Pada kesempatan yang sama, beliau juga mengumumkan daripada jumlah pelaburan yang dipersetujui itu, sebanyak RM55.1bilion sudah terealisasi.

21 November 2015

Bajet2016 Sabah- Bajet Surplus

1. Sekali lagi, Ketua Menteri Sabah yang juga Menteri Kewangan Negeri, membentangkan bajet surplus. Walaupun lebihan bajet untuk Tahun 2016 hanya berjumlah Rm29.90juta berbanding Bajet2015 dengan lebihan RM49.23 juta, namun belajawan negeri bagi tahun hadapan merupakan belajawan berhemah berjiwa rakyat.

2. Pada Tahun 2016 dengan anggaran kutipan hasil berjumlah RM3,520.29juta berbanding dengan Balanjawan RM3,490.39 juta.

3. Penurunan jumlah bajet negeri, banyak dipengaruhi oleh penurunan harga minyak dan komodoiti pertanian seperti kelapa sawit di pasaran dunia. Walaupun demikian, kerajaan negeri di bawah kepimpinan Musa, mampu merangka bajet untuk kesejahteraan rakyat jelata.

4. Bajet2016 negeri Sabah yang dibentangkan pada Jumaat, akan dibahas bermula isnin depan, dan seteruskan dipohon untuk diluluskan selepas perbahasan.

5. Setiap Bajet sekurang-kurang mempunyai empat pecahan, iaitu emolumen, perbelanjaan berulang, perbelanjaan khas dan perbelanjaan pembangunan. Bagi Tahun 2016, belanjawaan sebanyak RM3.490.39juta digunakan untuk - Emolumen RM714.29 juta, - Perbelanjaan Berulang RM1,179.55 juta,- Perbelanjaan Khas RM1,596.54 juta,- Pembangunan RM1,148.89 juta, merangkumi peruntukan negeri RM698.99 juta dan peruntukan Kerajaan Persekutuan RM449.89 juta.

6.. Perbelanjaan pembangunan 2016 mengikut bidang: - RM441.67 juta atau 63.19 peratus adalah untuk ekonomi, - RM212.76 juta atau 30.44 peratus untuk sosial,- RM44.56 juta atau 6.37 juta adalah untuk pentadbiran.

7. Peruntukan mengikut kementerian (Perbekalan/Pembangunan): - Kementerian Kewangan RM1,243.84 / RM14 juta,- Kementerian Pembangunan Infrastruktur RM718.01 juta / RM246.87 juta,
- Jabatan Ketua Menteri RM475.86 juta / RM153.60 juta,- Kementerian Pertanian dan Industri Makanan RM295.62 / RM113.98, - Kementerian Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna RM139.42 juta / RM5.02 juta,- Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar RM110.32 juta / RM13.15 juta,- Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan RM82.40 juta / RM18.37 juta,
- Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat RM87.09 juta / RM4.15 juta,
- Kementerian Pembangunan Luar Bandar RM70.98 juta / RM100 juta,- Kementerian Belia dan Sukan RM65.68 juta / RM14.45 juta,- Kementerian Pembangunan Industri RM11.15 juta / RM15.40 juta. Perbelanjaan perbekalan yang tidak termasuk dalam kementerian-kementerian ialah sebanyak RM28.45 juta manakala Perbelanjaan Tanggungan pula ialah sebanyak RM161.57 juta.

8. Peruntukan pembangunan:
- RM1,373.59 juta diperuntukkan untuk pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam,
- RM469.50 juta bagi pertanian,
- RM76.46 juta bagi pembangunan sektor industri dan pembuatan,
- RM218.37 juta bagi pelancongan,
- RM290.08 juta bagi mensejahterakan hidup rakyat,
- RM234.96 juta bagi mempersiaga modal insan,
- RM234.96 juta bagi memperkasa belia,
- RM56.75 juta bagi mencemerlangkan sukan,
- RM82.16 juta bagi pembangunan ICT,
- RM218.31 juta bagi pembangunan wanita,
- RM80.22 juta bagi pembangunan bandar dan wilayah serta kuasa-kuasa tempatan.

9. Peruntukan keperluan rakyat:
- Pembinaan Loji Air Semporna & Loji Rawatan Air Kundasang
- Pengenalan 4 Mini Estet Sejahtera (MESEJ) untuk membasmi kemiskinan.
- Perkhidmatan Keretapi yang lebih berkualiti antara Tg Aru-Tenom.
- Liputan Sistem Pembentungan berkualiti di Keningau.
- Program Kampung Sejahtera untuk pembangunan Kampung Yang Mundur di Sabah.
- Pengenalan K-Rakyat, 1 Sabah 1 Kontek Rakyat.
- Peruntukan 12.5 Juta Subsidi bagi golongan kurang mampu memiliki rumah kos rendah bagi kawasan pedalaman & Tawau.
- Bantuan Khas RM 500 kepada Penjawat Awam Negeri Sabah bermula Januari 2016.
- Kenaikan 1 Tangga Gaji bagi semua Penjawat Awam Negeri Sabah.

Ucapan penuh YAB Ketua Menteri Sabah boleh dimuat turun melalui laman web https://www.sabah.gov.my/main/ms-MY/Home/Budget..

19 November 2015

Bajet 2016 Sabah Akan Dibentang Esok

1. Esok, Jumaat di Dewan Undang Negeri Sabah, persidangan terakhir DUN untuk Tahun 2015, Ketua Menteri Sabah yang juga Menteri Kewangan Negeri akan membentangkan Bajet Sabah bagi Tahun 2016.

2. Bajet Sabah bagi tahun depan, besar kemungkinan tidak dapat menandingi bajet-bajet sebelumnya memandangkan harga minyak dan komoditi yang jatuh di pasaran dunia.

3. Perekonomian Sabah, sebenarnya tergantung kepada tiga sektor, iaitu sektor minyak, perladangan dan pelancongan. 

4. Selain harga minyak dan komoditi pertanian seperti kelapa sawit yang menjunam di pasaran dunia, sektor pelancongan juga terganggu akibat gempa bumi yang melanda Gunung Kinabalu awal Jun lalu, selain penculikan di Sandakan pada awal mei.

5. Bajet Sabah bagi tahun 2015 berjumlah RM3.812juta dengan surplus RM49.23juta. Bajet Tahun 2015 yang membawa visi Menumpu Kelestarian Pembangunan Untuk Kesejahteraan Rakyat. Apa kah tema bajet tahun 2016? dan berapa jumlah kah bajet Negeri? Esok akan diketahui semasa Ketua Menteri membentangkannya.

18 November 2015

Sabah Akan Terus Simpanan Tetap Bn

1. Terlihat bagaimana para MP Bn Sabah kecuali MP Semporna menyokong DS Najib Razak melalui sokongan terhadap Bajet2016. Daripada 22 MP Bn Sabah, 21 menyokong bajet tersebut. 

2. Sabah mempunyai 25 kawasan parlimen. Pada PRU 2004 dan 2008, hanya satu kawasan terlepas kepada pembangkang, kecuali pada PRU-13, di mana pembangkang menambah 2 kerusi, iaitu Penampang dan Sandakan.

3. Melihat kepada keadaan politik semasa, walaupun berbagai isu nasional menyelubungi negara, dan isu GST, nampaknya rakyat Sabah masih berdiri teguh kepada kerajaan Bn. 

4. Para wakil rakyat Bn Sabah, adalah mereka yang mewakili kawasan masing-masing, mempunyai perasaan yang sama dengan rakyat yang diwakili. Perasaan rakyat yang diwakili itu dizahirkan melalui para MP yang mereka pilih , dan ditunjukan melalui sokongan terhadap Bajet 2016 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan pada 23 oktober lalu di Dewan Rakyat.

5. Para pemimpin Sabah yang mendengar degup jantung rakyat yang diwakili mereka, kecuali Semporna, menganggap bahawa kepimpinan DS Najib merupakan yang terbaik untuk Sabah. 

6. Kepimpinan DS Najib Razak, bukan sahaja mendapat sokongan para pemimpin Bn di Sabah, akan tetapi sokongan Ketua Menteri Sabah yang juga Pengerusi BN negeri dan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri- Datuk Musa Haji Aman, akan terus memperkokoh kedudukan Perdana Menteri, malah melalui sokongan tersebut, Sabah akan terus menjadi simpanan tetap Bn pada PRU-14 akan datang.

7. Sebenarnya, selepas sahaja keputusan PRU-13, di mana dua kawasan yang dimenangi pembangkang di peringkat parlimen dan 12 kawasan dun, rakyat di kawasan-kawasan tersebut merasa tertipu oleh dakyah pembangkang sebelum PRU itu. Kini, rasa menyesal rakyat di kawasan-kawasan tersebut ditunjukkan melalui sokongan mereka terhadap aktiviti-aktviti Bn di kawasan-kawasan tersebut, malah dua ADUN pembangkang awal-awal lagi telah mengistiharkan diri sebagai ADUN mesra Bn, iaitu ADUN Matunggong dan ADUN Kedamaian. Malah ADUN Kedamaian telahpun diterima oleh PBRS parti kompnen BN sebagai salah seorang Naib Presiden Parti itu.

8. Kini rakyat Sabah terutama di kawasan yang dimenangi pembangkang, menyedari, bahawa perjuangan Ketua Menteri Sabah adalah untuk rakyat keseluruhan, tanpa mengenal suku dan agama, melainkan memajukan Sabah untuk generasi akan datang.

9. Melalui kepimpinan Musa, dijalankan berbagai program untuk rakyat termasuklah penghijauan negeri ini, agar negeri ini akan terus menjadi tumpuhan pelancong asing, kerana kehijauan semulajadi yang senantiasa terperlihara.

10.Dalam masa 4 tahun daripada sekarang, diperkirakan Sabah akan menikmati semula pendapatan melalui perkayuan, kerana impak kepada pemuliharan hutan yang terkawal, sejak 20 tahun lalu. Selain itu, Sabah juga akan menjadi pengeluar undang peliharaan terbesar, apabila projek udang di Pitas beroperasi sepenuhnya.

11. Sabah di bawah teraju Musa, bukan sahaja diiktiraf oleh Ketua Audit Negara sebagai negeri yang mengamalkan tata urus kewangan yang baik, akan tetapi penarafan antarabangsa juga memberi gred AAA kepada pengurusan kewangan negeri.

12. Sabah, sejak diterajui Musa, bukan sahaja mampu mengumpul simpanan kewangan negeri yang cukup besar, malah dapat erangka bajet negeri yang cukup besar, malah memcatit rekod, selain itu, amalan pengurusan negeri yang telus dan teratur, membuatkan lebihan dagangan negeri senentias surplus beberapa tahun lamanya.

13. Pada November ini, Musa akan membentangkan bajet tahun 2016, apa kah bajet tersebut akan melepasi angka RM4bilion seperti tahun 2014 dan 2013? sama-sama kita tunggu, kerana bajet tersebut mengambarkan pembelaan kepada rakyat  Sabah yang terus memilih kerajaan Bn dan seterusnya menjadikan Sabah terus menjadi simpanan tetap Putrajaya.

15 November 2015

Minyak Sabah

1. Sedih, apabila terbaca, bahawa Sabah merupakan pengeluar minyak terbesar dalam negara, namun hanya dibayar sekitar RM1bilion setahun. 

2. Kalau melihat kenyataan daripada Shell, bahawa daripada 600 boe keluaran negara, hampir 50 peratus daripada keluaran itu datangnya daripada Sabah. 

3. Cari gali minyak dan gas bermula tahun 1974, apabila Petronas ditubuhkan. Perjanjian bayaran dimuktamadkan pada Tahun 1976, di mana Sabah dibayar tunai 5 peratus daripada keluaran kasar, sebabnya, di atas kertas, keuntungan 15 peratus, dibahagi tiga, 1/3 bagi operator, 1/3 untuk persekutuan dan 1/3 lagi negeri pengeluar.

4, Selama 40 tahun, sebagai pengeluar minyak dan gas, tiada mercu tanda yang mengambarkan bahawa Sabah merupakan pengeluar minyak utama negara, sebaliknya, wilayah yang bukan pengeluar mempunyai mercu tanda, seperti Kuala Lumpur dengan KLCCnya,Melaka dengan penapis minyak dan kini Johor juga dengan pusat lojistik minyaknya.

5. Memang beberapa tahun lalu dibina SGOT di Kimanis Sabah, untuk saluran gas ke Bintulu, namun ianya wujud selepas beberapa dekad.

6. Kalaulah dilihat masa puncak harga minyak, di mana Sabah mengeluarkan sekurang-kurangnya 300ribu boe, maka Sabah dalam setahun mengeluarkan RM47bilion setara minyak, walaupun kini hanya separuh daripada jumlah itu, akibat penurunan harga minyak global.

7. Tidak dapat dibayangkan impak pembangun ke atas Sabah, jika keluaran hasil minyaknya digunakan untuk membangun Sabah, mungkin impak ekonominya tidak mengakibatkan penghijrahan.

8. OKlah, belum terlambat, jika selama 40 tahun hasil minyak Sabah ditumpukan untuk pembangunan Semenanjung, maka sudah tiba giliran Sabah pula untuk tempoh masa yang sama membangun negeri itu, agar on-par apa yang dikecapi penduduk Semenanjung, cara itu, barulah dikatakan adil dan seadilnya. 

9. OKB rasa, hanya melalui kepimpin DS Najib Razak dan kepiminan Datuk Musa Aman sahaja, ianya boleh berlaku. Sama-sama kita tunggu.

1 November 2015

Di Sabah Tiada Isu Utama Boleh Menyebabkan Rakyat Menolak Kerajaan Bn

1. Memang diakui bahawa pada PRU-13 lalu, Bn Sabah mengalami kekalahan di 12 Dun, di mana kekalahan tersebut mencercat kejayaan bagi PRU-2004 dan 2008, di mana hanya satu kerusi terlepas kepada parti pembangkang.

2. PRU-13 merupakan pilihanraya yang dipenuhi berbagai janji daripada pembangkang yang diketuai Dato Seri Anwar Ibrahim, sehingga menyebabkan beberapa kawasan terperangkap dengan janji-janji tersebut, khususnya kawasan-kawasan KDM dan cina.

3. PRU-13 dipenuhi berbagai sentimen yang direkayasa oleh pembangkang khususnya berkaitan dengan Kalimah Allah serta isu pembakaran injil oleh Presiden Perkasa Dato Ibrahim Ali.

4. Faktor yang menyebabkan kekalahan calon-calon Bn pada PRU-13 lalu di Sabah, selain faktor yang disebutkan pada para 2 dan 3, juga calon-calon yang dikemukakan parti-parti komponen yang tidak berwibawa malah tidak mempunyai rekod berkerja untuk rakyat, malah bagi calon-calon recycle, seperti di Dun Kedamaian dan Tamparuli, walaupun berpenggal-penggal sebagai wakil rakyat, malah diberikan peluang sebagai pembantu Menteri, namun tidak mengutamakan rakyat yang diwakilinya, malah ada calon tertentu, tidak membenarkan rakyat daripada kawasannya berkunjung ke rumah kediamannya.

5. Bagi berdepan dengan PRU-14, sebenarnya tiada isu utama yang boleh di bawah pembangkang mengecam kerajaan Bn secara umum, namun, masalah utama yang didepani oleh Bn adalah masalah setempat, khususnya berkaitan peribadi dan perebutan kuasa sesama sendiri di kawasan-kawasan tertentu. Sebagai misalan, bagi Dun Kedamaian, telah terdedah, bahawa memang wujud kepentingan peribadi di kawasan tersebut. Ianya ditunjukkan melalui pemilihan Bahagian PBS di kawasan itu pada bulan lalu. Bekas Setiausaha Bahagian PBS yang dilantik sebagai Pemimpin Pembangunan Masyarakat kawasan tersebut telah bertanding jawatan Ketua Bahagian, kerana kekosongan jawatan tersebut. Syogianya, mantan Ketua Bahagian kawasan tersebut akan membantu setiausaha bahagian yang telah begitu lamanya berkhidmat semasa beliau menjadi Ketua Bahagian, namun pada pemilihan tersebut, mantan Ketua Bahagian itu berkempen menentang bekas Setiausaha bahagiannya tersebut, dengan bunyi kempen, sesiapa sahaja boleh mengundi calon-calon Ketua Bahagian, akan tetapi jangan undi Daimin Sulukan, kerana kalau menang, dia akan menjual PBS kepada Datuk Salleh Tun Said atau Umno, kerana didapati Daimin merupakan penyokong kepada Datuk Salleh.

6. Datuk Salleh merupakan Ketua Bahagian Umno Kota Belud, by convention, setiap kawasan di mana MP nya daripada Umno, maka Ketua Bahagian Umno merupakan Pengerusi Bn bagi kawasan tersebut. Melihat kepada keadaan di Dun Kedamaian, kawasan itu, tidak akan bakal kembali kepada pangkuan Bn, kerana masalah beberapa pemimpin di kawasan tersebut. Mereka akan sanggup mengalahkan calon Bn, dengan tujuan agar semua pihak putih mata. Inilah yang berlaku pada PRU-13 lalu, kerana rekod calon yang bersifat seperti pada para 5, maka ramai pengundi menolak calon tersebut meskipun mewakili Bn. Akibat tindakan beberapa pemimpin dan pengundi, maka calon parlimen Bn juga terkena tempias, sehingga semua Pusat daerah Mengundi bagi kawasan tersebut Bn kalah.

7. Berdepan dengan PRU-14, Bn Sabah walaupun pada masa ini ada kejadian-kejadian yang berlaku, khususnya dalam Umno, kerana pemecatan MP Semporna yang juga Naib Presiden Umno daripada kabinet Persekutuan, hanya akan berimpak bagi kawasan Parlimen Semporna, tidak akan merebak ke kawasan Dun, walaupun MP Semporna tersebut tidak dicalonkan semula.

8. Sebenarnya, isu yang didepani Bn Sabah, bukan bersifat umum yang mengarah kepada pucuk pimpinan yang diketuai Ketua Menteri Sabah, akan tetapi bersifat setempat yang berkaitan dengan perkhidmatan wakil-wakil rakyat. Untuk pengetahuan pucuk pimpinan, ada wakil-wakil rakyat di kawasan-kawasan tertentu tidak berkhidmat kepada rakyat yang diwakilinya secara keseluruhan, akan tetapi berisfat selektif dan pilih kasih, dan mengutamakan para kroni dan pembodek.

9. Adalah dicadangkan untuk memastikan, kawasan-kawasan yang dimenangi dengan majoriti yang rendah untuk kekal sebagai kawasan Bn, maka pergantian calon perlu dilakukan, kerana mengekalkan calon-calon yang menang pada PRU-13 lalu, boleh membawa padah atau lebih banyak negatifnya daripada positif.

10. Pucuk pimpinan Bn Sabah, sudah tentu mempunyai maklumat yang jitu dan terkini berkaitan dengan kawasan-kawasan yang diwakili ADUN tertentu, samada yang melibatkan ADUN daripada Umno mahupun komponen Bn. Jangan berulang kekalahan calon-calon Bn pada PRU-13 lalu kepada calon-calon pembangkang yang tidak dikenali, atas sebab protes pengundi.

17 October 2015

PPR Batu Sapi: Satu Lagi Pembelaan Untuk Rakyat: Musa

1. Tiada yang ada dihati Ketua Menteri Sabah selain membela rakyat.

2. Pada Jumaat, Ketua Menteri telah melawat tapak Projek Perumahan Rakyat (PPR) bagi Batu Sapi yang bakal dibina dengan 900 unit rumah yang bernilai RM149juta. Projek itu dijangka siap pada Februari 2019.

3. Apa yang membanggakan, perumahan tersebut disediakan unit-unit yang bersifat mesra OKU.

4. Di Sandakan, selain PPR Batu Sapi, juga ada PPR Taman Mesra, PPR Taman Murni, PPR Jalan Lintas Sibuga, PPR Pekan Muhibah dan PPR Gum-Gum yang menyebabkan kawasan tersebut merupakan kawasan yang paling banyak projek perumahan untuk rakyat.

5. Musa selain Ketua Menteri Sabah, juga merupakan ADUN Libaran, Sandakan.

6.Untuk makluman, projek PPR, bukan sahaja di bina di Sandakan akan tetapi di Seluruh Sabah, termasuk kawasan Kota Kinabalu, Penampang, Tawau, Kota Belud dan kawasan-kawasan lain.

7. Projek PPR merupakan matalamat kerajaan di bawa pemerintahan DS Najib, kerana menjelang negara lepas landas sebagai negara maju pada Tahun 2020, setidak-tidaknya 95 peratus isi rumah mempunyai rumah kediaman, khususnya mereka yang termasuk dalam 40 peratus rakyat yang menjadi sasaran kerajaan di mana kini dalam kategori berpendapatan rendah kepada berpendapatan sederhana.

8. Apa yang membanggakan rakyat, sejak tahun 2003, selepas sahaja Musa dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah, beliau melancarkan Hala Tuju Sabah, dimana hala tuju itu memacu Sabah mengejar ketinggalan dalam semua segi termasuk pembangunan fizikal.

9. Pada November nanti, Musa akan membentang bajet bagi tahun 2016, sebagai permulaan bagi Rancangan Malaysia ke-11. Bajet itu nanti sebagi pilar bagi penerusan pembangunan Sabah.

3 October 2015

Disebalik Pengeluaran Kad Pengenalan Pada Rakyat Asing Di Sabah

1. Telah lama melalui cakap-cakap mulut, bahawa pengeluaran Kad Pengenalan kepada rakyat asing di Sabah bermotifkan kewangan, namun demikian, pihak-pihak pembangkang mendakwa bahawa pemimpin kerajaan mendalangi pengeluaran kad pengenalan, kononnya untuk menambah undi bagi pihak barisan nasional.

2. Pendedahan SPRM berkaitan pengeluaran Kad Pengenalan Malaysia yang melibatkan beberapa individu termasuk pegawai tinggi Jabatan Pendaftaran Negara yang bertugas di Sabah, membuktikan bahawa dakwaan pengeluaran Kad Pengenalan kepada rakyat asing, kononnya bermotifkan politik, ternyata fitnah, kerana melalui pendedahan SPRM tersebut, maka terbuktilah, bahawa pengeluaran Kad Pengenalan bagi mereka yang tidak layak menjadi warganegara merupakan satu bentuk bisnes yang mendatangkan pendapatan yang lumayan.

3. Menurut siasatan awal SPRM, sindiket mengeluarkan Kad Pengenalan membabitkan bayaran bermula daripada RM5,000.00. Target mereka adalah warga india, indonesia mahupun filipna bagi bayaran sebesar itu, namun yang membabitkan rakyat taiwan dan china dikatakan bermula daripada RM15,000.00.

4. Tindakan SPRM membongkar bisnes kad pengenalan ini, sebenarnya telah lama ditunggu-tunggu, kerana melalui siasatan RCI Pati Sabahpun, hanya dapat memberi anggapan, bahawa pengeluaran kad pengenalan kepada rakyat asing yang tidak layak merupakan satu sindiket, tanpa menunjuk pihak mana yang terlibat.

5. Melalui cakap-cakap mulut, mustahil pihak lain boleh mengeluarkan kad pengenalan bermutu tinggi, jika tidak melibatkan Jabatan Pendaftaran negara, kerana hanya jabatan itu mengetahui, kualiti kertas atau kad yang digunapakai bagi mykad Malaysia.

6. Telah lama dianggap, bahawa memang ada pegawai-pegawai jabatan pendaftaran negara terlibat dalam pengeluaran kad pengenalan kepada rakyat asing yang tidak layak, namun sejak berdekad, tiada tindakan yang konkrit mencari tahu. Hanya yang diketahui adalah, apabila rakyat asing yang memilki kad pengenalan yang dikategorikan sebagai "palsu", maka pemilik itulah yang menjadi korban, sedangkan mereka yang mendapat keuntungan kewangan terlepas begitu sahaja.

7. Tahun 90-an puncaknya 'pengeluran" kad pengenalan Malaysia bagi rakyat Sabah untuk rakyat asing, bukan sedikit yang menjadi kaya raya.

8. Melalui tindakan SPRM membongkar bisnes pengeluaran kad pengenalan bagi rakyat asing di Sabah, merupakan tindakan yang ditunggu-tunggu, bagi membersihkan jabatan pendaftaran negara daripada mereka yang tidak amanah. Perbuatan mereka itu, bukan sahaja perbuatan tercela akan tetapi pengkhianat negara.

9. "Tip of iceberg" bahawa, warga taiwan, china, india yang mendapat kad pengenalan Malaysia, sebenarnya lebih parah, atas sebab itu, kawasan-kawasan tumpuan masyarkat cina di Sabah khususnya bandar, penduduknya tiba-tiba melonjak.

10. Pihak kerajaan atau sesiapa sahaja, jangan hanya menuding jari kepada warga pakistan, indonesia atau filipina, sebaliknya perlu bercakap berkaitan dengan para 9.

2 October 2015

Tambahan Kerusi DUN Sabah- Parti Mana Diberi Kepercayaan?

1. Jika tambahan kerusi Dewan Undangan Negeri Sabah boleh digunapakai pada PRU-14, komponen parti mana yang bakal diberi tanggungjawab? 

2. Melihat pertamabahan kerusi tersebut, kebanyakkannya melibatkan kawasan bumiputera, khususnya bumiputera islam, maka jika dilihat daripada komponen parti mana yang bakal diberikan kepercayaan adalah parti Umno.

2. Sebagai rekod, pada PRU-13 lalu, Umno hampir menang 100 peratus bagi kawasan yang ditandingi, walaupun kemenangan itu tercacat, kerana kalah di kawasan DUN Klias kepada mantan pemimpin Umno Datuk Lajim Ukin yang keluar daripada parti menjelang PRU tersebut. Walaupun Lajim menang, namun kemenangan itu hanya majoriti kecil, iaitu 194 undi.

3.Persempadanan baru Sabah meliputi tujuh kawasan pilihan raya negeri yang baru iaitu Darau di Sepanggar, Mengkabong di Tuaran, Limbahau di Papar, Pandasan di Kota Belud, Sepagaya di Lahad Datu, Langkon di Kota Marudu dan Bukit Garam di Kinabatangan.

4. Melihat kepada persempadan tersebut, nampaknya hanya Umno dan PBS bakal menerima tambahan kerusi, kerana melihatkan kepada taburan pengundi serta kebolehmenangan calon. PBS kemungkinan besar diberikan DUN Langkon, kawasan tradisi parti itu.

5. Jika pertambahan kerusi menjadi kenyataan, maka pada PRU-14, kerusi DUN Sabah akan menjadi 67. Bagi parlimen pula, kemungkinan status quo dipertahankan, iaitu 25. Pada PRU-13, Bn menang 22 Parlimen, manakala DAP 2 dan PKR satu. Bagi kawasan Dun pula, BN menang 48, manakala PKR-DAP-STAR 12.

6. Melihat kepada perkembangkan politik terkini, khususnya di Sabah, nampaknya, parti pembangkang, tidak akan dapat mengulangi kejayaan pada PRU-13 lalu. Walaupun demikian, Bn kemungkinan besar akan gagal menawan Parlimen Penampang serta dua kawasan Dun, demikian juga Parlimen Kota Kinabalu bersama dua Dun, akan tetapi bagi Parlimen Sandakan, serta Dun Klias, bakal ditawan semula oleh BN. Di kawasan Tawau pula, kawasan Sri Tanjung, kawasan itu akan terus mencacatkan keupayaan Bn di kawasan tersebut.

21 September 2015

Tahun Ini: Hari Malaysia Yang Bermakna Kepada Rakyat Sabah

1. Pada malam Hari Malaysia di Padang Bandaran Kota Kinabalu, 16 September lalu, sesiapa yang hadir atau menonton TV, pasti melihat betapa gembiranya Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Aman sepanjang malam itu, baik semasa beliau berucap sebelum ucapan Perdana Menteri.

2. Musa dengan senyuman yang amat bermakna, tanda kegembiraan mewakili rakyat Sabah yang beliau pimpinan sejak tahun 2003.

3. Suara-suara sumbang sebelum ini, terutama jawatan-jawatan yang dibiayai persekutuan, khususnya guru-guru,dalam tempoh 3 tahun, di semua peringkat dijadikan 90 peratus anak watan Sabah. Selepas 52 tahun merdeka, keadaan ini belum pernah berlaku.

5. Satu lagi yang mengembirakan Musa kelulusan kerajaan persekutuan bagi membina Trans-Borneo di kawasan Sabah, akan dilaksanakan sepenuhnya oleh kontraktor Sabah. Tindakan seumpama ini jarang berlaku bagi projek yang dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan Persekutuan.

6. Apa yang dilihat semua keadaan ini berlaku, kerana hubungan antara pemimpin negeri dan pusat amat akrab, dan mempunyai matalamat yang sama, iaitu memberi kepercayaan kepada rakyat negeri untuk melaksanakan projek yang dilaksanakan di dalam negeri. Tujuan keputusan ini, agar anak watan negeri menimba pengelaman untuk berdepan dengan persaingan yang amat mencabar di masa depan.

7. Melihat kepada keputusan-keputusan kerajaan pusat terhadap Sabah, OKB tidak nampak lagi, rungutan apa yang perlu ditimbulkan oleh pihak-pihak tertentu, khusus Dr Jeffrey atau SSKM.

8. Sebenarnya rungutan Jeffrey dan SSKM sebenarnya sudah lama dalam agenda Musa melalui Hala Tuju Pembangunan Sabah yang beliau lancarkan sebaik sahaja dilantik Ketua Menteri.

9. Sebagai rakyat Sabah, OKB bukan sahaja berpuas hati akan tetapi turut gembira. 

10. Seharusnya semua rakyat turut gembira dan berdoa agar Ketua Menteri bersama-sama para pemimpin yang dipimpin beliau senantiasa sihat untuk terus membela rakyat.

12 September 2015

Sentuhan Peribadi Pemimpin- Penentu Kemenangan PRU-14

1. Para pemimpin Bn kena mengambil iktibar keputusan pilihanraya Singapura semalam. Keputusan pilihanraya itu, menggambarkan bagaimana sentuhan peribadi pemimpin telah berpihak kepada parti kerajaan, apabila hampir 70 peratus undi berpihak kepada parti pemerintah People Action Party (PAP) berbanding undi yang diperolehi pada PRU negara itu pada tahun 2011 (60 peratus).

2. Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong mengambil pendekatan yang lebih mesra rakyat selepas PRU tahun 2011, berbanding pendekatan sebelumnya yang bersifat media atau penerangan bertulis melalui organ pemerintah.

3. Selama lebih 4 tahun, pendekatan peribadi yang dilakukan semua lapisan pemimpin Singapura, khususnya Perdana Menteri negara itu, akhirnya berbaloi, bukan sahaja PAP mendapat undi popular yang meningkat malah menambah kerusi apabila mendapat 83 kerusi Parlimen daripada 89, sebelumnya PAP hanya mempunyai 80 daripada 87.

4. Kempen media sosial oleh Workers Party, sehingga menyebabkan parti itu popular di media sosial menjelang PRU negara itu, berbanding PAP, tidak diterjemahkan melalui pengundian, apabila kerusi pembangkang bukan sahaja gagal dipertahankan, malah berkurang.

5. Di Malaysia kini, nampaknya jika dilihat daripada media sosial, maka kenampakan bahawa kerajaan yang memerintah sudah kalah. Namun berasaskan kepada keputusan pilihanraya Singapura yang diketahui keputusannya awal pagi tadi, nampaknya kepopularan di media sosial tidak menggambarkan pendirian majoriti senyap.

6. Melihat kepada keputusan pilihanraya Singapura tersebut, benarlah kenyataan Ketua Menteri Sabah, bahawa untuk memastikan Bn menang dalam pilihanraya akan datang, semua lapisan pemimpin Bn kena meningkatkan sentuhan peribadi terhadap rakyat. Sentuhan peribadi itu diterjemahkan melalui aktiviti turun padang yang kerap, tanpa mengira waktu dan keadaan.

7.Malah menurut Musa, adalah lebih mudah memperjelaskan sebarang isu yang timbul di negara ini melalui sentuhan peribadi berbanding media bertulis, kerana penjelasan melalui sentuhan peribadi lebih berbekas dan menyentuh di sudut hati rakyat.

8.Atas sebab itu, bermula daripada sekarang, semua pemimpin perlu turun padang dan senantiasa dekat dan akrab dengan pengundi, kerana hanya melalui tindakan itu, keyakinan dan kepercayaan akan terjalin.

6 September 2015

Jadikan Islam Tauladan: Musa

1. Umat islam mempunyai tanggungjawab besar, antaranya menjadikan agama itu sebagai panduan dan tauladan kepada kesejateraan ummah, malah dipanjangkan kepada dunia barat, sebagai wadah penyelesaian berbagai masalah yang menghantui umat manusia.

2. Islam adalah agama yang membawa nilai-nilai kasih sayang, menentang kebathilan apatah lagi pendekatan yang melampau. Islam menunut umatnya bertindak sederhana dan tidak berlebih-lebihan, kerana islam melarang tindakan yang bersifat melampui batas.

3. Penganut agama islam perlu mengamalkan perbuatan yang menuju perdamaian agar supaya manusia sejagat terus hidup dalam rukun dan damai.

4. Dalam kurun ini, umat islam berdepan dengan keadaan yang amat mencabar, khususnya daripada mereka yang bukan islam, sehingga timbulnya islamphobia kerana tindakan segilintir umat islam yang kurang arif dalam agama, dan menterjemahkan agama kepada tindakan melampau, sepertimana dilakukan oleh islamic state (IS) yang beroperasi di Iraq dan Syria.

5.Umat islam perlu secara terus menerus menyamapikan mesej islam, bahawa agama islam sebenar adalah agama yang menyampaikan perdamaian untuk seluruh ummah sejagad.

6. Kenyataan Ketua Menteri Sabah itu disampaikan semasa merasmikan Persidangan Islam Sedunia Tahun 2015 di Kota Kinabalu. Teks ucapan Beliau disampaikan oleh Pembantu Menteri di Jabatan Ketua Menteri- Datuk Mohd Arifin Mohd Arif.

7. Persidangan tersebut dihadiri 700 peserta daripada empat negara, Malaysia, Indonesia, Filipina dan Kambodia.

8. Islam menurut Musa adalah agama yang penuh dengan toleransi, atas sebab itu, penganut agama itu senantiasa menghormati penganut agama-agama lain.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels