10 May 2011

Waah: Selepas lebih 50 tahun-baru tahu negara tiada agama rasmi

KUALA LUMPUR, 10 Mei — Perlembagaan Persekutuan tidak pernah menggariskan bahawa Islam adalah “agama rasmi” negara, kata peguam Syahredzan Johan ketika kontroversi tercetus ekoran laporan Utusan Malaysia Sabtu lalu bahawa pengikut Kristian mahu menjadikan Kristian sebagai agama rasmi.

Akhbar milik Umno itu dan beberapa kumpulan Melayu-Muslim termasuk pemimpin-pemimpin Umno sendiri menekankan pandangan bahawa undang-undang tertinggi negara mengisytiharkan Islam sebagai agama “rasmi” dan hanya Muslim boleh menjadi perdana menteri.

Syahredzan, ketua jawatankuasa perlembagaan Majlis Peguam berkata, tafsiran undang-undang oleh Utusan Malaysia adalah salah dan mengingatkan bahawa langkah akhbar harian itu sebagai “tanggapan salah yang bahaya”, yang boleh membawa negara ke arah rusuhan agama dan sosial.

“Dari segi Perlembagaan Persekutuan, hanya ada satu agama bagi persekutuan, tetapi bukan rasmi atau tidak rasmi.

“Perlembagaan sangat jelas dalam hal ini. Islam bukan agama rasmi,” kata beliau kepada The Malaysian Insider ketika dihubungi semalam.

Beliau merujuk kepada Artikel 3 yang menyebut bahawa “agama Islam ialah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai Persekutuan di mana-mana bahagian Persekutuan” dan menekankan bahawa perkataan “rasmi” tidak pernah disebutkan di mana-mana bahagian.

Syahredzan berkata, seksyen dalam Perlembagaan mesti ditafsir bersama Artikel 11, di mana setiap orang ada hak untuk mengamalkan agama masing-masing dan tertakluk kepada Klausa (4) yang mana berkaitan dengan Islam - untuk menyebarluaskannya.

“Kita kena faham terminologi yang betul untuk digunakan apabila kita bercakap apa sahaja berkaitan dengan Perlembagaan Persekutuan,” kata beliau.

Beliau menambah, “setiap orang, daripada kalangan menteri sehinggalah NGO, malah sehingga blogger mengatakan macam-macam, yang menunjukkan mereka tidak tahu apa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.”

Katanya, dengan memasukkan perkataan-perkataan ke atas Perlembagaan, blogger, menteri dan surat khabar membaca perkara-perkara yang tiada dan meminda undang-undang.

“Dan, ia bercanggah dengan Perlembagaan,” kata peguam itu.

Syahredzan berkata, rakyat biasa boleh dimaafkan kerana tidak biasa dengan undang-undang, tetapi menteri dan peguam-peguam tidak boleh dimaafkan kerana ia bukan sahaja tugas mereka, tetapi tanggungjawab mereka.

Syahredzan berkata, beliau membangkitkan perkara ini sebab tiada pihak yang berbuat demikian.

“Ia perkara yang sangat bahaya dan ia dipermainkan dan disebabkan itu, ia menjadi lebih daripada isu perlembagaan semata-mata, ia menjadi momok... ia menjadi isu agama dan isu sosial dan isu politik dan satu masalah.

“(Perlu ada) seseorang bangun dan mengatakan mengenai perkara ini,” kata beliau kepada The Malaysian Insider.

Dengan melihat kepada badan-badan pelobi Melayu sayap kanan yang tidak gembira dengan isu semasa ini, Syahredzan menambah, beliau tidak pasti sama kempen mereka adalah sesuatu yang akibat terdesak atau dijalankan disebabkan kedangkalan mereka.

Oleh itu kata Syahredzan, Putrajaya mesti menerajui usaha untuk membetulkan salah tanggapan ini bagi mengelakkan malapetaka.

“Sesuatu perlu dilakukan, kerajaan mesti menyatakan dengan jelas apa yang ada dan apa yang tiada dalam Perlembagaan,” katanya.

Guru kesunyian-pelajarnya dirogolnya

KUANTAN: Mungkin kerana kesunyian akibat berjauhan dengan isteri, seorang guru gagal mengawal nafsunya lalu merogol pelajarnya sendiri berusia 15 tahun selepas mempelawa mangsa datang ke rumahnya dengan alasan mengulang kaji pelajaran.

Kejadian berlaku di rumah guru berusia 33 tahun itu iaitu di kuarters sebuah sekolah menengah di Jerantut pada kira-kira jam 3.30 petang, Khamis lalu.

Menurut sumber, sebelum kejadian guru terbabit dikatakan menghubungi ibu mangsa dan mempelawa mangsa datang ke rumahnya dengan alasan mahu membantunya belajar dan tawaran itu diterima baik ibu mangsa tanpa sebarang prasangka.

Katanya, mangsa pergi ke rumah gurunya itu yang terletak tidak jauh dari rumahnya dengan ditemani rakan, namun rakannya terus pulang selepas menghantarnya.

“Pada mulanya guru itu mengajar mangsa tugasan sekolah, namun dipercayai gagal mengawal nafsunya dan terus memeluk mangsa dari belakang sebelum merogolnya.

9 May 2011

Anwar tersungkur kerana liwat dan video seks-tak jamin melayu selamat

Sewaktu hendak menyatupadukan Melayu pada tahun 1946, Dato Onn Jaffar berkata bahawa harapan beliau ialah: MAHU MELAYU BERSATUPADU BIAR JADI KUAT, SEBAB APABILA MELAYU KUAT, MEREKA AKAN SELAMAT.

Antara satu pesanan terakhir Tun Dr Mahathir Mohamad beberapa hari sebelum persaraannya ialah: MELAYU JANGAN FIKIR MEREKA SUDAH SELAMAT.

Sementara itu blog Kuda Kepang berkata: Tak garenti jatuhnya Anwar kerana liwat atau video seks akan beri laluan mudah untuk UMNO/BN. DAP begitu bersungguh-sungguh dengan persediaan. UMNO Negeri perlu ketepikan isu peribadi dan habuan untuk perjuangan.

8 May 2011

Pilih wakil rakyat yang berjiwa rakyat-jangan pilih wakil yang ada agenda sendiri; Tun M

Ceramah Perdana Tun Mahathir semalam di Kota Kinabalu sempena Majlis Mubarak, menekankan bahawa rakyat perlu memilih wakil rakyat yang berjiwa rakyat, jangan pilih wakil rakyat yang beragenda peribadi.

Memilih wakil rakyat yang beragenda peribadi bukan sahaja buruk kepada parti juga buruk kepada kerajaan. Ibarat seekor kerbau membawa lumpur-semuanya terpalit.

Wakil rakyat yang mempunyai agenda sendiri akan mengutamakan diri mereka dan keluarga mereka terlebih dahulu dan kalau ada tempias, barulah terfikirkan rakyat. Tetapi jika tiada tempias, maka rakyat lah yang merana, marah, akhirnya menolak parti dan seterusnya kerajaan. Sebabnya, dikeranakan oleh sesetengah wakil rakyat atau pemimpin yang berkelakuan buruk.

Kita saksikan bahawa walaupun ada wakil rakyat yang berpenggal-penggal menajdi wakil rakyat pada satu-satu kawasan, namun keadaan kawasannya begitu daif sekali, sehinggakan rakyat yang diwakilinya yang sebelum belum miskin-kini menjadi miskin, kerana tiada sumber pendapatan. Sebaliknya, wakil rakyat tersebut, dari sehari ke sehari bertambah kaya. Rakyat perlu menolak individu seperti ini, walaupun ianya merupakan calon Kerajaan, dalam pilihanraya.

7 May 2011

Hak Melayu Terhakis?

OKB salin dan tampal nota daripada sahabat blogger OKB Mohd Salim Gabot(Gambar)

Isu yang sering diperkatakan, terutamanya, sejak Mac 2008 adalah hakisan dan cabaran terhadap “hak Melayu”. Cabaran serta hakisan terhadap “hak melayu” ini ditonjolkan sebagai datang daripada kumpulan bukan Melayu dan yang seangkatannya iaitu “Melayu liberal”.

Benarkah hak Melayu dicabar dan terhakis? Hak yang mana? Oleh siapa dan bagaimana ia berlaku, jika ianya berlaku?

Atau adakah semua ini dongeng orang politik yang mahu memperalatkan orang Melayu untuk melanjutkan karier politik mereka?

Ketuanan Melayu

Konsep “ketuanan Melayu” hari ini sudah menjadi celaru dengan pelbagai takrif dan fahaman oleh pelbagai pihak. Pada amnya, yang dimaksudkan ialah dominasi orang Melayu di dalam medan politik.

Kalau dominasi orang Melayu dalam politik yang dimaksudkan sebagai “ketuanan Melayu”, ia bukan sahaja TIDAK terhakis, tetapi menjadi lebih kuat. Dalam tahun 2009, jumlah penduduk diMalaysia dianggarkan seramai 28.3 juta. Hakikatnya ialah orang Melayu menjadi majoriti Negara ini dan dianggarkan akan menjadi hampir 66% dalam 10 tahun nanti. Kalau di masukkan sekali bumiputera, kemungkinan angkanya ialah hampir 70%. Melayu campur bumiputera memang majoriti. Apa implikasinya?

Pertamanya ialah, merekalah yang akan menjadi penentu utama dalam menentukan budaya politik serta halatuju politik dalam Negara ini. Perkara ini jelas sejak Merdeka di mana di dalam Alliance Party dan kemudiannya Barisan Nasional, di mana parti politik dominan ialah UMNO – iaitu parti Melayu. Parti politik yang kedua terbesar yang menjadi Pembangkang juga didominasi oleh Melayu dengan PAS.

Pemain utama di dalam politik nasional sentiasa orang Melayu dan dari perspektif ini, ungkapan ketuanan Melayu ialah satu slogan kosong orang politik untuk memperalatkan orang Melayu.

The main players in national politics have always been Malays and hence, from this perspective, the issue of ketuanan Melayu is a mere slogan, a tool for the politicians to manipulate the Malays.

Begitu juga kalau kita lihat sejak penubuhan UMNO baru dan Semangat 46, politik orang Melayu semakin matang di mana mereka sudah berani untuk mengasingkan diri daripada UMNO. Saya katakan matang kerana di dalam arena politik, orang Melayu sudah berani untuk mencuba pendekatan selain daripada pendekatan UMNO (pertamanya ialah dengan dengan penubuhan PAS).

Hari ini, kita lihat orang-orang Melayu berada di dalam hampir semua parti-parti politik ? UMNO, PAS, DAP, PKR dan lain-lain. Orang Melayu seolah-olah “tuan” atau pemimpin di dalam arena politik. Zaman di mana orang Melayu hanya bergantung kepada UMNO sudah berlalu. Di dalam politik, orang-orang Melayu mempunyai kepelbagaian pandangan dan kaedah untuk berkhidmat kepada Negara atau memperjuangkan suatu isu. Saya percaya trend ini akan meningkat. Maka isu “ketuanan Melayu” dalam konteks ini tidak berasas dan sudah tidak lagi relevan kerana sememangnya orang Melayulah yang mendominasi arena politik dan akan terus mendominasi arena politik.

Realiti terpaksa diakur

Saya percaya orang bukan Melayu juga telah menerima hakikat ini (realiti terpaksa diakur) dan kita akan sampai pada satu keadaan di mana mereka akan melihat kepada parti-parti politik yang boleh bersikap adil dan saksama kepada semua rakyat Malaysia tanpa melihat kepada keturunan atau darjat.

Begitu juga dengan orang Melayu sendiri. Mereka telah lihat apa yang berlaku didalam Negara ini sejak merdeka – 52 tahun! Siapa yang telah kaya-raya, siapa yang masih miskin, kawasan mana yang dibangunkan, kawasan mana yang masih mundur, siapa yang rasuah, siapa yang menindas dan sebagainya, jelas dilihat.

Saya juga percaya ramai orang-orang Melayu yang miskin tidak percaya bahawa kemiskinan mereka adalah akibat “perampasan” kedudukan “tuan” mereka oleh orang bukan Melayu. Mereka masih miskin kerana kegagalan polisi untuk menangani kemisikinan. Begitu juga dengan Melayu yang berada didalam tahap pendapatan rendah mahupun kelas menengah yang mengempas pulas mencari rezeki. Mereka sedar bahawa peluang mencari rezeki yang semakin sempit bukan ekoran orang bukan Melayu yang merancang untuk merampas hak pekerjaan mereka. Ia adalah ekoran polisi ekonomi yang tidak mantap, tidak menyeluruh serta tidak bersifat jangka panjang.

Saya tertarik dengan Kota Baru di mana terdapat banyak kedai-kedai rakyat tempatan yang berniaga. Ekonomi tempatan masih tidak dirogol oleh multi-national corporations seperti Tesco, Jusco, Ikea dan sebagainya. Oleh yang demikian, rakyat tempatan Kelantan masih boleh mencari rezeki secara terhormat, serta industri tempatan boleh berkembang. Kebajikan rakyat tempatan didahulukan dan bukannya “keuntungan tersembunyi” oleh pihak memberi kelulusan, yang juga terdiri daripada orang Melayu elitis.

Di dalam perhimpunan mengenai “ketuanan Melayu” yang pernah dan akan dianjurkan oleh pihak politik (ada yang berselindung disebalik NGO), berapa ramai di antara lebih kurang 14,000,000 Melayu di Malaysia ini yang hadir dan mengambil bahagian? 20,000? 10,000? 5,000? Kalau 30,000 pun itu baru merupakan 0.2% jumlah penduduk Melayu! Kalau 100,000 pun, itu baru 0.7% daripada jumlah penduduk Melayu di Negara ini. Inilah permainan politik licik dimana “orang Melayu” diperalatkan oleh politikus Melayu untuk melanjutkan karier politik mereka atau mengalihkan perhatian dari isu-isu sebenar yang dihadapi oleh semua Rakyat, termasuk orang Melayu.

Inilah keadaan sebenarnya dan beberapa kerat di dalam arena politik dan beberapa kerat orang di Bandar terperangkap dengan politik permainan ini. Tujuannya hanyalah politik dan tidak berkaitan dengan kebajikan orang Melayu amnya.

Ruj: http://loyarburok.com/human-rights/why-you-can-human-rights/hak-melayu-terhakis-bhgn-1/

Hak Melayu Terhakis?

Sebelum dimulakankan perbincangan mengenai Perkara 153 yang kita sering dengar hari ini, elok jika diturunkan keseluruhan peruntukkan itu untuk tatapan dan fikiran pembaca dahulu. Melalui cara ini, mudah untuk pembaca ikuti perbicangan nanti. Penyataan penuh Artikel 153 Perlembagaan Malaysia dapat dibaca di sini.

Benarkah Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan tercabar?

Seperkara yang perlu diingat ialah: Perbincangan mengenai Perkara 153 telah dipersembahkan sebagai satu isu yang “sensitif” dan oleh itu tidak harus dibincang seolah-olah rakyat jelata tidak matang dan tidak mampu berfikir. Di satu pihak ada yang melaungkan perkara 153 sebagai “hak Melayu” yang “tidak boleh dicabar” tanpa memahami maksud undang-undangnya.

Di pihak yang lain pula ada yang menuduh perkara 153 sebagai “tongkat Melayu” seolah-olah ia sesuatu yang harus dimalukan. Kedua-dua pendirian sedemikian tidak membantu ke arah memahami Perkara 153 mahupun ke arah melaksanakannya dengan cara yang menguntungkan Negara.

Satu lagi perkara:- Di laman web “Pusat Maklumat Rakyat” Kerajaan, ditulis sedemikian:

Kedudukan Istimewa Orang Melayu

Perkara 153 Perlembagaan telah memaktubkan Hak Istemewa Orang Melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak meliputi:-

- perkhidmatan awam :Perkara 153 (2,3 dan 4)

- ekonomi : Perkara 153 (6)

- pelajaran: Perkara 153 (2,3 dan 4)

- Kedudukan Istimewa orang Melayu yang lain termasuklah peruntukan Perkara 89 dan 90 ? berhubung dengan tanah rizab Melayu.

- Hak-hak ini tidak boleh dipertikaikan dan ia dilindungi di bawah Akta Hasutan 1948 (Pindaan 1971).

Saya berpendapat ada beberapa kecacatan dan kesilapan fakta di dalam penerangan di atas.

1. Perkara 153 menyebut mengenai “kedudukan istimewa” dan bukan “hak istemewa”. Ini adalah dua perkara yang amat berlainan dari segi undang-undang Perlembagaan.

2. Saya rasa kurang senang dengan keperluan untuk menyatakan bahawa “hak-hak ini tidak boleh dipertikaikan dan ia dilindungi oleh Akta Hasutan 1948″ atas beberapa sebab. Pertamanya, ia berbunyi ugutan daripada penerangan. Keduanya, pertikaian mengenai tafsiran sesuatu perundangan sentiasa berlaku di dalam Mahkamah serta di dalam penulisan undang-undang.

3. Dalam sistem demokrasi, Rakyat juga mempunyai hak untuk menyuarakan pendapat mereka sekiranya suatu peruntukan perundangan itu disalah tafsir atau di salah guna. Tidak masuk akal sekiranya tafsiran sesuatu undang-undang itu menjadi hak mutlak penjawat awam yang bergaji sahaja – terutama apabila kualiti kebolehan pemikiran mereka sendiri di pertikai. Tindakan sedemikian tidak termasuk sebagai kesalahan di bawah Akta Hasutan. Perkara yang menjadi kesalahan ialah niat serta perbuatan untuk “menghasut”.

4. Perkara 153 pernah dipinda oleh Parlimen beberapa kali untuk memperjelaskan maksud peruntukan itu.

Analisa Perkara 153

Sekarang kita akan cuba untuk meneliti peruntukan-peruntukan didalam Perkara 153 satu demi satu. Adalah penting untuk kita memahami peruntukan Perkara 153 supaya kita tidak diperalatkan oleh politikus-politikus yang mahu mempersembahkan diri mereka sebagai “jaguh Melayu” berdasarkan pembohongan dan penyelewengan fakta. Begitu juga, pemahaman Perkara 153 juga membolehkan kita berhadapan dengan rasis yang membantah terhadap Perkara 153.

A. Perkara 153(1) memperuntukan bahawa YDPA bertanggung jawap untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu, anak-anak negeri Sabah dan Sarawak DAN kaum-kaum lain mengikut peruntukan di situ.

B. Perkara 153 memberi “kedudukan istimewa” dan bukannya “hak” kepada orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak. “Hak” adalah sesuatu yang dimiliki oleh pemegang hak dan tidak ada orang lain yang boleh mengambil dan mengurangkan hak tersebut kecuali jika dibenarkan oleh Perlembagaan. Hanya sipemegang hak sahaja yang mempunyai budibicara samada ia hendak gunakan hak tersebut atau tidak. Orang lain tidak mempunyai budibicara terhadap penggunaan haknya (kecuali ada undang-undang yang mungkin menggekang penggunaan haknya. Sebagai contoh, Akta Fitnah terhadap kebebasan bersuara). Kedudukan istimewa, sebaliknya bergantung kepada budibicara munasabah pihak lain. Dalam konteks Perkara 153, budibicara munasabah ini di jalankan oleh YDPA (tertakluk kepada perkara 40 iaitu nasihat kabinet).

C. Perkara 153 (2), (3), (4) dan (8A) memberikuasa kepada YDPA untuk merizabkan perkadaran yang difikirkan munasabah oleh baginda daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain untuk orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak.

D. Perkara 153 (2) dan (6) memberikuasa kepada YDPA untuk merizabkan perkadaran yang difikirkan munasabah oleh baginda sebahagian permit-permit dan lesen-lesen perniagaan untuk orang Melayu dan anak negeri Sabah danSarawak.

E. Perkara 153 (2), (3) dan (4) memberikuasa kepada YDPA untuk merizabkan perkadaran yang difikirkan munasabah oleh baginda sebahagian daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) untuk orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak.

F. Perkara 153 (5) memperuntukan bahawa segala peruntukan dalam Perkara 153 tidak boleh mengurangkan peruntukan Perkara 136 yang memperuntukan bahawa

“Tertakluk kepada terma-terma dan syarat-syarat pekerjaan mereka, semua orang, walau apa pun rasnya, dalam gred yang sama dalam perkhidmatan Persekutuan hendaklah diberi layanan yang saksama”

Ini bermakna didalam soal kenaikan pangkat dalam gred yang sama ianya adalah berdasarkan kebolehan/meritokrasi dan bukannya ras.

G. Perkara 153 (9) pula memperuntukan bahawa

“Tiada apa-apa jua dalam Perkara ini boleh memberi Parlimen kuasa untuk menyekat perniagaan atau pertukangan semata-mata bagi maksud perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak”

Ini boleh ditafsir bahawa keutamaan Parlimen untuk memastikan perkembangan ekonomi Negara lebih tinggi daripada keperluan untuk merizaban lesen-lesen atau permit-permit bagi orang Melayu dan anak Negeri Sabah dan Sarawak. Walau apa pun, perizaban tidak boleh menghasilkan penyekatan perniagaan atau pertukangan untuk Rakyat Malaysia yang lain (termasuk Melayu dan anak Negeri Sabah dan Sarawak yang tidak menikmati perizaban tersebut).

H. Perkara 153 (2) memperuntukan bahawa kuasa yang dijalankan oleh YDPA di bawah Perkara 153 adalah tertakluk kepada Perkara 40. Perkara 40 (1A) memperuntukan bahawa di mana YDPA dikehendaki bertindak mengikut nasihat atau selepas menimbangkan nasihat Jemaah Menteri atau seseorang Menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Menteri, Baginda WAJIB menerima nasihat tersebut dan WAJIB bertindak menurut nasihat tersebut. Di dalam erti kata yang lain, Jemaah Menteri lah yang membuat keputusan dari segi fakta walaupun dari segi undang-undang Perlembagaan, ianya dibuat oleh YDPA.

1. Perkara 153 mengunakan ungkapan “suatu kadar perizaban yang difikirkan munasabah oleh YDPA”. Ini bermaksud, keputusan kadar perizaban dibuat oleh YDPA (iaitu atas nasihat Jemaah Menteri) dan keputusan ini tidak boleh dicabar. (Kalau pun di bawa ke Mahkamah, saya percaya usaha itu akan gagal). Lain lah sekiranya ungkapan yang diguna adalah “suatu kadar perizaban yang munasabah oleh YDPA”. Jika ungkapan kedua ini diguna, maka besar kemungkinan keputusan kadar perizaban boleh dicabar dalam Mahkamah berkaitan dengan apa itu “munasabah”

Kesimpulan

1. Pada saya amat jelas bahawa Perkara 153 memperuntukan kedudukan istimewa kepada orang Melayu (seperti yang tertakrif dalam Perkara 160) dan anak Negeri Sabah dan Sarawak (seperti yang tertakrif dalam Perkara 161A).

2. Kedudukan istimewa ini adalah berkaitan kadar perizaban daripada:

(a) jawatan dalam perkhidmatan awam;

(b) biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan;

(c) apa-apa permit atau lesen yang dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan.

3. Perkara 153 tidak memberi “hak” tetapi “kedudukan istimewa”. Implikasinya ialah Melayu atau anak Negeri Sabah dan Sarawak yang tidak menikmati perizaban tersebut tidak boleh menuntutnya. Sebaliknya, jika ianya “hak”, semua Melayu dan anak Negeri Sabah dan Sarawak berhak dari segi undang-undang untuk menikmatinya dan mereka yang tidak menikmatinya boleh menuntutnya di dalam Mahkamah.

4. Sepanjang pengetahuan saya, Perkara 153 tidak pernah dicabar di dalam Mahkamah. Ianya jelas termaktub dalam Perlembagaan dan ekoran ini, adalah tidak benar jika sesiapa berkata bahawa Perkara 153 dicabar.

5. Jika ada pihak yang tidak berpuas hati terhadap implementasi Perkara 153, rungutan, cadangan atau bantahan harus di kemukakan kepada Jemaah Menteri dan bukannya berucap berapi-api di medan politik dengan dakyah bahawa Perkara 153 dicabar. Itu adalah perbuatan yang sia-sia yang tidak menguntungkan Rakyat langsung, apatah lagi orang Melayu dan anak negeri Sabah dan Sarawak.

Demikianlah tafsiran undang-undang saya terhadap Perkara 153 dan saya mengalu-alukan sebarang tafsiran yang berbeza supaya isu ini dapat di bincang dengan sopan dan secara intelek.

Salam.
Ruj : http://loyarburok.com/human-rights/why-you-can-human-rights/hak-melayu-terhakis-bhgn-2/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Loyarburok+%28LoyarBurok%29

6 May 2011

Wakil rakyat Kota Belud hanya ambil peluang

Jadi saja wakil rakyat, semuanya tiba-tiba ada. Jika sebelumnya hanya berkereta satu, kini berkereta 3-4 buah. Jika dahulu berumah kecil, kini berumah bungalo. Jika dahulu tidak bertanah, kini berpuluh-puluh ekar.

Gaji wakil rakyat berapa saja? tetapi mampu menghimpun harta berjuta-juta dalam tempoh 3-5 tahun. Menjadi wakil rakyat adalah jalan singat menjadi kaya.

4 May 2011

Sampai bila PAS pertahan Anwar?

DATUK Shazryl Eskay Abdullah yang membuat sumpah laknat di Masjid Amru Al-As, Bandar Baru Sentul, Jumaat lalu tidak gentar untuk menjalani ujian poligraf atau sebarang teknologi bagi membuktikan beliau tidak berbohong.

Ahli perniagaan itu berasa kagum dengan cadangan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Datuk Husam Musa yang mahu beliau menjalani ujian poligraf dan menyifatkan ia sebagai idea yang bernas.

Namun gesaan Husam itu mesti turut disahut oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim. Cabaran Husam itu tidak adil jika ujian itu hanya dilakukan kepada Eskay, di sebaliknya Anwar dikecualikan. Ini kerana Husam tidak menyebut pun Anwar patut sama-sama menjalani ujian poligraf.

Sedangkan bukti yang hendak dicari ialah siapa bercakap benar dan siapa berbohong mengenai lelaki di dalam video seks, selanjutnya mengesahkan sama ada lelaki itu ialah Anwar atau orang lain.

Kelmarin Husam mencabar trio Datuk T menjalani ujian poligraf bagi mengesan sama ada mereka berbohong atau tidak dalam isu mengaitkan Anwar.

Cabaran daripada Husam itu cukup menarik setelah pendirian pemimpin PAS sebelum ini dipersoalkan.

Sejak isu video seks itu terbongkar, pendapat beberapa pemimpin PAS dilihat berbelah bahagi. Yang jelas, pendirian PAS terhadap isu ini bertentangan dengan moral, etika dan agama yang selama ini dikatakan menjadi asas perjuangan parti itu.

Sebagai parti yang dikatakan berteraskan moral, etika dan agama, PAS sepatutnya meminta siasatan yang objektif, bukan membuat keputusan sambil lewa demi kepentingan politik untuk berkuasa.

PAS kini berada dalam persimpangan kerana berdepan dengan isu moral yang membabitkan Ketua Pembangkang itu.

PAS perlu menyokong usaha-usaha mencari kebenaran. Apakah PAS mahu melindungi seorang pemimpin yang tidak bermoral - di depan cakap lain, di belakang buat lain.

Jika pendirian ini diamalkan oleh PAS maka ia bercanggah dengan prinsip perjuangan PAS sendiri.

Kita sedia maklum terhadap ketetapan PAS yang mahu kekal dalam pakatan pembangkang walaupun siasatan polis mendapati DNA pelaku dalam kes liwat II disahkan adalah Anwar bin Ibrahim.

Masyarakat juga sudah mengetahui terlalu banyak skandal dan kontroversi moral yang melibatkan Anwar. Tidak selesai isu liwat, isu rakaman video seks pula dikaitkan dengannya.

Jelas, kredibiliti moral Anwar sudah banyak tercemar dan sampai bila PAS mampu untuk bertahan menyokong pemimpin seumpama ini.

Kini, PAS juga dilihat tidak berupaya untuk bersuara dan setiap kali mereka mengambil sebarang keputusan, ia kerap dipersoalkan oleh PKR dan DAP.

Walau apa pun, kebenaran harus diperjuangkan biarpun pahit.

Kenyataan Husam seolah-olah mahu menunjukkan PAS sebagai parti yang masih mempunyai integriti yang tinggi. Tetapi di sebaliknya ia turut menunjukkan suara pro-Anwar masih kuat dalam PAS

2 May 2011

Apabila tanah warisan Iranun jadi topik generasi kini

Zaman Usno, isu tanah bagi suku iranun Kota Belud belum memuncak! sebab apa? masa itu belum ramai penduduk yang mampu mengusahakan tanah. Nilai komersial tanah masa itu, hampir tidak bernilai. Bayangkan 10 ekar hanya berharga RM500!!.

OKB masih ingat lagi kawasan tanah yang terbiar, di tanam dengan kelapa!

Apabila parti Usno kalah kepada Berjaya-orang luar mula masuk di perkampungan iranun. Melihat hamparan tanah yang luas, maka terjadilah persengkongkolan permohonan tanah. Apabila geran diperoleh-bertukar tangan lah pemilik tanah tersebut.

Boleh dikatakan sesiapa yang berduit pada tahun 70-an dan mereka itu pemimpin Kota Belud, pasti mempunyai tanah berekar-ekar di perkampungan iranun.

Sebut saja nama Awad-- pasti orang iranun tahu, kerana Awad berjaya "membeli" berekar-ekar tanah kaum iranun.

Sebut saja Yahya Lampung, pasti orang iranun tahu, bahawa Datuk itu mempunyai tanah beratus ekar di Rampayan Ulu.

Penduduk Iranun membuka kampung pintasan pada tahun 70-an untuk tujuan bercucuk tanam. Pinatasan pada masa itu, ditumbuhi oleh rumpai yang menyerupi hutan kecil, binatang seperti lembu, kerbaupun tidak mahu menjamah kawasan itu. Dengan keluasan yang hanya 1000 hektar, orang iranun berebut-rebut ke kawasan Pintasan, namun mereka terlupa, bahawa beratus hektar tanah warisan iranun telah lesap. Salah Siapa??

1 May 2011

Pas ganti UMNO-kemudian DAP kuda Pas tak apa kata Hadi

Presiden Pas Hadi Awang berkata, kerjasama PAS dan DAP hanya berasaskan -Kerjasama Politik. Tidak sama sekali menggadaikan prinsip. Slogan Pas: Pas ganti Umno dan kemudian Pas jadi kuda DAP, tak apa kata Hadi-asalkan Umno dan BN tumbang.

Bagi Hadi kerjasama Pas dalam Pakatan-mempunyai visi-yakni menumbangkan Umno dan BN; tiada kaitan dengan pengorbanan agama. Bebeza dengan kerjasama Umno-MIC-MCA; kerjasama yang menggadaikan prinsip islam dan menghilangkan jati diri Melayu-Islam-demikian Hadi seperti dipetik dalam Harakahdaily

Hadi memberi komen tersebut menjawab pelawaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semalam agar PAS "beralih kepada yang lain" walaupun mungkin enggan menyertai BN.

Presiden Umno itu dilaporkan berkata, kerja keras PAS hanya memberikan keuntungan kepada DAP.

Abdul Hadi hari ini menyifatkan seruan Najib segai janggal dan aneh, kerana PAS sekali-kali tidak akan bekerjasama dengan Umno dan BN dalam melakukan kezaliman.

“PAS mendokong fikrah yang jelas, bahawa kerjasama bersama PR adalah dibina dengan berpegang kepada dasar bantu-membantu dalam menegakkan keadilan dan menentang kezaliman,” tegasnya.

Abdul Hadi malah membuat seruan balas supaya ahli-ahli dan pemimpin Umno supaya meninggalkan parti itu dan bersama PAS jika benar-benar hendak melaksanakan Islam dan menegakkan keadilan untuk semua bangsa di negara ini.

“Jika benar Umno hendak laksanakan Islam dan bertindak dengan penuh keadilan, kuasa sudah ada di tangan mereka hari ini, mengapa mereka tidak laksanakan?” katanya seperti dipetik akhbar web PAS.

30 April 2011

Ramai yang kata kalau Rahman Dahalan jadi calon BN-Pembangkang boleh menang?

Sakit hati pengundi Kota Belud terutama kaum Iranun dan sebahagian kaum bajau belum pulih; apabila Rahman Dahalan menjadi bidan terjun pada PRU-12 lalu.

Sehingga kini-ramai yang menganggap bahawa terpilihnya Rahman Dahalan-kini lebih dikenali sebagai DARD (Datuk Rahman Dahalan) kerana hubungannya dengan Khairy Jamluddin-kerana masa itu-DARD adalah setiausaha Pemuda Umno Kebangsaan.

Semasa kempen di Kg Lilud Kota Belud-dalam DUN Tempasuk semasa PRU-12 itu-Rahman berjanji-bahawa masalah air minum yang menjadi rungutan sebahagian besar penduduk akan selesai dalam masa 100 hari beliau diistiharkan menang. Kini, telah genap 3 tahun atau tepatnya 1095 hari janji Rahman itu hanya tinggal janji.

Penduduk seperti biasa terus menikmati air tube yang disedut daripada bawah tanah-sebelum Rahman jadi wakil rakyat lagi.

Rupanya tidak mudah mengadakan kemudahan air bersih untuk kemudahan penduduk, buktinya Rahman yang bersungguh-sungguh dalam kempennya tersebut, terbukti gagal.

Penggal wakil rakyat Rahman akan tamat-dalam 2 tahun lagi-itupun kalau DS Najib tidak memanggil PRU-13 lebih awal; jika PRU-13 akan berlaku kurang daripada 2 tahun daripada sekarang, maka penggal Rahman sebagai MPKotabelud-sepertimana-identitinya dalam twitter mahupun blog akan tamat.

Kemuskilan dan masalah penduduk yang diutarakan kepada Rahman baik semasa PRU-12 mahupun hingga kini, sebahagian besarnya tidak tertunai.

Peruntukan Parlimen-hanya digunakan untuk membina pondok-pondok bas konkrit-walaupun tiada perkhidmatan bas.

Selama tiga tahun- Rahman menjadi wakil rakyat Kota Belud-tiada projek yang berimpak kepada perubahan Kota Belud-sama ada dari segi pembangunan ekonomi, pendidikan mahupun kemudahan asas penduduk.

Berasaskan kepada performance Rahman selama 3 tahun- ramai yang mengatakan-jika Rahaman dipilih semula sebagai calon mewakili BN- maka calon pembangkang akan menang mudah.

Kuasa wang tidak lagi akan berpengaruh pada PRU-13 akan datang, kerana ramai sudah menyedari-mengundi kerana habuan 20 atau 50 ringgit akan menyeksa mereka selama-lamanya.

Jika pada PRU-12 separuh pengundi tegar BN telah mengundi pembangkang kerana protes, pada PRU-13 akan datang jika DARD dipilih semula undi protes tersebut akan berlipat ganda. Kalau BN mahu kehilangan kerusi Parlimen Kota Belud-letaklah DARD semula.

Pakatan memaksa rakyat menerima PM yang berlatar belakang penzina

Shamsul Akin semasa dalam Masjid AMRU Sentul-membuat kecoh
Rakyat kini terbuka mata siapa sebenarnya Anwar Ibrahim. Jika pada tahun 1998, ramai yang meragui-perbuatan meliwat Azizan yang dikenali sebagai sodomi I, dan meliwat Saiful pada tahun 2008 yang disebut sebagai sodomi II; kini terburailah siapa Anwar-apabila rakyat melihat dengan mata kepala sendiri perlakuan sumbang Anwar-sedang melakukan seks dengan wanita muda cina pada 21 Februari 2011 lalu.

Bagi penaksub Anwar, pendedahan tersebut merupakan pendedahan palsu, kerana bagi mereka, walaupun pelaku itu adalah Anwar, mereka tetap menafikan itu adalah Anwar.

Bagi setengah mereka, walaupun menerima bahawa pelaku seks itu adalah Anwar, namun bagi mereka semuanya itu adalah hak Anwar sebagai individu.

Anwar sendiri menafikan bahawa lelaki dalam video tersebut adalah dirinya, walaupun wajah lelaki tersebut benar-benar mirip wajahnya.

Sumpah laknat Eskay salah seorang Datuk T yang mendedahkan perlakuan sumbang Anwar itu, masih tidak dipercayaai oleh penyokong Anwar. Walaupun Eskay bersumpah bahawa mereka bersama-sama melakukan zina pada 21 Febaruari lalu, tetap sahaja para penyokong Anwar tidak dapat menerimanya. Bagi mereka, Anwar tidak akan melakukan itu semua, kerana Anwar adalah individu yang maksum.

Para pemimpin PKR misalnya Nik Azmi-ADUN Seri Setia-selangor, malah mengatakan walaupun lelaki dalam video tersebut mirip Anwar, namun rambut lelaki tersebut bukan rambut Anwar- salah satu contoh- alasan yang diberikan oleh penyokong tegar Anwar.Alasan budak-budak yang belum kenal akil baligh!!.

Kini para penyokong Anwar dan Anwar sendiri menyalahkan Najib-Umno dan BN, kerana kononnya perlakuan sumbang dan zina Anwar tersebut merupakan konspirasi. Alahai-- sendiri yang seronok dan menikmati keenakan-- inilah yang dikatakan lain orang yang makan nangka lain pula yang kena getah.

Para pemimpin Pakatan dan penyokongnya menayalahkan media arus perdana seperti Utusan, Berita Harian, TV3, kononnya memperbesar-besarkan pendedahan tersebut. Sebenarnya media tersebut-melaporkan sesuatu yang perlu diketahui oleh rakyat-mengenai seseorang yang bercita-cita ingin menjadi Perdana Menteri. Rakyat diberi maklumat yang penuh-apa kah rakyat bersedia dipimpin oleh seseorang pengamal zina dan liwat. Jika rakyat mahu menerimanya- maka pada PRU-13 akan datang-parti Anwar PKR-parti Lim Kit Siang-DAP dan Parti Nik Aziz Pas akan diundi oleh rakyat. Apabila ini berlaku, maka sejarah akan terzahir di Malaysia-bahawa seorang Perdana Menteri adalah bekas Banduan-Pengamal seks songsang dan pengamal zina.

29 April 2011

Majlis sumpah laknat Eskay kecoh dan batal akibat gangguan AMK PKR

Majlis angkat sumpah oleh ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah - salah seorang “Datuk T” — dibatalkan saat-saat akhir ekoran bantahan oleh sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat dikepalai ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK).

Pengerusi jawatankuasa Masjid Amru al-As di Bandar Baru Sentul Abdul Razak Hussin mengesahkan majlis itu dibatalkan.

Terdahulu, Masjid Amru al-As yang dipilih Shazryl untuk melakukan sumpah laknat, bertukar menjadi kecoh ekoran tindakan sekumpulan penyokong Pakatan Rakyat membantah tindakan “Datuk T” itu.

Sejurus selepas solat Jumaat, mereka melaungkan takbir dan mendesak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan mengambil tindakan qazaf terhadap “Datuk T” sebelum membenarkan sumpah laknat dilakukan.

Semalam, beliau berkata akan menunaikan solat Jumaat bersama dua rakannya dan kemudian menyempurnakan sumpah laknat di masjid itu.

Selepas majlis sumpah laknat itu menjadi kecoh kerana bantahan AMK PKR, Eskay berkata kemudian melalui SMS sepertimana dilaporkan oleh The Malaysianinsider, Shazryl berkata, apakah zaman Nabi Lut sudah berlaku di Malaysia apabila penentang kemungkaran liwat dan zina dibenarkan dan penegak kebenaran ditentang.

“Tunggu petunjuk dari Allah,” katanya.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels