20 July 2012

Benarkah Anak Muda Talian Hayat parti politik?

Orang muda mengharapkan pemimpin yang bersih, tidak menimbulkan propaganda, dan berasaskan ilmu bukannya auta - ini jawapan kepada Debat Sinar Harian yang mengupas tajuk "PRU13: Orang Muda Pilih Siapa?", semalam.

Kedua-dua pendebat, Ketua Pemuda Pas Nasrudin Hassan Tantawi dan Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Umno, Fathul Bari Mat Jahaya bersetuju bahawa generasi muda mahukan perubahan dalam landskap politik pada masa kini.

Mereka juga bersetuju bahawa orang muda tidak mahu pemimpin yang suka mencetuskan huru-hara dan menyebarkan persepsi, sebaliknya mahu dunia politik yang telus dan adil seperti disyariatkan Islam.

Fathul Bari berkata, sebagai permulaan terhadap usaha mengubah struktur politik di negara ini, golongan muda perlu bijak menganalisis fakta yang mereka perolehi.

"Mereka perlu memilih pemimpin yang mampu mengangkat kedudukan agama Islam dan bukannya pemimpin yang berpolitik menggunakan persepsi," katanya.

Nasrudin pula menegaskan, orang muda yang mahukan perubahan perlu memilih pemimpin mampu memberi perubahan tersebut di negara ini.

"Saya pasti orang muda kini jemu dengan politik perkauman, berat sebelah dan tidak boleh bersuara," katanya.

Generasi muda dijangka penentu hala kemenangan parti bertanding dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) berdasarkan jumlah pengundi muda yang meliputi 38.8 peratus atau 4.5 juta daripada lebih 12 juta pengundi di negara ini.

Justeru, Pensyarah Jabatan Pengajian Strategik dan Antarabangsa, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, Prof Datuk Mohamad Abu Bakar yang juga moderator debat siri ketiga ini berpendapat, PRU13 akan menjadi pilihan raya paling sengit dalam sejarah negara ini.

Dalam pada itu, ketika ditemui selepas debat, Fathul Bari Mat Jahaya menegaskan, pengetahuan mendalam mengenai agama semata-mata tidak mencukupi untuk menjadikan seseorang itu pemimpin yang berwibawa.

Menurutnya, apa yang perlu menjadi keutamaan sebelum memilih pemimpin adalah sifat ketokohan yang lengkap, iaitu mempunyai asas agama yang kukuh, ilmu pengetahuan yang tinggi dan minda yang cerdas

“Apa yang penting adalah pemimpin itu amanah dan mempunyai pengetahuan asas dalam pengurusan negara termasuk agama, ekonomi, dan tadbir urus. Kalau seseorang itu kuat agama tetapi tidak boleh mengurus negara dengan baik, dia juga tidak patut diangkat sebagai pemimpin,” katanya.

Pendapat beliau itu turut dikongsi Nasrudin yang bersetuju seseorang pemimpin itu perlu mempunyai kemampuan dari segi pengetahuan dan amanah dalam menjalankan tanggungjawab.

Kata Nasrudin, bagi calon bukan Islam pula, ciri-ciri pemimpin yang perlu dipilih adalah mempunyai moral yang baik dan jati diri yang tinggi serta kecekapan memimpin.

Sementara itu, ditanya mengenai peranan pemimpin yang perlu menunjukkan contoh baik dalam usaha mewujudkan masyarakat yang baik, Fathul Bari berkata, rakyat juga memainkan peranan dalam membentuk negara yang baik, dengan memberi contoh zaman Khalifah Ali bin Abi Talib.

“Semasa zaman Ali, banyak berlaku masalah dalam masyarakat, tidak seperti zaman khalifah sebelumnya. Apabila ditanya kepada Ali, dia berkata: ‘Semasa zaman khalifah sebelum ini, aku adalah rakyat. Pada zaman aku, kamu adalah rakyat’.

“Ini menunjukkan kadang-kala rakyat juga boleh memberi kesan tidak baik kepada pemimpin, jadi kita perlu bersama muhasabah diri mengenai sikap masing-masing,” katanya.

19 July 2012

BN Sabah Tumpu Media Sosial Untuk Dekati Rakyat: Rahman

Barisan Nasional (BN) Sabah menumpukan penggunaan media sosial dalam memberi penjelasan kepada rakyat terutama menangani dakyah pemimpin pembangkang.

Setiausaha BN Sabah Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata pihaknya menyedari keberkesanan media sosial dalam politik pada masa sekarang dan menjadi saluran yang penting dalam mendekati rakyat.

Sehubungan itu, katanya BN Sabah telah mengambil pendekatan dalam penggunaan media sosial dan merangka program yang sesuai dengan tumpuan memberi penjelasan kepada rakyat.

“Media sosial merupakan landasan penting dalam senario politik pada masa sekarang dan BN Sabah akan memastikan ia tidak ketinggalan untuk menggunakannya,” katanya ketika berucap pada majlis makan malam Jalinan Mesra bersama Pemimpin BN Beluran di sini malam tadi.

Menurut Abdul Rahman yang juga Anggota Parlimen Kota Belud, penggunaan media sosial merupakan antara pendekatan yang diambil oleh BN Sabah dalam mendekati rakyat selain melalui program pemimpin turun padang.

Katanya ia juga adalah sebahagian pendekatan yang diambil dalam persiapan BN Sabah menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Beliau berkata semua pendekatan itu akan dilihat semula keberkesanannya dan akan ditambah mengikut kesesuaian termasuk berdasarkan pendekatan yang dilakukan oleh pucuk pimpinan BN pusat.

Lajim minta dipecat untuk dapat simpati

Lajim minta diepecat daripada umno, untuk tujuan mendapat simpati.

Semasa menghadiri satu perjumpaan di rumah mantan ADUN Kuala Penyu -John OT Gani di Kuala Penyu semalam, Lajim membayangkan akan menyertai salah satu parti dalam Pakatan Rakyat.

Mengapa Lajim menunggu dipecat? Kalaulah beliau seorang pemimpin yang mempunyai pendirian, tidak perlulah menyusahkan orang lain dengan menunggu dipecat.

Dalam pelembagaan Umno, jika seseorang ahli menyertai mana-mana parti, maka secara automatik keahilan individu itu gugur.

Harapan Lajim untuk dipecat untuk mendapatkan simpati tidak akan kesampaian, namun berasaskan perkembangan terkini, sekiranya MP Beaufort itu tidak meletakan jawatan sebagai Timbalan Menteri Perumahan Persekutuan, maka Najib tiada pilihan lain, terpaksa mengugurkannya.


Akan keluarnya Lajim daripada Umno telah lama diketahui oleh pucuk pimpinan, walaupun berkali-kali beliau menafikan.

Lajim di Rumah John OT Gani

18 July 2012

Bekalan Tambahan Pertama 2012 Sabah RM434,451,500 diluluskan

KOTA KINABALU: Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah hari ini meluluskan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan Pertama (2012) bagi peruntukan tambahan dianggarkan sebanyakRM434,451,500.

Pembantu Menteri Kewangan Negeri Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan berkata anggaran tambahan itu penting bagi memastikan jentera pentadbiran kerajaan negeri dapat bergerak lancar.

Beliau bagaimanapun ber- kata sebanyak RM118,506, 600 daripada Anggaran Perbekalan Tambahan Pertama 2012 itu tidak melibatkan aliran tunai, namun diperlukan untuk menyelaraskan Akaun Pendahuluan Diri yang melibatkan kerja-kerja kecemasan bagi memulihkan kerosakan kemudahan infrastruktur, khususnya paip air, sistem pengairan dan saliran dan landasan kereta api.

“Ini bermakna hanya RM315,944,900 melibatkan pengeluaran wang tunai da- lam Anggaran Perbekalan Tambahan Pertama 2012 ini,” katanya ketika membentang- kan Rang Undang-Undang Perbekalan Tambahan Pertama (2012), pada persidangan DUN Sabah di sini.

Menurut Tawfiq, peruntu- kan tambahan terbesar yang melibatkan aliran tunai ber- jumlah RM40.4 juta diperlukan untuk menampung kenaikan gaji sebanyak tujuh hingga 13 peratus bagi kakitangan kerajaan negeri yang berkuatkuasa 1 Jan lepas.

“Peruntukan tambahan sebanyak RM38 juta pula diperlukan untuk menampung perbelanjaan pembelian air tahun ini, termasuk pembayaran tunggakan kepada Syarikat Konsesi Air.

“Peruntukan tambahan sebanyak RM30 juta lagi diperlukan untuk menampung pemberian insentif pengeluaran kepada pekebun-pekebun kecil getah di seluruh negeri tahun ini.

“Tujuan pemberian insentif ini adalah bagi menangani isu berkaitan perbezaan harga getah antara Sabah dan Semenanjung,” katanya.

Sementara itu, Tawfiq berkata RM30 juta lagi diperlukan untuk menampung perbelanjaan program penyelenggaraan jalan raya dan jambatan di seluruh negeri tahun ini, termasuk jalan raya kelolaan Majlis Perbandaran dan Majlis Daerah.

Beliau juga berkata sebanyak RM28.7 juta pula untuk perbelanjaan perkhidmatan luar bagi mengendalikan loji-loji air. Sidang DUN Sabah ditangguhkan pada suatu tarikh yang akan ditetapkan kemudian.

Dua Jenis Perangai dalam UBN-Zahid Hamidi

Ada 2 jenis perangai yang ada didalam Umno dan BN sama ada yang terlampau kenyang atau yang jenis berharap tapi tak dapat apa apa.

Yang pertama adalah terlalu kenyang dan selesa,hingga menyebabkan individu ini berasa tidak perlu berbuat apa apa dengan anggapan kesemuanya beres dan diuruskan secara auto pilot,apatah lagi apabila melepaskan tanggungjawab kepada orang lain dengan anggapan semuanya beres....

Yang kedua, individu yang mengharapkan sesuatu dan berhajat.Sama ada dari segi projek atau pun pangkat.Apabila dua hajat ini tidak tercapai maka individu ini berasakan tak perlulah terlibat perjuangkan parti atau pertahankan bangsa agama dan negara.Ada juga jenis ini apabila kehilangan pangkat dan kuasa akan terus mengkhianati parti..jenis ini memang banyak.

17 July 2012

Sidang DUN Sabah: ADUN tunggal DAP cuba malukan Musa Aman



ADUN Sri Tanjong Jimmy Wong (gambar kanan) cuba memalukan Ketua Menteri Sabah- DSP Musa Aman di Sidang DUN Sabah, semalam.

Usul Wong dibuat berdasarkan laporan yang mendakwa Musa (kiri dalam gambar) dikaitkan dalam satu skandal pengubahan wang haram di Hong Kong. Bagaimanapun usul tersebut ditolak oleh Speaker DUN DSP Salleh Tun said.

Games Changer Politik Kota Belud

Benar kah ada "Game Changer" politik Kota Belud? kalau ada apa kah bentuk game changer itu? 

Sejak merdeka, jarang berlaku game changer dalam arena politik Kota Belud, kecualilah apabila Umno bertapak di  Sabah.

Pertukaran pemimpin Kota Belud. biasanya melalui parti yang berbeza, ertinya bukan dalam parti yang sama.    

Tahun 76 telah berlaku perubahan kepimpinan bagi DUN Tempasuk dan Kedamian, daripada Usno kepada Parti Berjaya; demikian juga bermula tahun 1985 Kedamaian berubah daripada Berjaya kepada PBS, disusuli tahun 1986 di Tempasuk dan kemudiannya Parlimen Kota Belud. (Nota Usukan senantiasa dimenangi oleh pemimpin yang ada kaitan dengan Usno (kini Umno).

Bermula tahun 1994, berlaku perubahan kepimpinan di Tempasuk, daripada PBS kepada BN, sementara di Kedamaian senantiasa dimenangi PBS sehingga kini (PBS sebelumnya parti pembangkang sehingga tahun 2002).

Akibatnya bertapaknya Umno, maka telah berlaku pertukaran pemimpin bagi sesuatu kawasan. Pengertian pemimpin di sini adalah wakil rakyat; kerana biasanya (dahulu) apabila seseorang itu bukan wakil rakyat atau Yang Berhormat bagi pengertian kebanyakan, maka seseorang itu dianggap "bukan" pemimpin.

Pengertian ini telah berubah dalam era Umno; kerana pengertian pemimpin bertambah luas cakupannya, apabila melibatkan Ketua Bahagian umno. Ketua Bahagian Umno mempunyai kuasa politik yang besar, walaupun seseorang ketua bahagian itu bukan wakil rakyat atau Yang Berhormat. 

Meneliti perkembangan politik Kota Belud, dilihat sejak akhir-akhir ini ada kecenderungan perubahan dimana dapat tercermin, bahawa dominan Ketua Bahagian Umno sangat ketara, sehingga boleh ditafsirkan,  bahawa Ketua Bahagian memainkan peranan yang cukup besar termasuk menguasai padang permainan, jika diumpamakan pada padang bola sepak.

Bagi tujuan tulisan ini, game changer itu adalah Ketua Bahagian Umno, kerana difahamkan, sejak akhir-akhir ini, apa sahaja bentuk "acara" apa kah  berkaitan dengan projek pembangunan  daerah atau pemilihan individu untuk diketengahkan sebagai calon perlu mendapat restu total daripada Ketua Bahagian; restu beliau     menggambarkan seseorang itu sebagai winnable candidate atau jika dikaitkan dengan pembangunan, maka restu beliau menunjukkan bahawa pembangunan itu diperlukan oleh rakyat.

Pada satu perjumpaan Juara Rakyat di Kota Belud baru-baru ini, Kota Bahagian Umno- DSP Salleh Tun Said telah menjelaskan betapa pentingnya program pembangunan yang dijalankan di Kota Belud-antaranya Program Jelapang Padi, Program Agropolitan, progam pelancongan dan berikutnya Program Hub Minyak dan gas di Kuala Abai, Usukan.

Sesuatu yang masih dalam bentuk "hipotesis" Ketua Bahagian Umno juga akan membina "jambatan" politik, di mana selama ini, walaupun ada "jambatan" tetapi jambatan berupa "jambatan gantung".

Jika dizaman dahulu, kalau ada pembinaan "jambatan" kononnya mesti dilakukan "korban kepala" entah betul kah cerita ini, penulis pun tidak pasti.

Bagi membina Jambatan kekal dalam arena politik Kota Belud, jangan salah sangka, masih dalam hipotesis penulis, bahawa "korban" akan dilakukan, bagi melancarkan dan melicinkan sistem berpolitik untuk selama-lamanya.

Demi kelangsungan berpolitik di Kota Belud dalam ertian tanpa gangguan, maka game changer terpaksa mengambil tempat. Keputusan oleh game changer, boleh juga memperanjatkan, boleh juga mengecewakan, akan tetapi keputusan itu perlu dibuat demi pembinaan jambatan politik yang kukuh demi masa depan perpolitikan.

Apa kah hipotesis ini akan berlaku sidini mungkin? kalay ya-siapa yang 'dikorbankan"? Apa kah tindakan itu   mempengaruhi keputusan pilihanraya?  sama-sama kita tunggu

16 July 2012

Yong Teck Lee akui tidak mudah kalahkan BN

Presiden SAPP Datuk Yong Teck Lee mengakui bahawa adalah tidak mudah untuk mengalahkan BN. Namun, mantan Ketua Menteri Sabah itu menaruh keyakinan akan memberikan tantangan kepada BN bersama-sama dengan parti pembangkang yang lain.

Sebenarnya kenyataan Teck Lee itu mempunyai kebenaran, perjuangan pembangkang sebenarnya tidak mempunyai visi yang jelas, kerana apa yang mereka sering perkatakan sebenarnya telah, sedang dan akan dilaksanakan oleh kerajaan BN.

Pemimpin pembangkang adalah terdiri daripada mereka yang telah kecewa kerana semasa dalam kerajaan dahulu, ketamakan mereka tidak berpanjangan.

Mereka kini, sekali lagi mahu mencuba memperguna semula rakyat untuk mendapatkan kuasa, agar supaya visi  peribadi mereka tercapai.

Pemimpin Parti pembangkang di Sabah kebanyakannya adalah para pemimpin kerajaan suatu ketika dahulu, atau mereka-mereka yang pernah menikmati sumbangan daripada kerajaan.

Disebab tujuan peribadi mereka tidak tercapai, maka mereka beralih mendapatkan kerajaan melalui sistem demokrasi dengan mempergunakan rakyat.

Yakinlah melalui sistem maklmut yang semakin canggih yang menyebabkan perkongsian maklumat dengan begitu cepat, maka usaha pembangkang mengalih kerajaan melalui sistem demokrasi tidak akan kesampaian, kerana rakyat telah bijak menilai mana kaca dan mana intan.

Rakyat tahu, bahawa pembangkang bertujuan mendapatkan kuasa kerana kepentingan peribadi bukannya kepentingan rakyat jelata.

15 July 2012

Utamakan Parti: Salleh Said

KOTA BELUD, 15 Julai -- Timbalan Ketua Badan Perhubungan Umno Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak meminta anggota Umno supaya memberi keutamaan kepada kesetiaan dan perpaduan bagi memastikan kelangsungan perjuangan parti.

Beliau berkata ini adalah penting kerana partilah yang akan membentuk kerajaan dan bukannya individu, demikian katanya semasa merasmikan persidangan bahagian Kota Belud hari ini, di Dewan Masyarakat Kg Botung.

Turut hadir, ADUN Tempasuk-Datuk Musbah Haji Jamli, MP Kota Belud-Datuk Abdul Rahman Dahalan dan ADUN Usukan-Datuk Japlin Akim.

Salleh yang juga Speaker DUN Sabah meminta agar ahli parti tidak menghianti parti dan menyeru agar semua pihak dan lapisan senantiasa setia agar supaya parti terus kekal memerintah.

Dalam mesyuarat itu juga, Umno Kota Belud menyatakan sokongan tidak berbela bagi kepada DS Najib Razak selaku Presiden Parti dan DSP Musa Aman sebagai Pengerusi Perhubungan Umno negeri.

Calon BN: Muhyiddin minta semua pihak akur pilihan PM

Timbalan Perdana Menteri-Tan Sri Muyiddin Yassin meminta semua pemimpin BN termasuk pemimpin akar umbi, agar akur atas calon-calon yang dipilih Perdana Menteri

"Jangan persoalkan calon yang dipilih oleh presiden parti dan calon parti komponen," katanya selepas merasmikan mesyuarat Umno Bahagian Gelang Patah, Johor pada, Sabtu.

Beliau menggariskan tiga strategi yang mesti diguna pakai Umno pada pilihan raya umum akan datang.

Ia merangkumi memastikan perpaduan secara berterusan di peringkat bahagian, memperbaiki hubungan antara Umno dan parti komponen dan menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri juga meminta parti komponen Barisan Nasional (BN) supaya berusaha keras pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) dan tidak hanya bergantung kepada sokongan Umno. Beliau berkata, semua calon perlu turun padang untuk bertemu pengundi.

13 July 2012

Umno KB bersidang lagi

Persidangan kali ini, tiada pemilihan AJK, namun pertandingan kumpulan 7 tetap berjalan.

Diperkirakan perjalanan sidang sepertibiasa seperti persidangan sebelumnya, namun kali ini, agak luarbiasa sedikit, kerana persidangan kali ini, adalah persidangan terakhir sebelum PRU-13.

Diperkirakan amanat Ketua Bahagian Umno, akan berkisar kepada pemantapan saf untuk menghadapi PRU-13. Umno tidak mampu bergolak, kerana, pada kali ini, Umno berhadapan dengan ibu kepada pilihanraya. Untuk mengelak itu, faktor itulah yang menyebabkan pertandingan dalam parti ditangguhkan sehingga tahun depan.

Melihat kepada keadaan lapangan, Umno atau BN tidak berhadapan dengan masalah mempertahankan semua kawasan Kota Belud, asalkan calon yang diketengahkan adalah winnable candidate.

Ramai yang telah tahu, bahawa para pemimpin yang ada merupakan pertaruhan parti untuk mempertahankan kerusi-kerusi yang dimenangi BN pada beberapa PRU yang lalu.

Dun.8 Usukan, akan kembali kepada Datuk Salleh, selepas bercuti sejak tahun 2004. Manakala Dun.6 Tempasuk, masih lagi disandarkan kepada Datuk Musbah Jamli, memandangkan keupayaan beliau membangun kawsasan itu, melalui program-program kerajaan seperti Jelapang Padi dan Agropolitan.

Bagi kawasan Parlimen, apakah penyandang sekarang Datuk Rahman Dahalan akan mempertahankan kawasan Kota Belud? ataukah tidak? belum ada sesiapa yang mengetahui, walaupun keutamaan calon selalu diberikan kepada penyandang.

Rahman mempuyai pilihan, samada berhijrah atau mempertahan kerusi Parlimen Kota Belud; beliau mempunyai beberapa tempat seperti Tuaran atau Sepanggar, namun semua itu terletak kepada pucuk pimpinan, kerana tiada yang mampu meneka apa yang ada dibenak pucuk pimpinan.
 
Apa yang penting, bagi ahli-ahli parti-terima sajalah keputusan pucuk pimpinan, kalau tidak siapa lagi yang perlu diikuti.
 
Kestiaan kepada parti dan perjuangan amat penting berbanding isu peribadi, kerana perjuangan parti bermatalamat untuk membangun bangsa dan negara.
 
Berkorban sentimen peribadi, adalah suatu pengorbanan yang amat tinggi nilainya; kerana pengorbanan itu, akan dinilai bukan sahaja oleh pucuk pimpian malah rakyat jelata.
 
Pada PRU-12 lalu, para pemimpin utama Kota Belud telah berkorban dengan tidak bertanding, namun selepas PRU, mereka diberi peranan utama dalam arena kuasa dalam negara.
 
Yakinlah berkorban sentimen peribadi mempunyai balasan yang lebih hebat kepada suatu perjuangan. Fikir-fikirkan lah.
 



Wasatiyah Gagasan 1Malaysia: Apa Kah menepati Pengertian Wasatiyah?

Istilah “Islam moderat” (Wasatiyyah) akhir-akhir ini kerap kita jumpai dalam banyak tulisan, baik dari kalangan Muslim sendiri atau kalangan bukan Islam. Apa yang dimaksud dengan “Islam moderat”? Tulisan pendek ini akan mencuba menjawabnya.

Dalam istilah bahasa Arab moden, persamaan untuk kata moderat atau moderasi adalah wasat atau wasatiyya. Istilah “mutawassit” kadang-kadang juga dipakai. Islam moderat, dalam bahasa Arab moden, disebut sebagai al-Islam al-wasat. Amalan sederhana dalam Islam diungkapkan dengan frasa wasatiyyat al-Islam.

Dalam penggunaan yang umum saat ini, istilah “Islam moderat” dilawankan dengan istilah Islam radikal. Islam moderat, dalam pengertian yang lazim kita kenali sekarang, adalah corak pemahaman Islam yang menolak cara-cara kekerasan yang dilakukan oleh kalangan lain yang menganut model Islam radikal. Tawfik Hamid, seorang mantan anggota kumpulan Islam radikal dari Mesir, al-Jamaah al-Islamiyyah, mendefinisikan Islam moderat sebagai, “a form of Islam that rejects… violent and discriminatory edicts” – Islam yang menolak secara tegas hukum-hukum agama yang menggunakan kekerasan dan diskriminasi. (Baca artikelnya yang berjudul “Don’t Gloss Over The Violent Texts” di Wall Street Journal, 1/9/2010).

Hamid menyebut secara khusus hukum dalam agama (shariah) yang dia anggap sebagai justifikasi tindakan keganasan, seperti hukuman mati untuk orang yang murtad, misalnya.

Definisi Hakim tentang Islam moderat ini, bagi sebahagian kalangan Islam, mungkin dianggap terlalu berani, sebab melakukan kritik terhadap hukum-hukum dalam Islam yang dia anggap sudah tak lagi relevan pada masa ini. Sebagai mantan anggota Jamaah Islamiyyah, Mesir, yang sudah “bertaubat, Tawfik Hamid meyakini bahawa dalam Islam memang ada beberapa hukum yang boleh disalah tafsir bagi membolehkan seseorang bertindak ganas. Contoh yang mudah adalah hukum dan pentafsiran tentang jihad. Bagi Hamid, Islam moderat merupakan antitesis kepada Islam radikal. Islam wasatiyyah adalah model Islam yang menolak keganasan semacam itu.

Definisi lain diajukan oleh Dr. Moqtedar Khan yang mengendalikan blog Ijtihad (www.ijtihad.org). Seperti Hamid, Dr. Khan mempertentangkan istilah Islam moderat kepada Islam radikal. Perbezaan antara keduanya, menurut dia, adalah bahawa yang pertama lebih menekankan pentingnya prinsip ijtihad dalam pengertian yang lebih luas, iaitu kebebasan berpendapat (dengan tetap bersandar pada sumber utama dalam Islam, iaitu Quran dan Sunnah), sementara yang kedua lebih menekankan konsep jihad (perang suci).

Yang menarik adalah usaha banyak kalangan Islam bagi mengkaitkan konsep “Islam moderat” ini dengan konsep “wasat” yang ada dalam al-Quran. Dalam al-Quran, terdapat sebuah ayat yang banyak dikutip oleh intelektual Muslim untuk menunjukkan watak asas Islam sebagai agama yang “tengah-tengah” atau moderat, iaitu di dalam surah al-Baqarah:143 yang bermaksud: “Dan demikianlah Aku (Tuhan) jadikan kalian umat yang “wasat” (adil, tengah-tengah, terbaik) agar kalian menjadi saksi (syuhada’) bagi semua manusia, dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi (syahid) juga atas kalian.”

Kata “wasat” di dalam ayat di atas, jika merujuk kepada tafsir klasik seperti al-Tabari atau al-Razi, mempunyai tiga kemungkinan pengertian, yakni: umat yang adil, tengah-tengah, atau terbaik. Ketiga pengertian itu, pada asasnya, saling berkait rapat. Yang menarik, konsep wasat dalam ayat itu dikaitkan dengan konsep lain, iaitu “syahadah”, atau konsep kesaksian. Jika kita ikuti makna harfiah ayat itu, pengertian yang kita peroleh dari ayat itu adalah bahawa umat Islam dijadikan oleh Tuhan sebagai umat yang “wasat” (adil, tengah-tengah, terbaik), kerana mereka mendapatkan tugas “sejarah” yang penting, iaitu menjadi saksi (syuhada’) bagi umat-umat yang lain.

Apa yang dimaksud dengan tugas “kesaksian” dalam ayat itu? Saksi atas keadaan apa? Tak ada keterangan yang terperinci mengenai hal ini dalam ayat tersebut. Tetapi, jika kita rujuk beberapa tafsir klasik, apa yang dimaksud dengan kesaksian di sini adalah tugas yang diemban umat Islam untuk meluruskan sikap-sikap ekstrem yang ada pada dua kelompok agama pada zaman ketika al-Quran diturunkan kepada Nabi, iaitu golongan Yahudi dan Nasrani.

Tafsir al-Tabari, misalnya, menyebut bahawa umat Islam dipuji oleh Tuhan sebagai umat yang tengah-tengah kerana mereka tidak terjatuh dalam dua persinggahan ekstrim. Yang pertama adalah sikap ekstrim umat Kristian yang mengenali tradisi “rahbaniyyah” atau kehidupan kependetaan yang menolak secara ekstrim dimensi jasad dalam kehidupan manusia (seperti dalam amalan selibat). Yang kedua adalah sikap ekstrim umat Yahudi yang menurut keyakinan umat Islam, melakukan penyelewangan atas Kitab Suci mereka serta melakukan pembunuhan kepada sejumlah nabi.

Muhammad Abduh, melalui muridnya Rashid Rida, mengemukakan pendapat yang sedikit berbeza. Dalam tafsirnya yang tersohor al-Manar, Abduh mengemukakan bahawa apa yang dimaksud dengan wasat ialah sikap tengah-tengah antara dua titik ekstrim. Yang pertama, materialisme ekstrim yang dianut oleh kalangan “al-jusmaniyyun”, yakni mereka yang hanya memperhatikan aspek jasmani atau badan sahaja, menafikan dimensi ruhaniah dan spiritual dalam kehidupan manusia. Yang kedua, spiritualisme yang ekstrim yang hanya memperhatikan dimensi ruhaniah belaka, tanpa memberikan perhatian yang adil terhadap dimensi jasmaniah. Kelompok yang menganut pandangan ini, oleh Abduh, disebut sebagai “al-ruhaniyyun”.

Umat Islam, dalam tafsiran Abduh, adalah umat yang “wasat”, moderat, kerana mengambil sikap tengah antara materialisme dan spiritualisme. Dengan kata lain, istilah “wasat” dalam ayat di atas, baik dalam pemahaman penafsir klasik seperti al-Tabari (w. 923) dan al-Razi (w. 1209), atau penafsir moden seperti Muhammad Abduh (w. 1905), dipahami dalam kerangka konsep keunggulan umat Islam atas umat-umat yang lain, terutama Yahudi dan Kristian. Rahsia keunggulan itu terdapat dalam sikap umat Islam yang mengambil jalan tengah antara dua titik ekstrem yang wujud di kalangan Kristian atau Yahudi. Istilah “wasat”, dengan demikian, berkaitan dengan konsep superioriti Islam atas agama-agama lain.

Sebagaimana kita lihat, pengertian kata “wasat” mempunyai perubahan yang cukup jauh saat ini. Sekarang, istilah itu bukan lagi dimaknai dalam kerangka keunggulan Islam atas agama-agama lain, tetapi difahami sebagai kritik secara dalaman dalam diri umat Islam sendiri. Istilah itu, sekarang, diperlawankan terhadap corak Islam lain yang ekstrim dan radikal, yakni corak keagamaan yang membenarkan penggunaan kekerasan dalam dakwah.

Perkembangan ini menarik kita amati kerana ciri-ciri ekstrim yang semula melekat pada golongan lain di luar Islam sebagaimana yang ada dalam tafsir klasik di atas, ternyata dapat dijumpai dalam kalangan Islam sendiri. Hal ini juga memperlihatkan bahawa sebuah konsep dalam al-Quran, seperti kata “wasat” itu, dimaknai secara dinamik dari masa ke masa. Perubahan konteks sejarah dan cabaran dalam diri umat Islam sendiri membuat pemahaman penafsiran al-Quran tentang sejumlah konsep dalam kitab suci itu berubah secara fleksibel.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels