15 September 2012

Mantan Bendahari Umno Sabah akhirnya menyertai Anwar

AKHIRNYA mantan Bendahari Umno Sabah Tan Sri Ibrahim Menudin menyertai Anwar. 
 
Spekulasi penyertaan Mantan Pengerusi Suria Capital GLC kepunyaan Kerajaan Sabah itu bertiup kencang sejak 12 Ogos lalu.
 
Ibrahim Menudin diuar-uarkan akan menyertai pembangkang bersama-sama Datuk Lajim Ukin dan Datuk Welferd Bumburing.
 
Namun pada Hari ini bertempat di Kampung Tanjong Aru, Labuan, akhirnya Ibrahim menyertai Anwar.
 
Beliau dijangka akan bertanding di Parlimen Labuan pada PRU-13 akan datang.
 
Mengapa ramai pemimpin BN yang bersifat gunting dalam lipatan ini sukar dipantau? Mereka bertahun-tahun mempergunakan semua kemudahan dan rangkaian BN untuk menumpuk sokongan dan bertindak merosakan BN dari dalam.
 
Mereka mendapat semua yang mereka inginkan dalam BN untuk peribadi mereka, namun akhirnya meninggalkannya. Sebagai contoh- Ibrahim Menudin, telah diberi peluang untuk menjawat berbagai jawatan rangkap dalam GLC dengan pendapatan yang lumayan,sehingga mengenepikan peluang orang lain yang lebih setia kepada perjuangan. Di mana silapnya BN?

BN Kota Belud beraya lagi

TAHUN ini, rumah terbuka BN Kota Belud diadakan di padang Pekan Kota Belud. Antara tetamu kehormat yang hadir adalah Ketua Menteri Sabah-Datuk Seri Musa Aman.

Pada 2 September lalu, satu majlis Rumah Terbuka Hariraya anjuran Speaker Dewan Rakyat dan USBO diadakan di Kampung Rampayan Laut Kota Belud. Majlis itu turut dihadiri Perdana Menteri dan Datin Seri Rosmah Mansor.

Melihat Majlis hari ini, jelas sambutan berbagai lapisan masyarakat terhadap anjuran para pemimpin BN sungguh menggalakan.

Dalam menilai sambutan acara politik, yang dilihat bagaimana ramainya kehadiran, kerana dalam sistem demokrasi, pihak mana yang mendapat sokongan majoriti adalah pemenang.

Hariraya adalah majlis sambutan keagamaan penganut agama islam, namun demi semangat berpasukan dan berbangsa, maka sambutan itu dirayakan oleh semua lapisan masyarakat merentasi agama.

Kota Belud mempunyai satu Kawasan Parlimen dan tiga kawasan Dewan Undangan Negeri. Kerusi Parlimen dan semua DUN dikuasai Barisan Nasional.

Pada PRU-13, dijangka BN akan meneruskan tradisinya mengulangi penguasaan terhadap semua kawasan yang dipertandingkan.

14 September 2012

16 September datang lagi

Malaysia terbentuk pada 16 September 1963 apabila Malaya, Singapura, Sarawak dan Sabah bergabung membentuk negara baru, yang dinamakan Malaysia.

Gagungan 4 wilayah itu kini hanya berbaki 3 kerana Singapura keluar pada 17 Julai 1965.

16 September 1963 tidak pernah diiktiraf sebagai hari bersejarah secara nasional sebelum ini, kerana yang dianggap hari nasional adalah 31 Ogos, bersempena dengan hari kemerdekaan Malaya daripada jajahan British.

16 September hanya disambut di Sarawak dan Sabah, Sabah Khasnya mengistiharkannya sebagai hari kelepasan am dan di wartakan sebagai hari Jadi Tuan Yang Terutama (TYT). TYT berasal daripada gabnor Sabah.

16 September menjadi hangat dan panas serta perhatian, apabila Anwar mengistiharkan bahawa pada 16 September 2008, kerajaan Barisan Nasional akan jatuh setelah memerintah 50 tahun ke tangan Pakatan, kononnya akan berlaku melompatnya beberapa MP BN, menurut Anwar masa itu. Namun perangkap Anwar itu tidak menjadi walaupun brbagai usaha mereka lakukan termasuk mengirim Azmin Ali dan Tian Chua Ke Taiwan mengejar lawatan BBC BN.

Akibat perkembangan itu maka akhirnya 16 September dijadikan cuti umum dengan alasan sejarah tidak boleh dilupakan, sejarah mesti diperbetulkan.

Sekiranya Tsunami politik tidak berlaku pada pru-12, tarikh 16 September tidak begitu penting bagi big brothers yang ada di Kuala Lumpur, kerana menganggap Sarawak adan Sabah hanya sebagai penyokong, bukan boleh menjadi tiang kepada sesuatu kemenangan.

Akibat pru-12, big brothers tersentak dan sedar, jika tidak small brothers di Sarawak dan Sabah, maka kerajaan big brothers telah tersungkur. Akibat keputusan pru-12 tersebut, maka secara tergesa-gesa Big brothers terpaksa melantik orang-orang Sabah dan Sarawak pada jawatan-jawatan penting jika sebelumnya sukar untuk berlaku.

Kini, 16 September disambut dengan rasminya bagi menghormati Pembentukan Negara Persekutuan Malaysia. Pada tahun ini giliran Sarawak menjadi tuan rumah, selepas Sabah pada tahun lepas.

Apapun yang berlaku sebelumnya, adalah satu kesilapan pentandibran. Kini kesilapan itu sudah diperbetulkan.

13 September 2012

Setiap kali menjelang pilihanraya-Isu Jawatan Ketua Menteri Sabah Timbul

INILAH menariknya politik Sabah, setiap pilihanraya umum, timbullah isu Ketua Menteri. Malah ada pemimpin BN yang keluar BN memberi alasan bahawa penyebab pemimpin itu keluar kerana isu Ketua Menteri.

Sabah sejak menyertai Sarawak, Singapura, Malaya tahun 1963, telah mempunyai 14 Ketua Menteri, negeri yang teramai mempunyai Ketua Menteri.Pun demikian, pembangunan Sabah samada daripada segi kemudahan asas dan pembangunan ekonomi tidaklah sepesat apa yang diinginkan.

Kita tidak boleh mengenepikan fakta lapangan, sebenarnya hanya bermula pada tahun 2003, pembangunan Sabah bermula; walaupun ada sedikit kemajuan pada period 1976-1985.

Tahun-tahun sebelum 1976, tidaklah banyak pembangunan yang boleh diharapkan, kerana sebagai negeri yang baru sahaja merdeka, sudah tentu banyak kekurangan. Kekurangan daripada segi perancang, kewangan dan sebagainya.

Apabila berlaku perubahan kerajaan pada tahun 1976, serba sedikit pembangunan menjelma, namun kelancaran pembangunan itu beku selepas perubahan kerajaan negeri pada tahun 1985.  Selama sembilan tahun, sehinggalah tahun 1994, Sabah yang kayaraya, menjadi negeri termiskin di Malaysia.

Selepas perubahan kerajaan pada tahun 1994, pembangunan Sabah tidak berjalan lancar, kerana perubahan cara pendekatan, kerana akibat penggantian Ketua Menteri. Walaupun dalam parti yang sama, akan tetapi pendekatan yang berbeza, sehingga perancangan pembangunan senantiasa berubah-ubah.

Hanya bermula tahun 2003, pembangunan Sabah menepati sasaran apabila perancangan melalui HalaTuju Sabah berterusan, kerana Ketua Menteri yang mengilhamkan visi itu senantiasa dapat memantau kejayaannya atas sebab-beliau masih sebagai Ketua Menteri.

Kejayaan Pembangunan Sabah terlihat daripada segi Tabungan Kewangan negeri. Pada tahun 2003, wang reserve negeri tidak sampaipun RM200juta, namun pada tahun 2011, tabungan itu melepasi RM3bilion  atau pertambahan 1,400 peratus. Selain itu, bajet pembangunan Sabah menencah RM4bilion dan jangan lupa jumlah itu merupakan rekod.

Salah satu pencapain kerajaan negeri adalah keupayaannya mengurangkan kemiskinan. Rekod kemiskinan tahun 2003 di atas 24 peratus, manakala tahun 2011 telah berkurangan sebanyak 5 peratus, menjadi 19 peratus.

Pembangunan Sabah berterusan, apabila negeri ini mendapat pelaburan RM10 bilion daripada pihak swasta suku pertama tahun 2012. Daripada jumlah itu tidak termasuk peruntukan persekutuan dan bajet negeri.

Pendekatan Kerajaan negeri untuk meneruskan pembangunan negeri berterusan, apabila sejak tahun 2003 tiada lagi kelulusan permohonan tanah daripada individu atau syarikat sebaliknya tanah diberikan dalam bentuk komunal atau berkelompok atau tanah cadangan kampung.

Penghentian pembangunan pesisir Pantai terutama kawasan Kota Kinabalu, salah satu tindakan kerajaan negeri yang sungguh bijak, demi keseimbangan pembangunan. Alasan disebalik pengehentian ini adalah, kalau ada pihak yang ingin memajukan satu-satu kawasan, maka tidak semestinya di kawasan Kota Kinabalu.

Membangun negeri perlu kestabilan politik. Atas sebab itu, Sabah dapat membangun, kerana tumpuhan pemimpin bukan kepada soal-soal politik, akan tetapi untuk membangun negeri.

Salah satu penyumbang kepada kestabilan politik, apabila seseorang Ketua Menteri itu menjadi Ketua Menteri untuk semua. 

Musa Aman boleh dikatakan sebagai Ketua Menteri untuk semua, atas sebab itu beliau bertahan begitu lama sebagai Ketua Menteri. Malah disebutkan Musa akan merentasi "jinx" jawatan Ketua Menteri Sabah, di mana berasaskan rekod-rekod lampau, tiada Ketua Menteri yang melangkaui sembilan tahun.

Dalam rekod jawatan Ketua Menteri Sabah-hanya tiga pemimpin yang hampir melepasi tempoh masa 9 tahun, yakni Tun Mustapha Datu Harun, Tan Sri Harris Salleh dan Tan Sri Pairin Kitingan.
 
Mengapa Musa akan merentasi "jinx" sembilan tahun? Jawapanya adalah- semua pemimpin bersatu menyokong Musa. Sokongan terhadap Musa bukan kerana "kuasa" yang ada pada beliau. Sokongan kepada Musa kerana kesetiaannya kepada semua "kawan" politik yang diterajuinya. 
 
Tindakan Musa mengagih-agihkan pembangunan secara berimbang, penyebabkan ada pemimpin yang rakus tidak menyenanginya. Musa tidak peduli itu. Beliau terus juga meneruskan agendanya, membangun Sabah secara seimbang, baik di bandar mahupun luar bandar, baik di Pantai Barat, Pendalaman, Sandakan mahupun Tawau.
 
Atas kebijaksanaan pembangunan seimbang, maka semua pemimpin atau wakil rakyat mempunyai peluang membangun kawasan masing-masing, kerana pengagihan peruntukan yang seimbang. Inilah yang dikatakan kestiaan kepada "kawan" politik, kerana setiap pemimpin dapat membangun rakyat yang diwakilinya.

Tujuan Pembangunan seimbang adalah untuk mengurangkan penghijraan ke kawasan-kawasan tertentu, seperti mana berlaku pada masa lampau. Pembangunan sesuatu kawasan tidak akan dapat diteruskan tanpa adanya aktiviti ekonomi pada kawasan-kawasan itu. Atas sebab itu, pembangunan hub pendidikan misalnya, bukan sahaja tertumpu di kawasan Kota Kinabalu, akan tetapi diperluaskan ke kawasan lain seperti Sandakan dan Tawau, malah Kota Belud termasuk menjadi hub pendidikan, apabila cawangan Kampus UITM akan dibina di Kampung Nahaba.

Berasaskan style kepimpinan Musa, tidak syak lagi, beliau akan dapat meneruskan kepimpinan  negeri, sehingga suatu ketika, apabila "baton" kepimpinan akan dilepaskan kepada pemimpin pelapis yang juga mempunyai citarasa yang sama, yakni memimpin untuk rakyat dan demi negeri. Fikir-fikirkan lah.

11 September 2012

BN: Isu Sabotaj Calon timbul lagi

MENGAPA isu sabotaj calon BN timbul lagi? sehinggakan Timbalan Perdana Menteri memberi amaran kepada ahli-ahli parti.

Seharusnya semua ahli/penyokong/pemimpin mengambil iktibar pada PRU-12 lalu. Pada PRU-12 lalu, akibat sabotaj, maka BN kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat, kehilangan Pulau Pinang, Selangor, Kedah, Perak dan Wilayah Persekutuan.

10 September 2012

PRU-13-Sabah: Pembangkang yakin Tawan Kawasan BN yang calonnya bukan dari Parti Umno

APA penyebab Pembangkang berkeyakinan bahawa calon-calon BN daripada komponen BN di Sabah akan mereka tawan? Apa kah parti seperti PBS, UPKO, LDP,PBRS, MCA, Gerakan tiada penyokong lagi? Apa kah kerana ada STAR, maka semua KDM berpihak padanya? Apa kah kewujudan STAR, maka semua komponen BN yang berlatarbelakangkan KDM kehilangan sokongan? Apa kah kerana kaum cina berpihak kepada DAP? Atas sebab itu, komponen parti yang berlatarbelakangkan kaum cina, kehilangan sokongan?

Persepsi di atas adalah tantangan kepada komponen parti BN. Pembangkang tidak mengatisipasi boleh menawan kawasan yang ditandingi Umno, kerana mereka menganggap parti PAS dan PKR tiada kemampuan untuk merebut sokongan kaum bumiputera islam terhadap Umno.

Kaum bumiputera Islam Sabah mempunyai rekod tersendiri, mereka buktikan bahawa sejak tahun 1976-Parti USNO (kini UMNO) senantiasa mendapat kerusi, walaupun menjadi parti Pembangkang.

Kesetian pengundi USNO terhadap parti yang ditubuhkan oleh Bapa Kemerdekaan Sabah-Tun Datu Mustapha Datu Harun, kini dicurahkan kepada Umno. Atas sebab itu, sejak tahun 1994, semua kawasan yang ditandingi Umno terus menang.

Kerajaan Sabah yang ditunjangi Umno dengan 32 kerusi DUN daripada 60 kerusi secara keseluruhan, tidak memungkinkan parti lawan untuk menubuhkan kerajaan negeri. Atas sebab itu, Pembangkang tidak mempunyai keyakinan untuk menumbangkan kerajaan negeri.

Parti Pembangkang, hanya berminat terhadap kerusi Parlimen, kononnya sebagai Pelengkap kepada kerusi Pembangkang di Semenanjung, untuk menubuhkan kerajaan Pusat.

Sebagai rekod- sejak PRU 2004 dan 2008, BN Sabah menyumbang 24 kerusi Parlimen kepada BN Pusat, tidak termasuk satu kerusi Parlimen WP Labuan.

Pada PRU-13, sasaran utama Pembangkang adalah kawasan Parlimen yang tidak ditandingi Umno seperti-Kota Kinabalu, Sepanggar, Putatan, Penampang, Tuaran, Pensiangan, Keningau, Ranau, Kota Marudu,Sandakan, dan Tawau. Pembangkang berkeyakinan akan mampu menang 11 kerusi Parlimen daripada 25 kerusi yang tersedia di Sabah.Sementara kawasan Beaufort akan melihat bagaimana kekuatan Umno berbanding kekuatan Datuk Lajim Haji Ukin sebagai individu. Di atas kertas, Parlimen Beaufort masih kubu Umno.

Anggapan Pembangkang, bahawa semua kawasan yang tidak ditandingi Umno akan mereka tawan. Keadaan ini merupakan tantangan kepada para pemimpin komponen parti BN Sabah, terutama Tan Sri Pairin Kitingan, Tan Sri Bernerd Dompok, Tan Sri Joseph Kurup, Datuk VK Liew dan Pemimpin MCA serta Pemimpin Gerakan negeri.

Pembangkang telah meremehkan sudah pengaruh para pemimpin komponen BN bukan Umno, dengan mengatakan, bahawa mereka kini hanya sebagai pemimpin parti, akan tetapi tidak mempunyai penyokong lagi.

Mengapa Pembangkang meremehkan pemimpin BN bukan Umno? Apa kah keberadaan mereka dalam BN, suku kaum mereka tidak mendapat pembelaan? Menurut kenyataan Ketua Menteri Sabah- bahawa kadar kemiskinan di kawasan pedalaman, di mana suku kaum KDM merupakan penduduk majoriti-kadar kemiskinannya dengan cepat berkurangan-akibat pembangunan yang disediakan oleh kerajaan.

Malah projek-projek kerajaan yang bersifat “mega” daripada segi pertanian diwujudkan di kawasan majoriti kaum KDM.

Bagi kawasan majoriti kaum cina pula, pembangunan bukan matalamat mereka, kerana apa yang dicari di kawasan di mana penduduknya kaum cina?-serba serbi telah tersedia, karena kawasan-kawasan itu merupakan Pusat-Pusat perniagaan.

Atas sebab itu, bagaimana majunya kawasan Bukit Bintang dan kawasan sekitarnya-tidak akan memilih BN kerana bagi mereka-tiada keperluan memilih BN, kerana semua infrastrukutur telahpun tersedia. Kaum cina tahu, bahawa kerajaan BN adalah agen pembangunan, mereka tidak perlu lagi kepada agen pembangunan.

Bagi rakyat yang tidak memerlukan agen pembangunan, maka menjadi penyebab kawasan-kawasan yang didiami kaum cina pada PRU-13, telah menolak calon-calon BN, terutama di Pulau Pinang, Selangor dan Perak. Manakala di Kedah dan Kelantan, rakyat memilih calon-calon bukan BN kerana sentimen agama selain factor sabotaj daripada penyokong BN sendiri terhadap calon-calon BN.

Akan kah persepsi Pembangkang menjadi kenyataan pada PRU-13? Kerana walaupun pembangkang mensasarkan kawasan-kawasan majoriti kaum KDM, akan tetapi di kawasan-kawasan itu terdapat juga ahli-ahli dan penyokong Umno.

Kesetiaan Ahli-ahli dan penyokong Umno, tidak akan dapat disangkal, mereka akan bersatu hati memangkah calon-calon BN. Jika komponen parti BN bukan Umno masih ada lagi sisa-sisa penyokong mereka, nampaknya hasrat pembangkang tidak akan kesampaian. Calon-calon BN boleh menang, walaupun dengan majoriti yang kecil, namun dalam sistem demokrasi-kelebihan satu undipun adalah pemenang.

Bagi kawasan kaum Cina-hanya Kota kinabalu-sukar dimenangi BN, manakala Sandakan dan Tawau masih dalam keadaan 50-50; sedikit swing.. maka BN akan mempertahankan Sandakan dan mampu menang di Parlimen Tawau.

Nampaknya, pada keadaan sekarang walaupun parti Pembangkang telah menjamur di Sabah, nampaknya mereka tiada keupayaan- BN masih mampu mengulangi kejayaan tahun 2008- dengan 24 kerusi Parlimen dan membentuk kerajaan Negeri dengan kuasa ¾ bukan 2/3.

9 September 2012

Sabotaj masih menghantui BN?

KENYATAAN mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir bahawa sabotaj merupakan faktor mengapa calon-calon BN kalah dalam pilihanraya.

Menurut mantan Perdana Menteri itu, tiada sebab mengapa calon BN kalah, atas sebab dasar kerajaan cukup jelas berbanding parti lawan.

Kekalahan calon-calon BN kerana tindakan ahli, penyokong pemimpin tertentu dan pemimpin yang tidak terpilih sebagai calon.

Atas sebab itu, Timbalan Perdana Menteri-Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi amaran kepada para ahli dan penyokong Umno-mereka akan berhadapan dengan tindakan tegas termasuk dipecat daripada parti jika melakukan tindakan sabotaj pada PRU-13 akan datang.

Sementara itu, Naib Presiden UMNO-Datuk Hishamuddin Hussien berpandangan, bahawa tindakan keras juga perlu dilakukan oleh parti-parti kompnen BN, kerana amalan BN adalah calon-calon adalah diwakili BN, bukan atas nama parti.

Pada PRU-12 lalu, ramai calon-calon BN kalah atas sebab sabotaj-terutama terhadap calon-calon bidan Terjun. Akibat tindakan itu, maka BN kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat, kalah di Selangor, kalah di Pulau Pinang, kalah di Kedah, kalah di Perak dan kalah di Wilayah Persekutuan.

Di Kota Belud, berlaku juga sabotaj secara senyap, sehingga majoriti calon-calon BN merusut sekali, kecuali majoriti calon BN DUN Usukan.

Berhadapan dengan isu sabotaj, Perdana Menteri mengistiharkan kretiria pemilihan calon kali ini- yakni calon yang "winnable candidate". Antara faktor calon winnable candidate adalah calon itu mesti disukai rakyat-ertinya calon itu cukup dekat dengan rakyat, rajin turun padang dan mampu menyelesaikan masalah rakyat.

Tujuan pendekatan "winnable candidate" agar supaya unsur sabotaj boleh dielak, kerana berbagai pihak perlu mengakui hakekat, bahawa pemilihan seseorang untuk menjadi calon, kerana keupayaannya, pendekatannya dan tidak kalah  penting kerana calon itu diterima rakyat.

Ditegaskan juga seseorang calon yang "winnable candidate" adalah seseorang yang ikhlas dalam perjuangannya, ikhlas dalam menyelesaikan masalah rakyat, mempunyai perancangan untuk membangun kawasannya, bukan seseorang yang hanya mahu sebagai calon, apabila menang, maka tikit itu digunakan untuk menumpuk harta.

Jika semua kretria pemilihan calon yang dicanangkan Najib terpenuhi, maka tiada asas lagi ahli, penyokong atau pemimpin tertentu melakukan sabotaj. Jika ini dapat dielakan, maka tiada sebab BN boleh kalah dalam PRU-13 akan datang.

8 September 2012

MP Labuan: Hilang kelayakan wakil Rakyat kerana Muflis

Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia berkata Jabatan Insolvensi telah memaklumkan beliau tentang status muflis anggota Parlimen Labuan Datuk Yussof Mahal, dan beliau akan membuat keputusan berhubung perkara itu tidak lama lagi.

Pandikar berkata beliau harus memutuskan sama ada membenarkan Yussof menghadiri persidangan Dewan Rakyat bermula 24 Sep. Dewan Rakyat dijadualkan bersidang dari 24 Sept hingga 27 Nov untuk sesi bajet.

Katanya beliau menerima pengesahan daripada Jabatan Insolvensi bulan lepas di mana Yussof diisytiharkan muflis dan akan meneliti dokumen yang diterimanya daripada jabatan itu sebelum membuat keputusan.

"Saya harus pulang ke pejabat dan meneliti semua perkara. Sekiranya saya akhirnya memutuskan beliau tidal layak sebagai anggota Parlimen, jadi saya harus bercakap dengan beliau dan meminta beliau tidak menghadiri sesi terakhir (Dewan Rakyat)," katanya kepada pemberita pada majlis Rumah Terbuka Umno Kota Kinabalu di sini.

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman menyerahkan sumbangan kepada anak-anak yatim dan ibu tunggal pada majlis itu.

Pada 7 Ogos lepas, Mahkamah Tinggi Labuan mengeluarkan notis muflis kepada Yussof, 56, walaupun jumlah hutang tidak didedahkan.

Perintah muflis itu dikeluarkan berdasarkan permohonan yang difailkan pada 24 Mei lalu.

Yussof berkata usaha sedang dibuat untuk menyelesaikan isu itu.

Pada pilihan raya umum 2008, Yussof yang bertanding atas tiket Barisan Nasional menang kerusi Parlimen Labuan selepas menewaskan calon PAS, Matusin Abd Rahman dan calon Bebas, Lau Seng Kiat.- Bernama

Membangun Sabah: Kestabilan politik perlu

SALAH satu pra-syarat pembangunan adalah kestabilan politik. Tanpa kestabilan politik, maka para pemimpin yang terlibat dengan politik hanya sibuk berpolitik dan seterusnya terabailah perhatian terhadap pembangunan.

Disebabkan ketidak stabilan politik, maka bukan sahaja ahli politik yang sibuk, malah ramai kalangan kaki tangan kerajaan juga sibuk berpolitik.

Kita tidak pelik, pada keadaan sekarang, di kalangan kaki tangan kerajaan ramai yang sibuk berpolitik mengikut fahaman masing-masing, sehingga amanah yang diberikan terabai, kerana penumpuhan masa yang seharusnya digunakan untuk melaksanakan dasar dan matalamat kerajaan yang ada (government of the day) dilakukan acuh tak acuh, kerana  sebahagian masa terguna untuk tujuan berpolitik.
 
Kerja berpolitik, biarkan ahli politik yang melakukannya, dan jika ada kaki tangan kerajaan yang "sangat" minat berpolitik, adalah terhormat jika mereka melepaskan jawatan sebagai kaki tangan kerajaan dan terjun sepenuh masa sebagai ahli politik.
 
Kerjaya sebagai ahli politik adalah pekerjaan sukarela; oleh kerana itu adalah tidak adil jika ada kaki tangan kerajaan yang mendapat imbuhan daripada jawatannya dan menggunakan kedudukan  untuk berpolitik.
 
Kaki tangan kerajaan perlu berkhidmat dengan kerajaan of the day, atas sebab itu, sebaik-baiknya kaki tangan kerajaan perlu bertindak berkecuali dalam soal-soal politik.
 
Kegagalan pengamal politik terutama wakil-wakil rakyat menunaikan janji, tidak semuanya terletak di pundak mereka. Sebahagian kegagalan itu adalah sumbangan pihak pelaksana. Pelaksana adalah kakitangan kerajaan melalui berbagai jabatan mahupun kementerian.
 
Contoh mudah- penyediaan skop kerja bagi suatu projek di kawasan-kawasan tertentu perlu disediakan oleh kakitangan kerajaan, namun disebabkan "fahaman" politik yang berbeza dengan pemimpin kerajaan, maka skop kerja yang sepatutnya boleh disiapkan dalam masa singkat, memerlukan masa yang lama. Rentetan daripada itu, rakyat yang memerlukan projek itu akan merasa bosan dan marah. Mereka marah pada wakil rakyatnya dan sebenarnya keadaan ini yang berlaku sekarang ini.

Ironinya, kakitangan kerajaan itulah yang membuat luahan negatif terhadap kerajaan atau wakil rakyat kerana kegagalan melaksanakan suatu projek untuk rakyat.

Keadaan seperti yang disebutkan di atas akan reda, jika keadaan politik stabil. Erti stabil di sini, jika kekuatan sesebuah parti politik itu kuat. Pengertian kuat di sini, apabila sesebuah parti politik itu mempunyai kuasa 2/3 baik di Dewan Rakyat mahupun Dewan Undangan Negeri.

Kestabilan politik menyumbang kepada kadar pembangunan negara. Atas sebab itulah pembangunan negara begitu rancak sejak tahun 1981 sehingga tahun 2007, kerana kestabilan politik. Pembangunan tercerencat sejak tahun 2008, kerana kestabilan politik negara tidak menentu.

Sebagai contoh bagaimana kestabilan politik menyumbang kepada pembangunan-Sabah misalnya, sebelum tahun 1994, Sabah merupakan negeri termiskin di Malaysia. Akibat kestabilan politik sejak tahun 2004 hingga kini,maka pembangunan negeri terus berjalan dengan rancak, sehingga kadar kemiskinan berjaya diturunkan kepada 19 peratus, sebelumnya adalah 24 peratus.

Kadar kemiskinan ini dianggarkan akan terus menurun jika kestabilan politik di negeri ini berterusan, kerana kadar pembangunan akan terus meningkat.

Kepimpinan negeri yang diterajui Datuk Musa Aman sejak tahun 2003 mengwujudkan suasana kestabilan politik; atas sebab itu, para pemimpin termasuk wakil-wakil rakyat mempunyai penumpuhan penuh kepada pembangunan kawasan masing-masing.

Malangnya, kestabilan politik negeri ini diganggu gugat oleh orang-orang tertentu, terutama "mereka" yang berasal dari negeri-negeri lain yang berkhidmat di negeri ini yang membawa fahaman politik mereka untuk mengwujudkan ketidak stabilan politik di negeri di bawah bayu ini.

Kewujudan kakitangan kerajaan daripada jabatan-jabatan persekutuan yang berpihak kepada politik pembangkang, sedikit sebanyak menyumbang kepada ke tidak stabilan politik di Sabah.

Bagi rakyat Sabah, permainan politik ahli-ahli politik Sabah, mereka telah arif dan faham, baik daripada kerajaan mahupun pembangkang. Atas sebab itu, rakyat telah berbicara berkali-kali sejak PRU-1999, bahawa kerajaan BN perlu mewakili rakyat jelata, tidak terkecuali pada PRU-13 akan datang.

7 September 2012

Calon BN: Antara pilihan Rakyat dan Pilihan Pemimpin

DILEMA Pucuk Pimpinan BN menentukan calon yang diketengahkan pada setiap PRU adalah memilih antara Pilihan Rakyat dan Pilihan Pemimpin.

Kalau calon Pilihan Rakyat yang terpilih, maka tiada masalah merai kemenangan, namun calon pilihan pemimpin, belum tentu merai kemenangan.

Pengalaman BN di Semenanjung pada PRU-13, di mana terdapat ramai calon-calon BN yang kecundang adalah terdiri daripada calon-calon pilihan pemimpin atau calon payung terjun. Akibatnya, kawasan tradisi BNpun, BN kalah.

Jika pada PRU-13, pucuk pimpinan mengambil jalan sepertimana tahun 2008, besar kemungkinan Tsunami politik ke-2 akan melanda BN. Jika tsunami politik ke-2 melanda, ertinya BN akan bungkus terus.

Sejak Najib mengambil pucuk pimpinan BN, beliau mengistiharkan, bahawa calon-calon yang diketengahkan oleh BN adalah terdiri dari calon-calon yang "winnable candidate" di mana salah satu faktornya adalah calon tersebut rajin turun padang, berjaya menyelesaikan masalah rakyat dan dekat dengan rakyat.
 
Pengertian "winnable candidate" meliputi faktor bahawa seseorang calon itu adalah pilihan rakyat; bukannya pilihan pemimpin. Antara sebabnya faktor "winnable candidate" dipilih adalah, rakyatlah yang menentukan kemenangan seseorang calon.
 
Seseorang calon pilihan rakyat antaranya mempunyai kretiria bahawa seseorang itu senantiasa dekat dengan rakyat; jika seseorang itu pernah dipilih sebagai wakil rakyat-maka individu itu mempunyai trek rekod semasa menjawat Title Yang Berhormat.
 
Trek rekod seseorang wakil rakyat atau wakil rakyat yang pernah menjawat jawatan pada kerajaan adalah bentuk pembangunan yang dia sumbangkan kepada kawasan yang diwakilinya. Bentuk pembangunan itu boleh berbentuk fizikal mahupun spritual.
 
Pembangunan yang berbentuk fizikal terdiri daripada pembangunan infrastruktur seperti jalanraya, kemudahan asas seperti bekalan air, kemudahan pendidikan seperti sekolah-sekolah, kemudahan ekonomi seperti pusat kegiatan ekonomi dan sebagainya.
 
Pembangunan spritual pula, bagaimana wakil rakyat itu mengadakan suasana kondusif yang memungkinkan proses pembelajaran rakyat yang diwakilinya. Bilangan pelajar yang berjaya ke perguruan tinggi, bilangan pelajar yang cemerlang di berbagai peringkat peperikasaan juga merupakan kejayaan spritual seseorang wakil rakyat.
 
Kalaulah faktor-faktor di atas merupakan kritria pemilihan para calon BN pada PRU-13, nampaknya para wakil rakyat yang ada telah lulus dengan cemerlang. Namun, jika ada pertimbangan lain selain kritria di atas, maka ada kemungkinan syarat-syarat yang terkandung dalam "winnable candidate" yang telahpun berjaya ditempoh oleh wakil-wakil rakyat yang sedia ada, akan diubah, dimana kuasa "veto" pemimpin akan digunakan untuk memilih calon.
 
Kuasa "veto" pemimpin boleh meraikan kemenangan juga, asalkan kata Tun Dr Mahathir, semua lapisan pimpinan BN "waras" ertinya, utamakan kemenangan calon yang dipilih dan mengenepikan sentimen peribadi.
 
Kekalahan calon-calon BN pada PRU-PRU lalu, bukan kerana calon lawan kuat,  akan tetapi kekalahan banyak disebabkan kerana tindakan protes. Tindakan protes biasanya dilakukan oleh para penyokong pemimpin tertentu yang telah berkerja keras sepanjang sepenggal, namun apabila masanya tiba, digugurkan sebagai calon pilihanraya.

Mungkin pemimpin yang digugurkan itu boleh menerima hakekat, bahawa penggugurannya kerana ada calon yang lebih baik daripadanya, namun dalam keadaan masa yang singkat, biasanya ada penyokong yang tidak dapat menerima hakekat itu. Jika ini berlaku, maka protes di kertas undi berlaku. Jika protes di kertas undi berlaku, maka semuanya ulung... kalah.. yang rugi adalah parti.

Untuk mengelak protes besar-besaran, sebaiknya faktor yang disepakati yakni apa yang terkandung dalam calon "winnable candidate" itu dipertahankan tanpa diganggu gugat. Fikir-fikirkan lah

5 September 2012

Faktor Kota Belud pada Politik Sabah

TELAH dua orang Perdana Menteri pernah berkunjung ke Kota Belud, selepas Sabah menyertai Malaya, Sarawak dan Singapura membentuk Negara Malayssia pada 16 September 1963.

Perdana Menteri yang pertama melawat Kota Belud adalah Datuk Abdullah Badawai (kini Tun) dan kedua adalah Datuk Seri Najib Razak. Secara kebetulan, kedua-dua lawatan itu bertempat, di Kampung Rampayan Laut.

Kota Belud yang dikenali sebagai COWBOY TOWN OF THE EAST kerana suatu ketika kenderaan utama penduduk adalah menunggang kuda.

Sebelum tahun 1991, Kota Belud tidaklah begitu terkenal, hanya penduduk Pantai Barat Sabah sahaja yang mengetahui daerah ini, ekoran “Tamu” mingguan setiap hari ahad.

Walaupun Kota Belud pernah diwakili oleh pimpinan utama Sabah, antaranya bekas Ketua Menteri dan Tuan Yang Terutama Sabah, namun status daerah Kota Belud hampir sama dengan status daerah-daerah lain di Negara ini.

Pada tahun 1991, Kota Belud menjadi terkenal, ekoran lahirnya anak sulung Umno di Sabah bertempat di Kota Belud.

Pada tahun 1991- Kota Belud menjadi anak sulung Umno, ekoran kemenangan calonnya dalam pilihanraya kecil (PRK) Usukan. Kerusi DUN Usukan kosong berikutan kawasan tersebut diistiharkan kosong berikutan ADUNnya Tun Datu Mustapha Datu Harun menyertai Umno. (Tun Mustapha menang pada PRU1990 atas tikit USNO).

Undang-undang anti-lompat sebelum tahun 1994, masih berkuatkuasa di Dewan Undangan Negeri Sabah.

Ekoran bertapaknya Umno di Sabah sejak 21 tahun lalu dan menjadi tulang belakang kerajaan negeri sejak tahun 1994, Umno telah mematangkan dan menstabilkan keadaan politik di Sabah.

Ekoran kestabilan politik itu, maka pembangunan semakin rancak, sehingga menghapuskan kedudukan Sabah sebagai negeri termiskin di Malaysia.

Pendapatan negeri bukan sahaja saban tahun meningkat, malah kadar pelaburan asingpun meningkat. Berikutan pendapatan negeri yang meningkat, maka bajet kerajaan negeripun meningkat, sehingga bajet tahun 2012 merupakan rekod dengan jumlah bajet melebihi RM4 bilion ringgit.

Dikeranakan Kota Belud sebagai anak sulung Umno, maka perhatian pembangunannya oleh kerajaan negeri mahupun pusat dipertingkatkan. Atas sebab itu berbagai projek mega dijalankan di Kota Belud.

Projek Jelapang Padi yang bernilai RM2bilion dengan spin masa sehingga tahun 2015, projek Agropolitian dan Projek Minyak dan Gas (MIGAS) serta projek pelancongan merupakan hadiah kerajaan kepada penduduk Kota Belud.

Usaha para pemimpin Kota Belud terutama yang berjawatan Kerajaan seperti Datuk Musbah Jamli, Datuk Rahman Dahalan, Datuk Timbon Lagadan Dan Datuk Japlin Akim menyusun pembangunan Kota Belud, sedikit demi sedikit membawa hasil.

Kestabilan politik yang diterajui Datuk Salleh Tun Said sebagai Ketua Umno Bahagian, mengurangkan politiking, sehingga semua tenaga diberbagai peringkat digembeling untuk membangun Kota Belud.

Lawatan Perdana Menteri di Kota Belud pada Ahad dengan sambutan luarbiasa rakyat, menggambarkan politik Kota Belud sangat relevan terhadap persada politik negeri sebagai anak sulung Umno.

Tanpa Kota Belud, yang menjadi testing ground bagi Umno pada tahun 1991, tiadalah para pemimpin dari Sabah yang telah mencapai pemimpin bertaraf nasional seperti Datuk Seri Safie Apdal, Datuk Musa Aman, Tan Sri Pandikar Amin dan lain-lain.

Akibat kehadiran Umno, maka ramai pemimpin muda menjadi pemimpin peringkat nasional, antaranya Ketua Putri umno, mantan-matan Ketua Pemuda umno negeri antaranya Haji Nizam Abu Bakar Titingan.

Kerana jasa Umno dalam pembangunan negeri dan kestabilan politik, maka sejak tiga pilihanraya umum (1999, 2004 dan 2008), rakyat Sabah terus memberi sokongan padu kepada barisan nasional yang ditunjangi Umno.

Berasaskan kepada keadaan terkini, nampaknya sokongan rakyat terhadap BN di Sabah masih tidak berbelah bahagi. Keadaan ini terlihat semasa bulan puasa dan rumah terbuka para pemimpin BN, yang mendapat sambutan luarbiasa segenap lapisan masyarakat.

Usaha pembangkang untuk mematahkan sokongan rakyat terhadap BN dengan membangkitkan isu-isu sejarah dan berbagai janji retorik, tidak menggamit sokongan rakyat jelata.

Nampaknya Sabah tetap sebagai “Fixed deposit” BN, hanya BN Semenanjung perlu bertepuk dada Tanya selera, apakah masih boleh mempertahankan Putrajaya.

Masih kah Sabah "Fixed Deposit BN"?

Musa dan Najib
PEMBANGKANG berusaha agar Sabah tidak lagi menjadi "Fixed Deposit" BN. Atas sebab itu berbagai isu sejarah dibangkitkan.

Parti STAR misalnya mengutarakan "Hak Sabah" dengan membangkitkan "Perkara 20", manakala SAPP membangkitkan antara "Kemerdekaan" dan "Pembentukan" negara.

PKR pula bertindak bagaimana mempengaruhi pemimpin BN untuk melompat dan seterusnya menyokong mereka.

Selain itu secara kolektif Pembangkang "membuat" serangan peribadi terhadap Ketua Menteri Sabah- Musa Aman, kononnya terlibat dengan pengubahan "Wang Haram" dan mendapat komiseyen hasil pembalakan negeri.

Namun semua usaha Pembangkang itu tidak berimpak. Kita menyaksikan sendiri selama bulan puasa lepas dan sambutan rumah terbuka hari raya.

Rakyat dari berbagai lapisan berdoyon-doyon datang ke setiap majlis berbuka puasa ataupun rumah terbuka para pemimpin BN.

Najib melihat sendiri bagaimana sambutan rakyat Sabah. Di dua lokasi berbeza pada hari yang sama, ribuan rakyat datang ke majlis yang dihadiri Najib.

Dalam politik; sokongan diperlihatkan oleh sambutan rakyat. Jika sambutan sungguh hebat, ertinya semua isu yang ditabur pembangkang tidak mempengaruhi mereka.

Berasaskan maklumat di lapangan, sambutan rakyat terhadap semua majlis anjuran pemimpin BN pada tahun ini sungguh luarbiasa berbanding tahun-tahun sudah.

Kehadiran rakyat yang luarbiasa terhadap majlis-majlis pemimpin BN seolah-olah "roadshow" rakyat terhadap kerajaan BN Sabah.

Berasaskan kepada sambutan rakyat itu, maka tidak syak lagi pemimpin nombor satu negara Datuk Seri Najib Razak mengakui bahawa sokongan rakyat Sabah terhadap BN disebabkan kepimpinan negeri yang diterajui oleh Musa.

Di bawah kepimpinan Musa, hubungan erat dan persefahaman antara Sabah dan Putrajaya terus kukuh dan mantap.

Melihat keadaan akhir-akhir ini, tidak syak lagi Sabah tetap "Fixed Depsoit" BN.  Sepertimana kata-kata Speaker Dewan Undangan Negeri-Datuk Salleh Said, lawatan Najib menjadi pendorong kepada sokongan rakyat Sabah terhadap BN.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels