22 September 2012

Kenapa Persoal Status Musa?

Yong Teck Lee, Chong Kah kiat, Peter Lo pernah jadi Ketua Menteri Sabah- Bumiputera kah mereka? Satu pertanayaan kepada mereka yang mempersoalkan kelayakan Musa Aman menduduki jawatan Ketua Menteri Sabah.

Musa adalah pejuang parti Usno, pejuang parti bumiputera. Beliau tidak pernah menyertai mana-mana parti untuk mendapatkan kuasa. Beliau setia pada parti Usno, di kala parti itu masih pembangkang.

Semasa Usno dibubarkan oleh pengasasnya Tun Datu Mustapha Datu Harun pada tahun 1991 dan menjemput Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah, barulah Musa berpindah ke kapal besar, untuk meneruskan perjuangannya.

Ditakdirkan Umno dan BN membentuk kerajaan pada tahun 1994, Musa meskipun menang sebagai wakil rakyat, tidakpun menyertai kabinet, meskipun beliau salah seorang pemimpin kanan Umno di Sabah.

Mereka yang junior dalam parti diberikan peluang terlebih dahulu, sehinggalah tahun 2001, Musa menyertai kabinet sebagai Menteri di Jabatan Ketua Menteri kemudian dilantik sebagai Menteri Kewangan Negeri tahun berikutnya.

Setahun kemudian, Musa diberi peluang sebagai Ketua Menteri, selepas tempoh jawatan Tan Sri Chong Kah Kiat berakhir.

Musa membawa kemenangan besar kepada BN pada PRU-2004 dan diulanginya pada PRU-2008.

PRU-2008 telah berlaku tsunami politik di Semenanjung, namun di Sabah fenomena itu tidak berlaku, meskipun Musa bertindak menggugurkan beberapa pemimpin veteran.

Menghadapi, PRU-13, cabaran kepada Musa tidak kurang mencabar berbanding sebelum PRU-2008. Sebelum PRU-2008, berbagai cabaran dihadapinya terutama dari kalangan etnik bumiputera islam. Pada ketika itu, kasak kusuk berlaku, sebaiknya Sabah diterajui oleh pemimpin yang bernaung dalam etnik besar. Kasak kusuk juga berlaku, sehingga ada pakatan Ketua-Ketua bahagian Umno berjumpa Perdana Menteri, agar melantik sesesiapa sahaja menjadi Ketua Menteri daripada kalangan mereka, asalkan bukan Musa Aman.

Musa pada ketika dan masa itu, bersifat low profile. Beliau tiada tanda-tandapun bakal dilantik sebagai Ketua Menteri. Keadaan ini, serupa di Selangor, apabila Datuk Dr Khir Toyo dilantik sebagai MB Selangor.

Kata orang kalau rezeki tidak akan kemana. Musa akhirnya menggantikan Tan Sri Chong Kah Kiat. Rezki terus menyertainya, dan hingga kini masih Ketua Menteri Sabah. Malah beliau adalah Ketua Menteri yang akan melepasi “jinx” Sembilan tahun, seperti mana diakui sendiri oleh Speaker DUN Sabah- salah seorang mantan Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Salleh Tun Said.

Kenapa ada yang mempertikai Musa? KERANA mereka itu cemburu kepada pencapaian beliau. Musa adalah Ketua Menteri kedua Sabah yang mampu memacu perekonomian Sabah selepas Tan Sri Harris Salleh.

Data perangkaan Sabah tidak berbohong, semenjak Musa menerajui Sabah, lonjakan perekonomian terus meningkat. Simpanan negeri memecah rekod sehingga RM3bilion, bajet negeri juga mencipta rekod di mana untuk pertama kali melepasi angka RM4bilion.

Kemajuan sesebuah negeri, dilihat daripada segi jumlah simpanan kewangan dan bajet tahunannya. Selain itu, pelaburan swasta juga merupakan satu indicator. Swasta tidak akan melabur, jika pelabuarannya tidak akan mendapat pulangan. Swasta melihat kepada peluang-peluang perniagaan yang ada, di mana peluang-peluang itu didokong oleh infrastruktur yang ada. Kerajaan adalah penyedia infrastruktur selain kemudahan orang awam juga kemudahan para pelabur.

Musa bergerak kearah itu, sesuai dengan Halatuju Pembangunan Sabah.

Kalau benarlah Musa rakus-mengapa ekonomi Sabah berkembang pesat?

SATU fakta yang tidak boleh dinafikan, semasa Musa dilantik sebagai Menteri Kewangan Sabah, simpanan Sabah hanya RM200 juta. Sejak itu, dari tahun ke tahun simpanan negeri terus bertambah, sehinggalah mencapai RM3bilion.

Jika benarlah Musa rakus, mengapa simpanan kewangan Sabah terus bertambah?
 
Sejak Musa dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada tahun 2003, bajet pembangunan negeri dari tahun ke tahun terus bertambah, malah bajet tahun 2012 mencecah lebih RM4 bilion, berbanding Selangor yang hanya RM1.6bilion.

Jika benarlah Musa rakus dan tidak telus dalam mengatur kewangan, mengapa Ketua Audit Negara memperakui, bahawa pengurusan Kewangan Negeri antara yang terbaik dalam negara bersama Pulau Pinang?

Jika benarlah Musa rakus mengapa pelaburan swasta boleh mencapai RM10bilion untuk suku pertama tahun 2012?
 
Jika benarlah Musa rakus, mengapa kadar kemiskinan negeri terus merudum? pada tahun 2003 semasa Musa dilantik sebagai Ketua Menteri, kadar kemiskinan Sabah berada di atas 24 peratus, kadar itu berjaya diturunkan dan kini kadar kemiskinan hanya 15 peratus. Kadar kemiskinan ini akan terus turun, apabila projek-projek membasmi kemiskinan seperti Jelapang Padi, Agropolitan, PIOC dan Sabah Development Corridor siap dan berjalan sepenuhnya.

Projek mega seperti projek Baja di Siptiang, projek minyak dan gas di Kimanis serta Kota Belud, akan menyumbang peluang pekerjaan kepada rakyat Sabah.Apabila projek-projek ini berjalan sepenuhnya, kadar kemiskinan negeri akan terus merudum.

Sebenarnya mereka yang mengritik Musa dengan berbagai tuduhan yang direka, adalah mereka yang cemburu kepada kejayaan Ketua Menteri itu.

Sebenarnya pembangunan ekonomi negeri begitu pesat bermula tahun 2003, menunggu 18 tahun pembangunan yang dicipta Tan Sri Harris Salleh tahun 1976-1985.

Dalam soal politik, Musa mendapat sokongan padu daripada para pemimpin yang mempunyai perjuangan yang sama dengan beliau, yakni membangun negeri dan rakyat. Musa hanya tidak disenangi oleh mereka yang rakus projek untuk kepentingan diri sendiri.

Musa hanya tidak disukai oleh mereka yang mahu kuasa- walaupun mereka itu suatu ketika telahpun diberi peluang termasuk jawatan menteri, namun, gagal membawa pembangunan di kawasannya khasnya dan umumnya di negeri ini, kerana matalamat mereka itu, hanya untuk mendapatkan projek demi kepentingan poket sendiri.

Apabila jawatan yang diamanahkan ditarik balik, kerana gagal membawa pembangunan untuk rakyat dan negeri, mereka kecil hati, lalu me-reka-reka berbagai alasan, termasuk keluar daripada parti yang memberi sumbangan peribadi kepada mereka.
 
Bagi mereka yang masih bersama parti, sanggup pula menjadi gunting dalam lipatan, untuk menjatuhkan Musa. Berbagai gerak saraf mereka reka, seolah-olah Musa membolot semua projek yang dilaksanakan dalam negeri.
 
Mereka lupa, bahawa Musa lah yang bertanggungjawab mengagih-agihkan semua projek dalam negeri, atas kapasitinya sebagai Ketua Kerajaan dan Menteri Kewangan, namun beliau tidakpun berkuasa terhadap projek-projek yang dilaksanakan kementerian persekutuan, sedangkan kalau diimbas sepintas lalu, peruntukan daripada persekutuan berkali lipat berbanding peruntukan kerajaan negeri yang mengalir ke dalam negeri ini.
 
Menuduh Musa sebagai rakus, hanya mainan politik yang cemburu, mainan politik yang kurang arif mengenai pembangunan negeri.
 
Sikap diam Musa terhadap semua tuduhan ini, menggambarkan bahawa beliau tidak terpengaruh dengan semua tuduhan rekaan itu, kerana beliau tahu apa yang dilakukannya.

20 September 2012

Musbah pemimpin akar umbi?

SEORANG kawan, dan kebetulan ahli politik veteran mengungkapkan kepada Suara Rakyat- Musbah adalah pemimpin akan umbi, atas sebab itu, apabila diberi peluang menjadi calon ataupun tidak, beliau tetap sahaja meneruskan perkhidmatannya kepada rakyat.

Musbah pernah menjadi wakil rakyat bermula tahun 1999 apabila diberi peluang bertanding mewakili BN pada PRU-1999. Dalam pilihanraya itu, Musbah menang mengalahkan calon PBS, di mana ketika itu PBS masih merupakan parti pembangkang.

Musbah tidak terpilih mempertahankan DUN Tempasuk pada PRU-2004, namun dipilih semula pada PRU-2008 dan menang menumpaskan calon PKR.

Kini ADUN Tempasuk itu bertugas sebagai Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri. 

Sebaik sahaja dilantik sebagai Pembantu Menteri, beliau berjaya memujuk Kerajaan Pusat mengimplimentasikan Projek Jelapang Padi yang bernilai RM1 bilion di Kota Belud yang meliputi 10 ribu hektar tanah sawah. Selain itu, Musbah juga berjaya meyakinkan Kerajaan negeri, agar Projek Agropolitian dikembangkan di Kota Belud, demi membasmi kemiskinan tegar. Selain itu, RISDA juga semakin aktif di Kota Belud terutama dalam penanaman semula getah klon gajah.
 
Mengapa Musbah dikatakan pemimpin akar umbi? sepertimana diketahui bahawa Kota Belud tidak mempunyai sumber selain daripada pertanian, perkebunan dan perikanan. Sebahagian besar penduduk tergolong sebagai petani, pekebun dan nelayan.
 
Untuk menjadikan petani, pekebun dan nelayan berpendapatan lumayan, maka usaha yang boleh membantu mereka meningkatkan pendapatan perlu diutamakan. justeru itulah, pendekatan pertanian, perkebunan dan kelautan diutamakan, berbanding indiustri yang memerlukan kepakaran teknikal.
 
Kerana pendekatan pembangunan yang mengena dengan aspirasi penduduk, maka atas sebab itulah Musbah dekat dengan akar umbi. Musbah meredah sawah, perkebunan dan laut untuk berkomunikasi dengan rakyat.  Pendekatan demikian menjadikan Musbah dekat dengan mereka. Bak kata orang, tak kenal maka tak sayang.
 
Selain itu, hubungan kemasyarakat ADUN Tempasuk itu sungguh menyerlah. Sebut sahaja majlis kedukaan seperti kematian, Musbah pasti bersama-sama mereka yang berduka. 
 
Majlis perkahwinan atau majlis seperti Hariraya, pesta menuai tidak ketinggalan menjadi keutamaan beliau. Musbah pada suatu ketika, pernah menghadiri sembilan majlis perkahwinan bermula daripada pagi hingga ke tengah malam sehari.
 
Tujuan beliau menyempat diri ke majlis-majlis seumpama itu, selain tidak mahu mengecewakan penjemput, juga sebagai media beliau bertanya khabar dengan penduduk.

Musbah bukan seorang pakar politik, beliau hanya sebagai pemimpin yang menjiwai rakyat yang diwakilinya. Atas sebab itu, walaupun suatu ketika, beliau pernah menjadi ketua Bahagian Umno Kota Belud, namun kalah dalam pertandingan merebut jawatan itu kepada Datuk Salleh Tun Said seorang pakar politik asal Kota Belud.

Kelemahan Musbah adalah dalam permainan politik, kerana beliau sukar mengungkapkan janji-janji yang beliau tidak pasti mampu menunaikannya. Beliau tidak mampu memberi harapan yang menggunung, sebagai tarikan sokongan dalam politik, beliau hanya mampu melakukan janji yang beliau percaya boleh ditunaikan cepat atau lambat.
 
Atas sebab itu, apabila permainan politik menetukan siapa kah bakal calon BN pada PRU-13 akan datang, nama beliau mudah tercicir. Nasib baik, Perdana Menteri telah menggariskan, bahawa calon-calon yang akan dipilih nanti berasaskan kepada individu yang "winnable candidate".
 
Musbah adalah winnable candidate bagi kawasan Kota Belud, samada di DUN Tempasuk, Usukan mahupun Parlimen. Atas asas apa Musbah sebagai winnable candiate-- tulisan di atas menerangkan semuanya.

19 September 2012

Kenapa Musa jadi sasaran?

Dalam arena politik, seseorang pemimpin mempunyai dua tugas. Sanggup memikul amanah yang ditugaskan dan kedua sanggup menjadi penyokong apabila tidak lagi berada di barisan hadapan. Dalam semua parti politik, proses ini perlu berjalan demi peremajaan dan menyuntik tenaga baru.

Apabila timbul seseorang pemimpin tidak lagi terpilih sebagai calon, bukan bererti pemimpin itu dicantas, akan tetapi beliau diberi peranaan lain sebagai pembimbing pula kepada pemimpin baru.

Tiada pemimpin yang boleh memimpin selama-lamanya, dan demikian juga tiada penyokong menjadi penyokong selama-lamanya. Penyokong yang diiktiraf sebagai pelapis akan menjadi pemimpin, dan matan pemimpin akan jadi panutan atau rujukan.

Dalam konteks politik Sabah, parti yang cukup aggresif dalam usaha peremajaan adalah Umno. Saban ada pilihanraya, ada sahaja pemimpin baru diketengahkan.

Pada PRU-2008, telah berlaku berbagai kejutan, apabila para pemimpin veteran dan kebetulan daripada rumpun USBO tidak dicalonkan kerana menampilkan tokoh-tokoh baru daripada etnik itu.

Seharusnya Rumpun perlu berbangga kerana mampu menampilkan tokoh-tokoh baru, dan atas sebab itu  menjadikan rumpun kumpulan etnik yang dinamik.

Kumpulan etnik rumpun perlu melihat kedinamikan organisasinya dalam kontek lebih besar, tanpa menyempitkan atau memfokuskan kepada individu tertentu dalam rumpun itu.

Rumpun perlu mengiktiraf individu daripada rumpunnya yang berjaya menjadi pemimpin, kalau tidak siapa lagi yang mengiktiraf mereka.

Menyempitkan pemikiran, kerana pemimpin veteran rumpun tidak menjadi wakil rakyat yang dipilih sebagai bentuk penindasan, perlu difikirkan semula. Tanggapan itu, seolah-olah tidak mengiktiraf tokoh-tokoh baru kumpulan etnik itu. Jika ini berterusan, maka rumpun akan menjadi satu pertubuhan yang tidak berkembang dan suatu hari kelak akan mati ditelan masa.

Perkembangan sesuatu organisasi terserlah apabila pertubuhan itu luwes dan dinamik. Sebab itu, di Amerika Syarikat misalnya, setiap lima tahun atau 10 tahun ada sahaja tokoh baru dimunculkan samada daripada demokrat maupun republikan.

Di Sabah pemimpin yang mencetuskan fenomina pembangunan hanya berlaku selepas lebih sepuluh tahun. Tan Sri Harris Salleh muncul selepas 13 tahun Sabah merdeka. Musa muncul selepas 18 tahun Harris kehilangan kuasa.

Ketua Menteri Sabah majoritinya dijawat oleh bumiputera Sabah termasuk Tun Fuad, Tun Mustapha, Tun Said, Tan Sri Harris, Tan Sri Pairin, Tun Sakaran, Datuk Salleh Said, Tan Sri Benard, Datuk Osu dan kemudian Datuk Musa. Daripada semua Ketua Menteri itu, hanya dua orang yang memberi impak kepada pembangunan ekonomi Sabah, yakni Harris dan Musa.

Memang tidak adil membandingkan keupayaan semua Ketua Menteri itu, kerana keadaan dan masa yang berbeza-beza. Namun, hakekatnya mereka semua berjaya dalam kapasiti masing-masing sesuai dengan zamannya.

Melihat kepada pengalaman Sabah itu, nampaknya pemimpin silih berganti, ertinya apabila ada yang turun, maka ada yang naik. Apa kah keadaan ini dikatakan bahawa pemimpin yang turun itu dicantas? Apakah Tun Dr Mahathir dicantas kerana mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri? Atau apakah Tun Abdullah Badawi dicantas kerana meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri?

Dalam sebuah organisasi  boleh disinonimkan pada pasukan bolasepak. Apabila sesebuah pasukan ingin menang dalam satu-satu pertandingan, maka kesebelasan utama yang diturunkan adalah para pemain yang mempunyai persefahaman yang kental di lapangan. Tanpa persefahaman yang kuat, adalah sukar untuk menang dalam suatu pertandingan.

Musa memilih para pemimpin yang mempunyai persefahaman yang kental, atas sebab itu beliau mengambil risiko politik, dengan cara menampilkan tokoh-tokoh baru.

Alhasil daripada percaturan itu, di Kota Belud misalnya, telah terwujud projek mega seperti Jelapang Padi, Agropolitian dan pelancongan, dan jika kerana halangan projek minyak dan gas Kimanis sepatutnya dibina di Kota Belud.

Pembangunan Projek Jelapang Padi dan agropolitan sejak dari awal-awal lagi tidak mendapat sokongan daripada pemimpin tertentu Kota Belud dan cubaan untuk menggagalkannya terus berjalan.

Akhir-akhir ini cubaan beberapa individu yang ada kiatan dengan pemimpin tertentu Kota Belud cuba mensabotaj kejayaan Jelapang Padi dan Agropolitan dengan mendirikan rumah dan memaggar kawasan yang sepatutnya lokasi agropolitan.

Mengapi-apikan agar penduduk kampong Tambatuon menentang pembangunan empangan sebagai sumber air jelapang padi kini diambil alih oleh pihak pembangkang. Ironinya pembangkangan awal dilakukan oleh pemimpin tertentu Kota belud sebelum pihak pembangkang mengambil alih peranaan mereka.

Kemunculan pemimpin baru ada kebaikannya. Misalnya isu bekalan air bersih Kota Belud. Penduduk Kota belud menunggu lebih 46 tahun untuk penyediaannya, dan hanya pada tahun 2011 peruntukan sebanyak RM98juta diperolehi bagi maksud penyediaan bekalan air bersih di 99 peratus kawasan Kota Belud.

Demikian juga projek Jelapang Padi hanya terwujud selepas tahun 2008, manakala agropolitan menyusul kemudian.

Membangun sesuatu kawasan bukan berasaskan projek akan tetapi program. Program pembasmian kemiskinan dan mengwujudkan aktiviti ekonomi seperti Jelapang Padi, Agropolitan dan pelancongan, maka infrastruktur yang mendokongnya perlu dibina. Atas sebab itu, kini kita menyaksikan bahawa jalan-jalan di tengah persawahan telah dibina.

Sesebuah program meliputi berbagai projek, antara lain projek jalanraya, projek logistic dan projek –projek lain yang mendokong program itu.

Natijah kepada pembangunan pesat Kota Belud kerana ada tokoh-tokoh baru yang muncul. Sepatutnya rakyat Kota Belud berbangga dengan keadaan ini.
 
Di mana faktor yang boleh menunjukkan bahawa Musa menindas?  sedangkan para pemimpin yang mengetuai Umno/BN Kota Belud adalah daripada rumpun Usbo dan tema Sambutan Hariraya BN pada 15 September yang lalu.. "MENYOKONG KEPIMPINAN MUSA". Fikir-fikirkan lah.

18 September 2012

Politik Sabah: Sampai bila sentimen kaum dimainkan?

SAMPAI bila sentimen perkauman dimainkan? Sabah mundur kerana faktor sentimen kaum. Fakta tidak dapat dielakan, bahawa akibat sentimen kaum yang diamalkan parti-parti politik tertentu mengakibatkan kemunduran dari semua segi.

Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri) diiktraf sumbangannya kepada Sabah semasa pemerinatahannya, kerana memerintah dari tahun 1976-1985 merentasi kaum. 

Harris mengambil pendekatan membangun kawasan luar bandar tanpa mengira etnik yang mendudukinya. Fakta membuktikan bahawa kadar pembangunan dari semua segi selama sembilan tahun kerajaan Berjaya, pembangunan Sabah begitu pesat sekali.

Namun disebabkan sentimen perkauman, maka Kerajaan Berjaya pimpinan Harris tumbang pada tahun 1985.

Sentimen perkauman ini terus dimainkan selepas itu, akibatnya Sabah mencatat kadar kemiskinan yang luar biasa tinggi, sehingga mendapat julukan negeri termiskin di Malaysia.

Sentimen perkauman selama sembilan tahun diamalkan begitu ketara sekali bermula daripada tahun 1985-1994, bukan sahaja meliputi bidang politik, malah merebak di sektor awam dan GLC kerajaan negeri. Akibat tekanan sentimen perkauman itu, maka kaum-kaum yang mendapat tekanan terpaksa beraksi. 

Pucuk pimpinan negara melihat bagaimana teruknya sentimen perkauman di Sabah pada masa itu; atas sebab itu demi membela kaum-kaum yang tertindas,maka diwujudkan Jabatan Pembangunan Persekutuan Sabah (JPPS) bagi membangun kawasan-kawasan yang dianaktirikan oleh kerajaan negeri, memberi peluang kepada anak-anak kaum-kaum yang tertindas untuk mendapatkan peluang pekerjaan.

Pembelaan pucuk pimpinan negara terhadap kaum-kaum yang tertindas menjadi jelas apabila parti tunjang kerajaan Persekutuan, Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah pada tahun 1991, ekoran tikam belakang kerajaan Parti Bersatu Sabah terhadap BN diambang pembuangan undi pada PRU-1990.

Kemasukan Umno ke Sabah selain membela kaum-kaum yang tertindas, juga bertujuan untuk menstabilkan politik di Sabah, kerana Umno menerima semua suku bumiputra sebagai ahli. Atas sebab itu, keahlian Umno Sabah berlainan dengan keahlian Umno di Semenanjung, kerana keahilan Umno di Sabah meliputi semua kaum bumiputera tanpa mengira fahaman agama.

Dikeranakan konsep Umno yang mensamaratakan semua kaum, maka kaum-kaum yang berasal daripada kelompok minoritipun boleh menjadi pemimpin peringkat negeri malah nasional. Berlainan dengan amalan politik kesukuan, di mana hanya mereka yang berpaksi kepada suku besar sahaja menjadi pemimpin.

Pada akhir-akhir ini terutama di laman sosial dan kedai-kedai kopi dan lobi-lobi hotel malah di kampung-kampung bangkit semula masalah perkauman. Mereka mempersoalkan mengapa mereka yang berasal daripada kaum minoriti menjadi pemimpin kepada kaum-kaum yang majoriti.

Sebenarnya mereka ini, lupa kepada matalamat awal kemasukan Umno ke Sabah, mungkin mereka ini juga tidak terlibat dengan pergerakan itu. Mereka sebenarnya masih pada fikiran ditakuk lama, di mana poliltik mempermainkan kaum untuk mendapat sokongan.

Kumpulan ini, mahu kembali kepada takuk lama, di mana sentimen perkauman adalah pendekatan, dan terbukti pendekatan itu menjahanamkan negeri.

Sebelum keputusan PRU-2008, ramai pemimpin berasaskan suku berfikiran demikian, kerana akibat emosi kerana tidak terpilih sebagai calon pilihanraya, atau selepas terpilih dan menang tidak terpilih menganggoti kabinet negeri.

Namun, selepas mereka mengimbas kembali tujuan kemasukan Umno ke sabah, maka mereka bertaut semula sebagai satu pasukan.

Di peringkat kepimpinan negeri Sabah pada masa ini, kita menyaksikan bahawa semua pemimpin suku kaum bersatu di bawah payung barisan nasional yang diterajui Datuk Musa Aman. Malangnya, ada segelitir pemimpin pelapis masih kurang arif dengan penyatuan ini, sehinggakan fikiran lama, masih lagi membuak-buak.

Yakinlah, pembangkitan sentimen perkauman, lebih banyak mudaratnya daripada kebaikan. Mungkin dalam jangka pendek matalamat akan tercapai, akan tetapi dalam jangka panjang, mudaratnya lebih menggunung.

Sabah, dengan lebih 36 sukuan, tidak mampu  membangkitkan sentimen perkauman, kerana berasaskan strata kaum, tiada satu kaumpun lebih superior berbanding kaum lain. Berasaskan kepada keadaan inilah, mantan Perdana Menteri-Tun Dr Mahathir Mohammad pernah memperkenalkan konsep pengilirian jawatan Ketua Menteri pada tahun 1995.

Namun akibat persempadanan semula kawasan Piliahanraya Sabah yang digunapakai pada PRU-2004, maka sistem tersebut dilupuskan oleh Mantan Perdana Menteri-Tun Abdullah Badawi melalui permintaan semua kaum di Sabah.

Demi kestabilan politik, demi pembangunan Sabah yang berterusan, biarkan pembangkang yang membangkitkan isu perkauman, kerana mereka tiada tempat lagi. Kenapa pula kita terikut-terikut gaya pembangkang?.. cubalah tengok kebelakang demi berfikir semula.

17 September 2012

PRU-13: Jangan terpilih Ular Sawah yang kelaparan


Pada PRU-13, diingatkan kepada rakyat, jangan tersalah pilih. Kalaulah terpilih ular sawah yang kelaparan, pasti semuanya akan dingap, kerana penantian setengah abad. 

Ular sawah yang berjaya menelan mangsa biasa akan tidur berbulan-bulan, mangsa apapun diletakan di hadapannya, tidak akan dipedulikan lagi. Manakala ular sawah yang kelaparan, tidak akan pilih bulu, akan menyambar apa sahaja di depannya.

Ular sawah yang sudah kenyang, tidak aktif lagi memburu mangsa, sehingga pemangsa yang lain punya peluang memburu, manakala ular sawah yang kelaparan, tidak akan peduli pemangsa lain, yang penting akan menelan sebanyak-banyaknya bagi membalas dendam kelaparan yang berdekad lamanya.

Anwar yang biasa kenyang suatu ketika dulu, kini lapar semula. Jika dulu beliau biasa guna jet ke mana-mana, sepertimana yang dilakukan oleh Tan Sri Muhyiddin pada masa ini, kini tiada lagi. Jika dahulu guna heli yang canggih, kini terpaksa guna kenderaan atas jalan raya termasuk motosikal.

Anwar sebenarnya secara peribadi tidak lapar, kerana beliau punya wang berbilion. Bayangkan dalam spin waktu 1981-1998, daripada seseorang biasa yang tidak punya harta apa-apa, tiba-bila punya harta berjuta-juta, punya wang berbilion.

Pengikutnya seperti Azmin Ali, dari seorang pekerja biasa, kemudian menjadi kaya raya. Sebenarnya mereka punya lampu aladin untuk mencipta kekayaan.

Orang pencuri adalah pakar dalam kerjayanya. Sebab itu apabila bercerita tentang pencuri, tanyalah pencuri. Demikian juga soal rasuah, kalau hendak tahu soal-soal rasuah, tanyalah mereka yang kaya raya tiba-tiba.

Dua individu dalam Pakatan Rakyat- Anwar dan Azmin, adalah contoh individu yang tiba-tiba kaya. Kita perlu belajar daripada mereka, bagaimana boleh kaya dengan sekelip mata.

Apa kah BN Sabah masih kuat?

BENARKAH BN Sabah sudah goyah? sehinggakan Anwar mendakwa semasa di Tuaran pada ambang malam Hari Malaysia, bahawa BN akan gulung tikar?

Anwar membuat dakwaan demikian kerana beberapa Pemimpin BN yang sudah pukul enam sore menyertai mereka.

Sehingga kini telah empat pemimpin BN Sabah menyertai Pembangkang- Datuk Lajim Haji Ukin dan Datuk Welfred Bumburing pada Julai lalu, manakala Tan Sri Ibrahim Menudin mantan Bendahari Umno Sabah dan Datuk Yahya Lampong mantan Timbalan Menteri Persekutuan mewakili Parti Berjaya tahun 80-an dua hari lalu.

Tidak dapat dinafikan bahawa kesemua mantan pemimpin BN itu mempunyai penyokong sendiri di kawasan masing-masing, terkecuali Ibrahim yang belum pernah teruji pada sebarang pilihanraya.

Lajim mempunyai rekod tidak pernah kalah dalam kawasannya kerana senantiasa mewakili kerajaan, sementara Bumburing senantiasa menang semasa dalam PBS, namun selepas keluar daripada Parti Pimpinan Tan Sri Pairin itu, beliau tidak pernah menang lagi di kawasan kelahirannya Tamparuli.

Bumburing menang pada PRU- 2008 kerana menggunakan tikit BN.

Sementara Datuk Yahya Lampong, tidak pernah menang pilihanraya lagi selepas parti Berjaya kalah pada tahun 1985. Yahya pernah bertanding dengan lambang bebas pada tahun 1990 dengan sokongan penuh jentera BN, namun kalah di Parlimen Kudat. Selepas itu, beliau juga pernah bertanding menggunakan parti PRS, namun kalah dan hilang wang pertaruhan.

Berasaskan rekod para pemimpin yang menyertai pembangkang itu, hanya nama Lajim yang mempunyai merit, kerana atas kapasitinya sebagai AJK Umno Pusat.

Kalau dikaji kekuatan empat pemimpin itu, mereka hanya mempunyai sokongan di kawasan masing-masing. Lajim di kawasan Beaufort, Bumburing di kawasan Tamparuli, Yahya Lampung di kawasan Kota Belud dan mungkin? Ibrahim di kawasan Labuan.

Melihat kepada keupayaan empat pemimpin itu, nampaknya secara keseluruhan, tidak mempunyai impak yang ketara terhadap BN.

Di kawasan Beaufort masih ada Datuk Azizah Dun Banir yang boleh mengimbangi kekuatan Lajim, di Tamparuli, Bumburing sebenarnya tiada merit berbanding kekuatan Tan Sri Pairin (Kekuatan Pairin menyeluruh di kawasan-kawasan KDM), Di Kota Belud, Yahya Lampung terlalu kerdil berbanding Datuk Salleh Tun Said, Tan Sri Pandikar, dan Datuk Musbah. (Sebagai rekod- Yahya pernah bertanding Ketua Umno Bahagian Kota Belud dan tewas dengan teruk ditangan Datuk Musbah).

Ibrahim mungkin ada impak di Labuan, kerana Umno/Bn Labuan pada masa kini dalam keadaan goyah kerana isu muflis MPnya. Sementara mantan MP Wilayah Persekutuan itu- Datuk Suhalili Abdul Rahman mempunyai masalah peribadinya tersendiri.

Nampaknya Anwar tersalah pilih pemimpin yang perlu dibeli, kerana para pemimpin BN yang menyertai beliau adalah para pemimpin yang menunggu masa untuk dimuziumkan.

Rakyat Sabah lebih mengerti status para pemimpin itu. Mereka sebenarnya seperti melukut tepi gantang, namun konsep BN yang senantiasa setia kawan, maka selagi mereka setia kepada perjuangan, maka tempat senantiasa diberikan.

Berasaskan kepada penjelasan di atas, benarlah kata Ketua Menteri Sabah- sebenarnya kekuatan BN tidak goyah dengan keluarnya mereka, malah BN semakin kuat, kerana peluang regenarsinya boleh berjalan.

16 September 2012

Kota Belud lambat membangun kerana isu kaum

MASALAH kaum merupakan faktor penyebab pembangunan Kota Belud lambat. Pada pemerintahan Usno tahun 60-an sehingga tahun 1976, masalah kaum merupakan faktor yang terus dimainkan.

Masalah kaum terus dimainkan semula pada tahun 1985, selepas reda selama hampir Sembilan tahun semasa kerajaan Berjaya.

Masalah kaum sebenarnya dianggap selesai, apabila Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah. Kenapa demikian? Jawabnya, Umno menerima semua suku kaum bumiputera tanpa melihat latar belakang kaumnya. Dalam Umno, semua adalah sama rata.

Pengembangan Umno ke Sabah bertujuan agar kestabilan politik menjadi mapan. Selian itu Umno juga mahu mengurangkan politicking, agar supaya pemimpin dapat menumpukan masa untuk membangun negeri.

Kemasukan Umno selain menstabilkan politik, juga mengorak langkah untuk pembangunan yang seimbang antara wilayah.

Sebelum kerajaan BN yang diterjaui Umno, pembangunan wilayah sungguh timpang. Akibat ketimpangan pembangunan ini, maka timbul tidak puashati dan cemburu di kalangan rakyat.

Sebenarnya ketimpangan kadar pembangunan telah diambilkira dalam Perancangan HalaTuju Sabah yang diilhamkan oleh Ketua Menteri Sabah-Datuk Musa Aman. Atas sebab itu berbagai bentuk pembangunan yang bercorak ekonomik seperti Agropolitian, PIOC, Sabah Development Corridor telah diperkenalkan.

Pemilihan Sipitang untuk projek urea dan menjadikan Sandakan salah satu hub pendidikan, adalah antara program pembangunan seimbang antara wilayah.

Penumpuhan kawasan pelancongan yang bukan tradisi diperkenalkan. Kudat, Lahad Datu dan Tawau serta Pendalaman, suatu ketika bukanlah tumpuhan pelancongan, namun kini, kawasan-kawasan itu dijadikan lokasi tarikan pelancongan.

Tujuan keseimbangan pembangunan adalah untuk mengatasi ketimpangan antara kawasan yang didiami oleh berbagai etnik Sabah.

Kita sudah maklum, bahawa kawasan pesisir pantai adalah wilayah yang didiami oleh rakyat bumiputera islam, manakala pendalaman didiami oleh rakyat bumiputera bukan islam. Sementara pekan dan Bandar didiami oleh kaum cina.

Segregasi taburan penduduk ini cuba diatasi oleh kerajaan sekarang melalui pembangunan yang seimbang. Atas sebab itu, kerajaan telah memansuhkan kebenaran pembangunan pesisir pantai di kawasan Kota Kinabalu.

Pembangunan seimbang dapat dilaksanakan dengan membangun projek yang bersifat mega seperti projek minyak dan gas. Pertengahan tahun ini misalnya, Ketua Menteri Sabah mengumumkan satu lagi projek minyak dan gas di Kota Belud, projek kedua selepas Kimanis Sabah.
 
Melalui kerajaan BN yang ditunjangi Umno juga Kota Belud menerima tempiasan pembangunan seperti Jelapang Padi, agropolitan dan pelancongan.Projek-projek ini melibatkan semua suku kaum. Tujuannya agar keakraban suku kaum diperat lagi, agar tidak menjadi isu politik.

Kita boleh lagi bertengek pada suku kaum, kerana kita tahu, faktor pembangkitan suku kaumlah yang mengakibatkan kebantutan pembangunan Kota Belud. Kita sudah tahu..itulah faktornya.. kenapa kita perlu bangkitkannya lagi?

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels