8 November 2012

Kenapa Perlu Ubah Kerajaan?

JANGAN jadi seperti tikus membaiki labu. Keinginan pembangkang untuk mengubah kerajaan yang ada, boleh membawa malapetaka. 

Rakyat Sabah sudah cukup sengsara dengan perubahan kerajaan. Sejak 49 tahun lalu, rakyat Sabah mengalami tiga perubahan kerajaan. Pertama tahun 1976, daripada Usno kepada Berjaya. Kedua tahun 1985, daripada Berjaya kepada PBS, dan Ketiga tahun 1994 daripada PBS kepada BN yang ditunjangi Umno.

Akibat kerapnya perubahan kerajaan itu, maka berakibat Sabah terkategori sebagai negeri termiskin dalam negara.

Hanya selepas tahun 1994, pembasmian kemiskinan agak ketara. Bermula tahun 2003, pembangunan Sabah mula rancak, dan puncaknya pada tahun 2011 dan kemudian tahun ini, apabila Sabah mencatat bajet yang melepasi RM4bilion. Demikian juga untuk pertama kalinya, pendapatan Sabah melepasi RM3 bilion pada tahun yang sama.

Seperkara lagi, simpanan tetap negeri, dimana pada satu ketika hanya RM100 juta, kini telah melepasi RM3bilion.

Kemajuan sesebuah negara atau negeri dilihat daripada segi sektor perekonomiannya. Apabila sektor perekonomian mampu menjana pendapatan yang tinggi, secara selari juga bajet negara/negeri itu boleh ditingkatkan.

Pengaruh berganda daripada bajet yang besar kepada perekonomian, maka pendapatan sektor perekonomian akan berlipat ganda, akibatnya pendapatan rakyat yang terlibat dalam perekonomian itu akan juga meningkat.

Pendekatan bajet besar yang dilakukan kerajaan negeri, merupakan satu tindakan mempercepat kemajuan negeri daripada semua sektor. Apabila semua sektor telah maju, dengan sendirinya, sektor itu akan menjana peluang-peluang perekonomian.

Sebagai contoh, projek Jelapang Padi, Projek Baja, projek minyak dan gas, projek pelancongan, perojek Hub pendidikan, semuanya mempunyai impak yang besar dalam penyediaan peluang perkerajaan dan peluang perniagaan.

Yang terbaru, projek yang dilaksanakan kerajaan negeri adalah Integreted Lobster Aquaculture Park di Sempora yang bernilai RM2bilion. Projek mega ini akan membuka peluang pekerjaan kepada ribuan rakyat, dan membuka peluang bagi mereka yang terlibat untuk mendapat pendapatan tinggi.

Membangun negeri, perlu perancangan, bukan boleh dibuat dengan mengumumkan sana-sini projek, tanpa perancangan yang jelas, seperti mana yang dilakukan pihak pembangkang.

Berasaskan kepada perancangan kerajaan BN bertahun-tahun lamanya, maka pada gilirannya kini, sebahagian besarnya sudah dinikmati rakyat, dan kenikmatan yang besar sedang menanti.  Berasaskan kepada keadaan ini, kenapa perlu UBAH, sesuatu yang sudah nyata kepada khyalan atau retorik?

Jangan mengubah sesuatu yang baik, kerana mengubahnya boleh membawa bencana, seperti kata pepatah.. labu yang dibaiki tikus, akan busuk jadinya. Fikir-fikirkanlah.

7 November 2012

Saya tetap sokong calon BN-jikapun saya tidak dicalonkan: Rahman

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, beliau tidak akan merajuk mahupun mensabotaj parti sekiranya tidak dicalonkan semula untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Menurut Abdul Rahman yang juga Naib Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional, apa yang penting adalah kesediaan beliau untuk terus berbakti dan berkhidmat kepada masyarakat meskipun tidak bergelar wakil rakyat kelak.

"Saya tidak ada masalah, jadi calon atau tidak jadi calon... itu perkara nombor dua kepada saya. Kalau misalnya saya tidak dipilih menjadi calon nanti, tidak apa, OK," katanya dalam satu wawancara eksklusif bersama Sinar Harian Online.

"Saya kira calon-calon yang berminat termasuk saya sendiri, saya berjanji kalau saya tidak terpilih pun sebagai calon di Kota Belud atau di mana-mana pun, saya berjanji, pertama, saya tidak akan tutup bilik gerakan, saya tidak akan sabotaj, saya tidak akan merajuk.

"Saya tidak akan membubarkan jawatankuasa kempen saya. Saya akan turun ke padang siang dan malam berceramah memastikan kemenangan Umno-Barisan Nasional di Kota Belud. Itu janji saya," kata wakil rakyat penggal pertama ini dengan penuh semangat.

Abdul Rahman menang pada Pilihan Raya Umum 2008 atas tiket BN dan menewaskan calon PKR.

Beliau ditanya pandangannya berhubung pengumuman calon Umno-BN yang akan dibuat lebih awal pada pilihan raya kali ini.

"Saya kira kalau kita sayangkan parti, sayangkan perjuangan, kalau kita betul-betul hendak berjuang dan berkhidmat kepada rakyat, ya... soal calon ini memang penting, semua pemimpin parti mahu menjadi calon. Tetapi kalau tak jadi wakil rakyat, tidak bermakna kita bukan pemimpin.

"Jadi pada saya, sama ada diumumkan calon itu awal atau lambat, kedua-duanya mempunyai kebaikan dan keburukan," jelas beliau lagi yang juga Setiausaha BN Sabah.

Mengulas lanjut, Abdul Rahman berkata, "saya setuju dengan pandangan Khairy Jamaluddin, mungkin ia sesuai untuk keadaan-keadaan tertentu yang mana kita memerlukan masa untuk memperbaiki keadaan jika pengumuman itu dibuat terlalu singkat."

Khairy yang merupakan Ketua Pemuda BN sebelum ini berpendapat jarak masa dua minggu atau selewat-lewatnya sebulan sebelum pilihan raya umum adalah tempoh paling sesuai sekiranya cadangan menamakan calon-calon BN lebih awal mahu dilaksakan.

Ini kerana katanya, bukan setiap kawasan bersedia diumum calon awal disebabkan faktor dalaman dan risiko lain yang perlu ditangani terlebih dahulu.

"Nak umum sekalipun jangan umum enam bulan sebelum pilihan raya. Daripada kita umum dua hari sebelum penamaan calon, BN boleh umum dua minggu atau sebulan, itu paling sesuai," beliau dipetik sebagai berkata.

Pada 26 Oktober lepas, Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, BN berkemungkinan akan menamakan calon PRU13 lebih awal berbanding pilihan raya sebelum ini.

4 November 2012

Ada baiknya BN Sabah juga umum nama calon lebih awal

URA-URA BN akan mengumumkan nama-nama calon-calon lebih awal daripada biasa, banyak mendapat reaksi positif di kalangan pengundi malah pemimpin.

Tujuan pengumuman awal nama-nama calon adalah memberi mereka masa bagi menghadapi persiapan sebelum penamaan calon.

Kebiasaan Last Minute pengumuman calon, membuatkan calon yang terpilih kelam kabut, mana kan tidaknya, persiapan poster, persiappan bilik gerakaan terpaksa diatur dalam masa yang singkat. Atas sebab itu, pengalaman lalu-lalu, hanya selepas tiga hari penamaan calon, baru poster calon dapat dinaikan.

Bagi Sabah, keuali di berapa kawasan, mungkin ada perubahan, termasuk kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang, perlu dinamakan calon-calon yang akan diamanahkan menggalas tanggungjawab bagi pihak BN. Boleh dikatakan, kemungkinan besar BN Sabah akan mempertahankan wakil-wakil rakyat yang telah menang pada PRU-12 lalu, kecuali di beberapa kawasan- antaranya Usukan, Merotai, Senallang, Bogaya, Karamunting, Elopura, Tuaran, Kinabatangan, Beluran, Kuamut, Pensiangan, Tanjung Batu dan beberapa kawasan lagi yang diperuntukan kepada Upko.

Pada PRU-13 besar kemungkinan BN Sabah akan memperkenalkan muka-muka baru, terutama bagi kawasan Tawau dan Semporna. Manakala di kawasan Pantai Barat, mungkin berlaku pertukaran calon-calon.

Bagi BN Sabah, mudah diteka, siapa-siapa yang akan bertanding pada PRU-13 bagi mewakili BN, kerana kelibat para pemimpin tertentu ini cukup aktif lebih empat tahun lalu.

Bagi BN Sabah, mengubah sedikit calon-calon yang bertanding adalah untuk memperkukuh BN dan mengharapkan, pengulangan keputusan PRU-2004 dan 2008.

Apa kah BN Sabah akan memutuskan mengumumkan nama-nama calon lebih awal? hanya Najib dan Musa yang dapat menjawabnya.

1 November 2012

N44 Karamunting-kerusi duri dalam daging BN Sabah

KERUSI N.44 Karamunting merupakan kerusi dalam daging BN Sabah. Penyebab kepada keadaan ini, apabila penyandangnya bekas Naib Presiden LDP, Peter Pang En Yin keluar daripada parti komponen BN itu berikutan kenyataan Timbalan Presiden parti itu yang tidak menyokong kepimpinan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Selepas setahun tidak berparti, akan tetapi Pang terus menganggotai kabinet Sabah atas kapasti menang atas tikit BN, beliau akhirnya menyertai Parti Gerakan. Parti Gerakan adalah salah satu komponen BN yang ditolak rakyat pada PRU-12, di mana Presidennya sekali mengalami kekalahan pada PRU itu.

Prinsip BN dalam mengalokasikan kerusi-kerusi yang bakal ditandingi adalah berasaskan kepada parti, bukan kepada individu. Prinsip ini tidak pernah berubah, kecuali berlaku pertukaran kerusi yang dipersetujui parti-parti yang terlibat.

Memandangkan LDP tidak mahu berganjak terhadap prinsip itu, maka parti itu tidak akan memberi laluan kepada parti lain bertanding yang tradisi miliknya, termasuk DUN Karamunting.

Semalam, Presiden LDP Datuk VK Liew mengulangi pendidiran parti itu semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kapayan dan Moyog. Menurut Liew, LDP tetap mempertahankan kerusi Karamunting pada PRU-13 akan datang, selain mengintai DUN Likas atau Luyang.

Pada PRU-12 lalu, DUN Karamunting dimenangi Peter Pang dengan majoriti 3,362 melawan tiga calon lain daripada bebas, PKR dan DAP. Berasaskan rekod, jika pertembungan satu lawan satu, majoriti kemenangan calon yang menang tidak pernah melebihi 2,000 undi.

DUN Karamunting berjaya dirampas calon BN daripada LDP pada tahun 1999, sebelum ini kawasan tersebut adalah kawasan PBS. PBS kini merupakan komponen BN bermula tahun 2002.

Jika dilihat kedudukan Pang, beliau hingga kini merupakan anggota kabinet negeri Sabah, ertinya, keakraban beliau dengan Ketua Menteri yang juga Pengerusi BN Negeri, sukar dipertikai. Memandangkan situasi itu, sukar bagi Musa tidak mencalonkan Pang dalam PRU-13 akan datang. Jika itulah kejadiannya, di mana kah Pang bertanding? Di kawasan Sandakan belum terdapat kekosongan kerusi, kecuali di Pantai Barat, yakni Luyang dan Likas atau Parlimen Tawau. Atau akan berlaku keputusan menang-menang, di mana Pang dibenarkan bertanding di Karamunting, dan LDP diberikan tambahan satu kerusi selain kerusi pengganti?

Bagi Suara Rakyat, jika option ini berlaku, sebaiknya LDP menerima keputusan itu dalam pengertian keluarga besar BN. Lupakan apa yang berlaku, yang penting BN menang besar dalam PRU-13.

Suara Rakyat yakin, para pemimpin BN akan mengutamakan kemenangan BN secara keseluruhan berbanding terpaut dengan masalah pengagihan kerusi. Suara Rakyat yakin, kerusi manapun yang ditandingi LDP, keputusan sama, BN akan menang di kawasan itu, kerana penerimaan rakyat Sabah terhadap BN masih kukuh.

DUN Karamunting adalah kawasan campuran dimana pengundi cina merupakan 53 peratus, manakala bumiputera 47 peratus. Jika dilihat kepada perolehan BN pada PRU-PRU yang lalu, hampir 60 peratus pengundi kaum cina tidak mengundi BN, manakala kaum bumiputera pula lebih 80 peratus mengundi BN.

Tidak dinafikan DUN Karamunting adalah kerusi selamat bagi calon BN/LDP berbanding DUN Luyang atau Likas. Jika isu selamat diambil kira, maka nampaknya LDP tidak akan berganjak. Pang terpaksa berhijrah.

31 October 2012

PRU-13:Benar kah suasana Poliltik Sabah terkini serupa tahun 1985?

BENAR KAH dakwaan Pembangkang bahawa suasana politik Sabah pada masa ini serupa dengan keadaan politik tahun 1985? Situasi apa kah yang membuatkan pembangkang menyamakan keadaan politik Sabah kini dengan keadaan politik tahun itu?

Tahun 1985 merupakan kejatuhan Kerajaan BN yang diterajui Parti Berjaya pimpinan Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri). Pada PRN tahun itu, BN yang dianggotai Berjaya dan Usno (Usno parti pembangkang diperingkat negeri) tumbang kepada Parti Bersatu Sabah (PBS) yang dipimpin Datuk Pairin Kitingan (kini Tan Sri).

Pada pilihanraya itu, Parti Berjaya yang mempunyai 41 kerusi DUN dan USNO 6 sebelum DUN dibubarkan, masing-masing hanya mendapat 6 kerusi bagi Berjaya, sementara Usno 16, manakala PBS menang 25 kerusi dan satu kerusi bebas bagi DUN Moyog.

Pada PRN itu juga Datuk Harris kehilangan kerusi DUN Tenom kepada Kadoh Agundung (kini Datuk)

Sebaik keputusan pilihanraya itu, kejadian yang tidak diingini berlaku di Istana Negeri, di mana berlaku peristiwa mengangkat sumpah Ketua Menteri daripada parti Usno dan selepas itu, Pairin pula mengangkat sumpah. Sejarah telah tercatat di Sabah, bahawa pada satu masa, negeri itu mempunyai dua orang Ketua Menteri.

Disebabkan campur tangan Pemangku Perdana Menteri ketika itu-Datuk Musa Hitam (kini Tun), akhirnya Pairin diiktiraf sebagai Ketua Menteri yang sah, menyisikan Allahyarham Tun Mustapha. Lojik kepada pengistiharan Pairin sebagai Ketua yang sah kerana partinya mempunyai majoriti mudah daripada 48 kerusi DUN Sabah.

Perlu diimbas kembali keadaan politik Sabah sebelum PRN 1985- Pertama pemecatan Pairin daripada Parti Berjaya, sehingga membuka ruang kepada pilihanraya kecil Tambunan pada tahun 1984. Selepas sahaja Pairin dipecat, Tambunan yang diwakili beliau diturunkan statusnya daripada daerah kepada sub-daerah. Faktor kedua adalah bangkangan beliau terhadap penyerahan Labuan kepada Persekutuan untuk dijadikan wilayah persekutuan dan faktor ketiga protes beliau terhadap penghapusan Pesta Menuai oleh kerajaan Harris dan menggantikan pesta itu kepada pesta rakyat.

Namun, faktor yang menambat hati rakyat terutama kaum KDM adalah pemecatan Pairin dan penurunan status Tambunan. Faktor inilah yang menyebabkan kaum KDM marah dan naik semangat.

Keadaan pada tahun 1985 dan sebelumnya tidak berlakupun pada suasana politik Sabah ketika ini. Pada ketika ini, boleh dikatakan tiadapun pemimpin negeri ini dianak tirikan atau diketepikan. Boleh dikatakan semua kaum di negeri ini mendapat tempat dalam kerajaan, baik itu jawatan politik mahupun bukan.

Dalam suasana politik BN kini, tiadapun pemimpin yang dipecat oleh pucuk pimpinan. Apa yang berlaku, para pemimpin BN sendiri yang mengasingkan dirinya dengan meninggalkan BN.

Pada tahun 2008, sebaik sahaja BN Sabah menang dengan kemenangan hampir  mutlak, Datuk Yong Teck Lee bersama-sama partinya SAPP keluar daripada BN, kononnya hilang kepercayaan terhadap Perdana Menteri ketika itu-Datuk Abdullah Badawi (kini Tun). Sebenarnya alasan yang diberikan oleh Yong pada masa itu hanya gimik, kerana beliau termakan  janji Gerakan 16 September Anwar yang kononnya Pakatan Rakyat akan membentuk Kerajaan Persekutuan menjelang Hari Malaysia, kerana 30 ahli Parlimen BN akan berpaling tadah. Jika kejadian itu berlaku, Yong akan dilantik salah seorang Timbalan Perdana Menteri.

Selepas empat tahun, tiada lagi pemimpin BN yang keluar, melainkan para wakil rakyat PR dan mengistiharkan diri mereka sebagai wakil bebas mesra BN. Tindakan para wakil rakyat PR keluar daripada parti-parti mereka, juga telah mengakibatkan Kerajaan PR di Perak jatuh pada Februari 2009.

Sebenarnya keadaan politik tanah air dianggap tenang, walaupun berbagai isu politik dimainkan termasuk kes sodomi II Anwar. 

Sementara negara menanti untuk menghadapi PRU-13, kekecohan politik berlaku di Sabah pada 29 Julai lalu, apabila dua MP BN daripada Sabah keluar dan menubuhkan NGO mesra Pakatan Rakyat.

Kalau ditilik-tilik sebenarnya tiada asas kukuh dua MP BN itu keluar. Misi mereka sebenarnya adalah misi BN secara keseluruhan. Isu pendatang yang mendapat kewarnegaraan seperti mana didakwa sudahpun ditangani melalui penubuhan RCI spertimana yang diminta. Isu tanah tanah adat diselesaikan secara berperingkat-peringkat melalui pemberian geran secara komunal. Pendekatan pemberian geran secara berkelompok untuk mengelak tanah dijual oleh pemilik geran individu.

Isu pembangunan, pembelaan terhadap rakyat akibat kenaikan harga barang ditangani oleh kerajaan melalui berbagai bantuan termasuk BR1M dan tahun depan BR1M2.0 turut diberikan. Semua pelajar daripada tahun satu hingga tingkatan enam mendapat bantuan RM100 setiap seorang, tidak keinggalan pelajar universiti juga mendapat baucer buku bernilai RM200 setiap pelajar.

Bagi generasi muda pula yang membeli handpone berinternet mendapat rebet RM250 setiap seorang. Selain itu, penyeragaman harga barang keperluan rakyat antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung ditangani melalui bajet 2013 nasional.

Di peringkat negeri, bajet Sabah saban tahun mencipta rekod. Tujuan bajet besar bagi negeri adalah untuk mmpercepat pembangunan negeri di bawah bayu ini.

Berasaskan pengamatan Suara Rakyat, sebenarnya tiada isu yang diuar-uarkan oleh pembangkang termasuk para pemimpin BN yang berpaling tadah yang tidak diseselasikan oleh BN. Menurut pandangan Suara Rakyat, perjuangan para pemimpin pembangkang termasuk para pemimpin BN yang berpaling tadah hanya untuk mendapat kuasa, bukannya untuk kepentingan rakyat.


Pendek kata, dakwaan pembangkang, kononnya suasana politik Sabah sama dengan suasana tahun 1985, hanya persepsi mereka sendiri, bukan perasaan rakyat yang majoriti. Fikir-fikirkanlah.

30 October 2012

Tanah Sorob bakal dimilik rakyat semula

DARD 4 dari kanan, Musbah 3 dari kanan, Timbon 2 kanan.
Inisiatif Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Rahman Datuk Dahalan bertemu Panglima Angkatan Tentera Malaysia di MINDEF dua hari lalu membuka laluan penyerahan semula 1020 ekar tanah Sorob kepada penduduk Tempasuk/Kedamaian.

Semasa pertemuan itu, Rahman disertai dua ADUN- ADUN Tempasuk Datuk Haji Musbah Jamli dan ADUN Kedamaian Datuk Herbert Timbon Lagadan.

Pertemuan antara wakil rakyat yang mewakili penduduk Tempasuk dan Kedamaian itu adalah julung-julung kalinya dibuat antara Panglima Angkatan Tentera Malaysia.

Tanah Sorob pada tahun 70-an menjadi suatu isu setempat yang luarbiasa, kerana berlakunya penentangan penduduk terhadap pemilikan tanah itu oleh tentara. Malah dalam penentangan itu berlaku kematian rakyat tempatan yang bernama Nasip, kerana mendiang tidak berganjak dan tidak mahu berpindah daripada kawasan yang ditakriifkan sebagai wilayah tentera.

Sorob adalah sebuah perkampungan di kawasan Tempasuk dan didiami oleh kaum-kaum yang ada di Kota Belud dan di kampung ini lah terletak Kem Sorob atau kemudian dikenali sebagai Kem Paradise.

Selepas pertemuan itu- Datuk Rahman menulis di Facebook beliau "Syukur. Perjumpaan saya, Datuk Musbah dan Datuk Herbert bersama Panglima Angkatan Tentera mengenai permohonan tanah tentera di kota belud berjalan dengan baik pagi ini. Pihak tentera bersetuju secara dasarnya untuk keluarkan 1020 ekar daripada gazet tanah tentera. Kg Bangkahak dan kg Rosok akan mendapat sebahagian dari kawasan itu. Ada beberapa kg lagi sekitar Tambulion yang perlu disiasat dan dilapor semula. Apa pun saya berterima kasih kepada tentera kerana memahami kehendak rakyat. Satu jawatankuasa khas mengenai isu ini peringkat daerah kota belud juga akan ditubuhkan dan dipengerusikan oleh Pegawai Daerah. Wakil-wakil rakyat akan turut serta. Wakil tentera juga akan hadir. Saya lihat ada jalan penyelesaian dalam isu-isu kampung yang melibatkan tanah tentera ini. Bukan semua permohonan dapat dipertimbangkan tetapi sebahagian besar akan dapat diseleaikan. Saya akan maklumkan butiran terperinci dalam masa yang terdekat ini. Insyaallah.

29 October 2012

PRU-13: Apa kah Sabah dan Sarawak masih Simpanan Tetap BN?

ATAS jolokkan Simpanan Tetap BN, maka Pembangkang menggila di Sabah dan Sarawak. Para pemimpin Pembangkang menaburkan berbagai janji semata-mata untuk mendapat sokongan daripada pengundi dua negeri itu.

Pembangkang mengangkat isu-isu yang dekat dengan hati rakyat antaranya isu tanah adat, isu royalti minyak, isu harga barang dan isu pengagihan jawatan persekutuan yang disandang rakyat dua negeri di Malaysia Timur itu.

Pada PRU-12, kalau bukan kerana kejayaan hampir mutlak BN di kedua negeri itu, kerajaan BN yang ada sekarang mungkin merupakan kerajaan yang lemah, kerana kekurangan jumlah kerusi di peringkat parlimen. 

Walaupun Sabah dan Sarawak memberikan kerusi Parlimen hampir mutlak, namun BN secara keseluruhan masih kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat. Keadaan ini disebabkan oleh pencapaian BN di Semenanjung hampir seimbang dengan jumlah kerusi Pembangkang. Daripada 166 kerusi Parlimen yang dipertandingkan di Semenanjung, BN hanya menang 85 berbanding Pembangkang 80, sementara satu kerusi dimenangi calon bebas yang menggunakan lambang Pas. Kalau dikira-kira betul-betul, keputusan PRU-12 itu, BN mendapat 85 kerusi dan Pembangkang 81.

Pada PRU-13 akan datang ada yang memperkirakan bahawa BN akan kehilangan 13 kerusi parlimen di Sabah dan Sarawak, dan untuk itu BN Semenanjung perlu menang di 13 kawasan Pembangkang bagi menutup kekurangan itu. 

Mampukah BN menang 13 kerusi tambahan di Semenanjung? Jika mampu, maka sekurang-kurangnya keputusan PRU-12 akan berulang.

Akan tetapi berasaskan pengamatan Suara Rakyat untuk Sabah sahaja, keputusan PRU-13 akan sama dengan keputusan PRU 2004 dan 2008. Pembangkang hanya akan menang satu kerusi parlimen, yakni Parlimen Kota Kinabalu. Anggapan ini, berasaskan kepada sejarah pilihanraya di negeri di bawah bayu itu, di mana setakat ini, belum pernah parti pembangkang menang lebih daripada dua kerusi parlimen pada sebarang pilihanraya, kecuali pada tahun 1990, kerana suasana pada ketika itu sungguh berlainan, kerana berlakunya tikam belakang daripada parti komponen BN sendiri.

Pembangkang tidak akan mampu menambah kerusi parlimen di Sabah, walaupun berbagai senario politik berlaku di negeri itu sejak akhir-akhir ini.

Pembangkang memperkirakan mendapat sekurang-kurangnya enam kerusi parlimen- kerusi parlimen yang mereka jangka akan mereka menangi adalah Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Beaufort, Sepanggar dan Moyog. Pada PRU-12, Kota Kinabalu ditandingi PBS, Sandakan-LDP, Tawau-SAPP, Sepanggar-SAPP dan Moyog-UPKO. Pada PRU-13, dijangkakan tidak akan ada perubahan parti mana yang akan bertanding di Kota Kinabalu, Sandakan dan Moyog; akan tetapi bagi Tawau dan Sepanggar belum diketahui parti komponen BN yang mana diberi kepercayaan untuk bertanding di kerusi-kerusi yang dikuasai SAPP itu. 

Jika BN Sabah mampu mengetengahkan calon-calon yang berwibawa harapan sangat cerah bagi BN menang di Tawau dan Sepanggar. 

Melihat senario semasa di negeri bawah bayu itu, tiada riak-riak yang boleh menghalang calon-calon untuk menang 24 kerusi parlimen di tanah besar Sabah dan satu kerusi bagi WP Labuan.

Anggapan pembangkang untuk mendapat enam kerusi parlimen di Sabah, hanya tinggal anggapan, jauh sekali anggapan Lajim Ukin, kononnya barisan Pembangkang akan mendapat 15.

28 October 2012

Ganguan Litrik KKIA: Kabinet Sabah menunggu laporan MAB

Kabinet Sabah sedang menunggu laporan penuh daripada Malaysia Airports Berhad (MAB) mengenai gangguan bekalan elektrik di landasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) pada Khamis yang menyebabkan pembatalan penerbangan dan ribuan penumpang terkandas.

Semasa menggesa bagi laporan itu, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata MAB juga perlu menggariskan langkah yang perlu diambil untuk memastikan gangguan bekalan elektrik tidak berulang.

"Insiden ini tidak sepatutnya berlaku dan masalah itu tidak sepatutnya mengambil masa yang lama untuk diatasi. Ini telah menjejaskan ribuan penumpang dan mungkin mencemarkan imej Sabah sebagai destinasi pelancongan," kata Musa yang juga pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri, dalam kenyataan.

MAB, semalam dipetik sebagai berkata masalah lampu tidak berfungsi di landasan KKIA telah mengakibatkan 51 penerbangan, sama ada terpaksa dilencongkan, ditunda dan dibatalkan selama dua malam, menjejaskan sejumlah 6,000 penumpang.

Bagaimanapun, ia disahkan selamat untuk operasi penerbangan komersil pada sebelah malam pada 9.30 malam pada Jumaat, berikutan pemasangan kabel baharu dan pencahayaan serta sistem sokongan bekalan elektrik mudah alih.

Semalam, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha menggesa siasatan dijalankan berhubung kejadian gangguan bekalan elektrik di landasan itu.

Beliau dipetik sebagai berkata tiada pihak patut dikecualikan daripada siasatan itu dan memberikan amaran tindakan tegas akan diambil terhadap "pihak yang cuai" sama ada individu, pihak berkuasa tempatan atau pengendali lapangan terbang.

Kong berkata beliau amat kecewa dengan kejadian itu yang telah menimbulkan ketidakselesaan dan kemarahan di kalangan penumpang yang telah merancang perjalanan untuk menyambut Aidiladha bersama-sama anggota keluarga dan orang tersayang.

PRU-13:Sumbangan kerusi Parlimen BN Sabah

SENARIO politik tanah air yang tidak menentu, akibat tsunami politik tahun 2008, sedikit sebanyak menyumbang kepada keupayaan BN Sabah pada PRU-13 yang akan datang.

PRU-13 akan dipanggil bila-bila masa daripada sekarang, walaupun besar kemungkinan pilihanraya yang disebut sebagai IBU kepada semua pilihanraya Negara itu akan berlangsung selepas 28 April, 2013.

Pada PRU 2008, untuk kedua kalinya BN kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat (Yang Pertama tahun 1969 semasa gabungan berbagai parti itu masih bernama Perikatan).

Keputusan PRU-2008, menyaksikan kekuatan BN di Semenanjung hampir berimbang dengan kekuatan PR, di mana BN hanya mampu mendapat 85+1 kerusi parlimen berbanding PR 80 daripada 166 kerusi yang dipertandingkan. Walaupun kerusi BN lebih banyak, namun jika dilihat daripada undi popular, PR mengatasi BN dengan rasio 52:46.

Pada PRU-13, jumlah keseluruhan kerusi yang dipertandingkan tidak berubah. Di Semenanjung 166 termasuk wilayah Persekutuan, manakala Sarawak 31 dan Sabah 26 termasuk satu kerusi bagi WP Labuan.

Pada PRU kali ini, berbagai spekulasi timbul, terutama di Sarawak dan Sabah yang dianggap sebagai simpanan tetap BN.

Di Sarawak, ekoran keputusan PRN pada April 2011, nampaknya parti pembangkang terutama DAP dan PKR sudah berjaya bertapak di bumi kenyalang, apabila melihat jumlah kerusi yang diperolehi parti-parti itu. 

Ada yang mengatakan bahawa keputusan PRN adalah tidak sama dengan keputusan peringkat parlimen, kerana pada PRN Sarawak, parti-parti pembangkang membawa misi mahu memerintah negeri. Akibat kegagalan parti-parti pembangkang menumbangkan BN Sarawak, maka persepsi rakyat kini telah kembali kepada biasa, di mana sokongan rakyat kepada BN bertaut semula. Sejauh mana persepsi ini, agak sukar difaktakan, kerana parti-parti pembangkang sudah mengila menabur berbagai janji retorik bagi mendapat sokongan rakyat.

Sementara di Sabah pula, kalaulah parti-parti pembangkang sukar mendapat kata sepakat berhadapan satu lawan satu dengan calon-calon BN, maka sukar bagi parti pembangkang bertapak di Bumi Di Bawah Bayu itu.

Kekuatan BN Sabah terutama di kawasan bumiputera islam sukar diganggu gugat; walaupun pada kali ini akan berlaku persaingan sengit di DUN Klias dan Parlimen Beaufort.

Sementara kawasan KDM, jika berlaku satu lawan satu, kawasan-kawasan yang kelabu bagi BN termasuk Parlimen Pensiangan, Parlimen Penampang dan Parlimen Putatan. Bagi kawasan cina pula, Parlmen Kota Kinabalu agak sukar dirampas daripada DAP, manakala Parlimen Sandakan dan Tawau, masih dalam kedudukan 50-50.

Namun apabila berlaku pertembungan berbagai penjuru, BN akan menang di semua kawasan, kecuali Parlimen Kota Kinabalu.

Bagi kerusi-kerusi DUN pula, nampaknya BN Sabah tidak mempunyai laluan sukar mempertahankan sebahagian besar kerusi. Malah, DUN Sri Tanjung pada kali ini akan dimenangi BN. Walaupun demikian, besar kemungkinan juga BN Sabah akan kehilangan dua kerusi DUN, yakni DUN Kuala Penyu dan Klias. 

Bergantung pada senario selepas penamaan calon, apabila berlaku pertembungan satu lawan satu untuk semua kerusi di Sabah bagi kawasan parlimen, BN Sabah berhadapan dengan saingan saingan sengit di berapa kawasan parlimen, demikian juga kawasan DUN.

Walaupun keupayaan BN Sabah tidak sama dengan keupayaan pada tahun 2008, kali ini disebabkan berbagai senario politik yang berlaku di Sabah, nampaknya kekuatan BN Sabah menghadapi PRU-13 jauh lebih kukuh berbanding PRU-PRU lalu. Anda boleh bersetuju untuk tidak bersetuju, namun berasaskan pengamatan Suara Rakyat; pada PRU kali ini, kejayaan BN Sabah adalah hampir sama dengan kejayaan pada PRU 2004 dan 2008.

27 October 2012

PRU-13: Kali ini Janji Apa pula Yang Didendangkan

DALAM pilihanraya, Parti-parti yang bertanding akan mendendangkan janji-janji yang bakal dilaksanakan, kepada rakyat. Janji-janji itu dirangkum dalam satu istilah MANIFESTO.

Apakah itu manifesto? Menurut kamus, manifesto adalah satu pernyataan, janji atau deklarasi secara bertulis yang digunakan seseorang atau sebuah parti politik semasa kempen pilihan raya bagi mendapat perhatian, simpati dan sokongan pengundi.

Sesuatu manifesto mesti mampu membangkitkan keghairaan pengundi untuk memilih sesebuah parti itu. Manifesto perlu menarik, singkat namun mudah diterima, selain lojik juga dekat dengan isu-isu semasa yang dihadapi rakyat.

Nampaknya parti-parti yang mampu mendepankan masalah-masalah rakyat dan dituangkan nmelalui manifesto akan menjadi pilihan rakyat pada PRU-13 akan datang.

Apa masalah utama yang dihadapi rakyat? Harga barang yang meningkat, kesesakan jalan raya, kes jenayah, pengangguran bagi lulusan universiti selain lulusan sekolah-sekolah vokasinal, pelajar lepasan menangah, kekurangan infrastruktur di luar bandar, masalah keperluan asas seperti air bersih serta api litrik.

Selain itu, parti-parti yang bertanding juga perlu memberitahu rakyat melalui manifesto itu, tentang kejayaan parti-parti itu dan seterusnya parancangan seterusnya, jika parti yang telah dipilih itu dipilih semula.

Bagi parti-parti BN, mudah untuk memberi tahu rakyat, kejayaan yang telah dicapai, namun bagi parti-parti pembangkang, janji-janji dalam manifesto mereka, janji tetap janji.

Adalah ditakdirkan juga apabila pembangkang memerintah di beberapa buah negeri. Parti-parti itu tidak boleh lagi berselindung disebalik kata-kata, bahawa parti mereka tidak mampu melaksanakan janji-janji kerana belum menjadi kerajaan.

Rakyat kini boleh menilai, antara janji-janji BN dan PR. BN menunaikan janji-janji sepertimana yang ditulis melalui manifesto melalui Janji Ditepati, manakala PR begitu benci dengan perkataan JANJI DITEPATI kerana menurut mereka, janji manifesto piliharaya tidak sepatutnya ditetapi.

PRU-13 diambang pintu. Sekali lagi MANIFESTO pilihanraya dihidangkan kepada rakyat. BN akan menyediakan manifesto yang boleh dilaksanakan, manakala PR akan menyediakan manifesto yang BOLEH MENARIK pengundi menyokong mereka.

Jika RAKYAT tidak berfikir panjang berhubung DUA manifesto yang dihidangkan kepada mereka, takut-takut nanti, mereka terperangkap dengan JANJI KOSONG DAN RETORIK. Jika ini yang berlaku, maka penyesalan TIDAK BERGUNA LAGI, kerana nasi sudah menjadi bubur. Ada yang kata, tak apa.. dalam lima tahun, TUKAR LAGI, masa lima tahun terlalu lama.

Bagi pengundi Sabah, para pengundi negeri ini sudah terlalu masak dengan pertukaran kerajaan; atas sebab itu, sukar menukarkan kerajaan atau parti yang mampu membangun rakyat. Yang dikhuatirkan adalah pengundi Semenanjung, para pengundi Semenanjung belum merasakan bagai mana pahitnya jika berlaku pertukaran kerajaan.

Di Selangor, di Pulau Pinang, di Perak (hampir setahun), di Kedah, rakyat merasakannya. Kehidupan di negeri-negeri itu tidak semudah yang disangka. Para pemimpin pembangkang yang kelaparan berdekad lamanya mengisi tembelok mereka terlebih dahulu termasuk para penyokongnya sebelum memikirkan masalah rakyat. Berbanding dengan BN, yang sudah kenyang sejak berdekad lalu, sehingga tidak mahu lagi berfikir tentang tembelok, akan tetapi memikirkan soal rakyat, atas sebab itulah pendekatan RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN digunakan oleh kerajaan dalam mengurus khazanah negara.

Kerajaan BN telah mengariskan TOLOK UKUR bagaimana rakyat menilainya melalui pendekatan yang dilakukan. JANJI DITEPATI. RAKYAT DIDAHULUKAN. PENCAPAIAN DIUTAMAKAN. Sebarang penyimpangan daripada pendekatan ini, maka rakyat bebas bersuara, rakyat bebas memprotes, rakyat bebas bertanya.

Sepatutnya rakyat negara ini mengambil peluang semua ini dan menyokong kerajaan yang memberi peluang kepada rakyat seluas-luasnya menegur kerajaan atau pemimpin.  Peluang ini adalah peluang menang-menang, demi kesejahteraan negara. Fikir-fikirkan lah. 

25 October 2012

Sifat Bodoh-Bodoh ADUN DAP Sri Tanjung membawa Padah

SETIAP persidangan Dewan Undangan Negeri Sabah, kehadiran ADUN Sri Tanjung Jimmy Wong daripada DAP menjadi hiburan kepada dewan, kerana tindakan bodoh-bodohnya.

Jimmy dalam mengambil peluang membahas apa sahaja isu-isu yang dibangkitkan dalam dewan, senantiasa berbahas diluar tajuk, dan mengambil pendekatan seperti berkempen di depan orang ramai, dengan membangkitkan berbagai isu, terutama isu rasuah.

ADUN Sri Tanjung itu, akan senantiasa membuat tuduhan terhadap kerajaan, termasuk semua wakil rakyat dan penjawat awam, adalah rasuah,  tanpa  boleh menunjukkan sebarang fakta atau bukti.

Contoh hujahan bodoh ADUN DAP itu, adalah kejadian tiang lampu yang rosak akibat kemalangan, kononnya kerana rasuah, maka tiang lampu jalan itu jadi condong.

Pada persidangan DUN Sabah yang bermula 19 oktober lalu, ADUN DAP itu membuat hujahan bodoh lagi pada selesa, dengan tidak membahas berkaitan dengan Bajet 2013, sedangkan persidangan kali ini adalah persidangan Bajet 2013 Sabah.

Jimmy semasa diberi peluang ikut serta dalam perbahasan itu, membuka peluang yang diberikan dengan menyerang para wakil rakyat BN dan penjawat awam sebagai pegamal rasuah.

Speaker DUN Sabah, Datuk Salleh Tun Said berulang kali menegur ADUN DAP itu agar memberi tumpuhan kepada perbahasan bajet, namun wakil rakyat itu enggan mematuhi arahan speaker, sebaliknya meneruskan ucapannya dengan tuduhan-tuduhan liar dan menghina ADUN-ADUN lain.

Tindakan bodoh-bodoh Jimmy Wong itu membawa padah apabila TKM Sabah-Datuk Yahya Hussien mengusulkan agar ADUN DAP itu digantung daripada menghadiri sidang DUN sehingga persidangan DUN tamat.

Berasaskan usulan daripada Adun Petagas itu, Speaker menggunakan Perkara 52 Peraturan Tetap sidang DUN bagi menyingkirkan mana-mana ADUN yang melanggar Perkara 51 peraturan itu daripada menghadiri persidangan dewan.

Sidang DUN Sabah pada kali ini, kemungkinan besar sebagai sidang terakhir sebelum DUN itu dibubarkan untuk membolehkan PRU-13 dijalankan.

Anggota DUN Sabah terdiri daripada 60 ADUN dan majoritinya dikuasai oleh ADUN daripada BN terutama parti Umno dan PBS.

24 October 2012

Kepimpinan dinamik Musa rahsia kejayaan Sabah: Tawfik

Kepimpinan di bawah Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yang dinamik merupakan antara rahsia kejayaan Sabah mendapat pengiktirafan cemerlang iaitu Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara.

Menurut Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Tawfiq Abu Bakar Tintingan, kejayaan tersebut juga tidak akan tercapai tanpa adanya visi dan keupayaan dari segi pemikiran yang bernas dan tindakan susulan untuk mencapai sebuah negeri yang maju jaya, aman makmur dan sejahtera.

“Syabas dan tahniah diucapkan kepada Datuk Seri Musa Aman yang juga selaku Menteri Kewangan yang buat sekian kalinya telah berjaya membimbing dan mengemudi negeri ini kearah kejayaan dan kecemerlangan,” katanya pada Persedangan Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini, kelmarin.

Tawfiq berkata demikian ketika menjawab soalan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sulabayan, yang bertanya- kan rahsia dan pendekatan yang diambil bagi memperkasa tadbir urus kewangan negeri sehingga Sabah berjaya mendapat pengiktirafan sedemikian.

Di samping itu Tawfiq berkata, penyediaan penyata kewangan Kerajaan Negeri yang berpandukan Akta Acara Kewangan 1957 (Pindaan 1972) sentiasa diselenggara dengan teratur dan sempurna untuk memberi gambaran yang benar dan saksama terhadap kedudukan kewangan Kerajaan Negeri.

“Selain itu, usaha-usaha juga giat dijalankan untuk mempertingkatkan Sistem Perakaunan supaya ianya ‘compatible’ (bersesuaian) dengan perkembangan teknologi IT semasa dan Piawaian Perakaunan Kerajaan (Public Sector Accounting Standard),” katanya.

Sementara itu, Tawfiq turut men- yangkal segala dakwaan dari pihak pembangkang yang mendakwa tanpa merujuk fakta bahawa kononnya pengurusan kewangan Kerajaan Negeri di bawah pimpinan Barisan Nasional tidak teratur dan sebagainya.

Namun katanya, melalui perakuan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang sendiri, bukan sahaja Kerajaan Negeri telah berjaya mengekalkan Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut, malah beliau juga memperakukan bahawa pengurusan kewangan Negeri Sabah sejak beberapa tahun kebelakangan ini adalah antara yang terbaik di seluruh Malaysia.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels