13 November 2012

Kenyataan Nurul Izzah: LAJIM Ukin Ketinggalan Keretaapi

Laporan portal berita pro pembangkang pada 3 Nov memetik Nurul Izzah sebagai berkata:

Rakyat tidak seharusnya dipaksa menganut agama tertentu dan perkara ini juga patut terpakai kepada orang Melayu.

“Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama…bagaimana seseorang itu boleh berkata, maaflah, ini (kebebasan beragama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, ia sepatutnya diguna pakai secara sama rata,” katanya.

Beliau berkata demikian pada forum bertajuk ‘Negara Islam: Versi Mana; Tanggungjawab Siapa?’ di Subang Jaya pada 3 Nov.

Kenyataan yang begini jelas, menurut Lajim diputar belit oleh pihak tertentu, untuk tujuan politik. Kenyataan Lajim itu sangat jelas  bahawa MP Beaufort itu tidak update mengenai isu ini. Inilah tabiat pemimpin ini, memberi komen pada sesuatu yang beliau belum tahu.

Siapa calon-calon BN Kota Belud?

BERASASKAN kepada senario politik semasa, nampaknya hanya berlaku perubahan sedikit mengenai calon-calon BN Kota Belud.

Ketua Umno Bahagian merangkap Timbalan Pengerusi Umno negeri-Datuk Salleh Tun Said memasuki semula gelanggang pilihanraya, apabila beliau akan bertanding di N.8 Usukan. 

Datuk Salleh akan mengambil tempat ADUN sekarang Datuk Japlin Haji Akim, kerana penyandang itu telah awal-awal menyatakan hasratnya memberi laluan kepada Speaker DUN Sabah itu.

Kota Belud merupakan anak sulung Umno, atas sebab itu, sesiapa sahaja yang dicalonkan pada pilihanraya pasti menang dan bakal ditabal sebagai wakil rakyat.

Kota Belud mempunyai tiga kawasan DUN, N.6 Tempasuk yang diwakili Datuk Musbah Jamli, N.8 Usukan dan N.9 Kedamaian yang diwakili Datuk Herbert Timbon Lagadan daripada PBS; sementara Parlimen P.169 diwakili Datuk Rahman Dahalan.

Pada PRU-13 akan datang, nampaknya BN Kota Belud tidak akan goyah dengan kehadiran ramai calon-calon pembangkang. Perkara ini disebabkan, untuk sementara, pembangkang belum mampu mengetengahkan calon-calon yang berkelibar menentang calon-calon BN.

Tidak dinafikan pembangkang akan mendapat undi, kerana dalam sistem demokarsi tiada yang boleh mengatakan mendapat undi 100 peratus. Namun undi pembangkang belum lagi mampu mencapai kemenangan. 

Demi kemeriahan demokarsi, kita juga mengalu-alukan kehadiran pembangkang, agar supaya calon-calon BN tidak merasa di zon selesa.

Kehadiran calon-calon pembangkang berperanan sebagai check and balance, demi mengwujudkan suasana demokrasi yang mapan, selain itu, memastikan calon-calon BN yang bakal ditabalkan sebagai wakil rakyat berkerja keras demi rakyat yang diwakilinya.

Melihat kehadiran pembangkang pada setiap daerah mengundi, menjadi katalis kepada akar umbi BN berkerja keras dan mempraktekkan Rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan. Demikian juga para pemimpin BN senantiasa mengunapakai pendekatan itu dan ditambah pula dengan Janji Ditepati.

Rakyat pada umumnya diuntungkan dengan pendekatan yang dilakukan semua pemimpin BN termasuk para wakil rakyatnya, terutama sifat terbukanya para pemimpin sekarang ini, senang didampingi, mudah dihubungi, responsif dan mengambil tahu soal-soal permasalahan rakyat.

Namun yang paling penting, para pemimpin Bn sekarang ini, lebih fokus kepada membantu rakyat dalam semua bidang, terutama bidang perekonomian dan pendidikan, selain usaha berterusan membina infrastruktur  demi kemudahan rakyat.

Sejak Najib mengambil alih jawaan Perdana Menteri, nampaknya perubahan besar dalam bidang politik, ekonomi dan sosial terus berkembang maju. Perkembangan ini sungguh menguntungkan rakyat. Suara Rakyat merasakan, tiada sebab rakyat tidak memilih kerajaan BN pada PRU-13 akan datang.

12 November 2012

PRU-13: Kuasa 2/3 atau Kemenangan?

BAGI BN harapan yang dikehendaki adalah kuasa 2/3 dewan rakyat. Bagi PR pula, kemenangan yang dikejar.

Pada PRU-12 daripadaa 222 kerusi dewan rakyat, 140 dimenangi BN, manakala DAP-PKR-PAS 82.

Kuasa 2/3 adalah parti mana mendapat 148 kerusi dewan rakyat.

Pada PRU-13, tiada perubahan jumlah kerusi yang dipertandingkan. Semenanjung tetap dengan 166 kerusi, manakala Sabah, Sarawak dan WP Labuan 57.

Pada PRU-12 Sabah menyumbang 24 kerusi parlimen, Sarawak 30 dan Labuan 1 kepada BN. Sementara di Semenanjung, daripada 166 kerusi yang ditandingi BN, hanya 85 kerusi mampu dimenangi.

Pada PRU-13 yang akan berlangsung bila-bila masa, pertaruhan BN adalah pada kerusi-kerusi kaum melayu dan bumiputera Sabah dan Sarawak. Sehingga ramai yang mengatakan, hidup matinya BN sangat terletak pada kerusi-kerusi itu.

Sementara itu, PR sangat tergantung kepada kerusi-kerusi kaum cina dan india. DAP sudah menyatakan bahawa semua kerusi yang diperuntukan kepada parti MCA, Gerakan dan MIC akan dimenangi parti itu.

Jika sangkaan DAP benar-benar berlaku, maka untuk pertama kalinya berlaku polarisasi kaum dalam bentuk jumlah kerusi di dewan rakyat. Untuk pertama kali juga akan berlaku, bahawa BN tidak diwakili kaum cina dan india pada kawasan-kawasan majoriti kaum itu.

Berasaskan kepada senario di atas, jika BN masih mempertahankan Putrajaya, maka rakyat yang mempertahankan parti itu hanya kawasan majoriti melayu/bumiputera.

Pihak PR melihat ini, atas sebab itu, Pas dan PKR bersungguh-sungguh mengempur kawasan-kawasan kaum melayu/bumiputera. PR cukup yakin akan mampu meraih sebanyak mungkin kerusi kaum cina dan india. Jika undi kaum melayu/bumiputera swing ke PR setidak-tidaknya 10 peratus, maka ada kemungkinan jumlah kerusi kawasan-kawasan melayu/bumiputera akan PR raih untuk ditambah kepada kerusi kawasan-kawasan majoriti kaum cina dan india. Di atas kertas, PR mampu meraih antara 100-115 kerusi dewan rakyat. Jumlah ini cukup membentuk kerajaan persekutuan dengan majoriti mudah. Perkiraan ini, jika tiada satu kerusi MCA, Gerakan atau MIC yang mampu menang.

Di lain pihak, jika ada calon-calon MCA, Gerakan atau MIC atau komponen berasaskan kaum cina mampu menang di kawasan majoriti kaum-kaum yang diwakili parti-parti itu, maka BN tetap mempertahankan Putrajaya. Ramai yang beranggapan, pencapaian BN mungkin serupa keputusan PRU-12 atau sekurang-kurangnya mendapat majoriti mudah. 

Sabah kemungkinan akan kehilangan 4 kerusi parlimen dan hanya mampu menyumbang 21 kerusi, semantara Sarawak akan mampu menymbang 24 kerusi kalah 7, sementara Labuan tetap akan dimenangi BN. Daripada  55 kerusi yang disumbang Sabah dan Sarawak serta Labuan pada BN pada PRU-12, pada kali ini hanya mampu menyumbang 46 kerusi. Untuk BN mempertahan Putrajaya, maka BN Semenanjung perlu menang 66 kerusi dewan rakyat.

Berasaskan kepada senario politik tanah air, benarlah PRU-13 adalah IBU kepada semua PRU negara ini, dan pada PRU ini juga menenukan HIDUP MATINYA BN.

Sebagai penyokong BN, kita belum terlalu terlambat, bergeraklah dengan penuh iktizam, mendekati rakyat, agar senario yang dipaparkkan ini TIDAK MENJADI kenyataan, sebaliknya, BN mampu menang besar setidak-tidaknya meraih kuasa 2/3.

11 November 2012

Ekspo Anjuran NGO membantu Kerajaan menyebarkan maklumat

EKSPO anjuran NGO Yayasan Kota Belud dan mendapatkan kerjasama daripada berbagai agensi termasuk Pejabat daerah Kota belud serta institusi pengajian tinggi awam dan swasta  bertempat di dewan Tun Said Kota Belud semalam, menurut Pengerusi Yayasan itu Datuk Salleh Said Keruak memberi peluang kepada  majikan untuk bertemu dengan pencari kerja dan mereka yang berminat untuk melanjutkan pelajaran.

“Kami memilih untuk mengadakan ekspo tiga-dalam-satu untuk memberi peluang kepada Pelajar Tingkatan Lima dan Enam, pelajar lepasan sekolah dan pencari kerja mendapat maklumat yang mereka perlukan di satu tempat".

“Ini satu peluang yang baik untuk belia kita datang ke ekspo ini kerana jika tidak, mereka mungkin terpaksa mencari maklumat di tempat lain atau pergi ke ibu negeri dan ini akan menjadi satu beban kepada mereka akibat kos perjalanan yang mahal.”

Salleh berkata beliau menghargai sokongan yang diberikan oleh Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat, terutama Timbalan Ketua Menteri Datuk Dr Yee Moh Chai, yang memberi sokongan melalui agensi-agensi di bawah portfolio kementeriannya.

“Saya juga gembira Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) dan Jabatan Tenaga Kerja Sabah membantu kita sebagai rakan kongsi kerana mereka mempunyai maklumat penting yang boleh member manfaat kepada belia-belia kita,” tambahnya.

“Untuk mencapai sasaran 40 peratus pekerja mahir menjelang 2020, JPK telah melancarkan SkillsMalaysia – salah satu inisiatif bagi meningkatkan tahap kesedaran masyarakat serta menyerlah peluang-peluang dalam bidang vokasional kepada pelajar-pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia dan untuk menaiktaraf keberdayaan pekerja mahir sedia ada.”

Sementara itu, JTK Sabah akan membantu menjalankan sesi penulisan ringkasan atau resume bagi pencari kerja serta mempamirkan dan mempromosikan kegiatan yang dapat menyokong dan membantu pekerja.

Datuk Yee Moh Chai, yang juga Menteri Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat, dijangka hadir sebagai tetamu kehormat pada majlis itu.

Antara yang akan membuat pameran pada Ekspo itu adalah Agensi Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (Sedia), Jabatan Perhutanan, Yayasan Sabah, Kementerian Pelancongan, Kebudayaan, dan Alam Sekitar (mempromosikan program homestay), sementara majikan yang mencari pekerja adalah Sawit Kinabalu, Sabah Softwoods, Sabah Electricity Sdn Bhd dan lain-lain lagi.

Kolej dan institusi pengajian tinggi yang tutur menyertai ekspo antara lain Kolej Yayasan Sabah, Aseana, Segi, Sidma, Masterskills, Asian Tourism Institute, Mahsa, UMS, UMS Link, Ascot Akademi, Institut Latihan Perindustrian KK dan Institut Pertanian Sabah.

“Saya gembira melihat sokongan yang baik daripada agensi-agensi kerajaan dan sektor swasta kerana perkongsian pintar di antara mereka dan Yayasan Kota Belud pasti akan melangkah jauh ke arah meningkatkan pembangunan belia kita" demikian kata Seapker DUN Sabah itu.

9 November 2012

PRU-13: Jangan kalut- 110 Hari Lagi

UNTUK julung kalinya, tempoh Dewan Rakyat digenapkan lima tahun, selepas negara berjaya mengadakan 12 kali pilihanraya umum.

Tarikh pilihanraya bukan teka-teki lagi, sebab serba sedikit, tarikh itu boleh diramal, walaupun tidak lah tepat sangat.

Tempoh Parlimen sekarang akan berakhir dengan sendirinya pada 28 April, 2013 dan kebetulan pula sidang Dewan Rakyat kali ini akan tamat pada 27 November ini.  Persidangan kali ini, kemungkinan besar adalah persidangan terakhir. Pada 27 November nanti, adalah peluang terakhir para ahli parlimen periode 2008-2013, hadir di parlimen.

Peluang bersalaman antara ahli parlimen kali terakhir pada masa itu, kerana ada kemungkinan ramai diantara mereka tidak hadir lagi sebagai ahli parlimen pada persidangan akan datang, samada tidak beranding atau kalah dalam pilihanraya 13 nanti.

Parlimen Malaysia mempunyai 222 jumlah kerusi. Berasaskan keputusan PRU-12, Bn mempunyai 140 kerusi berbanding Pembangkang 82. Jumlah 140 kerusi yang dimenangi Bn kurang 8 kerusi untuk kuasa 2/3. Kuasa 2/3 ada kuasa tradisi Bn selepas tahun 1969.

Pada PRU-13, Bn mencuba mendapatkan kuasa 2/3 agar supaya kuasa tradisinya kembali semula, namun disebabkan situasi politik negara terkini, adalah sukar diramal, apa kah kuasa tradisi itu mampu diraih.

Pembangkang dalam mempengaruhi rakyat agar menyokong parti-parti mereka, malah ada pemimpin islam mereka memperjudi agama anutannya demi meraih undi golongan bukan islam.

Untuk pertama kalinya berlaku dalam politik negara, bahawa seseorang pemimpin islam, mempertikai agama islam sebagai anutan agama bagi orang yang memang islam. Pemimpin islam pembangkang ini dengan nama kebebasan, memperakui kekebasan beragama bukan sahaja meliputi kaum-kaum lain yang ada dalam negara, akan tetapi juga meliputi kaum melayu yang memang beragama islam.

Pengakuan pemimpin islam pembangkang itu, jika pembangkang berjaya membentuk kerajaan pusat, satu dasar akan digubal, bahawa kaum melayu yang sememangnya beragama islam, dibolehkan memilih agama anutannya selain islam.

Rakyat terutama kaum melayu, anda sangat tercabar dalam menghadapi PRU-13. Demi memelihara status melayu dan islam, dan kebetulan mewakili 60 peratus jumlah penduduk negara ini, berfikir panjanglah, sebelum mengubah sesuatu yang baik kepada sesuatu yang buruk.


8 November 2012

Kenapa Perlu Ubah Kerajaan?

JANGAN jadi seperti tikus membaiki labu. Keinginan pembangkang untuk mengubah kerajaan yang ada, boleh membawa malapetaka. 

Rakyat Sabah sudah cukup sengsara dengan perubahan kerajaan. Sejak 49 tahun lalu, rakyat Sabah mengalami tiga perubahan kerajaan. Pertama tahun 1976, daripada Usno kepada Berjaya. Kedua tahun 1985, daripada Berjaya kepada PBS, dan Ketiga tahun 1994 daripada PBS kepada BN yang ditunjangi Umno.

Akibat kerapnya perubahan kerajaan itu, maka berakibat Sabah terkategori sebagai negeri termiskin dalam negara.

Hanya selepas tahun 1994, pembasmian kemiskinan agak ketara. Bermula tahun 2003, pembangunan Sabah mula rancak, dan puncaknya pada tahun 2011 dan kemudian tahun ini, apabila Sabah mencatat bajet yang melepasi RM4bilion. Demikian juga untuk pertama kalinya, pendapatan Sabah melepasi RM3 bilion pada tahun yang sama.

Seperkara lagi, simpanan tetap negeri, dimana pada satu ketika hanya RM100 juta, kini telah melepasi RM3bilion.

Kemajuan sesebuah negara atau negeri dilihat daripada segi sektor perekonomiannya. Apabila sektor perekonomian mampu menjana pendapatan yang tinggi, secara selari juga bajet negara/negeri itu boleh ditingkatkan.

Pengaruh berganda daripada bajet yang besar kepada perekonomian, maka pendapatan sektor perekonomian akan berlipat ganda, akibatnya pendapatan rakyat yang terlibat dalam perekonomian itu akan juga meningkat.

Pendekatan bajet besar yang dilakukan kerajaan negeri, merupakan satu tindakan mempercepat kemajuan negeri daripada semua sektor. Apabila semua sektor telah maju, dengan sendirinya, sektor itu akan menjana peluang-peluang perekonomian.

Sebagai contoh, projek Jelapang Padi, Projek Baja, projek minyak dan gas, projek pelancongan, perojek Hub pendidikan, semuanya mempunyai impak yang besar dalam penyediaan peluang perkerajaan dan peluang perniagaan.

Yang terbaru, projek yang dilaksanakan kerajaan negeri adalah Integreted Lobster Aquaculture Park di Sempora yang bernilai RM2bilion. Projek mega ini akan membuka peluang pekerjaan kepada ribuan rakyat, dan membuka peluang bagi mereka yang terlibat untuk mendapat pendapatan tinggi.

Membangun negeri, perlu perancangan, bukan boleh dibuat dengan mengumumkan sana-sini projek, tanpa perancangan yang jelas, seperti mana yang dilakukan pihak pembangkang.

Berasaskan kepada perancangan kerajaan BN bertahun-tahun lamanya, maka pada gilirannya kini, sebahagian besarnya sudah dinikmati rakyat, dan kenikmatan yang besar sedang menanti.  Berasaskan kepada keadaan ini, kenapa perlu UBAH, sesuatu yang sudah nyata kepada khyalan atau retorik?

Jangan mengubah sesuatu yang baik, kerana mengubahnya boleh membawa bencana, seperti kata pepatah.. labu yang dibaiki tikus, akan busuk jadinya. Fikir-fikirkanlah.

7 November 2012

Saya tetap sokong calon BN-jikapun saya tidak dicalonkan: Rahman

Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata, beliau tidak akan merajuk mahupun mensabotaj parti sekiranya tidak dicalonkan semula untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Menurut Abdul Rahman yang juga Naib Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan Barisan Nasional, apa yang penting adalah kesediaan beliau untuk terus berbakti dan berkhidmat kepada masyarakat meskipun tidak bergelar wakil rakyat kelak.

"Saya tidak ada masalah, jadi calon atau tidak jadi calon... itu perkara nombor dua kepada saya. Kalau misalnya saya tidak dipilih menjadi calon nanti, tidak apa, OK," katanya dalam satu wawancara eksklusif bersama Sinar Harian Online.

"Saya kira calon-calon yang berminat termasuk saya sendiri, saya berjanji kalau saya tidak terpilih pun sebagai calon di Kota Belud atau di mana-mana pun, saya berjanji, pertama, saya tidak akan tutup bilik gerakan, saya tidak akan sabotaj, saya tidak akan merajuk.

"Saya tidak akan membubarkan jawatankuasa kempen saya. Saya akan turun ke padang siang dan malam berceramah memastikan kemenangan Umno-Barisan Nasional di Kota Belud. Itu janji saya," kata wakil rakyat penggal pertama ini dengan penuh semangat.

Abdul Rahman menang pada Pilihan Raya Umum 2008 atas tiket BN dan menewaskan calon PKR.

Beliau ditanya pandangannya berhubung pengumuman calon Umno-BN yang akan dibuat lebih awal pada pilihan raya kali ini.

"Saya kira kalau kita sayangkan parti, sayangkan perjuangan, kalau kita betul-betul hendak berjuang dan berkhidmat kepada rakyat, ya... soal calon ini memang penting, semua pemimpin parti mahu menjadi calon. Tetapi kalau tak jadi wakil rakyat, tidak bermakna kita bukan pemimpin.

"Jadi pada saya, sama ada diumumkan calon itu awal atau lambat, kedua-duanya mempunyai kebaikan dan keburukan," jelas beliau lagi yang juga Setiausaha BN Sabah.

Mengulas lanjut, Abdul Rahman berkata, "saya setuju dengan pandangan Khairy Jamaluddin, mungkin ia sesuai untuk keadaan-keadaan tertentu yang mana kita memerlukan masa untuk memperbaiki keadaan jika pengumuman itu dibuat terlalu singkat."

Khairy yang merupakan Ketua Pemuda BN sebelum ini berpendapat jarak masa dua minggu atau selewat-lewatnya sebulan sebelum pilihan raya umum adalah tempoh paling sesuai sekiranya cadangan menamakan calon-calon BN lebih awal mahu dilaksakan.

Ini kerana katanya, bukan setiap kawasan bersedia diumum calon awal disebabkan faktor dalaman dan risiko lain yang perlu ditangani terlebih dahulu.

"Nak umum sekalipun jangan umum enam bulan sebelum pilihan raya. Daripada kita umum dua hari sebelum penamaan calon, BN boleh umum dua minggu atau sebulan, itu paling sesuai," beliau dipetik sebagai berkata.

Pada 26 Oktober lepas, Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, BN berkemungkinan akan menamakan calon PRU13 lebih awal berbanding pilihan raya sebelum ini.

4 November 2012

Ada baiknya BN Sabah juga umum nama calon lebih awal

URA-URA BN akan mengumumkan nama-nama calon-calon lebih awal daripada biasa, banyak mendapat reaksi positif di kalangan pengundi malah pemimpin.

Tujuan pengumuman awal nama-nama calon adalah memberi mereka masa bagi menghadapi persiapan sebelum penamaan calon.

Kebiasaan Last Minute pengumuman calon, membuatkan calon yang terpilih kelam kabut, mana kan tidaknya, persiapan poster, persiappan bilik gerakaan terpaksa diatur dalam masa yang singkat. Atas sebab itu, pengalaman lalu-lalu, hanya selepas tiga hari penamaan calon, baru poster calon dapat dinaikan.

Bagi Sabah, keuali di berapa kawasan, mungkin ada perubahan, termasuk kawasan-kawasan yang dikuasai pembangkang, perlu dinamakan calon-calon yang akan diamanahkan menggalas tanggungjawab bagi pihak BN. Boleh dikatakan, kemungkinan besar BN Sabah akan mempertahankan wakil-wakil rakyat yang telah menang pada PRU-12 lalu, kecuali di beberapa kawasan- antaranya Usukan, Merotai, Senallang, Bogaya, Karamunting, Elopura, Tuaran, Kinabatangan, Beluran, Kuamut, Pensiangan, Tanjung Batu dan beberapa kawasan lagi yang diperuntukan kepada Upko.

Pada PRU-13 besar kemungkinan BN Sabah akan memperkenalkan muka-muka baru, terutama bagi kawasan Tawau dan Semporna. Manakala di kawasan Pantai Barat, mungkin berlaku pertukaran calon-calon.

Bagi BN Sabah, mudah diteka, siapa-siapa yang akan bertanding pada PRU-13 bagi mewakili BN, kerana kelibat para pemimpin tertentu ini cukup aktif lebih empat tahun lalu.

Bagi BN Sabah, mengubah sedikit calon-calon yang bertanding adalah untuk memperkukuh BN dan mengharapkan, pengulangan keputusan PRU-2004 dan 2008.

Apa kah BN Sabah akan memutuskan mengumumkan nama-nama calon lebih awal? hanya Najib dan Musa yang dapat menjawabnya.

1 November 2012

N44 Karamunting-kerusi duri dalam daging BN Sabah

KERUSI N.44 Karamunting merupakan kerusi dalam daging BN Sabah. Penyebab kepada keadaan ini, apabila penyandangnya bekas Naib Presiden LDP, Peter Pang En Yin keluar daripada parti komponen BN itu berikutan kenyataan Timbalan Presiden parti itu yang tidak menyokong kepimpinan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Selepas setahun tidak berparti, akan tetapi Pang terus menganggotai kabinet Sabah atas kapasti menang atas tikit BN, beliau akhirnya menyertai Parti Gerakan. Parti Gerakan adalah salah satu komponen BN yang ditolak rakyat pada PRU-12, di mana Presidennya sekali mengalami kekalahan pada PRU itu.

Prinsip BN dalam mengalokasikan kerusi-kerusi yang bakal ditandingi adalah berasaskan kepada parti, bukan kepada individu. Prinsip ini tidak pernah berubah, kecuali berlaku pertukaran kerusi yang dipersetujui parti-parti yang terlibat.

Memandangkan LDP tidak mahu berganjak terhadap prinsip itu, maka parti itu tidak akan memberi laluan kepada parti lain bertanding yang tradisi miliknya, termasuk DUN Karamunting.

Semalam, Presiden LDP Datuk VK Liew mengulangi pendidiran parti itu semasa merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kapayan dan Moyog. Menurut Liew, LDP tetap mempertahankan kerusi Karamunting pada PRU-13 akan datang, selain mengintai DUN Likas atau Luyang.

Pada PRU-12 lalu, DUN Karamunting dimenangi Peter Pang dengan majoriti 3,362 melawan tiga calon lain daripada bebas, PKR dan DAP. Berasaskan rekod, jika pertembungan satu lawan satu, majoriti kemenangan calon yang menang tidak pernah melebihi 2,000 undi.

DUN Karamunting berjaya dirampas calon BN daripada LDP pada tahun 1999, sebelum ini kawasan tersebut adalah kawasan PBS. PBS kini merupakan komponen BN bermula tahun 2002.

Jika dilihat kedudukan Pang, beliau hingga kini merupakan anggota kabinet negeri Sabah, ertinya, keakraban beliau dengan Ketua Menteri yang juga Pengerusi BN Negeri, sukar dipertikai. Memandangkan situasi itu, sukar bagi Musa tidak mencalonkan Pang dalam PRU-13 akan datang. Jika itulah kejadiannya, di mana kah Pang bertanding? Di kawasan Sandakan belum terdapat kekosongan kerusi, kecuali di Pantai Barat, yakni Luyang dan Likas atau Parlimen Tawau. Atau akan berlaku keputusan menang-menang, di mana Pang dibenarkan bertanding di Karamunting, dan LDP diberikan tambahan satu kerusi selain kerusi pengganti?

Bagi Suara Rakyat, jika option ini berlaku, sebaiknya LDP menerima keputusan itu dalam pengertian keluarga besar BN. Lupakan apa yang berlaku, yang penting BN menang besar dalam PRU-13.

Suara Rakyat yakin, para pemimpin BN akan mengutamakan kemenangan BN secara keseluruhan berbanding terpaut dengan masalah pengagihan kerusi. Suara Rakyat yakin, kerusi manapun yang ditandingi LDP, keputusan sama, BN akan menang di kawasan itu, kerana penerimaan rakyat Sabah terhadap BN masih kukuh.

DUN Karamunting adalah kawasan campuran dimana pengundi cina merupakan 53 peratus, manakala bumiputera 47 peratus. Jika dilihat kepada perolehan BN pada PRU-PRU yang lalu, hampir 60 peratus pengundi kaum cina tidak mengundi BN, manakala kaum bumiputera pula lebih 80 peratus mengundi BN.

Tidak dinafikan DUN Karamunting adalah kerusi selamat bagi calon BN/LDP berbanding DUN Luyang atau Likas. Jika isu selamat diambil kira, maka nampaknya LDP tidak akan berganjak. Pang terpaksa berhijrah.

31 October 2012

PRU-13:Benar kah suasana Poliltik Sabah terkini serupa tahun 1985?

BENAR KAH dakwaan Pembangkang bahawa suasana politik Sabah pada masa ini serupa dengan keadaan politik tahun 1985? Situasi apa kah yang membuatkan pembangkang menyamakan keadaan politik Sabah kini dengan keadaan politik tahun itu?

Tahun 1985 merupakan kejatuhan Kerajaan BN yang diterajui Parti Berjaya pimpinan Datuk Harris Salleh (kini Tan Sri). Pada PRN tahun itu, BN yang dianggotai Berjaya dan Usno (Usno parti pembangkang diperingkat negeri) tumbang kepada Parti Bersatu Sabah (PBS) yang dipimpin Datuk Pairin Kitingan (kini Tan Sri).

Pada pilihanraya itu, Parti Berjaya yang mempunyai 41 kerusi DUN dan USNO 6 sebelum DUN dibubarkan, masing-masing hanya mendapat 6 kerusi bagi Berjaya, sementara Usno 16, manakala PBS menang 25 kerusi dan satu kerusi bebas bagi DUN Moyog.

Pada PRN itu juga Datuk Harris kehilangan kerusi DUN Tenom kepada Kadoh Agundung (kini Datuk)

Sebaik keputusan pilihanraya itu, kejadian yang tidak diingini berlaku di Istana Negeri, di mana berlaku peristiwa mengangkat sumpah Ketua Menteri daripada parti Usno dan selepas itu, Pairin pula mengangkat sumpah. Sejarah telah tercatat di Sabah, bahawa pada satu masa, negeri itu mempunyai dua orang Ketua Menteri.

Disebabkan campur tangan Pemangku Perdana Menteri ketika itu-Datuk Musa Hitam (kini Tun), akhirnya Pairin diiktiraf sebagai Ketua Menteri yang sah, menyisikan Allahyarham Tun Mustapha. Lojik kepada pengistiharan Pairin sebagai Ketua yang sah kerana partinya mempunyai majoriti mudah daripada 48 kerusi DUN Sabah.

Perlu diimbas kembali keadaan politik Sabah sebelum PRN 1985- Pertama pemecatan Pairin daripada Parti Berjaya, sehingga membuka ruang kepada pilihanraya kecil Tambunan pada tahun 1984. Selepas sahaja Pairin dipecat, Tambunan yang diwakili beliau diturunkan statusnya daripada daerah kepada sub-daerah. Faktor kedua adalah bangkangan beliau terhadap penyerahan Labuan kepada Persekutuan untuk dijadikan wilayah persekutuan dan faktor ketiga protes beliau terhadap penghapusan Pesta Menuai oleh kerajaan Harris dan menggantikan pesta itu kepada pesta rakyat.

Namun, faktor yang menambat hati rakyat terutama kaum KDM adalah pemecatan Pairin dan penurunan status Tambunan. Faktor inilah yang menyebabkan kaum KDM marah dan naik semangat.

Keadaan pada tahun 1985 dan sebelumnya tidak berlakupun pada suasana politik Sabah ketika ini. Pada ketika ini, boleh dikatakan tiadapun pemimpin negeri ini dianak tirikan atau diketepikan. Boleh dikatakan semua kaum di negeri ini mendapat tempat dalam kerajaan, baik itu jawatan politik mahupun bukan.

Dalam suasana politik BN kini, tiadapun pemimpin yang dipecat oleh pucuk pimpinan. Apa yang berlaku, para pemimpin BN sendiri yang mengasingkan dirinya dengan meninggalkan BN.

Pada tahun 2008, sebaik sahaja BN Sabah menang dengan kemenangan hampir  mutlak, Datuk Yong Teck Lee bersama-sama partinya SAPP keluar daripada BN, kononnya hilang kepercayaan terhadap Perdana Menteri ketika itu-Datuk Abdullah Badawi (kini Tun). Sebenarnya alasan yang diberikan oleh Yong pada masa itu hanya gimik, kerana beliau termakan  janji Gerakan 16 September Anwar yang kononnya Pakatan Rakyat akan membentuk Kerajaan Persekutuan menjelang Hari Malaysia, kerana 30 ahli Parlimen BN akan berpaling tadah. Jika kejadian itu berlaku, Yong akan dilantik salah seorang Timbalan Perdana Menteri.

Selepas empat tahun, tiada lagi pemimpin BN yang keluar, melainkan para wakil rakyat PR dan mengistiharkan diri mereka sebagai wakil bebas mesra BN. Tindakan para wakil rakyat PR keluar daripada parti-parti mereka, juga telah mengakibatkan Kerajaan PR di Perak jatuh pada Februari 2009.

Sebenarnya keadaan politik tanah air dianggap tenang, walaupun berbagai isu politik dimainkan termasuk kes sodomi II Anwar. 

Sementara negara menanti untuk menghadapi PRU-13, kekecohan politik berlaku di Sabah pada 29 Julai lalu, apabila dua MP BN daripada Sabah keluar dan menubuhkan NGO mesra Pakatan Rakyat.

Kalau ditilik-tilik sebenarnya tiada asas kukuh dua MP BN itu keluar. Misi mereka sebenarnya adalah misi BN secara keseluruhan. Isu pendatang yang mendapat kewarnegaraan seperti mana didakwa sudahpun ditangani melalui penubuhan RCI spertimana yang diminta. Isu tanah tanah adat diselesaikan secara berperingkat-peringkat melalui pemberian geran secara komunal. Pendekatan pemberian geran secara berkelompok untuk mengelak tanah dijual oleh pemilik geran individu.

Isu pembangunan, pembelaan terhadap rakyat akibat kenaikan harga barang ditangani oleh kerajaan melalui berbagai bantuan termasuk BR1M dan tahun depan BR1M2.0 turut diberikan. Semua pelajar daripada tahun satu hingga tingkatan enam mendapat bantuan RM100 setiap seorang, tidak keinggalan pelajar universiti juga mendapat baucer buku bernilai RM200 setiap pelajar.

Bagi generasi muda pula yang membeli handpone berinternet mendapat rebet RM250 setiap seorang. Selain itu, penyeragaman harga barang keperluan rakyat antara Sabah, Sarawak dan Semenanjung ditangani melalui bajet 2013 nasional.

Di peringkat negeri, bajet Sabah saban tahun mencipta rekod. Tujuan bajet besar bagi negeri adalah untuk mmpercepat pembangunan negeri di bawah bayu ini.

Berasaskan pengamatan Suara Rakyat, sebenarnya tiada isu yang diuar-uarkan oleh pembangkang termasuk para pemimpin BN yang berpaling tadah yang tidak diseselasikan oleh BN. Menurut pandangan Suara Rakyat, perjuangan para pemimpin pembangkang termasuk para pemimpin BN yang berpaling tadah hanya untuk mendapat kuasa, bukannya untuk kepentingan rakyat.


Pendek kata, dakwaan pembangkang, kononnya suasana politik Sabah sama dengan suasana tahun 1985, hanya persepsi mereka sendiri, bukan perasaan rakyat yang majoriti. Fikir-fikirkanlah.

30 October 2012

Tanah Sorob bakal dimilik rakyat semula

DARD 4 dari kanan, Musbah 3 dari kanan, Timbon 2 kanan.
Inisiatif Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Rahman Datuk Dahalan bertemu Panglima Angkatan Tentera Malaysia di MINDEF dua hari lalu membuka laluan penyerahan semula 1020 ekar tanah Sorob kepada penduduk Tempasuk/Kedamaian.

Semasa pertemuan itu, Rahman disertai dua ADUN- ADUN Tempasuk Datuk Haji Musbah Jamli dan ADUN Kedamaian Datuk Herbert Timbon Lagadan.

Pertemuan antara wakil rakyat yang mewakili penduduk Tempasuk dan Kedamaian itu adalah julung-julung kalinya dibuat antara Panglima Angkatan Tentera Malaysia.

Tanah Sorob pada tahun 70-an menjadi suatu isu setempat yang luarbiasa, kerana berlakunya penentangan penduduk terhadap pemilikan tanah itu oleh tentara. Malah dalam penentangan itu berlaku kematian rakyat tempatan yang bernama Nasip, kerana mendiang tidak berganjak dan tidak mahu berpindah daripada kawasan yang ditakriifkan sebagai wilayah tentera.

Sorob adalah sebuah perkampungan di kawasan Tempasuk dan didiami oleh kaum-kaum yang ada di Kota Belud dan di kampung ini lah terletak Kem Sorob atau kemudian dikenali sebagai Kem Paradise.

Selepas pertemuan itu- Datuk Rahman menulis di Facebook beliau "Syukur. Perjumpaan saya, Datuk Musbah dan Datuk Herbert bersama Panglima Angkatan Tentera mengenai permohonan tanah tentera di kota belud berjalan dengan baik pagi ini. Pihak tentera bersetuju secara dasarnya untuk keluarkan 1020 ekar daripada gazet tanah tentera. Kg Bangkahak dan kg Rosok akan mendapat sebahagian dari kawasan itu. Ada beberapa kg lagi sekitar Tambulion yang perlu disiasat dan dilapor semula. Apa pun saya berterima kasih kepada tentera kerana memahami kehendak rakyat. Satu jawatankuasa khas mengenai isu ini peringkat daerah kota belud juga akan ditubuhkan dan dipengerusikan oleh Pegawai Daerah. Wakil-wakil rakyat akan turut serta. Wakil tentera juga akan hadir. Saya lihat ada jalan penyelesaian dalam isu-isu kampung yang melibatkan tanah tentera ini. Bukan semua permohonan dapat dipertimbangkan tetapi sebahagian besar akan dapat diseleaikan. Saya akan maklumkan butiran terperinci dalam masa yang terdekat ini. Insyaallah.

29 October 2012

PRU-13: Apa kah Sabah dan Sarawak masih Simpanan Tetap BN?

ATAS jolokkan Simpanan Tetap BN, maka Pembangkang menggila di Sabah dan Sarawak. Para pemimpin Pembangkang menaburkan berbagai janji semata-mata untuk mendapat sokongan daripada pengundi dua negeri itu.

Pembangkang mengangkat isu-isu yang dekat dengan hati rakyat antaranya isu tanah adat, isu royalti minyak, isu harga barang dan isu pengagihan jawatan persekutuan yang disandang rakyat dua negeri di Malaysia Timur itu.

Pada PRU-12, kalau bukan kerana kejayaan hampir mutlak BN di kedua negeri itu, kerajaan BN yang ada sekarang mungkin merupakan kerajaan yang lemah, kerana kekurangan jumlah kerusi di peringkat parlimen. 

Walaupun Sabah dan Sarawak memberikan kerusi Parlimen hampir mutlak, namun BN secara keseluruhan masih kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat. Keadaan ini disebabkan oleh pencapaian BN di Semenanjung hampir seimbang dengan jumlah kerusi Pembangkang. Daripada 166 kerusi Parlimen yang dipertandingkan di Semenanjung, BN hanya menang 85 berbanding Pembangkang 80, sementara satu kerusi dimenangi calon bebas yang menggunakan lambang Pas. Kalau dikira-kira betul-betul, keputusan PRU-12 itu, BN mendapat 85 kerusi dan Pembangkang 81.

Pada PRU-13 akan datang ada yang memperkirakan bahawa BN akan kehilangan 13 kerusi parlimen di Sabah dan Sarawak, dan untuk itu BN Semenanjung perlu menang di 13 kawasan Pembangkang bagi menutup kekurangan itu. 

Mampukah BN menang 13 kerusi tambahan di Semenanjung? Jika mampu, maka sekurang-kurangnya keputusan PRU-12 akan berulang.

Akan tetapi berasaskan pengamatan Suara Rakyat untuk Sabah sahaja, keputusan PRU-13 akan sama dengan keputusan PRU 2004 dan 2008. Pembangkang hanya akan menang satu kerusi parlimen, yakni Parlimen Kota Kinabalu. Anggapan ini, berasaskan kepada sejarah pilihanraya di negeri di bawah bayu itu, di mana setakat ini, belum pernah parti pembangkang menang lebih daripada dua kerusi parlimen pada sebarang pilihanraya, kecuali pada tahun 1990, kerana suasana pada ketika itu sungguh berlainan, kerana berlakunya tikam belakang daripada parti komponen BN sendiri.

Pembangkang tidak akan mampu menambah kerusi parlimen di Sabah, walaupun berbagai senario politik berlaku di negeri itu sejak akhir-akhir ini.

Pembangkang memperkirakan mendapat sekurang-kurangnya enam kerusi parlimen- kerusi parlimen yang mereka jangka akan mereka menangi adalah Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Beaufort, Sepanggar dan Moyog. Pada PRU-12, Kota Kinabalu ditandingi PBS, Sandakan-LDP, Tawau-SAPP, Sepanggar-SAPP dan Moyog-UPKO. Pada PRU-13, dijangkakan tidak akan ada perubahan parti mana yang akan bertanding di Kota Kinabalu, Sandakan dan Moyog; akan tetapi bagi Tawau dan Sepanggar belum diketahui parti komponen BN yang mana diberi kepercayaan untuk bertanding di kerusi-kerusi yang dikuasai SAPP itu. 

Jika BN Sabah mampu mengetengahkan calon-calon yang berwibawa harapan sangat cerah bagi BN menang di Tawau dan Sepanggar. 

Melihat senario semasa di negeri bawah bayu itu, tiada riak-riak yang boleh menghalang calon-calon untuk menang 24 kerusi parlimen di tanah besar Sabah dan satu kerusi bagi WP Labuan.

Anggapan pembangkang untuk mendapat enam kerusi parlimen di Sabah, hanya tinggal anggapan, jauh sekali anggapan Lajim Ukin, kononnya barisan Pembangkang akan mendapat 15.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels