18 April 2018

KEMAJUAN SABAH BUKAN KERANA SAYA SEORANG: MUSA

KEMAJUAN Sabah bukan kerana Tan Sri Musa Aman seorang, akan tetapi merupakan kombinasi daripada berbagai pihak, iaitu hasil kerjasama daripada semua pemimpin parti komponen, jemaah menteri, penjawat awam dan rakyat.

Tanpa kerjasama daripada semua pihak, adalah mustahil bagi seorang ketua kerajaan dapat memajukan dan membangun negeri.

Akibat sokongan daripada semua pihak, khususnya mandat yang diberikan rakyat sejak PRU 2004, yang mana kerajaan yang memerintah negeri sentiasa mempunyai kuasa 2/3 di Dewan Undangan Negeri (DUN), maka kerajaan yang beliau terajui dapat merancang, melakasanakan pembangunan dan aktiviti yang mengarah kepada pembelaan rakyat.

Hasil daripada kerja sama itu, kestabilan politik berada dalam keadaan mantap, aktiviti ekonomi berada pada landasan betul. Sebagai misalannya, peningkatan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) pada tahun 2016 berjumlah RM73.8bilion meningkat daripada RM59.5bilion pada tahun 2011. Selain itu, trend kemajuan ekonomi negeri telah menjadikan Sabah menempati kedudukan ke-5 di negara ini.

Kemajuan Sabah, adalah hasil daripada kerajaan yang berterusan. Sabah sebenarnya menjadi mundur pada masa-masa lalu, kerana kerapnya bertukar-tukar kerajaan, selain dipimpin oleh mereka yang kurang pengalaman, sehinggakan rakyat dijadikan uji cuba.

Hakikat yang perlu diterima rakyat, kemajuan dan pembangunan yang berterusan, apabila kerajaan yang sedia ada berterusan, kerana perancangan telah tersedia dengan mantapnya.

Sabah akan terus maju, jika pada PRU-14 ini, rakyat meneruskan mandat yang kuat, kerana menerusi mandat itu Halatuju Pembangunan & Kemajuan Sabah menjelang 2025 akan terealisasi.

TAMPARAN HEBAT BAGI PEMBANGKANG KOTA BELUD

KOTA BELUD, 17 April — Kira-kira 400 anggota parti pembangkang di Pusat Daerah Mengundi Rosok, dekat sini bertindak keluar parti dan menyertai Barisan Nasional (BN) selepas mendakwa hilang keyakinan terhadap pucuk pimpinan parti masing-masing.

Kumpulan itu yang diwakili ketua PDM Parti Keadilan Rakyat (PKR) Rosok Santaim Gontiung berkata tindakan mereka untuk meninggalkan parti masing-masing disebabkan sudah bosan dengan tindakan pemimpin parti yang hanya datang untuk meraih undi apabila menjelang pilihan raya.

“Kebanyakan yang meninggalkan parti adalah dari PKR dan ada juga dari Parti Warisan Sabah (Warisan), Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dan dari Parti Harapan Rakyat Sabah (Harapan Rakyat). Kami yang keluar dari parti hari ini akan menyertai parti dalam BN.

“Tiada yang kami dapat selama beberapa penggal menyokong pembangkang…apa yang mereka janjikan sebenarnya tidak ada apa-apa…jadi kita membuat keputusan untuk bersatu padu menyokong BN kerana kami mendapati hanya BN yang mampu mengubah nasib anak bangsa kita,” katanya.

Beliau berkata demikin kepada pemberita dalam satu majlis santai bersama rakyat di PDM Rosok yang dihadiri oleh timbalan ketua bahagian Umno Kota Belud, Datuk Musbah Jamli yang juga pembantu menteri pertanian dan industri makanan Sabah, dekat sini hari ini.

Santaim berkata kebanyakan yang meninggalkan parti pembangkang itu akan menyertai Umno dan ada juga yang menyertai parti komponen BN yang lain.

Sementara itu, Musbah yang juga penyandang kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tampasuk berkata tindakan kira-kira 400 orang di PDM itu meninggalkan parti masing-masing menunjukkan mereka telah sedar bahawa hanya BN yang mampu membela serta berjuang untuk rakyat dan demi masa depan negara.

“Hari kita adakan program santai di PDM Rosok dan pada masa yang sama ramai d ikalangan anggota parti pembangkang telah menyatakan sokongan padu kepada BN dan meninggalkan parti masing-masing.

“Kita berharap akan lebih ramai lagi yang akan bersama-sama mereka untuk menyokong BN. Walaupun calon yang bertanding dalam pilihan raya ini belum di umumkan namun mereka telah menyatakan sokongan untuk sama-sam berjuang dalam BN. Ini menunjukkan mereka di sini telah memberi kepercayaan kepada BN untuk terus membangunkan negara,” katanya. — Bernama

9 April 2018

MA63: KONSENSUS DIPUTAR BELIT

KENAMPAKAN bahawa Datuk Shafie Apdal dan Datuk Lajim Ukin tiada idea menangkis keputusan Bn memasukkan MA63 dalam manifesto. 

Dua pemimpin ini cuba mengelirukan rakyat yang tidak biasa mendengar perkataan konsensus, kerana perkataan itu adalah perkataan bahasa inggeris yang dimelayukan. Konsesus adalah sesuatu perkara yang TELAH dipersetujui, BUKANNYA suatu yang AKAN dirancang/dibincang. 

Apa yang mendukacitakan lagi, dakwaan Shafie dan Lajim bahawa kerana Dato Seri Najib Razak menggunakan istilah konsensus, maka kononnya, negeri-negeri lain perlu setuju, sebelum pelaksanaan butiran dalam MA63 dikuatkuasakan. Sedangkan, pengertian manifesto adalah sesuatu pekara/keputusan yang TELAH diputuskan dan telah dipersetujui. 

Selain itu, pemimpin parti Warisan Sabah seperti Aziz Jamman, mengaitkan konsensus dengan parti dalam Bn. Dakwaan Ketua Wira PWS itu, atas sebab Sabah diwakili 4 parti dalam komponen Bn, maka menurut beliau kedudukan adalah 4 lawan 9, ertinya kalau berdasarkan konsensus, maka parti Sabah akan kalah. Mengapa beliau tidak merujuk kepada parti-parti di Sarawak? Sedangkan dalam Bn itu, hanya 4 parti yang diwakili Semenanjung, iaitu Umno, MCA, MIC dan Gerakan, maknakala 9 daripada Sabah & Sarawak. Di sinilah, kelemahan pemimpin muda PWS itu, membuat dakwaan, akan tetapi akal tidak selari dengan hujung jari. 

Kalaulah betul, bahawa pelaksanaan MA63 dilaksanakan menerusi konsensus parti, maka jelas, Sabah & Sarawak akan menang. Akan tetapi, bukan itu persoalannya, Bn telahpun membuat keputusan berkaitan MA63. Kerana keputusan telah dibuat, maka jika memerintah lagi, maka keputusan itu dilaksnakan, kerana itulah AKUJANJI BN dalam Manifesto. Bn tetap melaksanakan semua akujanji, seperti mana akujanji pada PRU-13. 

MA63, dipolitikkan, semata-mata untuk mengelirukan rakyat yang kurang tahu butiran dalam perjanjian itu, sedangkan perjanjian itu merupakan PERJANJIAN ANTARABANGSA yang sangat berkait dengan perundangan. MA63 merupakan satu dokumen yang tidak boleh diperkotak katik, melainkan hanya melaksanakannya, sebab itu Dato Seri Najib Razak kerap mengatakan, jika pemimpin DAHULU dengan sengaja atau tidak terambil atau tidak melaksanakan butiran dalam perjanjian itu, maka ianya perlu dikembalikan (restore), sebab itulah MA63 dimasukkan dalam MANIFESTO BN!!!!.

8 April 2018

PRU-14: CASH IS KING!!!

JIKA benar dakwaan Tun Dr Mahathir, Cash is king, maka Pakatan Harapan (PH) yang bernaung pada PKR, tiada peluang pada PRU-14.

Manifesto BN, mensasarkan kepada poket pengundi, selain kemudahan yang diperlukan rakyat. 

Akujanji Bn, berkaitan dengan penyediaan 3juta peluang pekerjaan selama 5 tahun, membina ribuan kilometer jalan, selain janji-janji yang mengena kepada keperluan rakyat, menunjukkan bagaimana komitednya kerajaan Bn, jika mandat diberikan rakyat.

Keluhan pembangkang yang mengatas namakan rakyat berkaitan kenaikkan sara hidup, dijawab menerusi kenaikkan bayaran BR1M. Selain itu, had pendapatan juga dinaikkan, memberi peluang kepada mereka yang berpendapatan RM5000 menerima RM700 BR1M.

Apa yang paling mengembirakan, bahawa anak-anak penerima BR1M yang memasuki perguruan tinggi menerima RM1500 setiap anak secara one-off.

Bagi lepasan universiti mula, dalam tempoh 6 bulan dijamin mendapatkan pekerjaan. 

Sebenarnya, pendekatan BN mensasarkan kepada poket pengundi, mempunyai impak berganda. Semakin adanya pendapatan yang boleh dibelanjakan, maka semakin rancaknya perekonomian termasuk peruncitan.

BR1M yang diterima akan dibelanjakan di mana penduduk itu bermastatutin. Keadaan ini mempergiat ekonomi peruncitan. Di kampung-kampung yang ada kedai runcit atau gerai-gerai dapat ditingkatkan jualan. Peningkatan jualan membawa kepada peningkatan pendapatan. Di lain pihak pula, kilang-kilang pengeluar juga turut dapat meningkatkan keluaran, kerana adanya permintaan.

Para petani, nelayan, pekebun juga akan turut menikmati peningkatan pendapatan, kerana permintaan yang meningkat. Hukum penawaran dan permintaan akan berlaku, yang selanjutnya menentukan harga. Kerana rakyat ada pendapatan, maka sudah tentu harga bergerak ke atas atas sebab hukum permintaan dan pernawaran menentukan harga. Keadaan inilah yang diperlukan bagi ekonomi yang berkembang untuk sesebuah negara yang menuju negara maju.

Kepimpinan DS Najib Razak menerusi manifesto BN, bagi PRU-14, benar-benar mengunakan hukum ekonomi secara praktikal, bukannya janji atas angin, seperti mana manifesto PH.

PRU-14 BUKAN LAWAN ANTARA NAJIB-MAHATHIR-TETAPI?

PRU-14 bukanlah PRU perlawanan antara Dato Seri Najib Razak dan Tun Dr Mahathir, bukan perlawanan antara Bn dan PKR atau Parti Warisan Sabah akan tetapi melaksanakan proses demokrasi negara bagi memberi peluang kepada pengundi menentukan kerajaan terbaik untuk rakyat

Sebagai panduan pengundi, sebelum memilih parti mana yang diberi mandat menerajui kerajaan, maka dizahirkan menerusi manifesto masing-masing.

Bagi Bn, menggariskan 14 teras akujanji yang dilaksanakan jika diberi mandat. Menerusi 14 terus itu, kemakmuran, kesejahteraan dan keamanan yang dibina sejak merdeka diteruskan kelangsungannya. 

Terlihat sangat, bahawa akujanji Bn sungguh menyuluruh dan adil kerana meliputi program-program menghebatkan Malaysia untuk masa depan yang lebih cerah dengan mendahulukan rakyat serta pembangunan lebih adil dan menyeluruh dari Perlis hinggalah ke Sabah dan Sarawak. 

Manifesto bertemakan “Bersama BN Hebatkan Negaraku” berintipatikan penyusunan pembangunan yang menyeluruh terutama di kawasan yang dianggap terabai selama berdekad sebelum ini. 

Rungutan rakyat berkaitan sara hidup dijawab dengan kenaikan amaun BR1M, penyediaan 3 juta peluang pekerajaan. Detail Manifesto BN disini

7 April 2018

MANIFESTO BN: BERSAMA BN, HEBATKAN NEGARAKU- DILANCAR PERDANA MENTERI

KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan Manifesto Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) yang bertemakan 'Bersama BN, Hebatkan Negaraku' di Axiata Arena, Bukit Jalil malam ini yang disiarkan secara langsung menerusi TV1.

Manifesto yang bersifat inklusif itu menyentuh seluruh lapisan rakyat di negara ini menerusi 14 teras dan 364 inisiatif yang digariskan.

Antara yang menerima manfaat adalah penduduk luar bandar termasuk warga Felda, pelajar, belia, warga emas, orang kurang upaya (OKU), pesara dan wanita.

Inisiatif yang ditawarkan termasuk pemberian kad diskaun perjalanan bagi pengangkutan awam kepada warga emas, golongan OKU, pelajar dan belia yang bekerja.

Turut terkandung dalam manifesto itu adalah inisiatif membantu rakyat membeli rumah pada harga berpatutan, memperkukuhkan lagi persefahaman antara kaum dan agama serta mewujudkan mekanisme baharu untuk rakyat menyuarakan pandangan dan kritikan terhadap kerajaan.

Tidak ketinggalan, rakyat di Sabah dan Sarawak juga akan menerima manfaat melalui usaha kerajaan mempertingkatkan tahap pendidikan di dua negeri itu serta langkah penyeragaman harga barangan tertentu dengan Semenanjung Malaysia. Selain itu, hak-hak Sabah  & Sarawak  yang terkandung dalam MA63, dikembalikan.

Berikut adalah 14 teras yang terkandung dalam Manifesto BN:

1. Ekonomi Keperluan Rakyat

2. Kemampanan dan Kemakmuran Ekonomi Negara

3. Perumahan Keperluan Rakyat

4. Pemacuan Modal Insan dan Kecemerlangan Pendidikan

5. Keselamatan Rakyat Keutamaan Kami

6. Membahagia dan Menjayakan Wanita Negara

7. Generasi Muda Pewaris Masa Hadapan

8. Kesejahteraan Generasi Emas dan Warga Kelainan Upaya

9. Memperkukuhkan Pembinaan Negara Bangsa

10. Mengutamakan Kesejahteraan Sosial dan Kualiti Hidup Rakyat

11. Membina Infra Rakyat dan Meningkatkan Kesalinghubungan

12. Memperkukuh Agenda Bumiputera dan Mempertahan Kesyumulan Islam

13. Tadbir Urus Yang Baik dan Penyertaan Rakyat

14. Meraikan Perbezaan, Merapatkan Jurang. -

PEMBANGKANG TERTIPU PROPAGANDA SENDIRI

Propaganda sebenarnya untuk mengaburi mata lawan. Apabila propaganda sendiri dipercayai sebagai betul, maka itu namanya menipu diri sendiri. 

Pembangkang teruja sangat dengan kehadiran pada ceramah mereka. Kerana kehadiran itu, mereka mabuk sendiri. 

Kalau kehadiran pada sesebuah ceramah menunjukkan kemenangan, maka sejak tahun 1998 lagi, Bn telah tewas. 

Di negara ini, ada dua kawasan berbeza, demikian juga trend pilihan pengundinya. 

Di luar bandar, di mana jumlah pengundi tidaklah seramai berbanding di bandar, majoriti adalah penyokong parti Barisan Nasional, manakala di bandar di mana jumlah pengundi jauh lebih padat dan ramai majoriti adalah penyokong pembangkang, keadaan itu ditandai semua ibu kota di negara ini dimenangi pembangkang, kecuali Johor Baharu. 

Oleh kerana perbezaaan antara jumlah pengundi antara bandar dan luar bandar mencapai 2:1, maka adalah lojik, jika pembangkang mendapat undi popular, demikian juga, jika perjumpaan di kawasan demikian, maka hadirinpun akan ramai juga. 

Atas sebab pembangkang sangat teruja dengan kehadiran dan undi popular, maka mereka menganggap telah menang pada PRU-13, sebabnya mereka mendapat undi popular 51%, berbanding Bn 47%, namun daripada segi kerusi, Bn mendapat 133 (60%). 

Oleh kerana propaganda mereka, kononnya dengan undi popular & kehadiran, maka kemenangan mereka dirampas, sebenarnya menafikan sistem pilihanraya negera ini yang digunakan sejajar dengan sistem demokrasi berparlimen, iaitu First-Past-The-Post, bukannya berasaskan kepada undi popular. 

Sehingga kini, pembangkang masih berpaksi pada undi popular, sebab itu mereka menganggap bahawa kehadiran pada ceramah mereka, menunjukkan sokongan rakyat. Walaupun demikian, sehingga kini, tiada bukti atau data menunjukkan bahawa kehadiran pada sesebuah ceramah diterjemahkan kepada undi. 

Keterjuaan mereka pada kehadiran, tidak berlaku di Pasir Gudang Johor, malam semalam, demikian juga kehadiran Tun Dr Mahathir di sebuah rancangan Felda di Pahang dua minggu sebelumnya. Jika diambilkira hipotesis mereka, bahawa kehadiran merupakan kemenangan, ertinya, sedikitnya hadirin yang hadir di Pasir Gudang, yang mempunyai lebih 100 ribu pengundi, bermakna kemenangan tidak berpihak pada mereka. 

Berasaskan kepada keadaan demikian, hakikatnya, pembangkang tertipu oleh propaganda sendiri atau anggapan mereka sebenarnya tidak berpijak di bumi nyata. 

PRU MASA RAKYAT BERMANJA

BAGI rakyat biasa, musim pilihan raya merupakan masa-masa bermanja. Mengapa? Masa inilah mereka didatangi pemimpin kalau bukan menerusi majlis ceramah, juga menerusi lawatan rumah ke rumah. 

Dalam tempoh 5 tahun, hanya terdengar, terbaca atau ternampak kelibat pemimpin, maka pada masa inilah, rakyat tidak perlu temu janji, akan tetapi dikunjungi pemimpin. 

Pada masa inilah, semua kemampuan politik seseorang ahli politik digunapakai dan dipraktikkan. 

Pada masa ini juga, apa sahaja janji bakal ditaburkan, termasuk janji bulan bintang. 

Para pemimpin politik bukan sahaja berjanji pada para pengundi atas pagar, akan tetapi juga kepada penyokong. 

Dalam pilihanraya seumpama ini, janji-janji bukan sahaja menerusi mulut, akan tetapi berbentuk bertulis, iaitu manifesto. 

Dalam pilihan raya, apa yang ditakutkan oleh pemimpin politik adalah pengundi beralih (swing votes). Pengundi seumpama ini, boleh berlaku hanya kerana kesilapan kecil. 

Biarpun seseorang pengundi telah memutuskan parti pilihan selama 5 tahun, namun hanya kerana kesilapan kecil, di masa memangkah, emsoi yang memangkah. Jika ini berlaku, maka tiada yang boleh dilakukan, nasi sudah menjadi bubur. 

Kerana emosi di saat-saat akhir, maka telah menyebabkan Bn kehilangan undi popular pada PRU-13, juga kerana emosi Bn kehilangan kuasa 2/3 pada PRU 12. 

Memang pada masa ini, pengundi yang telah membuat keputusan, misalnya penyokong Bn, menggambarkan pilihan mereka kepada KAMI PILIH BIRU, manakala penyokong parti Warisan Sabah memilih IN GOD WE TRUST, CHANGE WE MUST. Namun di saat-saat akhir, hanya kerana kesilapan kecil, ianya bakal berubah. 

Masa-masa kritikal adalah 24 jam sebelum peti undi ditutup. Pada masa inilah, swing votes berlaku. 

Atas sebab itu, untuk memastikan undi penyokong khasnya dan undi atas pagar umumnya, pada masa-masa kritikal jangan berlaku kesilapan, khususnya daripada jentera pilihanraya dan perai undi. 

Jangan lupa, jika ada pengundi berpusing, mereka ada keluarga, sekurang-kurangnya ada isteri, ditambah ibu dan bapa, atau saudara mara. Dalam pilihan raya, elakkan ketua keluarga sesebuah keluarga “sakit hati” kerana bersamanya ramai pengundi. Fikir-Fikirkan Lah.

6 April 2018

PRU-14 SABAH: STATUS & NAMA BUKAN PENENTU KEMENANGAN

RAKYAT mengundi bukan bergantung pada nama dan status seseorang calon. Pengundi melihat tindak tanduk seseorang itu, apa kah mempunyai rekod prihatin atau mesra rakyat. 

Pengalaman pilihan raya di negara ini, ramai sungguh calon-calon yang tewas meskipun mempunyai nama dan status. 

Dalam masa penentuan, yakni pilihan raya semua boleh berlaku. Tidak pelik, seorang calon yang hanya muncul dalam pilihan raya, akan tetapi mampu menewaskan calon yang mempunyai status dan nama. 

Dalam pilihan raya, pengundi nampak hanya calon, kemudian lambang yang diwakili calon itu. Jika jumlah yang memilih calon lebih banyak daripada lambang, maka calon itu akan menang. 

Dalam pilihan raya, memang yang diharapkan adalah kombinasi antara calon dan lambang. Sebab itu timbul istilah “winnable candidate”. 

Bagi Bn, asas yang digunakan adalah kombinasi antara calon dan lambang. Mereka yang terpilih sebagai calon dikatakan calon yang “winnable”. 

Bagi menentukan calon yang “winnable” Bn mempunyai cara tertentu untuk mengenal pasti, dan sudah tentunya daripada berbagai laporan. Berasaskan berbagai laporan itu, maka ditentukan ranking seseorang, dan kemudiannya disebut merit. Makna kata, semua calon-calon yang bakal dicalonkan adalah mereka yang winnable kerana mempunyai merit. 

Tetapi perlu diambil kira juga, laporan-laporan tidak semestinya tepat. Sebab itu, ada calon-calon Bn yang mempunyai nama dan status akan tetapi tewas, atas sebab laporan berkaitan calon tersebut bukan berasaskan fakta lapangan, mungkin atas sebab kerana calon yang dimaksudkan mempunyai kedudukan dalam parti dan kerajaan. 

Fakta pilihan raya di negara ini, bermula tahun 2008, apabila Bn mula kehilangan kuasa 2/3, kemudiannya kehilangan undi popular pada PRU tahun 2013, menunjukkan bahawa kretiria winnabale candidate tidak semestinya mendapat sokongan pengundi. 

Kita juga melihat ada pemimpin Bn yang dikira kelas berat (heavyweight) namun hanya menang dengan majoriti kurang 2000 undi, malah ada yang menang kerana kemenangan teknikal, iaitu pertembungan berbagai penjuru. 

Sebab itu, jika ada calon-calon yang merasa yakin kerana status dan nama yang pada mereka, maka sebagai jaminan untuk mereka mendapat undi, jangan dahulu menghitung anak ayam sebelum telur menetas. Rakyat dalam tempoh kempen, akan melihat sekecil-kecil sumbangan seseorang calon itu pada mereka, apa tah lagi, jika calon itu tidak responsif terhadap permasalahan rakyat, tidak suka melayan rakyat, jarang turun padang, kalau pun turun padang, bersikap VVIP. 

Pada hari penentuan, faktor yang amat berbicara, apa kah calon itu mesra alam (yakni prihatin) ataupun tidak. 

Sempena PRU-14, akan ada kah calon-calon yang mempunyai status dan nama bakal kecundang? Hanya rakyat yang menentukan. 

Mungkin atas sebab itu, Perdana Menteri semasa mengumumkan tarikh pembubaran Parlimen, menekankan, bahawa sistem pilihan raya negara ini menggunakan jumlah kerusi bukannya undi popular, kerana beliau tahu, ada kawasan-kawasan tertentu, undi calon Bn tersangat rendah berbanding calon-calon lawan.

HARI PENENTUAN SUDAH TIBA- APA DILEMA RAKYAT?

RAKYAT berdepan dilema, memilih kerajaan prihatin, tetapi di dalamnya ada pemimpin tidak prihatin. Keadaan ini yang menjadikan pengundi di sebuah kawasan serba salah. Mereka berdepan dengan keadaan DITELAN MATI EMAK DILUAH MATI BAPA. 

Fakta menunjukkan di beberapa kawasan, samada parlimen mahupun Dun, jika mantan-mantan wakil rakyat itu dicalonkan semula, meskipun Kerajaan Bn merupakan kerajaan yang prihatin, namun kerana mencalonkan calon-calon yang mempunyai rekod tidak prihatin kepada rakyat, maka akan berlaku penolakan terhadap mereka itu. 

Wakil rakyat yang mempunyai jawatan selain wakil rakyat, seperti menteri, bukan sahaja perlu berkhidmat di kawasannya, akan tetapi perlu memberi khidmat kepada rakyat secara umum, khususnya ahli/penyokong parti. Mereka itu kena sedar dan faham, bahawa kalau bukan kerana sokongan daripada semua pihak yang membolehkan parti menubuhkan kerajaan, maka mereka itu tidak akan jadi menteri, meskipun sebagai seorang wakil rakyat. 

Penulis suka mengutarakan, memang ramai menteri dalam kabinet negeri, tidak prihatin terhadap ahli/penyokong parti, malah mereka itu, lebih akrab pada mereka yang bukan ahli/penyokong. Apa yang paling menyedihkan, ada sesetengah daripada mereka itu, selama memegang jawatan, hanya berkhidmat dengan beberapa orang, iaitu mereka yang berada dalam “inner circle” mereka. Sesetengah menteri atau pembantu menteri, hanya kelihatan sepanjang 5 tahun, dengan orang-orang tertentu sahaja, yang boleh dikira dengan jari, seolah-olah mereka itulah yang hanya berjumlah tidak lebih 10 orang itu penentu kemenangan seseorang itu dalam pilihan raya.

Kelibat sesetengah mereka itu, sangat ketara semasa masa persidangan DUN, mereka itu  suka sangat mengelak berjumpa rakyat.

Oleh kerana ketidak prihatinan mereka itu, maka jika dicalonkan semula, maka akan menjadi liabiti kepada parti, sebab itu, pada PRU-13 lalu, ada calon-calon yang mempunyai jawatan namun tewas, malah ada diantara mereka itu meskipun menang, akan tetapi kemenangan secara teknikal, kerana pertembungan berbagai penjuru. 

Jika ada diantara mereka itu dicalonkan semula, maka status mereka yang merupakan liabiti kepada parti, dikhuatirkan parti akan kehilangan banyak kerusi. 

Hari penentuan sudah tiba. Esok parlimen/dun akan dibubar. SPR akan menentukan hari pengundian. 14.9juta pengundi akan menentukan parti mana yang bakal memerintah. Bagi Sabah pula akan ditentukan oleh 1.111juta pengundi yang tersebar daripada Kudat hingga ke Tawau. 

Bn Sabah membawa bersamanya 22 kawasan Parlimen dan 48 Dun yang dimenangi pada PRU-13. Sabah akan tetap menggunakan 60 kawasan Dun, meskipun mempunyai 73 Dun. 

Pengerusi Bn Sabah- Tan Sri Musa Aman menerusi wawancara secara langsung dengan CBNC semalam, merasa yakin, pengundi Sabah masih teguh kepada Bn. Kenyataan Ketua Menteri itu secara umumnya memang betul, namun hanya dicacatkan oleh sebahagian kecil wakil rakyat yang tidak prihatin/ mesra dengan rakyat. Benarlah, dalam setandan pisang tidak semuanya elok. Atas sebab itu, rakyat kena membuat keputusan yang bijak, jangan hukum kerajaan yang prihatin. Rakyat kena melihat ke depan, meskipun mereka berdepan dengan dilema!!!! 

Harap-harap pucuk kepimpinan telah mengenal pasti, mereka yang terkategori sebagai liabilti dan tidak mencalonkan mereka semula. Memang keputusannya tidak mudah, kerana ada sebahagian daripada mereka itu adalah Ketua Bahagian/Pengerusi Bn di kawasan mereka. Meskipun demikian, keputusan perlu dibuat, kerana yang memenangkan calon adalah pengundi, kerana kerap berlaku, pilihan parti tidak semestinya pilihan rakyat. 

5 April 2018

PAKATAN GUNA LOGO PKR- SATU MUSLIHAT PERDAYA MELAYU

PEMIMPIN Pakatan Harapan maklum, bahawa tsunami cina sudah mencapai puncaknya pada PRU-13. Apabila sudah sampai ke puncak, maka pencapaian parti-parti yang disokong kaum itu maksima seperti mana dimenangi pada PRU-13.

Di Semenanjung pada PRU-13, daripada 165 kerusi, Bn menang 85, manakala pembangkang 80. Juga menerusi jumlah kerusi 80 itu, pembangkang menang undi popular. Makna kata, tsunami cina tidak akan memuncak lagi.

Tun Dr Mahathir adalah pakar strategi. Kehadiran beliau dalam pembangkang, boleh mempengaruhi semua pihak menggunakan common logo. Atas sebab itu, mereka mendaftarkan logo Pakatan Harapan. Namun pendaftaran PH tidak dapat diproses, atas sebab kesilapan yang dirancang awal oleh Tun Dr Mahathir, supaya parti yang beliau taja dibatalkan, kerana beliau tahu, parti itu tiada sokongan.

Pembatalan PPBM oleh ROS, adalah tindakan yang memaksa ROS bertindak. Kerana memang demikianlah rancangan Pengerusi parti itu, kerana melalui pembatalan, sekurang-kurangnya beliau boleh menuduh Dato Seri Najib Razak sebagai dalang kepada pembatalan itu. Sedangkan tujuan beliau supaya parti itu dibatalkan adalah untuk mendapat simpati.

Namun, hakikat sebenar tujuan Tun Dr Mahathir, agar PH tidak boleh didaftarkan, supaya mereka boleh menggunakan logo PKR. PKR walaupun parti berbilang kaum, tetapi digambarkan sebagai parti melayu.

Pemimpin PH maklum, hanya menerusi parti yang kenampakan melayu boleh mempengaruhi pengundi melayu, kerana mereka mengharapkan tsnunami melayu pada PRU-14. Tanpa tsunami melayu, angan-angan mereka merampas Putrajaya hanya tinggal angan-angan.

Menggunakan logo PKR, adalah serampang dua mata, bagi PH. Pertama menjawab, dakwaan bahawa PH didominasi DAP dan kedua bahawa pembangkang adalah satu pasukan.

Menggunakan logo PKR sebagai common logo bagi PH, memang mengejutkan berbagai pihak, khususnya Bn. Kerana sejak sekian lama, walaupun dengan kehadiran Dato Seri Anwar Ibrahim, tidak pernah terlintas, bahawa DAP akur menggunakan logo lain selain logo roket.

PRU-14 di Semenanjung, hanya akan terlihat LOGO BN, LOGO PKR dan PAS. Sejauh mana strategi baru PH ini menembusi wilayah BN, tiada yang dapat menduga.

Jentera dan juru kempen Bn, bermula daripada sekarang kena merangka strategi baru, khususnya isu, bahawa PH didominasi DAP.

4 April 2018

Pemimpin Sabah Tamak- Tun Dr Mahathir

Betul kah pemimpin Sabah tamak? Kerana ketamakan, maka kemajuan negeri terbantut, demikian lah dakwaan Tun Dr Mahathir.

Menurut calon Perdana Menteri Pakatan Harapan itu, jika parti proksi beliau di Sabah- Parti Warisan Sabah dapat menubuhkan kerajaan negeri, maka Ketua Menterinya adalah Datuk Shafie Apdal, kerana menurut mantan PM itu, Shafie adalah pemimpin yang boleh memajukan Sabah & rakyatnya kerana tidak tamak.

Kenyataan Tun Dr Mahathir itu, tidak berpijak dibumi nyata. Apa kah beliau tidak mengikuti tindakan SPRM sejak Oktober 2016 dan berlanjutan sehingga Oktober 2017, yang telah menangkap beberapa individu yang terlibat dengan projek-projek di bawah KKLW semasa Shafie menjadi menteri. Selain itu, mantan menteri selain disiasat, juga turut ditangkap dan direman.

Mengapa Tun Dr Mahathir tidak mengakui, bahawa kemajuan Sabah & rakyatnya bukan kerana pemimpin negeri tamak, akan tetapi tindakan beliau meganak tirikan Sabah, kerana semasa era beliau Bn Semenanjung boleh menubuhkan kerajaan sendiri, tanpa penyertaan Sabah & Sarawak.

Sabah idak mendapat peruntukan sewajarnya daripada Persekutuan, dan keadaan itu bertambah-tambah pada tahun 1985-1994.

Tun Dr Mahathir suka sangat melindungi perbuatan jijik beliau dengan menamakan pihak lain.

Sebagai contoh, lebuh raya Pan Borneo, telah muncul sejak era Tunku Abdul Rahman Al-Haj, dan ianya terealisasi semasa era Dato Seri Najib Razak.

Sebenarnya Tun Dr Mahathirlah yang menyebabkan Sabah & Sarawak mundur, kerana pendapatan Persekutuan daripada dua negeri itu, khususnya hasil minyak, tidak digunakan memajukan dua negeri itu, sebaliknya digunakan untuk membina Menara Berkembar Petronas, Litar lumba Sepang, dan pembinaan Putrajaya.

Bukti jelas, semasa era Tun Dr Mahathir, peruntukan Persekutuan kepada Sabah cukup rendah. Sebagai contoh RMK-7 (1996-2000) hanya RM6.93bilion; RMK-8 (2001-2005) RM13.2bilion, RMK-9 (2006-2010) RM17.7bilion dan RMK-10 (2011-2015) RM21.96bilion. Bagi RMK-11 (2016-2020), separuh jalan bagi rancangan Malaysia itu, sebanyak RM15 bilion telah diberikan kepada Sabah, dan sudah tentunya banyak lagi peruntukan akan menyusul, malah untuk tahun 2018 sahaja adalah RM3.87bilion. Bukan sahaja, peruntukan untuk Pan Borneo adalah sebanyak RM12.86bilion yang meliputi 730Km daripada Sindumin hingga ke Tawau.

Peruntukan untuk luar bandar Sabah di masa era Tun Dr Mahathir, RMK-7 hanya RM107.8juta dan RM1.42bilion bagi RMK-8, berbanding peruntukan di era Dato Seri Najib, daripada tahun 2011-kini telah berjumlah RM10.2bilion.

Hakikatnya berasaskan kepada data kewangan, bukanlah kerana pemimpin Sabah tamak, penyebab negeri mundur, akan tetapi tindakan mantan PM itu membelakangkan kemajuan Sabah.

Salah satu lagi tindakan memundurkan kemajuan Sabah adalah menerusi penggiliran Ketua Menteri, kerana mana ada seorang Ketua Menteri boleh memperkenalkan perancangan dalam tempoh dua tahun? walaupun kerajaan yang meneruskan adalah daripada parti yang sama, kerana masing-masing pemimpin mempunyai gaya kepimpinan. Sebagai contoh, semasa Datuk Salleh Tun Said Keruak dilantik ke jawatan Ketua Menteri, hanya untuk 9 bulan. 

Kerana pemimpin Sabah menyedari selepas Tun Abdullah menjadi Perdana Menteri, maka mencadangkan menansuhkan penggiliran Ketua Menteri, maka selepas itu, Sabah maju.

Kemajuan & pembangunan Sabah digambarkan menerusi pertambahan pendapatan negeri, simpanan kewangan negeri bertambah, kadar kemiskinan menurun, membawa pengertian, bahawa pemimpin Sabah bukanlah tamak.

Hakikat yang perlu menjadi iktibar rakyat Sabah, bahawa kemunduran negeri, sebenarnya telah dirancang daripada awal oleh Mantan Perdana Menteri itu, supaya dakwaan pemimpin Sabah tamak menjadi alasan beliau merai sokongan politik.

Satu pertanyaan? Apa yang boleh disumbangkan oleh seseorang yang berumur 93 tahun, sedangkan dalam tempoh 22 tahun, kemajuan Sabah dirancang untuk dimundurkan!!!.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels