6 November 2011

Faktor Sabah dalam politik negara

KALAU bukan kerana tsunami politik pada PRU-12, Sabah masih kurang diperhatikan dalam politik nasional.

Disebabkan Sabah dan Sarawak,maka BN mampu membentuk kerajaan, walaupun tidak mendapat majoriti 2/3 di dewan rakyat.

Pada PRU-12 lalu, daripada 222 kerusi parlimen yang dipertandingkan, barisan nasional mendapat 140, dimana 54 daripadanya disumbangkan oleh Sabah dan Sarawak (Sabah-24, Sarawak-30).

Kalau tidak mengambilkira sumbangan Sabah dan Sarawak, maka BN hanya mendapat 86 kerusi, berbanading Pakatan Rakyat (DAP-PAS-PKR) 82. Keadaan ini sebenarnya sungguh rentan bagi BN, sekiranya berlaku lompat parti.

Selepas PRU-12, walaupun Sarawak menyumbang 30 kerusi parlimen berbanding Sabah 24, namun, Sabah mendapat 4 menteri penuh berbanding Sarawak 2 dalam kabinet Malaysia.

Sabah Simpanan Tetap BN

Sabah yang ditunjangi oleh UMNO bersama PBS dan parti-parti lain seperti UPKO, LDP serta MCA, Gerakan dan PBRS dianggap sebagai simpanan tetap BN.

Pada PRU-12 lalu hanya Sabah mampu mempertahankan pencapaian pada PRU-11, di mana pada masa itu, bukan sahaja BN menang, akan tetapi kerusi yang dimenanginya melebih 2/3 dewan rakyat. Selain itu, melalui PRU-2004, Terengganu berjaya dirampas semula oleh BN daripada tangan PAS.

Sokongan Etnik

Walaupun ada pergolakan etnik yang berlaku di Sabah selepas PRU-11, dimana para pemimpin suku kedua terbesar, yakni BAJAU tidak diberi pernanan dalam pentadbiran negeri,kecuali TS Pandikar Amin Haji Mulia yang dilantik sebagai Pengerusi IDS-tank-tank Sabah. Pemimpin lain seperti Datuk Salleh Said, tidak dilantik pada sebarang jawatan, demikian juga Datuk Amir Kahar Tun Mustapha.

Melihat kepada keadaan ini, maka United Sabah Bajau Organisation (USBO) ditubuhkan pada 10 ogos 2006. Walaupun USBO berasaskan penubuhan adalah satu badan NGO yang bukan bersifat politik, namun para pemimpinnya menanam pemahaman di peringkat akar umbi, bahawa jika perlu organisasi itu ditukar kepada parti politik bagi tujuan membela suku Bajau yang diketepikan dalam Umno. Sebagai nota-majoriti kaum bajau adalah ahli umno, berikutan pembubaran USNO. Usno dianggotai oleh majoriti suku kaum bajau.USBO adalah rebranding daripada PSBB yang telah wujud lebih kurang 43 tahun lalu. Melalui rebanding tersebut, maka pemimpin iranun seperti Pandikar, dibolehkan sebagai ahli.

PRU-2008

Pada pilihanraya tersebut, pemimpin negeri yang diketuai Datuk Musa Aman mengambil tindakan berani dengan tidak mencalonkan BIG THREE pemimpin USBO- Datuk Salleh Tun Said, TS Pandikar dan Datuk Amir Kahar.

Ada yang melihat bahawa penguguran para pemimpin itu adalah untuk mengenepikan pengaruh USBO. Namun sangkaan itu ternyata meleset, apabila Musa memberi peranan kepada BIG THREE tersebut selepas sahaja usai pilihanraya.

TS Pandikar dilantik sebagai Speaker Dewan Rakyat.Perlantikan Pandikar adalah atas rekomendasi Datuk Safie Apdal(walaupun beredar khabar-khabar angin- Pandikar menepisnya) kepada Tun Abdullah Badawi, yang sudah tentunya mendapat sokongan dan persetujuan daripada Musa Aman.

Sebagai catatan, Datuk Safie pada masa itu adalah Timbalan Pengerusi perhubungan Umno negeri dan Datuk Musa adalah ketuanya.

Menjinakkan cabaran pemimpin USBO

Keputusan pemilihan Umno tahun 2008 merupakan turning point penjinakan para pemimpin Usbo. Datuk Safie Apdal di mana pada masa itu merupakan penasihat kepada USBO dan Timbalan Pengerusi Umno Negeri, menang jawatan Naib presdien Umno.

Akibat daripada pemilihan tersebut, maka berlaku perubahan jawatan dalam kepimpinan Umno Negeri. Datuk Safie ditukar ke Kedah untuk menyandang jawatan Pengerusi Umno Kedah. Melalui perubahan ini, Safie hanya menjadi Ketua Bahagian Umno Semporna, dan tidak lagi mempunyai akses bebas terhadap Umno negeri. Atas sebab itu, Safie mengsyorkan kepada Presiden Umno baru- DS Najib agar melantik Salleh sebagai Timbalan Pengerusi Umno Negeri bagi menggantikannya.Ada juga versi lain bahawa atas syor TS Pandikarlah Salleh dilantik ke jawatan itu.

Perlantikan Salleh yang pada mulanya bertujuan untuk check and balance kepimpinan Musa, akhirnya terhidu oleh Musa. Musa bertindak pantas, dengan memberi peranan yang lebih besar kepada Salleh dalam pentadbiran Kerajaan Negeri, melalui perlantikan sebagai Penasihat Sains dan Teknologi kepada Ketua Menteri Sabah yang berstatus menteri.

Salleh yang berkeadaan mengantuk disorongkan batal, sudah tentu menerima tawaran Musa itu dengan tangan terbuka, kerana pada hakekatnya penubuhan USBO adalah pendesak senyap kepada kepimpin Musa, agar mengiktiraf pemimpin USBO dengan memberi peranan dalam kepimpinan kerajaan negeri.

Selepas beberapa ketika, jawatan Salleh diupgrade ke Jawatan Speaker DUN Sabah, apabila Tun Juhar Mahiruddin dilantik sebagai TYT Sabah.

Kini lengkap sudah bahawa "bajau challange" terhadap kepimpinan Musa telah berlalu, apabila USBO dengan rasminya diterima sebagai ahli bersekutu BN, tambahan kepada sokongan Salleh secara terbuka kepada kepimpinan Musa Aman.

Salleh telah berulang-ulang pada sebarang peluang, memberi sokongan padu kepada kempinan Musa untuk meneruskan kepimpinan Ketua Menteri itu membangun Sabah. Sesuai dengan kenyataan TPM pada Majlis Penerangan Perdana bertempat di Universiti Malaysia Sabah pada 30 Oktober lalu, kepimpinan Musa wajib diteruskan.

OKB yakin melalui kepimpinan Musa, Sabah akan mengulangi kejayaannya sepertimana pada PRU-12 lalu, walaupun ada persepsi mengatakan bahawa Sabah akan kehilangan kerusi di berapa ADUN dan Parlimen yang mempunyai majoriti kaum cina.

5 November 2011

Apa kah Najib lupa pemilihan Umno tahun 2000?

Apakah Najib, Perdana Menteri ke-6 negara lupa pencalonan untuk jawatan Naib Presiden Umno tahun 2000?

Dalam proses pencalon itu, Umno Kota Belud pada mulanya telah berjanji akan mencalonkan Najib, namun di saat-saat akhir pencalon Najib ditukar kepada MB Johor, Datuk Ghani Othman.

Pada satu majlis di Maran Pahang, Najib pernah berkata pada utusan Umno Kota Belud, sdr Rosmin Kasan, bahawa sampai bila-bilapun kepercayaan terhadap Ketua Bahagian Kota belud pada masa itu akan dikenang sebagai "kawan" yang tidak setia-kawan.

Pada masa itu, Ketua Bahagian Umno Kota Belud adalah Speaker DUN Sabah pada masa ini, Datuk Salleh Tun Said.

Datuk Salleh adalah Ketua Bahagian Umno Kota Belud sejurus Tun Mustapha berpindah ke Kota Marudu, sejurus kemasukan Umno ke Sabah pada tahun 1991. Kemudian itu, pada Pemilihan parti tahun 2004, Salleh mengosongkan jawatan Ketua Bahagian, dan membiarkan Timbalannya Datuk Musbah bertanding bersama Datuk Yahya Lampong. Dalam pertandingan itu, Datuk Musbah menang mudah, walaupun Salleh menyokong Datuk Yahya secara tidak langsung.

Walau bagaimanapun, pada pemilihan parti tahun 2008, Salleh mampu mengalahkan Musbah dalam pertandingan sengit Jawatan Ketua Bahagian dengan kemenangan tipis.

Ekoran kemenangan Salleh tersebut, maka mantan Ketua Menteri Sabah itu, dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Umno negeri, yang dikosongkan oleh Datuk Safie Apdal; ekoran tiada lagi pemimpin yang boleh diketengahkan pada masa itu.

Berbagai cerita dalaman berlaku, pada mulanya Najib enggan memberi restu ke atas syor Safie agar Salleh menggantikannya, namun demi memberi peluang kepada Salleh memperbetulkan kesilapannya pada tahun 2000, maka Najib bersetuju dan seterusnya melantik Salleh ke jawatan nombor dua Umno Sabah.

Benar juga, selepas Salleh dilantik, beliau terus mengumumkan bahawa akan mempertahankan Sabah sebagai simpanan Tetap BN di bawah kepimpinan Najib.

Kenapa Safie beriya-iya memberi peluang kepada Salleh? Asasnya adalah Trio; Datuk Safie-Datuk Salleh-TS Pandikar adalah pemimpin USBO, yang giat memperjuangkan nasib rumpun, selepas PRU-2004, kerana walaupun para pemimpin USBO dicalonkan dalam PRU tahun itu, namun tidak diberi peranan dalam kerajaan Sabah, kecuali TS Pandikar dilantik sebagai Pengerusi IDS.

Akibat kegiatan USBO yang memperjuangkan rumpun, dalam satu majlis di Taungusi Sabah, bertempat di Dewan Datuk Musbah, semua presiden etnik di Sabah berkumpul kecuali USBO, memberi sokongan padu kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Aman. Malah dalam satu mesyuarat Ketua-Ketua Bahagian Umno, yang dipengerusikan Musa, di bangunan Umno Sabah, ramai Ketua Bahagian berkata, bahawa USBO hanya memecahkan perpaduan dalam Umno Sabah.

Ekoran aktiviti para pemimpin USBO tersebut, maka pada PRU-12, semua pemimpin USBO tidak dicalonkan oleh Musa Aman, kecuali Safie Apdal. Safie hanya berperanan sebagai penaung USBO. Tindakan Musa tersebut, dikatakan sebagai tindakan paling berani telah diambil oleh seorang pemimpin Sabah.

Dalam kasak kusuk pada masa itu, yakni sebelum penamaan calon, dikhabarkan para pemimpin Usbo akan bertanding "bebas" atau menggunakan "kenderaan" lain menentang calon-calon BN, namun atas permintaan Safie, tindakan tersebut tidak menjadi, sebaliknya terjadi pertemuan antara pemimpin USBO dengan Musa Aman, di rumah kediaman Musa, yang turut dihadiri oleh Musbah Jamli dan Rahman Dahalan. Pada pertemuan tersebut, para pemimpin Usbo berikrar akan terus bersama BN dan akan berkerja untuk memastikan semua calon-calon BN yang bertanding di kawasan rumpun perlu menang dengan bergaya.

Benar juga, selepas keputusan PRU-2008, semua calon-calon BN di kawasan rumpun menang, walaupun tempat asal pemimpin USBO yang tidak dicalonkan, yakni Kota Belud, undi yang diperolehi calon-calon BN berkurang majoritinya.

Namun keputusan PRU-12, tidak disangka, di mana berlaku tsunami politik di Semenanjung. Pada PRU tersebut, hanya Sabah yang masih mempertahankan keputusan PRU-2004. Reaksi ke atas tsumani politik itu, maka puncuk pimpinan pusat, terpaksa melupakan peristiwa lama, termasuk "kenyataan" Najib tentang setia-kawan. Najib tidak sanggup kehilangan sebarang sokongan, atas sebab itu, para pemimpin Usbo yang diketepikan diakomodasi dalam politik nasional mahupun negeri.

TS Pandikar yang pada masa itu, adalah Setiausaha Agung USBO, dilantik sebagai Speaker Dewan Rakyat, sementara Salleh tidak lama kemudian dilantik sebagai Pengerusi Kraft Tangan Malaysia, di bawah Kemterian Safie masa itu.

Namun, jawatan-jawatan tersebut tidak memuaskan hati para pemimpin Usbo, kecuali TS Pandikar, yang setia dengan perlantikkannya sebagai speaker dewan rakyat. Namun bagi Salleh, jawatan pengerusi tidak memberinya flatform dalam politik yang diinginkannya.

Salleh sebagai ahli politik yang pakar dalam bidangnya, melakukan monover, menggunakan Usbo melalui beberapa kenyataan baik melalui media massa atau media alternatif, bahawa Usbo menyokong penuh kepimpinan Musa. Ekoran kepada kenyataan-kenyataan tersebut, maka Salleh dilantik sebagai Penasihat Sains dan Teknologi kepada Ketua Menteri Sabah, berstatus menteri.

Ekoran perlantikan tersebut, maka pergeseran antara Safie dan Salleh bermula. Safie nampak bahawa Salleh telah melupakan skrip asal, di mana pelantikan Salleh sebagai Timbalan Pengerusi Umno Negeri, adalah untuk check and balance kepimpinan Musa Aman.

Salleh melalui jawatan nombor dua dalam parti di Sabah, merasa yakin, bahawa jika pemimpin nombor satu bersara, maka penggantinya adalah pemimpin nombor dua. Melalui keyakinan itu, maka Salleh menyusun strategi agar kepimpinan Musa mempercayainya sebagai pemimpin yang boleh menggantikannya suatu masa kelak. Atas sebab itu, align dengan Safie, dilupakan.

Perlu diingat, bahawa Musa mengetahui benar sifat-sifat Salleh sebagai ahli politik, Salleh hanya menyokong seseorang jika tujuannya tercapai. Kesetia kawanan Salleh dalam politik sukar dipegang, kerana prinsip politik-tiada kawan selamanya, tiada musuh selamanya benar-benar dipraktikkan oleh mantan Ketua Menteri Sabah itu.

Apa kah Najib masih ingat peristiwa tahun 2000, semasa pencalonan jawatan Naib Presiden Umno? atau kah Najib telah lupa untuk sementara, demi mengurangkan politiking di Sabah, agar Musa dapat berkerja tanpa gangguan? dan seterusnya, Sabah akan terus menjadi simpanan Tetap BN pada PRU-13? kerana menurut Tan Sri Muhyiddin Yassin semasa merasmikan Persidangan LDP di Sandakan baru-baru ini, bahawa PRU-13 adalah PRU yang paling kritikal yang bakal dihadapi oleh BN.

Perlu diingat juga, bahawa Musa adalah pemimpin yang sangat berjaya membangun Sabah, melangkaui semua Ketua Menteri Sabah sebelum ini, termasuk Tan Sri Harris Salleh.

Musa adalah pemimpin Sabah yang mampu menambah simpanan Sabah sehingga RM 3 billion, dan pengurusan kewangan Sabah telah diiktiraf oleh Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang.

Selain itu, pada merintahan Musa, banyak sangat pembangunan yang bercorak ekonomi di wujudkan, selain pemibnaan infra untuk kegunaan rakyat.

Tan Sri Muhyiddin pernah berkata pada Majlis Penerangan Perdana di UMS Sabah, bahawa kepimpinan Musa wajib diteruskan demi pembangunan Sabah dan rakyatnya.

Dengan kata lain, jika adapun pengganti Musa pada masa akan datang, seseorang itu mesti mempunyai kualiti kepimpinan seperti Musa, setia kawan seperti Musa, bukan pemimpin politik yang hanya mempraktikkan teori politik; TIADA KAWAN SELAMANYA TIADA MUSUH SELAMANYA.

4 November 2011

Saham Amanah Sabah: Salleh dipersimpangan

SAHAM AMANAH SABAH (SAS) yang dilancarkan oleh Anwar Ibrahim selaku Menteri Kewangan Malaysia pada tahun 1994, menjadi isu lagi kebelakangan ini.

SAS menjadi isu politik, apabila nilainya merosot ekoran krisis kewangan pada tahun 1997. Par value SAS adalah RM1.00, dan pernah turun sehingga RM0.15 dan kini hanya RM0.3099, walaupun Kerajaan Negeri melakukan top-up sebanyak RM200 juta pada tahun 2007.

Akibat krisis ekonomi pada tahun 1997, bukan sahaja SAS yang terlibat, malah seluruh saham yang diniagakan dalam negara.

Manakala, saham-saham yang diniagakan oleh institusi kewangan lain, telah mendapat semula par value-nya pada tahun 2000, tetapi SAS hingga kini masih kehilangan 70 peratus daripada nilainya.

Sebenarnya sebab SAS tidak pernah mendapat semula par value-nya kerana tersilap melabur pada syarikat-syarikat yang tidak berdaya maju.

Syarikat-syarikat di mana SAS melabur, dipilih oleh orang-orang politik dan bukannya berasaskan kepada kedaya majuan syarikat-syarikat tersebut.

Adalah wajar bagi penaraju SAS kini, memberitahu pemegang sahamnya, kenapa nilai SAS tidak pernah berkembang.

Bagi OKB, agar isu SAS tidak lagi menjadi isu politik, adalah wajar kerajaan mengeluarkan "Kertas Putih" bagi mencari kegagalan operasi saham Sabah itu.

Tidak salah mengakui, bahawa kesilapan pelaburan disebabkan oleh "keputusan politik" kerana orang politik bukan pakar kewangan. OKB rasa, pelabur dapat menerima alasan tersebut, asalkan diakui kesilapan yang telah berlaku.

Pada masa ini, semua jari menuding ke arah Datuk Yong Teck lee, kerana kejatuhan nilai SAS semasa Yong masih pengerusinya atas statusnya sebagai Ketua Menteri.

Isu SAS akan dibangkitkan lagi pada persidangan DUN Sabah yang bermula 18 November, namun awal-awal lagi, Speaker DUN Sabah-Datuk Salleh Tun Said, ada memberi isyarat, bahawa usul pengeluran Kertas Putih yang akan dikemukakan oleh ADUN Luyang akan tergantung kepada keputusan speaker.

Jika Speaker DUN Sabah menolak usul itu, ianya akan menjadi isu politik baru, kerana mungkin akan digunakan oleh pembangkang, bahawa kerajaan menyorokkan sesuatu, kerana kebetulan Salleh mempunyai pengetahuan yang banyak mengenai SAS, kerana semasa pelancarannya, Salleh merupakan Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Kewangan Negeri.

Salleh sebenarnya berada di persimpangan, menolak kemungkinan dituduh menyembunyikan sesuatu,menerima akan membongkar semua salah laku.

3 November 2011

Trek Rekod Datuk Salleh Said

BERMULA sebagai Pegawai Daerah Kota Belud, sebaik menghabiskan pelajaran daripada Kanada. Semasa Salleh menjawat Pegawai Daerahlah, tanah rezab perkampungan iranun, yang kini dikenali sebagai kampung Pintasan, dibahagi-bahagikan kepada kepada kampung-kampung Wakaf, Labuan dan Taungusi.

Selepas meletakkan jawatan daripada kerajaan, Salleh pernah bertanding dalam PRK, namun tewas. Pada zaman PBS, Salleh dilantik sebagai ADUN lantikan, ekoran PRK Usukan, dimana Salleh tidak dicalonkan, melainkan Pinjaman Hassin melawan pemimpin utama Usno dan Sabah Tun Mustapha Datu Harun. Dalam pertandingan itu, Tun Mustapha dengan mudah mengalahkan Pinjaman daripada PBS dengan mudah.

Selepas itu, Salleh keluar PBS dan masuk UMNO selepas PBS keluar BN menjelang pengundian pada tahun 1990.

Salleh menjadi Ketua Bahagian Umno Kota Belud, selepas Tun Mustapaha berpindah ke Kota Marudu.

Pada pemilihan Umno tahun 1993, Kota Belud adalah salah satu bahagian yang mencadangkan Anwar Ibrahim bagi jawatan Timbalan Presiden Umno berbanding Tun Ghafar Baba.

Pada PRU-1994, Salleh bertanding di DUN Usukan dan menang. Selepas PBS tumbang Salleh dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah menggantikan Tun Sakaran Dandai selepas Ketua Menteri pertama dalam sistem penggiliran Ketua Menteri Sabah itu, dilantik sebagai TYT menggantikan ayah Salleh, Tun Mohd Said Keruak.

Pada masa Salleh sebagai Ketua Menteri, idea penswastan berbagai GLC dijalankan, termasuk Angkatan Hebat, Sama Industrial Products (SIP), Koperasi Pembangunan Desa (KPD), pejualan tanah negeri di Jalan Selangor Tanjung Aru, pejualan ladang lembu milik kerajaan negeri di Darwin Australia.

Selain itu, Salleh juga mempunyai andil dalam pengwujudan Saham Amanah Sabah (SAS) dan penyeraian beberapa syarikat yang ada hubugan dengan kerajaan negeri di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL).

Salleh juga mempunyai andil dalam FMU, dan rancangan itu diteruskan oleh penggantinya, Datuk Yong Teck Lee.

Dalam pemerintahan Salleh juga jalan Sulaman By-Pas yang tembus terus ke Kota Belud dibina dan seterusnya pembinaan jalan itu diteruskan merentasi Skim Jawi-jawi, yang suatu masa dianggap oleh seorang wartawan dan penduduk Kota Belud sebagai jalanraya penindasan.

Salleh on and off dalam kabinet negeri selepas digantikan sebagai Ketua Menteri. Salleh juga sempat dilantik sebagai Pengerusi LPPB, dizaman pemerintahan Datuk Osu Sukam.

Selepas PRU-2004, Salleh tidak lagi memegang sebarang jawatan dalam kabinet negeri atau GLC, sehinggalah pada PRU-2008, Salleh tidak dicalonkan dalam pilihanraya itu.

Salleh kembali dalam arena politik apabila berjaya menjadi Ketua Bahagian Umno pada tahun 2008, selepas mengalahkan penyandang yang juga ADUN Tempasuk dan Pembantu Pertanian dan Industri makanan, Datuk Musbah Haji Jamli.

Selepas pemilihan UMNO pada tahun 2008, nasib Salleh dalam politik mula menyerlah, apabila beliau dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri, menggantikan Datuk Safie Apdal yang dilantik sebagai Pengerusi UMNO Kedah, ekoran kemenangannya merebut jawatan Naib Presiden.

Selepas dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Umno negeri, Salleh diberi peranan sebagai Pengerusi Kraft Tangan Malaysia, kemudian sebagai penasihat Sains kepada Ketua Menteri Sabah dan kini menjadi Speaker, ekoran perlantikan Tun Juhar Mahiruddin sebagai TYT Sabah.

Melihat kepada kerjaya politik Salleh dalam tempoh hampir empat dekad, adalah wajar melihat pencapaiannya melalui kawasan yang diwakilinya. Bak kata para ekonomis, adalah waktunya melihat kejayaan sesorang itu dalam kerjayanya.

Sebagai anak watan Kota Belud, OKB merasakan apa yang penting dalam kehidupan rakyat adalah sumber pendapatan yang mapan, infra yang memadai dan keperluan asas yang tersedia.

Sayang, walaupun berdekad, keperluan tersebut sehingga kini belum tersedia bagai penduduk Kota Belud, termasuk kampung kelahiran Speakar Dewan Rakyat-Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia.

Janganlah berkata bagi kampung-kampung yang jaraknya melelebihi 30KM daripada pekan, malah kawasan Sekolah Taungusipun, seperti kampung kesapang yang hanya berjarak belasan kilometer, belum mempunyai sumber air bersih.

Salleh ahli politik yang mempunyai kelas tersendiri

BAYANGKAN, daripada tiada jawatan politik, Salleh mampu kembali ke persada politik negeri.

Ramai yang telah membayangkan bahawa politik Salleh telah sampai ke penghujungnya apabila tidak dicalonkan pada PRU-12.

Namun selepas come back, melalui perebutan Ketua Umno Bahagian Kota Belud, selepas PRU-12 lalu, Salleh dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Umno negeri.

Selepas dilantik ke jawatan politik, beliau sempat menjadi pengerusi Kraft Tangan Malaysia, sebelum membuat option menerima lantikan jawatan Penasihat Sains kepada Ketua Menteri Sabah.

Dalam politik semua boleh berlaku, sebelumnya Salleh align dengan Datuk Safie Apdal bersama Tan Sri Pandikar melalui pertubuhan USBO.

Sebelum PRU-12, Salleh merupakan ancaman kepada kedudukan Musa melalui USBO, faktor inilah yang mengakibatkan para pemimpin USBO tidak dicalonkan pada PRU-12.

Menurut sumber dalaman Umno, perlantikan Salleh ke jawatan Timbalan Pengerusi Umno negeri adalah atas permintaan Safie Apdal kepada Perdana Menteri, sebelum Safie bersetuju dilantik sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Kedah.

Strategi politik atas perlantikan Salleh adalah untuk mengimbangi kuasa dan cek and balance terhadap kepimpinan Musa.

Namun dalam politik semuanya berlaku, setia kawan dalam perjuangan boleh diketepikan, semata-mata kerana jawatan dan kuasa.

Peranan Salleh tercium oleh Datuk Musa, atas sebab itu, Salleh diberi peranan dalam pemerintahan Musa, kerana itulah matalamat sebenar Salleh, yakni platform dalam politik, yakni melalui jawatan.

Benar juga, apabila Salleh diberi peranan yang bermula sebagai Penasihat Sains dan kemudian sebagai speaker, maka politiking yang bergitu hebat sebelumnya telah kendur, malah semakin lenyap.

Kini, Salleh boleh dikatakan sebagai jurucakap Musa dalam menangkis isu-isu semasa, termasuk perbalahan dengan Timbalan Presiden LDP dan Wakil Rakyat Kalabakan, Datuk Abdul Ghapur Salleh.

Misi Salleh melalui skrip asal telah dibuang jauh-jauh, dan kini berpihak sepenuhnya kepada Musa.

Salleh kini, nampak sebagai team dalam kepimpinan Musa. Dengan itu, mudahlah bagi Ketua Menteri itu meneruskan HALATUJUnya membangun negeri.

Salleh pada setiap kesempatan melaungkan sokongannya terhadap kepimpinan Musa, malah semasa Ulang Tahun Ketua Menteri itu, Salleh berikrar untuk mempertahan kepimpinan Pengerusi Perhubungan Umno negeri itu.

Musa telah berjaya menyempurnakan misi politiknya, apabila pemimpin yang dianggap cuba menggugat kedudukannya telah dijinakkan dengan mudah.

Musa bukan sahaja mempunyai rekod sebagai ahli perniaggan yang berjaya, juga berjaya sebagai ahli politik.

Cuba bezanya, Musa adalah ahli politik yang setiakawan, atas sebab itu, walau apapun kritikan terhadapnya berhubung perlantikan Peter Pang dan Raymond Tan dalam kabinet negeri, Musa tetap dengan keputusannya.

2 November 2011

Impak skim jawi-jawi

TIADA yang menafikan bahawa pembanguan adalah untuk rakyat, namun apabila pembangunan itu tidak dirancang dengan baik berakibat buruk.

Skim Jawi-jawi yang dibangun pada tahun 1968, memang telah melahirkan ramai peserta berduit ketika ini, akbiat penjualan tanah yang berlipat ganda harganya.

Tujuan skim itu sebenarnya adalah untuk meningkatkan produksi padi, namun kesilapan adalah apabila hak milik tanah diberikan kepada peserta.

Kini, hak milik tanah telah bertukar tangan, dan kebanyakan dimiliki mereka yang berduit.

Tujuan asal skim itu adalah untuk memberi impak perekonomian Kota Belud, namun tujuan itu melencong daripada sasaran, kerana perancangan yang silap.

Selain itu, impak pembangunan skim jawi-jawi terhadap alam sekitar cukup teruk, sehinggakan fauna dan flora di sungai Merabau dan Tawadakan punah.

Air sungai yang sebelumnya merupakan sumber pendapatan dan makanan berasaskan ikan atau udang, kini menjadi sumber penyakit terutama penyakit kulit.

Petani yang menggunakan air Tawadakan untuk pengairan sawah terdedah kepada penyakit kulit yang kronik.

Limpahan air yang tercemar daripada skim jawi-jawi telah menguasai seluruh perkampungan sekitarnya terutama perkampungan kaum iranun.

Impak kepada perespan air dalam tanah adalah air tanah yang dihisap untuk kegunaan harian oleh penduduk sekitar berakbiat kepada penyakit menahun, seperti kerosakan buah pinggang, keruntukan gigi, kerosakan hati dan penyakit hepititis.

Sayang, berdekad-dekad lamanya kaum iranun terdedah kepada pemusnahan tidak langsung, ini lah akbiat yang perlu diterima oleh mereka kerana perancangan yang buruk.

Pemimpin untuk rakyat atau pemimpin untuk kuasa-mana anda pilih?

Di Kota Belud ada dua kategori pemimpin politik, satu golongan mengunakan pentas politik untuk dapat kuasa untuk membina kepimpinan untuk diri sendiri dan satu golongan menggunakan pentas politik untuk membela rakyat.

Sesiapa sahaja penduduk Kota Belud dapat membezakan dua golongan ahli-ahli politik ini.

Bagi pemimpin politik yang menggunakan pentas politik untuk mendapat kuasa, biasanya akan mendekati rakyat di kala ada mahunya, namun bagi pemimpin yang menggunakan politik untuk membela rakyat, akan mendekati rakyat tidak mengira waktu.

Pada pemilihan Umno tahun 2008, pemimpin politik yang menggunakan pentas politik untuk mendapat kuasa sanggup meredah malam, kampung-kampung untuk hadir sesuatu majlis, apa kah majlis itu majlis kerian atau kedukaan. Namun selepas kuasa sudah ditangan, maka lakonan itu sirna, malah tidak mesra lagi.

Berlainan dengan pemimpin yang menggunakan pentas politik untuk membela rakyat, kegiatannya adalah sepanjang masa, kerana kepuasannya adalah apabila dapat bersama rakyat, apa tah lagi dapat mendengar keluh kesah rakyat dan dapat membelanya.

Terpulang kepada penduduk Kota Belud pada PRU-13 akan datang, jika sekiranya pemimpin yang menggunakan pentas politik untuk mendapat kuasa dicalonkan, tepuk dada tanya selera.

Ada juga pemimpin terselamat kerana keadaan

KALAULAH tsunami politik tidak melanda Semenanjung pada PRU-12, para pemimpin yang diketepikan pada PRU itu, mungkin sekarang ini hanya menjadi ahli persatuan mantan yang berhormat.

Apabila tsunami melanda, maka pucuk pimpinan BN tiada pilihan, melainkan perlu menghimpun semua kekuatan, mengurangkan pergeseran, maka berlakulah akomodasi dalam politik.

Sebenarnya, Sabah akan tetap menjadi simpanan tetap BN, walaupun tidak berlakunya akomodasi politik, namun pemimpin Sabah, terutama Datuk Musa Aman, terpaksa juga akur dengan keinginan pucuk pimpinan daripada Kuala Lumpur.

Selain itu, Musa juga ingin mengurangkan politiking di peringkat negeri, agar supaya beliau dan pasukkannya mampu berkerja mencapai sasaran HALATUJU Sabah, tanpa gangguan daripada kegiatan politiking.

Nah! benar juga, apabila politiking berkurang, maka Musa dengan tenang dapat meneruskan rentak kerjanya tanpa gangguan.

Malah, para pemimpin yang seharusnya diketepikan itu, sekurang-kurangnya menjadi jurucakap dalam menjawap isu-isu semasa, dimana dahulunya terpaksa dijawab oleh Musa sendiri.

Dalam isu, penentangan Timbalan Presiden LDP terhadap Musa, Musa tidak perlu mengeluarkan komen atau kenyataan akhbar, kerana dengan tangkas individu yang diketepikan sebelumnya menjawab bagi pihaknya.

Namun, di peringkat akar umbi, pemimpin yang diketepikan itu menabur isu, bahawa apabila Musa bersara, maka beliaulah yang akan menjadi pengganti; kerana menurut mereka, adalah lumrah apabila nombor satu turun, maka akan diganti oleh orang nombor dua. Keadaan ini berlaku, sejak Datuk Osu Sukam lagi menjadi Ketua Menteri. Namun, hakikatnya, jawatan nomobr satu silih berganti akan tetapi orang nombor dua tidak juga mendapat tempat jawatan nombor satu.

OKB sangat tertarik dengan ucapan Tan Sri Muhyiddin Yassin Timbalan Perdana Menteri pada 30 Oktober lalu bertempat di UMS, bahawa Kepimpinan Musa Aman, sebagai Ketua Menteri Sabah wajib diteruskan selama yang boleh, kerana melalui kepimpinan Musa, Sabah mengalamai pembangunan yang pesat, pertambahan wang simpanan negeri dan pengurusan kewangan yang mapan sesuai dengan perakuan Ketua Audit Negera.

Berasaskan kepada prasyarat itu, maka jika belakunya penggantian jawatan Ketua Menteri, maka pemimpin itu mesti mempunyai kualiti seperti Musa atau setanding dengannya.

Musa mempunyai pengalaman dalam perniagaan dan berjaya dalam mengurus perniagaan. Trek rekod seumpama itu, mesti ada pada penggantinya suatu hari kelak.

Musa tidak boleh diganti oleh seseorang yang hanya tahu berpolitik, tanpa visi yang jelas membangun negeri.

Semasa pemerintahan Musa, tidak terdengarpun, adanya GLC atau harta kerjaan yang dijual untuk mendapat kewangan bagi pihak kerajaan. Malah melalui pemerintahan Musa, GLC yang diswastakan melalui pentadbiran terdahulu diambil semula.

Sebelum Musa dilantik, banyak tanah kerajaan dijual kepada pihak swasta, malah ladang lembu negeri di Darwin, Australia telah dijual; tanah di Tanjung Aru diserahkan kepada swasta kononnya akan dibangunkan, dan kini hanya tempat riadah; beratus ekar tanah di Kota Marudu dijual kepada pihak swasta, untuk tujuan mendapat kewangan bagi pihak kerajaan negeri.

Malah kawasan hutan, diserahkan kepada pihak swasta melalui FMU, di mana tindakan ini merugikan kerajaan negeri dan seterusnya rakyat.

Apakah trek rekod yang terpalit kepada pemimpin tertentu itu akan diberi peluang lagi untuk memimpin Sabah, yang sudah itu sudah lah, jangan berangan-angan lagi. Bersyukurlah kerana keadaan menyelamatkan; sekurang-kurangnya masih bertempat dipersada politik negeri di bawah bayu ini.

Jengoklah ke belakang, kawasan yang diwakili berpenggal-penggal, ramai rakyatnya masih merimpat. Datanglah ke kg Songsong, Tanjung Batu dan Lingkudon, faktanya nyata terbentang di sana.

1 November 2011

Calon boleh menang Kota Belud

APBILA Najib mengumumkan bahawa calon BN pada PRU-13 adalah individu yang BOLEH MENANG, maka persyaratan itu, ada pada wakil-wakil rakyat Kota Belud yang sedia ada.

Wakil rakyat Parlimen misalnya; Datuk Rahman Dahalan, walaupun sepenggal, tetapi mampu menyelesaikan masalah air bersih Kota Belud. Walaupun, saluran air bersih belum sampai ke rumah-rumah pada masa ini, namun jaminan telah diberikan bahawa pada penghujung tahun 2012, masalah air bersih Kota Belud akan siap sepenuhnya.

Pembangunan sumber pendapatan rakyat terus berjalan melalui projek Jelapang Padi yang meliputi tiga kawasan Tempasuk, Usukan dan Kedamaian. Selain itu, projek Agropilitan yang merangkumi projek tenusu, perkebunan dan sanggar ikan terus berjalan.

Walaupun projek-projek tersebut mendapat sabotej daripada pemimpin tertentu, namun sikap cekal Pembantu Menteri Pertanian, Datuk Musbah, MP Datuk Rahman dan ADUN Usukan Datuk Japlin, selain sokongan padu Ketua Menteri Sabah, maka projek-projek tersebut berjalan mengikut jadual.

Selain itu, projek-projek yang dikenal pasti untuk kepentingan rakyat seperti pelancongan, pendidikan dan industrti kecil dan sederhana sedang berjalan sesuai dengan 5 entry point pembangunan yang terkandung dalam HALATUJU pembangunan Sabah yang diilhamkan oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Malah untuk tahun 2011 sahaja, Datuk Musa telah memberi komitmen mengenai pembangunan Kota Belud sebanyak tiga kali melalui ucapannya semasa turun padang di Kota Belud.

Kota Belud mengecap pembangunan apabila, satu tindakan berani Musa menncalonkan orang-orang baru di kawasan Kota Belud pada PRU-2008. Seikiranya tiada tindakan berani itu, Kota Belud hingga kini masih terlena tanpa pembangunan yang bercorak ekonomi.

Bagi rakyat Kota Belud, mereka mahu adalah wakil rakyat yang membela mereka, dari segi pengwujudan sumber pendapatan, agar supaya pendapatan mereka terus kekal sepanjang hayat. Mereka tidak mahu pemimpin yang berpoilitik sepanjang masa, kerana pemimpin seumpama itu, hanya mahu kuasa atas dirinya demi kepentingan dirinya serta kerabatnya.

Bukti nyata di Kota Belud, apabila sebelumnya diwakili oleh pemimpin yang berpolitik, sebagai akibatnya rakyat terus merimpat, papa kedana, ulun, meminta-minta dan seterusnya bergantung pada huluran 100-200 atau malah 500 daripada pemimpin berkenaan.

Kata orang; berbudi pada tanah adalah untuk mendapat produk yang boleh disumbangkan oleh tanah itu, namun pemimpin berpolitik berbudi pada rakyat untuk mendapat kuasa dan pada gilirannya menumpuk harta, namun membiarkan rakyat terkapai-kapai.

Di Kota Belud gema terlalu kuat, bahawa pemimpin dalam kategori berpolitik akan kembali, kononnya kesilapan lalu akan ditebus; percayalah, apabila ini berlaku, rakyat Kota Belud akan kembali keadaannya seperti tahun 1990-an, tanpa arah yang jelas, kerana dibenak pemimpin berpolitik itu, orang Kota Belud sukar diatur, dan membiarkan mereka miskin agar mudah menjadi bank votes semasa sebarang pemilihan.

Sesuai dengan resolusi Parti PBS semalam, jangan ganggu winnable candidate tahun 2008, kerana formula tahun itu, masih relevan dan mampu mememangkan BN Sabah dengan cemerlang.

27 October 2011

BN Sabah akan terus memerintah selepas PRU-13

PERGOLAKAN politik antara para pemimpin BN-Sabah, tidak banyak membawa impak kepada kemampuan BN Sabah dalam pilihan raya akan datang. Samada wujudnya pergolakan itu ataupun tidak, prestasi BN Sabah akan sama, sesuai dengan trend pengundian semasa, akibat perubahan politik di peringkat kebangsaan dan negeri, terutama keputusan PRU-12 lalu.

BN Sabah tidak boleh memperlekeh keluarnya SAPP daripada BN, akibat keluarnya parti pimpinan Datuk Yong Teck lee itu, sekurang-kurangnya akan berpengaruh di 20 kawasan DUN. Ertinya, BN-Sabah ada kemungkinan akan terlepas 20 kerusi DUN pada PRU-13 akan datang.

Kawasan-kawasan kelabu tersebut adalah: N2-Tanjong Kapor, N3-Pitas, N4-Matunggong, N5-Tandek, N7-Kedamaian, N9-Tamparuli, N11-Kiulu, N12-Karambunai, N13-Inanam, N14-Likas, N15-Api-api, N16-Luyang, N17-Tanjong Aru, N19-Kepayan, N20-Moyog, N28-Sindumin,N33-Bingkor, N37-Sook, N47-Kuamut dan N57-Sri Tanjong. Diantara yang disenaraikan, hanya N57-Sri Tanjong adalah kerusi DAP.

Meskipun, BN mungkin kalah di semua DUN tersebut, BN-Sabah masih mempunyai kuasa 2/3 di DUN, kerana jumlah yang diperlukan adalah 40. Jumlah keseluruhan kerusi DUN Sabah adalah 60.

Namun jika trend pengundian akan berlaku sama pada peringkat parlimen, maka Sabah akan kehilangan antara 6-7 kerusi parlimen. Sabah mempunyai 25 kerusi parlimen. Pada PRU-12 lalu, BN Sabah hanya kalah di parlimen Kota Kinabalu, melalui calon PBS kepada DAP.

25 October 2011

Kata pemimpin itu-orang Kota Belud punya dua cita-cita: Mahu jadi YB atau cari Projek

MAJLIS hariraya seharusnya acara bersilaturahim antara sesama warga, samada antara rakyat biasa, antara pemimpin atau pemimpin dengan pemimpin. Namun, setiap acara jika tiada ucapan, rasanya sesuatu majlis tidak sempurna.

Demikian juga pada satu majlis Hariraya yang berlangsung di Kota Belud, seminggu selepas semua umat islam selamat berjamaah di seluruh masjid dan surau bersembayang dua rakaat sunat idul fitri.

Dalam majlis tersebut, seorang pemimpin diminta berucap sempena majlis tersebut; isinya adalah; "Orang Kota Belud hanya ada dua cita-cita: Mahu menjadi wakil rakyat dan atau mencari projek daripada kerajaan".

Sepintas lalu, apa yang dikatakan pemimpin itu adalah benar, kerana untuk menjadi kaya cepat, maka apabila menjadi wakil rakyat atau mendapat projek daripada kerajaan. Persepsi apabila menjadi YB maka akan jadi kaya, mempunyai bukti yang nyata, demikian juga mereka yang mendapat projek, dengan cepat status meningkat.

Sebenarnya untuk menjadi kaya, bukannya apabila menjadi Yang Berhormat atau mendapat projek; yang menjadikan orang cepat kaya adalah apabila peluang perniagaan terbuka luas. Sebagai contoh, kebanyakkan mereka yang kaya di pekan-pekan atau bandar-bandar, bukan kerana mereka itu menjadi wakil rakyat atau mendapat projek, akan tetapi melalui peluang perniagaan yang ada tersedia. Peluang perniangaan akan mudah tersedia, apabila ada permintaan, ertinya penduduk atau rakyat mempunyai wang sehingga dayabeli rakyat kuat.

Tugas kerajaan melalui pemimpinnya adalah bagaimana mencipta agar rakyat mempunyai wang. Atas sebab itu, infrastruktur yang mengarah kepada peluang perlu disediakan. Syarikat swasta tidak mampu mengadakannya, apatah lagi rakyat biasa.

Di Kota Belud misalnya, apabila infrastruktur yang mendukung agar penduduknya dapat menguasakan tanah pertanian mereka dengan mudah tersedia, maka dengan sendirinya boleh melahirkan peluang-peluang yang membolehkan enterprenur cepat kaya. Ini tidak, penduduk terpaksa membiarkan tanah pertanian mereka tidak produktif, atas sebab infra yang tidak tersedia.

Kerana sifat homogen antara penduduk demikian, maka apabila ada seorang yang terpilih menjadi wakil rakyat, kemudian tiba-tiba jadi kaya atau ada seorang yang mendapat projek; kemudian jadi kaya, maka, sifat homogen itu menjadi cita-cita oleh setiap orang yang menganggap dirinya berpotensi.

Sebenarnya bukan silap mereka yang berpotensi itu, akan tetapi naluri manusia pada tempat itu adalah demikian. Mereka tiada pilihan, melainkan mesti jadi YB atau dapat projek untuk jadi kaya, kerana peluang lain masih tertutup.

Yang boleh membuka peluang adalah kerajaan, kerana kerajaan mempunyai wang. Namun, kerajaan tidak akan dapat membuka peluang, jika pemimpin tempatan tidak mempunyai visi dan perancangan. Rakyat tidak boleh berharap pada kakitangan kerajaan untuk membuka peluang, kerana sifat mereka yang terbiasa dengan arahan "Top-bottom"; jarang yang berfikiran "bottom-up" approach; kerana keterhadan mereka dalam merancang.

Berasaskan senario di atas, atas sebab itu, Kota Belud mempunyai senarai rakyat yang miskin, malah untuk kategori miskin tegar, Kota Belud adalah pemegang piala.

Sepatutnya Kota Belud tidak perlu berada dalam kategori daerah miskin, jika perancangan pembangunan yang berupa infra telah dibuat oleh para pemimpin tempatan.

Apa kurangnya Kota Belud? Kota Belud pernah melahirkan tiga orang Ketua Menteri Sabah, menteri-menteri termasuk menteri kewangan, pertanian dan Kerjaraya. Malah Kota Belud, melahirkan pemimpin nasional, termasuk menteri di peringkat persekutuan.

Dimana silapnya? pertama-kononya penduduk Kota Belud sukar diatur, kedua faktor kemiskinan adalah Bank Votes semasa pilihanraya.

Terlalu sukar memerlihara jati diri dan pendirian semasa pilihanraya, apabila 99 peratus dalam benak pemilih adalah periuk nasi. Para pemimpin veteran atau yang sedang naik,telah terpahat dibenak mereka, bahawa siapapun boleh mereka takluki semasa pilihanraya, dengan kekuatan wang. Atas sebab itu, selama sepenggal digunakan oleh para pemimpin itu untuk mengumpul wang untuk digunakan semasa pilihanraya.

Atas faktor apa mereka boleh berjaya mendapat undi melalui wang? atas sebab faktor kemisikinan. Cuba bayangkan, jika N.7 Tempasuk, N.8 Usukan dan N. Kedamaian atau P.169 Kota Belud itu, berada di Wilayah Kuala Lumpur, bertimbunpun wang ringgit ditaburkan, apabila parti atau calon itu tidak disukai, pasti akan kalah.

Akibat faktor kemiskinanlah, maka Kota Belud, hingga kini merupakan bank votes parti dan pemimpin tertentu.

Kapan kah penduduk Kota Belud boleh merdeka semasa pilihanraya? jawabnya apabila penduduk Kota Belud mempunyai sumber pendapatan yang mapan. Faktor inilah yang sebenarnya menakutkan para pemimpin Kota Belud, atas sebab itu mereka bangga apabila Kota Belud terus miskin. Fikir-fikirkan lah.

Pengajaran daripada kematian Gaddafi

Gaddafi mati dengan hinanya ditangan rakyatnya sendiri. Walaupun memerintah negaranya selama 42 tahun dengan mengutamakan rakyatnya melalui negara berkebajikan, seperti rumah percuma, perubatan percuma, pendidikkan percuma, sumber makanan percuma, pun demikian ada segelintir rakyatnya yang masih tamak, dan bersengkongkol dengan barat untuk menjatuhkannya melalui kekerasan.

Melihat cara Gaddafi digulingkan dan cara pembunuhannya, bahawa alah kebebasan menurut negara besar adalah melalui penaklukkan dan pembunuhan.

Sebenarnya negara-negara barat cemburu dengan Gaddafi, kerana meskipun berdekad negara-negara barat melakukan berbagai sekatan, termasuk sekatan ekonomi, pun demikian negara Islam itu tidak jatuh muflis.Malah, Gaddafi berjaya mengubah padang pasar menjadi ladang pertanian yang subur.

Manakala negara-negara barat, dengan sistem demokarsi dan cara pengurusan ekonomi yang mereka banggakan, telah mengakibatkan ada beberapa negara itu jatuh muflis, antaranya Greece, Spanyol dan Portugal.

Akibat kelemahan sistem kapitalis yang diamalkan oleh negara-negara barat, maka negera-negara membangun juga, seperti Malaysia terkena tempiasnya. Malahan, pada krisis mata wang tahun 1997-1998, adalah akibat sistem kapitalis yang bercorakkan ketamakkan.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels