13 October 2009

Nizar-Pas: Isa Menang Kah Umno Menang Kah Tetap Sama

Kemenangan BN dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang semalam sebagai kemenangan calonnya Tan Sri Isa Samad, dan bukannya kemenangan Umno, kata penganalisis politik.

"Kemenangan semalam lebih kepada faktor personaliti. Walaupun Bagan Pinang merupakan kubu kuat Umno, tetapi masyarakat melihat Isa melebihi parti.

"Walaupun terdapat salah laku, masyarakat melihat sumbangannya yang besar," kata Dr Sivamurugan Pandian.

Pensyarah kanan Universiti Sains Malaysia (USM) itu diminta mengulas kemenangan besar Isa yang berjaya mengalahkan calon PAS Zulkefly Mohamad Omar dengan majoriti lebih 5,000 undi.

Dr Sivamurugan berkata, kemenangan Isa itu menjadi permulaan bagi Umno untuk mengembalikan semula kewibawaan Umno yang merosot teruk pada pilihan raya umum lalu.

Tambahnya, kemenangan Umno juga hasil kejayaannya mengelakkan sabotaj pemimpin setempat yang tidak terpilih sebagai calon – seperti yang pernah terjadi pada beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.

“Sejak awal lagi, hanya satu nama (Isa) yang dicalonkan bertanding. Tidak ada sabotaj berlebihan seperti yang pernah berlaku sebelum ini. Penyelarasan jentera mereka juga baik,” katanya.

Ditanya tentang kesan kemenangan Isa yang didapati bersalah dalam politik wang selepas pemilihan Umno 2004, Dr Sivamurugan berkata:

“Inilah cabaran besar pada Umno. Hampir setiap tahun perkara ini dibangkitkan dalam perhimpunan agungnya.

“Walaupun ada yang melihat beliau harus dimaafkan dan diberikan peluang kedua, soalnya, bagaimana Umno mahu meyakinkan rakyat?”

Sementara itu, Setiausaha Umno Negeri Sembilan, Datuk Azman Hassan pula berkata, kemenangan Isa berpunca daripada kekuatan jentera pilihan raya setempat.

"Kita mempunyai perbezaan yang ketara (dengan negeri lain). Dengan kesungguhan kita bekerja, perpaduan antara jentera kita amat kuat.

"Apabila pemimpin bercakap, jentera kita bersedia. Kalau pemimpin saja cakap, tetapi jentera tak kuat hendak buat apa," sambungnya.

Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo pula berhujah, BN memenangi pilihan raya kecil DUN tersebut kerana “mengutamakan pendapat rakyat” ketika memilih calon.

"Jika ditanya kepada sebahagian pemimpin veteran Umno, penganalisis politik dan pembangkang, pastinya Tan Sri Isa tidak layak menjadi calon.

"Seolah-olah tiada lagi peluang kedua ke atas mereka yang pernah dihukum atas apa kesalahan sekalipun.

"Namun BN dan (perdana menteri) Datuk Seri Najib Razak melihat bahawa kehendak dan suara pengundi DUN Bagan Pinang lebih penting kerana mereka yang akan memilih siapa wakil mereka dalam DUN Negeri Sembilan."

Lim Kit Siang pula berkata, kemenangan Isa luar jangkaan itu jelas menunjukkan Umno dan BN tidak dapat berubah untuk membersihkan negara daripada gejala rasuah.

"Apa yang tidak dapat dijangkakan, kemenangan Isa dengan 8,013 undi dan majoriti 5,435 undi, menyapu bersih kesemua lapan pusat mengundi – keputusan yang jelas berhubung salah guna kuasa, politik wang dan penipuan undi pos," coret Lim di blog peribadinya.

Apa pun kemenangan Isa tidak akan mendapat sambutan daripada pembangang Umno dan BN. Kemenangan Isa akan diputar belitkan. Pembangkang menggambarkan bahawa faktor Isa lah pengundi Bagan Pinang mengundi dacing, bukan Dacing itu sendiri.

Pembangkang lupa bahawa rakyat memilih adalah kombinasi antara personaliti dan yang diwakili personaliti itu sendiri. Rakyat Bagan Pinang Tahu, bahawa Isa sejak muda lagi berada dalam UMNO, berjuang dalam Umno. Darah Isa adalah darah Umno, terlalu sukar memisahkan antara Isa dan UMNO, kecuali bagi yang orang jauh yang hanya boleh mereka-reka cerita, bahawa kemenangan Isa adalah faktor personalitinya bukan UMNO.

2 comments:

YANG GAMBI said...

Hanya penyokong-penyokong DAP, PAS dan PKR sahaja yang tidak mempedulikan 'penjenayah' dijadikan pemimpin mereka....... perasuah dilindungi oleh kerajaan pakatan rakyat.

85 Territories said...

Yang pasti.. dan mmg telah didapati bersalah.. ISA itu seorang perasuah.
Kalau ISA tidak bersalah.. maka UMNO yang bersalah kerana menghukum ISA.
Sejarah telah membuktikan.. selama lebih 18 thn PAS memerintah Kelantan. TIDAK PERNAH berlaku rasuah di kalangan pemimpin PAS di Kelantan.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels