18 February 2010

Sedikit Mengenai Kalakau Untol

Tahun 1989 Kalau Untol pada masa itu sebagai timbalan menteri Buruh dalam kabinet Tun Mahathir mengumumkan untuk meletakkan jawatan untuk menerajui Parti Angkatan Keadilan Rakyat Sabah (AKAR) atau gamut.

Pada tahun itu juga Timbalan Presiden Parti Bersatu Sabah merangkap timbalan ketua menteri Datuk Mark Koding terpaksa mengosongkan kerusi Ranau, kerana keluar PBS menyertai AKAR. Pada pilihanraya kecil Ranau, Datuk Mark Koding ditentang oleh bekas setiausaha politiknya Siringan Gubat. Keputusan PRK itu, Datuk Mark Kalah. Faktor kekalahan Datuk Mark hanya pada saluran undi Pekan Ranau, di mana majoriti pengundi di situ adalah penyokong Datuk Kasitah Gadam.

Setalah PRK Ranau itu, Datuk Mark mengambil alih presiden AKAR daripada Kalakau Untol dan kemudiannya Kalakau menjadi Timbalan Presiden.

AKAR menjadi komponen BN terawal di Sabah di samping LDP. Sebelum Akar dibubarkan, Kalakau l telah keluar daripada parti itu untuk menyertai PDS (sekarang UPKO) pimpinan Bernard Dompok. Kalakau dilantik sebagai ketua pemuda UPKO.

Kalakau dalam dunia politik telah beberapa kali bertanding namun tidak pernah menang (kecuali semasa dalam PBS-menang sekali).

Kalau suatu masa dahulu terkenal dengan "isu" membakar kitab al-Qur'an ekoran menganutnya adik kandungnya dalam agama islam.

Hari ini di Dewan rekreasi Tamparuli, Kalakau mengumumkan keluar daripada UPKO, sekali gus keluar daripada BN.

Malang bagi Kalakau, sementara BN semakin kuat di tinggalkan, manakala Pakatan semakin menjunam dan menanti tenggelam menjadi hala tuju pula. Memang demikian kah nasib Kalakau dalam dunia politik? Namun demikian, kita tunggu kebenaran daripada tindakan Kalakau ini? Atau mungkin juga UPKO sudah lemah kerana penyokong-penyokongnya kembali kepada PBS,parti asal mereka?? hanya Bernerd Dompok tahu jawabannya.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels