7 April 2010

IMPAK PRU-12 Kepada Pengundi Suku Iranun Kota Belud

Pengecualian kepada Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia. Impak PRU-12 kepada pengundi Iranun Kota Belud cukup ketara. Bermula dengan pemecatan beberapa pemaju mukim dan penyelia kawasan dan ketua kampung yang dikatakan tidak menyokong calon-calon BN pada pilihanraya umum itu.

Penulis blog ini tahu benar, bahawa kononnya pemimpin peringkat akar umbi ini tidak berkempen mati-matian untuk calon-calon BN bukan kerana mereka tidak suka atau bukan penyokong BN, tetapi sebaliknya mereka terkilan dengan cara pemilihan calon.

Kota Belud adalah terdiri daripada 3 komposisi kaum, yakni kaum sama, Iranun dan dusun.

Melalui PRK-12 lalu, hanya 2 suku kaum yakni sama dan dusun diberi peluang untuk mewakili BN, baik di peringkat parlimen dan dewan undangan negeri.

Memang semua calon-calon BN menang, walaupun majoriti yang diperolehi menurun dengan drastik sekali.

Kawasan Kota Belud adalah kawasan yang unik. Tiada satu kaumpun yang boleh menang dengan sendirinya, kecuali kawasan dewan undangan negeri kedamaian, di mana komposisi pengundi adalah dari suku kaum kadazan-dusun.

Kawasan DUN Usukan, ada kemungkinan suku kaum sama akan menang, namun bagi kawasan DUN Tempasuk, tiada kaum yang boleh menang dengan sendirinya tanpa sokongan kaum lain.

Apabila BN Sabah memerintah semula selepas keputusan PRU-12 kerana kemenangan yang hampir mutlak kerana penerimaan rakyat kepada kepimpinan Datuk Seri Musa Aman sebagai pengerusi BN negeri, maka kesemua ADUN Kota Belud diberi peranan untuk ikut serta membangun negeri, kecuali ahli parlimannya, hanya diberi peranan dalam jawatan parti, yakni setiausaha agong barisan nasional Sabah.

ADUN Tempasuk, Datuk Musbah Jamli, dilantik sebagai pembantu menteri pertanian dan industri tani,kerana memang ini lah kegemaran wakil rakyat ini, sebelumpun menjadi wakil rakyat. ADUN Usukan, Datuk Japlin Akim, di mana sebaik sahaja menang pada tahun 2004, terus dilantik sebagai pembantu menteri dan terus dipertahankan selepas PRU-12. ADUN Kedamaian, Herbert Timbun Lagadan, kali ini diberi peranan sebagai pembantu menteri kebajikan dan pembangunan masyarakat, diupgrade daripada jawatan setiausaha politik.

Namun, bukan itu masalahnya, masalahnya adalah pernanan yang diberikan kepada para pemimpin pelapis daripada 3 suku kaum ini di peringkat daerah maupun peringkat negeri.

Sesiapa sahaja bebas mencari maklumat, siapakah pemimpin pelapis daripada 3 suku kaum ini diberi pernanan di peringkat daerah mahupun di peringat negeri? Pengecualian kepada Datuk Seri Salleh Said Keruak, sebagai mantan ketua menteri Sabah, adalah berbaloi diberi peranan sebagai penasihat Sains dan tekonologi kepada Ketua Menteri Sabah yang bertaraf menteri.

Namun, bagi pemimpin pelapis lain, jauh ikan daripada api.

Antara nama-nama pemimpin pelapis bagi daerah Kota Belud, antaranya saudara Musli Oli daripada suku sama, Roslan Haji Manshor daripada suku iranun, dan ramai lagi.

Seharusnya, para pemimpin politik yang sekarang ini mempunyai jawatan politik, sepatutnya perlu memberi peranan kepada para pemimpin pelapis agar supaya, kesinambungan kepimpinan dan perancangan membangun daerah ini tidak tersendat, jika yang berhormat-yang berhormat itu tidak berkhidmat lagi aka dipencenkan.

Pendedahan kepada pemimpin pelapis daerah adalah perlu,kerana dalam proses pembangunan dan perancangan, sudah tentunya pengalaman dan networking antara berbagai jabatan dan kementerian sangat-sangat perlu.

Tanpa jalinan yang rapat maka sudah tentunya mereka akan terabah-rabah apabila suatu masa nanti mereka (pelapis ini) mendapat kesempatan sebagai pemimpin.

Pada zahirnya,sesiapapun bebas mencari maklumat, siapakah suku iranun khasnya yang diberikan peranan baik dalam kerjaan awam mahupun politik oleh yang berhormat-yang berhormat BN kawasan Kota Belud? Pengecualian kepada pegawai kemajuan rakyat (PKR) saudara Bagdad Haji Turogan, yang ada hanya pelantikan di peringkat kampung dan mukim.

Jika terdapat para pegawai daripada suku kaum iranun yang menjawat jawatan pegawai awam, itu semua bukan usaha daripada yang berhormat-yang berhormat daerah ini, namun atas kapasisti mereka sendiri, mungkin berpaksi kepada kelayakan dan pengalaman yang ada pada mereka.

Orang politik Kota Belud, perlu mengubah mindset, beri lah peluang kepada sesiapa sahaja asalkan secara meritnya mereka layak. Jangan padamkan bakat yang ada, kerana modal insan sangat perlu pada masa kini di kawasan Kota Belud.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels