6 July 2010

Katanya UMNO Mahu Juara Rakyat

16 orang mendaftar diri untuk dipilih sebagai G7 mewakili Umno Bahagian Kota Belud pada mesyuarat Agong yang diadakan pada bulan Oktober ini di Kuala Lumpur.

Persidangan Umno bahagian akan diadakan pada 11 Julai 2010, menurut setiaausaha bahagian Encik Adlan Lunoh, dalam balasan teleponnya kepada OKB semalam.

Mereka yang merebut untuk dipilih adalah mereka-mereka yang biasa mendaftar untuk bertanding.

Entah apa yang berlaku, persidangan Umno bahagian kali ini tidak menjadi perbualan di kedai-kedai kopi. Seorang ketua cawangan semasa berborak-borak semalam di sebuah restoran di Pekan KB, apabila OKB tanya bila mesyuarat bahagian akan diadakan, dengan gaya terpingah-pingah menjawab mungkin 17 Julai 2010. Apabila OKB katakan bahawa menurut setiausaha bahagian, mesyuarat itu diadakan bukan 17 Julai tetapi 11 Julai, ketua cawangan itu menjawab dengan nada bersahaja "mungkin barangkali".

Pengalaman OKB, biasanya 2 minggu sebelum sesuatu mesyuarat parti diadakan, kedai-kedai kopi penuh sesak dengan perwakilan ataupun mereka-mereka yang bertanding jawatan, namun kali ini keadaan itu tidak berlaku lagi.

Apa kah yang telah berlaku? mungkin kah ini petanda Umno itu telah jadi Juara Rakyat? sehingga musim huha huha tidak diperlukan lagi untuk meniupkan semangat?

Rupanya apabila parti telah menjadi Juara Rakyat, maka musim huha huha tidak diperlukan lagi, sebaliknya mengamal rasmi ubi, semakin tua semakin berisi, ikut rasmi padi, semakin matang semakin menunduk, bukan ikut rasmi jagung, semakin tua semakin meneggak.

Jika sebelum ini adalah mudah bagi setiap yang mendaftar untuk bertanding menghukurkan tangan untuk bersalaman, kali ini budaya itu "lenyap", seolah-olah tiada yang berlaku. Satu perubahan yang berlaku bagi Umno Bahagian Kota Belud. Apa kah ini yang dinamakan transformasi luaran parti? agar parti dihormati dan diterima oleh rakyat sekaligus Juara rakyat?

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels