14 January 2014

Maulidul Rasul: Mengimbau Perjuangan Nabi SAW


SETIAP 12 Rabiul Awal, umat islam menyambutnya, kerana tarikh itu merupakan kelahiran Nabi Junjungan Muhammad SAW.

Sambutan Maulidur Rasul bertujuan mengimbau kembali perjuangan dan pengorbanan Nabi Muhammad SAW dalam menegakkan islamdi muka bumi ini.

Rasulullah merupakan contoh terbaik kepada umat islam dalam segala aspek kehidupan. Sebab itu, saban tahun hari kelahiran baginda diraikan supaya umat islam dapat mengambil iktibar daripada setiap sesuatu yang dilakukan dan diamalkan baginda untuk dijadikan panduan dan pedoman.

Baginda adalah contoh terbaik yang bersifat universal. Keseluruhan hidup baginda dapat dijadikan ikutan dan contoh sepanjang zaman. Ia merangkumi seluruh aspek daripada kehidupan harian individu kepada aktiviti sosial, ekonomi, politik dan pemerintahan negara. Dalam hal ini Allah SWT berfirman dalam Al-Quraan yang bermaksud "Sesungguhnya pada (diri) Rasulullah itu menjadi contoh yang paling baik untuk (menjadi ikutan) kamu (Al-Ahzab;21).

Sebagai individu, Rasulullah mempunyai peribadi yang luhur dan murni yang senantiasa mengajak manusia ke arah kebaikan dan menyeru kepada jalan Allah. Nabi juga seorang ketua negara yang menerajui bahtera pemerintah dengan amanah dan cekap di samping seorang suami mithali, bapa yang bijak menyempurnakan tanggungjawab terhadap anak-anak, seorang sahabat yang setia, seorang jiran yang memahami jirannya dan banyak lagi sifat terpuji yang lain.

Bagi negeri Sabah, hari ini bertempat di Bandaran Tawau, kira-kira 50,000 orang menyertai perakan Sambutan Maulidul Rasul, yang turut dihadiri oleh TYT, Ketua Menteri Sabah, anggota kabinet beragama islam, para pemimpin politik, para pegawai kerajaan, para pelajar dan orang ramai.
 
Permulaan Maulidul Rasul

Siapa yang pertama sekali meraikan Maulidur Rasul? Bagaimana sejarah asal maulidur rasul? Ia bermula pada tahun awal abad ke-7 Hijriyah oleh Raja Irbil yang terletak di suatu wilayah di Iraq... Nama raja itu ialah Muzhaffarudin al-Kaukabri... Sambutan yang diadakan cukup gilang gemilang... Lebih kepada memberi makanan percuma kepada rakyatnya tanda bersyukur...Menunjukkan pada hari itu, seluruh rakyatnya mendapat keberkatan dan kebahagiaan.... Sesuai dengan hari sambutan kelahiran Nabi....

Masyarakat kita sekarang sambut macam mana? Berarak keliling kawasan sambil berselawat... ada yang bawak sepanduk... Lepas habis berarak... berkumpul di satu kawasan mendengar ceramah agama atau forum agama.... dan disudahi dengan makan-makan.... Itu cara yang biasa... Kenapa tidak diubah sedikit... Contohnya... Memberi bonus khas kepada semua rakyat miskin sempena Maulidur Rasul-.... Mengagihkan harta si kaya kepada si miskin secara bersama .. Membuat satu hari tak kira menteri atau pesawah berkumpul bersama-sama membuat gotong-royong sambil berselawat ke.. Kan bagus

Nak sambut....OK... Cuma perlu ingatkan diri.... sambutan Maulidur Rasul bukan seperti sambutan Christmas..... Bukan satu perayaan yang boleh mendatangkan gejala maksiat di kalangan umat.... Maulidur Rasul adalah hari untuk kita menemplak diri sendiri... Ingatkah kita kepada ajaran dan sunnah Rasulullah SAW? Tahukah apa sunnah-sunnah beliau? Apa kisah kehidupan Rasul kita? Bukan setakat harijadi beliau saja....Tapi keseluruhan kisah sejarah beliau....Patut kita hafal dan ingat....dan diceritakan kembali kepada anak-anak dan juga generasi muda kita.

Ini tidak (maaf bukan menuduh).... kebanyakan kita menyambut hari Maulidur Rasul sekadar menyambut semata-mata....kurang penghayatan.... Anggapan segelintir pihak hari itu sebagai hari cuti semata-mata....atau sekadar tahu itu adalah hari kelahiran Nabi... Tapi segala sunnah beliau langsung tidak diamalkan dalam kehidupan seharian.... Yang paling sedih.... generasi muda makin tidak tahu tentang maksud sebenar hari Maulidur Rasul... Bagi mereka.... its time to enjoy! Bila ditanya pasal sirah Nabi.....Tak boleh nak jawab... Bila ditanya apa sunnah nabi.... geleng kepala... bila ditanya nama penghibur.... Ditanya seorang dijawab berpuluh-puluh nama... Salah siapa??

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels