14 August 2020

DUN PINTASAN-BUKAN SOAL PARTI

DUN Pintasan, satu daripada 13 DUN tambahan kepada 60 DUN Sabah sejak tahun 2004, dan DUN itu juga julung kali bagi kaum minoriti Irranun, sejak Sabah merdeka tahun 1963.

Sejak Sabah merdeka, hanya seorang daripada suku irranun pernah menang dalam pilihan raya, walaupun dalam rekod ada dua individu daripada suku itu pernah berstatus Yang Berhormat.

Memandangkan pemimpin daripada suku tersebut yang pernah menang dalam pilihan raya, masih sihat walafiat, dan masih bergiat aktif dalam dunia politik, malah misi dan perjuangan beliau belum sampai ke puncak, maka lojiknya, beliau perlu diberi sokongan untuk mencapai dan merealisasikan misi dan perjuangan beliau yang belum selesai.

Tidak afdal, bagi suku kaum irranun, untuk tidak menyokong pemimpin itu, untuk merealisasikan visi dan perjuangan untuk kaumnya, malah kewujudan kawasan DUN yang memperuntukan untuk kaum itu, adalah sebahagian daripada misi dan perjuangan.

Ada lah elok, kawasan yang dirancang, diilhamkan, perlu lah dirasmikan sendiri oleh pemimpin tersebut, untuk mencatit penanda aras bagi generasi penerus.

Sokong lah pemimpin itu, untuk menyumbang goal yang beliau rancang daripada mula, kerana generasi penerus, masih mempunyai peluang yang luas dan besar untuk menyumbat goal berikutnya, kerana tidak dikejar oleh masa dan usia.

Mari lah kita bergotong royong, tanpa melihat LOGO pada PRN Sabah akan datang, yang digunakan oleh pemimpin itu, kerana LOGO hanya pemudah cara dalam pengiraan undi.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels