31 August 2020

PRN SABAH: DUN KUNAK MILIK SIAPA?

 DUN Kunak, adalah kawasan tradisi UMNO. Namun pada PRU-14, kawasan itu ditawan Warisan.

Menjelang PRN Sabah kali ini, antara Umno dan Bersatu bersaing bertanding di kawasan tersebut. Kesungguhan Bersatu bertanding di Dun tersebut ditandai dengan menerima 3000 ahli warisan yang keluar beramai-ramai daripada 76 cawangan parti pimpinan Datuk Shafie Apdal tersebut.

Di Sabah, adalah perkara biasa, menjelang pilihan raya, keluar daripada satu parti dan menyertai parti lain adalah perkara biasa. Keadaan itu, hanya merupakan perang psikologi antara parti-parti yang bakal bertanding.

Kesungguhan parti Bersatu merekrut seramai mungkin ahli, adalah perang psikologi dalam pengagihan kerusi antara parti-parti yang bakal melawan Warisan Plus.

Antara Bersatu dan UMNO, parti mana bakal bertanding di DUN Kunak? sudah pasti berhadapan dengan calon Warisan. 

Melihat keputusan PRU-14 calon Umno mendapat 4,630 undi, sedangkan masa itu belum ada perpecahan dalam Umno, berbanding calon Warisan 4,898 undi. 

Pada PRK kali ini, jika Umno atau Bersatu bertanding, unsur protes tidak dapat dielak, kecuali lah semua pihak bergerak sebagai satu pasukan. Jika itu berlaku, maka saingan sengit akan dihadapi parti Warisan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels