21 November 2010

Transformasi BN untuk kekal relevan

Ketika pembangkang sedang bergelut dengan krisis kepemimpinan, Barisan Nasional (BN) pula mengumumkan satu transformasi dalam gabungan 14 parti komponen itu yang mampu mengubah senario politik negara dalam usaha memastikan BN terus relevan sebagai sebuah parti membela nasib rakyat.

Pengumuman keahlian bersekutu atau keahlian secara bergabung oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Pengerusi BN, membuka lembaran baru dalam sejarah politik negara selain membuktikan kepada umum bahawa BN adalah sebuah parti untuk semua lapisan masyarakat.

Bagi pemerhati politik, keberanian BN itu harus diterjemahkan sebaik mungkin dan dilaksanakan secara berhemah bagi memastikan kepentingan semua pihak terus terpelihara selain beberapa mekanisme perlu diteliti serta diperkemaskan oleh pucuk pimpinan BN.

BN telah membuka dirinya melalui pembaharuan itu, dengan itu jika dilakukan dengan baik akan mampu menarik lebih ramai sokongan rakyat kepada BN terutama golongan pengundi atas pagar atau tidak berparti.

Selaras dengan perubahan senario politik negara, BN juga harus berubah mengikut peredaran masa dan perlu mempunyai pendekatan terbaik bagi meraih sokongan pengundi, pendekatan dengan tidak meminggirkan golongan atas pagar yang juga sebahagian daripada kekuatan parti itu.

“Ada pihak yang tidak suka parti komponen BN misalnya, namun mereka suka dengan kerajaan. Jadi ini adalah saluran terbaik bagi memastikan golongan ini bersama BN. Perubahan ini juga mampu menjadi landasan kepada BN untuk menarik sokongan rakyat terutama bukan Melayu.

“Bagi saya, tidak nampak orang Melayu akan menyertai BN melalui keahlian cara itu (ahli bersekutu). Bagi orang ‘Melayu asli’ mereka hanya ada dua parti iaitu Umno dan PAS,” katanya.

Selain memastikan sokongan rakyat kepada BN terus meningkat bagi memastikan gabungan 14 parti komponen itu terus relevan, perubahan ini juga dilihat sebagai pendekatan baru BN dengan memperluaskan ruang dan skopnya secara praktikal mula dilaksanakan serta kerjasama yang dijalin selama ini kini diterjemahkan.

Bagi pemerhati politik, Prof Madya Dr Sivamurugan Pandian, langkah itu mampu memastikan sokongan sebahagian ahli parti komponen BN yang “kecewa” terus bersama dengan parti itu dan tidak pula beralih sokongan kepada parti pembangkang.

“Misalnya Makkal Sakthi adalah parti yang mesra BN, namun disekat oleh MIC daripada menjadi ahli tetap BN. Jadi ini adalah cara terbaik untuk memastikan kesemua mereka bersama BN. Oleh itu, BN mampu mengawal penyokong mereka yang kecewa dengan pimpinan parti komponen untuk terus kekal bersama BN.

“Ada pengundi atas pagar tidak suka komponen parti BN, namun suka dengan pendekatan Najib yang mesra rakyat. Populariti Najib meningkat bukan bermakna populariti parti komponen juga meningkat. Jadi pendekatan ini dilihat berkesan bagi mengikat pengundi berkenaan,” katanya.

Felo Penyelidik Utama Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Teo Kok Seong, berkata kewujudan keahlian bersekutu adalah selaras dengan gagasan 1 Malaysia dan menepis persepsi terhadap politik perkauman.

Katanya, BN kini menjadi satu wadah politik yang sempurna tanpa terikat kepada politik etnik dan perkauman, sebaliknya berubah kepada sebuah parti yang mewakili bangsa Malaysia dalam perjuangannya.

“Selain itu ia boleh dijadikan sebagai mekanisme untuk menyelesaikan masalah perebutan kerusi, misalnya jika ada parti komponen berebut sesuatu kawasan pilihan raya, pucuk pimpinan parti boleh menggantikannya dengan calon tulen BN yang tidak mewakili mana-mana parti komponen,” katanya.

Bagaimanapun beberapa masalah mungkin akan dihadapi BN pada peringkat awal pelaksanaan sistem itu terutama dalam pengagihan kerusi. Pengagihan kerusi secara tradisi masih perlu digunakan BN dalam menentukan calon bertanding dan perlu diubah secara berperingkat selaras dengan perubahan gabungan itu.

Pucuk pimpinan BN juga perlu memberi penjelasan kepada ahli akar umbi parti komponen masing-masing berhubung pelaksanaan sistem itu, kerana ada di kalangan ahlinya yang kurang senang terhadap pelaksanaan sistem berkenaan apatah lagi kuasa veto pimpinan parti komponen juga turut berkurangan.

Selain itu objektif perubahan berkenaan juga perlu dinyatakan dengan jelas supaya ahli parti komponen BN tidak terkeliru dan mekanisme khusus perlu diwujudkan kepada ahli bersekutu mahupun bergabung, supaya mereka jelas terhadap landasan perjuangan untuk bergerak aktif di dalam parti itu.

20 November 2010

Apa penyebab lonjakkan penduduk Sabah?

Kadar kelahiran luarbiasa tinggi telah berlaku bagi setiap penduduk Sabah sejak tahun 1970. Sebagai perbandingan kadar kelahiran kebangsaan adalah 2.5 kelahiran bagi setiap 1000 penduduk subur, namun bagi Sabah kadar kelahiran ada 6 kelahiran bagi setiap 1000 penduduk subur.

Pada tahun 1970, jumlah penduduk Sabah sekitar 650 ribu orang, namun kini telah mencecah 3.3 juta dengan pertambahan sebanyak 301% selama 40 tahun.

Benarlah laporan bank dunia bahawa kadar kemiskinan negeri ini cukup tinggi yakni melebihi 40%. Petanda kepada kemskinan adalah kadar kelahiran yang tinggi.

Pihak pembangkang menuding jari kepada pendatang kononnya diberi taraf warganegara, namun bagi OKB, pertambahan penduduk Sabah yang cukup tinggi adalah sumbangan daripada taraf kemiskinan terutama di perkampungan.

OKB tidak mempunyai data tepat mengenai banci penduduk yang mendiami perkampungan, namun pengalaman OKB selama 5 tahun di Indonesia menjalankan penyelidikan pertambahan penduduk, faktor utama yang menyebabkan kadar kelahiran tinggi adalah faktor kemiskinan.

Biasanya pasangan subur yang berumur antara 16-45 tahun mempunyai purata anak 8 orang sepanjang hidupnya. Jika temuan ini diaplikasikan kepada penduduk Sabah, maka benarlah bahawa selama 40 tahun, penduduk Sabah kini adalah 3.3 juta orang.

Tidak dinafikan bahawa ada penduduk luar seperti daripada Filipina, Indonesia, Pakistan, India dan China menjadi warganegara, namun menurut OKB sumbangan orang luar terhadap pertambahan penduduk ini kurang signifikan.

Melalui Bajet kerajaan negeri Sabah, saban tahun telah mengutamakan untuk menurunkan kadar kemiskinan. Pendekatan bersepadu perlu diterapkan, jangan tertumpu kepada cara lama yakni memberi bantuan ala kadar sebagai pendekatan jangka pendek.

Perekonomian yang rancak, terutama melalui "emerging company" sangat dialu-alukan, kerana bukan sahaja pendapatan negeri bertambah, namun peluang pekerjaan juga akan terbuka luas.

Kerajaan perlu menubuhkan lebih banyak syarikat yang bersifat GLC sebagai cara membuka peluang kerja dan jalinan untuk mempertingkatkan perekonomian dan pada gilirannya kadar kemiskinan akan terhapus dengan sendirinya.

Teringat sekali semasa kerajaan Berjaya dibawa pimpinan Datuk Harris Salleh-penubuhan SAFODA dan KPD-telah membuka ruang kepada penduduk kampung mendapatkan pendapatan berupa wang tunai berlipat ganda, dibanding sebagai nelayan kecil-kecilan. Akibat penubuhan Safoda, telah banyak rumah-rumah usang yang sebelumnya didiami oleh penduduk di mana Safoda beroperasi telah bertukar kepada rumah "sempurna". Penubuhan GLC seperti Safoda sangat membantu menurunkan kadar kemiskinan.

19 November 2010

Bajet 2011 Sabah RM 3.07 Billion

Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman yang juga menteri kewangan negeri telah membentangkan bajet negeri bagi tahun 2011 di Dewan Undangan Negeri Sabah pagi tadi yang berjumlah RM3.07 bilion atau tepatnya RM3,068,660.00.

Bajet itu menurut Musa adalah sebagai katalist negeri di bawah bayu itu untuk mencapai negari maju pada tahun 2015.

Daripada jumlah itu RM1,023,080.00 adalah untuk pembangunan.

Sejumlah RM413.81 juta untuk sektor pertanian termasuk perikanan peternakan dan sistem pengairan.

Semenatara sejumlah RM210.81 adalah untuk pembangunan insan.

Dalam bajet 2011 negeri juga telah diumumkan penambahan peruntukan bagi setiap DUN daripada RM600 ribu kepada RM 1 juta.

18 November 2010

BN kekal kuasai Sabah selepas PRU-13?

Apakah SABAH terus membuktikan bahawa ia masih kekal sebagai 'akaun simpanan tetap' Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke-13?.

Berasaskan rekod, BN Sabah memperoleh kemenangan besar dengan memenangi 24 daripada 25 kerusi Parlimen dan 59 daripada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipertandingkan untuk dua PRU berturut-turut (2004 dan 2008).

Meskipun BN Sabah mampu menebus semula kerusi Parlimen Sandakan dan DUN Kuala Penyu pada PRU-12, tetapi pada kali ini kerusi Parlimen Kota Kinabalu dan DUN Sri Tanjong pula terlepas ke tangan DAP. Apa kah Datuk VK Liew masih mampu mempertahakan kerusi Sandakan pada PRU-13?

Memandangkan trend pengundi cina pada PRU-12 mahupun PRK-PRK selepas PRU itu, kemungkinan Sabah kali ini akan kehilangan banyak kerusi yang berpengundi majoriti cina. Sekurang-kurang 19 DUN akan hilang berserta 4 kawasan Parlimen.

Walaupun rakyat Sabah pernah mengalami zaman gelap politik Sabah sebelum ditadbir BN, namun rakyat kini merasa muak dengan sepak terajang para pemimpin BN itu sendiri. Rakyat telah memberi peluang seluas-luasnya sejak tahun 1994, namun keadaan rakyat terutama di kawasan-kawasan terpencil dan pinggir bandar seolah-olah masih dibiarkan tanpa pembelaan yang konkrit.

Kawasan Kota Belud misalnya, walaupun telah diuar-uarkan akan berlaku lonjakkan perekonomian kerana adanya projek Jelapang padi dan agropolitan, namun rakyat belum menikamtinya, kerana kelancaran projek itu begitu perlahan sekali. Infrastruktur yang diperlukan seperti pembinaan Dam yang merupkan komponen utama projek Jelapang padi itu, masih samar-samar, kerana masalah kawasan yang mendapat protes daripada penduduk setempat di mana Dam itu akan dibina.

Masalah air bersih yang merupakan desakan penduduk Kota Belud sejak tahun 2004, hingga kini belum ada tanda-tanda akan selesai.

Wakil Rakyat Kota Belud Datuk Rahman Dahalan, walaupun sibuk turun padang terutama pada hari-hari perayaan besar seperti Hari raya, namun kehadirannya hanya sebagai memenuhi undangan, tanpa ada ole-ole yang bersifat pembangunan untuk penduduk.

Memang diakui wakil-wakil rakyat Kota Belud samaada ADUN atau Parlimen, memang selalu turun padang, melihat permasalahan rakyat, namun kapasiti sebagai wakil rakyat tidak akan ke mana-mana-tanpa ada polisi daripada peringkat negeri atau pusat untuk membawa pembangunan bagi kawasan Kota Belud.

Seharusnya kerajaan Negeri perlu memberi keutamaan kepada pembangunan kawasan Kota Belud, kerana daerah ini tempat UMNO mula bertapak, sehingga UMNO menjadi tulang belakang kerajaan negeri.

Dalam Kabinet Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman-tiada seorangpun wakil rakyat Kota Belud menjadi menteri penuh, yang ada hanya pembantu menteri. Benarlah Musa Aman berterima kasih kepada pengundi Kota Belud dengan melantik semua ADUN menjadi pembantu menteri, namun kita tahu, kapasiti pembantu menteri rasanya belum berbaloi dibanding pengorbanan rakyat kawasan itu kepada keutuhan barisan nasional negeri.

Melihat kepada sokongan padu rakyat Kota Belud kepada kepimpinan Musa Aman, maka dua pemimpin kanan daerah ini telah diberi perananan, yakni Tan Sri Pandikar Amin sebagai Speaker dewan Rakyat dan Datuk Salleh Tun Said sebagai penasihat Sains dan Teknologi kepada Ketua Menteri berstatus menteri.

Namun penghormatan kepada dua pemimpin kanan daerah itu juga belum berbaloi, kerana apa yang penduduk Kota Belud mahukan adalah pembangunan yang bercorak ekonomi agar supaya penghidupan rakyat, dimana jumlah penduduk termiskin terramai di negeri di bawah bayu ini bermastautin di daerah Kota Belud.

Sejak tahun 1994, belum ada projek yang bercorak ekonomi dan bersifat mega yang membolehkan penduduk Kota Belud dapat meningkatkan pendapatan mereka, yang ada hanya pembinaan bas stop, membaiki jalan lorong kaki, membaiki jambatan gantung dan projek kecil-kecilan lainnya.

Bilakah giliran hub pembangunan merayap di Kota Belud? apa kah menunggu rakyat bosan sehingga menolak BN kerana protes? Kita nampak pada PRU-12 lalu, semua majoriti calon BN merosot sekali, kerana protes. Calon Kedamaian daripada PBS Timbon Lagadan, hanya mempunyai majoriti 649 undi.

Rakyat kini telah celik maklumat, pemimpin politik tidak akan mampu membendung kehendak rakyat, kalau kata mereka protes, atau tolak, maka ertinya tolak lah itu.

Kepada para pemimpin daerah ini... melangkah lah ... bawalah pembangunan yang bercorak ekonomi ke daerah ini, sebelum rakyat membuat keputusan. OKB rasa, jika penduduk Kota Belud membuat protes dengan menolak BN, ada kemungkinan kawasan-kawasan lain akan ikut sama. Sentimen Kota Belud, terbukti.. pada setiap penggantian kerajaan negeri ini.

17 November 2010

Hari raya Korban-idul adha

Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Setiap kali ketibn hari raya Idul Adha 1431 Hijriah, perhatian kita banyak tertuju kepada jemaah haji yang sedang melaksanakan sejumlah ibadah pokok ibadah haji di Mekkah.

Idul Adha tidak terpisahkan dengan ibadah haji kerana itu ia juga selalu disebut ”Idul Haj”. Idul Adha dikenal pula ”Idul Korban”—momen saat kaum Muslimin melaksanakan ibadah korban dengan menyembelih haiwan sembelihan.

Idul Adha di negara ini memang tidak dirayakan semeriah Idul Fitri. Tetapi, juga jelas, Idul Adha atau Idul Korban mengandung banyak nilai, makna, dan semangat penting bagi kehidupan pribadi dan sosial yang tetap relevan dan perlu peneguhan dalam kehidupan berbangsa.

Ibadah haji dan ibadah korban mengandung makna hampir sama—peningkatan semangat mengorbankan sebagian harta yang dimiliki untuk kepentingan ilahiah dan kemanusiaan. Penunaian ibadah haji memerlukan kemampuan (istitha’ah) finansial tidak sedikit untuk biaya perjalanan dan keluarga yang ditinggalkan, di samping kemampuan jasmani dan rohani.

Seseorang pada dasarnya tidak disarankan pergi ke Tanah Suci jika hanya mampu membayar ongkos naik haji, tetapi meninggalkan keluarganya terlunta-lunta. Pertimbangan terjaminnya kehidupan keluarga menjadi sangat penting sebelum seorang Muslim menunaikan ibadah haji.

Ibadah haji dan korban memiliki distingsi khusus dibandingkan dengan ibadah-ibadah lain kerana sekaligus menyangkut hubungan dengan Tuhan (habl min Allah) dan hubungan sesama manusia (habl min al-nas). Penting ditekankan, hubungan manusia dengan Tuhan tak dapat mencapai kesempurnaan jika tidak disertai hubungan baik dengan sesama manusia.

Hubungan manusia dengan Tuhan tak dapat mencapai kesempurnaan jika tidak disertai hubungan baik dengan sesama manusia.

Kedua ibadah ini merupakan ibadah khas untuk mendaki ”kenaikan spiritual”—mencapai posisi (maqam) lebih tinggi. Setiap mereka yang menunaikan ibadah haji pasti ingin mencapai derajat haji mabrur, yaitu ibadah haji yang penuh kesempurnaan dan kebajikan. Derajat haji mabrur seyogianya tecermin pula dalam berbagai kebajikan kemanusiaan ketika kembali ke tempat masing-masing.

Ibadah korban, sesuai dengan kandungan makna qurban, juga bertujuan membuat seseorang lebih qarib, dekat dengan Tuhan, sekaligus dengan manusia lain. Haiwan sembelihan korban mendekatkan hubungan dan ikatan batin mereka yang berharta dengan orang-orang tak berpunya, yang mungkin makan daging hanya sekali setahun ketika diberi daging korban.

Ibadah haji dan ibadah koorban dengan penekanan kuat terhadap pengorbanan untuk solidaritas kemanusiaan senantiasa relevan dalam kehidupan. Oleh karena itu, aktualisasi semangat, nilai dan keutamaan berkrban seyogianya tidak terbatas pada Idul Adha dan Idul Korban; mesti terus diteguhkan dari waktu ke waktu. Peneguhan semangat berkorban jelas sangat mendesak.

Pemantapan semangat dan nilai berkorban menghadapi banyak tantangan. Di tengah gelombang kehidupan materialistik dan hedonistik terlihat adanya kemerosotan sensitivitas dan solidaritas sosial di kalangan bangsa; dan ironisnya hal itu terjadi di lingkungan pemimpin.

Namun, pada pihak lain, terdapat kalangan masyarakat yang dengan segala kesederhanaan dan keterbatasan dalam kehidupan sehari-hari justru memberikan ”korban” yang mereka salurkan melalui berbagai organisasi, lembaga, dan kelompok ”prihatin bencana”.

Gejala ini membangkitkan keharuan tentang masih bertahannya semangat pengorbanan dalam masyarakat kita, yang mesti tetap perlu peneguhan kerana boleh jadi berbagai bencana bakal melanda Tanah Air.

15 November 2010

Siapa kata BN tidak boleh kalah di Kota Belud

Tahun 70-an USNO terlalu kuat di Kota Belud. Tiga kawasan DUN dan satu parlimen dikuasai USNO.

Apabila Parti Berjaya ditubuhkan pada tahun 1976, Usno kalah di Tempasuk, Kedamaian dan Parlimen, hanya Usukan menjadi kubu kuat Usno sehingga Usno dibubarkan pada tahun 1991; dan kini dikuasai oleh UMNO.

Setelah Berjaya ditumbangkan, Tempasuk, Kedamaian dan Parlimen Kota Belud dikuasai oleh PBS (PBS menumbangkan kerajaan Berjaya pada tahun 1985).

Hanya Tempasuk dan Parlimen Kota Belud berjaya ditawan oleh BN daripada PBS tahun 1994 sementara Kedamaian masih genggaman PBS.

Setelah PBS diterima semula ke pangkuan BN.. Kini semua DUN dan Parlimen dikuasai oleh BN.

Persoalannya siapa kata BN tidak boleh kalah di Kota Belud? Sejarah menunjukkan, bahawa BN boleh kalah.

Persoalannya sekarang, belum ada parti yang boleh menggugat kekuatan BN Kota Belud. PKR, PAS tidak boleh menggugat BN, sebabnya kedua-dua parti itu tidak mempunyai pemimpin di peringkat daerah yang boleh dihandalkan. SAPP yang berpersidenkan keturunan cina, walaupun ada peminat di Kota Belud, namun belum ada taji untuk menggugat BN Kota Belud yang ditunjangi UMNO.

Atas sebab kepincangan parti-parti pembangkang ini lah dimanafaatkan oleh para pemimpin utama daerah ini untuk bersifat acuh tak acuh tentang permasalahan rakyat, terutama penyediaan sumber pendapatan, air bersih dan peningkatan infrastruktur.

Para pemimpin utama daerah ini merasa bahawa mereka berada di kedudukan selesa, ertinya, jika bertanding mewakli BN, pasti menang.

Disebabkan merasa selesa, maka keutamaan para pemimpin utama daerah ini adalah kedudukkan dalam parti. Atas sebab itulah, untuk merebut jawatan dalam parti, maka pemimpin tertentu itu menggunakan segala cara untuk menang, terutama mempergunakan kekayaan yang ada pada mereka.

Satu contoh yang logik bahawa pemimpin tertentu mempergunakan parti sebagai tapak berkuasa adalah melalui pemimpin parti yang mengelilingi mereka. Cuba lihat bagaimana latar belakang AJK parti yang menang pada setiap pemilihan. Para AJK ini adalah mereka yang bersifat angguk tanpa boleh membantah. Jika ada Zaid Ibrahim dalam bahagian parti, sudah tentu lain jadinya.

Bukan salah para AJK ini menang, kerana siapapun mahu menang dalam setiap pertandingan, yang salahnya arahan-arahan kepada perwakilan daripada pemimpin tertentu itu, bahawa, si anu si anu perlu menang, si polan si polan jangan diundi, kerana boleh menggugat kestabilan parti.

Akhirnya disebabkan keselesaan, tiada hadangan, maka akhirnya keluhan rakyat yang bagaimana hebatnyapun, pemimpin tetap bersifat acuh tak acuh. Giliran kapan BN boleh kalah di Kota Belud, hanya rakyat yang jenuh menentukkannya.

14 November 2010

Kemelut PKR dedahkan politik palsu Anwar

Bermula dengan nama Parti Keadilan Rakyat (PKR), singkatan parti tersebut kini diberi pelbagai gelaran berikutan satu demi satu kemelut yang melandanya.

Apabila ramai wakil rakyat PKR keluar parti ia dipanggil “Parti Kian Rapuh”. Apabila ahli-ahli bergaduh dalam mesyuarat ia dianggap “Parti Kian Rosak”. Kini, apabila berlaku konflik melibatkan soal pemilihan, ia ditafsirkan sebagai “Parti Kian Reput”.

Tidak kisahlah apa pun panggilan kepada PKR, apa yang berlaku membongkar dan mendedahkan segala perjuangan politik kepalsuan yang dicetuskan oleh Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Satu demi satu pendedahan yang dibuat oleh bekas Pengerusi Perhubungan PKR Wilayah Persekutuan Datuk Zaid Ibrahim dan disambut oleh ramai pemimpin parti itu sudah membuktikan bahawa PKR adalah parti penuh masalah.

Jika sebelum ini teori penguasaan 3A yang melibatkan Anwar, Azmin Ali dan Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam PKR cuba ditutupi namun kini semuanya sudah terdedah.

Kerakusan Anwar dalam berpolitik dengan mengamalkan apa juga pendekatan termasuk mengatur pemilihan parti agar menyebelahi orang-orang kesayangannya semakin terserlah.

Hubungan akrab Anwar-Azmin dengan direstui oleh Wan Azizah yang tidak mampu berbuat apa-apa, biarpun beliau seorang Presiden telah merosakkan segala struktur perjalanan politik PKR.

Kita tidak perlu bercakap soal impian Anwar ke Putrajaya kerana sejak awal lagi orang tahu PKR tidak ada keupayaan itu.

Sebaliknya Anwar hanya mahu membuka laluan kepada DAP untuk menguasai Putrajaya asalkan beliau menjadi Perdana Menteri.

Anwar tidak peduli apa pun protes pemimpin-pemimpin PKR lain terhadap tindakannya dalam soal pemilihan parti itu terutama bagi jawatan Timbalan Presiden.

Ramai yang percaya kalaulah mangsa tersebut bukan Zaid tetapi Azmin, sudah pasti Anwar akan menggunakan segala kuasa yang ada padanya bagi membolehkan pemilihan diadakan semula.

Malah ada andaian, kalau pun anaknya, Nurul Izzah sekalipun menjadi mangsa belum tentu Anwar akan bertindak tetapi jangan sesiapa pun menyentuh Azmin.

PKR menjadi parti kian rosak akibat percaturan politik Anwar yang sememangnya ketika dalam Umno dulu pun memang suka mengamalkan politik nepotisme dan kronisme.

Tetapi orang seperti Anwar tidak peduli kepada parti. Bagi beliau, parti serta mereka yang berada di dalamnya hanyalah kuda tunggangan untuk beliau mencapai cita-cita politiknya.

Namun Anwar terlupa bahawa kepalsuan, pembohongan dan sandiwara tidak boleh bertahan selama-lamanya.

Melalui tindakan Zaid yang lantang mahu Anwar dan Azmin berundur, bekas Ahli Parlimen Kota Baru itu hakikatnya membangkitkan semangat pemimpin dan ahli PKR yang lain.

Selama ini, mereka sememangnya tidak berpuas hati dengan Anwar-Azmin tetapi tidak mampu melakukan apa-apa sehinggalah muncul Zaid bagi memperbetulkan keadaan.

Apa yang menariknya, Zaid tidak keseorangan malahan beberapa pemimpin kanan PKR yang sebelum ini dikatakan begitu setia dengan Anwar turut menyokong beliau.

Keadaan tersebut sudah pasti merimaskan Anwar tetapi sebagai seorang yang sememangnya licik dalam manuver politik, Anwar berpura-pura menunjukkan ketenangan.

Bagaimanapun “pertarungan” kali ini mungkin akan mewujudkan senario yang berbeza kerana kalaupun Anwar berjaya mempertahankan Azmin tetapi beliau tidak akan mampu menahan arus penolakan terhadap mereka berdua secara keseluruhannya.

Ia kerana rakyat, malahan pemimpin dan ahli PKR sendiri sudah dapat menilai siapa Anwar sebenarnya. Parti itu hanya boleh diselamatkan jika Anwar dan Azmin, seperti mana kata Zaid — berundur.

Gelombang penentangan terhadapnya secara terang-terangan perlu dijadikan isyarat bahawa beliau sudah tidak lagi digeruni sebagai pemimpin yang bakal membawa kegemilangan terhadap PKR.

Sebaliknya PKR akan menjadi sebuah parti koyak rabak akibat kedegilan Anwar menerima hakikat tersebut. Anwar dan Azmin sudah tidak lagi berhak bercakap soal demokrasi apatah lagi hendak memperjuangkan nasib rakyat.

Segala kekalutan yang berlaku dalam PKR sudah menjadi bukti bahawa mereka tidaklah sehebat mana, oleh itu tidak payahlah Anwar dan Azmin bermimpi untuk menawan Putrajaya kerana PKR sendiri ibarat sebuah kapal yang hampir karam.

Terimalah hakikat bahawa sebuah parti yang ditubuhkan atas dasar kebencian dan semata-mata demi memperjuangkan nasib seorang individu tidak akan ke mana.

Apatah lagi apabila ia disulami dengan pendekatan politik matlamat menghalalkan cara seperti mana dilakukan oleh Anwar.

12 November 2010

Kenapa 40% penduduk Sabah miskin?

Laporan Bank dunia telah memaparkan bahawa punca 40% penduduk Sabah miskin, kerana sumber pendapatan yang terhad. Jika ada pun peluang pekerjaan, namun upah yang rendah juga penyumbang kepada tarifan miskin.

Sabah merupakan negeri ke dua terbesar di Malaysia. Walaupun kawasannya luas, namun peluang pekerjaan sangat terhad. Kilang-kilang atau perladangan mampu membuka peluang pekerjaan, namun atas prinsip mencari keuntungan, maka kadar upah yang dibayar rendah. Melalui kadar upah yang rendah itu, maka para pekerja seperti berada pada kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Upah rendah tidak mampu mengejar kenaikan harga barang keperluan harian. Malah pendapatan para pekerja ini hanya mampu untuk keperluan 15 hari dalam sebulan, jika amalan pemakanan seimbang jadi amalan.

Memang diakui kerajaan berusaha membasmi kemiskinan namun cara yang diberikan hanya strategi jangka pendek, umpamanya bantuan subsidi membajak sawah, memberi alat-alat penangkapan ikan atau memberi ternakan untuk dipelihara. Kerajaan berfikiran, bahawa seseorang itu tidak akan mampu berubah, jika tidak mengubah dirinaya.

Petani sayur misalnya, tidak akan mampu berubah sampai bila-bila. Jika ikut teori ekonomi, semakin banyak keluaran maka, wang yang didapat daripada jualan itu akan meningkat. Pada petani, tidak berlaku demikian, kerana jika pengeluaran bertambah, maka harga menurun, akhirnya jika jumlah pendapatan dijumlahkan, pengeluran tinggi dan rendah hampir sama dari segi jumlah wangnya.

Pejual "tapai" di pasar Kota Belud misalnya, tiap hari hanya membungkus tapai sebanyak 100 bungkus, sebab apa, jika membungkus lebih dari itu, maka riskonya tidak habis dijual. Jika tidak habis dijual, maka si penjual tapai akan rugi dari segi beras dan tenaga. Sebab itu lah laporan Bank dunia melaporkan, bahawa kadar kemiskinan negeri Sabah, sukar diatasi, jika mengikut falsafah " Nasib seseorang itu tidak akan berubah, jika tidak mengubah dirinya".

Kerajaan sebagai "mother hood" perlu bertindak dengan berbagai perancangan yang jitu untuk memangkin pendapatan. Wujudkan persekitaran ekonomi yang rancak, sehingga permintaan kepada tenaga upahan meningkat. Melalui cara ini, tidak perlu lagi polisi gaji minima, kerana pasaran akan menentukannya.

Contoh kegiatan ekonomi yang mempunyai impak tinggi adalah penanaman padi secara besar-besaran. Seorang peniaga kilang padi (Fauzi-anak kg Taun gusi) yang membuka kilang padinya di Kota Marudu, berkata, jika 5 tahun lalu terlalu pekerja mahu menerima upah RM 10 sehari kerana suasana kerja yang santai, namun pada masa ini, terlalu sukar, kerana kerja-kerja telah bertambah.Melalui pemberian upah RM 25 sehari, sekurang-kurangnya kilang padi Encik Fauzi telah berjaya mengeluarkan beberapa orang daripada garis kemiskinan.

Kerajaan perlu bertindak melahirkan kegiatan ekonomi yang mampu memberi upah atau pendapatan yang boleh mengeluarkan rakyat daripada garis kemiskinan.

9 November 2010

Kota Belud adalah kilang pemimpin

Saudara Abdul Nadin Haji Sahiddin (Nad) mengembara ke pulauan Riau, Tanjung Pinang semata-mata mencari jejak-jejak Raja Tempasuk. Kenapa demikian, kerana menurut ceritanya Tempasuk, kini Kota Belud adalah kilang pemimpin.

Sesiapa yang berumur 40-an warga Kota Belud, pasti tahu siapa Tun Mustapaha Datu Harun, pasti tahu siapa Tun Said Keruak, pasti tahu siapa Datuk Mohd Nor Mansor,siapa Datuk Salleh Tun Said, Siapa Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia.

Kenapa sebahagian besar kawasan Kota Belud berserta penduduknya masih miskin, malah masih tergolong miskin tegar.

Tanyakan kepada penduduk ini kenapa memilih tempat yang jauh dari pusat pentadbiran? kenapa memilih ceruk-ceruk untuk perkampungan? kenapa memilih bukit bukau untuk didiami?

Masa lampau, kehidupan penduduk bersifat pindah randah. Tujuannya mencari tanah subur untuk diteroka. Bagi yang suka laut, maka pesisir pantai lah jadi tumpuan. Bagi yang suka memburu, maka hutan belantaralah jadi pilihan.

Dalam era komunikasi ini, maka terbeliak mata lah melihat orang-orang yang telah maju melalui kaca-kaca TV. Orang maju telah menyenaraikan keperluan asasnya. Air bersih, tenaga litrik, jalan-jalan yang elok, untuk kenderaan lalu lalang, rumah yang sempurna, tempat membeli belah dan tempat riadah.

Melihat keperluan orang yang telah maju itu, ditambah ilmu pendidikan yang telah dikecapi maka dengan tangkas, penduduk yang terbiasa dengan keadaan asal, mula mengeluh, mula bertanya, kenapa itu semua tiada di kampung ku?

Keperluan asas (air bersih, litrik, jalan raya dan sumber pendapatan) ingin juga dinikamti, namun, penduduk sampai bilapun tidak mungkin dapat mengwujudkannya. Hanya kerjaan yang boleh, kerana kerajaan yang ada wang. Pengadaan keperluan asas semuanya perlu wang, bukan sedikit jumlahnya, tetapi berjuta-juta.

Kerajaan boleh mengadakan itu semua jika perancangan ada. Perancangan dari siapa? tentunya wakil rakyat. Wakil rakyat adalah mata dan telinga kerajaan di kawasan yang dia wakili.Wakil rakyat dibantu oleh aparat kerajaan, seperti pejabat daerah, JKR, jabatan pertanian dan jabatan-jabatan lain.

Wakil rakyat perlu mempergunakan semua agensi kerajaan di kawasannya untuk merancang, menterjemahkan yang dirancang itu menjadi kenyataan. Jika wakil rakyat kurang mempergunakan semua itu, maka hasilnya, apa yang nampak di daerah Kota Belud.

Ramai yang mengatakan daerah Kota Belud miskin, termasuk lah OKB. Kenapa miskin, kerana jika kita melihat kawasan lain, maka apa yang kita perolehi di kawasan lain itu tidak terdapat di Kota Belud. Jika kita biasa tinggal di Kota Kinabalu, maka apabila pulang ke Kota Belud, maka semasa mandi, badan bukan segar, namun terasa gatal dan bau badan terhidu anyir.

Jika di waktu malam, kita tidak biasa lagi memandang kegelapan malam, kerana itu, terasa sekali kekurangan itu.

Di waktu malam di kala tidur, terlalu sukar melelapkan kerana panas, mahu berkipas tiada litrik, mahu minum malam, terpaksa pasang kayu api di dapur kayu, terlalu sukar dan perlu masa.

Melalui keadaan itu lah, bagi orang Kota Belud yang biasa tinggal di bandar akan terasa bahawa Kota Belud terutama di perkampung iranun dan dusun mereka merasa berada di suatu tempat yang belum dijamah oleh pembangunan.

Salah siapa? seperti mukadimah tulisan ini, siapa suruh memilih tinggal di ceruk-ceruk, di mana jin-jin bertandang? Jawapannya, seperti di awal tulisan ini, sifat orang-orang primitif adalah berpindah randah semata-mata untuk mencari kehidupan. Atas sebab itu, taburan penduduk Kota Belud bertaburan.

Allahyaraham Tun Mustapha dan Tun Said dengan kuasa yang ada, walaupun bertapak di Kota Belud sekian lama, namun mereka tidak mampu membangun Kota Belud. Mereka meninggalkan penduduk yang daif dan miskin.

Setelah kepimpinan kedua-dua mantan Ketua Menteri Sabah itu berlalu, maka generasinya menggantikannya. Anak Tun Said, Datuk Salleh beberapa penggal menjadi wakil rakyat Kota Belud, malah sempat menjadi Ketua Menteri selama 18 bulan. Demikian juga satu-satunya wakil rakyat iranun, Tan Sri Pandkiar, pernah menjadi menteri di peringkat negeri dan pusat, pun juga pembangunan Kota Belud masih mandek sehingga kini. Kenapa?

Seperti di awal tulisan ini, wakil rakyat tidak punya wang untuk tujuan pembangunan, yang ada wang adalah kerajaan, kalau ada sense of profit, maka swasta akan terlibat, kerana swasta juga punya wang.

Wang kerajaan akan mengalir jika ada perancangan, paper work yang boleh membawa pulangan kepada si pemberi wang.Pertanyaannya ada paper work kah untuk membangun Kota Belud.

Tahun 1999 ada paper work yang berkaitan dengan jelapang padi. Kerana paper work itu diterjemahkan kepada perancangan, maka akhirnya menjadi kenyataan. Sekiranya banyak paper work seperti jelapang padi itu, sudah tentunya pembangunan Kota Belud semakin rancak.

Paper work hanya boleh dihasilkan oleh mereka yang ada pengetahuan. Paper work tidak mungkin dihasilkan oleh pemimpin akar umbi yang kurang pengetahuan dan pengalaman yang selamanya mejadi penyokong, dan selamanya menjadi nadi parti politik. Kita saksikan, di peringkat bahagian UMNO Kota Belud, semua berbicara dengan sendirinya.

Pemimpin politik dikelilingi oleh manusia-manusia yang berbicara dengan sendirinya, kerana itu, paper work yang boleh diterjemahkan kepada perancangan tidak mungkin wujud, kerana itu lah Kota Belud senantiasa berada pada tahap sekarang, masih ramai penduduk yang tinggal di rumah gubuk, tanpa air, tanpa lampu.

Pemimpin politik, tidak suka dikelilingi oleh bijak pandai dan berpengatahuan dalam pendidikan, kerana takut, kepintaran mereka tersanggah.

Atas sebab itu lah walaupun Kota Belud adalah kilang pemimpin, namun keadaan penduduknya masih tergolong miskin dan daif. Tetapi ada tapinya, kedaifan dan kemiskinan itu penentu kemenangan parti pemerintah, buktinya yang terbaru adalah PRK Batu Sapi.

Kenapa Mangsa Banjir 16 Januari 2010 belum selesai?

Enam kampung yang membabitkan kawasan 180 ekar sawah padi di Kota Belud, yang dianggap sebagai jelapang padi di daerah itu, mahu kerajaan persekutuan dan Sabah mengotakan janji mereka pada 16 Januari lalu untuk menghulurkan bantuan berhubung masalah banjir.

Kampung-kampung yang dilanda teruk itu adalah disenaraikan sebagai kawasan miskin tegar sejak kerajaan Usno memerintah dan tumbang pada 1976.

"Saya tak boleh dipersalahkan jika ada cakap-cakap menentang kerajaan di kampung-kampung itu kerana sudah begitu lama kerajaan belum mengotakan janji untuk memberi bantuan,” kata Jamari Seleh, 51, yang mengetuai Jawatankuasa Kecil Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Jawi-Jawi .

Bercakap bagi pihak enam kampung berkenaan, beliau menjelaskan bahawa perhimpunan aman yang dihadiri oleh kira-kira 60 pesawah di Kota Belud, minggu lalu bertujuan supaya rintihan mereka mendapat perhatian.

Selain Jawi-Jawi, kampung lain adalah Taungusi, Labuan, Wakap, Merabu and Katabungan.

Menurut Jamari, pesawah dan petani begitu kecewa kerana usaha mereka bagi mendapatkan bantuan setkat ini terus tidak dihiraukan oleh kerajaan.

Katanya, daripada tontonan TV, mereka dapati kerajaan persekutuan dan juga negeri lebih berminat dan prihatin untuk menghulurkan bantuan kepada negara lain yang terjejas akibat bencana alam dan peperangan.

Seorang lagi anggota JKKK, Razlan Saitim, 31 berkata tidak ada masalah bagi Malaysia membantu negara yang kurang bernasib baik tetapi bukan sehingga menjejaskan rakyat di negara ini.

“Jangan seperti kera di hutan disusukan, anak di pangkuan mati kelaparan. Kita mesti bantu diri kita sendiri dulu,” katanya.

8 November 2010

Impak apa BN perolehi melalui PKR Batu Sapi

Barisan Nasional berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Batu Sapi pada PRK 4 November lalu. Kemenangan BN tersebut, ramai pemimpin BN negeri menggambarkan bahawa rakyat kini sudah kembali memberi sokongan kepada BN selepas tsunami politik di Semenanjung pada pilihan raya umum 2008.

Calon BN, Datin Linda Tsen Thau Lin meraih majoriti 6,359 undi, beliau mendapat 9,773 undi menewaskan calon PKR, Ansari Abdullah (3,414 undi) dan calon SAPP, Datuk Yong Teck Lee (2,031 undi).

Walaupun pada PRK Sibu pada Mei lalu, DAP merampas kerusi Parlimen Sibu daripada BN dan didakwa pembangkang ia sebagai angin perubahan dan tsunami politik 2008 sudah menular ke Malaysia Timur, iaitu Sabah dan Sarawak.

Dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menerusi gagasan 1Malaysia yang berjaya diterjemahkan oleh kepimpinan negeri yang diketuai oleh Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman ternyata diterima baik oleh semua lapisan rakyat di negeri ini.

Sokongan itu diterjemahkan menerusi kejayaan BN mempertahankan kerusi Batu Sapi dengan majoriti yang lebih besar daripada yang diperolehi pada PRU 2008.

Di samping itu, kehadiran Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yasin yang juga merupakan Timbalan Pengerusi BN untuk membantu jentera kempen BN yang diketuai Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman turut memberi impak terhadap sokongan pengundi di Batu Sapi kepada BN.

Apa yang menarik dalam PRK Batu Sapi, ialah ramalan dan andaian awal yang dibuat oleh pelbagai pihak termasuk segelintir penyokong BN bahawa saingan sengit akan berlaku antara BN dan pembangkang khususnya SAPP jauh meleset sama sekali.

Walaupun BN menyandarkan harapan kepada calon wanita yang kurang popular, Linda Tsen Thau Lin balu mendiang Datuk Edmund Chung Ket Wah berbanding calon SAPP, Datuk Yong Teck Lee, bekas Ketua Menteri dengan rekod tidak pernah tewas dalam mana-mana pilihan raya yang ditandinginya sejak terjun dalam politik bermula 1985, dan calon PKR Ansari Abdullah juga tidak kurang hebatnya.

Namun apa yang jelas rakyat di Batu Sapi tidak memilih populariti calon dalam membuat keputusan, mereka lebih terpengaruh dan menerima politik pembangunan yang di bawa oleh BN yang boleh membawa keamjuan kepada masa depan mereka.

Rakyat di Batu Sapi mahukan politik pembangunan dan ianya hanya dapat dilakukan menerusi BN, kerana BN adalah kerajaan di peringkat negeri dan pusat untuk memudahkan penyaluran peruntukan pembangunan di Batu Sapi.

Untuk membuktikan keseriusan BN dalam membela nasib rakyat, Ketua Menteri, pada sidang medianya selepas dua jam keputusan PRK Batu Sapi itu diumumkan berkata, bahawa satu Jawatankuasa akan ditubuhkan untuk memastikan apa yang dijanjikan oleh BN pada kempen PRK itu ditunaikan kepada rakyat di kawasan Batu Sapi.

Musa berkata, beliau sendiri akan mempengerusikan jawatankuasa berkenaan supaya apa yang dijanjikan itu dilaksanakan secepat mungkin dan ianya tidak dikatakan BN hanya "bercakap bohong, berjanji kosong".

Selain kemenangan BN yang bergaya itu, juga didapati bahawa pengundi muda di negeri telah memberi isyarat bahawa mereka menyokong BN.

Berdasarkan perangkaan rasmi, butiran corak pengundian PRK Batu Sapi menunjukkan BN menerima undian pengundi muda berusia 21 hingga 45 tahun hampir semua pusat pembuangan undi melalui 46 saluran.

Calon Bn, Linda menyapu bersih semua undian generasi muda selain golongan tua terus setia di pusat pengundian Bumiputera islam termasuk di kawasan kepulauan.

PKR pula berjaya memenangi hati pengundi muda di tempat saluran yang kesemuanya di kawasan majoriti pengundi cina.

Apa yang mengejutkan calon SAPP, Yong Teck Lee yang kali pertama sejak 1985 meninggalkan kawasan tradisinya di DUN Likas dan Parlimen Kota Kinabalu (dulu Parlimen Gaya) untuk bertanding di luar kubunya bukan sahaja tewas buat pertama kali dalam pilihanraya malah tewas kepada calon PKR Ansari Abdullah.

SAPP yang pada awalnya diramal akan mendapat sokongan kuat pengundi Cina yang mewakili 38.06% daripada jumlah 25,582 jumlah pengundi keseluruhan di P-185 Batu Sapi melalui gagasannya Sabah for Sabahan ternyata ditolak sama sekali pengundi Cina apabila jumlah undinya di semua 21 saluran mengundi bagi masyarakat tersebut, gagal mengatasi jumlah undi Ansari di 12 saluran mengundi Bumiputera Islam, yang lainya semuanya berpihak kepada BN.

Apapun pengundi di Batu Sapi sudah memberikan mandat yang cukup besar kepada Linda Tsen untuk menjadi wakil rakyat mereka untuk tempoh lebih dua tahun lagi sebelum pilihanraya umum ke-13 beliau perlu membuktikan bahawa pengundi Batu Sapi tidak tersilap dalam membuat pilihan.

Beliau perlu segera turun padang untuk meninjau dan mengenalpasti keperluan rakyat di Batu Sapi termasuk kawasan kepulauan, ini kerana, beliau tidak mempunyai masa yang lama, disebabkan tempoh PRU-13 sudah semakin hampir.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels