7 December 2014

JANGAN TANYA APA YANG DR JEFFREY MAHU?

JANGAN Tanya apa yang Dr Jeffrey mahu. Dia mahu, siapa yang bukan sebangsa dengannya dihalau daripada Sabah.

Jeffery adalah orang yang paling berkuasa di zaman pemerintahan abangnya bermula tahun 1985, sebelum beliau ditangkap menggunakan ISA.

Mengapa Jeffrey ditangkap, sebabnya beliau mempergunakan People Development Catalyst (Pedecat) pada masa itu untuk mempengaruhi rakyat Sabah agar berpisah dengan Malaysia.

Semasa berkuasa, selain Pengerusi IDS juga Pengarah Yayasan Sabah dan CEO Innoprise Sdn Bhd yang beliau wujudkan untuk mendapat dana bagi pergerakan pemisahan.

Semenjak ditahan, kemudian bebas, Jeffrey menjadi pemimpin angau yang tidak tentu kiblatnya. Beliau keluar masuk PBS, pimpinan abangnya, kemudian masuk PBRS, Akar, mencuba masuk Umno tetapi tidak diterima.

Perjalanan politik Jeffrey tidak menentu, atas sebab sifatnya yang hanya mahu jadi ketua, kecuali semasa dalam PBS, semua parti yang beliau sertai, beliau berusaha merampas kuasa.

Kini, sebagai Pengerusi Star Sabah, serpihan parti daripada Sarawak, bertanding pada PRU-13 untuk beberapa kawasan majoriti KDM, hanya DUN Bingkor ditawan, atas sebab perpecahan undi. Pada PRU-13 juga, beliau cuba mengalahkan abangnya di Parlimen Keningau, namun tidak berjaya.

Entah apa yang menyebabkan Jeffrey angau dengan penduduk lain, sama halnya dengan beberapa pemimpin UPKO; apa kah dendam mereka terhadap persempadan Sabah daripada 48 ke 60 menjadi dendem kesemuat mereka?

Kalau dikatakan bahawa Pendatang asing adalah penyebabnya, adalah sesuatu yang kurang lojik, atas sebab PATI tidakpun mendaftar sebagai pengundi, malah melalui RCI, hanya didapati 68,703 jiwa mendapat Kad Pengenalan, namun jumlah itupun tidak dapat dirinci oleh RCI, atas sebab tidak dapat dikesan melalui Daftar pengundi, malah mana-mana pihakpun tidak dapat menunjukkan di mana mereka berada pada masa kini, apa kah masih hidup? atau kah berada di mana. Sebabnya, pemegang IC yang termasuk dalam 68,703 itu akan hanya diketahui keberadaannya jika membuat sesuatu tindakan, misalnya memperbaruhi Kad Pengenalan, atau membuat passport, atau memohon BR1M dan sebagainya. 

Keadaan pemegang IC yang termasuk dalam 68,703 itu seperti status Facebook, kalau ada yang like atau komen, maka akan naik ke atas.

Pada tahun 2010, terdapatnya 3,120,040 jiwa penduduk Sabah, di mana didalamnya terdapat 867,190 warga asing. Jika dilihat, analisis pertambahan penduduk Sabah bermula tahun 1970, sehingga tahun 2010, pertambahan penduduk Sabah menunjukkan penurunan, malah berdepan dengan kelahiran yang menurun sekali.

Sabah sebuah negeri termiskin di Malaysia. Biasanya negeri miskin dihubungkan dengan kadar kelahiran yang tinggi, iaitu antara 7-10 peratus setahun. Kalau diambilkira jangka masa 40 tahun, ertinya pertambahan penduduk Sabah antara 280- 400 peratus. Data penduduk tahun 2010, menununjukkan bahawa kaum KDM meningkat 301 peratus, kaum Bajau-Iranun 344 peratus, ertinya pertambahan itu, dalam lingkungan matematik perkiraan pertambahan penduduk sebuah negeri miskin.

Sabah, hingga kini diwar-warkan sebagai negeri miskin, malah pendapatan purata RM4,000 bagi isi rumah tangga, dipersoal, ertinya angka 8.1 kadar kemiskinan tahun 2012, masih tanda tanya.

Pembaikan sosio-ekonomi akan mempengaruhi kadar kelahiran. Selain, tingkat kesuburan juga mempengaruhi kadar kelahiran. Dalam kajian, didapati, penduduk yang menjadikan menu harian mereka makanan laut atau ikan akan lebih subur berbanding dengan penduduk yang tidak mengamalkannya. Penduduk pendalaman misalanya, berdepan dengan masalah kelahiran. Sebagai contoh, pertumbuhan penduduk Sarawak antara tahun 2000-2010, hanya 1.9 peratus setahun, di bawah pertumbuhan kebangsaan 2.4 peratus, malah terlalu jauh berbanding pertumbuhan penduduk dunia. Demikian juga trend pertumbuhan penduduk Sabah, di mana kaum KDM hanya 301 peratus selama 40 tahun, manakala Bajau-Iranun 344 peratus.

Pertambahan penduduk juga ada hubungannya dengan agama, kaum yang beragama islam mempraktikkan poligami, manakala yang bukan, kalaupun ada tidak lah ramai.

Keadaan alami, cuba disanggah oleh Dr Jeffrey, seolah-olah beliau adalah Tuhan.

6 December 2014

Mengapa Laporan RCI Dipersoal Pembangkang?

SEBABNYA, isu yang mereka jajah selama ini ternyata palsu. Mereka mendakwa bahawa wujudnya Projek IC, dan mengaitkan Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad.

Asas kepada dakwaan bahawa Projek IC dijalankan di Sabah, apabila pertambahan penduduk dikatakan diluar kelahiran biasa.

Tahun 1970, penduduk Sabah adalah 636,431 jiwa, sepuluh tahun kemudian, iaitu tahun 1980 menjadi 1,011,040 pertambahan seramai 374,609 jiwa atau 58.86 peratus atau 5.9 peratus setahun. Angka peningkatan penduduk bagi negeri miskin seperti Sabah ini, sebenarnya masih rendah jika dibandingkan dengan kawasan-kawasan miskin di dunia, seperti Indonesia, China dan Bangladesh.

Kadar kemiskinan Sabah berkisar pada angka 60 peratus di ambang kemerdekaan, dan lima tahun selepas merdeka masih berlegar-legar pada angka itu.

Selepas tahun 1970, angka kemiskinan mula menurun, kepada 40 peratus, tahun 2009 masih 19.8 peratus sebelum turun kepada single digit pada tahun 2012, iaitu 8.1 peratus.

Projek pertambahan penduduk, kalau benar ada pada tahun 1970-1980; hanya menjadi dakwaan, sebabnya- pada tahun itu hanya satu parti yang memerintah- Usno dan kemudian disusuli Berjaya.

Kalaulah ada program pertambahan penduduk oleh kerajaan yang memerintah, mengapa Usno  dan Berjaya kalah dalam pilihanraya?

Mari kita lihat pula perubahan penduduk Sabah antara tahun 1980 ke 1991. Pada tahun 1991 penduduk Sabah adalah 1,734,685, iaitu pertambahan seramai 723,645 jiwa berbanding banci penduduk tahun 1980. Selama 10 tahun penduduk Sabah meningkat 71.57 peratus atau 7.2 peratus setahun. Kadar pertambahan ini menggambarkan bahawa pertambahan penduduk Sabah selari dengan pertambahan penduduk negara-negara miskin.

Data penduduk Sabah bagi tahun 2000 pula adalah 2,488,348 jiwa dengan pertambahan seramai 753,663 jiwa berbanding data tahun 1991. Selama 10 tahun penduduk Sabah bertambah 43.45 peratus atau 4.3 peratus setahun. Penurunan kadar pertambahan penduduk ini sejajar dengan usaha kerajaan menurunkan kadar kemiskinan terutama di luar-luar Bandar. Kadar penurunan kadar kelahiran, selari dengan pembaikan sosio ekonomi.

Pakar sosialogi mengakui, bahawa semakin maju seseuatu masyarakat, maka masalah yang dihadapi adalah kadar kelahiran yang semakin menurun. Ambil contoh negara Singapura. Negara itu berdepan dengan kadar kelahiran yang rendah bermula pada tahun 1990.

Data penduduk Sabah tahun 2010 adalah 3,120,040 jiwa. Pertambahan selama 10 tahun sejak tahun 2000 adalah 631,692 jiwa atau dalam peratusan 25.39 peratus atau 2.5 peratus setahun.

Angka kelahiran penduduk Sabah ini, hampir sama dengan angka kelahiran negara (2.4 peratus); walaupun masih tinggi berbanding Sarawak (1.9 peratus).

Adalah menjadi kebimbangan bagi Sabah dan Sarawak di masa depan, bahawa dua negeri itu berdepan dengan kadar kelahiran yang rendah.

Masalah kelahiran yang rendah, adalah akan berlakunya kekurangan tenaga kerja produktif; atas sebab penduduk yang ada telah berusia lanjut- memasuki usia tidak produktif.

Kadar kelahiran alami sebenarnya telah berlaku di Sabah pada awal kemerdekaan, akibat daripada kemiskinan yang melanda negeri itu. Kemiskinan merupakan pemangkin utama pertambahan penduduk di negara-negara Indonesia, India, Bangladesh dan negara china di awal tahun 80-90-an. Pola itu tercermin pada pertambahan penduduk Sabah di awal tahun 70-an adan 80-an.

Sangat membimbangkan bagi sebuah negeri seperti Sabah yang masih terbelakang daripada segi kemajuan. Kemajuan sebuah negeri, bukan sahajA bergantung kepada sektor perekonomian, juga bergantung kepada sumber tenaga kerja.

Sungguh malang, jika berlaku penurunan kelahiran. Jika ini berlaku, maka Sabah kehilangan tenaga produkatif selain kehilangan kompentitif.

Sebagai contoh, banci penduduk Sabah pada tahun 2010 adalah 3,120,040 jiwa, di mana 867,190 adalah bukan warganegara. Jika dikira betul, maka penduduk Sabah hanya 2,252,850 jiwa pada tahun bancian itu. Jika angka itu dibandingkan dengan bancian penduduk tahun 2000, seramai 2,488,348- ertinya penduduk Sabah sebenar mengalami penurunan seramai 235,498 jiwa. Dengan kata lain, penduduk Sabah pada tahun 2000, sebenarnya bukanlah pada angka 2,488,348 akan tetapi lebih kecil daripada itu.

Berasaskan perkiraan kelahiran alami, penduduk Sabah pada tahun 2000 hanya seramai 2,255,090 jiwa (berasaskan pertumbuhan alami duinia 3 peratus setahun). Jumlah itu mendekati angka bancian tahun 2010, iaitu 2,252,850 jiwa.

Menyalahkan rakyat asing bagi menjawab pertumbuhan penduduk yang warganegara sebenarnya hanya persepsi; atas sebab, sejak tahun 1970, hanya 68,703 warga asing diberikan kewarganegaraan dan sekaligus diberikan Kad Pengenalan diri.(Laporan RCI).

APA YANG PERLU DILAKUKAN TERHADAP WARGA ASING SERAMAI 867,190 ITU?

Semalam, Dato Rahman Dahalan, Wakil Rakyat Parlimen Kota Belud merangkap Menteri Kesahjetaraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Persekutuan yang juga Setiausaha Bn Sabah, menyarankan; bahawa bukan tugas kerajaan untuk membuat keputusan apa kah menerima atau menolak warga asing tersebut, sebaliknya keputusan terletak di tangan rakyat Sabah.

Apa kah rakyat Sabah sanggup menerima mereka? mengasimilasi mereka? menjadikan mereka warganegara produktif, sehingga turut sama membayar cukai, boleh membuka akaun bank dan akan turut sama membangun negeri.

Sebahagian warga asing tersebut telah tinggal di Sabah melebihi 40 tahun, apa kah dengan menghantar mereka ke negara asal bersama-sama keluarga mereka serta harta mereka sesuatu yang prkatikal?

Rahman berhujah, bahawa transmigrasi berlaku di seluruh dunia, misalnya antara negara Mexico dan Amerika Serikat, rentas sempadan dan transmigrasi bukan sesuatu yang pelik.

Pembangkang menangkapi Laporan RCI yang dikeluarkan pada Rabu lepas (3 December 2014) agar mereka yang diberikan Kad Pengenalan (68,703 orang) ditarik balik dokumen itu dan memberikan mereka dokumen lain, apa kah satu tindakan yang lojik? sedangkan Sabah masih berdepan dengan lebih 800 ribu warga asing di negeri ini?

4 December 2014

Laporan RCI- Di Mata Dato Rahman

1. Ini adalah maklum balas saya terhadap Laporan Suruhanjaya Siasatan Pendatang Asing di Sabah yang dikeluarkan semalam. Saya ingin menegaskan bahawa fokus seterusnya harus menjurus kepada keperluan untuk terus melangkah, khususnya bagi rakyat Sabah. Usaha mesti terarah terhadap apa yang perlu dilakukan selepas ini dan bukannya menuding cari mencari kesalahan serta mengungkit apa yang berlaku pada masa lampau. Sabah hanya boleh melangkah ke hadapan dan mencapai kemajuan jika kita berfikiran proaktif.

2. Dapatan RCI itu perlu dilihat secara menyeluruh. Bagaimanapun, rakyat Sabah juga perlu melaksanakan peranannya untuk seiring bergerak ke hadapan. Tanpa disedari, kita juga adalah sebahagian daripada masalah ini. Sebagai contoh, rakyat Sabah mesti mengikis kecenderungan untuk menggaji tenaga kerja pendatang asing yang murah. Kita merungut mengenai kebanjiran golongan itu tetapi pada masa sama, kita tidak teragak-agak mengupah mereka berikutan gajinya rendah. Saya sedar mengupah orang tempatan akan meningkatkan kos kerana upahnya lebih tinggi. Kos yang lebih tinggi bermakna produk dan perkhidmatan terpilih juga akan menjadi lebih mahal. Bagaimanapun, pengorbanan itu berbaloi bagi mencapai manfaat jangka panjang. Lebih ramai rakyat tempatan diambil bekerja bermakna kita boleh mengurangkan pergantungan terhadap warga asing.

3. Kerajaan perlu mengkaji semula dasar membabitkan pengambilan rakyat tempatan melakukan kerja yang dianggap kurang diminati (contoh: pembantu rumah, pekerja binaan, pekerja perladangan dan pembantu dalam sektor perkhidmatan). Antara dasarnya ialah upah lebih tinggi. Turut perlu dikaji ialah lebih banyak kemudahan dan persekitaran kerja kondusif. Ini penting jika Sabah benar-benar mahu melaksanakan dasar tiada pekerja asing tanpa izin - dasar yang boleh mengekang kemasukan pendatang asing atau mungkin terus menghentikannya. Ini hanya boleh dilakukan jika rakyat Sabah bersatu untuk menjadikannya kenyataan.

4. Seperkara lagi yang wajar diperluaskan ialah dasar 'Memakmurkan Jiran' (Prosper Thy Neighbour). Malaysia mesti membantu Selatan Filipina mencapai keamanan. Keamanan di wilayah ini bermakna ia akan menjadi lebih makmur, sekali gus mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan bagi rakyat Filipina. Keadaan itu dengan sendirinya akan mengurangkan kecenderungan pendatang asing merentas sempadan untuk mencari pekerjaan di Sabah.

5. Konsep 'Memakmurkan Jiran' itu harus bergerak seiring dengan Kawasan Pertumbuhan ASEAN Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA). BIMP EAGA adalah kerjasama ekonomi yang diwujudkan empat negara ASEAN itu, bermatlamat untuk meningkatkan dagangan, pelancongan dan pelaburan di dalam serta di luar rantau ASEAN. Walaupun BIMP-EAGA tidak seaktif seperti sepatutnya, ia berperanan penting dalam membangunkan ekonomi serantau dalam lingkungan bidang kuasanya. Justeru, adalah wajar bagi Malaysia menilai semula peranan boleh dimainkan BIMP-EAGA apabila memulakan tugas sebagai Pengerusi ASEAN tahun depan. Kita perlu memiliki strategi bersama yang lebih mantap, seiring usaha membawa lebih banyak kemakmuran ke rantau ini.

6. Saya memahami kepentingan untuk mengenal pasti dalang di sebalik kebanjiran pendatang asing di Sabah. Hakikat itu adalah pengakhiran sempurna terhadap pelbagai persoalan yang dihadapi sejak berpuluh tahun lalu. Kita perlu melakukan segala yang termampu dalam membawa dalangnya ke muka pengadilan. Malah, ramai daripada mereka dapat ditangkap dan ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 1990-an. Saya yakin pihak berkuasa akan bertindak sewajarnya jika mendapat lebih banyak bukti. Pada masa sama, serbuan terhadap penempatan haram dan penghantaran pulang ke negara asal mesti diteruskan.

7. Pada masa sama, kita perlu berhenti daripada mempolitikkan isu pendatang asing di Sabah. Masalah ini adalah lebih besar daripada politik kerana ia membabitkan kehidupan harian rakyat secara kolektif, melangkau sempadan politik. Ini adalah masalah kemanusiaan yang perlu ditangani bersama. Hakikatnya, kebimbangan terhadap pendatang asing di Sabah berjaya menyatukan pemimpin daripada pelbagai fahaman politik atas matlamat sama kerana kita memikirkan soal masa depan rakyat Sabah di negeri sendiri. Justeru, jangan terperangkap dengan permainan mana-mana pihak yang cuba mencari kelebihan politik susulan laporan RCI ini.

8. Apa langkah seterusnya? Saya percaya kita mesti mendahulukan apa yang perlu. Selain daripada apa yang disebut di atas, banyak lagi langkah boleh diambil, dinilai semula dan diperbaiki. Sebagai contoh, kita perlu meningkatkan kawalan sempadan, selain memperketatkan proses pendaftaran kewarganeraan dan undang-undang Imigresen. Kita perlu memantapkan kawalan di sempadan Pantai Timur Sabah, selain mengawasi perairan negeri itu dengan lebih teliti. Ia boleh dimulakan dengan memberi tanggungjawab kepada masyarakat setempat di kawasan sempadan yang bebas daripada pendatang asing, untuk menjadi mata dan telinga pihak berkuasa. Mungkin kita boleh berkongsi pengalaman United Kingdom dan Australia dalam menangani kemasukan pendatang asing di negara mereka.

9. Kesimpulannya, keghairahan untuk saling menuding jari meletak kesalahan sejak tiga dekad lalu tidak menyelesaikan masalah dihadapi. Sebaliknya, ia banyak memakan masa, selain memperlahankan rentak kemajuan. Ketika sesetengah pihak sibuk mencari silap orang lain, sempadan Sabah terus diceroboh. Itu sebabnya mengapa kita perlu melihat semula usaha sedia ada supaya menjadi lebih konstruktif, terutama dalam aspek yang boleh membantu kita melangkah jauh ke hadapan dan memberi penyelesaian praktikal terhadap isu serba rumit ini. Cadangan di atas bukan secara menyeluruh dan saya yakin kita boleh memikirkan langkah rasional serta praktikal untuk menangani masalah ini jika dilakukan bersama. Ia boleh dimulakan dengan soalan ini: "Apa yang boleh saya lakukan untuk menjadi sebahagian daripada penyelesaian, bukannya menambah masalah?".

YB Datuk Abdul Rahman Dahlan
Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan/ 
Setiausaha BN Sabah.

25 November 2014

SAFMA Tidak Perlu Lantik Syarikat Swasta

KENYATAAN Ketua Menteri Sabah Datuk Musa Aman; agar SAFMA (Sabah Fish Markerting Sdn Bhd) perlu menyelesaikan kemelut antara syarikat Sejahtera Bumimas dengan Persatuan pemilik Boat Kota Kinabalu (KKBOA) adalah tepat.

Sepatutnya anak syarikat Ko-Nelayan itu tidak perlu melantik syraikat lain untuk mengurus pendaratan ikan di kawasan syarikat milik kerajaan itu.

Sejak penubuhannya, Safma belum pernah melantik syarikat swasta mengurus pendaratan miliknya.

Sebenarnya Safma selepas tahun 1998; hanya bergantung kepada pungutan sewa kemudahan yang dimilikinya; atas sebab syarikat itu sudah berhenti beroparasi menangkap ikan. 

Mungkin, pengurusan anak syarikat Ko-Nelayan itu; tidak mampu memungut sewa kemudahan yang dimilikinya; maka punca melantik syarikat swasta.

Syarikat swasta, tentu bermatalamat untung. Untuk mendapatkan sumber kewangan, maka yang menjadi sasaran adalah nelayan termasuk pemilik boat.

Dengan melantik syariakat swasta; selain Safma mempertahankan sumber kewangan melalui pungutan sewa; juga syarikat itu perlu mendapat sumber kewangan untuk kos operasi selain gaji kakitangannya. melalui tindakan Safma itu; maka pengguna terpaksa membayar berkali ganda.

Melalui kemelut ini; adalah wajar, pengurusan Safma membatalkan perlantikan syarikat Sejahtera Bumimas; atau pengurusan syarikat itu diambil alih sepenuhnya oleh New Co.

Kemelut ini sebenarnya dicipta sendiri oleh Pengurusan Safma; sehingga Kerajaan terkena getahnya.

20 November 2014

Apa Kah Impak SSKM?

KALAU saya ditanya, sebenarnya impak SSKM itu tiada. Kegiatan mereka itu hanya sementara; atas sebab perkara-perkara semasa yang mereka cipta. 

Sesuatu perkara yang bersifat bohong, hanya sementara; siranalah pembohongan itu, kalau fakta sebenar diketahui.

Sebagai contoh pembohongan, semasa PRU-13, pakatan Rakyat menyibarkan, diambang pengudian, bahawa BN membawa masuk 40,000 pengundi bangla; demikian juga pembohongan berupa lakonan yang kononnya SPR menipu, kerana mengira kertas undi dalam keadaan lampu padam.

Pengerak utama SSKM adalah orang yang tinggal diluar negara, dan bersandar kepada orang asing. Tindakan mereka itu, sebenarnya mereka dijajah oleh orang asing. Bagi rakyat yang celik mindanya, tidak mungkin dapat menerima bahawa asing menjajah semula.

Orang-orang tua kita sudah tentu ada menceritakan kehidupan mereka semasa dijajah; keadaan itu sungguh mengerikan.

Cuba tanya diantara kita; sudi kah kita bertuan kan orang asing? sudah tentu tidak.

Lihat sahaja gambar-gambar yang dipos oleh Doris Jones, penggerak utama SSKM, dia diapit oleh orang-orang asing. Apa ertinya itu? orang-orang asing itu sudah tentu berfikiran bisnes; kalau SSKM berjaya, maka untung baginya. 

Semasa penjajahan, semua hasil mashul negeri ini di bawah keluar; bukan itu sahaja, rakyat asal negeri ini; hanya layak sebagai tukang kebun; tidak layakpun sebagai pengawal.

Mereka yang menyokong SSKM, sebenarnya, mereka yang mahu rakyat yang masih mundur sebagai tukang kebun dan kuli.

Rakyat Sabah dan Sarawak sudah ramai yang sudah maju, baik minda mahupun fikiran. Atas sebab itu langsung tidak terpengaruh dengan dakya pembohongan oleh aktivis SSKM, kerana mereka tahu dan faham SSKM ditaja oleh pihak-pihak tertentu atas urusan bisnes.

19 November 2014

Najib Yakin Dengan Kepimpinan Musa

LAWATAN Perdana Menteri di Sabah bermula pada Jumaat minggu lalu dan berakhir pada Ahad, selain bertujuan merasmikan perhimpunan PBS, UPKO dan LDP, juga berkesempatan berjumpa dengan para pemimpin Umno Sabah yang diketuai Ketua Menteri Sabah merangkap Pengerusi Umno Sabah Datuk Seri Musa Haji Aman.

Semasa lawatan tersebut, Dato Seri Najib pada pagi Sabtu sempat bermain golf di Sutera Golf and Country Club bersama Ketua Menteri dan Menteri Belia dan Sukan Negeri Datuk Tawiq Titingan.

Juga dalam lawatan tersebut, Perdana Menteri sempat melawat penterakan udang kara (lobseter) di Tuaran Sabah. Melalui lawatan itu; terpancar, bagaimana PM kagum kerana kemampuan Musa membangun ekonomi Sabah; apabila udang kara pada kehidupan alami hanya mampu menetas 3 peratus dari jumlah telur; akan tetapi melalui pemuliharaan di Tuaran mampu mengatasi alami, apabila purata 10% daripada telur dapat membiak dan akan menjadi santapan kita.

Meskipun terlihat sederhana, pujian kepada kemampuan Musa itu, menunjukkan bagaimana yakinnya beliau terhadap kepimpinan Sabah itu.

Musa dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada tahun 2003; dan beliau satu-satunya ketua menteri yang melepasi jinx 9 tahun.

17 November 2014

Mengapa Pairin Sealiran dengan Musa Dalam Isu Sabah?

SELEPAS PBS kalah pada PRU 1999; Pairin melihat, bahawa tiada peluang parti itu lagi, malah jika meneruskan sebagai parti Pembangkang; maka pada PRU berikutnya, nama parti itu akan hanya kenangan. Atas sebab itu Pairin memohon untuk kembali ke pangkuan BN yang ditinggalkannya pada tahun 1990. Bn adalah gabungan berbagai parti dimana matalamatnya adalah perkongsian kuasa antara berbagai etnik di negara ini; atas sebab itu pada tahun 2002, Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN Dato Seri Dr Mahathir Mohammad (kini Tun) bersersetuju agar PBS diterima semula.

PBS sebelum kecundang telah berpecah kepada beberapa serpihan. Antara serpihan parti itu adalah PDS (kini UPKO); PBRS, SAPP. Perpecahan PBS bermula pada tahun 1989 apabila AKAR ditubuhkan.

Antara faktor mengapa PBS tidak boleh lagi menjadi parti tunjang di Sabah kerana perpecahan parti itu; selain faktor persempadanan semula. Sebelum persempadanan, terdapatnya 20 kerusi DUN yang dikuasai mutlak untuk KDM, 20 kawasan oleh bumiputera islam dan 8 kerusi oleh kaum cina; selepas persempadanan, kerusi KDM dan cina tetap sama, manakala kawasan bumiputera islam telah menjadi 32.

Pengwujudan persempadanan baru ini, bertujuan untuk menstabilkan politik Sabah, di mana sebelum ini bergolak setiap 9 tahun. Akibat pergolakan politik itu, maka Sabah menjadi negeri termiskin di negara ini. 

Tun Dr Mahathir melihat, bahawa masalah utama di Sabah adalah perseteruan antara kaum, yang berkembang pada tahun 80-an. Akibat perseteruan itu, maka mana-mana pihak yang berkuasa secara terselubung menindas kaum yang kalah. Untuk mengelak perseteruan itu; maka apabila Bn menubuhkan kerajaan negeri, maka diperkenalkan sistem penggiliran Ketua Menteri. Melalui penggiliran itu; telah tercipta satu persefahaman antara kaum, mislanya apabila Tan Sri Chong Kah Kiat dilantik sebagai Ketua Menteri, meskipun dengan satu kerusi DUN, namun setiap etnik baik yang majoriti apatah lagi yang minoriti dapat menerimanya.

Selepas 9 tahun, maka giliran Datuk Musa Haji Aman menjadi Ketua Menteri. Beliau dilantik pada tahun 2003. Sebaik sahaja beliau dilantik, beliau mengwujudkan perancangan untuk membangun negeri yang diekenali sebagai Hala Tuju Sabah. Hala Tuju itu menjadi manifesto pada PRU 2004. Pada PRU itu, BN Sabah menang 24 kerusi Parlimen daripada 25, manakala DUN, BN menang 59. Pada PRU berikutnya, Bn Sabah mengulangi kejayaan itu dengan jumlah kerusi yang sama. Namun pada PRU-13 lalu, untuk pertama kalinya banyak kerusi telah kalah. Kerusi Parlimen kalah 3, DUN 12; meskipun demikian, Bn Sabah masih menubuhkan kerajaan dengan kuasa 2/3; dan menyumbang kerusi yang diperlukan kerajaan Pusat untuk mempertahankan Putrajaya.

Berkurangnya kerusi bagi BN apakah kerusi Parlimen mahupun Dun, bukan sahaja berlaku di Sabah malah seluruh negara. Di Johor misalnya, belum pernah berlaku, bahawa PAS atau PKR akan menang di negeri itu, namun pada PRU-13 ianya berlaku.

Sentimen untuk mengubah kerajaan pada PRU-13 sungguh kuat; malah kaum cina sudah membuat keputusan bulat, bahawa adalah masanya menumbangkan Bn yang diterajui Umno.

Berkat perjuangan para pemimpin terdahulu terutama semasa mahu merdeka dan masa menentang gerakan komunis; masih berpihak kepada Bn, meskipun komponen terdiri 12 parti, banyak kehilangan kerusi, namun Umno bukan sahaja berjaya mempertahankan kerusi yang dimenangi pada PRU-12; di mana untuk pertama kalinya Bn kehilangan kuasa 2/3 di Dewan Rakyat; malah menambah 9 kerusi; meskipun demikian; pencapaian Bn hanya boleh menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah apabila mendapat 133 daripada 222 kerusi parlimen dengan undi popular 47 peratus.

PRU-13, mendapat gelaran atau jolokan sebagai Ibu kepada semua pilihanraya di negera ini, atas sebab itu; jika berlaku perubahan kerajaan, maka akan berlaku pada masa itu. Masa kritikal itu sudah berlalu; atas sebab itu; meskipun pada masa ini banyak sungguh kritikan kepada kerajaan terutama kepada Perdana Menteri; di mana pengeritiknya termasuklah mantan Perdana Menteri- Tun Dr Mahathir; namun Bn berupaya menambat hati rakyat; perkara ini terbukti padai PRK Teluk Intan, di mana kawasan DAP berjaya ditawan Bn. Julung-julung kali selepas tahun 2008, kawasan DAP boleh dimenangi Bn.

Melihat kepada scenario semasa ini, pemimpin dan ahli politik veteran seperti Tan Sri Pairin, melihat; bahawa perubahan kerajaan di negara ini tidak akan bakal berlaku; walaupun di Sabah sendiri; ramai kalangan KDM di mana beliau merupakan Huguan Siaunya; cuba meniupkan sentimen; bahawa Sabah lebih baik jika berada di luar Malaysia.

Pemimpin veteran seperti Pairin melihat, bahawa rakyat Sabah lebih senang dan selesa berada dalam Malaysia; atas sebab itu melalui Mesyuarat Tahunan PBS yang dirasmkian Perdana Menteri pada Ahad, Presiden PBS itu dengan lantang dan tegas beliau dan partinya tetap memperjuangkan/mempertahankan Sabah dalam Malaysia. Ekoran pengakuan dan kenyataan itu; Perdana Menteri menyifatkan beliau sebagai salah seorang patriotik di negara ini.

Pairin tahu dan mengetahui bahawa dikalangan kaumnya ada yang meniupkan kebencian terhadap Persekutuan; malah kaum itu cuba menjadikan isu PATI untuk menarik sokongan; sedangkan masalah itu, merupakan masalah kepada seluruh rakyat negeri ini termasuk kepada kerajaan. Kerajaan terpaksa berbelanja besar termasuk membina depo-depo penahanan, terpaksa berbelanja mengadakan operasi, terpaksa berbelanja melakukan perubuhan rumah-rumah haram dan sebagainya.

Kini Pairin dan Musa sudah sepakat, bahawa Sabah bukan sahaja mahu kekal dalam Malaysia, malah memperkuat komitmen untuk mempertahankan negara ini. Dengan isyarat itu, maka pada mereka yang mempunyai niat mahu membawa negeri ini keluar daripada Malaysia; lebih baik menghayati Rukun Negara dan Pelembagaan negara kita.

15 November 2014

Musa Selamatkan Tanah Orang Asal Sabah

DATUK MUSA AMAN bertanya, kemana sudah tanah yang diberikan kepada penduduk asal sebanyak 1.4 juta hektar yang diberi geran kepada individu rakyat negeri ini? sebelum beliau menajdi Ketua Menteri. Jawab beliau tanah-tanah itu sudah dijual kepada pihak lain.

Atas sebab itu selepas beliau dilantik sebagai Ketua Menteri pada tahun 2003, beliau memperkenalkan Geran Komunal bertujuan untuk melindungi tanah adat milik orang asal di Sabah.

Beliau berkata dasar itu juga diperkenalkan untuk membantu meningkatkan taraf ekonomi penduduk Bumiputera di samping memudahkan kerajaan menyalurkan kemudahan-kemudahan asas kepada golongan berkenaan.

Musa berkata demikian ketika berucap pada majlis perasmian Konvensyen Parti Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (Upko) di sini Sabtu yang disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Hadir sama Pemangku Presiden Upko Datuk Madius Tangau.

Ketua Menteri berkata menerusi dasar Geran Komunal, orang asal Sabah yang belum memiliki tanah lebih mudah mendapat tanah namun mereka tidak boleh menjual tanah berkenaan.

Katanya dengan adanya dasar berkenaan juga, kerajaan akan membantu pemilik tanah-tanah berkenaan untuk membangunkan tanah berkenaan termasuk pembinaan kemudahan infrastruktur asas seperti jalan raya serta bekalan air, elektrik dan masjid bagi orang asal Islam dan gereja bagi orang asal Kristian.

Musa berkata kerajaan persekutuan telah menyalurkan peruntukan berjumlah RM34 juta untuk pembangunan kemudahan asas tanah Geran Komunal di Tenom dan RM24.1 juta lagi untuk membangunkan tanah Geran Komunal di Nabawan.

Melalui pendekatan ini, katanya orang asal Sabah bukan sahaja memiliki tanah malah beroleh pendapatan dan pekerjaan melalui pembangunan tanah komunal berkenaan.

Mengenai tanah-tanah adat yang telah diduduki orang asal Sabah sejak turun temurun, Musa berkata kerajaan memutuskan untuk memberikan tanah berkenaan kepada orang asal dan mengeluarkannya daripada kawasan hutan simpan.

13 November 2014

PUNCA PATI DI SABAH

ADA dua faktor mengapa Pendatang Tanpa Izin (PATI) membanjiri Sabah. Pertama kerana pergolakan di Selatan Filipina dan kedua adalah faktor ekonomi.

Pergolakan di Filipina pada tahun 70-an menyebabkan ramai rakyat Filipina terpaksa menjadi pelarian; pada tahun 70-an juga ramai pendatang daripada Indonesia, datang ke Sabah semata-mata untuk tujuan perladangan terutama ladang kelapa sawit. Upah merupakan tarikan daripada pendatang ini. 

Pada mulanya yang datang itu mempunyai dokumen yang sah, namun lama kelamaan, apabila dokumen itu luput, maka mereka menjadi PATI. 

Mereka yang menjadi PATI awal itu, datang bersendirian tanpa keluarga, namun oleh kerana keperluan tenaga buruh di sabah, maka mereka menjemput sama keluarga mereka datang, ada yang menggunakan dokumen sah akan tetapi ada juga yang menggunakan saluran tikus.

Panjangnya pantai Sabah yang meliputi 1400 km menjadi pemangkin kepada mudahnya PATI masuk, selain adanya dalang-dalang tempatan terutama penguasa ladang, penternakan dan perikanan serta pembinaan.

Oleh kerana mereka yang datang ini, bukan tinggal di Bandar, melainkan di kawasan-kawasan terpencil, maka mereka bebas bergerak, berasimilasi dengan penduduk tempatan, malah mempelajari Bahasa tempatan selain Bahasa melayu; sebab itu, ada dikalangan mereka apabila ditanya, mengaku daripada suku dusun, tetapi menyebutnya “dusong” atau “iranong” bagi suku iranun.

Sejak awal 90-an apabila jumlah PATI mula dirasai, kerajaan beberapa kali mengadakan operasi pemutihan untuk merekod PATI; sehingga tindakan kerajaan itu dimanafaatkan oleh dalang-dalang dan menjadikannya suatu bisnes. Dalang-dalang itu menjadi kayaraya, dengan menjual surat beranak dan kad pengenalan. Dalang-dalang ini, tidak akan berjaya, jika tidak terdapat kerjasama dengan pegawai-pegawai tidak amanah di Jabatan Pendaftaran negara. Dalang-dalang merekrut para pegawai dengan membayar dalam bentuk wang untuk memperlancar kegiatan mereka.

Apabila pihak kerajaan mengetahui adanya kegiatan subersif ini, maka diadakan penangkapan beramai-ramai; dan di antaranya ada juga yang melibatkan ahli-ahli poliitik.

Sebenarnya, tiada kerajaan di dunia ini sanggup mengimport rakyat asing untuk bersaing dengan rakyat sendiri; seperti sangkaan pihak-pihak tertentu, bahawa kerajaan merupakan dalang kepada kebanjiran PATI dalam negeri ini.

Untuk merungkai penyebab utama kebanjiran PATI di Sabah, maka diwujudkan RCI PATI pada ogos 2012. Kini tugas RCI itu telahpun tamat dan laporannya sudah diserahkan kepada Yang Dipertuan Agong, yang kemudiannya YDP Agong menyerahkan laporan itu kepada kerajaan untuk dibentangkan di dewan rakyat. 

Kini, semua rakyat Sabah sedang menunggu pembentangan RCI itu; dan sedang menunggu, apa kah isi laporan itu; apa kah sama dengan persepsi kebanyakan rakyat termasuk penulis.

Sebenarnya, punca kedatangan PATI hanya berasaskan kepada dua faktor yang disebut pada mukidamah tulisan ini; namun faktor-faktor lain akan terungkai melalui RCI itu.

Sebagai rakyat, baik yang menyokong pembangkang atau kerajaan, sebenarnya dirugikan oleh kebanjiran PATI; antaranya kerajaan terpaksa berbelanja besar membina depo-depo penahanan, menanggung makan minum semasa di depo-depo dan juga terpaksa berbelanja bagi proses penghantaran pulang ke negara-negara di mana PATI itu berasal.

Kerajaan juga berdepan dengan gejala sosial yang ditimbulkan oleh PATI, selain penyebab berbagai sumber penyakit yang sebenarnya sudah tidak menjadi apidemik dalam negara seperti polio; kusta dan tibi.

Selain gejala sosial, PATI juga penyumbang kepada jenayah, jika dahulu di Sabah tiada yang mengenal apa itu menghisap gam, menghisap syabu, namun kedatangan PATI, mereka membawa sama budaya itu; sehingga menjadi apidemik di negara ini.

Juga kegiatan pelacuran, jika pada tahun 70-an atau lebih awal daripada itu; para pelancur kebanyakannya berketururan tionghua, di mana mereka ditempatkan di hotel-hotel di Bandar; namun akibat kedatangan PATI, pelacur bukan lagi di monopoli oleh kaum tionghua, malah diambil alih oleh PATI. Kini, di mana-mana, apabila berlaku penangkapan, warganegara yang paling ramai adalah daripada Filipina atau Indonesia.

Kebanjiran PATI sebenarnya menjadi cabaran kepada kerajaan, apatah lagi perkara itu dipolitikkan, kononnya sebagai usaha untuk mendapatkan kuasa.

Sebenarnya jika diteliti dengan seteliti-telitinya, sebenarnya hanya penduduk yang bertambah dengan drastic; namun daripada segi jumlah pengundi; pertamabhannya adalah sesuai dengan pertumbuhan penduduk secara natural; itupun jika dibandingkan dengan jumlah yang layak mengundi; hanya 70 peratus secara keseluruhan; ertinya masih ramai penduduk asal yang belum mendaftar mengundi.

Sistem pengundian negara kita berasaskan kepada Pusat Daerah Mengundi; walaupun banyak sangat dakwaan terdapatnya PATI yang mengundi; namun setakat ini tiada laporan daripada mana-mana pihak; bahawa terdapatnya pengundi yang tidak dikenal mengundi pada pusat-pusat mengundi. Ertinya; kehadiran PATI tidakpun menjadi punca kepada parti-parti yang menang; kerana memang PATI tidak mengundi.

Sebenarnya, kebanjiran PATI, bukan penentu kepada kemenangan sesebuah parti; kemenangan sesebuah parti ditentukan sendiri oleh rakyat tempatan.

Sebagai contoh, jika benar PATI dapat menentukan kemenangan sesebuah parti seperti mana anggapan selama ini, USNO tidak akan kalah, demikian juga Berjaya; dan jika benar bahawa PATI boleh menjadikan sesebuah parti boleh menang, maka BN yang ditunjangi Umno pada PRU-1994 pasti menang, kerana pihak-pihak tertentu menuding jari kepada Umno/Usno kononnya mendaftar PATI sebagai pengundi.

Kemenangan BN bukan kerana PATI, akan tetapi peralihan selera rakyat tempatan daripada PBS kepada BN pada PRU 1999. Dengan adanya peralihan selera itu, maka PBS memutuskan untuk kembali kepada pangkuan BN pada tahun 2002, menjelang PRU-11.

Pendek kata, kehadiran PATI tidak menambah jumlah rakyat yang mengundi sebaliknya menambah jumlah rakyat negeri ini. Dengan pertambahan itu; bukan sahaja menyusahkan kerajaan dalam perancangan pebelanjaan juga mempengarui stok keperluan rakyat seperti keperluan ruji dan sebagainya.

12 November 2014

Kerana PATI Kerajaan Terpaksa Berbelanja Besar

Suruhanjaya DiRaja berkaitan pendatang tanpa izin di Sabah ditubuhkan pada ogos 2012. Siasatan berkaitan isu PATI sebenarnya telahpun tamat, dan kini menunggu laporan itu dikemukan ke Dewan Rakyat untuk dibincang.

Selepas mengetahui maklum balas dan temuan melalui RCI itu, kerajaan akan mengwujudkan satu dasar untuk penyelesaian.

Masalah PATI, timbul apabila berlakunya pertambahan penduduk Sabah tidak sesuai dengan pertumbuhan kelahiran biasa manusia; selain itu; kerapnya berlaku jenayah yang berkaitan dengan mereka yang bukan warganegara. Juga melalui banci penduduk, terdapatnya lebih 800,000 bukan warganegara terdapat di Sabah.

Sebenarnya kerajaan berbelanja besar mengatasi pendatang tanpa izin, dengan terpaksa membina depo-depo tahanan sementara; selain itu terpaksa menanggung makan minum atas dasar kemanusian semasa PATI berada di depo-depo. Kerajaan juga terpaksa berbelanja dengan menghantar mereka yang ditahan ke negara masing-masing.

Masalah PATI, bukan sahaja berkait dengan masalah sosial, juga kerajaan terpaksa menambah anggota keselamatan untuk mencegah, mengawal dan memburu.

Sebenarnya, pemimpin negeri atau kerajaan tidak mendapat apa-apa manafaat dengan kehadiran PATI dalam negeri ini; walaupun ada penguasa terutama mereka yang bergiat dalam pembinaan dan perladangan serta perikanan mengambil kesempatan mengambil mereka kerana atas pertimbangan gaji murah.

Permintaan daripada pengusaha-penguasa seperti yang disebutkan di ataslah sebenarnya menjadi pendorong kebanjiran PATI dalam negari ini. Kini, bukan sahaja Sabah mengalaminya, malah Semenanjung Malaysia merasa sudah bahang kedatangan PATI ini. Kalau Sabah mempunyai PATI daripada Indonesia dan Filipina, manakala di Semenanjung daripada Mynmar, Bangladesh, Indonesia malah daripada negara-negara Indochina.

Kebanjiran PATI di Sabah sebenarnya bermula sejak tahun 70-an selepas bergolaknya Selatan Filipina. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terpaksa mengwujudkan penempatan pelarian di negeri ini melalui UNHCR; dan pada mulanya di bina di mana Kawasan Pasar Kinabalu sekarang atau sebelumnya dikenali sebagai Pasar Filipin. UNIHCR mengesa Malaysia menerima pelarian daripada Selatan Filipina; dan untuk mengenali mereka maka diwujudkan satu mekanisme yang disebut IMM13.

Selepas bertahun-tahun tinggal di negeri ini, maka pelarian itu mula berasimilasi dengan rakyat tempatan, sehingga boleh bercakap bahasa tempatan selain melayu. Melihat kepada keadaan ini, ada pihak-pihak tertentu mengambil peluang tentang kelompangan pendaftaran rakyat tempatan; kerana pada masa itu, terlalu ramai rakyat asal negeri ini terutama di luar bandar dan terpencil, tidak mempunyai surat kelahiran (Mala keadaan itu masih berlaku sehingga kini, di mana satu laporan baru-baru ini ramai anak-anak berketurunan murut di Kinabatangan tidak dapat meneruskan sekolah kerana tidak mempunyai MYKAD- temuan itu ditemui sendiri oleh Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjun).

Bagi peniaga di mana ada peluang mendapatkan wang, maka benar-benar dimanafaatkan. Mereka menjadikan kelompangan ketiadaan surat beranak bagi penduduk rakyat luar bandar sebagai bisnes baru; mereka bergiat menjual surat beranak dan kemudian menjual kad pengenalan kepada PATI, sehingga, keadaan tidak terkawal lagi, dan menyebabkan sukar sudah mengenal, mana satu penduduk asal dan mana yang tidak.

Oleh kerana keadaan sukar dikawal, maka diwujudkan RCI untuk PATI, hanya melalui cara itu; boleh merungkai mana rakyat asal dan mana rakyat bukan. Mungkin kerajaan akan mengwujudkan satu mekaniseme, di mana semua kad pengenalan yang dikeluarkan dimansuhkan dan diganti dengan kad pengenalan baru; sudah tentunya melalui mekanisme yang ketat.

Kewujudan PATI, bukan sahaja menjadi ancaman kepada rakyat, malah kerajaan. Kejadian pencerobohan Kg Tanduo pada Mac 2013, menjadi cabaran kepada kerajaan. Malah kerajaan terpaksa berbelanja ratusan juta untuk mengawal sempadan yang berjarak 1,400km. Dalam bajet 2015 Malaysia, kerajaan memperuntukan RM660 juta semata-mata untuk mengawal sempadan negeri melalui Esscome/Esszone.

Sebenarnya, masalah PATI adalah ancaman kepada seluruh negeri dan rakyatnya; termasuk mereka yang menyokong parti pembangkang dan parti kerajaan.

Tiada kerajaan yang mahu mengwujudkan rakyat import untuk bersaing dengan rakyatnya sendiri. Inilah hakikat yang perlu diterima; namun ada rakyat sendiri yang menjadi katalis kepada kedatangan PATI- itu pengusaha ladang, pembinaan dan perikanan.

Walaupun RCI telah ditubuhkan, malah kerajaan mengenakan hukuman yang berat kepada PATI selain penjara juga sebatan, namun ada juga rakyat kita masih mempererjakan PATI-tujuan mereka ini adalah memaksimumkan keuntungan melalui pengajian yang murah.

Kita sebagai rakyat negeri ini, perlu berfikir secara matang; dengan tidak menyalahkan kerajaan dan mendakwa sebagai dalang kepada PATI.

11 November 2014

Apa Yang Diperlukan Daripada Seorang Ketua Menteri?

PERTAMA yang dilihat bagaimana seorang Ketua Menteri itu membangun negeri dan rakyatnya; Kedua bagaimana beliau mengwujudkan kesepakatan antara semua parti dan pemimpin untuk menjadi satu pasukan yang kuat dan Ketiga pendakatan beliau.

Sejak tahun 2003, pembangunan negeri berjalan seperti mana di rancang, dan rekod menunjukkan hampir 90 peratus peruntukan yang diluluskan dalam RM-10 berjaya dibelanjakan untuk membangun negeri dan rakyat. Juga terlihat saban tahun pengurusan kewangan negeri mendapat clean bill daripada Ketua Audit negara; selain itu pertambahan simpanan kewangan negeri senantiasa dipertahankan pada paras RM3bilion.

Apa yang mahu dilihat oleh seorang Ketua Menteri apabila pembangunan ekonomi dapat memberi impak kepada pembangunan rakyat. Pendekatan ini, dilihat berjaya apabila kadar kemiskinan berjaya diturunkan daripada hampir 20 peratus kepada 8 peratus.

Bajet 2015, masih memperlihatkan pembangunan masih merupakan tumpuan utama, apabila hampir 51 peratus peruntukan dalam bajet itu diperuntukan untuk pembangunan; pembangunan dalam berbagai bidang termasuk modal insan dan belia.

Semalam, Dewan Undangan Negeri Sabah diberitahu, selain bajet Sabah 2015 yang berjumlah RM3.81bilion, juga mendapat tambahan RM4bilion daripada kerajaan Persekutuan untuk pembinaan keperluan rakyat seperti perumahan dan infrastruktur.

Musa memperlihatkan kedinamikan beliau dalam pembangunan negeri; atas sebab itu rakyat memberi gelaran sebagai Bapa Pembangunan Sabah. Beliau mengerti, bahawa apabila pembangunan tersedia, maka sektor ekonomi akan menyusul, sebab kaedah ini lah yang dilalui oleh negara-negara maju.

Selain itu, memelihara hubungan dengan kerajaan Persekutuan merupakan vital dalam pendekatan beliau membangun negeri. Seperti mana kata beliau di DUN Sabah pada Isnin, keperluan Sabah daripada segi kewangan adalah berterusan; dan apa yang paling dibanggakan, apabila Sabah memerlukan tambahan kewangan untuk berdepan dengan keadaan yang tidak dijangka seperti bencana alam, kerajaan Persekutuan tidak pernah menolak permintaan.

Adalah menjadi lumrah kehidupan, apabila seseorang itu mempunyai kelebihan, ada sahaja yang cemburu. Mereka yang cemburu itu; sebenarnya secara tersirat mengakui kelebihan Musa, namun enggan mengakuinya.

Rakyat Sabah, sebenarnya berbangga dan berpuashati dengan cara Musa mengurus negeri; walaupun ada pemimpin tertentu cuba mempertikainya; ironinya para pemimpin itu tidak mempunyai kaedah bagaimana mengatasi apa yang dilakukan oleh Ketua Menteri itu; atas sebab itu, ramai yang mengatakan cubaan kumpulan tertentu itu, hanya bersifat tikus membaiki labu.

9 November 2014

Teringkat Kisah Terengganu Menjelang PRU-1999

SEBELUM PRU-1999, bukan sahaja cakap-cakap kedai kopi, malah merebak pada media, jika MB Tan Sri Mohktar tetap menerajui BN Terengganu, negeri itu akan ditawan Pas. Benar juga, selepas PRU itu, Dato Seri Hadi Awang dilantik sebagai MB.

Kini cerita itu berulang, namun bukan di Terengganu, akan tetapi di negeri asal Perdana Menteri. Terlalu banyak cerita; jika MB sekarang meneruskan tugasnya, Pahang, kalaupun tidak akan dikuasai pembangkang sepenuhnya; akan tetapi BN akan kehilangan kerusi yang banyak yang boleh menjadi punca gabungan 13 parti tetap berkuasa di Putrajaya.

Isu 1MDB, salah satu lagi faktor yang boleh menyebabkan Bn kehilangan kuasa; kalau tidak ditangani dengan baik dan telus.

BN dalam rangka menyusun strategi untuk menawan Selangor; namun atas sebab dua faktor di atas; ditambah dengan faktor dalaman di Selangor sendiri; terlalu sukar menawan negeri termaju di Malaysia itu. Sebabnya, rakyat Selangor; tidak melihat, mengapa mereka perlu menyokong dan mengembalikan kerajaan Bn, tiada indikator ke arah itu yang menggamit sokongan mereka. Malah, pada PRU-14; ramai yang meramalkan, keupayaan Bn di negeri itu akan terus merundum.

Berikut Artikel utusan malaysia yang diterbitkan pada 3 November tulisan Hassan mohd Noor.

DALAM beberapa siri `perjumpaan’ bulan lalu, parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) diberi peringatan dan teguran berhubung prestasi masing-masing pada pilihan raya umum (PRU) lalu. Peringatan itu dibuat oleh Pengerusi BN, Najib Tun Razak pada perhimpunan agung MCA dan Gerakan. Tidak ketinggalan juga UMNO melalui Konvensyen UMNO Selangor yang berlangsung kelmarin. Selepas 18 bulan PRU, parti-parti politik sudah tentu mempunyai pelbagai strategi untuk menghadapi PRU berikutnya.

Dalam tempoh itu, banyak analisis dibuat berhubung kemenangan dan kekalahan. Sekarang adalah masa untuk memperkemaskan jentera parti supaya apabila tiba masanya, pengundi-pengundi sedar kenapa parti-parti berkenaan harus menjadi pilihan. Beberapa siri pilihan raya kecil (PRK) juga menunjukkan prestasi parti yang bertanding selepas PRU tetapi ia tidak boleh menjadi ukuran kekuatan sebenar. Apa yang penting sekarang ialah menyusun langkah dan strategi untuk memenangi semula hati pengundi-pengundi yang telah beralih sokongan.

Fokus Perdana Menteri dalam beberapa siri perjumpaan itu nampak tertumpu kepada Pulau Pinang dan Selangor, dua negeri yang sudah memasuki penggal kedua di bawah naungan pakatan DAP, PKR, Pas. Kedah dan Perak yang jatuh ke tangan pakatan pada 2008 sudah pun kembali ke pangkuan BN manakala di Kelantan, kedudukan Pas sukar digugat. Apakah strategi UMNO, Gerakan dan MCA untuk menawan semula Pulau Pinang dan Selangor? Tanpa menidakkan peranan komponen lain seperti MIC, PPP serta rakan BN lain, tiga parti komponen ini memainkan peranan penting untuk mengembalikan penguasaan di Pulau Pinang dan Selangor. Jika tidak, bukanlah mustahil Pulau Pinang dan Selangor akan terus kukuh di bawah penguasaan pakatan pembangkang seperti dialami di Kelantan. Parti komponen BN ini tidak boleh lagi terlalu bangga dengan jumlah keanggotaan parti. Tidak ada gunanya mempunyai anggota yang ramai tetapi tidak mampu memberi sokongan kepada parti. Tidak ada makna jika ada anggota merajuk menjelang hari pengundian, berpecah kepada pelbagai kem akibat keghairahan mengejar habuan politik atau terbawa-bawa dengan kepentingan peribadi, puak atau kem. Ada juga yang sanggup melihat kawan kecundang sedangkan hakikatnya partilah yang tewas hanya disebabkan anggota parti tidak puas hati dengan pemilihan dan sebagainya. Lebih mendukacitakan jika ada yang mengaku anggota parti tetapi hakikatnya bukanlah seorang pengundi yang sah kerana tidak mendaftar .

Jika mahu dibandingkan dengan DAP, Pas dan PKR, sudah tentu parti komponen BN mempunyai jumlah anggota yang lebih besar. Bagaimanapun, setiap kali PRU, jumlah pengundi yang menyokong pakatan ini lebih besar. Apakah rahsia di sebalik sokongan itu? Selain mengukuhkan sokongan anggota parti itu sendiri, pengundi di luar parti serta `di atas pagar’ juga perlu diberi perhatian.

Jika dilihat keputusan PRU lalu di Pulau Pinang dan Selangor, BN mencatatkan kemerosotan kerusi yang dimenangi. Lebih parah, Gerakan, MCA dan MIC gagal membantu sementara UMNO pula kehilangan banyak kerusi. Situasi inilah yang perlu diperbaiki pada PRU akan datang sama ada mahu melihat kemerosotan berterusan atau melon­jakkan semula kejayaan.

Gerakan khabarnya akan tampil dengan pelan komprehensif untuk memenangi kerusi pada PRU akan datang di Pulau Pinang. Presiden Gerakan, Mah Siew Keong memberitahu, dalam tempoh dua tiga bulan lagi, parti itu akan menyiapkan pelan berkenaan dan menyerahkan kepada Najib. Gerakan berharap pada pertengahan tahun hadapan, parti itu mempunyai strategi yang kon­krit. Diharapkan ia bukan sekadar strategi mahu memenangi beberapa kerusi sebaliknya perlu mempunyai keazaman untuk bertapak semula sebagai sebuah kerajaan di Pulau Pinang. Gerakan perlu mempunyai iltizam yang kuat untuk bangkit semula menawan Pulau Pinang selepas negeri itu ‘jatuh’ pada 2008 dan kemudiannya pada 2013. Selepas dikejutkan dengan keputusan 2008, Gerakan sepatutnya bangkit memperbaiki kedu­­dukan tetapi keputusan pada PRU lalu jelas menunjukkan keadaan lebih teruk. Gerakan tidak seharusnya membiarkan usaha yang dilakukannya bersama BN untuk membangunkan negeri itu sehingga mencapai tahap sekarang berakhir begitu sahaja.

Begitu juga dengan peranan MCA sebagai rakan yang diharap dapat menyumbang kepada penguasaan semula negeri itu. Gelora MCA yang menyaksikan pelbagai kecelaruan dalam membuat keputusan selepas PRU lalu diharap sudah berakhir dan parti itu dapat memberi fokus untuk membantu BN memenangi semula hati pengundi-pengundi. Jangan terlalu selesa dengan kedudukan sama ada di dalam kerajaan negeri atau pusat dan pihak berkuasa tempatan. Usah selesa dengan pelbagai permintaan yang dipenuhi dan dipatuhi oleh rakan-rakan komponen BN atas semangat setia kawan. Najib sebelum ini sudah mengingatkan bahawa MCA mesti menjadi parti yang kuat dan bersatu sekali gus membantu mengembalikan semula sokongan masyarakat Cina terhadap BN pada PRU akan datang. Masa depan MCA juga bergantung kepada perpaduan dan kewujudan puak-puak dalam parti hanya menyulitkan pemilihan calon pada PRU.

Bagi wanita MCA pula, Ketuanya, Heng Seai Kie, menjelaskan perang untuk memenangi semula kerusi yang tewas pada PRU 12 dan 13 sudah bermula. Dengan kekuatan 423,000 anggota, sayap MCA itu yakin dapat memainkan peranan dan mengharapkan lebih ramai wanita diturunkan sebagai calon. Siapa pun calon, apa yang penting keupayaan serta strategi untuk memenangi kerusi yang dipertandingkan. Begitu juga dengan UMNO. Jika bercakap dalam konteks Pulau Pinang, UMNO negeri itu perlu mendapatkan semula sekurang-kurangnya kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Seberang Jaya, Penanti, Batu Maung dan Sungai Bakap. UMNO Pulau Pinang sebelum ini mempunyai rekod yang baik sama ada menang semua kerusi yang ditandingi atau tewas satu atau dua kerusi. Mampukah UMNO Pulau Pinang bertahan dengan kerusi yang dimenangi sebelum ini?

Di Selangor, jika pada PRU12, BN menang 20 kerusi DUN tetapi pada PRU13, hanya menang 12 kerusi. Adakah angka ini akan terus mencorot atau sebaliknya dapat menebus semula maruah BN? Teguran yang perlu mendapat perhatian semua kepemimpinan UMNO bukan setakat Selangor ialah UMNO perlu mengatur strategi baharu. Bagi Selangor, UMNO negeri itu juga perlu membuat perubahan minda jika mahu menawan semula negeri itu. Terima hakikat bahawa UMNO Selangor kini sebagai pembangkang dan bertindak seperti pembangkang, bukan seperti kerajaan negeri.

Parti komponen BN juga perlu mengambil peluang daripada kekalutan kepemimpinan pakatan pembangkang serta pelbagai tindakan yang tidak disenangi rakyat sama ada di Pulau Pinang atau Se­langor. Mereka perlu bangkit untuk menyedarkan rakyat siapakah yang lebih baik. Tidak keterlaluan jika apa yang dilakukan oleh kerajaan pakatan itu dilakukan oleh kerajaan BN, sudah pasti, parti pembangkang bersama-sama pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bangun mengkritik. Hal seperti ini seolah-olah tidak berlaku hari ini. Pihak di sebelah sana bebas melakukan apa sahaja sementara pihak sebelah sini kadang-kadang bangun dan ada ketikanya ‘tidur lena’ dibuai mimpi indah.

Parti komponen BN tidak seharusnya mengulangi kesilapan yang lalu. Ingat pesanan Najib supaya berubah. Sikap berpuak-puak atau kem perlu dihapuskan kerana inilah penyakit yang akan membunuh dan memusnahkan parti. Pilih kepentingan diri atau parti.

- See more at: http://www.utusan.com.my/rencana/bangkit-tawan-semula-atau-biarkan-mereka-terus-berkuasa-1.19989#sthash.1AVNIpbn.dpuf

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels