27 January 2015

Kenapa Musa Diserang?

KENAPA Musa diserang? Tujuannya adalah untuk menggamabarkan imej buruk kepada Ketua Menteri Sabah itu. 

Para penyerangnya tahu, ikan mula membusuk dikepala, atas sebab itu berbagai cara dilakukan agar kepala itu cepat busuk.

Walaupun serangan terhadap Ketua Menteri itu, untuk sementara hanya berligar-ligar di media sosial dan kedai-kedai kopi, namun jika tidak dibendung, ianya akan merebak, dan lama kelamaan akan melarat.

Di alam maya, terutama facebook berbagai fake account dibuat, semata-mata untuk menyerang Musa termasuk petadbiraan dan keluarga beliau.

Memang semua serangan itu tidak berasas, hanya rekaan, namun jika serangan itu berterusan, lama kelamaan akan mengwujudkan satu poll opinion atau persepsi, bahawa ianya benar.

Musa tidak boleh mengisi bakul dan mengangkatnya sendiri. seseorang atau sekumpulan pemimpin perlu keluar daripada sarang atau petapaan untuk membuat kenyataan, bahawa semua dakwaan itu hanya rekaan dan fitnah.

Jangan ambil mudah, serangan melalui media sosial, kerana media alternatif ini, bukan hanya terhad kepada mereka yang minat atau hanya satu kegemaran, akan tetapi kini jangkauannya sudah melebar di perdesaan, malah sudah sampai dibilik tidur.

Pengguna media alternatif bukan terhad kepada mereka yang terpelajar, akan tetapi sudah menjangkau sebahagian besar rakyat, malah termasuk imam-imam masjid.

Persepsi adalah sesuatu yang sangat bahaya kepada seseorang pemimpin, apatah lagi sebagai ketua kerajaan. 

Sebagai Ketua Kerajaan amat mudah untuk diserang, kerana beliau sangat terdedah kepada semua serangan, termasuk serangan fitnah.

Selepas Datuk Jumat Idris, Ketua Bahagian Umno Sepanggar, merangkap MP Sepanggar, menyerang dengan berbagai fitnah melalui media sosial, sehingga menjemput tiga sayap parti Umno Sabah membuat kenyataan bersama, mencadangkan agar beliau diambil tindakan disiplin, malah wanita Umno Sabah mencadangkan untuk dipecat.

Ekoran tindakan sayap parti itu, bermunculanlah akaun-akaun palsu, menyerang kepimpinan Datuk Musa dan memasukkan pula keluarga beliau terrmasuk Datuk Anifah Aman.

Bagi mereka yang memang tahu keadaan sebenar, apa yang berlaku, memang tidak akan terpengaruh dengan dakwaan-dakwaan itu, akan tetapi mereka yang bersifat atas pagar, sedikit sebanyak akan termakan isu-isu yang dilimparkan.

26 January 2015

Apa Kah Rakyat Tolak Musa?

SEMUA pemimpin menerima hakekat, bahawa tiada sokongan 100 peratus. Dalam sistem demokrasi, menang satu undipun dikira sudah menang.

Musa adalah Pengerusi Umno Sabah, kedudukan beliau samalah dengan presiden parti-parti komponen jika dilihat daripada segi parti.Pencapaian seseorang ketua parti, adalah berapa peratus pencapaian kemenangan dalam pilihanraya.

Pada PRU-13, hanya satu kerusi DUN yang ditandingi umno kalah, itupun kawasan janang gayuh bisaya Datuk Lajim Haji Ukin, seorang mantan pemimpin Umno yang telah keluar daripada parti. 

Pada PRU-13 juga memperlihatkan, kawasan Sepanggar yang bukan kerusi Umno menang bergaya.

OKB mengikuti perkembangan politik Sabah sejak tahun 1976. Trend pengundi, sejak tahun itu diamati, penyebab kepada kekalahan, penyebab kepada kemenangan dan sebagainya.

Pada Pru-13, Bn Sabah kehilangan 11 Kerusi DUN dan 2 Kerusi Parlimen, sebagai tambahan kepada kerusi yang gagal ditawan pada PRU sebelumnya, lebih banyak didisebabkan oleh faktor-faktor, pemilihan calon yang tidak tepat, masalah isu pembakaran injil dan Kalimah Allah, sementara di kawasan cina, kaum itu telah lama menyokong DAP, kalah atau menang.

Ambil contoh kawasan Dun Kedamaian Kota Belud, calon yang dikemukan Bn, sebenarnya langsung tidak lagi mendapat tempat dihati pengundi, demikian juga calon Dun Tamparuli, pengundi tolak, kerana sifat calon itu sendiri semasa menjadi ADUN. Sementara bagi Dun Inanam pula disebabkan sabotaj daripada mantan wakil rakyat kawasan itu. Bagi Parlimen Sandakan pula, kerana isu percakaran dalam parti itu, menyebabkan sabotaj antara satu sama lain. Di Parlimen Penampang, pengundi kawasan itu memang menolak kepimpinan Tan Sri Bernard Dompok. Ertinya, kekalahan calon-calon bn pada PRU-13, sama sekali bukan terletak kepada Musa sebagai pengerusi Bn negeri, akan tetapi terletak kepada faktor-faktor tertentu dan setempat.

Dakwaan pemilik facebook, dipercayai palsu (Alfred Chung) dimana kalau dilihat daripada posting-postingnya adalah pembela dan penyokong Datuk Jumat Idris, hanya merupakan dakwaan, bukannya penyebab kepada kekalahan beberapa calon bn pada PRU-13.

Tuduhan Kepada Keluarga Musa

SEJAK akhir-akhir ini Keluarga Datuk Musa Aman menjadi sasaran fitnah dan dakwaan daripada pihak-pihak tertentu, yang tiba-tiba menucul.

Serangan terhadap keluarga Musa dan beliau sendiri, selepas tiga sayap Umno Sabah sebulat suara mencadangkan agar Umno mengambil tindakan terhadap Ketua Bahagian Umno Sepanggar merangkap MP kawasan itu- Datuk Jumat Idris.

Berbagai dakwaan timbul oleh mereka yang berakaun benar dan palsu di ruang maya, seperti daripada Sahar Haji Mantamin (akaun benar) dan Alfred Chong (akaun palsu).

Para penuduh ini lupa membezakan antara perjuangan sukarela dan peniaga. Dalam pengertian mereka, pejuang atau penyokong parti atau pemimpin parti perlu juga sebagai peniaga, atas sebab itu, jika ada projek-projek kerajaan atau swasta, mereka juga perlu mendapatkannya. Setidak-tidaknya itulah pengertian mereka.

Pandangan mereka itu, sebenarnya silap, kalau mereka-mereka itu mahu sebagai peniaga, maka seharusnya mereka jangan mempunyai jawatan dalam parti atau pejuang dalam parti, sebaliknya mereka-mereka itu perlu menjadi peniaga. Jika mereka menjadi peniaga, maka peluang untuk mendapatkan projek-projek besar terbentang luas, kerana pihak pemberi projek akan mempertimbangkan mereka sebagai pelaksana, kerana mempunyai syarikat yang berkelayakan, mempunyai pengalaman selain mempunyai kepakaran. Kalau projek-projek kerajaan diberikan kepada para penyokong atau mereka yang berjawatan, kesimpulannya, projek-projek itu, bukanpun mereka laksanakan, akan tetapi dialibabakan, atau dijual, di mana mereka hanya mengambil percentage. Jika ini berlaku, bukan sahaja mutu projek itu dikompromi akan tetapi kemungkinan besar kos projek meningkat atau terbengkalai.

Kata orang, berikan sesuatu pekerjaan sesuai dengan kepakaran masing-masing. Kalau kereta rosak, hantarlah ke workshop, jangan hantar ke dobi pula, demikian juga kalau orang sakit, hantarlah ke hospital untuk jumpa doktor, jangan hantar ke rumah urut pula.

Jika benar, bahawa nama-nama yang disebut mereka itu, (semuanya) bernama cina seperti Freddy Lim, Andrew Lim, Miicheal Chai, Nasir Yeo, John Lim, Albert Lim, Robert Tan,Terence Chung, Lawarance Chung Gary Saw dan Humphery Tan , atas sebab, pemilik-pemilik syarikat yang berkelayakan itu adalah milik orang-orang itu.

Pemberi projek, mempunyai pertimbangan sendiri, bahawa sesuatu projek yang diberikan mesti berasaskan kepada value for money, tidak terbengkalai, sesuai dengan kualiti projek, serta sesuai dengan tarikh penyiapan. Sebagai contoh projek naik taraf Lapangan Terbang Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, Sandakan, pembinaan Pusat Petadbiran Kerajaa Sabah di Teluk Likas, semunya dilaksanakan oleh Syarikat Besar yang berpengalaman, dan semuanya dimiliki rakyat negara ini yang berketurunan cina.

Pemberi projek mempunyai pandangan yang bebeza dengan pandangan penyokong atau pemimpin parti, kerana pemberi projek mementingkan delivery, bukannya berasaskan kepada pujian atau nama. Contoh, projek yang kaitan dengan GLCpun seperti bangunan terbengkalai di depan Centre Point, Kota Kinabalu, di mana dipapan tanda itu tertulis SUDC sebagai pemilik projek dan pelaksana, buktinya telah bertahun-tahun projek itu tidak berjaya disiapkan.

Kini, keluarga Musa 'under attack" dengan menyebut nama-nama seperti Anifah Aman, Hasnol Ayub, Johari Ayub, dan Hafez Musa, di mana dituduh mendapat habuan luarbiasa melalui kepimpinan Musa.

24 January 2015

Ikan Membusuk Dari Kepala

Semua negara di dunia hari ini perlu kepemimpinan yang mantap banding dengan 30 atau 40 tahun lalu. Pntadbiran negara dan pengurusan ekonomi tambah kompleks dan masalah yang timbul makin rumit, saling kait-mengait dan berbentuk global.

Kita dah tengok apa yang jadi kepada negara-negara yang gagal dalam aspek politik akibat kepemimpinan yang lemah. Mula-mula mereka gagal dalam politik. Lepas itu ekonomi, keamanan dan keselamatan mereka pula jahanam. Akhirnya jadilah mereka negara gagal (failed state).

Serentak itu, kitar ekonomi (economic cycle), iaitu masa antara ekonomi berkembang dan menguncup semakin singkat. Kalau 30 atau 40 tahun lalu kitar ekonomi kira-kira 10 tahun sekarang kalau lima tahun pun dah dikira cukup lama. Silap-silap tiga tahun dah bertukar.

Kitar ekonomi yang ada hari ini baru berusia lima tahun. Kalau kita ingat lagi, ekonomi dunia merosot pada tahun 2008/09 akibat krisis perbankan di Amerika Syarikat yang kemudiannya merebak ke Eropah.

Sekarang satu dunia di ambang kemerosotan ekonomi akibat kejatuhan harga minyak mentah. Tabung Mata Wang Antarabangsa (IMF) baru saja rendahkan ramalan pertumbuhan ekonomi dunia tahun ini daripada 3.8 peratus kepada 3.5 peratus.

Dalam suasana ekonomi sekarang susah bagi mana-mana kerajaan pun merangka dasar dan rancangan secara tepat dan sahih. Kerajaan bukan saja kena cekap urus pentadbiran tapi ia juga kena cekap dalam hal ehwal fiskal (percukaian) dan mata wang.

Bagi kita di Malaysia, anggaran asal cukai dan pendapatan kerajaan macam dalam Bajet 2015 dah terkeluar sasar akibat kejatuhan harga minyak mentah.

Apa pun dasar dan langkah kerajaan di penghujungnya yang akan rasa kesan dan tanggung beban adalah rakyat jelata dan pengguna. Pengguna pula makin terdedah kepada naik turun harga dan inflasi disebabkan ekonomi kita kian hari kian terikat dengan mata wang. Dalam bahasa ekonomi dipanggil monetary economy (ekonomi mata wang) di mana semua jenis barang dan perkhidmatan dinilai ikut mata wang.

Yang buat keadaan jadi lebih rumit dan kacau-bilau ialah mata wang itu sendiri dah jadi bahan perdagangan yang dijual beli dan dijadikan bahan spekulasi. Maka harga barang bukan lagi ditentukan oleh imbangan antara bekalan dan permintaan tapi juga oleh naik turun nilai mata wang. Lagi teruklah bila dalam urusan jual-beli itu ada penipuan dan manipulasi.

23 January 2015

Harga Barang: Pertaruhan Putrajaya pada PRU-14

PENGUMUMAN Perdana Menteri pada Selasa, bahawa ekonomi negara bukan dalam keadaan gawat akan tetapi reaksi pasaran saham seolah-olah tiada keyakinan.

Persepsi rakyat yang tiada keyakinan akan melemahkan sokongan kepada kerajaan, apatah lagi, penurunan minyak tidak juga menyebabkan harga barangan turun.

Import makanan akan menjadi mahal, kerana penurun mata wang ringgit. Malaysia masih mengimport beras, bawang, dan makanan lain kerana keluaran dalam negara tidak mencukupi.

Kalaulah rakyat membuat keputusan bahawa kerajaan tidak mampu mengurus ekonomi negara, kerana gagal membendung kenaikan harga barangan, meskipun harga minyak dimana suatu masa dijadikan kambing hitam sebagai sebab menaikkan harga barang.

Harga barang yang tidak turun, walaupun harga minyak turun, boleh menimbulkan impak yang sangat besar terhadap Putrajaya. Jika persepsi ini bertimbun dan sukar dibendung, maka BN akan mempertaruhkan Putrajaya pada PRU-14.

Kota Belud Seperti Yang Lalu-Lalu

TIDAK banyak perubahan berlaku di Kota Belud, apa yang berubah adalah suasana. Jika dahulu jarang ada Malam Cinta Rasul, kini telah ada. Jika dahulu, jarang yang respon terhadap kesusahan penduduk seperti musibah, kini ramai yang membantu, malahan membantu bersungguh-sungguh.

Ada juga penduduk yang peka terhadap sekiling. Keadaan Pasar Besar yang dicemari tahi burung turut mendapat perhatian. Sekurang-kurang dua penduduk yang berstatus memberi komentar terhadap kotornya tahi burung di Pasar Besar Kota Belud, khususnya di ruang penjual ikan segar.

Masalah parking, kesesakan, juga belum ada penyelesaian, malah semakin hari semakin buruk. Majlis Daerah yang mengubah arah laluan tahun lalu, tidak juga memperlancar pergerakan lalu lintas di Pekan, malah diperburuk dengan tabiat, meletakkan kenderaan sesuka hati, terutama dilakukan kereta-kereta sapu.

Banjir yang melanda Kota Belud baru-baru ini, mengambarkan, bahawa sistem perparitan di kawasan itu tidak bertambah baik, walaupun ada projek berkaitan banjir bernilai puluhan juta, rupanya projek itu tidak mengena, kerana kawasan yang sepatutnya tercegah landaan banjir, tetap juga dilanda banjir.

Masalah Bekalan Air Besih Luar Bandar yang menelan belanja RM114juta, juga tidak menyelesaiakan masalah air yang telah berdekade lamanya. Rupanya, meskipun ada projek seumpama itu, kalau kesungguhan daripada pihak pelaksana kurang serius, tidak juga dapat menyelesaikan masalah yang didepani.

Netizens melalui Facebook, banyak menuding jari kepada pemimpin yang mempunyai jawatan dalam kerajaan dan mereka menghubungkan kegagalan mengatasi masalah-masalah Kota Belud dengan mereka. Malah ada yang meminta, agar mereka-mereka ini tidak diberi peluang bertanding pada PRU-14. Satu cadangan yang amat nakal, kerana masalah yang ada sebenarnya bukan kerana pemimpin, akan tetapi kelemahan pihak pelaksana. Pelaksana adalah Kakitangan Kerajaan dan kontraktor yang mendapat projek,

Kakitangan yang ada sebahagian besar mahir atas meja, mahir bertutur, akan tetapi tiada kemahiran dalam mengemban tugas. Apabila sesuatu daerah dipenuhi kakitangan kerajaan seperti itu, sepintar atau seligat manapun seorang pemimpin, tidak akan berimpak kepada penyelesaian masalah.

Kekangan seperti inilah yang didepani daerah-daerah di Sabah termasuk Kota Belud.

22 January 2015

Ada Kewajaran Kah Timbon Persoal Salleh?

Datuk Herbert Timbon Lagadan, terpaku dengan pengertian perkongsian kuasa berasaskan individu pada satu-satu kawasan. Mantan ADUN Kedamaian itu gagal melihat secara keseluruhan, Kota Belud. 

Kota Belud ada tiga kawasan Dewan undangan Negeri dan satu kawasan Parlimen.

Perkongsian kuasa bagi satu kawasan parlimen adalah dilihat secara keseluruhan, bukannya berasaskan DUN. Di sinilah kegagalan Timbon, apabila mempersoal Ketua Bahagian Umno Kota Belud, tentang status perkongsian kuasa di DUN Usukan.
Usukan majoriti kaum bajau, Tempasuk kawasan campuran, manakala Kedamaian majoriti KDM. Pada praktik sekarang, pemegang jawatan bagi Usukan majoriti bajau, Tempasuk campuran, manakala Kedamaian majoriti KDM, kemundian, kalau dilihat secara keseluruhan, maka ianya menggambarkan satu perkongsian.

Timbon hanya nampak skop yang kecil, tetapi terlepas pandang skop yang besar. Menyadari hakekat inilah, beliau ditolak pengundi Kedamaian, termasuk daripada kampung halamannya sendiri.

Timbon sudah menjadi catitan sejarah sebagai mantan ADUN yang gagal, meskipun dapat peluang sebagai Pembantu Menteri.

20 January 2015

Herbert Timbon Lagadan Mengigau

ADAKAH patut, sebaik sahaja bangun dari tidur, Hebert Timbon Lagadan, mantan ADUN Kedamaian berpenggal-penggal, akan tetapi tewas tragis pada PRU-13 pada seorang calon yang tidak diketahui ramai mempersoal pula berkaitan perkongsian kuasa Barisan Nasional.

Dalam keadaan teraba-raba mempersoal pula Kedudukan Speaker Dewan Undangan Negeri merangkap ADUN Usukuan Datuk Salleh Tun Said, sambil bertanya, apa kah komposisi jawatan di peringkat Usukan, termasuk Pejabat Pemimpin Pembangunan Masyaralat (PPM).

Kemudian mengatas namakan pula akar umbi, kononnya suara akar umbi mempersoalkan perkongsian kuasa yang ada dalam Bn. Satu pertanyaan, sejak bila pula, mantan wakil rakyat ini, dekat dengan akar umbi? sedangkan rumahnyapun akar umbi tidak tahu berada di mana, bagi mereka yang tahu, tidak akan boleh masuk sebagai tetamu.

Seorang wakil rakyat berpenggal-penggal sejak tahun 1994, kalah dengan tragis termasuk ditolak sepenuhnya oleh pengundi kampungnya sendiri, kini bersuara pula, mempersoalkan perkongsian kuasa.

Timbon adalah punca penolakan penduduk Kg Tambuton, kerana memecat Ketua Kampung daripada Umno, tanpa sebarang alasan, akibatnya mantan Ketua Kampung itu bersama-sama penduduk kampung bersatu hati menentang pembinaan empangan untuk manafaat Jelapang Padi Kota Belud, dengan pemecatan itu juga beliau kehilangan kerusi DUN Kedamaian.

Kalau sudah ditolak rakyat, mengertilah, bahawa apa-apa tindakan politik sudah berakhir.

19 January 2015

Perkongsian Kuasa Mati Di Sabah Period 1985-1994

OKB terpingah-pingah apabila Timbalan Presiden PBS Dr Maximus Ongkili bercakap berhubungan perkongsian kuasa di Sabah.

Beliau terlupa bahawa perkongsian kuasa benar-benar mati dalam period 1985-1994, dan kebetulan Parti Bersatu Sabah yang memerintah negeri.

Pekongsian kuasa hanya hidup selepas BN mengambil alih kerajaan Negeri pada suku kedua Tahun 1994, apabila sistem penggiliran Ketua Menteri diperkenalkan.

Walaupun sistem itu dimansuhkan, namun komposisi antara kaum di semua peringkat termasuk jabatan kerajaan, mencerimnkan perkongsian kuasa.

Sebenarnya perkongsian kuasa berasaskan komposisi kaum tidak berlaku di Sabah. Sebagai contoh, pada PRN tahun 1964, Usno parti bumiputera islam mendapat 14 kerusi, Upko bumiputera bukan islam 12 dan kaum cina 4. 

Ada yang mengatakan semasa jumlah kawasan Dewan Undangan Negeri menjadi 48, maka komposisi adalah 20 bumiputera islam, 20 bumiputrea bukan islam dan 8 kaum cina, sebenarnya ianya bukan berasas kepada komposisi sebenar penduduk Sabah.

Penduduk Sabah kalau dikategorikan dengan tepat adalah 55 peratu bumiputera islam, 29 peratus bumiputera bukan islam, 12 peratus kaum cina manakala lain-lain 4 peratus. Jika diambil kira komposisi kaum dan diterjemahkan kepada jumlah kerusi DUN, maka ianya menjadi 33 bumiputera islam, 17 bumiputera bukan islam, 7 kaum cina dan lain-lain 3 kerusi DUN. Kalau lah persempadan semula DUN menjadi kenyataan daripada 60 ke 67, maka kedudukan kerusi DUN akan secara proposional menjadi 37 bumiputera islam, 19 bumiputera bukan islam, cina pula 8, manakala lain-lain tetap 3. Dalam praktik sekarang kerusi dalam kategori lain-lain itu akan diberikan kepada parti-parti bumiputera bukan islam.

Pada masa akan datang, berasaskan persempadanan semula, maka komposisi berikut akan berlaku, 37 kawasan DUN akan ditandingi Umno, 22 oleh parti-parti KDM dan 8 oleh parti-parti berasaskan kaum cina.

Apa yang perlu dingat dalam Umno juga ada etnik KDM, malah melibatkan sekurang-kurangnya 5 kerusi DUN. Dengan itu, KDM akan mengwakili 27 kerusi DUN atau 40 peratus, angka sebenarnya tidak lagi menggambarkan komposisi agama, akan tetapi komposisi kaum.

Benarlah kata Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah Datuk Salleh Tun Said, bahawa perkongsian kuasa di Sabah sebenarnya sangat hidup semasa kerajaan BN yang diterajui Umno.

18 January 2015

Tidak Benar Jumat Mempunyai Hubungan Khusus dengan Najib

SEHINGGA 10 Julai 2014, tidak kedengaran apa-apa keluhan Ketua Bahagian Umno Sepanggar merangkap MP kawasan yang sama- Datuk Jumat Idris. Sebabnya, sejak menjadi ahli parlimen selepas PRU-13 lalu, tidak sekalipun MP itu bercakap atau berucap semasa sessi Parlimen. Atas sebab itu tiada yang mengetahui asas tindakan beliau membuat dakwaan tidak berasas terhadap pucuk pimpinan Umno negeri.

Kawan-kawan Jumat, termasuk para penyokongnya, malahan ada pemimpin veteran mendakwa bahawa MP Sepanggar itu mempunyai hubungan yang khusus dengan Perdana Menteri, atas sebab itu, beliau menjadi calon pada PRU-13 lalu. 

Menurut ceritanya, Parlimen Sepanggar yang dikosongkan oleh SAPP diperuntukan untuk Dato Rahman Dahalan, kerana kawasan Parlimen Kota Belud akan ditandingi oleh calon tempatan Kota Belud. Namun, atas permintaan Najib, cadangan tersebut batal, kerana PM mahukan Jumat dicalonkan di Sepanggar.

Berasaskan senario di atas, memang boleh dipercayai bahawa cerita itu benar, kerana semuanya menjadi kenyataan. Jikalah demikian, mengapa Jumat bertindak membabi buta menghentam kepimpinan negeri, sedangkan pemimpin itu direstui Najib.

Benarlah Musa pada asalnya di lantik ke jawatan Pengerusi Perhubungan Umno negeri oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir, namun kena ingat, setiap pemilihan parti jawatan itu diperbaharui. Sejak Najib menjadi Perdana Menteri telah dua kali pemilihan Umno, ertinya telah dua kali Pengerusi Perhubungan Umno dilantik.

Sebelum ini kedudukan kepimpinan Umno Sabah adalah Musa-Shafie, kemudian Najib melantik kombinasi baru Musa- Salleh (Datuk Salleh Tun Said). Kemudian kombinasi itu diteruskan selepas pemilihan lalu.

Mengeritik Musa, ertinya sama juga mengeritik Najib. Kalaulah demikian tidak betullah bahawa Jumat mempunyai hubungan khusus dengan Perdana Menteri.

17 January 2015

SELEPAS DATUK LAJIM KINI DATUK JUMAT PULA

TAHUN 2012, DATUK LAJIM UKIN membuat berbagai dakwaan terhadap kempimpin Umno negeri, akhirnya keluar Umno, kini Datuk Jumat Idris pula.

Isu yang Lajim bawa serupa, berkaitan projek dan kepimpinan. Bezanya Lajim tidak membawa segelintir Ketua-Ketua bahagian, untuk menyokong tindakan beliau, manakala Jumat mampu mempengaruhi tujuh Ketua bahagian, walaupun dua diantara mereka berpaling tadah.

Perjumpaan dengan Perdana Menteri pada 10 Julai 2014 didedahkan sendiri oleh Jumat semasa berucap semasa Persidangan Bahagian Umno Sepanggar pada September tahun lalu. Dalam ucapan itu, beliau mengakui berlaku perjumpaan dengan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, dan isi perjumpaan itu adalah berhubungan dengan Pelan Peralihan Kuasa Di Sabah.

Ekoran kenyataan MP Sepanggar itu, maka dua Ketua Bahagian yang terlbat membuat kenyataan bahawa mereka tertipu mengikuti rombongan yang diketuai oleh Jumat, kerana tujuan asal perjumpaan itu adalah semata-mata meminta projek bagi kawasan-kawasan mereka.

Walaupun perjumpaan 8 Ketua Bahagian yang diketuai oleh Jumat tidak didedahkan kepada umum, namun 27 bahagian lain tercium perjumpaan itu. Atas sebab itu, berlaku pula perjumpaan dengan Perdana Menteri oleh 27 Ketua Bahagian Umno Sabah pada 17 Julai dengan Tajuk Kelab Ketua Bahagian Penyokong Perdana Menteri.

Apa yang peliknya semasa Persidangan terakhir Bahagian Umno di Libaran sebelum Perhimpunan Umno Pusat 2014, semua Bahagian Umno Sabah telah bersetuju berketuakan satu, di Sabah berketuakan Datuk Seri Musa Aman, manakala di pusat berketuakan Dato Seri Najib Razak.

Pada Persidangan Bahagian Libaran yang diketuai Musa, memang semua Ketua Bahagian hadir, yang gagal telah menghantar Timbalan Ketua Bahagian; apa yang jelas, pada persidangan Bahagian Libaran, semua ketua sayap bahagian seluruh Sabah hadir. Dengan kehadiran itu, memang membuktikan bahawa keputusan BERKETUAKAN SATU memang keputusan seluruh bahagian.

Meskipun keputusan Bahagian Umno telah dibuat, akan tetapi Jumat bercakap mengatas namakan sebagai Ketua Bahagian Umno Sepanggar, seolah-olah tidak menerima keputusan Bahagiannya; dalam hal ini, mempersoalkan kepimpinan Musa yang diangkat oleh semuai sebagai Ketua Umno Sabah, lagipun Musa adalah Pengerusi Perhubungan Umno Negeri merangkap Pengerusi Barisan Nasional Negeri.

Jumat secara berkala, terus menulis melalui Facebook beliau, membuat berbagai dakwaan, namun tiada seorang pemimpin Umno Negeri membidas beliau. Apabila beliau menulis di facebooknya minggu lalu, kononnya telah mencadangkan pergantian Pengerusi Perhubungan Umno negeri daripada Musa kepada Datuk Shafie Apdal, dengan memberi alasan bahawa Shafie merupakan Naib Presdien Parti, dan kononnya Sabah perlu menyumbang banyak kerusi, kerana Bn Semenanjung goyang, telah dirasakan oleh sayap parti Umno Sabah bahawa tindakan MP Sepanggar itu telah melampau. Ekoran dengan itu, tiga sayap Umno Sabah telah membuat kenyataan bersama, dan mengsyorkan agar Jumat diambil tindakan disiplin kerana telah melanggar adab dan etika parti.

Perlaksanaan GST Mengelak Rakyat Membanjir

SEBENARNYA pelaksanaan GST, memberi peluang kepada rakyat untuk tidak membanjir. Sebabnya, diminda pengguna, tertanam, bahawa semua barangan yang dibeli mempunyai cukai.

Sistem GST digunapakai di 90 negara di dunia, tujuannya selain menambah pendapatan negara, juga memberi pengguna pilihan, samada membeli barangan siap atau tidak. Contoh makan, kalau makan direstoran, kenalah bayar cukai, akan tetapi, kalau masak sendiri, maka tiada cukai yang dikenakan, sebabnya makanan keperluan asas yang berbentuk mentah, tidak dikenakan GST.

GST juga membolehkan syarikat-syarikat yang selama ini tidak membayar cukai kepada kerajaan, akan tetapi melalui pelaksanaan GST, maka syarikat-syarikat itu perlu membayar cukai. Cuba bayangkan, di negara ini terdapat lebih 450,000 syarikat, namun hanya 76,000 sahaja membayar cukai kepada kerajaan. Demikian juga rakyat, daripada 30 juta, hanya 1.8 juta sahaja membayar cukai kepada kerajaan.

Melalui GST setiap rakyat wajib membayar cukai, atau sedikit sumbangan kepada kerajaan. Tujuannya agar kerajaan dapat mengumpul wang untuk pembangunan negara. Mengurus sebuah negara memang mahal, contohnya melalui bajet 2015, 70 peratus daripada bajet itu digunakan untuk mengurus, manakala hanya 30 peratus untuk pembangunan.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels