13 June 2013

Semua Wakil Rakyat Sabah Angkat Sumpah

Adun Tempasuk Datuk Musbah bersedia mengangkat sumpah sebagai ADUN 
KOTA KINABALU: Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman mengetuai 60 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sabah dalam upacara mengangkat sumpah di hadapan Speaker Datuk Salleh Tun Said.

Antara mereka yang mengangkat sumpah adalah 12 pemimpin pembangkang diketuai Datuk Lajim Ukin.

Selain Musa, 11 ahli Kabinet dan 18 pembantu menteri turut mengangkat sumpah.

12 June 2013

Musa minta Wakil Rakyat Beri Khidmat Baik kepada Rakyat

KETUA Menteri Sabah- Datuk Seri Musa Haji Aman meminta semua Anggota Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional (BN) yang dipilih pada PRU-13 lalu perlu menunaikan tanggungjawab mereka mengikut mandat yang diberikan rakyat.

Wakil Rakyat yang dipilih menurut Musa, perlu berkerjasama dengan rakyat bagi menafaat bersama.

Dalam satu perjumpaan dengan wakil-wakil rakyat BN di Bangunan Dewan Undangan Negeri semalam,  Musa menyatakan bahawa adalah satu kepercayaan besar yang diberikan rakyat yang mengharapkan semua wakil rakyat senantiasa turun padang dan berusaha membantu rakyat sebaik mungkin bagi mengurangkan masalah yang dihadapi rakyat di kawasan masing-masing.

Musa juga mengesa agar wakil rakyat daripada BN supaya senantiasa mengemaskini maklumat pembangunan yang dilaksanakan kerajaan agar mereka mudah memberi penerangan kepada rakyat, selain menangkis fitnah dan tomahan pembangkang.

Sabah yang mempunyai 60 kerusi DUN, 48 daripadanya adalah ADUN BN, manakala Pembangkang 12.

9 June 2013

PRU-14: Sabah sasaran Pakatan berikutnya

PAKATAN RAKYAT bukan sahaja mahu merampas PUTRAJAYA pada PRU-14, malah salah satu negeri yang pada satu ketika merupakan SIMPANAN TETAP BN  Negeri Sabah, akan menjadi sasaran berikutnya.

Sabah yang merupakan SIMPANAN TETAP BN kerana melalui dua PILIHANRAYA UMUM Tahun 2004 dan Tahun 2008, hanya melepaskan satu Kerusi Parlimen dan satu kerusi Dewan Undangan Negeri kepada Pembangkang; terkejut kerana pada PRU-13 lalu, jumlah kawasan yang terlepas di tangan pembangkang berkali-kali ganda terutama bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN), manakala di peringkat Parlimen bertambah sekali setengah kali ganda.

Pada PRU-13 yang diadakan pada 5 Mei lepas, Pembangkang berjaya menang 3 kawasan Parlimen bertambah dua; manakala DUN, pembangkang menang 12 bertambah 11 kerusi.

MUNGKIN berlaku, jika pertembungan satu lawan satu, lapan kawasan DUN dan empat kerusi Parlimen akan menyebelahi pembangkang. DUN-DUN tersebut adalah Kiulu, Kundasang, Paginatan,Tambunan,Liawan,Melalap, Nabawan dan Elopura; sementara Parlimen adalah Kota Marudu, Keningau, Tenom dan Pensiangan.

Melihat kepada keputusan PRU-13 lalu, Sabah tidak lagi boleh mendabik dada sebagai negeri Simpanan Tetap BN, jika trend pengudian akan berterusan menjelang PRU-14.

Jika tiada sesuatu yang berlaku LUARBIASA  pada bentuk kepimpinan BN Sabah; ada kemungkinan kawasan-kawasan yang dimenangi BN kerana akibat pecah undi, kemungkinan besar akan ditawan pihak pembangkang. Sebabnya, kawasan-kawasan di mana BN tewas pada PRU-13 lalu, adalah kawasan-kawasan yang dimenangi BN pada PRU-12 kerana kaedah yang sama, iaitu pecah undi.

Jika tidak berlaku pendekatan yang LUARBIASA terutama penguasaan media alternatif yang mampu mengwujudkan POLL OPINION dan menangai PERSEPSI NEGATIF terhadap BN, kawasan-kawasan berikut kemungkinan besar tidak selamat bagi BN. Kawasan-kawasan tersebut adalah Parlimen Beaufort, Parlimen Tuaran, Parlimen Ranau dan Parlimen Kota Belud. Sementara peringkat DUN pula adalah Dun Tanjong Kapor, Dun Karanan, Dun Kemabong, Dun Sook, Dun Karamunting dan Dun Tanjong Papat.

Melihat kepada trend pengundian bermula sejak tahun 2008, kemudian 2013, ada kemungkinan anggapan ini boleh berlaku, namun jika ada PERUBAHAN LUARBIASA sepertimana disebutkan pada awal tulisan ini, maka anggapan itu mungkin tidak akan berlaku.

Perkiraan pencapaian Pembangkang di Sabah nanti, belum memuadaratkan Kerajaan negeri kerana BN negeri mungkin masih dapat menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah, namun berakibat buruk di peringkat Pusat.

Berasaskan kepada keputusan PRU-13 lalu, di Semenanjung BN memang 85 kerusi Parlimen, manakala Pembangkang 80. Daripada 57 kerusi Parlimen bagi Sabah dan Sarwak, BN menang 48, manakala Pembangkang 9. Target pembangkang bagi Sabah dan Sarawak adalah 32 kerusi untuk menduduki Putrajaya. Melihat kepada jumlah yang diperlukan itu, memang agak sukar untuk Pembangkang mencapainya; namun kita kena ingat, JIKA BERLAKU SESUATU YANG LUARBIASA, kata orang either side will happen.

Pihak BN Sabah perlu mengambil iktibar kepada keputusan PRU-13 lalu. Kekalahan seorang Menteri Pusat, seorang Timbalan Menteri, tiga pembantu menteri pada kerajaan negeri merupakan indikasi, bahawa jawatan seseorang bukan lagi petunjuk kepada sokongan rakyat.

Kehilangan undi popular kepada Presdien dan Timbalan Presiden PBS juga, merupakan satu indikator, bahawa jawatan dalam parti juga bukan lagi boleh menggamit sokongan.

Pada PRU-14 nanti, sebahagian besar pemimpin Sabah sudah lanjut usia, malah Presiden PBS Tan Sri Pairin Kitingan sudah menyatakan bahawa PRU-13 adalah terakhirnya untuk bertanding. Kekalahan Tan Sri Bernard Giluk Dompok di Parlimen Penampang; akan menambah kerumitan kepada BN Sabah pada PRU-14 nanti. Kehilangan undi popular kepada Datuk Maximus Ongkili di Parlimen Kota Marudu, adalah indikasi, bahawa Timbalan Presiden PBS itu tiada "command" yang mampu merai sokongan rakyat.

Lambatnya peremajaan dalam kempimpinan PBS akan membawa padah pada BN berdepan dengan PRU-14 nanti. Berlainan dengan Umno yang senantiasa mempunyai pemimpin pelapis. Umno berdepan pemilihan Parti hujung tahun ini, mungkin melalui pemilihan itu akan muncul pemimpin-pemimpin yang bakal mengambil alih kepimpinan atau setidak-tidak barisan baru yang mempunyai kombinasi antara baru dan yang lama.

BN negeri bermula daripada sekarang perlu mengatur strategi yang jitu, jangan lalai, kerana Pembangkang tidak akan berhenti. Mereka akan mengisi masa lima tahun dengan berbagai muslihat untuk mengumpul aliran pendapat yang boleh menyebelahi mereka, bagi menduduki Putrajaya.

Anwar Ibrahim, tidak akan bersara daripada politik, selagi kemahuannya menjadi Perdana Menteri tidak tercapai. Anwar akan melahirkan para pemimpin pelapis yang tidak gentar, mampu mencipta isu yang dekat dengan hati rakyat. Tiada yang menduga muculnya Rafizi Ramli- kini MP Pandan, Shamsul Akin Iskandar- kini MP Kuala Ketil yang juga "gaint killer" kerana mampu mengalahkan Datuk Ali Rustam- MB Melaka. Demikian juga munculnya Darel Leiking Di Parlimen Penampang, yang mengalahkan Preseden UPKO yang juga penyandang kerusi itu.

BN negeri, mula daripada sekarang kena melihat pemimpin pelapis yang mempunyai ketokohan, bukan sahaja melibatkan parti komponen juga parti Umno yang merupakan tulang belakang kerajaan negeri. Fikir-fikirkan lah.

8 June 2013

Pemilihan Umno: Peluang Generasi muda

APAKAH generasi muda mendapat peluang pada pemilihan Umno kali ini? Terserah kepada perwakilan di peringkat cawangan, apa kah memberi peluang kepada generasi itu.

Hala tuju parti, agar senantiasa inklusif perlu melakukan peremajaan sesuai dengan perkembangan politik tanah air.

Ketua-ketua cawangan yang telah berumur, apatah lagi kurang celik dengan pengunaan media baru, dan kurang peka terhadap perkembangan politik tanah air, perlu memberi ruang kepada generasi penerus yang sesuai dan mempunyai ketokohan.

Diharapkan, sekurang-kurangnya 60 peratus daripada seluruh cawangan Umno di negara ini, diketuai oleh generasi penerus dan demikian juga di peringkat bahagian.

PRU-14, bukan lagi pilihanraya konvensional, akan tetapi lebih kepada perang isu dan alam maya. Kegagalan menguasainya, akan berakibat fatal kepada kelangsungan parti, kerana sejarah membuktikan, bahawa parti yang tidak bergerak sesuai dengan perkembangan zaman akan kecundang.

Di dunia, untuk sementara hanya Umno yang berusia lebih setengah abad belum kehilangan kuasa. Parti Kongres di India, Golkar di Indonesia dan LDP di Jepun kehilangan kuasa. Parti kongres India dan LDP masih bernasib baik kerana dapat memerintah semula, akan tetapi Golkar sehingga kini belum lagi menguasai politik Indonesia sepertimana era Soeharto.

Kalau Umno tidak mahu tercatat dalam sejarah, maka perlu mengambil iktibar kepada kejatuhan parti-parti yang disebutkan itu.

Umno perlu menjalankan transformasi total, bukan sahaja daripada segi pendekatan perlembagaannya, juga pendekatan para pemimpinnya.

Persepsi kalau mahu cepat kaya, maka jadilah pemimpin Umno, perlu dikikis, dan jadikan slogan kalau mahu memertabatkan bangsa, agama dan negara maka jadilah pemimpin Umno.

Kalau berkehendakan pembelaan, maka sertailah Umno, kalau mahu didengar pendapat maka sertailah Umno, kalau mahu hubungan antara pemimpin dan ahli bagaikan aur dan tebing, maka sertailah Umno. Semangat ini kena ada pada setiap pemimpin dalam umno, kerana Umno hanya sebuah wadah, yang mencorakkannya adalah pemimpin dan ahlinya.

7 June 2013

Memerangi Persepsi : Salah satu agenda Najib

Perdana Menteri tidak segan silu mengakui bahawa jentera kerajaan kurang cekap menangani “perang” persepsi, namun usaha dan pendekatan menanganinya boleh dirancang berdasarkan pengalaman yang dilalui.

Antara persepsi yang melekat pada minda rakyat adalah bahawa wakil rakyat yang menang dalam pilihanraya kerana dipilih rakyat sudah meningkat darjatnya kepada Orang Kenamaan (VIP), sehingga tingkahlakunyapun berubah.

Demikian juga individu tertentu yang dilantik dalam jawatan politik, umpamanya Setiausaha politik, atau pegawai kepada wakil-wakil rakyat atau menteri, biasanya akan berubah perilakunya selepas sahaja mendapat jawatan yang berstatus VIP itu.

Bukan itu sahaja, kerana status itu, maka gaya hidup mereka secara sekelip mata berubah.

Berasaskan kepada keadaan yang kelihatan dengan mata itu, maka timbul persepsi, bahawa tingkahlaku yang berubah itu, kerana habuan yang mereka dapat melalui kedudukan yang ada pada mereka.

Timbulah dakwaan rasuah, salahguna kuasa; kerana adalah mustahil jika bersandarkan dengan gaji sahaja,  seseorang itu boleh mendapat segala-galanya dalam masa yang sesingkat-singkatnya.

Tun Dr Mahathir pernah berkata, seseorang yang bersih itu, juga perlu kelihatan bersih. Ertinya, janganlah hanya selepas berjawatan wakil rakyat atau Jemaah menteri atau exco atau juga setiausaha politik tidak semena-mena mampu memiliki segalanya; selain itu lifestyle juga berubah.

Tindakan memerangi persepsi tidak akan berjaya, jika para pelakunya tidak berubah. Selagi sifat bermegah-megah dan berperlaku VIP tidak terhakis, selagi itu persepsi tidak akan berjaya dihakiskan.

Tindakan mengistiharkan harta dan kekayaan sebelum seseorang itu dilantik ke jawatan yang bersifat VIP adalah satu kaedah bagaimana memerangi persepsi. Pengistiharan harta seharusnya menjadi pengetahuan umum, kerana dengan mengetahui pemilikan harta seseorang yang dilantik ke jawatan yang berstatus VIP dengan sendirinya menghapus persepsi terhadap seseorang itu.

Kita maklum, sejak 5 tahun lalu, isu utama pembangakang adalah soal rasuah, salah guna kuasa, pemberian projek kepada kroni. Faktor ini melekat pada mereka yang berkepentingan dalam kontrak-kontrak kerajaan, sehingga mereka yang gagal, akan terus spin isu ini, sehingga menjadi negatif kepada kerajaan.

Pembangkang melalui berbagai kaedah, samada melibatkan pemimpin utama mereka, malah penyokong mereka, senantiasa melontarkan berbagai isu kepada para pemimpin kerajaan daripada BN. Kita sering mendengar bagaimana Ketua Menteri Sarawak dan Sabah menjadi sasaran mereka. Mereka mencipta berbagai isu dan fakta palsu, kononnya kedua-kedua itu pengamal rasuah.

Penggunaan media siber yang meluas, menyebabkan penyebaran isu-isu fitnah semakin cepat merebak, sehingga pengguna media alternatif itu tiada peluang mengetahui mana satu fakta yang benar mahupun mana satu yang palsu.

Berasaskan fakta yang ada ini, maka Perdana Menteri mengambil inisiatif agar satu kaedah itu membendung persepsi negatif ini. Kerajaan tidak akan mampu menanganinya secara bersendirian, pihak-pihak Ngo atau persendirian perlu dilibatkan, atas sebab, persepsi yang berligar-ligar pada minda mereka yang pro pembangkang  adalah apa sahaja penerangan daripada pihak agensi yang berkaitan dengan kerajaan adalah usaha menutup fakta-fakta yang disebar luaskan.

Tindakan memerangi persepsi tidak akan berjaya dilakukan oleh kerajaan atau agensi yang berkaitan dengan kerajaan, akan tetapi perlu dilakukan oleh mereka yang mempunyai kedudukan yang terpalit dengan persepsi itu. Fikir-fikirkan lah.

6 June 2013

BN kena hati-hati matalamat BLACKOUT505 Anwar

BAGI Anwar kalau matalamatnya tidak berjaya membangkitkan emosi rakyat menumbangkan kerajaan secara kekerasan dalam masa terdekat, yang pasti mereka MENGWUJUDKAN GABUNGAN PENDAPAT DAN GABUNGAN PENYOKONG UNTUK PRU-14 AKAN DATANG.

Mereka akan mensasarkan kepada PENGUNDI BARU YANG BERUSIA 21 TAHUN PADA PRU-14 YANG DIANGGARKAN MENDEKATI 3 JUTA ORANG.

Meskipun di sana sini kita terbaca, terdengar- ramai yang bersuara, "Sudah kalah...kalahlah" tapi Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kumpulannya nampak payah sangat terima hakikat tersebut. Sejak hari pertama BN diumumkan menang PRU13, Anwar tak habis-habis meroyan, merancau, terpekik terlolong melalui 9 himpunan Blackout505 yang bermula di Stadium Kelana Jaya pada 8 Mei dan terakhir di Dataran Petaling Jaya pada 25 Mei.

Selepas perhimpunan demi perhimpunan diadakan kononnya untuk membantah keputusan PRU13 dan yang terbaru 15 Jun ini yang mahu diadakan di tengah-tengah Kuala Lumpur.

Hakikatnya benarkah perhimpunan tersebut sekadar bantahan biasa, atau seperti kata pepatah 'ada udang disebalik batu'.

Ramai yang percaya 'Blackout 505' mempunyai matlamat yang lebih jauh daripada hanya untuk mencela SPR yang mereka dakwa bertanggungjawab menyebabkan berlakunya penyelewengan dalam pilihan raya.

Bernama melaporkan beberapa pemimpin politik dan pakar strategi percaya perhimpunan yang diadakan di pelbagai tempat itu juga merupakan suatu usaha untuk membentuk minda anak muda Malaysia yang akan mencapai usia 21 tahun dan layak menjadi pemilih pada tahun-tahun akan datang.

Harapan mereka ialah untuk menarik golongan muda supaya memberi sokongan kepada pakatan pembangkang 'untuk memperbetulkan' keadaan tidak seimbang dan sistem pilihan raya yang tidak adil di negara ini, seperti yang mereka dakwa, memandangkan kebanyakan yang menghadiri perhimpunan itu terdiri daripada para belia.

"Ini merujuk kepada kemunculan kira-kira tiga juta pemilih baharu dalam masa lima tahun akan datang. Apabila mereka dapat membentuk pendapat golongan muda ini, mereka (golongan muda) akan mendaftar sebagai pemilih dan menyokong parti terbabit pada pilihan raya akan datang.

Satu lagi perhimpunan bagi menyuarakan perasaan tidak puas hati tentang tuduhan berlakunya penyelewengan dalam PRU13 dirancang diadakan pada 15 Jun di ibu negara sebagai lanjutan kepada perhimpunan Black 505, yang mula diadakan tiga hari selepas PRU13 pada 5 Mei.

Pembangkang memang handal dalam perkara ini. Mereka tahu siapa yang patut dijadikan sasaran, bagaimana untuk mencari sasaran dan bagaimana untuk mengekalkan sokongan yang diterima. Bukan setakat menganjurkan perhimpunan untuk menarik orang ramai supaya menyokong mereka. Ia merupakan strategi yang menggunakan serampang dua mata dan banyak mata.

BN kurang memberi perhatian tentang himpunan yang mereka adakan, di mana pertama kali diadakan pada November 2007 antara Bersih dan Hindraf. Ekoran himpunan itu, maka pada PRU-12, BN kehilangan kuasa 2/3 Dewan Rakyat.

Selepas itu, himpunan demi humpunan dilakukan atas nama Bersih, sehingga Bersih4.0; akibatnya meskipun BN menang kerusi parlimen, namun untuk pertama kalinya hilang suara popular pada PRU-13 lalu.

Dalam PRU-13 itu juga, terlihat bagaimana kaum cina hampir mutlak menolak BN, dan untuk pertama kali DAP mendapat kerusi terbanyak di Dewan Rakyat.

Selama lima tahun daripada 2008, Pakatan Rakyat terutama DAP  memastikan rakyat Malaysia, khususnya masyarakat Cina dan golongan muda, percaya bahawa pakatan pembangkang mampu membawa perubahan dalam kerajaan dan inilah puncanya kebanyakan pemilih daripada kaum Cina memberi undi mereka kepada calon pembangkang daripada DAP, PAS atau PKR.

Apabila pakatan pembangkang gagal menawan Putrajaya, KINI, mereka menukar strategi dengan memberi tumpuan terhadap tuduhan kononnya keputusan PRU13 adalah tidak adil berikutan sistem pilihan raya yang diguna pakai sekarang dan membuat heboh bahawa mereka memperoleh lebih banyak undi popular.

Penguasaan Pakatan terhadap media alternatif, di mana media ini KURANG mendapat perhatian daripada BN telah menyebabkan BN kalah teruk di kawasan yang mempunyai liputan internet, seperti bandar dan pinggir bandar.

Pembangkang memanafaatkan Youtube, Facebook, tweeter, Instagram untuk menyebarkan mesej, kerana mereka tahu golongan muda lebih gemar mempercayai media ini berbanding media arus perdana.

Tindakan mereka ini akan berterusan sehingga PRU-14. Jika BN masih menghandalkan media arus perdana seperti TV1, TV3; penulis khuatir, BN akan terlepas sokongan daripada pengundi muda yang semakin bertambah.

Minda dan fikiran seseorang akan mudah dibentuk dengan pesanan atau maklmut yang bersifat dua arah, seperti mana yang dilakukan pembangkang. Pemikiran seseorang akan terbentuk apabila orang berkenaan terlalu taksub dan melihat banyak maklumat melalui gambar, video YouTube dan komen dalam Facebook, Twitter atau mesej yang dihantar melalui WhatsApp.

"Pemikiran mereka sentiasa dibentuk hingga emosi mereka menjadi begitu cenderung kepada sentimen parti politik. Apa yang diperlukan hanyalah alat seperti visual, audio dan perasaan.

Inilah yang berlaku pada perhimpunan Blackout505. Strategi mereka ialah menyiarkan gambar (visual) perhimpunan, komen (perasaan) dan ucapan (audio) kerana mereka amat sedar bahawa pihak yang menggunakan kaedah itu secara bijak dan habis-habisan akan mendapat lebih banyak manfaat, walaupun majoriti rakyat tidak menyukai mereka..

Penganalisis politik Dr Sivamurugan Pandian dari Universiti Sains Malaysia (USM) pula berkata pakatan pembangkang yang terdiri daripada DAP-PKR-PAS menggunakan strategi yang menampilkan tentang perlunya rakyat menuntut hak masing-masing.

"Masalahnya ialah apabila seseorang itu memberi gambaran bahawa segala yang ada, salah belaka. Mereka boleh bentuk minda orang, terutama golongan muda, yang kononnya mereka perlu bangun untuk menuntut keadilan dan menentang perkara yang tidak betul," katanya.

Sekiranya BN terlambat melakukan tindak balas berkaitan fenomina ini, maka tidak mustahil pada PRU-14 akan datang akan berlaku perubahan kerajaan di negara ini.

Sebenarnya BN mempunyai kemampuan melakukan counter action, asalkan mereka mempercayai bahawa dunia kini adalah dunia TANPA SEMPADAN.

Kaum Cina Sabah: Kiri Untung, Kananpun Untung

MELIHAT keputusan PRU-13 di Sabah, nampaknya kaum cina membuat keputusan tidak menyebelahi mana-mana pihak, apabila keputusan menunjukkan jumlah kerusi yang menyebelahi BN dan PR adalah seimbang.

Bagi Kerusi DUN, BN menang di Tanjong Kapor dan Tanjong Aru bagi kawasan Pantai Barat, Bagi kawasan Pantai Timur BN menang di Tanjong Papat dan Elopura dan Bagi kawasan Tawau, BN menang di Merotai.Sementara PR menang di Luyang, Kepayan, Api-Api, Likas dan Sri Tanjong. Bagi kawasan Parlimen pula, PR menang di Kota Kinabalu dan Sandakan, manakala BN menang di Tawau.

Ekoran kemenangan 5 ADUN Kaum Cina dan satu Parlimen, maka di peringkat negeri, kaum itu mendapat dua anggota kabinet salah seorang daripadanya berstatus Timbalan Ketua Menteri, dua orang pembantu menteri, sementara di Pusat, seorang dilantik sebagai Timbalan Menteri kanan.

Jikalah tidak berlaku persempadanan pilihanraya, penulis yakin, pada PRU-13 lalu, kaum cina akan menyokong parti yang melawan BN, namun disebabkan apapun tindakan kaum itu bagi Sabah khasnya, mereka bukan lagi sebagai penentu kemenangan sesebuah parti.

Bagi penulis, melihat keputusan PRU-13 kebangsaan, nampaknya kaum cina juga bukan merupakan penentu kemenangan sesebuah parti, kecuali di negeri-negeri Selangor dan Pulau Pinang.

Berasaskan data, di Semenanjung lebih 90 peratus pengundi kaum cina menyokong PR, atas sebab itu DAP menang dengan 38 kerusi; namun sokongan 68 peratus sokongan melayu/bumiputera kepada Umno/Bn yang membolehkan parti itu mendapat kerusi yang mencukupi untuk menubuhkan kerajaan, meskipun tanpa sokongan kaum cina. Sebagai catatan, kerusi kaum cina yang ada dalam BN adalah satu di Sabah, satu di Sarawak, 8 di Semenanjung, iatu berjumlah 10 kerusi, manakala Bumiputera/india mempunyai 123 kerusi Parlimen. Kerajaan dengan majoriti mudah hanya memerlukan 112 kerusi dewan rakyat.

Sebenarnya jika melihat keputusan PRU-13 lalu, kaum bumiputera/melayu mampu menubuhkan kerajaan Pusat dengan majoriti mudah.

Melihat kepada Benchmark ini, mungkin menjadi iktibar kepada kaum cina, bahawa usaha kaum itu menguasai dunia politik di negara ini tidak akan tercapai,jika bumiputera/melayu tidak ikut menyokong.

Mungkin pada PRU-14, kaum cina akan melakukan pendekatan sepertimana pendekatan di Sabah, kiripun Untung Kananpun Untung.

Terserah kepada kaum bumiputera/melayu bagi memberi ruang ini.

4 June 2013

Disebalik BN jadi Parti Tunggal

SEHARUSNYA pemimpin Barisan Nasional mengambil iktibar pengalaman parti-parti komponennya  atau parti-parti dalam negara ini yang bersifat parti berbilang kaum, sebelum mengambil pendekatan menjadikan BN sebagai parti tunggal.

Parti Gerakan, Parti DAP, Parti PBS, Parti PKR adalah parti berbilang kaum. Namun kenyataannya, parti-parti itu didominasi hanya oleh satu kaum.

Parti Gerakan, kaum cina yang menonjol, demikian juga DAP. Parti PBS kaum KDM yang menonjol, manakala PKR didominasi oleh kaum melayu.

Apabila suatu hari nanti BN menjadi parti tunggal, maka kaum yang teramailah akan mendominasi parti itu. Kekangan tidak akan boleh dibendung untuk menjadikan parti BN sebagai parti tunggal tidak didominasi oleh satu kaum kaum. Tiada cara boleh dilakukan dalam alam demokrasi, kecuali BN akan mengamalkan kuasa kuku besi.

Dalam suasana berbagai kaum negara ini, apa yang sesuai adalah konsep yang ada pada BN hari ini, pengabungan berasaskan parti-parti berbagai kaum, kerana di situ dapat dilihat bahawa tiada yang "suprime" antara suku bangsa, melainkan duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi.

Parti komponen, menyedari dengan sendirinya kekuatan parti masing-masing, atas sebab itu, permintaannya juga sesuai dengan kapasiti partinya.

Sejak penubuhan negara, gabungan berbagai parti telah berjaya membangun negara ini melalui penubuhan kerajaan; tak kan kerana melihat perkembangan politik semasa yang digerakan oleh pembangkang, maka konsep yang diterima pakai lebih setengah abad, dilupakan begitu sahaja.

Apa yang perlu sekarang adalah melihat kelemahan yang ada, memperbaikinya. Jika dahulu para pemimpin tidak egoistis, maka kembalilah ke alam lama itu. 

Apa yang ada sekarang, adalah kebanyakan para pemimpin lupa kepada tabiat lama, bahawa antara para pemimpin dan penyokong ibarat aur dengan tebing, kuku dan isi; namun apa yang berlaku sekarang adalah apabila pemimpin mendapat yang dimaunya, maka lupa sudah kepada para penyokongnya.

Malah ada pemimpin yang mendabik dada, dengan membuat kenyataan, kalau kamu tidak sokong, ramai lagi yang akan sokong, kenyataan seumpama ini diulang-ulang kepada penyokong yang beralinan, sehingga apabila genap lima tahun, apabila pemimpin itu dipilih sebagai calon, kononnya sebagai "winnable candidate" ternyata menjadi liabiti kepada parti kerana kalah.

Telah berlaku pada PRU-13 lalu, atas sebab itu, beberapa kawasan DUN di Sabah kalah, kerana sifat para wakil rakyat itu adalah demikian. 

Kini, hanya sebulan PRU-13 berlalu, kenampakan sudah sifat-sifat para wakil rakyat yang menang. Jika sebelum terpilih baik sebagai calon ataupun wakil rakyat, bukan main baiknya, bukan main mesranya, namun kini, tabiat ego, angkuh sudah kenampakan.

Pucuk pimpinan tidak nampaknya ini, kerana mereka-mereka ini adalah pakar-pakar pelakon yang hebat; di mana kelibat mereka senantiasa kelihatan, di mana sahaja ada acara pucuk pimpinan. Malah kedua belah tangan senantiasa dirapatkan apabila berdepan dengan pucuk pimpinan, menandakan akan siap sedia dan akur kepada setiap arahan atau perintah.

Sebenarnya tiada silappun apa yang ada dalam konsep BN yang ada sekarang. Yang perlu dibaiki adalah sifat para pemimpinnya.

Lim Guan Eng Tiada MOOD jawap RED BEAN ARMY

Lim Guan Eng dan Pua Khein Seng
Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng nampaknya tiada mood untuk mengulas tindakan mengaitkan DAP dengan kumpulan tentera siber misteri "Red Bean Army".

"Tanya soalan itu esok (hari ini)," katanya dalam sidang media di pejabatnya di Komtar semalam.

Beliau bagaimanapun menyelar Utusan Malaysia yang didakwa "mempolitikkan pelaburan" apabila cuba mengaitkan Ketua Eksekutif Phison Electronics Corporation Pua Khein Seng - yang popular dengan gelaran father of the Pendrive - dengan usaha membentuk pasukan itu.

"Utusan bermain permainan yang bahaya, bermain dengan api. Selepas DAP, mereka kini mengkritik pelabur, mereka tidak patut politikkan pelaburan," kata Lim.

Beliau mengulas laporan harian milik Umno itu pada Sabtu bertajuk "Penglibatan syarikat elektronik Taiwan disiasat".

Artikel Utusan: Penglibatan syarikat elektronik Taiwan disiasat

KUALA LUMPUR 31 Mei - Sebuah syarikat elektronik terbesar di Taiwan yang dimiliki seorang rakyat Malaysia sedang disiasat pihak berkuasa negara ini kerana dikenal pasti mempunyai hubungan dengan kegiatan tentera siber Red Bean Army.

Syarikat elektronik itu juga dipercayai mempunyai hubungan yang 'agak rapat' dengan kerajaan DAP Pulau Pinang kerana mempunyai cawangan kilang syarikat tersebut di negeri itu sejak beberapa tahun lalu.

Menurut sumber, siasatan pihak berkuasa akan turut menjurus kepada latar belakang Red Bean Army yang dipercayai menerima dana yang disalurkan oleh syarikat elektronik tersebut.

"Kita percaya pengasas syarikat tersebut terlibat secara langsung menyalurkan dana dan bantuan kewangan kepada kumpulan tersebut. Malah gambarnya bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pernah tersebar di portal propembangkang, Malaysiakini baru-baru ini.

"Gambar tersebut memperlihatkan individu yang dikaitkan dengan syarikat elektronik itu bersama Guan Eng di atas pentas memberi ceramah ketika kempen pilihan raya umum yang lalu," kata sumber itu lagi.

Menurut sumber, pemilik syarikat itu merupakan graduan di sebuah universiti di Taiwan mempunyai pengalaman bekerja di syarikat elektronik terbesar di negara itu sebelum memutuskan untuk membuka cawangan di Malaysia.

"Dia membuka cawangan syarikat tersebut di Pulau Pinang selepas mendapat bantuan dan kelulusan kerajaan di bawah Barisan Nasional (BN) kira-kira tiga tahun lalu tetapi akhirnya menyokong pergerakan Red Bean Army yang dipercayai diatur oleh pihak pembangkang," tambah sumber itu.

© Utusan Melayu (M) Bhd

1 June 2013

Demokrasi Anwar-ajaran sesat dalam demokrasi

ANWAR turun ke jalan 2 hari selepas PRU-13 diketahui. Anwar sebenarnya telah membuat perjanjian dengan Najib, bahawa sebarang keputusan rakyat melalui PRU-13 perlu dipatuhi.

Rakyat daripada 222 kerusi Parlimen, telah memberikan 133 kerusi parlimen kepada BN, manakala DAP-PKR-PAS (38+30+21)=89. 

BN menubuhkan kerajaan dengan majoriti, bukan majoriti mudah, 112. Bagi BN hanya memerlukan 15 kerusi untuk kuasa 2/3, manakala PR perlu 23 kerusi parlimen untuk mencapai majoriti mudah, 112.

Anwar turun jalan menjual ajaran sesat demokrasinya, dengan mendakwa, kemenangan PR telah dirampas, atas sebab mendapat undi popuar 51 peratus berbanding BN 48 peratus.

Anwar mencuba menidakkan amalan demokarsi negara ini yang berasaskan demokrasi berparlimen, di mana kemenangan adalah berasaskan jumlah kerusi, bukannya undi popular.

Sejak PRU pertama negara pada tahun 1959, hingga kini, amalan demokarsi negara adalah berasaskan demokrasi berparlimen, sepertimana diamalkan di United Kingdom.

Anwar selama 2 minggu telah 9 kali turun ke jalan menjual ajaran sesat demokrasinya, namun tidak mendapat sambutan sepertimana yang diinginkannya. Anwar mahu agar rakyat bertindak gila seperti berlaku di Tunisia, Mesir mahupun Libya.

30 May 2013

PRU-13: BN banyak kalah di kawasan Bandar- Sampai bila Trend ini berterusan?

Sesebuah negara itu dikatakan semakin membangun dengan indikator kerancakan ekonominya, peningkatan kemasukan pelaburan asing dan pertumbuhan-pertumbuhan pelbagai industri yang menjadi pemangkin untuk kerajaan meningkatkan infrastuktur sedia ada misalnya pengangkutan,bekalan air,pembentungan, elektrik dan pusat rawatan (hospital dan klinik). 

Naik taraf infrastruktur-infrastruktur ini secara umum meningkatkan kualiti kehidupan rakyat negara ini seterusnya merangsang pertambahan penduduk. Tidak boleh tidak, bandar-bandar baru akan turut muncul hasil dari apa yang penulis ekspresikan sebagai 'tindak balas berangkai' (one thing lead to another..) . Kewujudan bandar-bandar baru ini juga merupakan indikator sesebuah negara itu semakin membangun menuju penanda aras atau 'benchmark' negara maju.

Pendahuluan di atas sengaja penulis huraikan bagi memudahkan pembaca untuk menganalisa apa yang cuba penulis sampaikan untuk 'point-point' yang seterusnya.

Keputusan pilihanraya ke-13 baru-baru ini menunjukkan pengundi bandar lebih banyak berpihak kepada Pakatan Rakyat . Dan kita sedar, majoriti daripada pengundi bandar ialah mereka yang terdiri daripada peratusan tinggi kaum Cina dan sebilangan kaum Melayu dan India . Mereka yang berada di bandar lebih banyak terdedah dengan teknologi-teknologi yang 'up to date' , capaian internet yang lebih pantas dan mudah bagi mereka untuk memperoleh berita2 terkini samada berita itu benar atau fitnah.

Komunikasi menjadi lebih meluas dan pantas di bandar2 dengan kemudahan internet ini. Boleh dikatakan pengaruh media internet lebih memainkan peranan penting pada penduduk di bandar.

Pihak yang berjaya 'menguasai' media maya secara tidak langsung akan berjaya mewujudkan persepsi pada penduduk bandar.

Media internet adalah percuma dan mudah (hanya di hujung jari), bersifat real-time (sentiasa ada update) , dan yang paling penting tak dikenakan bayaran. Walau bagaimanapun, mereka yang berada di kampung2 tak mendapat manfaat sebegini kerana capaian internet yang terhad (slow atau sesetengah kawasan tiada signal EDGE, 3G , HSDPA dan sebagainya).

Keputusan pilihanraya ke-13 yang menunjukkan BN hilang penguasaan di bandar-bandar mengecewakan ramai pihak . Maka adatlah di Malaysia ini bila 'rumah siap pahat pun berbunyi'.

Najib sebagai Perdana Menteri di persalahkan kerana terlalu memberi muka dan 'memanjakan' penduduk2 di bandar yang mempunyai peratusan tinggi kaum Cina . Malah bekas Menteri Kewangan , Tun Daim Zainuddin juga mempunyai pendapat yang sama iaitu tumpuan terlalu diberikan pada kawasan2 bandar.

Sepatutnya tumpuan patut diberikan kawasan yang dimenangi BN sama dengan majoriti tipis dan kawasan-kawasan yang kalah tipis pada pilihanraya ke-12.

Penulis pula berpendapat hal pilihanraya adalah hal yang subjektif , elemen2 kejutan akan sentiasa wujud. Apa yang dilakukan oleh Najib untuk pengundi-pengundi bandar boleh disifatkan sebagai 'asid test' , iaitu cubaan untuk melihat respon . Perlu ada 'ujikaji' untuk langkah2 seterusnya. Tak perlu lah terus menghentam Najib tanpa memikirkan rasional di sebalik tindakan beliau itu .

Kenapa penulis bangkitkan soal rasional pula sedangkan sebelum PRU-13 lagi telah ada pandangan samada dari rakan2 bloggers/facebooker atau ahli politik bahawa pengundi-pengundi Cina di bandar2 majoritinya telah 'swing' kepada PR jadi tindakan PM memberi perhatian kepada mereka ini hanyalah membuang masa ? 

Jawapannya berbalik kepada pendahuluan artikel ini iaitu dalam menuju negara maju , bandar-bandar baru sentiasa akan tumbuh , kawasan yang dahulunya kampung akan berubah menjadi bandar , dan selari dengan pembangunan ini elemen2 media internet yang penulis nyatakan sebelum ini akan 'mengambil-alih' peranan media konvesional yang digunakan oleh penduduk kawasan kampung yang berubah menjadi bandar tadi . 

Apabila 'pembandaran' berlaku dengan kewujudan pelbagai industri hasil dari pelaburan asing yang dibawa masuk , akan berlaku proses penghijrahan. Pelbagai perniagaan akan dibuka, perumahan-perumahan baru didirikan, dan proses ini akan berterusan dan akhirnya kita akan mempunyai sebuah lagi bandar yang mempunyai 'corak' serupa dengan bandar2 yang pernah wujud sebelum ini.

Jadi apabila Malaysia mencapai status negara maju di mana terdapat banyak bandar2 berselerak di negara ini adakah BN akan 'bungkus' disebabkan mentaliti pengundi bandar sokong PR dan pengundi kampung sokong BN ?

Adakah BN hanya relevan untuk pengundi-pengundi di kawasan kampung sahaja ? Oleh yang demikian , penulis berpendapat tindakan Najib memberi tumpuan pada pengundi-pengundi bandar boleh jadi satu 'acid test' untuk beliau rangka tindakan seterusnya .

 Apa pilihan yang kita ada selain dari mengurangkan 'impak' yang terhasil dan pelajari sesuatu darinya . Najib mungkin boleh bersikap 'ekstrim' dengan tidak mempedulikan pengundi-pengundi bandar sebelum PRU-13 berlangsung, tetapi hasilnya mungkin lebih teruk daripada apa yang dihadapi sekarang. Mungkin hasil daripada 'ujikaji' yang dilakukan itu menunjukkana tidak semua pengundi bandar dapat di 'dekati' menggunakan kaedah yang sedia ada .

Mungkin satu kaedah lain yang dikatakan bukan 'BN stereotype' perlu difikirkan bagi mendekati pengundi-pengundi bandar ini . Mungkin lebih banyak pemimpin2 muda BN yang ada resepi tersendiri seperti KJ , Abd. Rahman Dahlan (MP Kota Belud) , P. Kamalanthan dan David Yim Boon Leong (ahli MCA Bayan Baru yg 'degil' ) patut diberi perhatian dan peluang untuk 'brainstorm' idea-idea baru dalam mendekati pengundi2 bandar. 

Zaman dah berubah , teknologi dah berubah dan pemikiran rakyat juga dah berubah . 'Old timers' cum 'strategist' dalam BN mungkin tidak nampak apa yang golongan muda ini nampak . Jurang antara pemimpin dan rakyat harus di dekatkan mungkin hingga pada satu tahap dalam keadaan santai / tak formal rakyat boleh melepak minum kopi dan tengok bola dengan pemimpin (of course la u have to be sincere, kalau berlakon memang clearly look so fake lah) .

Najib dah buat , ada segelintir pemimpin2 lain pun dah buat . Yang lain2 tu macam mana ? Ohh ya , don't compare Najib and Pak Lah .. and please lah UMNOrianss...don't even think about asking Najib to step down. 

Ekonomi semua mantap, harga minyak tak naik , dapat BRIM , TR1M , voucher buku dan macam2 lagi. Takkan asal tak dapat 2/3 je komplen ?? Tengok transformasi ekonomi dan perkara2 lain seperti pembangunkan negara, kemasukan pelabur asing dan peningkatan taraf hidup rakyat semasa  Najib pegang jawatan PM . Jangan jadi bodoh sebab dia tak dapat 2/3 majoriti undi parlimen terus minta turun ganti orang lain .

29 May 2013

Dato Rahman pemimpin masa depan Sabah?

SEBENARnya penulis hanya mengetahui nama Rahman Dahalan selepas beliau dipilih sebagai calon BN bagi P.169 Kota Belud pada tahun 2008.

Kerana ingin tahu, maka pada satu perjumpaan semasa kempen dan kebetulan di kampung penulis, penulis turut hadir. Di situlah untuk pertama kalinya, penulis terjumpa, dan sudah tentunya berjabat tangan.

Pada PRU-12 itu, meskipun Kota Belud adalah kubu kuat BN, namun rata-rata masa itu, bercakap soal calon import. Mengusarkan juga, fenomena masa itu. Selepas keputusan PRU-12, Rahman, ketika itu belum ada gelaran dato, ternyata menang, walaupun dengan majoriti sedikit di atas 3,000.

Rahman telah menjadi wakil rakyat Kota Belud, di mana penulis berasal dan ditempat itu juga mengundi, sejak berhak menjadi pengundi. Bermula dari masa itu, secara perlahan-lahan penulis mengenali wakil rakyat yang mengwakili penulis.

Secara sepintas, kelihatan wakil rakyat itu seperti egois, tidak mesra; mungkin perwatakan itu terbawa-terbawa daripada masa mudanya, kerana dibesarkan di negara orang putih. Penulis tidak pelik, kerana penulis juga mempunyai anak yang dibesarkan di negara orang putih, seawal tahun 2 sekolah rendah. Sifat negara di mana mereka di besarkan terbawa-bawa.

Namun, selepas beberapa ketika, sifat elitis itu, hanya merupakan persepsi sepintas lalu, apabila mengenalinya lebih dekat, nampaknya tiadapun yang janggal, Rahman seperti sifat orang Kota Belud yang lain egoistis.

Orang Kota Belud, meskipun mereka sendiri tidak perasaan, mempunyai sifat yang egois dan elitis. Sebenarnya sifat pada Rahman adalah demikian. 

Bagaimana orang Kota Belud boleh mengatakan bahawa Rahman adalah calon import? sedangkan cara dan sifat semulajadinya sepertimana orang Kota Belud yang lain? Pada PRU-13 lalu, semua pertanyaan-pertanyaan itu terjawab, Rahman sebenarnya orang Kota Belud, hanya diperanakan di kampung lain, kerana ibunya ikut bapanya kerana bertugas.

Lupakan asal-usul Menteri Kesejahteraan, Perumahan dan Kerajaan Tempatan yang baru dilantik itu, walaupun beliau adalah orang kedua daripada kaum bumiputera/melayu yang pernah dilantik ke kementerian itu.

Rahman sebenarnya meniti karier politiknya daripada kilang pemuda Umno Malaysia, semasa Datuk Hishamuddin merupakan Ketua Pegerakaan itu. Sebagai Setiausaha Pemuda, nama beliau menjadi perhatian kepada Ketua Menteri Sabah- Datuk Seri Musa Aman.

Rahman dilantik sebagai Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sabah, sehingga tahun 2008.

Dikarenakan bergelar wakil parlimen antara 2008-2013, Rahman mempergunakan ruang dan masa itu menonjolkan dirinya, baik di peringkat Parlimen, di mana seorang anak muda yang dianggap ingusan oleh Lim Kit Siang berani bedebatnya.

Bukan sahaja di Parlimen, di peringkat antara bangsa juga, Rahman turut mewakili Malaysia di forum-forum yang melibatkan Malaysia; Rahman juga aktif berwacana, dan sering kali muncul di kaca-kaca TV.

Dalam politik yang dinilai selain kemampuan mengisi ruang yang ada dalam politik itu, kesetiaan juga merupakan salah satu faktor yang mendorong, Rahman naik lebih cepat berbanding dengan ahli-ahli politik yang lebih kanan atau seangkatan dengannya.

Sebenarnya dalam politik, tiada istilah seseorang itu istimewa, melainkan bagaimana seseorang ahli politik itu memanfaatkan peluang dan ruang yang ada.

Disebabkan Rahman adalah daripada kilang pemuda umno Malaysia, maka sudah tentu hubungannya dengan para pemimpin yang ada dalam Umno merupakan asset yang sungguh berharga yang ada pada dirinya sebagai ahli politik.

Rahman tahu bagaimana untuk "fit-in" dalam ruang yang ada; atas sebab itu, kita dapat lihat bagaimana eratnya hubungan beliau dengan mantan-mantan Ketua pemuda umno dan Ketua Pemuda Umno yang ada sekarang.

Semasa krisis Pencerobohan Lahad Datu Sabah pada awal Februari lalu, kita sering melihat bahawa Rahman senantiasa mendampingi pemimpin-pemimpin yang terlibat dalam operasi itu. Dengan pengelibatan beliau dalam operasi sesulit itu, sudah tentu beliau mempunyai hubungan yang rapat dengan para pemimpin tersebut.

Sabah dan Semenanjung dipisahkan oleh laut China Selatan, beribu kilometer jauhnya. Seseorang yang mampu menjadi jambatan antara kedua kawasan itu diperlukan untuk memastikan hubungan erat senantiasa terjalin.

Satu contoh jika hubungan akrab antara Semenanjung dengan Sabah atau Sarawak, adalah bagaimana Pehin Sri Tan Sri Taib Mahmud, suatu ketika adalah menteri kerajaan pusat untuk beberapa penggal, dan apabila kembali ke Sarawak pada tahun 1981 menjadi Ketua Menteri Sarawak; kita menyaksikan bagaimana Sarawak membangun dengan pesatnya, dan tidak pernah berganti kerajaan sehingga kini. Kesinambungan kepimpinan membuatkan Sarawak adalah negeri terkaya di negara ini daripada segi simpanan tetap kewangannya.

Sabah sebenarnya telah lama membangun, jika tidak berlaku perubahan kerajaan. Sejak Sabah menyertai Sarawak, Singapura dan Malaya membentuk Negara Malaysia pada 16 September 1963, telah 4 kali kerajaan berubah. 1963-1975: Kerajaan Usno-SCA; 1976-1985: Kerajaan Berjaya; 1985-1994: Kerajaan PBS, dan kini Kerajaan BN 1994-kini.

Kesinambungan kepimpinan adalah perlu, sebagai bukti, sejak Datuk Seri Musa Aman mengambil alih jawatan Ketua Menteri Sabah pada tahun 2003, dimana pada masa itu, simpanan Tetap Sabah hanya sedikit di RM100 juta, maka pada tahun 2012, simpanan tetap negeri itu telah mencecah RM3bilion. Bukan itu sahaja, bajet Sabah saban tahun membuat rekod, dan bajet tahun 2013 telah melepasi RM4 bilion.

Kesinambungan kepimpinan bukan sahaja menyebabkan pembangunan negeri membangun sesuai dengan perancangan, juga kesinambungan kepimpinan menyebabkan kadar kemiskian negeri terus menurun, di mana pada satu ketika berangka dua (19.6%) dan kini berangka satu (8.1%). Sesuai dengan  manifesto BN pada PRU-13 lalu, dalam lima tahun, kadar kemiskinan akan diturunkan ke paras 5 peratus.

Barisan kempimpinan yang ada mampu melakukan banyak kemajuan terhadap Sabah. Pembangunan Jelapang padi di Kota Belud yang telah menjadi Program negara, pembangunan di kawasan Sabah Development Corridor (SDC), juga akan melonjakan pembagunan Sabah dan sekaligus berimpak kepada penyediaan peluang-peluang pekerjaan, dan pada gilirannya meningkatkan pendapatan perkapita.

Pada 1 Mei 2013, telah terwujud satu lagi Projek Mega di Sabah, apabila dirasmikannya Pusat Perkhidmatan Minyak dan Gas Sabah yang akan dibangun di Kuala Abai Kota Belud. Projek itu, apabila siap kelak dapat menyediakan 1000 peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan.

Rahman selain mendapat didikan politik di Semenanjung juga merupakan anak didik kepada Datuk Musa Aman; kerana beliau beberapa ketika menjadi Ketua Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri yang paling berjaya. Kejayaan Musa Aman, bukan sahaja membangun negeri ini, akan tetapi dalam politik juga, kerana selama 3 musim pilihanraya umum, beliau membawa BN dengan kemenangan yang cemerlang. Bermula pada PRU-2004, PRU-2008 dan PRU-2013. Musa mencipta rekod tersendiri, kerana sebelum ini belum ada Ketua Menteri Sabah melepasi tempoh 9 tahun.

Apa kah Rahman akan mewarisi lagenda Musa? Kekurangan yang ada pada beliau, adalah jawatan dalam parti, kerana biasanya seseorang yang menjadi pemimpin utama itu sekurang-kurangnya berjawatan parti- lumrahnya Ketua Bahagian.

Keahlian Umno Wakil Rakyat Kota Belud itu adalah di Tuaran. Beliau pernah bertanding jawatan Timbalan Ketua Bahagian Tuaran, namun tewas kepada Aliasgar Basri- sepupunnya sendiri. Apa kah pada musim pemilihan kali ini, samada Datuk Hajiji Noor atau Aliasgar memberi laluan? Kalau melihat kepada potensi kepada Menteri Kerajaan Pusat itu, sudah sampai waktunya antara Hajiji atau Aliasgar perlu memberi laluan.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels