4 June 2013

Lim Guan Eng Tiada MOOD jawap RED BEAN ARMY

Lim Guan Eng dan Pua Khein Seng
Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng nampaknya tiada mood untuk mengulas tindakan mengaitkan DAP dengan kumpulan tentera siber misteri "Red Bean Army".

"Tanya soalan itu esok (hari ini)," katanya dalam sidang media di pejabatnya di Komtar semalam.

Beliau bagaimanapun menyelar Utusan Malaysia yang didakwa "mempolitikkan pelaburan" apabila cuba mengaitkan Ketua Eksekutif Phison Electronics Corporation Pua Khein Seng - yang popular dengan gelaran father of the Pendrive - dengan usaha membentuk pasukan itu.

"Utusan bermain permainan yang bahaya, bermain dengan api. Selepas DAP, mereka kini mengkritik pelabur, mereka tidak patut politikkan pelaburan," kata Lim.

Beliau mengulas laporan harian milik Umno itu pada Sabtu bertajuk "Penglibatan syarikat elektronik Taiwan disiasat".

Artikel Utusan: Penglibatan syarikat elektronik Taiwan disiasat

KUALA LUMPUR 31 Mei - Sebuah syarikat elektronik terbesar di Taiwan yang dimiliki seorang rakyat Malaysia sedang disiasat pihak berkuasa negara ini kerana dikenal pasti mempunyai hubungan dengan kegiatan tentera siber Red Bean Army.

Syarikat elektronik itu juga dipercayai mempunyai hubungan yang 'agak rapat' dengan kerajaan DAP Pulau Pinang kerana mempunyai cawangan kilang syarikat tersebut di negeri itu sejak beberapa tahun lalu.

Menurut sumber, siasatan pihak berkuasa akan turut menjurus kepada latar belakang Red Bean Army yang dipercayai menerima dana yang disalurkan oleh syarikat elektronik tersebut.

"Kita percaya pengasas syarikat tersebut terlibat secara langsung menyalurkan dana dan bantuan kewangan kepada kumpulan tersebut. Malah gambarnya bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pernah tersebar di portal propembangkang, Malaysiakini baru-baru ini.

"Gambar tersebut memperlihatkan individu yang dikaitkan dengan syarikat elektronik itu bersama Guan Eng di atas pentas memberi ceramah ketika kempen pilihan raya umum yang lalu," kata sumber itu lagi.

Menurut sumber, pemilik syarikat itu merupakan graduan di sebuah universiti di Taiwan mempunyai pengalaman bekerja di syarikat elektronik terbesar di negara itu sebelum memutuskan untuk membuka cawangan di Malaysia.

"Dia membuka cawangan syarikat tersebut di Pulau Pinang selepas mendapat bantuan dan kelulusan kerajaan di bawah Barisan Nasional (BN) kira-kira tiga tahun lalu tetapi akhirnya menyokong pergerakan Red Bean Army yang dipercayai diatur oleh pihak pembangkang," tambah sumber itu.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels