31 January 2018

PRU MERUPAKAN MEDAN MENILAI PRESTASI WAKIL RAKYAT


PILIHAN RAYA merupakan masa menilai prestasi seorang wakil rakyat. Jika wakil rakyat sesuatu kawasan bekerja dengan baik, maka baiklah parti yang beliau wakili.

Bagai mana pula menilai prestasi wakil rakyat daripada parti yang bukan memerintah? Faktor yang dinilai adalah sejauh mana wakil rakyat itu membawa keperluan rakyat ke tengah, misalnya menerusi media-media bercetak, media alternative, dan sejauh mana respon terhadap pihak berwajib berkaitan dengan isu-isu yang di bawa itu. Bagi kawasan yang diwakili wakil rakyat daripada parti lawan kerajaan, pengundi atau rakyat di kawasan sedemikian sudah berpuas hati jika isu-isu yang berkaitan kemudahan asas atau kemudahan awam diketengahkan, apa kah isu-isu itu mendapat respon, bukanpun persoalan, kerana mereka telah maklum, bahawa memilih wakil rakyat bukan mewakili kerajaan, hanya bertujuan untuk semak dan imbang. Atas asas itu lah kawasan yang telah maju seperti bandar biasanya dimenangi calon-calon yang membangkang kerajaan.

Ambil contoh berkaitan jalan raya. Jalan raya kawasan Luyang misalnya cukup canggih, meskipun kawasan itu adalah kawasan yang dimenangi parti lawan. Demikian juga kemudahan asas atau awam di kawasan-kawasan yang diwakili parti lawan, seluruhnya serba lengkap, sebab itu kawasan seumpama ini, jika intan berlianpun ditaburkan oleh parti kerajaan, sukar untuk dimenangi. Kata kawan politik saya, melayan karenah kawasan seumpama ini, hanya buang masa.

Pendek kata, bagi kawasan-kawasan yang telah maju, rakyat atau pengundi tidak memberi markahpun pada wakil rakyat mereka, kerana mereka itu daripada awal-awal lagi telah memutuskan, apapun perstasi wakil rakyat mereka selama sepenggal tidak dipengaruhi oleh masa dan kondisi, sebabnya sebelumpun mereka memilih wakil rakyat di kawasan mereka, mereka telah memutuskan markah A+ untuk selama-lamanya. Atas sebab itulah, bukan sahaja jarang malah tiada sama sekali mereka itu menyalahkan wakil rakyat mereka. Jika ada isu-isu kemudahan awam yang berbangkit, mereka tidak menuding jari pada wakil rakyat mereka, melainkan kepada kerajaan yang memerintah.

Bagi kawasan seumpama ini, maka tepatlah kata kawan politik saya itu, melayan karenah pengundi di kawasan sedemikian hanya buang masa, sebabnya, mereka itu tidak akan memilih wakil rakyat lain, selain wakil rakyat daripada parti yang melawan kerajaan. Bagi mereka itu, asalkan parti melawan kerajaan, maka calon-calonnya telah diberi markah A+. Dalam situasi demikian inilah, misalnya pada PRU-13 lalu, seorang yang “no-body” di Dun Likas, telah dipilih oleh pengundi kawasan itu.

Keadaan di kawasan bandar dan luar bandar sangat berbeza. Sebagai contoh kawasan Kota Belud. Di laman sosial misalnya, buka sahaja handphone, sensawang seperti facebook, tweeter, atau blog-blog, tiada lain selain menunding jari kepada wakil-wakil rakyat. Malah ada yang menulis “Tiada pemimpin lain membawa pembangunan bagi Kota Belud hanya pemimpin (INI), seolah-olah pemimpin itu sangat gagah perkasa, sehinggakan tidak memerlukan sokongan atau kerjasama daripada pemimpin lain, membawa pembangunan dan kemajuan, sedangkan dalam system pengurusan, sokong menyokong antara seorang pemimpin dengan pemimpin lain membolehkan sesuatu projek di bawa ke kawasan.

Contoh projek yang gagal kerana tidak mendapat sokongan bulat daripada para pemimpin, adalah Projek Agropolitan Kota Belud. Pendek kata, jika di sesebuah kawasan seperti Kota Belud, projek kerajaan berjalan dan dilaksanakan, maka, ianya merupakan sokongan semua peringkat pemimpin, termasuk di peringkat negeri dan Pusat. Bukan seperti kata orang “ kerana hanya oleh seorang pemimpin”.

Pada PRU-14 yang sedang menghitung hari, para wakil rakyat yang mewakili seperti kawasan Kota Belud yang bakal dinilai dan diberi markah oleh pengundi. Apa kah markah yang bakal diberikan, akan terlihat sejauh mana jumlah undi dan majoriti bakal diperolehi.

Oleh kerana kawasan-kawasan yang bakal dinilai oleh rakyat/pengundi umumnya kawasan luar bandar, maka tidak kurang daripada 48 kawasan Dun termasuk dalam kategori itu. Jika demikian duduk perkaranya, maka hasrat parti-parti yang tiada rekod terlalu sukar menembusi kawasan-kawasan sedemikian, jika berpandukan kepada kemajuan dan pembangunan.

Persoalanya, mengapa ada pengundi di kawasan sedemikian menyokong parti lawan? Isu inilah yang perlu dirungkai oleh para juru kempen pada PRU-14.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels