15 January 2018

Shafie Dengan Tangki Kuningnya

MENARIK artikel the Dayak daily DISINI yang memuat naik artikel itu secara ekslusif, dengan memberi info kesamaan antara penyelewengan dana RM1.5bilion daripada dana RM7.5bilion untuk Sabah daripada tahun 2009-2015.

Setakat ini lebih 11 orang termasuk Datuk Shafie Apdal telah disiasat termasuk tahanan reman berhubung penyelewengan dana KKLW semasa Presiden parti Warisan Sabah itu menerajui kementerian tersebut. Kesemua ke-11 yang disiasat dan ditahan reman itu, telah dibebaskan atas jaminan SPRM.

Pada oktober lalu, Negara digemparkan dengan penemuan wang tunai terbesar oleh SPRM yang membabitkan Pengarah, Timbalan Pengarah dan mantan Timbalan Pengarah Jabatan Air Sabah yang terlibat mengendalikan projek-projek Bekalan Air Bersih Luar Bandar (BALB) yang mendapat peruntukan daripada KKLW.

Seperti mana laporan berbagai pihak, peruntukan KKLW untuk luar bandar, samada daripada Sabah dan Sarawak, memang mendapat KPI yang cukup tinggi, kerana kementerian itu Berjaya membelanjakan peruntukan yang diberikan kerajaan.

Persoalan yang timbul, sama seperti kata peribahasa, rumah siap pahat berbunyi. Wang habis, tetapi kemudahan yang sepatutnya dinikmati rakyat tidak kesampaian, kalaupun pada awalnya dinikmati, tetapi hanya sementara, kemudiannya, masalah yang sama berulang kembali, jika tiada bekalan air, maka kembali kepada tiada bekalan air, tiada bekalan elektrik, kembali kepada tiada bekalan elektrik.

Di Sabah, tenaga solar untuk menjana elektrik yang mendapat peruntukan daripada KKLW, kini hanya tinggal kenangan, atau telah menjadi besi buruk.

Di Sarawak, menurut artikel yang disertakan, Shafie dikenal di negeri itu, sebagai Menteri tangki air kuning, yang berharga RM41,000 setiap satu, kononnya boleh menyelesaikan BALB, namun ianya hanya sementara, dan kini tidak berfungsi lagi.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels