14 January 2018

PRU-14 SABAH: PENDUDUK KOTA BELUD TOLAK SHAFIE


TIADA pilihan raya yang tidak panas. Parti yang memerintah merasa bahang panas kerana hendak ditumbangkan oleh parti lawan.

Menghadapai pilihan raya, rakyat diketengahkan dengan dua pilihan, FAKTA DAN PERSEPSI.

Parti yang merampas kuasa, menaburkan berbagai cerita fiksi, cerita gossip, berita palsu, fitnah dan janji-janji retorik. Mereka yang bermodalkan air liur itu, hanya mengunakan lidah untuk berkata-kata.

Manakala parti yang meminta semula mandate, membawa bersamanya pencapaian, rekod dan fakta pembangunan, kemajuan.

Fakta dan rekod ini disanggah dengan putar belit, dakwaan palsu, malah dijadikan sandaran janji bulan bintang.

Di awal jelajah Datuk Shafie, memang ramai rakyat datang untuk mendengar ucapan, mahu melihat sosok tubuh mantan Naib Presiden Umno itu, kerana nama memang kerap terpampang di dada-dada surat khabar, atau media social, namun mereka tidak pernah melihat secara “live”, kalau “live”pun hanya di kaca TV RTM.

Apabila lebih setahun kewujudan parti yang dipimpin MP Semporna itu, terbukti, jika sebelumnya majlis beliau mendapat “sambutan” sehingga diwar-warkan sebagai “fenomina” terbukti, dalam perjumpaan di kawasan Kedamaian, Kota Belud, majlis itu bukan sahaja kerusi lebih banyak daripada tetamu, malah semasa Shafie berucap, berbondong-bondong “tetamu” yang sedikit itu meninggalkan majlis.

Mungkin, “mereka” yang pada mulanya meramaikan sesuatu majlis, tidak dapat digerakkan lagi, kerana kekurangan dana, ekoran tindakan SPRM membekukan berbagai akaun para individu yang ada kaitan dengan mantan Menteri KKLW itu. Kerana kekangan itu, perjumpaan Shafie di Kota Belud, semacam rumput di tepi jalan, hidup segan mati tak mahu.

Sokongan politik terhadap sesebuah parti, yang dikatakan boleh menjadi pesaing atau boleh mengancam parti yang dilawan, apabila sokongan terhadap parti itu, menyeluruh dan dapat mengekalkan momentum.

Melihat perkembangan terkini, terhadap parti yang dipimpin mantan Menteri KKLW itu, ternyata sudah tiada UMMHH lagi. Apabila parti yang dikatakan mempunyai “kekuatan” tiada ummhh lagi, ertinya, rakyat Sabah masih mengekalkan Bn sebagai pilihan.

Kepada rakyat Sabah secara umumnya, perlu mengambil iktibar terhadap “layanan” rakyat Kota Belud kepada parti Warisan Sabah, kerana Kota Belud, merupakan “anak sulung” Umno Sabah. Sebagai kawasan yang merupakan anak sulung parti tunjang kerajaan negeri, maka, adalah tidak silap, untuk menolak parti pimpinan mantan Ketua Bahagian Umno Semporna itu. Semangat itu, perlulah dikongsi bersama di seluruh negeri, termasuklah kawasan Semporna, daerah asal Shafie.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels