20 July 2020

KAWASAN TRADISI UMNO-KENYATAAN BUNG MENCERMINKAN MUAFAKAT

UMNO Sabah bersedia menyerahkan kawasan tradisi kepada Bersatu (PPBM) jika parti itu mempunyai keupayaan memberi sumbangan kerusi kemenangan kepada Perikatan Nasional.

Menerusi perkembangan tersebut, jelas semua mantan wakil rakyat Umno yang berpindah ke Bersatu, diyakini mempertahankan kawasan masing-masing.

Mereka itu adalah Datuk Rahim Bakri (Parlimen Kudat), Datuk Japlin Akim (DUN Usukan), Datuk Hajiji Haji Noor (DUN Sulaman), Datuk Ariffin Arif (DUN Membakut), Datuk Ghulam Khan Bahadar (DUN Kawang), Datuk Masidi Manjun (DUN Karanaan), YB Matbali Musah (DUN Lumadan), Datuk Isnin Alisnih (DUN Klias), Datuk Azizah Dun Banir (Parlimen Beaufort), YB Hafez Tan Sri Musa (Parlimen Sipitang), Datuk Zakaria Deris (Parlimen Libaran), Datuk Ronald Kiandee (MP Beluran) dan Datuk Nizam Abu Bakar Titingan (DUN Apas).

Dengan mencalonkan para wakil rakyat disebutkan, boleh menggalas kemenangan di kawasan masing-masing, termasuk daripada Umno dan parti-parti yang menyokong Perikatan Nasional.

Pada PRU-15 akan datang, PN akan berhadapan dengan Warisan-UPKO dan PH, dan jika satu lawan satu, di peringkat DUN, paling sedikit 40 kerusi bakal dkluasai PN, khususnya kawasan bumiputera.

Pada PRU akan datang Sabah menggunakan persempadanan semula daripada 60 kepada 73, dengan pertambahan 13 DUN, iaitu Bengkoka, Mangaris, Pintasan, Pantai Dalit, Darau, Tanjung Dumpil, Dambai, Tulid, Telupid, Sungai Manila, Lamag, Segama dan Kukusan.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels