30 December 2016

Persepsi Rasuah- Bapa Borek Anak Rintik

Pembangkang di Malaysia, meracuni rakyat dengan andaian, kononnya, jika ada projek bernilai RM10juta, maka cara agihan projek itu, RM4juta for me, RM3juta for you dan RM3juta kos projek. Jika projek mitigasi banjir Penampang dan Putatan berkos RM400juta, maka RM160juta for me, RM120juta for you dan hanya RM120juta untuk projek mitigasi. Mereka menyimpulkan, kadar rasuah sehingga 70 peratus, sebab itulah semua projek yang bermatalamat rakyat tidak sampai ke bawah, sebagai contoh kata mereka projek bekalan air bersih luar bandar (BALB) negeri Sabah yang bernilai RM3.3bilion, hanya 30 peratus sahaja sampai di lapangan, sebab itulah masalah bekalan air Sabah tidak selesai.

Pembangkang meracuni rakyat, bahawa kadar rasuah sehingga 70 peratus, kerana kelakuan bapa borek anak rintik, kerana Perdana Menteripun kata mereka terlibat amalan rasuah khususnya yang melibatkan 1MDB dan SRC International.

Pembangkang berjaya mengeksploitasi isu 1MDB dan dana RM2.6bilion, dan kini mereka mempergunakan isu Felda, bahawa kerana amalan rasuah, maka syarikat gergasi itu mengalami kerugian.

Pembangkang benar-benar mengeksplotasi keadaan Felda, sebabnya mereka tahu, bahawa sebanyak 54 kawasan Parlimen terletak di kawasan Felda, dan pada PRU-PRU lalu, kawasan-kawasan itu dimenangi parti Barisan Nasional.

Pembangkang cukup yakin dengan mengekploitasi Felda, dan jika tindakan itu boleh menyebabkan swing votes 5%, maka pembangkang boleh menang sekurang-kurangnya separuh daripada jumlah kerusi tersebut. Jika itu berlaku, maka tidak dapat dinafikan, bahawa PRU-14, merupakan pengakhir kerajaan Parti Barisan Nasional.

Bagi maksud undi, pembangkang, mempersoalkan BR1M, dan bahawa skim bantuan kerajaan kepada kumpulan sasar itu, merupakan bentuk rasuah dan haram diambil. Mereka mensasarkan, hanya 1-2% daripada penerima BR1M, menyokong pendapat mereka itu bagi melengkapi sasaran swing votes 5% pada PRU-14 akan datang.

Tiada sesiapa yang boleh menafikan, jika melihat kepada keputusan PRU-13 lalu, jika pada PRU-14 berlaku swing votes 5% dan penyokong pembangkang tidak berubah, maka kemenangan akan berpihak kepada parti-parti pembangkang. Namun, keadaan ceteris paribus, tidak semestinya berlaku, kerana setiap PRU, berlainan isu, berlainan pendekatan.

Pemenang pada PRU-14, terletak kepada pihak-pihak yang mampu mengeksplotasi keadaan khususnya yang mempengaruhi fikiran rakyat dalam masa singkat. Faktor-faktor yang dapat mempengaruhi fikiran rakyat, khususntya berkaitan persepsi. Fikir-Fikirkan lah

27 December 2016

Bantuan Untuk Rakyat Susah- Dikatakan Haram dan Rasuah

Mengapa Tun Dr Mahathir benci sangat BR1M, satu bentuk bantuan pada rakyat yang memerlukan, sehinggakan bantuan kerajaan yang dicadangkan Bank Negara itu bagi membantu rakyat yang terkesan rasionalisasi subsidi minyak, dikatakan sebagai rasuah dan haram diterima?

Mengapa Tun Dr Mahathir tidak mengatakan bahawa memberikan projek mega kepada kroni beliau di mana di dalam syarikat kroni itu ada kepentingan anak-anak beliau sehinggakan anak-anak beliau mempunyai kekayaan yang luar biasa adalah rasuah, dan HARAM!!!.

Mengapa bantuan kepada rakyat yang memerlukan dikatakan rasuah dan haram, sedangkan bantuan itu, hanya untuk sambung nafas atau mengurangkan beban, bukanpun boleh menyebabkan rakyat kaya raya!!!!, bantuan BRIM maksima RM1200 setahun, bagi ketua Keluarga yang berpendapatan kurang RM3000 dan yang terdaftar dalam e-kasih, tidak akan menyebabkan keluarga yang menerima bantuan itu kaya raya. Mengapa kumpulan sasar ini dihukum oleh MANUSIA seperti Tun Dr Mahathir??? 

Sebagai mantan Perdana Menteri selama 22 tahun, janganlah mengelirukan rakyat, sebab sebelum inipun, kerajaan memberikan berbagai bantuan kepada kumpulan sasar antara lain warga mas, oku, malah tahun 1999 selepas Terengganu ditawan Pas, Tun Dr Mahathir memberikan wang ikhsan kepada kerajaan Terengganu, dan kerajaan negeri itu memberi bantuan kepada rakyat negeri itu serupa konsep BRIM.

Jangan salah faham berkaitan dengan pemberian BR1M, kerana program ini, bukan bertujuan untuk membasmi kemiskinan, akan tetapi hanya sebagai bantuan mengurangkan beban, akibat peningkatan harga barangan sebagai impak kepada rasionalisasi subsidi.

Memang di antara penerima BR1M ada kumpulan sasar yang termasuk dalam e-kasih, dan sebahagian mereka yang berpendapatan di bawah RM4000 atau menurut istilah kerajaan B40. Tujuan BRIM antara lain bagi maksud keseimbangan pendapatan atau pemerataan pendapatan antara rakyat, juga melalui penyaluran tunai itu, kerajaan menyalurkan semula pungutan cukai daripada rakyat yang bernasib baik kepada mereka yang kurang bernasib baik.

Sebenarnya, penyaluran tunai kepada kumpulan sasar seramai 7 juta penerima BR1M, merupakan satu peluang keemasan bagi pengeluar barangan di negara ini, kerana, telah terjamin sekurang-kurangnya barangan bernilai lebih RM6.8bilion mempunyai pembeli. Bayangkan pengaruh berganda daripada wang lebih RM6 bilion itu? 

Konsep BR1M memang jauh berbeza dengan cara Tun Dr Mahathir melalui dana premtive semasa beliau berkuasa, kerana cara mantan Perdana Menteri itu, hanya menguntungkan sebahagian kecil rakyat, yakni kontraktor.

26 December 2016

Jangan Hanyut Permainan Lim Kit Siang

Lim Kit Siang menyeneraikan 40 “soalan” yang dimuat naik pada blog pemimpin DAP itu yang ditujukan khas kepada Datuk Dr Salleh Tun Said, sebenarnya satu permainan mengalih pandangan, daripada masalah utama yang didepani para pemimpin parti pembangkang, khususnya Lim Guan Eng (rasuah), Tan Sri Muhiyiddin Yassin (hubungan dengan isteri orang) , Datuk Shafie Apdal (water gates Sabah) dan skandal Seks Anina Shaduddin. Selain itu, perbalahan berkaitan kedudukan siapa bakal Perdana Menteri Pakatan Harapan/pembangkang, seandainya menang pilihan raya ke-14.

Kalau diamati “soalan-soalan” itu, sebenarnya, bukanpun soalan, kerana apa yang ditimbulkan, sebenarnya sudah menjadi pengetahuan umum/rakyat, malah kebanyakan perkara yang ditimbulkan, Kit Siang sendiri tahu duduk perkaranya. kedudukan Kit Siang, seperti kata peribahasa sudah gaharu cendana pula, sudah tahu bertanya pula.

Adalah biasa, apabila seseorang dalam kedudukan tidak menentu atau ketandusan idea atau terkena snok tanjung, khasnya berhubungan dengan kenyataan pemimpin utama DAP itu berkenaan dengan kedudukan Perdana Menteri dengan menamakan Dato Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Timbalannya adalah Tan Sri Muhiyiddin Yassin, jika kelak, pembangkang menang PRU-14, mendapat maklum balas negatif daripada pemimpin pembangkang khususnya daripada Tun Dr Mahathir dan Rafizi Ramli. Bagi mengelabui mata rakyat, berhubungan dengan kenyataan Kit Siang itu, maka beliau melakukan pendekatan “damage control” dengan menjadikan Datuk Salleh sebagai “punching bag” , supaya Menteri Komunikasi dan Multimedia itu terhilang fokus daripada memberi penjelasan kepada kecaluran pembangkang, kepada perkara-perkara lain yang seharusnya, bukan perkara pokok, akan tetapi perkara-perkara yang sudah jelas di mata rakyat.

Kit Siang, merupakan pemimpin politik berpengalaman, jika seseorang ahli politik, tidak mengamati betul tindak tanduknya, maka akan terperangkap. 

Memang benar, melayan atau menjawab “persoalan-persoalan” yang ditimbulkan Kit Siang hanya membuang masa, dan tidak mempunyai impak apa-apa. Melayan, kenyataan pemimpin DAP, bagaikan menabur garam ke laut.

BRIM Haram? BRIM Rasuah?

Kenyataan di atas merupakan kenyataan Tun Dr Mahathir. Kenyataan itu, bercampur aduk antara pendekatan agama dan moral.

Pihak yang pandai agama, perlu menjawab atau menghuraikan, bagaimana hukum BRIM? daripada segi apa ianya boleh menjadi haram? Kemudian, daripada segi SPRM, bagaimana BRIM menjadi rasuah?

BRIM di mata kerajaan, adalah cadangan Bank Negara, sebagai tindak balas kepada rasionalisasi subsidi minyak, kerana akibat pengurangan itu, maka pihak-pihak pembekal dan peruncit menaikkan harga barangan mereka, walaupun minyak bukanlah faktor atau komponen utama penentuan harga barangan.

BRIM diberikan kepada ketua keluarga yang berpendapatan sehingga RM4 ribu sebulan termasuk kumpulan B40 atau mereka yang terdaftar dalam e-kasih.

Memang, ada sahaja penerima yang menyalah gunakan BRIM, khususnya mereka yang berniaga sendiri, yang tiada pendapatan tetap yang berdaftar pada lembaga Hasil Dalam Negeri, misalnya broker-broker hartanah atau pemborong-pemborong di mana kalau dilihat di mata kasar, tidaklah layak menerima BRIM, kerana selain mempunyai harta juga hidup dalam keadaan mewah. Mungkin dalam kategori ini, jatuhnya BRIM sebagai haram.

Manakalah “rasuah” pula, mungkin disebabkan oleh tindakan pemimpin tertentu yang menguar-uarkan pemberian BRIM, sebagai polisi kerajaan yang membantu rakyat golongan sasar, sehinggakan, cara itu diterjemahkan sebagai rasuah oleh pihak-pihak tertentu, kerana pemberian itu dianggap sebagai membeli sokongan, sedangkan konsep atau tujuan asal BRIM itu adalah untuk mengurangkan beban rakyat akibat rasionanlisasi subsidi.

Kini, BRIM, sudah ditingkatkan pengertiannya, bahawa BRIM boleh menggerakkan perekonomian luar bandar, kerana daya beli rakyat luar bandar meningkat, akibat BRIM. Malah sudah ada yang membandingkan, antara tindakan premtive yang dilaksanakan oleh Tun Dr Mahathir semasa menjadi Perdana Menteri, yang hanya menguntungkan sebahagian kecil kontraktor.

BRIM kalau dianalisa dengan fikiran yang baik, sebenarnya salah satu mekanisme perekonomian sesebuah negara, di mana cara itu termasuk dalam perbelanjaan kerajaan. Memang telah biasa kita ketahui, bahawa pebelanjaan kerajaan itu antara lain melalui projek-projek, atau melalui pemberian subsidi, hanya cara itu diberikan secara tidak langsung kepada kumpulan sasar, akan tetapi dilihat daripada segi impaknya, manakala BRIM diberikan secara langsung kepada kumpulan sasar, supaya penerima boleh membuat keputusan sendiri, membeli barangan keutamaan mereka.

DS Najib Razak mengembangkan atau memperluas pengertian perbelanjaan kerajaan, daripada cara konvensional sepertimana biasa dipraktikkan, kepada cara pendekatan baru yang boleh membawa kepada impak yang pantas. Akibat impak yang pantas itu, maka orang politik khususnya yang menentang kerajaan tidak dapat menerimanya, kerana penerima BRIM cukup mudah menilai bahawa kerajaan cukup responsif terhadap masalah yang dihadapi kumpulan sasar. Pada kedudukan inilah, timbulnya cemburu, kerana kerajaan termasuk pemimpinnya mendapat maklum balas positif daripada penerima, manakala pembangkang tidak. Atas sebab itulah, bagi melonggarkan tindakan positif penerima kepada kerajaan, maka pemimpin pembangkang seperti Tun Dr Mahathir, membuat kenyataan politik, bahawa BRIM itu HARAM dan RASUAH.

7 April 2016

Penutupan Perdagangan Laluan Laut Pantai Timur Sabah

Kabinet Sabah sebulat suara menghentikan serta merta perdagangan laluan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, atas sebab keselamatan.

Sebenarnya, sejak tahun 2013, sebaik sahaja serangan pengganas Sulu di Kg Tanduo, Lahad Datu, penulis kerap sekali menulis dan mencadangkan, agar perdagangan laluan laut di Pantai Timur Sabah dihentikan, sebagai cara untuk menghalang tindakan penculikan oleh kumpulan penculik daripada Selatan Filipina.

Perdagangan laluan laut bagi kawasan itu, termasuk sistem barter trade antara dua wilayah, namun ianya juga merupakan punca ketirisan di pihak Malaysia, khususnya berkaitan komoditi bersubsidi, seperi gas LPG, minyak masak, beras, diesel dan petrol, selain komoditi makanan seperti tepung.

Setakat ini, belum ada data statistik yang diterbitkan, keuntungan komparatif bagi Sabah dalam sistem perdagangan barter trade atau perdagangan laluan laut. Apa yang kerap didengar, adalah banyaknya diesel/petrol bersubsidi yang berjaya disita selain tong-tong gas LPG. Malah, di kawasan Tawau, pembeli gas LPG perlu menunjukkan My Kad, bagi membeli gas memasak tersebut.

Sebenarnya, perdagangan laluan laut antara Selatan Filipina dan Tarakan, menyumbang kepada kenaikan harga barangan keperluan asas bagi rakyat di kawasan itu, disebabkan faktor permintaan dan penawaran. Barangan yang sepatutnya untuk rakyat kawasan itu berkurangan, atas sebab sebahagian besar di hantar ke negara jiran. Melalui kaedah demikian, maka peruncit mengambil kesempatan menaikan harga. 

Oleh kerana keputusan Kerajaan Negeri bermula daripada semalam, bahawa seluruh aktiviti perdagangan laut dihentikan serta merta, maka dengan sendirinya, barangan keperluan asas, bagi rakyat kawasan itu, akan stabil, malah harga jualan akan terdorong untuk turun. 

Tindakan Kerajaan negeri menghentikan aktivti perdagangan melalui laut sebenarnya mempunyai matalamat serampang dua mata. Pertama untuk mengelak penculikan dan kedua menghalang peyeludupan barangan ke luar atau masuk seperti gas LPG, diesel dan petrol, juga pendorong kepada kestabilan harga barangan keperluan asas.

Tindakan kerajaan Negeri Sabah, memberhentikan perdagangan laut di kawasan Pantai Timur Sabah, sebenarnya satu tindakan yang ditunggu-tunggu, dan seharusnya disokong penuh.

3 April 2016

Taktik Baru Culik Di Pantai Timur Sabah

Rupanya, penculik lebih cepat mengubah taktik berbanding pengawal keselamatan. Intro pada 28 Mac 2016, apabila 10 rakyat Indonesia diculik di laut di kawasan Selatan Filipina/Pantai Timur Sabah, tidak membawa kepada perubahan taktik pasukan keselamatan, sehingga pada jumaat petang empat rakyat Malaysia turut diculik dengan keadah yang sama.

Pada Jumaat petang di sekitar Pulau Ligitan, antara pukul 6.15-6.30 petang, setengah jam sebelum perintah berkurung, kapal tunda Massive 6 yang didaftarkan di Malaysia dipintas 8 penculik dengan menggunakan perahu laju, di mana penculik hanya memilih rakyat Malaysia seramai empat orang, yang kemudiannya dikenal pasti sebagai Wong Teck Kang, 31, Wong Hung Sing,34, Wong Teck Chii,29, dan Johanny Lau Jung Hien,21. Teck Kang dan Teck Chii dipercayai adalah adik-beradik. Kesemua rakyat Malaysia itu berasal daripada Sibu, Sarawak.

Semasa Massive 6 dipintas, kapal tunda itu sedang belayar ke Samarinda Indonesia untuk memuat arang batu tujuan Filipina, selepas menghantar kayu balak ke Filipina. 

Sebelum ini, taktik penculik, menculik daripada darat atau tempat-tempat pelancongan atau kolam-kolam ikan, namun taktik baru penculik adalah mengambil jalan mudah, dengan menyerang kapal yang lalu lalang di kawasan tersebut.

Berkaitan dengan penculikan terbaru, belum dipastikan, apa kah ianya berlaku di kawasan negara, atau perairan antarabangsa. 

Meskipun asset dan pengawal Pantai Timur Sabah melalui Esscom/Esszone diperkuat dan diperketat, namun, perubahan taktik penculik, menyebabkan berlakunya penculikan baru.

Sebenarnya taktik menculik ala sebegini, satu ketika merupakan modus operandi penculik Somalia, di kawasan laut Afrika, satu masa lalu. Rupanya taktik itu disalin atau dicontohi penculik daripada Selatan Filipina. 

Melihat kepada keadaan ini, sebelum lebih ramai menjadi mangsa, dua pendekatan perlu dilakukan. Pertama setiap kapal dagang yang bertujuan melayari kawasan itu, perlu disertai pasukan bersenjata atau perdagangan di kawasan itu, perlu dihentikan sama sekali.

2 April 2016

Apa Kah Pembangunan Kota Belud Di Sabotaj?

Apa kah pembangunan Kota Belud di sabotaj? Penulis ingin membawa peristiwa-peristiwa yang berlaku sejak tahun 2008. Pertama berkaitan dengan pembinaan empangan Tambuton. Pembinaan empangan itu bertujuan untuk memenuhi keperluan jelapang padi Kota Belud juga sebagai sumber air bersih bagi penduduk Kota Belud dan Kota Marudu, terpaksa dibatalkan, hanya protes daripada penduduk kampung, dan kemudiannya diapi-apikan oleh pembangkang termasuk Lim Kit Siang.

Kedua pelaksanaan Agropilitan Kampung Pintasan. Nampaknya projek itu, tidak akan lepas landas, atas sebab, kawasan itu telahpun dimasuki rakyat yang bukan berasal daripada kampung itu, dan mereka membina rumah-rumah tetap.

Ketiga, penyelesaian Bekalan Air Besih Luar Bandar (BALB). Walaupun kos yang dibelanjakan lebih RM100juta bermula tahun 2011, namun sehingga kini jangkaun bekalan air bersih bagi 95 peratus penduduk Kota Belud tidak menjadi kenyataan. Sebabnya, hanya kecil, ada penduduk kampung tidak membenarkan sambungan paip melintasi tanah mereka. Melalui tindakan itu, maka bukan sebuah kampung, malah ada beberapa buah kampung-kampung tergendala menikmati BALB.

Keempat, peruntukan Dun. Ada sebahagian peruntukan Dun kawasan tertentu terpaksa ditarik balik, kerana kelemahan pentadbiran. Kota Belud mempunyi tiga DUN, Usukan, Tempasuk dan Kedamaian. Dikhbarkan peruntukan DUN itu terpaksa ditarik balik, kerana ketidak cekapan kakitangan yang mengurus peruntukan itu. Oleh kerana ditarik balik, maka rakyat yang memerlukan peruntukan itu yang menjadi mangsa.

Kelima peruntukan Parlimen. Khabarnya keadaan sama juga berlaku, kerana kelemahan pentadbiran, akhirnya ratusan ribu peruntukan parlimen terpaksa ditarik balik. Impaknya sama, rakyat yang memerlukan menjadi mangsa.

Kegagalan merealisasikan peruntukan apakah melalui peruntukan DUN atau Parlimen, tidak boleh diletakan kepada wakil rakyat yang berkenaan, kerana mereka bukan yang mengurus berkaitan pelaksanaan. Wakil rakyat hanya bertugas membawa peruntukan. Pelaksanaan, direaliasaikan oleh pihak pentadbir.

Persoalannya, mengapa soal-soal pentadbiran menjadi penghalang kepada perealisasian peruntukan DUN dan Parlimen? Apa kah ada tangan-tangan ghaib yang terlibat? Jika ada tangan-tangan ghaib yang terlibat, maka ianya satu tindakan menghalalkan cara, kerana sepatutnya, rakyat dibela, tidak mendapat pembelaan, akan tetapi terbantut oleh satu permainan jijik?

22 January 2016

Bn Sabah: Fokus Kepada Bukan Bumiputera Islam Dan Cina- Tindakan Undur Ke Belakang

Bagi mereka yang mengalami pemerintahan Sabah daripada Tahun 1985-1994, benar-benar merasakan, satu kepiluan, apabila kerajaan yang ada sekarang, kembali fokus kepada kaum bumiputera bukan islam dan kaum cina.

Bumiputera islam, secara umunya pada masa kini merasakan, bahawa perjuangan asal Bn yang bermula sejak Tahun 1991 semasa kemasukan Umno ke Sabah, mulai terlupakan, sebabnya, mereka yang mendapat peluang dan pembelaan adalah mereka-mereka yang sebelumnya ditentang, kerana tindakan mereka yang mengenepikan kaum bumiputera islam.

Lihat sahaja, di jabatan-jabatan kerajaan, atau agensi-agensi kerajaan, majoriti mereka yang berkhidmat pada period yang disebutkan, masih mempunyai kuasa pentadbiran, malah menjadi pencatur kepada pemerintahan negeri. Demikian juga, yang mendapat peluang melaksanakan projek-projek mega, pemain di belakang syariakt-syarikat itu adalah yang mereka mendapat peluang pada pemerintahan lalu.

Kelibat mereka ini, bukan sahaja berani mencabar, akan tetapi berani mempersoalkan kedudukan Umno, walaupun parti tunjang kerajaan itu, melupakan apa yang diperlakukan parti pemerintah sebelum itu.

Para pemimpin seperti Bernard G Dompok, Madius Tangau, Wences Anggang serta para pemimpin PBS merupakan para pemimpin yang bertindak sinis  kepada kaum bumiputera bukan islam semasa mereka berkuasa. Demikian juga mereka yang sekaum yang berkhidmat dengan kerajaan, pada masa itu, menganggap kaum yang bukan sekaum mereka merupakan rakyat kelas dua.

Bagi bumiputra islam yang pernah berkhidmat semasa pemerintahan PBS, memang benar-benar mengalami bagaimana tertindasnya mereka, di mana kerap berlaku, kedudukan dalam jawatanpun, tidak diambilkira, melainkan, perlu patuh kepada “government of the day” walaupun tindakan itu, tidak sesuai dengan sistem demokrasi, di mana hak seseorang rakyat perlu dihormati.

Dalam aktiviti politik pula, sejak akhir-akhir ini, nampaknya para pemimpin Umno terperangkap dengan desakan kaum bukan bumiputera islam dan cina dengan berbagai tuntutan, sehingga terpaksa mengenepikan keperluan bumiputera islam. Sebagai contoh, peruntukan memperbaiki jetty untuk laluan pelajar sekolah, di kawasan bumiputera islam, tidak menjadi perhatian, demikian juga sungai yang semakin membesar kerana akisan tidak mendapat perhatian, sebaliknya mengutamakan pembaik pulihan jalan-jalan di kampong bukan bumiputera islam atau kawasan-kawasan bandar yang memang kubu kuat pembangkang, kononnya tindakan itu untuk menggamit sokongan kumpulan itu pada PRU akan datang.

Yakinlah, tiada kumpulan lain yang boleh menempatkan kita pada suatu kedudukan kuasa, melainkan kumpulan yang sealiran dengan kita. Sebagai misalan, di sesuatu kawasan yang majoriti kaum KDMR atau cina, seperti Moyog, luyang atau Likas, apapun bantuan kerajaan di kawasan itu, tidak akan membuatkan penduduknya mengundi Bn. juga dibuktikan melalui Parlimen Sandakan, walaupun permintaan rakyat agar menaikkan taraf lapangan terbang dan membina berbagai jalan lorong konkrit di kawasan majoriti kaum cina, terbukti, pada PRU-13 lalu, mereka menolak calon Bn. Demikian juga di kawasan Kedamaian, Tamparuli atau Kepayan misalnya, bukan sedikit peruntukan kerajaan diluncurkan, pun demikian, menolak calon-calon Bn. Sebagai perbandingan, di Kawasan Kota Belud misalnya DUN Tempasuk atau Dun Usukan, kampong-kampong yang didiami kaum islam misalnya, berapa kah peruntukan yang diluncurkan? atau kemudahan apa yang dibina? sedangkan sekolah agama yang dibina tahun 70-anpun tidak sanggup dibuatkan tandas yang sesuai, pun demikian, para pengundi mememangkan calon-calon Bn dengan majoriti yang sangat besar. Daripada segi padang permainanpun tidak tersedia, cuba lawat sekolah-sekolah di perkampongan itu, apa kah ada padang bola? atau gelangang bola keranjang? atau gelanggan sepak takraw? Seperkara lagi, ada kah kemudahan asas seperti air bersih tersedia? Bayangkan sejak sebelum merdeka, penduduk kampong hanya tergantung kepada air tube, di mana taraf kandungan mineralnya tidak diketahui.

Proses pembelajaran memerlukan makanan dan minuman yang sihat, kerana di peringkat tumbesaran kanak-kanak kandungan mineral sangat diperlukan untuk perkembangan otak. Lihat kepada fakta, setiap peperiksaan UPSR bagi sekolah-sekolah di kampong berkenaan dimana setiap keputusan keluar, kedudukan sekolah-sekolah  itu berada dikedudukan tercorot, atas sebab itu jangan termimpi bahawa ada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang. Oleh kerana para pelajar itu menyambung ke sekolah menengah di sekolah menengah berhampiran, maka sudah pasti keputusan PMR atau SPM atau STPM juga tidak memuaskan atau rendah.

Apa yang ditulis ini, merupakan perasaan ramai rakyat yang berada di kawasan-kawasan kubu kuat Umno, mungkin bukan pada kawasan Ketua Menteri, atau kawasan Datuk Tawfiq atau kawasan Datuk Anifah, akan tetapi kawasan-kawasan lain yang tidak diwakili dalam kabinet, merasakan apa yang diluahkan ini.

Dalam segi peluang mendapatkan biasiswa baik daripada Kerajaan Negeri atau Yayasan Sabah, berapa peratatus kah yang mendapat peluang itu, di mana ibu bapa mereka merupakan penyokong tegar Umno atau Bn, atau dalam peluang mendapat jawatan, atau projek-projek kerajaan, berapa peratus kah daripada mereka itu yang merupakan penyokong tegar Bn/Umno asal. Jika dilihat daripada mata kasar, mereka-mereka yang mendapat peluang itu, adalah mereka-mereka yang suatu masa dahulu merupakan penyokong parti yang ditentang Umno dan Bn.

Sudah menjadi lumrah bagi penyokong tegar, mereka ini tidak tahu atau tidak pandai berpura-pura, tidak mahir berlakon atau pendek kata tidak mahir “angkat kaki”. Oleh kerana sifat itu melekat pada jiwa mereka, maka mungkin penyebab mereka tidak mendapat peluang, atas sebab itu mungkin terlupakan atau terlepas pandang, kerana mereka ini tidak suka mendapat perhatian.

Sempena Umno Sabah menyambut hari lahir ke 25 atau jublee Perak, penulis suka mengambil peluang mengingatkan kembali  pemimpin awal Umno, agar dapat mengimbas kembali mengapa dan kenapa Umno mengembangkan sayapnya ke Sabah.

6 December 2015

Isu PATI- Tuduhan Pada Kerajaan Tidak Wajar: Musa

1. Sebarang kenyataan menuduh kerajaan tidak serius dan tiada perkembangan dalam menangani isu pendatang tanpa izin (PATI) di Sabah pasca Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai perkara itu, adalah tidak wajar.

2. Ketua Menteri Sabah, Datuk Musa Haji Aman menyifatkan tindakan segelintir pihak mengeluarkan kenyataan sebegitu sebagai tidak bertanggungjawab dan hanya mengelirukan rakyat serta tidak membantu dalam usaha menyelesaikan permasalahan yang wujud.

3. Apa yang perlu diketahui oleh rakyat, menurut Ketua Menteri Sabah itu, bahawa kerajaan melalui berbagai agensi yang berkenaan telah dan sedang melaksanakan pelbagai usaha untuk menyelesaikan isu-isu dan perkara-perkara yang dibangkitkan dalam laporan RCI.

4. Selain itu, permasalahan dan isu yang ditangani memerlukan jalan penyelesaian menyeluruh melibatkan berbagai aspek termasuk perundangan. Ia menjadi lebih rumit kerana melibatkan negara luar.

5. Musa yang juga Pengerusi Bersama Jawatankuasa Induk Pengurusan Warga Asing Negeri Sabah (JKPWAS), membidas kenyataan beberapa pemimpin tempatan termasuk pembangkang dalam akhbar tempatan, mendesak kerajaan pusat dan negeri menjelaskan ketiadaa tindakan jelas ke atas masalah yang telah lama membelenggu rakyat Sabah itu.

6. Dalam reaksi terhadap kenyataan berbagai pihak itu, Musa menjelaskanm bahawa sejak diumumkan keputusan RCI Pati Sabah pada Disember 2014, tindakan drastik telah dijalankan termasuk penguatkuasaan untuk menangkap, mengusir dan menghalang kemasukan PATI dilaksanakan secara agresif setiap hari.

7. Menurut Musa, dalam tempoh Januari hingga Oktober tahun ini, seramai 148,212 orang diperiksa dan 17,615 ditahan, manakala 24,711 PATI telah dihantar pulang ke negara asal.

8. Kerajaan secara terus menerus mengambil pendekatan memantapkan keberkesanan aspek penguatkuasaan, antaranya perluasan penggunaan sistem biometrik dan pembinaan dua pusat Tahanan Sementara (PTS) baharu bagi membolehkan operasi penguatkuasaan dilaksanakan secara agresif.

9. Selain itu, kata Ketua Menteri itu, bermula 15 September 2015, Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) melaksanakan keputusan menukar Sijil Kelahiran Bukan Negara kepada Rekod kelahiran untuk mengubah persepsi, mempermudahkan penguatkuasaan dan mengekang sindiket pemalsuan.

10. Demi pemantapan, kerajaan juga merancang beberapa pendekatan yang memerlukan kerjasama negara lain untuk membendung berlakunya kemasukan rakyat negara asing ke Sabah khususnya yang tidak menggunakan saluran yang sah.

11. Kerajaan, menurut Musa sedang berusaha mengadakan perbincangan dengan kerajaan Filipina dalam usaha mengeratkan kerjasama untuk mengenal pasti warganegara mereka, mempercepat proses dokumentasi dan melicinkan usaha penghantaran pulang.

12. Sehubungan itu, Musa meminta semua pihak memberi kerjasama dalam menangani isu PATI dan tidak memperkecilkan komitmen pegawai dan semua agensi kerajaan yang terlibat.

13. Beliau juga berkata, kerajaan mengalu-alukan dan berterima kasih atas syor dan cadangan yang diberikan oleh pelbagai pihak dalam isu PATI dan setiap satu akan diperhalusi dengan mengambil kira berbagai aspek.

14. Isu PATI menurut Musa, adalah satu isu yang amat dekat dengan semua rakyat Malaysia di Sabah tanpa mengira latar belakang.

15. Atas sebab itu, mempolitikan PATI bukanlah jalan penyelesaian dan hanya merumitkan keadaan.

16. Sebagai tindakan kerajaan yang paling jelas berkaitan pencegahaan aliran masuk PATI, apabila kerajaan menyalurkan peruntukan besar kepada Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Escom) dari segi penambahan dan peningkatan aset, anggota dan batalion untuk membenteras kemasukan PATI dan memperkukuhkan lagi aspek leselamatan khususnya di sempadan perairan.

3 December 2015

SDC Sejak Dilancar- Telah Berjaya Menarik RM150.7bilion Nilai Pelaburan

1. Koridor Pembangunan Sabah (Sabah Development Corridor) singkatan SDC dilancarkan pada 29 Januari 2008 oleh Perdana Menteri Ke-5 Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi (kini Tun).

2. Dalam perancangan Koridor itu yang memakan masa 18 tahun diperkirakan sebanyak RM105bilion pelaburan bakal dibelanjakan untuk pembangunan dengan anggaran RM5.83bilion setahun bermula tahun 2009. dan dapat mencipta 900,000 peluang pekerjaan.

3. Kini, selepas 7 tahun beroperasi, nilai pelaburan yang telah dipersetujui setakat September 2015 bernilai RM150.7bilion atau purata RM21.5bilion setahun, meningkat 271 peratus daripada jangkaan asal.

4. Berasaskan jumlah pelaburan yang diterima SDC, membuatkan Ketua Menteri Sabah- Datuk Musa Haji Aman sungguh gembira, sehingga menggambarkan bahawa Sabah boleh dianggap sebagai wilayah pemunculan ekonomi baru yang sungguh pantas di rantau ini, kerana lokasinya yang berada di tengah-tengah negara-negara ASEAN. Melihat kejayaan SDC mendapatkan kepercayaan daripada para pelabur, maka diharapkan GLC itu boleh menjadi pemangkin dan enjin pertumbuhan bagi menenuhi pertumbuhan ekonomi negeri.

5. Mengingat kepada kejayaan SDC, maka diharapkan Sabah boleh menjadi pintu masuk atau pusat bagi perkembangan ekonomi di rantau ini, khususnya selepas berkuatkuasanya perjanjian TPPA (Trans-Pacific Partnership Agreement)..

6. Berucap sebagai Pengerusi Sabah Economic Development and Investment Authority (SEDIA) yang ke-20 pada Khamis, Musa yang juga Menteri Kewangan negeri berharap agar agensi itu terus mendapatkan kepercayaan daripada para pelabur. Pada kesempatan yang sama, beliau juga mengumumkan daripada jumlah pelaburan yang dipersetujui itu, sebanyak RM55.1bilion sudah terealisasi.

21 November 2015

Bajet2016 Sabah- Bajet Surplus

1. Sekali lagi, Ketua Menteri Sabah yang juga Menteri Kewangan Negeri, membentangkan bajet surplus. Walaupun lebihan bajet untuk Tahun 2016 hanya berjumlah Rm29.90juta berbanding Bajet2015 dengan lebihan RM49.23 juta, namun belajawan negeri bagi tahun hadapan merupakan belajawan berhemah berjiwa rakyat.

2. Pada Tahun 2016 dengan anggaran kutipan hasil berjumlah RM3,520.29juta berbanding dengan Balanjawan RM3,490.39 juta.

3. Penurunan jumlah bajet negeri, banyak dipengaruhi oleh penurunan harga minyak dan komodoiti pertanian seperti kelapa sawit di pasaran dunia. Walaupun demikian, kerajaan negeri di bawah kepimpinan Musa, mampu merangka bajet untuk kesejahteraan rakyat jelata.

4. Bajet2016 negeri Sabah yang dibentangkan pada Jumaat, akan dibahas bermula isnin depan, dan seteruskan dipohon untuk diluluskan selepas perbahasan.

5. Setiap Bajet sekurang-kurang mempunyai empat pecahan, iaitu emolumen, perbelanjaan berulang, perbelanjaan khas dan perbelanjaan pembangunan. Bagi Tahun 2016, belanjawaan sebanyak RM3.490.39juta digunakan untuk - Emolumen RM714.29 juta, - Perbelanjaan Berulang RM1,179.55 juta,- Perbelanjaan Khas RM1,596.54 juta,- Pembangunan RM1,148.89 juta, merangkumi peruntukan negeri RM698.99 juta dan peruntukan Kerajaan Persekutuan RM449.89 juta.

6.. Perbelanjaan pembangunan 2016 mengikut bidang: - RM441.67 juta atau 63.19 peratus adalah untuk ekonomi, - RM212.76 juta atau 30.44 peratus untuk sosial,- RM44.56 juta atau 6.37 juta adalah untuk pentadbiran.

7. Peruntukan mengikut kementerian (Perbekalan/Pembangunan): - Kementerian Kewangan RM1,243.84 / RM14 juta,- Kementerian Pembangunan Infrastruktur RM718.01 juta / RM246.87 juta,
- Jabatan Ketua Menteri RM475.86 juta / RM153.60 juta,- Kementerian Pertanian dan Industri Makanan RM295.62 / RM113.98, - Kementerian Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna RM139.42 juta / RM5.02 juta,- Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar RM110.32 juta / RM13.15 juta,- Kementerian Kerajaan Tempatan dan Perumahan RM82.40 juta / RM18.37 juta,
- Kementerian Pembangunan Sumber dan Kemajuan Teknologi Maklumat RM87.09 juta / RM4.15 juta,
- Kementerian Pembangunan Luar Bandar RM70.98 juta / RM100 juta,- Kementerian Belia dan Sukan RM65.68 juta / RM14.45 juta,- Kementerian Pembangunan Industri RM11.15 juta / RM15.40 juta. Perbelanjaan perbekalan yang tidak termasuk dalam kementerian-kementerian ialah sebanyak RM28.45 juta manakala Perbelanjaan Tanggungan pula ialah sebanyak RM161.57 juta.

8. Peruntukan pembangunan:
- RM1,373.59 juta diperuntukkan untuk pembangunan infrastruktur dan kemudahan awam,
- RM469.50 juta bagi pertanian,
- RM76.46 juta bagi pembangunan sektor industri dan pembuatan,
- RM218.37 juta bagi pelancongan,
- RM290.08 juta bagi mensejahterakan hidup rakyat,
- RM234.96 juta bagi mempersiaga modal insan,
- RM234.96 juta bagi memperkasa belia,
- RM56.75 juta bagi mencemerlangkan sukan,
- RM82.16 juta bagi pembangunan ICT,
- RM218.31 juta bagi pembangunan wanita,
- RM80.22 juta bagi pembangunan bandar dan wilayah serta kuasa-kuasa tempatan.

9. Peruntukan keperluan rakyat:
- Pembinaan Loji Air Semporna & Loji Rawatan Air Kundasang
- Pengenalan 4 Mini Estet Sejahtera (MESEJ) untuk membasmi kemiskinan.
- Perkhidmatan Keretapi yang lebih berkualiti antara Tg Aru-Tenom.
- Liputan Sistem Pembentungan berkualiti di Keningau.
- Program Kampung Sejahtera untuk pembangunan Kampung Yang Mundur di Sabah.
- Pengenalan K-Rakyat, 1 Sabah 1 Kontek Rakyat.
- Peruntukan 12.5 Juta Subsidi bagi golongan kurang mampu memiliki rumah kos rendah bagi kawasan pedalaman & Tawau.
- Bantuan Khas RM 500 kepada Penjawat Awam Negeri Sabah bermula Januari 2016.
- Kenaikan 1 Tangga Gaji bagi semua Penjawat Awam Negeri Sabah.

Ucapan penuh YAB Ketua Menteri Sabah boleh dimuat turun melalui laman web https://www.sabah.gov.my/main/ms-MY/Home/Budget..

19 November 2015

Bajet 2016 Sabah Akan Dibentang Esok

1. Esok, Jumaat di Dewan Undang Negeri Sabah, persidangan terakhir DUN untuk Tahun 2015, Ketua Menteri Sabah yang juga Menteri Kewangan Negeri akan membentangkan Bajet Sabah bagi Tahun 2016.

2. Bajet Sabah bagi tahun depan, besar kemungkinan tidak dapat menandingi bajet-bajet sebelumnya memandangkan harga minyak dan komoditi yang jatuh di pasaran dunia.

3. Perekonomian Sabah, sebenarnya tergantung kepada tiga sektor, iaitu sektor minyak, perladangan dan pelancongan. 

4. Selain harga minyak dan komoditi pertanian seperti kelapa sawit yang menjunam di pasaran dunia, sektor pelancongan juga terganggu akibat gempa bumi yang melanda Gunung Kinabalu awal Jun lalu, selain penculikan di Sandakan pada awal mei.

5. Bajet Sabah bagi tahun 2015 berjumlah RM3.812juta dengan surplus RM49.23juta. Bajet Tahun 2015 yang membawa visi Menumpu Kelestarian Pembangunan Untuk Kesejahteraan Rakyat. Apa kah tema bajet tahun 2016? dan berapa jumlah kah bajet Negeri? Esok akan diketahui semasa Ketua Menteri membentangkannya.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Labels